#پرسش میانی ۱۶
سلام
📗📕پرسش میانی درس ۱۶
اگر جبیره، بیش از حدّ معمول اطراف زخم را پوشانده باشد، وظیفه چیست؟
1. برداشتن مقدار زاید ممکن نیست:
آیت الله خامنهای: باید وضوی جبیرهای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید.
آیت الله سیستانی: باید تیمم نماید، مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بنا بر احتیاط واجب بین وضو و تیمم جمع نماید.
آیت الله مکارم: باید وضوی جبیرهای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید.
2. برداشتن مقدار زاید ممکن است:
آیت الله خامنهای: باید جبیرهی اضافی را بردارد؛ پس اگر زخم در صورت و دستها است، اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.
آیت الله سیستانی: در هر دو صورت (حالتی که وظیفه تیمم است یا حالتی که احتیاط جمع هر دو مورد است)، اگر برداشتن جبیره بدون مشقت ممکن است باید جبیره را بردارد، پس اگر زخم در صورت و دستها است اطراف آن را بشوید، و اگر در سر یا روی پاها است اطراف آن را مسح کند، و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.
آیت الله مکارم: اگر برداشتن جبيره اضافى ممکن است بايد آن را بردارد.
📘📗📕پرسش میانی دوم
در چه مواقعی وظیفهی مکلف، فقط انجام تیمّم است؟
آیت الله خامنه ای: اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد.
و همچنین اگر زخم یا دمل یا شکستگی بر روی اعضای وضو باشد و روی آن باز است و امکان مسح وجود ندارد.
همچنین اگر جبیره بیشتر اعضای وضو را گرفته باشد.
ایت الله سیستانی: اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن بدون مشقت ممکن نیست باید تیمم نماید. مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این حالت باید جمع کند.
و همچنین اگر زخم یا دمل یا شکستگی بر روی اعضای وضو باشد و روی آن باز است و امکان مسح وجود ندارد.
#پرسش میانی ۱۷
📒📗📕پرسش میانی درس ۱۷
آیا برای انجام سجدهی سهو باید وضو داشت؟
آیت الله خامنهای: لازم نیست بلکه احتیاط مستحب است.
آیت الله سیستانی: برای سجدهی سهو، وضو لازم نیست.
آیت الله مکارم: سجدهی سهو باید با وضو انجام شود.
📙📘📗پرسش میانی دوم
۱. آیا سوزاندن یا پارهکردنِ روزنامههایی که در آن آیات و روایات چاپ شده است، اشکال دارد؟
آیت الله خامنه ای: از سوزاندن آنها خودداری شود. و تقطیع آنها در صورتی که بی احترامی محسوب شود، جایز نیست.
آیت الله سیستانی: سوزاندن آیات قرآن یا قرآنهای ورق ورق شده یا اسامی متبرکه خداوند متعال یا معصومین(علیهمالسلام) به طور کلّی جایز نیست.
آیت الله مکارم: از این کار اجتناب شود.
۲. راهکار محو کردن روزنامههای باطله چیست؟
دفن اسماء الله و آیات قرآن در خاک، ریختن آنها در آب جاری مانند رودخانه و یا تحویل به مراکزی که آنها را به خمیر تبدیل میکنند.
3. آیا جستجو کردن وجود اسامی مبارکه هنگام دور ریختن مجلات و روزنامهها واجب است؟
واجب نیست.
🌸🌸پرسش میانی درس 20
🔰خانمی¬که درای عادت وقتیه¬ی عددیه است، اگر در وقت عادت خود خونی نبیند و در خارج از وقت عادتش، خونی به شماره¬ی اعداد حیضش ببیند، وظیفه اش چیست؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: آن را حیض قرار می¬دهد.
آیت الله مکارم: اگر نشانه¬های حیض را داشت حیض قرار می¬دهد و در غیر این صورت، استحاضه است.
🔰خانمی¬که دارای عادت وقتیه یا وقتیه¬ی عددیه است اگر در وقت شروع عادتش خون نبیند و چند روز قبل یا بعد از آن خون ببیند، وظیفه¬اش چیست؟
خانمی که عادت وقتیه دارد؛ اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز بعد از عادت، خون ببیند، به طوری که بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته، اگرچه آن خون نشانه های حیض را نداشته باشد، عادت او بهم نمی¬خورد و از وقت خون دیدن حکم حیض را دارد؛ حتی اگر نشانه¬ها و صفات خون حیض را نداشته باشد؛ و اگر بعدا بفهمد حیض نبوده، مثلا پیش از سه روز پاک شود، باید عبادت¬هایی را که ترک کرده قضا نماید.
(زنی¬که عادت وقتیه دارد، اگر در آغاز یا بین وقت عادت یا یک یا دو روز یا بیش از آن زودتر خون ببیند به طوری که در عرف زنان بگویند عادتش جلو افتاده - هرچند آن خون نشانههای حیض را نداشته باشد، مثلاً خون زرد رنگ باشد- باید به احکامی که برای زن حائض ذکر شد عمل کند و چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده، مثل این که قبل از سه روز پاک شود، باید عبادتهایی را که به جا نیاورده، قضا نماید و اگر وقت باقی است، آنها را انجام دهد و امّا در غیر این دو صورت، مثل اینکه آن قدر زودتر از عادتش خون ببیند که نگویند عادتش جلو افتاده، بلکه بگویند در غیر وقت خود خون دیده و یا آنکه بعد از گذشت ایام عادتش (هرچند با سپری شدن زمان کمی بعد از تمام شدن وقت عادت)، خون ببیند، چنانچه آن خون دارای نشانههای حیض باشد به احکامی که برای زنهای حائض ذکر شد عمل نماید، و همچنین اگر دارای نشانههای حیض نباشد، ولی بداند که آن خون سه روز ادامه پیدا میکند و اگر نداند که سه روز ادامه پیدا میکند یا نه، احتیاط لازم آن است که هم کارهایی که بر مستحاضه، واجب است را انجام دهد و هم کارهایی که بر حائض، حرام است را ترک نماید. )
باید توجه داشت، اگر عقب یا جلو انداختن عادت در دو ماه متوالی و در یک روز خاص باشد، وقت عادت او تغییر پیدا می کند.
🌷🌷🌷🌷🌷
📚پرسش و تمرین درس 21📚
🔍1. خانمی که دارای عادت وقتیه است اگر طبق وظیفه اش خونی که در وقتش دیده را حیض قرار داده باشد ولی بعداً بفهمد که حیض نبوده، مثل اینکه قبل از سه روز پاک شود، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟
✏️با توجه به اینکه خون استحاضه بوده، باید عباداتی را که ترک کرده است قضا کند.
🔍2. خانمی که دارای عادت وقتیه است اگر یکی دو روز قبل از شروع عادتش، دچار لکه بینی شود، آیا این لکه ها حیض محسوب می شود؟
✏️الف: اگر لکه ها استمرار داشته باشند، حیض به شمار مي¬روند، ولي اگر استمرار نداشته باشند، (و حتی داخل فضای فرج هم آلوده نباشد) بايد زن اعمال مستحاضه را انجام دهد.
ب. اگر بعد از اینکه خونریزی او قطع شد و چند روز پاک شده و دوباره لکه بینی داشته باشد، و مجموع روزهایی که خون و لکه دیده ، کمتر از ده روز باشد، آیا لکه ها هم حکم حیض را دارند؟
آيت الله خامنه ای: خون هایی که به صورت لکه دیده و همچنین روزهای پاكي وسط احکام حیض را دارند.
آيت الله سیستانی: خون هایی که به صورت لکه دیده حیض هستند وبنا بر احتیاط واجب در روزهای پاکی وسط، احتیاط کند و محرمات حائض را ترک و واجبات زن پاک را انجام دهد.
آيت الله مکارم: خون هایی که به صورت لکه دیده حیض هستند ولی روزهایی که در وسط خون ندیده، پاک هستند.
🔍3. می دانیم در صورتی که صاحب عادت عددیه یا وقتیه-عددیه، کمتر از ده روز خون ببیند باید تمامی اش را حیض قرار دهد، پس با انجام چنین محاسبه ای، فایده این عددیه بودن در چیست؟
✏️فایده عددیه بودن وقتی ظاهر می شود که خون دیدن وی از ده روز تجاوز کند. در این صورت به تعداد عدد عادتش حیض و مابقی را استحاضه قرار می دهد.
🔍4. اگر زنی که صاحب عادت عددیه است، خون دیدنش از ده روز بگذرد، چه روزهایی را حیض و استحاضه قرار می دهد؟
✏️الف: اگر خون ها يكسان نبوده و برخي داراي نشانه است، حیض را از ابتدای خون های نشانه دار تا عدد عادت قرار می دهد و در صورتي كه خون های نشانه دار کمتر از تعداد عدد عادتش باشد از خون هاي فاقد نشانه به آنها اضافه می کند تا عدد تكميل گردد و مابقی را استحاضه قرار مي¬دهد.
مثلا خانمی که صاحب عادت عددیه شش روزه است و دو روز اول خون را به رنگ زرد و دو روز بعدی را سیاه و هشت روز دیگر را به رنگ قرمز کم رنگ و زرد می بیند. از روز دوم تا روز هشتم را حیض قرار دهد
ب. اگر خون فاقد نشانه است از ابتدای خون دیدن بر مبنای عدد، حیض و بقیه را استحاضه مي¬گيرد.
آیت الله مکارم: اگر تعداد خون های نشانه دار کمتر از سه روز باشد، تمام روزها را استحاضه می گیرد.
🔍5. خانمی که دارای عادت عددیه است اگر طبق وظیفه اش خونی را که دیده، حیض قرار دهد ولی بعداً بفهمد که حیض نبوده، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟
✏️باید نماز و سایر عبادت هاي واجبی که در این مدت ترك كرده است را، قضا کند.
📕📒درس 23
🌸🌸پرسش و تمرین
1. کارهایی که بر زن حائض حرام است را نام ببرید؟
الف. گذاشتن چیزی در مسجد؛
ب. رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه و آله)
ج. توقف در سایر مساجد و حرم امامان علیهم السلام(بنابر احتیاط واجب)؛ مگر اینکه از یک در برود و از در دیگر خارج شود
د. رساندن جایی از بدن به خط قرآن و اسم خداوند و اسامی مبارکه؛
ه. خواندن آیاتی که سجده واجب دارد؛
و. انجام عبادتهایی که باید با طهارت انجام شود.
ز. آمیزش جنسی
2. خواندن سوره سجده دار برای حائض چه حکمی دارد؟
تنها خواندن آيه سجدهدار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست.
3. نماز اول وقت برای چه خانم هایی واجب است؟
خانمی که عادتش نزدیک است (ممکن است در وقت نماز حیض ببیند)، باید نمازهایش را اول وقت بخواند.
4. استظهار برای چه خانم هایی واجب است؟
اگر خانمی که صاحب عادت عددیه است (مثلاً هفت روز)، خون از عدد بگذرد و نمیداند که از ده روز هم میگذرد یا نه، باید یک روز را استظهار کند
5. برخی از مواردی که بانوان باید بین حیض و استحاضه جمع کنند را نام ببرید؟
خانمهایی که عادت عددیه دارند یا مضطربه، مبتدئه و ناسیه هستند در حالتی که در ابتدا خون ببینند ولی خونشان نشانه ای نداشته باشد باید تا سه روز احتیاط کنند.
همچنین خانمی که دارای عادت عددیه است اگر بیشتر از عدد خون ببیند بعد از یک روز استظهار،باید تا روزدهم احتیاط کند.
6. اگر پاکی بین دوحیض، کمتر از ده روز باشد، خون دیده شده ی بعد از پاکی،چه حکمی دارد؟
خون دوم حیض بحساب نمی آید و استحاضه است پس در این مدتی اگر هیچ خونی نبیند به وظایف عادی خود عمل می کند ولی اگر خون ببیند به وظایف زن مستحاضه عمل می کند.
7. آیا در حال حیض می توان غسل جنابت کرد؟
آیت الله خامنه ای: صحت غسل جنابت در حال حیض خالی از اشکال نیست.
آیات عظام سیستانی و مکارم: غسل در این صورت صحیح است.
مکلفی که مقلد مقام معظم رهبری است می تواند در این مسئله به فتوای آیت الله سیستانی رجوع کرده و در حال حیض غسل کند ویا بعد از پاک شدن از خون حیض به نیت جنابت و حیض یک غسل کند.
8. خانمی که از حیض پاک شده، چه وظایفی بر وی واجب می شود؟
الف. غسل حیض برای اعمال مشروط به طهارت
ب. قضای روزه (ماه مبارک رمضان)
ج. قضای نماز در صورت های خاص (مانند نماز آیات در برخی از شرایط خاص آن)
🌹🌹🌹🌹
📘📚📕پرسش و تمرین درس 24
✏1. روش تشخیص خون استخاضه از حیض را توضیح دهید؟
غالبا خون استحاضه برخلاف خون حیض، زرد رنگ، رقیق، سرد و بدون فشار و سوزش است.
✏2. استحاضه قلیله، متوسطه و کثیره را تعریف کنید؟
استحاضه قلیله: خونی که از بدن خارج میشود و روی پنبه (یک لایه پنبه) یا سطح آن را فرا میگیرد، ولی در آن نفوذ نمیکند.
استحاضه متوسطه: خـــــــونــــــــــی که از بدن خارج میگردد و به پنبه نفوذ میکند و از طرف دیگر ظاهر میشود، ولی به دستمال نرسد.
استحاضه کثیره: اگر خونی که از بدن زن خارج میشود، به پنبه نفوذ کند و ازطرف دیگرظاهرو به دستمال برسد، آن را استحاضۀ کثیره مینامند.
✏3. ضابطه کلی در تشخیص خون استحاضه چیست؟
هر خونی که از زن خارج شود و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد و مربوط به بکارت و زخم نباشد، خون استحاضه است هرچند نشانه های استحاضه را نداشته باشد.
✏4. در صورتی که زن تشخیص ندهد که استحاضه اش از چه قسمی است و نتواند خود را وارسی کند، وظیفه اش چیست؟
اگر زن مُسْتَحاضه تشخیص ندهد که استحاضهاش از چه قسمی است و در جایی باشد که نتواند خود را وارسی کند، در صورتی که حالت قبلی خود را میداند، باید بر اساس آن ادامه دهد و در غیر این صورت باید به وظیفۀ مُسلَّم خود عمل کند. یعنی به عنوان مثال اگر نمیداند استحاضهاش قلیله است یا متوسطه، باید کارهای استحاضۀ قلیله را انجام دهد و اگر بین متوسطه و کثیره تردید دارد، باید به وظایف مستحاضۀ متوسطه عمل کند.
🌾🌾🌾🌹🍀🌷🌾🌾🌾
📗📘📕 پرسش میانی
آیا خون استحاضه مانند خون حیض باید مدتی استمرار داشته باد؟
خیر، استمرار در استحاضه شرط نیست؛ بلکه به اندازه سر سوزنى خون داخل مجرا بوده و داخل آلوده باشد، کافى است و خون استحاضه محسوب مى شود.
📙📘📗پرسش میانی دوم
اگر از خانم مستحاضه، در بین نماز خون خارج شود ، وظیفه اش چیست؟
آیت الله خامنه ای: اگر خروج خون به سبب کوتاهی در انجام تحفّظ باشد، نمازش باطل است و باید دوباره آن را بخواند و به احتیاط واجب، (در استحاضه متوسطه و کثیره) غسل را اعاده کند.
آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط مستحب غسل را اعاده کند. ولی باید نماز را دوباره بخواند.
آیت الله مکارم: تکرار غسل لازم نیست؛ ولی باید نماز را دوباره بخواند
📘📚📕پرسش و تمرین درس📖 25
✏1. مواردی را که برای استحاضه غسل واجب می شود را نام ببرید؟
وظیفه زن این است که، در استحاضه متوسطه در هر شبانه روز یکبار قبل از نماز صبح باید غسل کند
در استحاضه کثیره، حتماً یک غسل پیش از نماز صبح و یکی پیش از نماز ظهر و عصر (اگر با هم بخواند) و یکی هم پیش از نماز مَغْرِب و عشا (اگر با هم بخواند) انجام دهد.و اگر باهم نخواند، برای هرکدام یک غسل جداگانه می کند.
✏2. تفاوت های مهم در نظرات فقها را در اقسام استحاضه بیان کنید؟
الف. تفاوت در انواع استحاضه:
آیات عظام خامنه ای و سیستانی: استحاضه سه قسم است
آیت الله مکارم:استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و متوسطه. در استحاله قلیله خون پنبه را آلوده می کند ولی از طرف دیگر خارج نمی شود، خواه خون در پنبه فرو رود یا نه. در استحاضه کثیره خون در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود.
ب. وظیفه مستحاضه قلیله:
آیت الله خامنه ای و: برای هر نما ز بنا بر احتیاط واجب پنبه را عوض کند.
آیت الله سیستانی : برای هر نما ز بنا بر احتیاط مستحب پنبه را عوض کند.
آیت الله مکارم: عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست، هرچند احتیاط است
ج.وظیفه مستحاضه متوسطه در تقدم یا تاخر وضو:
آیت الله خامنه ای: اگر پیش از نماز یا در بین نماز خون استحاضه متوسطه ببیند، باید برای آن نماز غسل کند و برای هر نماز وضو هم بگیرد و فرقی درتقدم و تاخر وضو نیست.
آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط لازم، برای نمازهای روزانه خود یک غسل کند و برای هر نماز وضو بگیرد.ولی ابتدا بایدغسل کند و بعد وضو بگیرد.
آیت الله مکارم: استحاضه یا قلیله است یا کثیره و استحاضه متوسطه وجود ندارد.
د. گرفتن وضو در استحاضه کثیره:
آیت الله خامنه ای:بجز غسل باید برای هر نماز جداگانه وضو بگیرد.فرقی بین تقدم وتاخر وضو نیست.
آیت الله سیستانی: غسل از وضو کفایت کرده و نیازی به وضو گرفتن نیست.
آیت الله مکارم:بجز غسل احتیاط مستحب این است که برای هر نماز یک وضو هم بگیرد چه قبل از غسل و چه بعد از غسل.
✏3. اگر مستحاضه متوسطه برای نماز صبح غسل کند و بعد از نماز خونش قطع شود،سپس قبل از نماز ظهر دوباره متوسطه شود، آیا برای نماز ظهر باید دوباره غسل کند؟
غسل مجدد واجب است و چنانچه برای نماز ظهروعصر غسل کند و بعد از نماز خون قطع شود و دوباره قبل از مغرب متوسطه شود، دوباره باید غسل کند.
✏4. اگر در بین نماز، استحاضه از کمتر به بیشتر تبدیل شود و وقت برای انجام غسل و وضو نباشد، وظیفه مکلف چیست؟
برای هر کدام از غسل و وضو که وقت نداشته باشد باید نماز را بشکند و تیمم کندو اگر چنانچه طبق نظر برخی از مراجع نیاز به غسل و وضوی جداگانه باشد و برای هر دو وقت نداشته باشد، دو تیمم می کند و اگر برای تیمم هم وقت ندارد،نمی تواند نماز را بشکند و باید نماز را تمام بخواند و بنا بر احتیاط قضا کند.
✏5. اگر زن به خیال اینکه مستحاضه قلیله است، وضو گرفت ونماز خواند؛ ولی بعد از نماز متوجه شد که استحاضه اش، متوسطه یا کثیره بوده، چه تکلیفی دارد؟
نمازش باطل است و باید آن را دوباره بخواند.
آیت الله مکارم: در صورتی که استحاضه اش کثیره باشد ، نمازش باطل بوده و باید دوباره بخواند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌸🌸🌸🌾🌾🌾🌾🌾
پرسش میانی📘📗📕
استحاضه ی قلیله در چه شرایطی غسل دارد؟
استحاضه قلیله، غسل ندارد ولی اگر استحاضه کثیره تبدیل به قلیله شود، باید برای اولین نمازِ بعد از تغییر، غسل کند.
سلام
نظرات مراجع متفاوته
ایت الله سیستانی کلا مکروه نمی دونن
رهبری خوندن بیشتر از ۷ایه رو در غیر وقت نماز مکروه می دونن اما دو وقت نماز فتوا دارن مکروه نیست.
۲. وضو زن حائض صحیح و مستحبه
۳. زن جنب خواندن بيشتر از هفت آيه از سورههايى كه سجده واجب ندارد کار مکروهی انجام داده بنا بر هر سه مرجع رهبری و ایت الله سیستانی و مکارم
🔰پرسش و تمرین درس 27
🌸پرسش میانی
*آیا بعد تولد بچه به روش سزارین، اگر خونی دیده شود ، خون نفاس است؟
بله، خونی که بعد از سزارین از رحم و فرج خارج می شود و خون زخم یا دمل نیست، خون نفاس می باشد.
*حیض و نفاس چه تفاوتها و چه تشابهاتی دارند؟
1. حیض دارای صفات و علایم است به خلاف نفاس.
2. حیض کمتر از 3 روز نمی¬شود ولی نفاس می تواند یک لحظه هم باشد.
3. حیض بیشتر از 10 روز نمی¬شود ولی نفاس در شرایط خاصی (مثل خروج تکه های جداگانه نوزاد) می¬تواند بیشتر از 10 روز شود.
4. تمام شدن عده بر اساس حیض محاسبه می¬شود نه نفاس.
5. در محاسبه حیض در بعضی از موارد رجوع به اقارب داریم ولی در نفاس رجوع به اقارب نداریم.
6. ابتدای 10 روز در حیض، از ابتدای خون ریزی یا ابتدای خون نشانه¬دار محاسبه می شود ولی در نفاس از زمانی که جنین به طور کامل به دنیا آمد، محاسبه می¬شود.
*زنی که از زمان زایمانش تا ده روز، خون نمی بیند،آیا نباید احکام نفاس را رعایت کند؟
اگر زنی اصلاً خونی نبیند و یا بعد از گذشت ده روز از زایمانش ببیند اصلاً نفاس ندارد و باید عبادت های خود را بجا بیاورد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌸پرسش و تمرین
1. اگر خون پس از زایمان از ده روز نگذرد، ولی از مدت عادت ماهانه بیشتر باشد، چه حکمی دارد؟
همه مدتی که خون دیده نفاس است.
2. خون نفاس از نظر نشانه ها با خون حیض چه فرقی دارد؟
از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون میآید هر خونی که زن میبیند خون نفاس است و لازم نیست نشانه خاصی داشته باشد فقط باید خون زخم و دمل و جراحت نباشد بلکه خون رحم باشد. برخلاف حیض که باید دارای نشانه هایی غالبی مثل غلیظ، گرم، سرخ مایل به سیاه، با فشار و با کمی سوزش بیرون آمدن باشد.
3. اگر کسی پس از زایمان بیش از ده روز خون ببیند، چگونه باید نفاس را از غیر آن تشخیص بدهد؟
اگر خون نِفاس از ده روز بگذرد:
الف. اگر زن صاحب عادت عددیه یا عددیه - وقتیه باشد: بر مبنای عدد حیض،(همان تعداد روزها را نفاس قرار می دهد) نِفاس و بقیه را استحاضه قرار میدهد.
ب. اگر زن صاحب عادت وقتیه یا ناسیه و مُضْطربه باشد: تا ده روز نِفاس و بقیه را استحاضه قرار میدهد.
توضیح:
اگر خانمی که عادت ماهیانه دارد، اکنون به علت زایمان یک ماه یا بیشتر خون می بیند، در صورتی که عددیه یا عددیه وقتیه است به تعداد روزهای عادتش، نفاس قرار دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، ده روز خود را مستحاضه قلمداد کرده و اعمال استحاضه بودن را انجام می دهد.بعد از گذشت این ده روزی که بعد از اتمام نفاس ،سپری کرده،اگر عادت او وقتیه یا عددیه-وقتیه باشد،تا رسیدن وقت عادتش همچنان احکام استحاضه را انجام می دهد و هنگام رسیدن به وقت عادت خود،احکام حیض را انجام می دهد. ولی اگر عددیه یا بدون عدد باشد، بعد از گذشت ده روز از اتمام نفاس، خون خارج شده را بررسی می کند و اگر نشانه های حیض را داشت احکام حیض را جاری می کند و الا همچنان استحاضه است
4. اگر به سبب استفاده از دارو یا کورتاژ یا چیزهای دیگری، خروج جنین به صورت تکه های جداگانه باشد، نحوه محاسبه نفاس چگونه است؟
آیت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
5. خانمی که زایمان کرده و عادتش، عددیه است ، اگر از تعداد عددش بیشتر خون ببیند، وظیفه او چیست؟
آیت الله خامنه ای: بعد از اتمام عددش، تا دهم می تواند عبادات را ترک کند یا کارهای مستحاضه را انجام دهد. پس اگر از ده روز گذشت، عباداتی را که در این روزها ترک کرده ، باید قضا کند.
آیت الله سیستانی: در صورتی که شک دارد و احتمال میدهد که آن خون، قبل از تمام شدن ده روز قطع میشود، احتیاط مستحب است که یک روز عبادت را ترک نماید سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هرچند جایز است در صورتی که شک نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز (تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. این ترک عبادت پس از سپری شدن ایام عادت را اصطلاحاً «استظهار» مینامند.
آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب، تا روز دهم ترک عبادت کند.
6. خانمی که بعد از زایمان بیشتر از ده روز خون می بیند، نسبت به عادت های مختلف، در چه زمان هایی نفساء، حائض و مستحاضه خواهد بود؟ با مثال توضیح دهید؟
الف. اگر عددیه باشد، به اندازه روزهای عادتش نفاس قرار می دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، تا ده روز را استحاضه قرار می دهد(مثلا وقتی هفت روزه باشد، هفت روز را نفاس و از روز هشتم تا آخر روز هفدهم را استحاضه).بعد از آن اگر نشانه های حیض را دید، عادتش شروع می شود ولی اگر ندید بازهم استحاضه می گیرد.
ب. اگر وقتیه باشد، از زمان زایمان تا ده روز را حیض قرار می دهد و ده روز دوم را استحاضه واگر بعد از روز بیستم، متصل به ایام عادت شود، حیض قرار می دهد والا تا وقت عادتش ، بازهم استحاضه می گیرد.
ج. اگر وقتیه- عددیه باشد،به اندازه روزهای عادتش ، نفاس است و ده روز بعد از اتمام نفاس را استحاضه قرار می دهد. بعد از اتمام ده روز استحاضه، احکام ده روز بعدی (مثلا بعد از روز هفدهم) هم مانند وقتیه است.
د. اگر مبتدئه، ناسیه و مضطربه باشد،ده روز اول نفاس و ده روز دوم استحاضه و ده روز سوم را مانند عددیه انجام تکلیف می کند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
💠 حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی کاشته شده.
📝 سؤال:
⬅️🔶حكم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعي که در حال حاضر قابل کندن می باشد چیست؟
⬅️🔷 در چه صورت می توان جبیره انجام داد؟
پاسخ مراجـــع عظام:
👇👇👇👇👇
1️⃣📝 #امام_خمینی (رحمه الله):
باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر اینکه وقت برای کَندن تنگ باشد. در این صورت میتواند جبیره انجام دهد.
📚 منبع:
تحریرالوسیله، ج1، ص27، با استفاده از م12توضیح المسائل، ص42، با استفاده از شرط سیزدهم و ص49 با استفاده از م341 (آخر مسئله)
__________
2️⃣📝 #آیت_الله_اراکی (رحمه الله):
باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر اینکه وقت برای برداشتن تنگ باشد. در این صورت می توان جبیره انجام داد.
📚 منبع:
توضیح المسائل، ص53 و ص62، با استفاده از م339، پاراگراف آخر و با استفاده از شرط سیزدهم العروةالوثقی، ج1، ص159، با استفاده از شرط سوم.
___________
3️⃣📝 #آیت_الله_بهجت (رحمه الله):
اگر طوری باشد که در وضو و غسل مانع از رسیدن آب به اصل ناخن باشد جایز نیست.
📚 منبع:
با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
__________
4️⃣📝 #آیت_الله_تبریزی (رحمه الله):
آرایشی که مانع از رسیدن آب وضو و غسل به ظاهر بدن است باید وقت وضو و غسل برطرف شود. و الا نماز باطل است و ترک نماز گناه کبیره است. بنابراین باید از ناخن مصنوعی استفاده نکنند.
📚 منبع:
با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات.
___________
5️⃣📝#آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
با فرض اینکه قابل برداشتن است وضو و غسل و تیمم باطل است. بلی در صورتی که برداشتن آن حرجی باشد حکم جبیره مترتب است.
.
📚 منبع:
با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات رساله آموزشی، ص61، با استفاده از شماره8
_____________
6⃣📝 #آیت_الله_خوئی (رحمه الله):
باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد.
📚 منبع:
العروة الوثقی مع تعلیقه، 1421 هـ.ق، ج1، ص159، با استفاده از شرط سوم توضیح المسائل، ص58، با استفاده از م347، پاراگراف آخر و ص50، با استفاده از شرط سیزدهم
____________
7⃣📝 #آیت_الله_سیستانی (دام ظله العالی):
باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضو و تیمم جمع کند.
___________
8⃣📝 #آیت_الله_شبیری_زنجانی (دام ظله العالی):
باید برای اولین نماز مانع را برطرف نماید و وضو یا غسل معمولی به جا آورد و وضو یا غسل جبیرهای فقط در زمانی صحیح است که وقت تنگ شده باشد به گونهای که اگر بخواهد مانع را برطرف کند نمازش قضا شود ولی با وضو یا غسل جبیره بتواند ولو یک رکعت از نماز را داخل وقت بخواند.
کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جایز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد باید برطرف کند مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید.
📚 منبع:
با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له.
_______________
.
9⃣📝 #آيت_الله_صافی_گلپایگانی (دام ظله العالی):
چنانچه جدا کردن ناخن مصنوعی ممکن است، وضوء جبیره باطل است ولی اگر عصیانا تاخیر انداخته تا وقت نماز ضیق شود در این صورت احتیاط این است که علاوه بر وضوء جبیره، تیمم بدل از وضوء هم ضمیمه کرده و نمازش را بخواند. گرچه احتیاط مستحب، قضای نماز است.
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عُسر وحرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
📚 منبع:
استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
____________
🔟📝 #آیت_الله_فاضل_لنکرانی (رحمه الله):
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید برطرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عسر و حرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
_____________
1⃣1⃣📝 #آیت_الله_مکارم_شیرازی (دام ظله العالی):
چنانچه به راحتی قابل جدا کردن باشد و ضرر مهمی نداشته باشد، باید جدا کند و به صورت عادی وضو بگیرد. در غیر این صورت به همان شکل یعنی جبیره ای وضو می گیرد؛ همچنین اگر وقت برای جدا کردن آن تنگ باشد.
📚 منبع: استفتائات موجود در اداره ی پاسخ به سؤالات
.__________________
2⃣1⃣📝 #آیت_الله_نوری_همدانی (دام ظله العالی):
در فرض سؤال که برداشتن ناخن مصنوعی مشقت ندارد لازم است برای انجام وضو و غسل و تیمم آن را بردارد و به طور معمول وضو بگیرد و به صورت جبیره ای صحیح نیست. حتی اگر مشقت داشته باشد باید بردارد، مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو و یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن
قضا نیز بنماید. البته چنین عملی (کاشتن
ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره (پوست) است.
📚 منبع:
التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص51، فی احکام الجبائر، م14، و با استفاده از استفتاء موجود در واحد پاسخ به سؤالات
____________
3⃣1⃣📝 #آیت_الله_وحید_خراسانی (دام ظله العالی):
قراردادن چیزی که مانع از رسیدن آب است به جاهایی که واجب است در غسل و وضو شسته شود جایز نیست.
باید بردارد حتی اگر مشقت داشته باشد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید.
📚 منبع:
استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan