هدایت شده از Z.Valinezhad
پاسخ پرسش و تمرینهای میانی و .pdf
730.3K
پاسخ پرسش میانی و پایانی احکام عمومی جلد اول ، نوشته استاد محمدی نژاد
درس ۱۰ تا ۲۶
🔰پرسش و تمرین درس 26
🌸پرسش میانی
اگر زن پیش از وقت نماز از استحاضه پاک شود، وظیفه اش برای خواندن نماز چیست؟ اگر در بین نماز ظهر و عصر پاک شود چگونه عمل می کند؟
زن در این صورت باید برای خواندن اولین نماز، وظایف مستحاضه را عمل کند. اگر مستحاضه غسل کرد و نماز ظهر را خواند و قبل از نماز عصر خون قطع شد، غسل قبلی کافی نیست و باید برای نماز عصر مجددا غسل کند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌸پرسش و تمرین
1.اگر پیش از نماز، استحاضه کثیره به قلیله تبدیل شود، وظیفه نمازگزار چیست؟
برای اولین نماز باید اعمالی را که در حالت کثیره بر او واجب است انجام دهد و از نماز بعدی، اعمالی را که در حالت قلیله بر او واجب است را رعایت کند.
2. اگر قبل ازنماز، استحاضه قلیله به متوسطه تبدیل شود، نمازگزار چه وظیفه ای دارد ؟
در اولین نماز و نمازهای بعدی، اعمال حالت استحاضه متوسطه را انجام می دهد.
3. اگر در بین نماز، استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل شود، وظیفه چیست؟
الف. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود دارد: باید نماز را بشکند و اعمال حالت کثیره را انجام دهد.
ب. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود ندارد: دوصورت دارد
1.درصورتی که فرصت تیمم بدل از غسل دارد باید نماز رابشکند وبا انجام تیمم بدل از غسل وسایر وظایف مستحاضه نماز را اعاده کند.
2.اگر به این مقدار هم فرصت ندارد،
آیات عظام خامنه ای و مکارم: باید نماز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب قضای آن را هم به جا آورد.
آیت الله سیستانی: مستحب است نماز را نشکند و باید قضای آن را بجا بیاورد.
4. آیا زن مستحاضه می تواند قرآن تلاوت کند یا آیه سجده دار بخواند؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بله¬ می¬تواند.
آیت الله مکارم: قرآن خواندن در زمان استحاضه مانعي ندارد؛ البته اگر مستحاضه کثيره بخواهد آیات سجده دار بخواند یا جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند، تنها در صورتي مجاز است که غسل¬هاي روزانه¬ را انجام داده باشد و براي مستحاضه قليله بطور کلي مانعي ندارد.
5. نماز آیات و نماز عید برای زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه طبق نوع استحاضه-اش، واجب است بجا بیاورد، انجام دهد.
آیت الله مکارم: مى تواند به همان كارهايى كه براى نماز يوميه انجام داده، اكتفا كند و نياز به غسل ديگرى نيست. تنها بايد وضو بگيرد.
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی : برای هر نماز مستحب و واجب وضو بگیرد .
آیت الله مکارم: وضوی نماز واجب برای نافله¬های روزانه کافی است.
6. مستحاضه کثیره برای روزه گرفتن چه وظیفه ای دارد؟
باید غسل¬هایی را که در روز بر او واجب است انجام دهد و بنابر احتیاط واجب غسلهای شبِ قبل از آن را هم انجام دهد تا روز¬ه¬ی آن روز صحیح باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔰پرسش و تمرین درس 26
🌸پرسش میانی
اگر زن پیش از وقت نماز از استحاضه پاک شود، وظیفه اش برای خواندن نماز چیست؟ اگر در بین نماز ظهر و عصر پاک شود چگونه عمل می کند؟
زن در این صورت باید برای خواندن اولین نماز، وظایف مستحاضه را عمل کند. اگر مستحاضه غسل کرد و نماز ظهر را خواند و قبل از نماز عصر خون قطع شد، غسل قبلی کافی نیست و باید برای نماز عصر مجددا غسل کند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌸پرسش و تمرین
1.اگر پیش از نماز، استحاضه کثیره به قلیله تبدیل شود، وظیفه نمازگزار چیست؟
برای اولین نماز باید اعمالی را که در حالت کثیره بر او واجب است انجام دهد و از نماز بعدی، اعمالی را که در حالت قلیله بر او واجب است را رعایت کند.
2. اگر قبل ازنماز، استحاضه قلیله به متوسطه تبدیل شود، نمازگزار چه وظیفه ای دارد ؟
در اولین نماز و نمازهای بعدی، اعمال حالت استحاضه متوسطه را انجام می دهد.
3. اگر در بین نماز، استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل شود، وظیفه چیست؟
الف. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود دارد: باید نماز را بشکند و اعمال حالت کثیره را انجام دهد.
ب. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود ندارد: دوصورت دارد
1.درصورتی که فرصت تیمم بدل از غسل دارد باید نماز رابشکند وبا انجام تیمم بدل از غسل وسایر وظایف مستحاضه نماز را اعاده کند.
2.اگر به این مقدار هم فرصت ندارد،
آیات عظام خامنه ای و مکارم: باید نماز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب قضای آن را هم به جا آورد.
آیت الله سیستانی: مستحب است نماز را نشکند و باید قضای آن را بجا بیاورد.
4. آیا زن مستحاضه می تواند قرآن تلاوت کند یا آیه سجده دار بخواند؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بله¬ می¬تواند.
آیت الله مکارم: قرآن خواندن در زمان استحاضه مانعي ندارد؛ البته اگر مستحاضه کثيره بخواهد آیات سجده دار بخواند یا جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند، تنها در صورتي مجاز است که غسل¬هاي روزانه¬ را انجام داده باشد و براي مستحاضه قليله بطور کلي مانعي ندارد.
5. نماز آیات و نماز عید برای زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه طبق نوع استحاضه-اش، واجب است بجا بیاورد، انجام دهد.
آیت الله مکارم: مى تواند به همان كارهايى كه براى نماز يوميه انجام داده، اكتفا كند و نياز به غسل ديگرى نيست. تنها بايد وضو بگيرد.
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی : برای هر نماز مستحب و واجب وضو بگیرد .
آیت الله مکارم: وضوی نماز واجب برای نافله¬های روزانه کافی است.
6. مستحاضه کثیره برای روزه گرفتن چه وظیفه ای دارد؟
باید غسل¬هایی را که در روز بر او واجب است انجام دهد و بنابر احتیاط واجب غسلهای شبِ قبل از آن را هم انجام دهد تا روز¬ه¬ی آن روز صحیح باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📚📙📘📗پاسخ سوال۴، ۵و ۶درس ۲۷
✏۴. اگر به سبب استفاده از دارو یا کورتاژ یا چیزهای دیگری، خروج جنین به صورت تکه های جداگانه باشد، نحوه محاسبه نفاس چگونه است؟
آیت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
✏5. خانمی که زایمان کرده و عادتش، عددیه است ، اگر از تعداد عددش بیشتر خون ببیند، وظیفه او چیست؟
آیت الله خامنه ای: بعد از اتمام عددش، تا دهم می تواند عبادات را ترک کند یا کارهای مستحاضه را انجام دهد. پس اگر از ده روز گذشت، عباداتی را که در این روزها ترک کرده ، باید قضا کند.
آیت الله سیستانی: در صورتی که شک دارد و احتمال میدهد که آن خون، قبل از تمام شدن ده روز قطع میشود، احتیاط مستحب است که یک روز عبادت را ترک نماید سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هرچند جایز است در صورتی که شک نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز (تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. این ترک عبادت پس از سپری شدن ایام عادت را اصطلاحاً «استظهار» مینامند.
آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب، تا روز دهم ترک عبادت کند.
✏6. خانمی که بعد از زایمان بیشتر از ده روز خون می بیند، نسبت به عادت های مختلف، در چه زمان هایی نفساء، حائض و مستحاضه خواهد بود؟ با مثال توضیح دهید؟
الف. اگر عددیه باشد، به اندازه روزهای عادتش نفاس قرار می دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، تا ده روز را استحاضه قرار می دهد(مثلا وقتی هفت روزه باشد، هفت روز را نفاس و از روز هشتم تا آخر روز هفدهم را استحاضه).بعد از آن اگر نشانه های حیض را دید، عادتش شروع می شود ولی اگر ندید بازهم استحاضه می گیرد.
ب. اگر وقتیه باشد، از زمان زایمان تا ده روز را حیض قرار می دهد و ده روز دوم را استحاضه واگر بعد از روز بیستم، متصل به ایام عادت شود، حیض قرار می دهد والا تا وقت عادتش ، بازهم استحاضه می گیرد.
ج. اگر وقتیه- عددیه باشد،به اندازه روزهای عادتش ، نفاس است و ده روز بعد از اتمام نفاس را استحاضه قرار می دهد. بعد از اتمام ده روز استحاضه، احکام ده روز بعدی (مثلا بعد از روز هفدهم) هم مانند وقتیه است.
د. اگر مبتدئه، ناسیه و مضطربه باشد،ده روز اول نفاس و ده روز دوم استحاضه و ده روز سوم را مانند عددیه انجام تکلیف می کند.
🔰🔰 درس 28
🌸🌸 پرسش میانی اول
آیا طلاق دادن زن نفساء صحیح است؟
خیر، باطل است.
🌸🌸 پرسش میانی دوم
سقط جنین در چه صورتی جایز است؟
سقط جنین شرعاً حرام است و جایز نیست مگر در چند صورت:
1 . جان مادر در خطر باشد که در این صورت سقط جنین قبل از دمیده شدن روح اشکال ندارد، ولی بعد از آن،
جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد.
2 . بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد.
3 . تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج
شدید میشود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد.
ای: ¬ آیت الله خامنه
40
1 . سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک
باشد که در این صورت سقط جنین قبل از دمیده شدن روح اشکال ندارد، ولی بعد از آن، جایز نیست، حتی اگر
ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد.
2 . در حاملگی های چند قلو، کاهش بعض از جنین ها باعث زنده ماندن جنین های دیگر شود بطوری که اگر این
کاهش نباشد، باعث از بین رفتن جنین های دیگر می شود.
3 . تشخص قطعی داده شود که جنین بوجود آمده، معلول، ناقص الخلقه یا عقب مانده است به طوری که نگهداری و
بزرگ کردن چنین طفلی برای والدین، دارای زحمت و مشقت بیش از متعارف باشد به مقداری که باعث عسر و
حرج واقعی می شود. به شرطی که روح در او دمیده نشده باشد.
4 باشند یا دارای ژن معیوب هستند و همچنین ناقل ¬ . جایی که والدین دچار)بیماری ها مثل( بیماری های خونی می
این بیماری ها به فرزندان خود می باشند در این صورت اگر بیماری طفل، قطعی بوده و نگهداری چنین فرزندی
موجب حرج می باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح ، جنین را سقط کنند ولی بنا بر احتیاط
باید دیه راهم بپردازند.
5 .در جایی که جنین در رحم، مشرف به موتِ حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان حال برای زندگی مادر
خطرناک باشد، پس امر دائر می باشد بین مرگ حتمی طفل به تنهایی و بین مرگ حتمی طفل و مادر او، بنابراین
چارهای جز این نیست که لااقل زندگی مادر با سقط جنین نجات داده شود. ولی واجب است تا حد امکان به گونه
ای عمل شود که قتل طفل مستند به کسی نشود.
6 . بعد از دمیده شدن روح، سقط جنین جایز نیست مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین، هر دو را تهدید
کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته
باشد.
آیت الله سیستانی:
1 . پس از انعقاد نطفه، سقط جنین به هیچ وجه جایز نمی باشد مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن
جنین در شکم او آنقدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل گردد و برای خلاصی از آن، جز با سقط جنین راه
دیگری وجود ندارد. در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده است سقط جایز است و اما پس از دمیده شدن
روح در جنین سقط آن به احتیاط واجب به هیچ وجه جایز نیست .
2 . قبل از دمیده شدن روح اگر حفظ جنین برای مادر ضرر یا حرجی داشته باشد، سقط آن مانعی ندارد.
41
3 . جایی که اسقاط حمل جایز باشد دیه هم ثابت است.
4 . حکم اسقاط جنین معلول عقب مانده ذهنی یا ناقصُ الخلقه در هیچ حالی جایز نیست مگر این که بقای آن در
شکم مادر برای او موجب ضرر و یا حرج فوق تحمّل باشد و روح در او دمیده نشده باشد.
آیت الله مکارم :
1 . سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید
کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى
ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مىشود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده
نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است .
2 . اگر بعد از دمیده شدن روح علم به تلف شدن مادر و بچه )هردو( داریم ولی اگر جنین سقط شود، مادر زنده می
ماند،جایز است با سقط جنین جان مادر را نجات داد.
3 . اگر بدانیم یکی از مادر و جنین قطعا نجات می یابد ولی نمی دانیم کدام یک، باید هر دو را بحال خود بگذاریم تا
دیگری نجات یابد.
4 .مادر بیمار باشد و ادامه حاملگی باعث تشدید بیماری و وخامت حال مادر گردد.
5 . مادر و جنین هر دو سالم باشند ولی سر جنین به شکل انسان نیست.
🌸🌸 پرسش و تمرین
1 . وظیفه زن پس از قطع شدن خون نفاس چیست؟
اگر میداند که در داخل فَرْج هم خون نیست و تا ده روز هم خون نمیبیند، باید غسل نِفاس انجام دهد و عبادتها را به
جا آورد.اگر نمیداند که داخل هم از خون پاک شده یا نه، باید خود را وارسی کند.
2 . چه کارهایی بر زنی که نفاس می بیند حرام است؟
1 .نماز خواندن)بجز نماز میت( ، روزه گرفتن، طواف کردن و معتکف شدن و هر چیزی که مشروط به طهارت باشد.
2 .تمام کارهایی که بر جنب حرام است مثل مس خطوط قرآن و اسم خدا و سایر اسامی و صفات مخصوص خدا
📚📚پاسخ سوال ۵📕درس ۲۸📘
الف. زنی بچه اش را کورتاژ کرده و یک قسمت از بچه بعد از دو روز خارج شده باشد.
ایت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
ب. زنی بعد سه روز از زایمان خون دیده باشد.
از لحظه دیدن خون در روز سوم نفسا است.(تعداد آن را هم بر اساس عدد عادتش و در صورتی که عدد ندارد تا غروب روز دهم بعد از زایمان)
ج. زنی مضطربه جنینش را سقط کند و 20 روز خون دیده باشد.
گاهی بچه به صورت یکجا از شکم مادر خارج می شود، (حال چه به صورت خون بسته ای است که می داند اگر سقط نمی شد و در رحم می ماند تبدیل به انسان می شد یا به صورت یک بچه کامل یا ناقص الخلقه)، در این صورت با خارج شدن تمام بچه از مادر و خون دیدن بعد از آن، نفاس مادر شروع شده و محاسبه تعداد روزها آغاز می شود.
د. زنی وقتیه عددیه سزارین کند و 12 روز خون ببیند عدد او در حیضش 6 روز بوده است.
از ابتدای دیدن خون بعد از سزارین تا روزششم نفاس است
ه. زن ناسیه ای بعد از زایمان دو قلوهایش 40 روز خون ببیند. دو قلوها به فاصله دو ساعت از هم به دنیا آمدهاند.
ابتدای نفاس از زمانی است که اولین جزء بچه ای که اول بدنیا می آید و ابتدای محاسبه ده روز از پایان جدا شدن بچه دوم است.
🙅 #خانمها_بیشتر_بدانید🙈
📥 ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند.
📌نکته: عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با با علایم این بیماریها آشنا شوید:
🌀۱- عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.
🌀۲- عفونت باکتریایی:ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.
🌀۳- عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.
🌀۴- عفونت مجاری ادرار: احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.
#نکات_پزشکی_بهداشتی
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💥👈| مرکز تخصصی مسائل زنان و دختران|☀️
http://eitaa.com/joinchat/1773338626C6ef479346a
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
❤️ @Ahkame_banovan
آیا با آرایشگری مدرن ( کاشت ناخن، انواع مدل های ابرو، انواع تاتوهای ابرو، خط لب، خط چشم، اکستنشن مژه، لمینت و لیفت مژه ) وضو و غسل ویا وضو و غسل جبیره و یا تیمم صحیح است؟
پاسخ:
⭕ نظر همه مراجع: کاشت ناخنی که ضرورت ندارد جایز نیست .( ضرورت داشتن به این است که مثلا فرد تصادف کرده و ناخنش ازبین رفته و کاشت ناخن برایش ضرورت دارد )
سؤال: در صورتی که آرایشگر یقین دارد شخصی که برای کاشت ناخن و مژه مراجعه کرده، قصد برداشتن آن را برای وضو و غسل ندارد؛ آیا برای آرایشگر عمل مذکور جایز است؟ در صورت عدم جواز، حکم اجرت او چیست؟
از نظر برخی مراجع عظام این کار وگرفتن اجرت برای آرایشگر جایز نیست و از نظر برخی دیگر آرایشگرمالک اجرت نمی شود و برخی دیگر می فرمایند گرفتن اجرت حلال نمی باشد.
در یک کلام درآمد حاصله از نظر اکثر مراجع عظام اشکال دارد.
نظر مقام معظم رهبری:
کاشت ناخن جایز نیست.واگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
در صورتی که آرایشگر می داند مشتری این ناخنها را در حضور نامحرم نمی پوشاند انجام این کار برای او و اجرت گرفتن از مشتری جایز نیست.
⭕ انواع تاتوها( تاتو ابرو، تاتو خط لب، خط چشم، رژ لب)
و مدل های ابرو( تاتو، هاشور، میکرو بلیدینگ، فیبروزه و...) که رنگ زیر پوست قرار می گیرد وضو و غسل صحیح است.
⭕ دراکستنشن مژه چسب مخصوص استفاده می شود به همین دلیل مانع از رسیدن آب به مژه که عضو وضو هست می شود و موجب بطلان وضو و غسل می شود.
⭕ لمینت و لیفت مژه
لمینت به رنگ کردن و ضخیم شدن مژه می گویند که بعد از لیفت انجام می شودو لیفت هم به فر کردن مژه می گویند که مواد هرکدام از آنها پس از پاک کردن جرمی باقی نمی گذارد لذا وضو و غسل باطل نیست .
اگر غیر از این باشد و جرم داشته باشد وضو و غسل باطل است و وضو و غسل جبیره ای یا تیمم صحیح نیست.
💟نکته بسیار مهم: آرایش بانوان طبق فرمایش خداوند در قرآن عظیم الشأن زینت محسوب می شود که ظاهر کردن آن در برابر نامحرم حرام است.بنابراین تمامی آرایش هاوآرایش های مدرن، از کاشت و کاور و لاک ناخن گرفته تا انواع مدلهای ابرو و انواع تاتوهای بدن و چشم و لب و انواع جلوه دادن های بیشتر به مژه و....همه زینت محسوب می شود و ظاهرکردنش دربرابر نامحرم حرام است.
💫🌷💫🌷💫🌷
*رسول خدا(ص) در فرازی از روایتی میفرماید: «بهترین زنان شما، زنی است که… برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، ولی خود را از نامحرمان بپوشاند.»(۲۰)بحارالانوارج ۱۰۳ص۲۳۵*
*آن حضرت آرایش و زینت زن، برای شوهر را از حقوق شوهر بر همسر میشمارد و میفرماید: «از جمله حقوق شوهر بر همسر این است که خود را به بهترین عطرها خوشبو کند و بهترین لباس هایش را بپوشد و خود را به بهترین صورت تزیین کند.»(۲۱)وسائل الشیعه ج ۱۴ص۱۱۲*
💫🌷💫🌷💫🌷
واحد پاسخگوئی به سؤالات جامعة الزهراء سلام الله علیها
💠 *آزمون تشخیص سحر با آب*
یک لیوان آب سرد بردار
رو به قبله با وضو در دست راست بگیر
اول یک جرعه بنوش
بعد لیوان را در مقابل دهان گرفته
و سورهی حمد را بخوان و به آب فوت کن
بعد توحید و فوت
فلق و فوت
ناس و فوت
کافرون و فوت
بعد آیتالکرسی بدون بسم الله فقط یک آیه تا "العلی العظیم" را بخوان و به آب فوت کن
👈 بعد از ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه دوباره آب رو مزه کن
🔹اگر شیرین یا معطر و گوارا بود، دعای خیر والدین با بزرگی پشت سرت است آب را بنوش.
🔹 اگر بی مزه بود و تغییری نکرد که ۳ حالت دارد:
۱ ـ سحر و طلسم نداری
۲ـ حرزی به همراه داری مثل حرز امام جواد (ع)
۳ ـ دعای محبت داری
🔹 اگر مزه آب تغییر کرد چند حالت دارد:
۱- تلخ
۲- شور
۳- مزه ماهی
۴- مزه خاک یا کهنگی
۵- گرم شده بود
طلسم داری یا سحر شدهای.
👌 *راهکار چیست؟*
در همه حالات فوق بایستی 70 بار آیات 54 و 55 و 56 سوره اعراف (معروف به آیه سُخره) را بر آب خوانده و با آن وضو بگیرید تا طلسم باطل شود.
ـ اگر آب تلخ شده باشد آیه 32 سوره شعرا را 70 بار بر آب خوانده و با آن وضو بگیرید و دعای مشلول را از مفاتیح الجنان بخوانید طلسم باطل می شود انشاءالله تعالی.
ـ اگر آب مزه خاک یا کهنگی داد آیه 40 سوره نباء را 70 بار بر آب خوانده و با آن وضو بگیر.
ـ اگر مزه ماهی داد آیه 63 سوره کهف را 70 بار بر آب بخوان و با آن وضو بگیر.
ـ اگر مزهاش شور شد آیه 107 سوره اعراف یا 32 سوره شعرا را 70 بار بر آب بخوان و با آن وضو بگیر.
تا سحر و طلسمت باطل گردد.
راه دیگر برای ابطال سحر و طلسم
ده روز پیاپی نماز جعفر طیّار را بخوان و بعد از نماز 330 بار "یافتاح" بگو تا سحرت باطل شود.
⚠️ برخی از انواع سحر و طلسم، با تصرف در اختیار و ارادهی فرد، مانع درمان میشن. اگر نتوانستید این آیات را تا انتها بخوانید و درگیری از جانب دعا و سحر و طلسم در زندگی دارید برای بررسی و پاکسازی پیام بدید.
🔹 ارتباط با ادمین:
🆔 @elmolasma110
🔰 علم الاسماء
💠 @elm_asma
.
مستحب است بعد نماز بعد از
سجده شکر،سجده گاه(مهر) خود
را مسح کند و بر صورت و مقادیم بدن
(سینه، شکم و ران ها) بکشد
✅#فلسفه دست کشیدن 🤚
در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده
است امام صادق(ع) به مردى فرمود:
اگر تو را غم و غصه ای رسید دست به موضع سجدهات (مهر) بکش سپس بر صورت خود از جانب گونه چپ و بر پیشانى خود از جانب گونه راست مسح کن.
سپس سه بار بگو(تا ناراحتی برود):
«بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»؛
(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه)
🌻أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْلِوَلیِڪْألْـفَـرَج🌻
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄