📚📚پاسخ سوال ۵📕درس ۲۸📘
الف. زنی بچه اش را کورتاژ کرده و یک قسمت از بچه بعد از دو روز خارج شده باشد.
ایت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
ب. زنی بعد سه روز از زایمان خون دیده باشد.
از لحظه دیدن خون در روز سوم نفسا است.(تعداد آن را هم بر اساس عدد عادتش و در صورتی که عدد ندارد تا غروب روز دهم بعد از زایمان)
ج. زنی مضطربه جنینش را سقط کند و 20 روز خون دیده باشد.
گاهی بچه به صورت یکجا از شکم مادر خارج می شود، (حال چه به صورت خون بسته ای است که می داند اگر سقط نمی شد و در رحم می ماند تبدیل به انسان می شد یا به صورت یک بچه کامل یا ناقص الخلقه)، در این صورت با خارج شدن تمام بچه از مادر و خون دیدن بعد از آن، نفاس مادر شروع شده و محاسبه تعداد روزها آغاز می شود.
د. زنی وقتیه عددیه سزارین کند و 12 روز خون ببیند عدد او در حیضش 6 روز بوده است.
از ابتدای دیدن خون بعد از سزارین تا روزششم نفاس است
ه. زن ناسیه ای بعد از زایمان دو قلوهایش 40 روز خون ببیند. دو قلوها به فاصله دو ساعت از هم به دنیا آمدهاند.
ابتدای نفاس از زمانی است که اولین جزء بچه ای که اول بدنیا می آید و ابتدای محاسبه ده روز از پایان جدا شدن بچه دوم است.
سلام
📚پرسش،میانی درس۲۲📚
پرسش میانی: ناسیه ای که عادت او وقتیه ی عددیه است چنانچه بین سه تا ده روز خون ببیند در حالت هایی که فقط وقت یا فقط عددش را فراموش کند، وظیفه اش چیست؟
آیات عظام خامنه ای و سیستانی: تمام مدت کمتر از ده روز حیض است.
آیت الله مکارم: زن ناسیه در صورتی که کمتر از ده روز خون ببیند، همه اش حیض است و اگر فقط عددش را فراموش کرده باشد، در ایامی که مصادف با وقتش می باشد، خون می بیند، تمام مدت کمتر از ده روز را حیض است؛ و در صورتی که وقتش را فراموش کرده باشد، اولین خونی را که می بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد و تا سه روز مستمر و نشانه دار باشد، از آن لحظه حیض می گیرد و اگر نشانه حیض را نداشته باشد، استحاضه می گیرد، تا وقتی که ثابت شود که خون حيض است. پس اگر خون نشانه داری دیده شد که از سه روز کمتر نبوده باشد از همان ابتدای خون نشانه دار تا پایان ده روزی که از ابتدای خون دیدن حساب می کند را حیض می گیرد مثلا اگر سه روز متوالی با نشانه های حیض از روز چهارمِ خون دیدن باشد از آن لحظه تا تا آخر ده روز همه حیض است و اگر سه روز متوالی در آخر دهه باشد مثلا از روز هشتم به بعد، فقط آن سه روز را حیض است. ولی زن ناسیه ای که خون بدون صفاتی ببیند، استحاضه است اگرچه سه روز هم استمرار داشته باشد.
هدایت شده از Z.Valinezhad
پاسخ پرسش و تمرینهای میانی و .pdf
730.3K
پاسخ پرسش میانی و پایانی احکام عمومی جلد اول ، نوشته استاد محمدی نژاد
درس ۱۰ تا ۲۶
🔰پرسش و تمرین درس 26
🌸پرسش میانی
اگر زن پیش از وقت نماز از استحاضه پاک شود، وظیفه اش برای خواندن نماز چیست؟ اگر در بین نماز ظهر و عصر پاک شود چگونه عمل می کند؟
زن در این صورت باید برای خواندن اولین نماز، وظایف مستحاضه را عمل کند. اگر مستحاضه غسل کرد و نماز ظهر را خواند و قبل از نماز عصر خون قطع شد، غسل قبلی کافی نیست و باید برای نماز عصر مجددا غسل کند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌸پرسش و تمرین
1.اگر پیش از نماز، استحاضه کثیره به قلیله تبدیل شود، وظیفه نمازگزار چیست؟
برای اولین نماز باید اعمالی را که در حالت کثیره بر او واجب است انجام دهد و از نماز بعدی، اعمالی را که در حالت قلیله بر او واجب است را رعایت کند.
2. اگر قبل ازنماز، استحاضه قلیله به متوسطه تبدیل شود، نمازگزار چه وظیفه ای دارد ؟
در اولین نماز و نمازهای بعدی، اعمال حالت استحاضه متوسطه را انجام می دهد.
3. اگر در بین نماز، استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل شود، وظیفه چیست؟
الف. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود دارد: باید نماز را بشکند و اعمال حالت کثیره را انجام دهد.
ب. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود ندارد: دوصورت دارد
1.درصورتی که فرصت تیمم بدل از غسل دارد باید نماز رابشکند وبا انجام تیمم بدل از غسل وسایر وظایف مستحاضه نماز را اعاده کند.
2.اگر به این مقدار هم فرصت ندارد،
آیات عظام خامنه ای و مکارم: باید نماز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب قضای آن را هم به جا آورد.
آیت الله سیستانی: مستحب است نماز را نشکند و باید قضای آن را بجا بیاورد.
4. آیا زن مستحاضه می تواند قرآن تلاوت کند یا آیه سجده دار بخواند؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بله¬ می¬تواند.
آیت الله مکارم: قرآن خواندن در زمان استحاضه مانعي ندارد؛ البته اگر مستحاضه کثيره بخواهد آیات سجده دار بخواند یا جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند، تنها در صورتي مجاز است که غسل¬هاي روزانه¬ را انجام داده باشد و براي مستحاضه قليله بطور کلي مانعي ندارد.
5. نماز آیات و نماز عید برای زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه طبق نوع استحاضه-اش، واجب است بجا بیاورد، انجام دهد.
آیت الله مکارم: مى تواند به همان كارهايى كه براى نماز يوميه انجام داده، اكتفا كند و نياز به غسل ديگرى نيست. تنها بايد وضو بگيرد.
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی : برای هر نماز مستحب و واجب وضو بگیرد .
آیت الله مکارم: وضوی نماز واجب برای نافله¬های روزانه کافی است.
6. مستحاضه کثیره برای روزه گرفتن چه وظیفه ای دارد؟
باید غسل¬هایی را که در روز بر او واجب است انجام دهد و بنابر احتیاط واجب غسلهای شبِ قبل از آن را هم انجام دهد تا روز¬ه¬ی آن روز صحیح باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔰پرسش و تمرین درس 26
🌸پرسش میانی
اگر زن پیش از وقت نماز از استحاضه پاک شود، وظیفه اش برای خواندن نماز چیست؟ اگر در بین نماز ظهر و عصر پاک شود چگونه عمل می کند؟
زن در این صورت باید برای خواندن اولین نماز، وظایف مستحاضه را عمل کند. اگر مستحاضه غسل کرد و نماز ظهر را خواند و قبل از نماز عصر خون قطع شد، غسل قبلی کافی نیست و باید برای نماز عصر مجددا غسل کند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌸پرسش و تمرین
1.اگر پیش از نماز، استحاضه کثیره به قلیله تبدیل شود، وظیفه نمازگزار چیست؟
برای اولین نماز باید اعمالی را که در حالت کثیره بر او واجب است انجام دهد و از نماز بعدی، اعمالی را که در حالت قلیله بر او واجب است را رعایت کند.
2. اگر قبل ازنماز، استحاضه قلیله به متوسطه تبدیل شود، نمازگزار چه وظیفه ای دارد ؟
در اولین نماز و نمازهای بعدی، اعمال حالت استحاضه متوسطه را انجام می دهد.
3. اگر در بین نماز، استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل شود، وظیفه چیست؟
الف. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود دارد: باید نماز را بشکند و اعمال حالت کثیره را انجام دهد.
ب. در صورتی که وقت برای دوباره خواندن نماز وجود ندارد: دوصورت دارد
1.درصورتی که فرصت تیمم بدل از غسل دارد باید نماز رابشکند وبا انجام تیمم بدل از غسل وسایر وظایف مستحاضه نماز را اعاده کند.
2.اگر به این مقدار هم فرصت ندارد،
آیات عظام خامنه ای و مکارم: باید نماز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب قضای آن را هم به جا آورد.
آیت الله سیستانی: مستحب است نماز را نشکند و باید قضای آن را بجا بیاورد.
4. آیا زن مستحاضه می تواند قرآن تلاوت کند یا آیه سجده دار بخواند؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بله¬ می¬تواند.
آیت الله مکارم: قرآن خواندن در زمان استحاضه مانعي ندارد؛ البته اگر مستحاضه کثيره بخواهد آیات سجده دار بخواند یا جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند، تنها در صورتي مجاز است که غسل¬هاي روزانه¬ را انجام داده باشد و براي مستحاضه قليله بطور کلي مانعي ندارد.
5. نماز آیات و نماز عید برای زن مستحاضه چه حکمی دارد؟
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميه طبق نوع استحاضه-اش، واجب است بجا بیاورد، انجام دهد.
آیت الله مکارم: مى تواند به همان كارهايى كه براى نماز يوميه انجام داده، اكتفا كند و نياز به غسل ديگرى نيست. تنها بايد وضو بگيرد.
آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی : برای هر نماز مستحب و واجب وضو بگیرد .
آیت الله مکارم: وضوی نماز واجب برای نافله¬های روزانه کافی است.
6. مستحاضه کثیره برای روزه گرفتن چه وظیفه ای دارد؟
باید غسل¬هایی را که در روز بر او واجب است انجام دهد و بنابر احتیاط واجب غسلهای شبِ قبل از آن را هم انجام دهد تا روز¬ه¬ی آن روز صحیح باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📚📙📘📗پاسخ سوال۴، ۵و ۶درس ۲۷
✏۴. اگر به سبب استفاده از دارو یا کورتاژ یا چیزهای دیگری، خروج جنین به صورت تکه های جداگانه باشد، نحوه محاسبه نفاس چگونه است؟
آیت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
✏5. خانمی که زایمان کرده و عادتش، عددیه است ، اگر از تعداد عددش بیشتر خون ببیند، وظیفه او چیست؟
آیت الله خامنه ای: بعد از اتمام عددش، تا دهم می تواند عبادات را ترک کند یا کارهای مستحاضه را انجام دهد. پس اگر از ده روز گذشت، عباداتی را که در این روزها ترک کرده ، باید قضا کند.
آیت الله سیستانی: در صورتی که شک دارد و احتمال میدهد که آن خون، قبل از تمام شدن ده روز قطع میشود، احتیاط مستحب است که یک روز عبادت را ترک نماید سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هرچند جایز است در صورتی که شک نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز (تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. این ترک عبادت پس از سپری شدن ایام عادت را اصطلاحاً «استظهار» مینامند.
آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب، تا روز دهم ترک عبادت کند.
✏6. خانمی که بعد از زایمان بیشتر از ده روز خون می بیند، نسبت به عادت های مختلف، در چه زمان هایی نفساء، حائض و مستحاضه خواهد بود؟ با مثال توضیح دهید؟
الف. اگر عددیه باشد، به اندازه روزهای عادتش نفاس قرار می دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، تا ده روز را استحاضه قرار می دهد(مثلا وقتی هفت روزه باشد، هفت روز را نفاس و از روز هشتم تا آخر روز هفدهم را استحاضه).بعد از آن اگر نشانه های حیض را دید، عادتش شروع می شود ولی اگر ندید بازهم استحاضه می گیرد.
ب. اگر وقتیه باشد، از زمان زایمان تا ده روز را حیض قرار می دهد و ده روز دوم را استحاضه واگر بعد از روز بیستم، متصل به ایام عادت شود، حیض قرار می دهد والا تا وقت عادتش ، بازهم استحاضه می گیرد.
ج. اگر وقتیه- عددیه باشد،به اندازه روزهای عادتش ، نفاس است و ده روز بعد از اتمام نفاس را استحاضه قرار می دهد. بعد از اتمام ده روز استحاضه، احکام ده روز بعدی (مثلا بعد از روز هفدهم) هم مانند وقتیه است.
د. اگر مبتدئه، ناسیه و مضطربه باشد،ده روز اول نفاس و ده روز دوم استحاضه و ده روز سوم را مانند عددیه انجام تکلیف می کند.
🔰🔰 درس 28
🌸🌸 پرسش میانی اول
آیا طلاق دادن زن نفساء صحیح است؟
خیر، باطل است.
🌸🌸 پرسش میانی دوم
سقط جنین در چه صورتی جایز است؟
سقط جنین شرعاً حرام است و جایز نیست مگر در چند صورت:
1 . جان مادر در خطر باشد که در این صورت سقط جنین قبل از دمیده شدن روح اشکال ندارد، ولی بعد از آن،
جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد.
2 . بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد.
3 . تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج
شدید میشود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد.
ای: ¬ آیت الله خامنه
40
1 . سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک
باشد که در این صورت سقط جنین قبل از دمیده شدن روح اشکال ندارد، ولی بعد از آن، جایز نیست، حتی اگر
ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد.
2 . در حاملگی های چند قلو، کاهش بعض از جنین ها باعث زنده ماندن جنین های دیگر شود بطوری که اگر این
کاهش نباشد، باعث از بین رفتن جنین های دیگر می شود.
3 . تشخص قطعی داده شود که جنین بوجود آمده، معلول، ناقص الخلقه یا عقب مانده است به طوری که نگهداری و
بزرگ کردن چنین طفلی برای والدین، دارای زحمت و مشقت بیش از متعارف باشد به مقداری که باعث عسر و
حرج واقعی می شود. به شرطی که روح در او دمیده نشده باشد.
4 باشند یا دارای ژن معیوب هستند و همچنین ناقل ¬ . جایی که والدین دچار)بیماری ها مثل( بیماری های خونی می
این بیماری ها به فرزندان خود می باشند در این صورت اگر بیماری طفل، قطعی بوده و نگهداری چنین فرزندی
موجب حرج می باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح ، جنین را سقط کنند ولی بنا بر احتیاط
باید دیه راهم بپردازند.
5 .در جایی که جنین در رحم، مشرف به موتِ حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان حال برای زندگی مادر
خطرناک باشد، پس امر دائر می باشد بین مرگ حتمی طفل به تنهایی و بین مرگ حتمی طفل و مادر او، بنابراین
چارهای جز این نیست که لااقل زندگی مادر با سقط جنین نجات داده شود. ولی واجب است تا حد امکان به گونه
ای عمل شود که قتل طفل مستند به کسی نشود.
6 . بعد از دمیده شدن روح، سقط جنین جایز نیست مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین، هر دو را تهدید
کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته
باشد.
آیت الله سیستانی:
1 . پس از انعقاد نطفه، سقط جنین به هیچ وجه جایز نمی باشد مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن
جنین در شکم او آنقدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل گردد و برای خلاصی از آن، جز با سقط جنین راه
دیگری وجود ندارد. در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده است سقط جایز است و اما پس از دمیده شدن
روح در جنین سقط آن به احتیاط واجب به هیچ وجه جایز نیست .
2 . قبل از دمیده شدن روح اگر حفظ جنین برای مادر ضرر یا حرجی داشته باشد، سقط آن مانعی ندارد.
41
3 . جایی که اسقاط حمل جایز باشد دیه هم ثابت است.
4 . حکم اسقاط جنین معلول عقب مانده ذهنی یا ناقصُ الخلقه در هیچ حالی جایز نیست مگر این که بقای آن در
شکم مادر برای او موجب ضرر و یا حرج فوق تحمّل باشد و روح در او دمیده نشده باشد.
آیت الله مکارم :
1 . سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید
کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى
ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مىشود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده
نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است .
2 . اگر بعد از دمیده شدن روح علم به تلف شدن مادر و بچه )هردو( داریم ولی اگر جنین سقط شود، مادر زنده می
ماند،جایز است با سقط جنین جان مادر را نجات داد.
3 . اگر بدانیم یکی از مادر و جنین قطعا نجات می یابد ولی نمی دانیم کدام یک، باید هر دو را بحال خود بگذاریم تا
دیگری نجات یابد.
4 .مادر بیمار باشد و ادامه حاملگی باعث تشدید بیماری و وخامت حال مادر گردد.
5 . مادر و جنین هر دو سالم باشند ولی سر جنین به شکل انسان نیست.
🌸🌸 پرسش و تمرین
1 . وظیفه زن پس از قطع شدن خون نفاس چیست؟
اگر میداند که در داخل فَرْج هم خون نیست و تا ده روز هم خون نمیبیند، باید غسل نِفاس انجام دهد و عبادتها را به
جا آورد.اگر نمیداند که داخل هم از خون پاک شده یا نه، باید خود را وارسی کند.
2 . چه کارهایی بر زنی که نفاس می بیند حرام است؟
1 .نماز خواندن)بجز نماز میت( ، روزه گرفتن، طواف کردن و معتکف شدن و هر چیزی که مشروط به طهارت باشد.
2 .تمام کارهایی که بر جنب حرام است مثل مس خطوط قرآن و اسم خدا و سایر اسامی و صفات مخصوص خدا
📚📚پاسخ سوال ۵📕درس ۲۸📘
الف. زنی بچه اش را کورتاژ کرده و یک قسمت از بچه بعد از دو روز خارج شده باشد.
ایت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود.
آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند.
آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود.
ب. زنی بعد سه روز از زایمان خون دیده باشد.
از لحظه دیدن خون در روز سوم نفسا است.(تعداد آن را هم بر اساس عدد عادتش و در صورتی که عدد ندارد تا غروب روز دهم بعد از زایمان)
ج. زنی مضطربه جنینش را سقط کند و 20 روز خون دیده باشد.
گاهی بچه به صورت یکجا از شکم مادر خارج می شود، (حال چه به صورت خون بسته ای است که می داند اگر سقط نمی شد و در رحم می ماند تبدیل به انسان می شد یا به صورت یک بچه کامل یا ناقص الخلقه)، در این صورت با خارج شدن تمام بچه از مادر و خون دیدن بعد از آن، نفاس مادر شروع شده و محاسبه تعداد روزها آغاز می شود.
د. زنی وقتیه عددیه سزارین کند و 12 روز خون ببیند عدد او در حیضش 6 روز بوده است.
از ابتدای دیدن خون بعد از سزارین تا روزششم نفاس است
ه. زن ناسیه ای بعد از زایمان دو قلوهایش 40 روز خون ببیند. دو قلوها به فاصله دو ساعت از هم به دنیا آمدهاند.
ابتدای نفاس از زمانی است که اولین جزء بچه ای که اول بدنیا می آید و ابتدای محاسبه ده روز از پایان جدا شدن بچه دوم است.
🙅 #خانمها_بیشتر_بدانید🙈
📥 ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند.
📌نکته: عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با با علایم این بیماریها آشنا شوید:
🌀۱- عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.
🌀۲- عفونت باکتریایی:ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.
🌀۳- عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.
🌀۴- عفونت مجاری ادرار: احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.
#نکات_پزشکی_بهداشتی
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💥👈| مرکز تخصصی مسائل زنان و دختران|☀️
http://eitaa.com/joinchat/1773338626C6ef479346a
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
❤️ @Ahkame_banovan