🔰🔰درس 14
🌸🌸پرسش میانی
اگر بعد از وضو شک کنیم آیا موضعی را که از قبل نجس بوده تطهیر کرده¬ و سپس وضو گرفته¬ایم یا نه، چه وظیفه¬ای داریم؟
خامنه¬ای: چنانچه در هنگام وضو:
الف. توجه به پاکی و نجسی آنجا نداشته¬ایم: وضو باطل است.
ب. اگر میدانیم یا احتمال میدهیم که به پاکی و نجسی آن توجه داشته¬ایم: وضو درست است.
و باید توجه داشت که در هر صورت باید آن موضع را آب بکشد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
✅✅پرسش و تمرین
1.کسی که با آب سرد نمی¬تواند وضو بگیرد وظیفه¬اش چیست؟
اگر وضو با آب سرد موجب بیماری او می¬شود یا بیماری¬اش دیرتر بهبودی می¬یابد، باید تیمم کند؛ البته در صورتی که آب گرم برایش ضرر ندارد، باید با آب گرم وضو بگیرد.
2. وضو گرفتن از شیر آب مدارس، بیمارستان¬ها و ادارات دولتی چه حکمی دارد؟
خامنه¬ای و سیستانی: جایز است.
مکارم: اگر برای استفاده عموم باشد اشکالی ندارد ولی اگر برای استفاده افراد همان مکان باشد جایز نیست.
3. آیا وضو گرفتن در دستشویی¬هایی که آب آن به چاه توالت می¬ریزد، اشکال دارد؟
خیر؛ ولی مکروه است.
4. وضو با آبی که معلوم نیست مالک آن راضی است یا نه، چه حکمی دارد؟
باطل است. چون یکی از شریط وضو این است که آب وضو مباح باشد.
آیت الله سیستانی:وضو با آب غصبی و با آبی كه معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه، حرام و باطل است ولی اگر قبلاً صاحبش راضی بوده و انسان نمیداند كه از رضایتش برگشته یا نه، وضو با آن صحیح میباشد .
آیت الله مکارم: بنابر اين وضو با آب غصبى يا آبى كه معلوم نيست صاحبش راضى باشد، بنابر احتیاط واجب باطل می باشد.
5. اگر با دست از ظرف غصبی آب برداریم و وضو بگیریم، وضو چه حکمی دارد؟
خامنه¬ای: وضو صحیح است، زیرا وقتی با دست آب روی اعضای وضو می¬ریزد، وضو گرفتن از ظرف غصبی صدق نمی¬کند.
سیستانی: اگر آب مباح (غیر غصبی) در ظرف غصبی باشد و فرد غیر از آن آب دیگری نداشته باشد، در صورتی كه بتواند به صورتی شرعی (مثل اجازه گرفتن از مالک برای خالی نمودن آب ظرف) آن آب را در ظرف دیگر خالی نماید، لازم است آن را خالی كرده و بعداً وضو بگیرد و چنانچه ممكن نباشد باید تیمّم كند و امّا اگر آب دیگری دارد لازم است با آن وضو بگیرد و در هر دو صورت، اگر مخالفت كرده و با آبِ ظرف غصبی وضو بگیرد، هرچند معصیت كرده امّا وضویش صحیح میباشد.
مکارم: هرگاه آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره است و غیر از آن، آب دیگری ندارد، باید تیمّم کند و اگر وضو بگیرد اشکال دارد.
6. کدامیک از موارد زیر مانع در وضو محسوب می شود؟
الف. لاک ناخن✅
ب. جوهر خودکار
خامنه¬اي: اگر جوهر دارای جرم بوده و مانع از رسیدن آب به پوست شود، وضو باطل است، و تشخیص این موضوع بر عهده مکلّف می باشد.
مكارم شيرازي: جوهر خودكار : جوهر خودكارهاى معمولى مانع رسيدن آب نيست.
سيستاني: اگر جوهر و مرکب دارای جرم نباشد که مانع از وصول آب به پوست بدن شوند وضو و غسل صحیح است و در صورت شک و تردید باید آن را برطرف کرد.
ج. ریمل✅
د. رنگ ابرو
ه. آرایش خفیف صورت
و. حنا
7. آیا راه رفتن هنگام وضو گرفتن اشکال دارد؟ خوردن و آشامیدن چطور؟
اشکال ندارد. ولی بهتر است از هر کاری که باعث از بین رفتن حضور قلب میشود پرهیز نمود.
🌺🌺🌺🌺🌺
بسمه تعالی
با سلام
🌺💐🌺💐🌺💐
بررسی فقهی کاشت ناخن مصنوعی :
یکی از آرایش های نو پدید عصر حاضر وجامعه فعلی ما کاشت ناخن مصنوعی است که به وفور در آرایشگاه ها در حال انجام می باشد واز آنجایی که ناخن مصنوعی را بوسیله چسب به ناخن یا پوست می چسبانند لذا مانع از رسیدن آب به ناخن وپوست می باشد که برای وضو وغسل مشکل ایجاد می کند.
موضوع کاشت ناخن مصنوعی ازچند جهت باید بررسی شود :
🌷اول:اصل کاشت ناخن مصنوعی ایا حرام است یا نه؟
🌷دوم:وظیفه شخص در فرض کاشتی که قابل برداشت هست چیست ؟
🌷سوم : وظیفه شخص در فرض کاشتی که قابل برداشت نیست یا برداشتن مشقت دارد چیست ؟
🌷چهارم :آیا ناخن مصنوعی بایداز نامحرم پوشیده شود؟
🌾🌷🌾🌷🌾🌷
بررسی فقهی اصل کاشت ناخن مصنوعی
🌺ایا کاشت ناخن مصنوعی حرام است ؟
همانطور که می دانیم یکی از شرایط صحت وضو وغسل این است که مانع دراعضای وضو یا غسل نباشد (رساله مراجع ج۱ .وضو.شرط سیزدهم وغسل ۳۷۷)
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
در بحث ایجاد مانع عمدی دراعضای وضو یا غسل باید دقت شود که :
🌸۱_گاهی ایجاد مانع عمدی هست اما برطرف کردن مانع براحتی امکانپذیر است مانند لاک زدن به ناخن لذا در این صورت که برطرف کردن مانع برای وضو وغسل ممکن است ایجاد مانع عمدی هم اشکال شرعی ندارد (بشرطی که وقت نماز تنگ نباشد)
🌸۲_گاهی ایجاد مانع عمدی هست اما برطرف کردن مانع برای وضو وغسل امکانپذیر نمی باشد یا سختی فوق العاده دارد که در این صورت ایجاد مانع عمدی :
🌻الف)اگر بعد از دخول وقت نماز (وقبل از وضو وغسل)باشد :
🌹۱_جایز نیست (آیت الله سیستانی.استفتائات سایت جامعه .بحث غسل وایجاد مانع عمدی )
🌹۲_اگر ضرورتی در این کار نباشد باید این کار ترک شود (ایت الله مکارم .سایت معظم له .کاشت ناخن برای غسل )
🌹۳_کاشت آن در زمانی که مکلف به غسل و وضو نیست (مانند زمان عذر شرعی) فی نفسه اشکال ندارد.
پس اگر در زمان عادت ماهانه انجام شود، یا در زمانی خارج از وقت نماز انجام شود مثلا ساعت 10 صبح یا در وقت نماز است اما نمازش را خوانده است، فی نفسه اشکالی ندارد.ولی باید برای اولین نماز ولو با صرف هزینه مانع را بردارد .(امام خامنه ای .سایت ادمین مقام معظم رهبری)
🌻ب.قبل از دخول وقت قصد دارد انجام دهد :
🌹۱_اشکال دارد (آیت الله سیستانی . استفتائات سایت جامعه الزهرا .غسل ایجاد مانع عمدی)
🌹۲-اگر ضرورت ندارد باید این کار را ترک کند(آیت الله مکارم .سایت معظم له .غسل باکاشت ناخن)
🌹۳- کاشت آن در زمانی که مکلف به غسل و وضو نیست (مانند زمان عذر شرعی) فی نفسه اشکال ندارد.
پس اگر در زمان عادت ماهانه انجام شود، یا در زمانی خارج از وقت نماز انجام شود مثلا ساعت 10 صبح یا در وقت نماز است اما نمازش را خوانده است، فی نفسه اشکالی ندارد. اما برای نماز ولو با صرف هزینه باید مانع را بردارد (امام خامنه ای سایت ادمین مقام معظم رهبری )
💐بررسی حکم فقهی وضو وغسل بعد از کاشت ناخن
دراین مورد دو صورت باید بررسی شود :
💐اول :اگر کاشت ناخن انجام شده وقابل برداشت می باشد طبق نظر همه مراجع تقلید باید مانع برداشته شود واگر کسی عمدامانع را برطرف نکند وضو وغسل باطل ونماز باطل است (رساله مراجع.ج ۱.وضو شرط سیزدهم .عروه طهاره وضو شرط الثالث)
💐دوم :اگر ناخن مصنوعی قابل برداشت نیست یا برطرف کردنش مشقت وسختی فوق العاده دارد شخص باید برای وضو وغسل :
🌸۱_وضوی جبیره نماید ونماز بخواند ودراولین فرصت که قابل برداشت باشد ولو با صرف هزینه باید مانع را برطرف کند (امام خامنه ای.سایت لیدر کاشت ناخن )
🌸۲_ باید مانع را بردارد وتا برطرف شدن مانع بصورت عادی غسل و وضو نماید (ایت الله مکارم سایت معظم له .کاشت ناخن برای غسل )
🌸۳_باید هم وضوی وهم تیمم نمایدو درصورت امکان بنابراحتیاط واجب مانند وضوی جبیره بر مانع مسح کند وچون مانع را عمدا ایجاد کرده بنابراحتیاط واجب نماز را بخواند وبعدا قضا کند(آیت الله سیستانی . استفتائات سایت جامعه. غسل مانع عمدی. استفتائات نجف موجود در مرکز ملی باب وضو سوال ۱۸۵)
💐بررسی حکم فقهی پوشاندن ناخن مصنوعی از نامحرم :
🌺۱_اگر ناخن مصنوعی موجب زیبایی دست باشد باید از نامحرم پوشانده شود (امام خامنه ای سایت لیدر کاشت ناخن )
🌺۲_چنانچه مفسده خاصی نداشته باشد نگاه به ناخن مصنوعی اشکالی ندارد (آیت الله مکارم .سایت معظم له .نگاه به ناخن مصنوعی)
🌺۳_باید از نامحرم پوشانده شود (ایت الله سیستانی . استفتائات معظم له جلد اول سوال ۲۲۳مسئله ۱۰)
🌸💐🌸💐🌸💐
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
#پرسش و تمرین درس ۱۵📗📕📘
✏1. کدامیک از موارد زیر در وضو صحیح است:
الف. دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بکشد.
ب. وقتی رطوبت مسح تمام شد، برای مرطوب کردن دست، آن را زیر شیر بگیرد.
ج. از روی جوراب خیلی نازک مسح بکشد.
د. هنگام مسح سر، دست با رطوبت صورت برخورد کند.
ه. تکه تکه مسح بکشد(یکسره نکشد).
اگر در مسح سر باشد اشکال ندارد
و. مسح بر روی کلاه گیس.
اگربه سر چسلیده و نمی توان از سر جدا کرد اشکال ندارد.
ز. شستن دست از بالای آرنج تا مچ دست.
ح. مسح پای راست همزمان با پای چپ.
ظ. شستن صورت از رستنگاه تا نوک چانه.✅
✏2. در چه صورتی مسح بر موهای قسمت جلوی سر کافی نیست؟
در صورتی که موهای جلوی سر به قدری بلند باشد که اگر شانه شود، روی صورت بریزد یا به قسمت¬های دیگر سر (یکی از سه قسمت دیگر سر) می رسد.
✏3. مقدار واجب و مستحب مسح سر و پا چه اندازه است؟
مسح سر: به هر اندازه¬ای که باشد (از نظر طول و پهنا) کافی است؛ ولی احتیاط مستحب آن است که به طول یک و پهنای سه انگشت باشد.
مسح پا: باید از سر انگشت تا مفصل مسح شود. و از نظر پهنا به هر اندازه باشد، کافی است؛ ولی احتیاط مستحب آن است که با تمام کف دست، روی پا مسح شود.
✏4. سه مسأله از مسائلی که در مسح سر و پا مشترک است را بیان کنید؟
الف. محل مسح باید خشک باشد.
ب. برای مسح باید سر یا پا ثابت باشد و دست روی آنها کشیده شود.
ج. برای مسح باید از آب باقی¬مانده در دست استفاده کرد و نمی¬توان از خارج، آب گرفت.
✏5. مستحبات وضوی بانوان را بیان کنید.
هنگام آب ریختن روی دست برای وضو، مستحب است بانوان آب را از قسمت داخلی آرنج - که دست از آنجا تا می شود - بریزند و اگر دست را دو مرتبه بشویند، بار دوم عکس آن را عمل کنند (آب را از قسمت بیرونی آرنج بریزند).
✏۶. شیوه ی شستن صورت و دست¬ها را در وضوی ارتماسی توضیح دهید.
در وضوی ارتماسی، صورت و دست¬ها باید از بالا به پایین شسته شود؛ در نتیجه اگر به قصد وضو آن¬ها را در آب فرو می¬بریم، باید صورت را از پیشانی و دست¬ها را از آرنج در آب فرو برد؛ همچنین اگر بدون قصد وضو صورت و دستها را در آب فرو برده و به قصد وضو خارج شده است، باید صورت را از پیشانی و دست ها را از آرنج خارج کند.
📚📚پرسش و تمرین درس📖 ۱۶
✏✏1. چگونه می توان با دستی که باند پیچی شده وضو گرفت؟
آیت عظام خامنه ای و مکارم: می توان با دست سالم مسح سر . پاها را انجام داد.مسح با دست باندپیچی شده هم اشکالی ندارد.البته مسح سر بنا بر احتیاط واجب باید با دست راست باشد.
✏✏2. در صورتی که چیزی به اعضای وضو یا غسل چسبیده باشد ویا خاری دردست رفته باشد که قسمتی از آن خارج از پوست باشد و برداشتن آن ممکن نباشد یا برای برداشتن آن به مشقت و سختی زیادی میافتیم، برای گرفت وضو، چه وظیفه ای داریم؟
آیت الله خامنه ای: به دستور وضو یاغسل جبیره ای عمل می کنیم.
آیت الله سیستانی: وظیفه چنین فردی تیمم است مگر آنکه آن چیز در اعضای تیمم باشد که در این صورت باید هم وضو گرفت هم تیمم.
✏3. در چه مواردی اجازه گرفتن وضوی جبیره ای را نداریم؟
الف. روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد.
ب. روی زخم بسته است ولی باز کردن آن امکان دارد و آب ضرر ندارد.
ج. جبیره در سر یا پاها باشد ولی جا برای مسح کردن وجود داشته باشد.
✏✏4. در صورتی که در سرمان زخم نجسی داشته باشیم که تمام موضع مسح را گرفته و در بازوی خود جبیرهی نجسی داشته باشیم، چگونه باید وضو بگیریم؟
آیت الله خامنه ای: در صورتی که نتوانیم روی زخم سرمان پارچه ای بگذاریم باید تیمم کنیم و اگر بتوانیم پارچه ای روی زخم قرار دهیم باز هم تیمم کرده ولی بنا بر احتیاط وضوی جبیره ای هم می گیریم و در وضوی جبیره ای هم روی جبیره بازو، پارچه تمیزی قرار داده و روی آنرا مسح می کنیم.
📚📚پرسش و تمرین درس 17📗
✏✏1. چه کارهایی بدون وضو حرام است؟
الف. مَسّ خط قرآن.
ب. مسّ اسما و صفات مخصوص خداوند.
ج. وبنا به احتیاط واجب مسّ اسمای انبیا و ائمه (علیهم السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها)..
✏✏2. در چه مواردی اگر وضو نداشته باشیم اعمالمان باطل است؟
الف. نمازهای واجب و مستحب (جز نماز میّت) بدون وضو باطل است.
ب. تشهد یا سجدۀ فراموش شده و همچنین (بنابر احتیاط واجب) سجدۀ سَهْو باید با وضو باشد.
ج. طواف واجب کعبه باید با وضو انجام داده شود و بدون آن طواف واجب باطل است.
✏✏3. چه کارهایی در صورت با وضو بودن ثواب دارد؟
برای طهارت داشتن-خواندن قرآن-نماز میت-نوشتن قرآن-رفتن به مسجد-همراه داشتن قرآن-رفتن به حرم امامان- خواندن دعا-زیارت قبور-خوابیدن
✏✏4. مواردی که بدون وضو جایز و صحیح است مشخص کنید؟
•✅ الف – برخورد موی بدن انسان به خط قرآن
ب – لمس کردن نوشته اسماء متبرکه روی خوراکی ها با لب و دهان
ج – لمس کردن لبه داخلی قالب های اسامی مبارکه برای تزیین غذای نذری، با دست
د – لمس کردن نوشته برجسته قرآنی با دست یا صورت
ه – لمس کردن کلمه «شیطان»که با قصد توضیح معنای لغوی این واژه در قرآن نوشته شده است.
و – لمس کردن لقب امام هشتم
ح – لمس کردن آرم جمهوری اسلامی
📚📚پرسش و تمرین درس 18📖
✏✏1. آیا روش غسل در مردان و زنان تفاوتی دارد؟
خیر تفاوتی ندارد.
✏✏2. فرق غسل ترتیبی با ارتماسی چیست؟
الف. «رعایت ترتیب» در غسل ترتیبی واجب است و باید اوّل سر و گردن و سپس طرف راست بدن و پس از آن، طرف چپ بدن شسته شود ولی رعایت این ترتیب در غسل ارتماسی واجب نیست.
ب . در غسل ارتماسی باید تمام بدن پیش از غسل پاك باشد، برخلاف غسل ترتیبی كه هر عضو نجس شده را میتوان پیش از غسلِ آن پاك كرد و لازم نیست كه تمام بدن پیش از غسل ترتیبی پاك باشد.
ج . در غسل ارتماسی موالات لازم است و در غسل ترتیبی لازم نیست.
د . اگر بعد از غسل، مانعي در يكي از اعضاي غسل ديده شود، در ارتماسي غسل باطل است و اما اگر ترتيبي غسل كرده، بايد ملاحظه كند مانع در كجاي بدن است، اگر در طرف چپ باشد، بعد از برطرف كردن، همان جا را به نيّت غسل بشويد، غسلش صحيح است و اگر مانع در طرف راست باشد، بعد از برطرف كردن مانع و غسل آن موضع دوباره طرف چپ را غسل مي دهد، غسلش صحيح است و اگر در سروگردن هم باشد، همين طور بعد از برطرف كردن و غسل دادن آن موضع، دوباره طرف راست و چپ را غسل مي دهد، غسلش صحيح است و اما اگر بعد از غسل ترتيبي بفهمد جایی از بدن را نشسته و نداند كجای بدن است، بايد دوباره غسل كند.
✏✏3. کدام عبارت صحیح است؟
الف. باید با شستن طرف راست بدن، تمام ناف هم شسته شود.
✅ ب . ادرار غسل را باطل نمی کند.
ج . در غسل باید آب با دست به بدن رسانده شود.
د . غسل در بعضی از ساعات مستحب است.
✅ ه . می توان قسمتی از غسل را امروز و قسمتی را فردا انجام داد.
✅ و . غسل ارتماسی با بدن نجس صحیح نیست.
✏✏4. تفاوت میان شرایط غسل و وضو را نام ببرید.
الف. در غسل موالات شرط نیست.
ب . در غسل شستن از بالا به پایین لازم نیست.
ج . در غسل باید آب به پوست بدن برسد؛ ولى در وضو اگر پوست صورت از لاى موها پیدا نباشد، لازم نیست آب به آن برسد.
د. درغسل لازم نیست بدن قبل از غسل، خشک باشد اما در وضو قسمت هایی که باید مسح شود مثل سر و پاها باید یا کاملا خشک باشد یا رطوبت کمی داشته باشد که اثر مسح مشخص گردد.
✏✏5. اگر بعد از غسل شک کنید که وضویتان را صحیح انجام داده اید یا خیر، وظیفه چیست؟
آیت الله خامنه ای: در صورتی که احتمال میدهد غسل را صحیح انجام داده و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بوده به شک خود اعتنا نکند.
آیت الله سیستانی: اگر بعد از تمام شدن غسل و وقتی که عرفاً غسل به پایان رسیده، شک کند که قسمتی از سر و گردن یا بدن را شسته یا نه، درصورتی که عادت داشته کارهای غسل را پی در پی و با رعایت موالات انجام دهد و میداند بخش عمدهای از اعضای غسل را شسته، به شکّش اعتنا نکند.
آیت الله مکارم: اگر بعد از تمام شدن غسل، شك كند كه اعضا را درست شسته يا نه، اعتنا نكند و غسل صحیح است.
✏✏6. طبق نظر آیت الله العظمی ..آیت الله مکارم شیرازی... ترتیب در غسل لازم نیست.
تفاوت أصاله الصحه و قاعده فراغ در این است که موضوع قاعده فراغ فعل خود مکلف است یعنی اگر فردی بعد از انجام عملش شک در صحیح بودن ان بکند می تواند قاعده فراغ را جاری کند و بگوید عملی که انجام داده ام صحیح است در حالی که موضوع أصاله الصحه فعل غیر است یعنی اگر انسان شک در صحت عمل فرد دیگر کند با اصاله الصحه می تواند بگوید عمل او صحیح است . از طرف دیگر در قاعده فراغ لازم است که شک بعد از فراغ از عمل حادث شود و شک در اثناء عمل مجرای قاعده فراغ نیست. اما در أصاله الصحه ممکن است که شک در صحت فعل غیر همزمان با وقوع عمل از غیر باشد؛ مثل اینکه شخصی متوجه شود که دیگری نماز میت می خواند که اگر نماز او باطل باشد، لازم است که در حال حاضر شخص برود و خودش نماز میت بخواند؛ چون مثلا بعد از این دیگر فرصت ندارد، اما نسبت به نماز میت که دیگری می خواند، أصاله الصحه جاری شده و احتیاط لازم نخواهد بود.