eitaa logo
احکام شرعی مورد نیاز روزانه
13.4هزار دنبال‌کننده
309 عکس
314 ویدیو
5 فایل
ارتباط با ادمین مخصوص تبادل @S_R_2468 لطفا فقط در امور تبادل پیام داده شود پاسخگویی تلفنی 096400 05132020 پاسخگوی پیامکی 30009640
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 حلالیت طلبیدن برای خطاهای دوران کودکی 📚 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
🌹 🌹 📤پرسش کاربر در گروه: چند مرتبه شستن اعضا در وضو جایز است؟ 📤پاسخ: در وضو شستن مرتبه اول جایز و درمورد مرتبه دوم نظر مراجع مختلف است، برخی شستن بار دوم را جایز و برخی مستحب و برخی بنابر احتیاط واجب حرام می دانند و مرتبه سوم به بعد هم حرام است. توضیحات بیشتر: در بین مردم شایع است که شستن اعضای وضو بار اول را واجب و بار دوم را مستحب و بار سوم را حرام می دانند، در حالی که شستن بار دوم از نظر اکثریت مراجع عظام جایز است نه مستحب. نظر مراجع در مورد شستن مرتبه دوم به شرح زیر است: ✍آیات عظام: صافی، سیستانی، بهجت: شستن مرتبه دوم مستحب است. ✍آیه الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب شستن مرتبه دوم حرام است. ✍بقیه مراجع عظام: شستن مرتبه دوم جایز است. 📚منبع: رساله مراجع، جلد ۱، صفحه ۱۶۵ و ۱۶۶، مساله ۲۴۸. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬 سوال: وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است؟ ✅ پاسخ: 🔹امام خمینی: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد. 🔹آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند. 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63 📚 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تطهیر شیء نجس به وسیله استریل و ضد عفونی  💬خونی که در بیمارستان ها روی زمین ریخته شده و یا ادراری که سوند بیمار کف زمین ریخته و شده، آیا با انجام عمل استریل و یا ضدّ عفونى کردن مى شود؟ 💠 📚 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر،درمورد احکام اگر ممکنه توضیح بفرمایید ممنون ✅ پاسخ: آیت الله العظمی خامنه ای: در صورتی که مستلزم لمس یا دیدن عورتین باشد جایز نیست. آیت الله سیستانی: نگاه کردن به خود عورت جایز نیست و ستر (پوشیدن) آن واجب است. آیت الله مکارم شیرازی: نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
سوال یکی از دنبال کنندگان :: اگر در توالت هنگام طهارت گرفتن آب به پاها ترشح شود یا هنگام شستن لباس نجس ، اب طهارت به بدن ما ترشح شود آیا بدن نجس میشود ؟؟ جواب:: ترشح اب متصل به لوله کشی پس از برخورد با نجاست پاك است، تا زماني كه عين نجاست در آن نباشد. اما ترشح آب قليل (مثل آب آفتابه) نجس است. منظور از ترشح اينست كه آب به نجاست برخورد كند و به جاي ديگري برسد. کسی که شک در برخورد نجاست دارد، نباید توجه کند و باید بنا را بر پاکی بگذارد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حکم دیدن چیز سیاهی مانند فضله موش در غذا چیست؟ 🎤 حجت‌الاسلام طباطبایی 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
📝 پرسش : طریقه‌ی محو اسامى متبرّکه ، اعم از و علیهم‌السلام ، که زیر دست و پا مى‌افتد چیست ؟ 📖 پاسخ : مي‌توان آن را در جايي کرد ، يا به ريخت ، يا با و و مانند آن ، آن را محو کرد و از همه بهتر تحويل به مراکزي است که آن را کرده ، و با آن مقوا و مانند آن مي‌سازند . 📝 پرسش : مسّ عبارت بدون طهارت چه حكمى دارد ؟ 📖 پاسخ : مسّ آن بدون وضو اشكال ندارد . 📝 پرسش : آیا کلمه یا جزء اسماء متبرکه می‌باشند ؟ 📖 پاسخ : حکم را دارند . 📝 پرسش : دست زدن به آرم جمهورى اسلامى ایران بدون وضو چه حکمى دارد ؟ 📖 پاسخ : اشکال ندارد ، هرچند احتیاط بهتر است که ترک شود. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
سوال کاربردی و مهم یکی از دنبال کنندگان: سلام حاج‌آقا. توی رساله کلماتی مثل واجب، حرام، مکروه، احتیاط مستحب و احتیاط واجب وجود داره؛ معنی این‌ها چیه؟ ✅ پاسخ: ✅ «واجب» یعنی باید حتماً اون‌کار رو انجام بدیم، وگرنه مرتکب گناه شدیم؛ مثل نماز که واجبه. ✅ «حرام» یعنی اون کار گناهه و نباید انجامش بدیم؛ مثل شراب که خوردنش حرامه. ✅ «مستحب» یعنی ثواب داره و بهتره اون کار رو انجام بدیم؛ ولی اگه کسی انجام نداد، گناهی مرتکب نشده؛ مثل نماز شب. ✅ «مکروه» یعنی کاری که بهتره انجامش ندیم؛ ولی اگه انجام دادیم، گناهی مرتکب نشدیم؛ مثل خوردن گوشت اسب و الاغ. بعضی جاها، «مکروه» به معنی ثواب کمتر هم به‌کار می‌ره؛ مثل نماز در حمام و قبرستان که ثواب کمتری نسبت به جاهای دیگه داره. ✅ «احتیاط واجب» یعنی توی این مسئله، مرجع ما به نظر قطعی نرسیده. بنابراین یا باید به این احتیاط عمل کنیم و یا به مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، رجوع کنیم. ✅ «احتیاط مستحب» یعنی از نظر مرجع ما مستحبه که احتیاطاً اون کار رو انجام بدیم. بنابراین ما می‌تونیم به اون مستحب عمل کنیم یا نکنیم؛ اما رجوع به مرجع دیگه جایز نیست. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
🍃✨🌹💫 💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟ 🌹💫 چرا اسلام دستور می‌دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده می‌شود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ 🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار می‌‌گردد و تمام سلول‌های بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. 🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیت‌های بدن را كنترل می‌كند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‌ها و جهازات داخلی و خارجی گسترده‌اند. 🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاه‌های مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاه‌های بدن به طور متعادل كار می‌‌كند. 🌹💫 گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد كه این تعادل را به هم می‌زند،‌ از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت می‌گیرد. 🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شكل منفی به هم می‌خورد. 🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه می‌تواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می‌خورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه می‌بینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون می‌آید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.) 🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز می‌باشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست. 🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می‌شود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده می‌شود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام می‌یابد شستشوی جان است، اثر دوگانه‌ای روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت. 🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل می‌شوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار می‌كند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل می‌شود). 🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن می‌سازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست. 🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
🌺 سن یائسگی بانوان🌺 سوال:: باسلام. خانمی 52 ساله هست. هرماه خون می بیند و خونش کاملا علائم حیض را دارد، آیا هست یا ؟ مرجع تقلیدشونم اقای خامنه ای است . باتشکر پاسخ: سلام علیکم آقای خامنه ای در این که سن یائسگی چقدر است، احتیاط کرده اند و اجازه داده اند که مقلدینشان به مجتهد جامع الشرایط دیگری که در این مساله فتوا داده اند رجوع کند و آقای سیستانی که مجتهد جامع الشرایطی است فتوا داده اند که تا شصت سال خون حکم حیض را دارد. بنابراین این خانم می تواند به آیت الله سیستانی در این مساله رجوع کند و این خون را حیض قرار دهد . پاسخ مراجع عظام تقلید در مورد سن یائسگی:👇 آیات عظام: امام خمینی،گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی: زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند و زنهای غیر سیده، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. آیةالله نوری همدانی: ‌ زن های غیر سیده بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شوند، ولی زن های سیده احتیاط واجب آن است که اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال تا شصت سال خونی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض دیدند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد( مانند خواندن نماز )، و چیزهایی که حائض باید ترک کند( مانند داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر،جماع) را جمع کند. آیة الله وحید خراسانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال مى شود ، و بنابر احتياط واجب بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه هاى حيض ببینند يا در روزهاى عادت خون ببيند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند. آیةالله مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى یائسه مى شوند، ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند، حیض است. آیةالله سیستانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و لی احتیاط مستحب است که زنهای غیرسید بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه ها و شرایط حيض ببینند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند.۱ آیه الله خامنه ای: در مورد سن یائسگی زنان احتیاط دارند، بنابراین زنان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی دارد، رجوع کنند.۲ تبصره👌 ۵۰ سال قمرى، ۴۸ سال و ۶ ماه شمسی می باشد. 📚منبع ۱.توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۵. ۲. رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۲۱، پاورقی ص ۸۲. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
❓متن سوال کاربر : سلام من نمیدونستم قبل از طلاق و توی زمان عده رابطه جنسی داشتم و قراره ازدواج کنم با اون شخص اما شنیدم حرام ابدی شدیم باید چیکار کنیم؟ ✅ پاسخ: ❓خانم و آقایی عاشق هم هستن، اما موقعی که خانم توی عدّه طلاق بوده، با هم رابطه‌ی جنسی داشتن؛ برای ازدواج‌شون مشکلی پیش می‌آد؟ 👈 اولاً: پناه بر خدا از این گناه خیلی خیلی بزرگ (زنا). 👈 ثانیاً: بستگی داره طلاق خانم از شوهر قبلی چه نوعی بوده؛ از اونا که زن و شوهر می‌تونن پشیمون بشن و برگردن سر زندگی(رِجْعِی) یا از اونا که نمی‌تونن و برای همیشه از هم جدا می‌شن (بائِن). 1⃣ گروه اول، مثل همین طلاق‌های معمولی که زن و شوهر دعوا می‌گیرن و می‌رن طلاق؛ اینا توی زمان عده، همچنان زن و شوهر و مَحْرم هستن و هر وقت بخوان، می‌تونن بدون عقد، مجدد برگردن سر زندگی‌شون. اگه خانم در عده همچین طلاقی بوده: 👇 📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، گلپایگانی، نوری و سبحانی: عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده. 📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، وحید، جوادی، صافی و مظاهری: بنابر احتیاط واجب، عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده. (مکارم: البته اگه مسئله رو نمی‌دونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن). 📚 آیات عظام زنجانی، فاضل و تبریزی: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان می‌تونن با هم ازدواج کنن. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فی‌العدة، م۲۰. 2⃣ گروه دوم، یعنی طلاق‌هایی که زن و شوهر دیگه نمی‌تونن پشیمون بشن؛ مثل عدّه عقد موقت یا عده بعد از سه‌طلاقه یا عدّه زنی که شوهرش مرده و... . اگه خانم در همچین عده طلاقی باشه: 👇 📚 همه مراجع، به جز مکارم: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان می‌تونن با هم ازدواج کنن. 📚 آیت‌الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن؛ ولی اگه مسئله رو نمی‌دونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فی‌العدة، م۲۰. ⭕️نکته ۱: عِدِّه، مدت زمانیه که خانم‌ها بعد از جدایی یا مرگ شوهرشون، نباید ازدواج کنن. ⭕️ نکته ۲: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید