eitaa logo
احکام شرعی مورد نیاز روزانه
12.3هزار دنبال‌کننده
291 عکس
278 ویدیو
5 فایل
ارتباط با ادمین مخصوص تبادل @S_R_2468 لطفا فقط در امور تبادل پیام داده شود پاسخگویی تلفنی 096400 05132020 پاسخگوی پیامکی 30009640
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬اگر مرجع تقلید من از دنیا برود،آیا باز هم می توانم از او تقلید کنم؟ 💠 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چطوری باید مسح کشید؟🧐 ❓چند انگشت برای مسح‌کشیدن کافیه؟🤨 ❓ چه مقدار از دست باید روی پا باشه؟🤔 🔰 اصلاحیه بر کلیپ: ❓درصورتی‌که آب وضو خشک شده برای مسح: 📚 همه مراجع (به‌جز زنجانی، وحید، رهبری و سیستانی): دستتون رو به بقیه اعضاى وضو بکشین، از اون‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. 📚 مقام معظم رهبری: فقط می‌تونین از ریش‌ها و ابروها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. 📚 آيت‌الله سیستانی: فقط می‌تونین از ریش‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. گرفتن رطوبت از سایر نقاط صورت (غیر از ریش)، مثل ابرو یا گونه‌ها، چه برای کسانی که ریش دارن و چه افرادی که ریش ندارن، بنابر احتیاط واجب، کافی نیست و وضو باطل می‌شه. 📚 آيت‌الله وحید: فقط می‌تونین از ریش‌هایی که داخل در حد صورته، رطوبت بگيرین (یعنی از رطوبت ریش پایین چونه نباشه). گرفتن رطوبت از غیر ریش بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 📚 آيت‌الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب، فقط می‌تونین از ریش‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. ⭕️ نکته مهم: حواستون باشه که این گرفتن آب از بقیه اعضا فقط در صورتیه که دست خشک شده باشه. در حالت عادی، نباید این کار رو بکنیم و ممکنه وضو باطل بشه. ⭕️ نکته: آيات عظام امام، رهبری، سیستانی و فاضل، نظرشون اینه که مسح سر رو می‌شه با تموم قسمت‌های دست، از آرنج تا نوک انگشت کشید. بنابراین مقلدین این عزیزان، به‌شرطی باید برن سراغ رطوبت بقیه اعضا که کل دستشون از آرنج تا انگشت خشک شده باشه https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓حاج‌آقاجان من در رکعات نماز گاهی شک می کنم، یعنی مثلا نمی دونم سه رکعت خوندم یا بیشتر، اینجور وقتها باید چه کنم؟ 👌اول باید همون بین نماز یه مقدار فکر کنی ببینی احتمال یک طرف شک برات تقویت می شه یا نه، اگر شد همون رو انجام می دی ولی اگه نشد و همچنان در شک بودی: 1️⃣ نمازت باطله اگر : 🔵 نمازت دو یا سه رکعتی باشه : مثل شک تو رکعات نماز صبح یا مغرب. 🔵 نمازت چهار رکعتی باشه اما کلا نمیدونی چند رکعت خوندی. 🔵 نمازت چهار رکعتی باشه اما شک داری یک رکعت خوندی یا بیشتر. 🔵 نمازت چهار رکعتی باشه و تو قبل از تموم شدن سجده‌ی دوم (سیستانی: قبل از وارد شدن به سجده دوم) شک کنی که دو رکعت خوندی یا بیشتر. 2️⃣ هر طرف شک رو خواستی می تونی انتخاب کنی اگر: 🔵 نمازت مستحبی باشه، مثلا شک کنی یک رکعت خوندی یا دو رکعت، می تونی یک رکعت حساب کنی،می تونی دو رکعت. 3️⃣ باید طبق دستوری که وجود داره شک رو علاج کنی و نماز رو ادامه بدی: 🔵 اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم (سیستانی: بعد از داخل شدن در سجده دوم) شک کنی که دو رکعت خوندی یا بیشتر (شک داری بین دو و سه یا دو و چهار)، طرف بیشتر رو می گیری و بعد از نماز به اندازه کسری نماز احتیاط می خونی، مثلا اگر شک کردی که دو رکعت خوندی یا سه رکعت، بنا رو بر این می گذاری که رکعت سوم هستی و نماز رو ادامه می دی و بعد از رکعت چهارم و اتمام نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا میاری. 🔵 اگر در نماز چهار رکعتی شک کردی که سه رکعت خوندی یا چهار رکعت، بنا رو می‌ذاری روی این‌که چهار رکعت خوندی و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته می‌خونی. ⭕️ نکته: همه اینا که گفتیم برای کسیه که کثیرالشک نیست، کثیر الشک اصلا نباید به هیچ کدوم از شک هاش اعتنا کنه. 🔺 توضیح المسائل مراجع م 1165 تا 1199. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❓مسافر چطوری می‌تونه توی نماز جماعت شرکت کنه؟ 📚همه مراجع: به‌راحتی🙃 📌 مثلاً می‌خواین نماز ظهر بخونین؛ با توجه به اینکه نماز شما دو رکعته، بعد از تشهد رکعت دوم سلام می‌دین و نماز رو تموم می‌کنین. 👌 حتی اگه بخواین، می‌تونین توی دو رکعت بعدی امام جماعت هم دوباره اقتدا کنین و باهاش همراه بشین و دو رکعت نماز دیگه هم بخونین (مثلاً نماز قضا یا نماز شکسته عصر). 🔸 ولی این‌ بار که امام جماعت داره تسبیحات اربعه می‌خونه، شما باید حمد و سوره یا اگه نمی رسین، حداقل حمد رو بخونین. 🔸 اگه به‌اندازه حمدخوندن هم نمی‌رسین، بذارین امام به رکوع بره، بعد اقتدا کنین و باهاش برین رکوع. 🔺توضیح‌المسائل مراجع، م1408؛ پرسمان احکام. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓سلام ، خیلی ببخشین! اگه بدن با ادرار نجس بشه، چند بار باید بشوریمش تا پاک بشه؟ 📚 آیات عظام رهبری، وحید، نوری و شبیری: سلام عزیزم. بدن، میز، در و دیوار و... که سفت هستن و آب توشون نمی‌ره (غیر ظرف)، همه یه حکم دارن. 👈 یه بار آب لوله‌کشی رو روش می‌گیرین تا اصل نجاست از بین بره؛ همین کافیه و پاک می‌شه. 👈 با آب پارچ و لیوان (آب قلیل) هم اگه خواستین بشورینش، باید دو مرتبه این کار رو کنین؛ به این شکل که یه مرتبه آب روی اون بریزین و صبر کنین تا جدا بشه؛ بعد در صورتی که ادرار در اون چیز نمونده، یه مرتبه دیگه که آب روی اون بریزین، پاک می‌شه. 📚 آيت‌الله مکارم: همه نکات بالا درسته؛ فقط همیشه یه بار شستن کافیه، اما دو بار باشه بهتره. 📚 آیت‌الله سیستانی: در پارچه‌های غیر لباسی، فرش و سایر اشیا یه بار شستن کافیه؛ در لباس و بدن با آب قلیل (مثل آب لیوان و پارچ) باید دو بار شست؛ با آب کر (مثل آب لوله‌کشی) بنابر احتیاط واجب، باید دو بار شست. ⭕️ نکته: این‌که بیشتر مراجع گفتن دو بار آب بکشین، به خاطر این بود که با ادرار نجس شده؛ ادرار یه‌کم خلافش سنگین‌تره. اگه با مدفوع، خون، مردار، منی، کافر و شراب نجس شده بود، طبق نظر همه مراجع، یه بار آبکشی کافی بود. ⭕️ نکته: اگه زمین نجس بشه یا بچه شیرخوار روی بدن ادرار کرده باشه، حکمش فرق داره که اونا رو هم جدا براتون می‌گیم. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م159، 160 و 170؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م161 و 171؛ دفتر: خامنه‌ای؛ پرسمان احکام. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💬 حکم نماز خواندن با مانتو و روسری 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ⁣⁣⁣⁣🔸🌼🔸🌼🔸 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🔸🌼🔸 ـ⁣⁣⁣⁣🔸🌼🔸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🔸 ـ⁣⁣⁣⁣🔸 ❓آیا در نماز قضا هم باید حمد و سوره رو بلند خوند؟ 📚 همه مراجع: بله. اگه آقا باشی، در قضای نماز مغرب و عشا و صبح، باید حمد و سوره رو بلند بخونی. 👈 اما در مورد خانم‌ها، همون‌طور که در اصل نماز، بلندخوندن نماز صبح یا مغرب و عشا واجب نیست و مستحبه،😉 در قضای اون هم همین حکم وجود داره. ⭕️ نکته: اگه نامحرم باشه، طبق نظر بعضی مراجع، واجبه و طبق نظر بعضی، بهتره که خانم‌ها نماز رو یواش بخونن.🤫 🔺امام، استفتائات، ج۱، س۲۰۸؛ اجوبةالاستفتائات، س۴۵۹ و ۴۶۱؛ بهجت، رساله، م۱۱۱۴؛ فتوای دیگر مراجع از اطلاق، م۹۹۲؛ رساله ۱۶ مرجع، جلد یک. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓کسی که جُنُب شده یا در عادت ماهیانه است، می‌تونه وارد حسینیه بشه؟ 📚 همه مراجع: بله، می‌تونه. حسینیه حکم مسجد رو نداره. 🔺 امام خامنه‌ای، اجوبةالاستفتائات، س۴۲۷؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، س۳۲۷؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام مسجد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💬 اگر نمازگزار در بین نماز عصر و یا عشا متوجه شود، نماز ظهر و یا مغرب را نخوانده، چه وظیفه‌ای دارد؟ ✅ فتوای آیات عظام (خامنه‌ای، سیستانی، مکارم): چنانچه قبل از وقت مخصوص نماز عصر و یا عشا، متوجه شود که نماز ظهر و یا مغرب را نخوانده است، واجب است نیت خود را به نماز ظهر و یا مغرب برگرداند. البته در نماز عشا لازم است که به رکوع رکعت چهارم، نرسیده باشد. 📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن که وقتی جنب یا عادت ماهیانه شدن، بعد از غسل، باید همه لباس‌هاشون رو عوض کنن.😐 📛 درحالی‌که این درست نیست. ✍️ فقط لباسی رو که نجس شده، باید بشورین تا پاک بشه؛ بقیه لباس‌ها مشکلی ندارن. 😇 ✅ البته این درباره جنابت حلال بود. ❌ اگه کسی با حرام جنب شده (مثلاً استمنا کرده)، بیشتر مراجع می‌گن که عرقش نجس نیست، اما تا خشک نشده، نمی‌تونه با اون لباس نماز بخونه. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
شب جمعه هر کدام از ارواح مومنان با گریه های صدادار با خواهش و تواضع و گدائی فریاد می زنند : ای اهل من، ای فرزندان من، ای خویشان من، رحم و مهربانی کنید، چیزی برای ما بفرستید، خدا شمارا رحمت کند، ما را فراموش نکنید؛ بر غربت و غریبی ما رحم کنید، به درستی که ما در زندان تنگ و اندوه و غم و سختی ماندیم... در دعاها و صدقه ها بر ما بخل نورزید، شاید به توسط دعا و صدقه شما خدا بر ما رحم کند. ما هم قبلاً مثل شما بودیم دریغ کردیم و حال دستمان از همه جا کوتاه گردیده، شما هم پیش از آنکه مثل ما شوید، دریغ نکنید، صدقه بدهید، دعا کنید، نیکی کنید، احسان کنید ای دریغا ما هم مثل شما توانا بودیم، ای بندگان خدا بشنوید سخنان ما را و فراموش نکنید ما را، بدرستیکه این مالها و این زرهائی که در دست شماها است در دست ما هم بود و ما دریغ و بخل کردیم و در راه خدا خرج نکردیم. مالهایمان را اندوختیم از آن استفاده نکردیم و جمع کردیم و حقّمان را ندادیم و رفتیم. حالا مال ها وبال گردن ما شده و کیف و منفعتش برای دیگران گردیده. پس رحم و مهربانی کنید به ما، ولو به یک درهم، یا یک قرص نان. یا یک چیز اندک. سپس با فریاد می گویند: چقدر نزدیک است که شما هم مثل ما برای خود گریه کنید، دیگر نفعی ندارد، چنانچه ما گریه می کنیم و سودی ندارد. پس کوشش کنید برای خود پیش از آنکه مثل ما گردید ولو به یك درهم یا قرص نانى یا جامه و پوشاكى 🔹منازل الاخره ص ۳۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺 : تلاوت سوره واقعه در شب جمعه سفارش شده است. امام صادق (ع) فرمودند: هر كس در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند وی را دوست بدارد و نیز دوستی او را در دل همه مردم اندازد و در طول عمرش در این دنیا بدبختی و تنگدستی نبیند و آسیبی از آسیب‌های دنیا به او نرسد و از همدمان امیرالمؤمنین (ع) باشد و این سوره خصوصیتی نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارد كه دیگران با وی در آن شریك نیستند. آثار و بركات سوره مبارکه واقعه: ۱) رفع فقر و تنگدستی💚 ۲) ایجاد بركت🌺 ۳) محبوبیت💕  ۴) آسانی مرگ و بخشش اموات🍃 شادی ارواح شهدا ، علما ، صلحا ،مومنین و مومنات صلوات اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم هنگام تلاوت من رو از دعای خیرتون محروم نفرمایید.
🌸🍃 یادآوری 🔴 دعایی با فضیلت در شب جمعه «» 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️ ❓براى رهن خونه چه كنيم تا دچار نشيم؟😩 📚 همه مراجع (به‌جز سيستانى): راه درستش اینه كه از اول به‌عنوان اجاره قرارداد ببندیم؛ یعنی قرار و قراداد اصلی قرارداد اجاره باشه. در واقع، صاحب‌خونه خونه‌ش رو تا مدت مشخصی و با مبلغ معيّنى (اجاره‌بها) به مستأجر اجاره بده. ❓پس پول پیش چی می‌شه؟ 👈 بعد از این که توافق کردن قرارداد اجاره بنویسن، صاحب‌خونه می‌تونه در ضمن این قرارداد و به‌عنوان یکی از شروط قرارداد با مستأجر شرط کنه که خونه‌م رو بهت اجاره می‌دم؛ به شرطی که مثلاً صد میلیون به‌عنوان قرض بهم بدی. ❌ اما اگه پول رو اول به‌عنوان قرض به صاحب‌خونه بدیم؛ یعنی مثلاً صد میلیون به صاحب‌خونه بدیم، به شرط اینکه خونه رو به مبلغی كمتر از قيمت واقعی بهمون اجاره بده (هر یک میلیون 25 تا 30 هزار تومن از کرایه کم کنه)، این ربا و حرامه؛ چون در واقع قرارداد پایه‌ای و اصلی که بسته شده، قرارداد قرض بوده و نه قرارداد اجاره (توضیح می‌دم، نگران نباشین). ⭕️ توضیح: 👈 اگه خونه یا مغازه‌ای رو مثلاً ۲۰ میلیون یا کمتر یا بیشتر رهن کامل کنیم، حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 👈 اگه هم به جای ۲۰ میلیون، مثلاً بگیم ۱۰ میلیون با ماهی ۲۵۰هزار تومن، بازم حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 🔸 پول پیش و اجاره هم هرچی کم و زیاد بشه، فرقی نداره.🤷‍♂️ 🚫 پس اینکه مثلاً در رهن کامل می‌گن هزار تومن اجاره هم قرار بدیم که شرعاً حرام نباشه، درست نیست و بازم رباست.🙅‍♂️ ⬅️ چرا⁉️ 👈 چون ربا یعنی یه مالی رو به کسی قرض‌ بدی و بعد از مدتی، اصل اون مال رو با یه‌چیز‌_اضافه پس‌ بگیری😣؛ مثلاً ۲۰ میلیون بدی و بعد از ۶ ماه ۲۳ میلیون پس بگیری. ❓خب! حالا ما خونه که اجاره یا رهن می‌کنیم، چه می‌کنیم؟🤓 🔴 می‌گیم ۲۰ میلیون بهت قرض می‌دم، سر سال ۲۰ میلیونم رو پس می‌گیرم با یه چیز اضافه. اون چیز اضافه، یک سال اقامت رایگان توی خونه شماست. این رباست دیگه! 🔴 یا ۱۰ میلیون به صاحب‌خونه قرض می‌دیم و سر سال همه‌ اون ۱۰ میلیون رو پس می‌گیریم با یه چیز اضافه. اون اضافه اینه که ماهی ۲۵۰ هزار تومن از کرایه‌مون کم کنه. در واقع، انگار ماهی ۲۵۰ هزار تومن بهمون داده. این رباست دیگه! ✅ خب! تا اینجا فهمیدیم که قرض به شرط اجاره باطله. ⬅️ اما چه کنیم؟🧐👇 ❌ رهن کامل رو که به هیچ‌وجه نمی‌شه درست کرد و حتماً باید مبلغی به‌عنوان اجاره وجود داشته باشه. ✌️ ولی در مورد حالتی که هم پول پیش می‌دیم و هم اجاره (مثلاً 10 میلیون با ماهی 250 هزار تومن)، برای درست و حلال‌شدنش باید اصل قرارداد رو قرارداد👈 اجاره 👉قرار بدیم. 👈 یعنی مثلاً صاحب‌خونه بگه: خونه‌م رو بهت می‌دم ماهی ۲۵۰هزار تومن اجاره؛ البته به شرطی که ۱۰ میلیون تومن هم توی این مدت بهم قرض بدی. 👈 قرارداد اجاره چون از قراردادهای لازمه، همراه اون می‌شه شرط دیگه‌ای هم گذاشت و اون شرط هم لازم‌الوفا می‌شه؛ درست مثل قرارداد ازدواج👰 که یه قرارداد لازمه و مثلاً خانم می‌تونه سرکار رفتن یا زندگی در فلان شهر رو شرط ضمن عقد کنه تا لازم‌الوفا باشه. ⭕️ نکته: طبق نظر رهبری، با هزار تومن و دوهزار تومن اجاره، کار درست نمی‌شه؛ چون این فرار از رباست و باطل. در قرارداد اجاره باید اجاره‌بها مقدار متعارفی باشه؛ مثلاً ما خونه‌ای رو با 100 هزار تومن اجاره و 500 میلیون تومن قرض اجاره کرده باشیم. 📚 آيت‌الله سيستانى: اجاره به شرط قرض (همون راه بالا که همه مراجع گفتن اشکال نداره)، بنابر احتياط واجب، جايز نيست و همچنان ربوی است (آقای سیستانی هم چون احتیاط واجب داشتن، مقلدین ایشون می‌تونن در این مسئله به سایر مراجع رجوع و به همین روش عمل کنن). 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💠رأی دادن در مسجد برای جنب و حائض 💬سؤال: با توجه به اهمیت شرکت در انتخابات در مراحل مختلف و از سوی دیگر، مستقر بودن برخی صندوق های اخذ رأی در مساجد، آیا رفتن به مسجد در حال جنابت و حیض، برای عمل کردن به این وظیفه مهم سیاسی عبادی جائز است؟ ✅پاسخ: باید به مناطقی بروند که صندوق در غیرمسجد باشد. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💠احـکام رکوع 💬پرسش در مسأله ۲۱۴ رساله عملیه فرموده اید احتیاط آن است که در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد. لیکن در مسأله ۲۳۵ فرموده اید: «مستحب است زنان در حال رکوع دست را از زانوها بالاتر بگذارند و زانوها را به عقب ندهند. با توجه به این دو مسأله مستدعی است حکم دست گذاشتن بر زانو در رکوع را تبیین فرمایید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💠 فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز 💬 اگر كلمه ای را با قصد ذكر بگويد، مانند اینکه بگويد: «الله اكبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند كند تا مطلبی را به ديگری بفهماند، اشكال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه مطلبی را به كسی بفهماند ذکری بگويد؛ اگرچه قصد ذكر هم داشته باشد، نماز باطل می شود. ❇️ نکته: حرکت دادن دست یا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوی باشد که با استقرار و آرامش و یا صورت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمی گردد. 📚 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای مسأله ٣٢٨ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
📣زنده باد ایران و ایرانی 🔴نتایج رسمی انتخابات اعلام گردید ضمن تبریک به جناب دکتر پزشکیان رییس جمهور منتخب مردم: همه از فردا باید اختلافات رو کنار بذاریم و برای ایران تلاش کنیم 🔹سربلندی ایران آرزوی همه ماست 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
رسید محرم.... سلام ای لباس سیاه محرم... قبل ورود به محرم، زمزمه کنیم 🏴 اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لی الذُّنُوبَ الَّتی تُحْرِمُنی الْحُسَیْن ...🥺😢😭 خدایا گناهانی که مرا از حسین علیه السلام محروم می‌کند ببخش...🙏 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تخمه و آجيل در ایام عزاداری 💬 پرسش: استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: گرچه از نظر شرعي في نفسه اشکال ندارد، مناسب است شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود (امام خامنه ای). اشکالی ندارد؛ اما اگر در عرف محل، این کار را نشانه شادی می دانند، بهتر است از این کار پرهیز شود (آیت الله مکارم) 📚 سید علی خامنه ای، سایت، استفتائات، شماره ۸۰۱۶۲۲ و ۷۸۵۴۴۲ و ناصر مکارم شیرازی، سایت، استفتائات، احکام عزاداری، مجالس شادی در ایام عزاداری. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ🍃🌸🍃🌸 ـ🌸🍃🌸 ﷽ ـ🍃🌸 ـ🌸 ❓حکم بازی همستر و کسب درآمد از طریق اون چیه؟ 👌 بازی همستر که فعلاً فقط یه بازیه و هنوز امکان کسب درآمد از طریق اون وجود نداره، بنابراین انجامش اشکال نداره. 👈 حکم درآمدش در آینده هم اگه مثل نات‌کوین در صرافی لیست بشه، مثل بقیه ارزهای دیجیتاله. 📚 در مورد همه ارزهای دیجیتال: 👈 بعضی از مراجع معامله‌ش رو به‌شرطی که خلاف قانون نباشه، جایز می‌دونن؛ 👈 عده‌ای می‌گن این معامله، معاملهٔ باطله؛ 👈 برخی هم اون رو حرام می‌دونن. 🟣 «معامله حرام» یعنی حق نداریم انجام بدیم و اگه انجام دادیم، گناه کردیم؛ 🟣 «معامله باطل» یعنی کار حرامی انجام نشده، اما اگه هرکدوم از طرفین معامله پشیمون بشن، می‌تونن پول یا محصولی رو که دادن، پس بگیرن. 📗 نظر دقیق مراجع درباره ارز دیجیتال ایناست: 📚 آیت‌الله خامنه‌ای: حكم این مسئله به قوانین و مقررات نظام بستگی داره؛ اما اگه فعلاً قانونی دراین‌باره نداریم، معامله‌ش اشکال نداره. 📚 آیت‌الله سیستانی: معاملات ارز دیجیتال اگه خلاف قانون نباشه، حرام نیست. ایشون درباره اینکه این معامله صحیح و درسته و شما مالک درآمد اون می‌شین یا نه، نظری ندادن. بنابراین در این بخش از مسئله، یا به مرجع دیگه‌ای رجوع کنین یا خودتون رو مالک اون درآمد ندونین و برای استفاده ازش حتماً رضایت طرف مقابل رو کسب کنین. 📚 آیت‌الله شبیری: اگه استفاده از این‌جور ارزها معمولاً مفسده اقتصادی نداشته باشه و خلاف قانون نباشه، درآمد و خریدوفروش اونها حرام نیست و جایزه. 📚 آیت‌الله مکارم و نوری: با توجه به ابهامات زیادی که ارزهای دیجیتال دارن و اینکه منشأ استخراج اونها روشن نیست و غالباً اعتبارش از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده، همچنین سوء‌استفاده‌های زیادی که ازش شده و... ، معامله و درآمد از اون حرام و باطله. 📚 آیت‌الله وحید خراسانی: معامله و خریدوفروشِ این‌جور ارزها باطل و بنابر احتیاط واجبِ غیرقابل‌رجوع، حرامه. همچنین استخراج اون و سایر مبادلات با اون، بنابر احتیاط واجبِ غیرقابل‌رجوع، حرامه. ⬅️ «احتیاط واجبِ غیرقابل‌رجوع»، یعنی توی این مورد نمی‌شه به مراجع دیگه مراجعه کرد. 📜 مکارم، جامع‌المسائل؛ شبیری، استفتائات، س۱۰۵۱؛ خامنه‌ای، سیستانی، صافی، وحید و نوری: استفتا از دفتر؛ سایت مؤسسه طیبات (https://tyb.ir/?p=16940). 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💠 عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر 💬 سوال: انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند. 🔸نکته: متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند. 📚 سایت آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
ـ⁣⁣⁣⁣☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣⁩🌼‌☘️⁩🌼‌﷽ ـ⁣⁣⁣⁣‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣🌼 ❓حکم قمه‌زنى برای امام حسین(ع) چیه؟ 📚 مشهور مراجع: هر کاری که باعث وَهْن و بدنام شدن مذهب شیعه بشه اشکال داره و حرامه. 📚 مقام معظم رهبری: قمه‌زنی 🔸 از نظر عرفی از مظاهر و نمادهای حزن و اندوه و ناراحتی حساب نمی‌شه. 🔸 سابقه‌ای هم در عصر ائمه(علیهم‌السلام) و زمان‌های بعد از اون نداره. 🔸 تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصومین(علیهم‌السلام) در موردش نرسیده. 🔸 در این زمان و روزگار هم موجب وَهْن و بدنام شدن مذهب شیعه می‌شه. ⭕️ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. 👈 نکته: در کشورهای غربی وقتی می خوان شیعه رو بکوبن از تصاویر قمه زنی استفاده می کنن، خود همین شاید نشون بده که این کار باعث بدنام شدن مذهب اهل بیت(ع) هست یا نه. 🔺 رهبری، اجوبة‌الاستفتائات، س1459؛ وحید، استفتای شفاهی از دفتر؛ مکارم، استفتائات، 1/505، س1646؛ خوئی، صراة‌النجاة، 1/432، س1183؛ تبریزی، استفتائات، 2/454، س1850؛ بقیه مراجع، استفتائات جامعة‌الزهرا، مجموعه16، ص45؛ امام، استفتائات، ج3، ص582، س38. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️
💠 حکم جَرح و سرخ شدن بدن در عزاداری برای حضرت سیدالشهدا و معصومین(علیهم‌السلام) چیست؟ 🔹 همه مراجع تقلید: در صورتی که موجب وهن مذهب و آسیب غیر قابل تحمل به بدن نشود، اشکال ندارد. 📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 👇 https://eitaa.com/joinchat/1372586360C0418263d4f در ثواب نشر احکام شریک شوید ·—————··𑁍··—————· 🌼☘️🌼☘️🌼⁩☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼☘️⁩🌼‌☘️