#استفتائاتی پيرامون #زلزله 2
#لمس و نظر #مصدوم 🔰
❓پرسش: در مواقع ضرورى كه جان مصدوم در خطر است و نياز به مداوا دارد و جهت مداوا ملزم به حمل مىباشد، حمل مصدوم بايد چه شرايطى داشته باشد؟
✅ پاسخ: در حد امكان بايد موازين شرعى رعايت شود.
❓پرسش: در برخى مواقع اتفاق مىافتد كه با مصدومى مواجه مىگرديم كه جهت مداوا نياز به گرفتن فشار خون و نبض و ملزم به بالا زدن آستين و لمس دست وى مىباشد (اگر امدادگر مرد و مصدوم زن باشد يا بالعكس) تكليف چيست؟
✅ پاسخ: اگر چارهاى بجز تماس نباشد اشكال ندارد.
❓پرسش: بعضاً اتفاق مىافتد كه جهت نجات خانمى كه در آب غرق مىشود امدادگر نجات غريق زن آشنا به فنون شنا در دسترس نيست و امدادگر مرد ملزم به نجات مىگردد و ناچار بهلمس بدن مصدوم و حمل ايشان به بيرون از آب مىگردد شرايط نجات غريق فوق چگونه است؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد بلكه واجب است و نبايد براى احتياط يا سعى در يافتن مماثل يا دستكش و مانند آن نجات را تأخير بياندازند.
❓پرسش: در هنگام مأموريّت، امدادگر ناچار است براى كمك به مصدوم نامحرم لباس او را در بياورد آيا اين كار جايز است؟
✅ پاسخ: در مقام اضطرار و نبود فرد مماثل به مقدار ضرورت اشكال ندارد. (1)
❓پرسش: در حوادثى كه اتفاق مىافتد اصولًا چه نكاتى را بايد در برخورد با نامحرم در نظر بگيريم؟
✅ پاسخ: تا آنجا كه ممكن است از نگاه حرام به نامحرم و لمس او اجتناب كنيد و در موارد ضرورت نيز به مقدار ضرورت اكتفا نماييد. (2)
❓پرسش: گاه اعضاى هلال احمر مجبورند در منطقه حادثه ديده، يك چادر داشته باشند آيا براى نجات جان خود از سرما مىتوانند زير يك چادر بخوابند؟
✅ پاسخ: اگر خوف مفسده و حرامى نباشد، اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: با توجه به عدم وجود نيروى متخصص براى آموزش مباحث امدادى از قبيل چادرزنى، آتش نشانى و ... (ويژه خواهران) حضور برادران مربى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: با ملاحظه و مراعات قوانين و احكام شرعى اشكال ندارد.
❓پرسش: شركت بانوان امدادگر با مردان امدادگر در مأموريتهاى ويژه و امدادرسانى به صورت مشترك و انجام امور محوله كه گاهاً ناچار به برخورد يا تماس با هم مىباشند مشروع است يا خير؟
✅ پاسخ: در مواقع ضرورت مثل حفظ جان افراد، به اندازه ضرورت اشكال ندارد.
❓پرسش: حضور دختران و پسران امدادگر در مجلس تحقيق و آموزش امداد و كمكهاى اوليه به صورت مختلط چگونه است؟
✅ پاسخ: با حفظ موازين شرعى اشكال ندارد.
❓پرسش: اگر براى حمل اجساد وسيله نقليّه به اندازه كافى در دسترس نباشد آيا مىتوان براى اعزام مردگان، جسد مرد زن را در كنار هم يا روى هم گذاشت؟
✅ پاسخ: در فرض سؤال مانعى ندارد. (4)
❓پرسش: نگاه و لمس عضو جدا شده از جسد زن مرده، چه حكمى دارد؟
✅پاسخ: اگر مايه ريبه و گناه نباشد، اشكال ندارد. (5)
--------------
1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 166.
2. همان، ص 176
3. همان، ص 178
4. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 184.
5. استفتائات سبحانى، ج 2، ص 410، س 1246.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 61
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#چهار نكته درباره عيد #مبعث 🔰
✅ عيد مبعث، بزرگترين عيد از اعياد اسلامى است.
شب و روز اين عيد بزرگ اعمال و آدابى دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
1. غسل كردن در شب و روز عيد.
2. زيارت رسول خدا (ص) و حضرت على (ع).
3. روزه گرفتن.
4. زياد صلوات فرستادن.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص186
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#احكام ياد امام #حسين عليه السلام 🔰
1. ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى جمعه، عيد فطر، عيد قربان، #مبعث، نيمه شعبان تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است.
2. از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را لعنت نمايد. (1)
-----------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2638
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص95
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت🔰
🖌 نمازها نسبت به جماعت سه دستهاند:
1. نمازى كه بايد به جماعت خوانده شود و آن نماز جمعه است. (1)
2. نمازى كه نبايد به جماعت خوانده شود و آن نماز مستحبى است. (2)
3. نمازى كه هم مىتوان به صورت جماعت و هم به صورت فرادى خواند و آن نمازهاى واجب است جز نماز طواف. (3)
------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 872، شرايط نماز جمعه.
2. تحريرالوسيله عربى، ج 1، ص 265.
3. همان، ص 493.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص52
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت 🔰
🖌 چهار نكته در رابطه با #اتصال #صفوف:
1. يكى از شرايط نماز جماعت، اتصال صفوف است توسط افرادى كه نمازشان صحيح است.
📌 چه بسا كودك مميزى كه نمازش صحيح است و نمازگزارى كه مسن است و نمازش صحيح نيست.
2. نبايد بيش از يك گام بزرگ كه حدود يك متر است بين مأمومين فاصله شود. (1)
3. درصورتىكه اتصال نماز جماعت قطع شود، نماز بهصورت فرادى صحيح است و نبايد نماز را به صورت جماعت ادامه داد. (2)
4. در صورتى كه اتصال جماعت قطع شود، در اين حال نمىشود اقتدا كرد.
🖌 مسأله: اگر مأموم بداند نماز يك صف از صفهاى جلو باطل است، نمىتواند اقتدا كند. (3)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 811، ذيل م 1435 و 1437.
2. همان، م 1438.
3. همان، م 1419.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص53
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت 🔰
📍دو نكته در رابطه با #وظيفه مأموم در حال #قرائت
1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1)
2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز مغرب و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمىشنود مىتواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2)
-----------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه #نكته درباره #اذيت و آزار #مردم 🔰
1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي (1)
كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است.
2. آزار ديگران گاه به زبان است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى و ... و گاه با قلم است مانند نامهها و مقالات توهين آميز و گاه با رفتار است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل وسرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ... .
3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفهاى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2)
4. آزار رساندن به مؤمن بههتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ (4) همچنين گرفتن روزه مستحب (5) يا سفر غير واجب (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است.
---------
1. بحارالانوار، ج 64، ص 72.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60.
3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74.
4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24.
5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741.
6. همان، م 1295.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص190
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه #نكته درباره #تشبّه 🔰
#تشبه عبارت است از اين كه شخصى در نحوه رفتار يا پوشش شبيه ديگران گردد. مانند پوشيدن لباس زن توسط مرد يا برعكس و آويختن صليب به گردن توسط مسلمان و ...
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
لَعَنَاللّهُ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال (1)
خدا لعنت كند مردان شبيه به زنان و زنان شبيه به مردان را.
🖌 تشبه اقسامى دارد:
1. تشبه حرام: تشبه مسلمان به كفار در استفاده از نشانههاى مذهبى آنانكه از شعائرشان حساب مىشود، همچون آويختنصليب حرام است. (2)
تشبه هريك از مرد و زن به ديگرى حرام است.
2. تشبه مكروه: تشبه مسلمان به كفار در لباس و غذا مكروه است.
3. تشبه مستحب: تشبه به معصومان عليهم السلام و اولياى الهى در رفتار و افعال، امرى مستحب و ممدوح است. (3)
------------------
1. بحارالانوار، ج 73، ص 341.
2. شرائع الاسلام، ج 2، ص 263.
3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 485.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص195
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#كرايه #اضافى 🔰
🖌 تاكسىهايى كه بيش از قيمت تعيين شده ازمسافرين كرايه درخواست مىكنند، اگر مسافر فقط قيمت تعيين شده را بپردازد، ضامن نيست. مگر اين كه از اول اجرت را معين كرده باشد و مسافر هم پذيرفته باشد. (1)
🔻 در مواردى كه مسير تاكسى نرخ مصوب و متعارف ندارد، مناسب است كه قبل از حركت، در مورد مبلغ كرايه، توافق كنند.
----------
1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 364، س 5851.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص196
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#معيار #يقين 🔰
🖌 در بسيارى از مسائل فقهى يقين و اطمينان لازم است همچون يقين به نجاست و طهارت (1)، جنابت، دخول وقت نماز و ... در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻1. موقعى انسان مىتواند مشغول نماز شود كه يقين كند وقت داخل شده است. (2)
🔻2. اگر در بين نماز عصر، يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند. (3)
🔻3. كسى كه مىخواهد نماز بخواند بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد تا يقين كند كه قبله كدام طرف است (مىتواند به گفته دو شاهد يا به قول كسى كه با قاعده علمى قبله را مىشناسد و مورد اطمينان است (يا طبق قبله نما) عمل كند و اگر اينها ممكن نشد بايد به گمانى كه از محراب مساجد مسلمانان يا قبرهاى آنان پيدا مىشود عمل نمايد. (4)
🔻4. كسى كه يقين به قبله ندارد اگر بخواهد غير از نماز كارى كند كه بايد رو به قبله انجام داد. مثلًا بخواهد سر حيوانى را ببرد بايد به گمان خود عمل نمايد و اگر گمان هم ممكن نيست به هر طرف كه انجام دهد صحيح است. (5)
🔻5. اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحيح است. (6)
--------------
1. يقين، طهارت، م 808، 809، 810، مراجع.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 742.
3. همان، م 757.
4. همان، م 782.
5. همان، م 787.
6. همان، م 808.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص200
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
♦️ مواردى كه #امنيت #شرط_تكليف است 🔰
🖌 امنيت از مهم ترين نيازهاى بشر است و انسان در پرتو آن مىتواند امور دنيوى و اخروى خويش را با آسايش خاطر سامان دهد.
🔸 از اين رو ايجاد امنيت در شئون مختلف زندگى مردم از وظايف اساسى حكومت اسلامى است.
🔹امنيت در بسيارى از تكاليف شرط است؛ به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻1. تحصيل آب براى وضو و غسل در عبادات واجب، مشروط به طهارت همچون نماز واجب است؛ لكن اگر انسان احساس خطر كند وجوب آن ساقط مىشود و بايد تيمم كند.
🔻2. از شرايط نماز رو به قبله بودن است و در صورت بيم از دشمن يا حيوان درنده ساقط مىشود.
🔻3. شرط وجوب حج استطاعت است و تحقق استطاعت منوط به توانايى مالى، سلامت جسمانى و امنيت داشتن است.
🔻4. وجوب امر به معروف و نهى از منكر مشروط به وجود امنيت است. (1)
---------------
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 697.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص204
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
💡 چهار #نكته درباره #خواب 🔰
🔸 1. خواب ديدن نشان خوب يا بد بودن نيست و نبايد به كسى بدبين شد.
🔹 2. با خواب چيزى ثابت نمىشود. مانند: سيادت، وجود امامزاده و ... .
🔸 3. خواب ديدن موجب تكليف و يا سقوط آن نمىشود و اگر خواب ديد كه بايد كارى را انجام دهد، آن كار بر او واجب نمىشود و نيز بر اثر خواب ديدن، بر رفتار و حركات وى در حال خواب كيفر بار نمىشود. (1)
🔹 4. خوابنامههايى كه با مضامين مختلف بين مردم پخش مىشود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام رضا عليه السلام دستورى دادهاند، تكليفى را ثابت نمىكند و نوشتن چنين خوابنامههايى بر روى جلد و اوراق قرآن و مفاتيح مساجد و زيارتگاهها گناه است. (2)
------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 622.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 210.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص210
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari