🔰 سؤالاتى در زمينه شبهاى قدر
2. شب قدر كدام شب است❓
✅ در اين كه «ليلة القدر» در ماه #رمضان است ترديدى نيست، چرا كه جمع ميان آيات قرآن همين معنا را اقتضا مىكند، از يك سو مىگويد: قرآن در ماه رمضان نازل شده (1) و از سوى ديگر مىفرمايد: در شب قدر نازل گرديده است. (2)
🔸ولى در اين كه كدام شب از شبهاى ماه رمضان است گفتوگو بسيار است و #مشهور روايات اين است كه در #دهه آخر ماه رمضان و شب بيست و يكم يا بيست و سوم است.
🔸بنابراين در رواياتى مىخوانيم كه در دهه آخر ماه مبارك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تمام شبها را احيا مىداشت و مشغول عبادت بود و در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «شب قدر شب بيست و يكم يا بيست و سوم است».
حتى هنگامى كه راوى اصرار كرد: كدام يك از اين دو شب است و گفت:
اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت كنم كدام يك را انتخاب نمايم؟! امام تعيين نفرمود و افزود: چه آسان است دو شب براى آنچه مىخواهى! (3)
📌 ولى در روايات #متعددى كه از طرق اهل بيت عليهم السلام رسيده است بيشتر روى شب #بيست_و_سوم تكيه شده، در حالى كه روايات #اهل_سنت بيشت روى شب #بيست_و_هفتم دور مىزند.
💡در روايتى از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده كه فرمود: :« #التقدير فى ليلة تسعة عشر، و#الابرام فى ليلة احدى و عشرين و #الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين»
تقدير مقدرات در شب نوزدهم، و تحكيم آن در شب بيست و يكم و امضا در شب بيست و سوم است. (4)
🔻و به اين ترتيب بين روايات جمع مىشود.
ولى به هر حال هالهاى از ابهام شب قدر را به جهتى كه بعداً اشاره مىشود، فرا گرفته است.
---------------
1. بقره، آيه 185
2. قدر، آيه 1
3. نورالثقلين، ج 5، ص 625، حديث 58:« ما ايسر ليلتين فيما تطلب»
4. نورالثقلين، ج 5، ص 626، حديث 62. تفسير نمونه، ج 27، ص 189
📚 عطر رمضان، ص: 86
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
۲۳ فروردین ۱۴۰۲
🔰 سؤالاتى در زمينه شبهاى قدر
3. چرا شب قدر مخفى است❓
✅ بسيار معتقدند مخفى بودن شب قدر در ميان شبهاى سال، يا در ميان شبهاى ماه مبارك رمضان براى اين است كه مردم به #همه اين شبها #اهميت دهند؛ همان گونه كه خداوند رضاى خود را در ميان انواع طاعات پنهان كرده تا مردم به همه طاعات روى آورند، و غضبش را در ميان معاصى پنهان كرده تا از همه بپرهيزند، دوستانش را در ميان مردم مخفى كرده تا همه را احترام كنند، اجابت را در ميان دعاها پنهان كرده تا به همه دعاها رو آورند، اسم اعظم را در ميان اسمائش مخفى ساخته تا همه را بزرگ دارند، و وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند و اين فلسفه مناسبى به نظر مىرسد.
4. آيا شب قدر در امتهاى پيشين نيز بوده است❓
✅ ظاهر آيات سوره قدر نشان مىدهد كه شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن و عصر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نبوده، بلكه در همه سالها تا پايان جهان تكرار مىشود.
🔸تعبير به فعل مضارع (تنزل) كه دلالت بر استمرار دارد، و همچنين تعبير به جمله اسميه «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» كه نشانه دوام است نيز گواه بر اين معنا است.
به علاوه، روايات بسيارى كه شايد در حد تواتر باشد نيز اين معنا را تأكيد مىكند.
🔸ولى آيا در امتهاى پيشين نيز بوده است يا نه؟
صريح روايات متعدد اين است كه اين از مواهب الهى بر اين امت مىباشد، چنان كه در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است كه فرمود: «خداوند به امّت من شب قدر را بخشيده و احدى از امّتهاى پيشين از اين موهبت برخوردار نبوده است». (1)
--------------
1. الدر المنثور، ج 6، ص 371:« ان الله وهب لامتى ليلة القدر لم يعطها من كان قبلهم»
📚 عطر رمضان، ص: 87
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
🔰سؤالاتى در زمينه شبهاى قدر
5. چرا قرآن در شب قدر نازل شد❓
✅ از آنجا كه در شب قدر سرنوشت انسانها، بر طبق لياقتها و شايستگىهاى آنها، تعيين مىشود و قرآن چون يك كتاب سرنوشت ساز است و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، چه زيباست رابطه ميان «قرآن» و «شب قدر» و چه پرمعناست پيوند اين دو با يكديگر.
6. آيا شب قدر در مناطق مختلف، يكى است❓
✅ مىدانيم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست و ممكن است در منطقهاى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگر دوم ماه، بنابراين، شب قدر نمىتواند يك شب معيّن در سال بوده باشد، زيرا ممكن است شب بيست و سوم در مكه شب بيست و دوم در ايران و عراق باشد و به اين ترتيب قاعدتاً هركدام بايد براى خود شب قدرى داشته باشند، آيا اين با آنچه از آيات و روايات استفاده مىشود كه شب قدر يك شب معيّن است، سازگار است⁉️
پاسخ به اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مىشود و آن اين كه:
شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر نيم كره ديگر مىافتد، و مىدانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در 24 ساعت انجام مىشود، بنابراين، ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت 24 ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مىدهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مىشود و در نقطه ديگر پايان مىپذيرد.
📚 عطر رمضان، ص: 88
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
🔰سؤالاتى در زمينه شبهاى قدر
7. چه كسانى ليلة القدر را درك مىنمايند❓
✅ امام صادق عليه السلام مىفرمايد: از پيامبر صلى الله عليه و آله راز ليلة القدر را پرسيدند، پيامبر صلى الله عليه و آله به حالت خطابه ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:
« اما بعد فانكم سألتمونى عن ليلة القدر و لم اطوها عنكم لأنى لم أكن بها عالماً اعلموا ايها الناس، انه من ورد عليه شهر رمضان و هو صحيح سوى فصام نهاره و قام ورداً من ليله و واظب على صلاته و هجر الى جمعته و غداً الى عيده فقد ادرك ليلة القدر، و فاز بجائزة الرب».
🖌 حضرت در ادامه روايت فرمود:« فاز والله بجوائز ليست كجوائز العباد!»
🔹یعنی امّا بعد؛ به راستى شما كه از ليلة القدر مىپرسيد، من راز ليلة القدر را نپوشاندم؛ زيرا من به علم آن آگاه نبودم! اى مردم! بدانيد هركس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحيح و سالم و مستعد باشد، روزهاى آن #روزه و شبهاى آن را به #دعا و #ذكر (نماز شب و مناجات، تلاوت قرآن) مشغول باشد و #نمازهاى واجب و نمازهاى وارده در آن را مواظبت نمايد و در نماز #جمعه حضور پيدا كند و به مراسم صبح #عيد_فطر توفيق يابد، همانا ليلة القدر و فضيلت بزرگش را دريافته و به پاداشها و جوايز خداوند رسيده است.
🔹امام صادق عليه السلام فرمود: سوگند به خدا (اين چنين فردى) رستگار شد و دست يافت به جوايزى غير جوايز بندگان. (1)
🖌 در اين حديث شريف پس از توصيه به روزه در اين ماه و شب زندهدارى و اطاعت خدا و مناجات با او براى فوز و رسيدن به جايزه ويژه پروردگار، دو موضوع مهم را يادآور مىشود:
👈اول: شركت در نماز جمعه.
👈دوم: شركت در نماز عيد فطر.
هر آينه با انجام اعمال مذكور، ليلة القدر را درك مىنمايد و به جوايز حضرت احديّت نائل مىآيد.
-------------------
1. محجّة البيضاء، ج 2، ص 124
📚 عطر رمضان، ص: 89
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
🔰 اقسام #عبادات
📌 عبادات از نظر #ادا و #قضا پنج دستهاند:
🔸1. عباداتى كه هم ادا دارند و هم قضا مانند نمازهاى يوميه.
🔸2. عباداتى كه ادا دارند و قضا ندارند مانند نماز جمعه و عيد فطر و ...
🔸3. عباداتى كه قضا دارند و ادا ندارند مانند روزه زن حائض.
🔸4. عباداتى كه نه ادا دارند نه قضا مانند نماز حائض و نفساء و روزه بيماران دائمى.
🔸5. عباداتى كه هميشه ادا هستند و هيچگاه قضا نمىشوند مانند نماز آيات براى حوادثى غير از خسوف و كسوف و پرداخت وجوه شرعيه مانند خمس و زكات.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص36
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۵ فروردین ۱۴۰۲
🔰 #كمك به #گناه
📌 كمك به گناه، يكى از گناهان بزرگ محسوب مىشود. قرآن كريم مىفرمايد:
وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ (1)
و (هرگز) در راه گناه و تعدّى همكارى ننماييد! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد كه مجازات خدا شديد است!
🔻نمونهها:
🔹1. راننده اى كه بار حرام (همچون شراب) را حمل مىكند.
🔹2. كسى كه ديگران را به گناه تشويق و يا گناه را تبليغ مىكند.
🔹3. كار كردن در مؤسسات و شركتهايى كه كارشان حرام است. همچون كار در شركتهاى سرمايه گذارى ربوى و يا كارخانههايى كه شراب توليد مىكنند.
🔹4. اجاره دادن خانه و مغازه براى گناه.
🔹5. كمك به ستمكاران و كسانىكه با دين و احكام دين، ضديت و معاندت دارند، حرام است. (2)
🔹6. آماده سازى غذا براى افراد روزه خوار، نوعى اعانت بر گناه محسوب مىشود. (3)
🖌 مسأله: اگر كسى به گناه گنهكار يا ترك واجب از كسى راضى باشد، اگر چه اعانت بر گناه صادق نيست، ولى شريك در گناه، و حرام است. (4)
همچون كسى كه جلوى منكر را مىتواند بگيرد ولى نمىگيرد و چراغ سبز نشان مىدهد.
❓پرسش: شخصى در يكى از شركتها، راننده مىباشد. گاهى مجبور مىشود كه رؤساى شركت را كه مىخواهند در مجلس گناه شركت كنند، به محل مربوطه ببرد، آيا جايز است در چنين شركتى بماند؟
✅ پاسخ: ادامه كار اشكال ندارد، لكن از حمل افراد براى رفتن به مراكز فساد و ارتكاب گناه خوددارى كند و اگر خوددارى ممكن نيست، از ادامه كار خوددارى كند. (5)
--------------
1. مائده/ 2.
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 21.
3. همان، ص 286، س 104.
4. توضيح المسائل مظاهرى، ص 398.
5. استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 616، س 146.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص75
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
۲۵ فروردین ۱۴۰۲
۲۵ فروردین ۱۴۰۲