eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
617 دنبال‌کننده
235 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چهار نكته درباره قرائت نماز 🔸1. بايد قرائت نماز به گونه‏اى باشد كه محسوب شود و خود شخص آنچه مى‏خواند، بشنود. 🔹2. در حال و آرامش بدن باشد. 🔸3. بايد جهر (بلند خواندن) و اخفات (آهسته خواندن) رعايت شود. 👈 توضيح اين كه نمازگزار اگر مرد است، بايد قرائت نماز مغرب و عشا و صبح را بلند بخواند و همه نمازگزاران قرائت نماز ظهر و عصر را بايد آهسته بخوانند. (1) 🔹4. قرائت نماز بايد خوانده شود، اگر نمازگزار يكى از كلمات نماز را عمداً نگويد يا به جاى «ض» «ظ» بگويد يا تشديد و حركت كلمات را به گونه اشتباه بگويد، نمازش باطل است. (2) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 992. 2. همان، م 1000 و 1002 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص81 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه بايد يا مى‏توان نماز واجب را شكست‏ 🔹1. براى حفظ مال يا جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى مانعى ندارد. (1) 🔹2. اگر حفظ جان انسان يا كسى كه حفظ جان آن واجب است يا حفظ مالى‏كه نگهدارى آن واجب مى‏باشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، بايد نماز را بشكند. (2) 🔹3. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالبه كند، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نيست، بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، بعد نماز بخواند. (3) 🔹4. اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است، چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام كند و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمى‏زند، بايد در بين نماز تطهير كند بعد بقيه نماز را بخواند و اگر به هم مى‏زند بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير كند. (4) 🔹5. اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشكند. (5) 🔹6. كسى كه بايد نماز را بشكند، اگر نماز را تمام كند، معصيت كرده ولى نماز او صحيح است. (6) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1159. 2. همان، م 1160. 3. همان، م 1161 .. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1162. 5. همان، م 1164. 6. همان، م 1163 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص82 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه واجب است نماز در خوانده 🔸1. كسى كه در اول وقت عذرى دارد و مى‏داند اگر صبر كند، آن عذر تا آخر وقت نشده برطرف مى‏شود به طور مثال در اول وقت اگر بخواهد نماز بخواند بايد با وضوى جبيره‏اى نماز بخواند ولى اگر تأخير بيندازد عذرش برطرف مى‏شود. (1) 🔸2. كسى‏كه در اول وقت فاقد بعضى از مقدمات نماز مانند طهارت يا پوشش است، ولى اگر تأخير بيندازد واجد آن مقدمه خواهد شد. 🔸3. براى تعلّم و يادگيرى بعضى از اجزا يا شرايط نماز مانند تصحيح قرائت نماز. 🔸4. براى فراگيرى احكام شك و سهو و مانند آن در صورتى كه غالباً برايش در نماز اتفاق مى‏افتد. (2) 🔸5. هرگاه در اول وقت نماز، واجب مضَيّقى پيش آيد مانند برطرف كردن نجاست از مسجد يا حفظ جان كسى كه جانش محترم است. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 752. 2. همان، م 753. 3. عروة الوثقى، ج 1، فى اوقات الرواتب، م 15 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد وجوب سجده سهو 🔸1. در بين نماز سهواً حرف بزند. اگر انسان اشتباهاً يا به خيال اين كه نمازش تمام شده حرف بزند بايد دو سجده سهو به جا آورد. (1) 🔸2. يك سجده را فراموش كند و در ركوع ركعت بعد، يا پس از آن يادش بيايد. 🔸3. در نماز چهار ركعتى، شك بين 4 و 5 در حالت نشسته و يا 5 و 6 در حالت ايستاده پيش آيد. (2) 📌 اگر سجده سهو را بعد ازسلام نماز عمدا بجا نياورد معصيت كرده و واجب است هرچه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به‏جا نياورد هر وقت يادش آمد بايد فوراً انجام دهد و لازم نيست نماز را دوباره بخواند. (3) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1237. 2. همان، م 1236. 3. همان، م 1246 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 قصد اقامت ده روز ♦️1. مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند، تا وقتى مسافرت نكرده است بايد نمازش را تمام بخواند و لازم نيست قصد ماندن ده روز كند. (1) ♦️2. اگر مسافر از قصد ده روز برگردد، اگر قبل از خواندن نماز چهار ركعتى باشد، بايد نمازش را شكسته بخواند و اگر بعد از خواندن نماز چهار ركعتى باشد، تا زمانى كه آن مكان را ترك نكرده، نمازش را بايد تمام بخواند. (2) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1347. 2. همان، م 1342 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره نماز قضاء 📌1. مكلف بايد نمازهاى خود را در وقت خود بخواند و چنانچه بدون نمازى از او قضا شود گنهكار است و بايد توبه كند و قضاى آن را هم به جا آورد. 📌2. كسى كه نماز قضا دارد، نبايد در خواندن آن كوتاهى كند ولى واجب نيست آن را به جا آورد. (1) 📌3. قضاى نمازهاى يوميه لازم نيست به خوانده شود. (2) 📌4. نماز قضا را مى‏توان به خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند. (3) 📌5. قضاى نماز بايد به همان شكل كه قضا شده است (شكسته يا تمام) به جا آورده شود. (4) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 1372. 2. همان، م 1375. 3. همان، م 1388. 4. همان، م 1368 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص90 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ترتیب در نمازهای قضاء آیت الله سیستانی 🔻 🔸 مسأله ۱۸۳۵. در قضای نمازهای یومیه ترتیب لازم نیست 👈 مگر در نمازهایی که در ادای آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از ، یا مغرب و عشاء از یک شب؛ اما اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۶۵۹ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 جماعت در نماز قضاء آیت الله سیستانی 🔻 🔸 مسأله ۱۸۸۱. نماز قضا را می‌توان با جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا و لازم نیست هردو یک نماز را بخوانند، مثلا اگر نماز قضای صبح را با نماز ظهر یا عصر امام بخواند، اشکال ندارد؛ 👈 البته، لازم است نماز قضایی که امام جماعت می‌خواند نماز باشد. بنابراین، اگر امام جماعت قضای نماز یومیه خود یا شخص دیگری را که قضا شدن آن نماز یقینی باشد می‌خواند، می‌توان به او اقتدا کرد، ولی چنانچه نماز خود یا شخص دیگری را احتیاط به جا می‌آورد، اقتدا به او بنابر احتیاط واجب جایز نیست؛ 💡مگر آنکه نماز مأموم هم احتیاطی باشد و سبب احتیاط امام، سبب احتیاط مأموم نیز باشد؛ مثل آنکه هردو به علت احتمال در اشتباه مشترکی نسبت به قبله در نماز یا نمازهای قبل، آنها را دوباره می‌خوانند یا آنکه برای احتمال در نجس بودن آبی که مشتركا از آن وضو گرفته اند آن را دوباره می‌خوانند [۱] و در مثال‌های مذکور اگر مأموم علاوه بر جهت احتیاط امام، جهت یا جهات دیگری هم برای احتیاطش باشد، مثل اینکه احتمال می‌دهد در نماز رکنی را ترک کرده یا در مکان غصبی نماز خوانده باشد، باز هم می‌تواند در این نماز، به او اقتدا کند. 📌 شایان ذکر است، اگر امام و مأموم (یا مأمومين) برای نماز قضای احتیاطی می‌خوانند، لازم نیست سبب احتیاط همه یکی باشد و همین که به قصد به جا آوردن نمازهای قضای آن میت نماز بخوانند، کافی است. [۲] 📌 و نیز برای مأمومی که نمی داند نماز قضایی که امام جماعت می‌خواند قضای یقینی است یا قضای احتیاطی و احتمال عقلایی می‌دهد که نماز امام قضای یقینی است، واجب نیست. ---------- [۱]: همچنین، اگر دو نفر مثلاً شک در صحت تلفظ (ض) در «غير المغضوب عليهم ولا الضالین» داشته باشند و یکی بودن کیفیّت دو تلفظ معلوم نباشد، طوری که احتمال دارد یکی از آنها حرف را صحیح ادا کرده و دیگری غلط ادا کرده باشد، در این صورت، اقتدای یکی به دیگری محلّ اشکال است؛ اما اگر ادای حرف (ض) به یک کیفیّت از هر دو نفر معلوم باشد، ولی هر دو نفر شک در صحت این نوع تلفظ داشته باشند و بخواهند نمازشان را احتیاط دوباره بخوانند، اقتدای آنها به هم مانعی ندارد. [۲]: البتّه، لازم است علاوه بر رعایت سایر شرایط صحیح بودن نماز جماعت، شرایط صحت نماز قضا نیز رعایت گردد؛ مثلاً اگر متوفّی یک شبانه روز نماز قضا داشته باشد و امام، نماز قضای ظهر میّت مذکور را بخواند و مأموم، نماز قضای عصر همان روز او را بخواند، یا امام نماز قضای مغرب وی و مأموم نماز قضای عشای همان شب او را بخواند، نماز مأموم صحیح نیست. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۶۷۳ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حالت هاى مختلف انسان نسبت به نماز قضاء 💡1. مى داند نماز قضا ندارد: چيزى بر او واجب نيست. 💡2. شك دارد يا احتمال مى دهد نماز قضا دارد: چيزى بر او واجب نيست. 💡3. مى‏داند نمازقضا دارد ولى شماره آنها را نمى‏داند يا فراموش كرده مثلًا نمى داند چهار تا بوده يا پنج تا: چنان چه كمتر بخواند كافى است. 💡4. شماره آنها را مى داند: بايد قضاى آنها را به جا آورد. (1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 1374 و 1383 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره به زبان آوردن نيت‏ 🔸1. لازم نيست نمازگزار نيت را بر زبان آورد. (1) 🔹2. نبايد نيت به زبان آورده شود. (2) 🔸3. اگر نمازگزار به قصد نماز معينى برخواست اما اشتباها نماز ديگرى به زبان يا قلبش خطور كرد نمازش به آن نيتى كه قيام كرده صحيح مى باشد و سبق لسان مانعى ندارد. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 942. 2. همان، م 1216. 3. عروة الوثقى، ج 1، ص 620، م 107 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مقدم بودن مكان مرد ♦️طبق نظر از مراجع مكروه است زنان جلوتر از مردان نماز بخوانند (1) 👈 و در دو صورت اگر زنان در يك مكان جلوتر از مردان نماز بخوانند مانعى ندارد: 🔸1. در صورتى كه بين آنها ديوار يا پرده يا چيز ديگرى باشد كه يكديگر را نبينند. 🔸2. بين آنها ده زراع كه تقريباً 5 متر است فاصله باشد. -------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، مكان المصلى، قبل از م 26 مكارم: زن بايد عقب تر از مرد بايستد وگرنه نماز باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.( توضيح المسائل مكارم، م 818). 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اقسام نمازهاى يوميه‏ ♦️نمازهاى يوميه نسبت به وقت به سه دسته تقسيم مى شوند: 👈1. نمازى كه يك وقت دارد و آن نماز صبح است. كه از طلوع فجر آغاز و تا طلوع آفتاب پايان مى يابد. 👈2. نمازى كه دو وقت دارد، وقت مخصوص و وقت مشترك از ظهر شرعى تا مغرب. 👈3. نمازى كه سه وقت دارد وقت مخصوص، وقت مشترك و مافى الذمه. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص94 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
⚫️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ التَّقِيَّ الْإِمامَ الْوَفِيَّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ 🔹قالَ الامام الجواد(علیه السلام) : اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ . امام جواد علیه السلام: بدان که در مقابل دید الهی هستی، پس بنگر که چگونه ای! 📖 تحف العقول: ۴۵۵
🔰 گم شدن مهر در هنگام نماز 🔸 اگر در حال نماز مهر گم شود يا بچه اى مهر را بردارد و از دسترس خارج شود بايد مطابق يكى از حالات زير عمل كرد: 👈1. اگر چيزى كه سجده بر آن صحيح است مانند خاك و سنگ و چوب و كاغذ در دسترس است، بر آن سجده كند. 👈2. اگر نبود و وقت بود، نماز را بشكند و دوباره با چيزى كه مى توان بر آن سجده كرد نماز خواند. (1) 👈3. و اگر وقت تنگ بود بر لباس اگر از كتان يا پنبه است سجده كنده و اگر نبود بر پشت دست سجده كند. ---------------- 1. توضيح المسائل ده مرجع، م 1087؛ توضيح المسائل سبحانى، م 1043 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص95 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 گم کردن مهر در وسط نماز آیت الله سیستانی 🔻 🔹 مسألة ۵۵۶: إذا اشتغل بالصلاة وفی أثنائها فقد ما یصحّ السجود علیه ولم یتمکّن من استحصاله من دون إبطالها، جاز له السجود علی غیره وتصحّ صلاته وإن کان ذلک فی . 📚 منهاج الصالحین - مجلد ۱، صفحه ۲۶۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چهار نكته درباره مُهر نماز 🔖 1. بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى كه از زمين مى‏رويد مانند چوب و برگ درخت سجده كرد. 👈 و سجده بر چيزهاى و صحيح نيست 👈و نيز سجده كردن بر چيزهاى معدنى مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است، اما سجده كردن بر سنگ هاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگ هاى سياه اشكال ندارد. (1) 🔖 2. مهر يا چيز ديگرى كه بر آن سجده مى كند بايد باشد ولى اگر مهر را روى فرش نجس بگذارد يا يك طرف مهر نجس باشد وپيشانى را برطرف ديگر بگذارد اشكال ندارد. (2) 🔖 3. اگر مهر نماز به قدرى باشد كه پيشانى به خود مهر نرسد سجده باطل است اما اگر رنگ مهر تغييركرده است اشكال ندارد. (3) 🔖 4. اگر مقدار لازم براى سجده رعايت شود، سجده كردن بر طرف مهر كه نوشته دارد اشكال ندارد. ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1076. 2. همان، م 1065؛ تحريرالوسيله، ج 1، القول فى النجاسات، ص 212. 3. همان، م 1060؛ تحريرالوسيله، ج 1، السجود، ص 312 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص96 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره قصد اقامت‏ 🔸1. در اقامت بايد تصميم قطعى بر ماندن ده روز داشته باشد و يا علم داشته باشد كه ده روز مى ماند. (1) 🔹2. اگر مى داند ده روز نمى ماند، نمى تواند قصد اقامت نمايد. (2) 🔸3. قصد اقامت بايد در يك محل باشد و بيش از يك محل جايز نيست. (3) 🔹4. مراد از اقامت ده روز، از اذان صبح تا غروب روز اول است تا غروب روز دهم و كسى كه ظهر روز اول قصد كند و تا ظهر روز يازدهم بماند كافى است. (4) 🔸5. تثبيت اقامت به خواندن نماز چهار ركعتى است. ------------------ 1. عروة الوثقى، ج 2، فى قواطع السفر، الثانى، م 11. 2. عروة الوثقى، ج 2، ص 138، م 671. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1337. 4. عروة الوثقى، فى قواطع السفر، الثانى 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص97 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 برگشت از سفر ♦️ مسافرانى كه به بر مى گردند نسبت به نماز سه دسته اند: ✅ 1. نماز را در سفر، شكسته خوانده و در وقت به وطن رسيده، نيازى به تكرار نيست. ✅ 2. در هنگام سفر نخوانده و در وقت رسيده كه بايد كامل بخواند. ✅ 3. در سفر نخوانده و قضا شده كه بايد شكسته بخواند. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص98 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 مأموم و حمد و سوره‏ 🔸مأموم در نماز جماعت نسبت به حمد و سوره سه صورت دارد: 👈1. نبايد حمد و سوره را بخواند و آن صورتى است كه به دو ركعت اول نماز جماعت برسد. 👈2. بايد حمد و سوره را بخواند و آن در صورتى است كه مأموم در ركعت سوم يا چهارم نماز جماعت در حال قيام اقتدا كند. البته بايد حمد و سوره را آهسته بخواند. 👈3. حمد و سوره را مى تواند آهسته بخواند و آن در صورتى است كه در نمازهاى جهريه صداى قرائت امام جماعت را نشنود. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص99 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دو نكته درباره بدن در نماز 📌1. استقرار و آرامش بدن در حال ، الاحرام، و واجب است. 📌2. معيار در استقرار و طمأنيه، است و اگر عرفاً نمازگزار، قرار و آرامش نداشته باشد نمازش صحيح نيست و حركت كم، مضر نيست. (1) ---------------- 1. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 91، س 275 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص102 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari