eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
623 دنبال‌کننده
236 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سه نكته درباره نماز جماعت كودكان‏ 🔸1. امامت جماعت كودكان براى افراد بالغ صحيح نيست. (1) 🔹2. با اقتداى كودك به مردبالغى كه شرايط امامت جماعت را دارد، جماعت برقرار شده و صحيح است. (2) 🔸3. ايستادن كودك مميّز در صف نماز جماعت اگر طورى باشد كه اتصال افراد فقط با او باشد، تا زمانى كه باطل بودن نمازش معلوم نباشد، جماعت صحيح است. (3) -------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 274. 2. عروة الوثقى، ج 1، ص 766، م 8. 3. همان، ص 782، م 22؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1417 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تبعيت در نماز جماعت‏ 🔹1. در افعال نماز مأموم بايد از امام جماعت كند و نبايد زودتر و ديرتر، افعال نماز را انجام دهد. (1) 🔸2. در نماز، مستحب است مأموم از امام جماعت تبعيت كند. 🔹3. در صورتى كه امام جماعت عملى را كند، نبايد مأموم در آن عمل از وى تبعيت كند و نمى‏تواند پيش از امام وارد عمل بعدى شود. (2) 👈 و نيز اگر وظيفه مأموم خواندن تشهد است نبايد از قيام امام جماعت تبعيت كند. 🔸4. اگر مأموم سهواً پيش از امام سر از ركوع بردارد، چنانچه امام در ركوع باشد، بايد به‏ركوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمى‏كند ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد امام سر بردارد، نمازش باطل است. (3) -------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 272، م 9. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 829، م 1479. 3. همان، م 1471؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 497، م 11 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 68 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شش نكته درباره شركت در نماز جماعت‏ 🔸1. شركت در نماز جماعت براى همه مستحب است، به ويژه براى مسجد. (1) 🔹2. مستحب است انسان تا نماز را به‏جماعت بخواند. (2) 🔸3. نماز جماعت، هر چند اوّل وقت خوانده نشود، از نماز فُراداى اوّل وقت بهتر است. (3) 🔹4. نماز جماعتى كه كوتاه خوانده شود، از نماز فُرادايى كه آن را طول دهند، بهتر است. (4) 🔸5. وقتى كه جماعت برپا مى‏شود، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره به جماعت بخواند. (5) 🔹6. ترك نمازجماعت از روى بى‏اعتنايى و اعتراض يا به عنوان سبك شمردن آن جايز نيست. (6) ------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ص 767، م 1399. 2. همان، ص 768، م 1402. 3. همان. 4. همان. 5. همان، م 1403. 6. و لا يجوز تركها رغبة ..؛ عروةالوثقى، ج 1، ص 598 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏1، ص: 69 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شرايط نماز جماعت‏ 🖌 شرايط نماز جماعت چهار چيز است: ♦️1. مأموم نبايد از امام جماعت بايستد و بايد كمى عقب‏تر از امام بايستد. (1) ♦️2. جاى ايستادن امام جماعت نبايد از جاى مأموم باشد ولى اگر مكان امام مقدار بلندتر باشد اشكال ندارد و نيز اگر زمين سراشيب باشد و امام در طرف بلندتر بايستد در صورتى كه سراشيبى آن زياد نباشد مانعى ندارد. (2) ♦️3. بين امام و مأموم نبايد و پرده‏اى باشد مگر بين زن و مرد. (3) ♦️4. بين جاى سجد مأموم و ايستادن امام نبايد بيش از يك قدم بزرگ باشد و اگر فاصله شد نمازش فرادى مى‏شود و صحيح است. (4) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1432. 2. همان، م 1415؛ برخى از مراجع تقليد بلندى مكان امام را تا يك وجب جايز دانسته‏اند. 3. همان، م 1433. 4. همان، م 1437 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص70 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 هفت نكته درباره اقتدا 🔸1. اگر مأموم نداند امام جماعت نماز واجب مى‏خواند يا مستحب ‏تواند به او اقتدا كند. (1) 🔹2. در هر ركعت، نمازگزار مى‏تواند در بين قرائت و در ركوع به امام جماعت اقتدا كند. 🔸3. موقعى كه مأموم نيت مى‏كند، بايد امام را معين نمايد. ولى دانستن اسم او لازم نيست، مثلًا اگر نيت كند اقتدا مى‏كنم به امام حاضر، نمازش صحيح است. (2) 🔹4. اگر امام ايستاده و مأموم نداند در كدام ركعت است، مى‏تواند اقتدا كند ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. (3) 🔸5. اگر صف‏هاى جلو نماز هستند، صف‏هاى بعد مى‏توانند اقتدا كنند. (4) 🔹6. اقتدا و تكبير گفتن بايد در حال باشد و كسى كه در حال حركت است مانند رسيدن به ركوع نماز جماعت، در آن حال نمى‏تواند اقتدا كند. 🔸7. كسى كه در حال قيام ركعات سوم و چهارم اقتدا مى‏كند، بايد حمد وسوره نماز را بخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به ركوع امام نمى‏رسد، بايد صبر كند و در حال ركوع اقتدا كند. (5) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1410 2. همان، م 1460 3. همان، ص 788، م 1446 4. همان، ص 775، م 1418 5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 786، م 1441 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص72 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شش نكته درباره نماز 🔸1. هريك از نمازهاى يوميه بايد در وقتى كه براى آن تعيين شده است خوانده شود. (1) 🔹2. نمازگزار بايد به وقت پيدا كند تا نماز را بخواند. (2) 🔸3. آغاز نماز ظهر، وقت زوال است. آغاز نماز مغرب از بين رفتن سرخى مشرق بعد از غروب آفتاب است، آغاز نماز صبح طلوع فجر صادق است. (3) 🔹4. نماز صبح يك وقت دارد، نماز ظهر و عصر دو وقت اختصاصى ومشترك دارد و نماز مغرب و عشا سه وقت دارد: وقت اختصاصى، وقت مشترك و مافى الذمه. 🔸5. اگر وقت نماز تنگ باشد به‏طورى‏كه بخشى از نماز در خارج وقت قرار مى‏گيرد مستحبات نماز را ترك نمود. (4) 🔹6. كسى‏كه به اندازه‏خواندن‏ ركعت نماز وقت دارد، نمازش اداست. (5) ------------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ص 401. 2. همان، ص 411، م 742. 3. همان، ص 401، م 729. 4. همان، م 747. 5. همان، ج 1، ص 414، م 748 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص74 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 عوامل وجوب قضاى نماز 🖌 عواملى كه موجب وجوب نماز مى‏شود، عبارتند از: ♦️1. كسى كه يا نماز نخوانده. (1) ♦️2. كسى كه در تمام وقت آن بوده است. (2) ♦️3. در تمام وقت آن بوده است. ♦️4. بعد از وقت بفهمد نمازش بوده است. (3) ♦️5. بعد از وقت بفهمد يكى از آن موجود نبوده. ♦️6. كسى كه در اثر نماز نخوانده. ♦️7. نداشتن آب و خاك براى وضو و تيمم. (4) ♦️8. ارتداد. ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 1370. 2. همان 3. همان، م 1371 4. همان، م 688 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه نماز فوت شده قضا : ♦️1. نمازهاى فوت شده در ايام . (1) ♦️2. نمازهاى فوت شده در ايام . (2) ♦️3. نمازهاى فوت شده در زمان اصلى، نه مسلمانى كه مدتى مرتد شده باشد. ♦️4. نمازهاى فوت شده در زمان ‏ ♦️5. نمازهاى فوت شده در حال ‏ -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 469 و م 1370. 2. همان، م 1370 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص76 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد وجوب اعاده نماز 🔸1. پيش از خوانده شده باشد. (1) 🔸2. پشت به يا به طرف راست يا به طرف چپ قبله به جا آورده شده باشد. (2) 🔸3. مسافر در جايى كه مى داند بايد نمازش را شكسته بخواند، كامل خوانده يا برعكس. (3) 🔸4. شرايط نماز مانند طهارت را رعايت نكرده باشد. 🔸5. جهر و اخفات نماز را رعايت نكرده باشد. 🔸6. اركان نماز را كم يا زياد كرده باشد. 🔸7. ذكرهاى واجب را در حال حركت گفته باشد. 🔸8. كسى كه بعد از نماز بفهمد وضويش باطل بوده است. 🔸9. كسى كه بعد از نماز بفهمد بدن يا لباسش نجس بوده است. 🔸10. كسى كه در داخل وقت شك در اداى نماز كند. (4) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1771 2. همان 3. همان، م 1277 4. الفتاوى الواضحه، ص 553 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص77 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نماز با بدن یا لباس نجس آیت الله 🔻 ✅ مسأله ۱۰۱۱. اگر کسی به علت کردن در فراگیری مسأله شرعی نمی دانسته نماز با بدن یا لباس نجس باطل است و یا نمی دانسته مثلاً منی نجس است و با آن نماز خوانده، احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید. 👈 امّا اگر در فراگیری مسأله کوتاهی نکرده و با بدن یا لباس نجس نماز خوانده، لازم نیست نماز را دوباره بخواند یا قضا نماید. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۴۰۱ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه بايد نماز اعاده شود: 📍1. در صورتى كه از مبطلات نماز انجام شود. 📍2. در صورتى كه فاقد برخى از صحت نماز باشد، همچون ترتيب، موالات، طهارت و ... 📍3. در صورتى كه ركنى از نماز، عمداً يا سهواً كم و زياد شود. 📍4. ترك واجبات غير ركنى. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص78 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نمازهايى كه به جماعت خوانده مى‏شود🔻 💡نمازها سه گونه‏اند: ♦️1. برخى از آنها به‏جماعت خوانده شود همچون نماز جمعه كه كمتر از 5 نفر نمى‏شود خواند. ♦️2. برخى از نمازها را ‏توان به جماعت خواند، همچون نمازهاى يوميه. ♦️3. نمازهايى كه به جماعت خوانده شود همچون نمازهاى مستحبى، غفيله، دهه اول ذى الحجه، نماز شب و ... . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص79 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نمازها و سوره‏ها 🖌 برخى از نمازها سوره ندارند همچون نماز احتياط. (1) 🖌 برخى از نمازها حمد و سوره دارند مانند نمازهاى يوميه. 🖌 برخى از نمازها حمد و يك آيه خاص دارند مانند نماز غفيله. (2) 🖌 برخى از نمازها حمد، سوره و يك آيه خاص دارند مانند نماز دهه اول ذى الحجه. ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1216. 2. همان، م 775 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص80 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چهار نكته درباره قرائت نماز 🔸1. بايد قرائت نماز به گونه‏اى باشد كه محسوب شود و خود شخص آنچه مى‏خواند، بشنود. 🔹2. در حال و آرامش بدن باشد. 🔸3. بايد جهر (بلند خواندن) و اخفات (آهسته خواندن) رعايت شود. 👈 توضيح اين كه نمازگزار اگر مرد است، بايد قرائت نماز مغرب و عشا و صبح را بلند بخواند و همه نمازگزاران قرائت نماز ظهر و عصر را بايد آهسته بخوانند. (1) 🔹4. قرائت نماز بايد خوانده شود، اگر نمازگزار يكى از كلمات نماز را عمداً نگويد يا به جاى «ض» «ظ» بگويد يا تشديد و حركت كلمات را به گونه اشتباه بگويد، نمازش باطل است. (2) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 992. 2. همان، م 1000 و 1002 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص81 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه بايد يا مى‏توان نماز واجب را شكست‏ 🔹1. براى حفظ مال يا جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى مانعى ندارد. (1) 🔹2. اگر حفظ جان انسان يا كسى كه حفظ جان آن واجب است يا حفظ مالى‏كه نگهدارى آن واجب مى‏باشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، بايد نماز را بشكند. (2) 🔹3. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالبه كند، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نيست، بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، بعد نماز بخواند. (3) 🔹4. اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است، چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام كند و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمى‏زند، بايد در بين نماز تطهير كند بعد بقيه نماز را بخواند و اگر به هم مى‏زند بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير كند. (4) 🔹5. اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشكند. (5) 🔹6. كسى كه بايد نماز را بشكند، اگر نماز را تمام كند، معصيت كرده ولى نماز او صحيح است. (6) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1159. 2. همان، م 1160. 3. همان، م 1161 .. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1162. 5. همان، م 1164. 6. همان، م 1163 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص82 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه واجب است نماز در خوانده 🔸1. كسى كه در اول وقت عذرى دارد و مى‏داند اگر صبر كند، آن عذر تا آخر وقت نشده برطرف مى‏شود به طور مثال در اول وقت اگر بخواهد نماز بخواند بايد با وضوى جبيره‏اى نماز بخواند ولى اگر تأخير بيندازد عذرش برطرف مى‏شود. (1) 🔸2. كسى‏كه در اول وقت فاقد بعضى از مقدمات نماز مانند طهارت يا پوشش است، ولى اگر تأخير بيندازد واجد آن مقدمه خواهد شد. 🔸3. براى تعلّم و يادگيرى بعضى از اجزا يا شرايط نماز مانند تصحيح قرائت نماز. 🔸4. براى فراگيرى احكام شك و سهو و مانند آن در صورتى كه غالباً برايش در نماز اتفاق مى‏افتد. (2) 🔸5. هرگاه در اول وقت نماز، واجب مضَيّقى پيش آيد مانند برطرف كردن نجاست از مسجد يا حفظ جان كسى كه جانش محترم است. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 752. 2. همان، م 753. 3. عروة الوثقى، ج 1، فى اوقات الرواتب، م 15 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد وجوب سجده سهو 🔸1. در بين نماز سهواً حرف بزند. اگر انسان اشتباهاً يا به خيال اين كه نمازش تمام شده حرف بزند بايد دو سجده سهو به جا آورد. (1) 🔸2. يك سجده را فراموش كند و در ركوع ركعت بعد، يا پس از آن يادش بيايد. 🔸3. در نماز چهار ركعتى، شك بين 4 و 5 در حالت نشسته و يا 5 و 6 در حالت ايستاده پيش آيد. (2) 📌 اگر سجده سهو را بعد ازسلام نماز عمدا بجا نياورد معصيت كرده و واجب است هرچه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به‏جا نياورد هر وقت يادش آمد بايد فوراً انجام دهد و لازم نيست نماز را دوباره بخواند. (3) -------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1237. 2. همان، م 1236. 3. همان، م 1246 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 قصد اقامت ده روز ♦️1. مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند، تا وقتى مسافرت نكرده است بايد نمازش را تمام بخواند و لازم نيست قصد ماندن ده روز كند. (1) ♦️2. اگر مسافر از قصد ده روز برگردد، اگر قبل از خواندن نماز چهار ركعتى باشد، بايد نمازش را شكسته بخواند و اگر بعد از خواندن نماز چهار ركعتى باشد، تا زمانى كه آن مكان را ترك نكرده، نمازش را بايد تمام بخواند. (2) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1347. 2. همان، م 1342 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره نماز قضاء 📌1. مكلف بايد نمازهاى خود را در وقت خود بخواند و چنانچه بدون نمازى از او قضا شود گنهكار است و بايد توبه كند و قضاى آن را هم به جا آورد. 📌2. كسى كه نماز قضا دارد، نبايد در خواندن آن كوتاهى كند ولى واجب نيست آن را به جا آورد. (1) 📌3. قضاى نمازهاى يوميه لازم نيست به خوانده شود. (2) 📌4. نماز قضا را مى‏توان به خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند. (3) 📌5. قضاى نماز بايد به همان شكل كه قضا شده است (شكسته يا تمام) به جا آورده شود. (4) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 1372. 2. همان، م 1375. 3. همان، م 1388. 4. همان، م 1368 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص90 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ترتیب در نمازهای قضاء آیت الله سیستانی 🔻 🔸 مسأله ۱۸۳۵. در قضای نمازهای یومیه ترتیب لازم نیست 👈 مگر در نمازهایی که در ادای آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از ، یا مغرب و عشاء از یک شب؛ اما اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۶۵۹ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 جماعت در نماز قضاء آیت الله سیستانی 🔻 🔸 مسأله ۱۸۸۱. نماز قضا را می‌توان با جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا و لازم نیست هردو یک نماز را بخوانند، مثلا اگر نماز قضای صبح را با نماز ظهر یا عصر امام بخواند، اشکال ندارد؛ 👈 البته، لازم است نماز قضایی که امام جماعت می‌خواند نماز باشد. بنابراین، اگر امام جماعت قضای نماز یومیه خود یا شخص دیگری را که قضا شدن آن نماز یقینی باشد می‌خواند، می‌توان به او اقتدا کرد، ولی چنانچه نماز خود یا شخص دیگری را احتیاط به جا می‌آورد، اقتدا به او بنابر احتیاط واجب جایز نیست؛ 💡مگر آنکه نماز مأموم هم احتیاطی باشد و سبب احتیاط امام، سبب احتیاط مأموم نیز باشد؛ مثل آنکه هردو به علت احتمال در اشتباه مشترکی نسبت به قبله در نماز یا نمازهای قبل، آنها را دوباره می‌خوانند یا آنکه برای احتمال در نجس بودن آبی که مشتركا از آن وضو گرفته اند آن را دوباره می‌خوانند [۱] و در مثال‌های مذکور اگر مأموم علاوه بر جهت احتیاط امام، جهت یا جهات دیگری هم برای احتیاطش باشد، مثل اینکه احتمال می‌دهد در نماز رکنی را ترک کرده یا در مکان غصبی نماز خوانده باشد، باز هم می‌تواند در این نماز، به او اقتدا کند. 📌 شایان ذکر است، اگر امام و مأموم (یا مأمومين) برای نماز قضای احتیاطی می‌خوانند، لازم نیست سبب احتیاط همه یکی باشد و همین که به قصد به جا آوردن نمازهای قضای آن میت نماز بخوانند، کافی است. [۲] 📌 و نیز برای مأمومی که نمی داند نماز قضایی که امام جماعت می‌خواند قضای یقینی است یا قضای احتیاطی و احتمال عقلایی می‌دهد که نماز امام قضای یقینی است، واجب نیست. ---------- [۱]: همچنین، اگر دو نفر مثلاً شک در صحت تلفظ (ض) در «غير المغضوب عليهم ولا الضالین» داشته باشند و یکی بودن کیفیّت دو تلفظ معلوم نباشد، طوری که احتمال دارد یکی از آنها حرف را صحیح ادا کرده و دیگری غلط ادا کرده باشد، در این صورت، اقتدای یکی به دیگری محلّ اشکال است؛ اما اگر ادای حرف (ض) به یک کیفیّت از هر دو نفر معلوم باشد، ولی هر دو نفر شک در صحت این نوع تلفظ داشته باشند و بخواهند نمازشان را احتیاط دوباره بخوانند، اقتدای آنها به هم مانعی ندارد. [۲]: البتّه، لازم است علاوه بر رعایت سایر شرایط صحیح بودن نماز جماعت، شرایط صحت نماز قضا نیز رعایت گردد؛ مثلاً اگر متوفّی یک شبانه روز نماز قضا داشته باشد و امام، نماز قضای ظهر میّت مذکور را بخواند و مأموم، نماز قضای عصر همان روز او را بخواند، یا امام نماز قضای مغرب وی و مأموم نماز قضای عشای همان شب او را بخواند، نماز مأموم صحیح نیست. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۶۷۳ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حالت هاى مختلف انسان نسبت به نماز قضاء 💡1. مى داند نماز قضا ندارد: چيزى بر او واجب نيست. 💡2. شك دارد يا احتمال مى دهد نماز قضا دارد: چيزى بر او واجب نيست. 💡3. مى‏داند نمازقضا دارد ولى شماره آنها را نمى‏داند يا فراموش كرده مثلًا نمى داند چهار تا بوده يا پنج تا: چنان چه كمتر بخواند كافى است. 💡4. شماره آنها را مى داند: بايد قضاى آنها را به جا آورد. (1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 1374 و 1383 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره به زبان آوردن نيت‏ 🔸1. لازم نيست نمازگزار نيت را بر زبان آورد. (1) 🔹2. نبايد نيت به زبان آورده شود. (2) 🔸3. اگر نمازگزار به قصد نماز معينى برخواست اما اشتباها نماز ديگرى به زبان يا قلبش خطور كرد نمازش به آن نيتى كه قيام كرده صحيح مى باشد و سبق لسان مانعى ندارد. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 942. 2. همان، م 1216. 3. عروة الوثقى، ج 1، ص 620، م 107 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari