eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
803 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
در ‏ 🔰 🖌 1. اگر موجر در ضمن اجاره شرط كند كه پولى مستأجر به او قرض دهد، اشكال ندارد. (1) 🖌 2. در اجاره منزل و مانند آن، پرداخت وديعه براى كم كردن اجاره حكم ربا را دارد ولى اگر منزل را به مبلغ معينى اجاره دهد و ضمن آن شرط كند كه مستأجر مبلغ معينى را به او قرض بدهد اشكال ندارد. (2) 🖌 3. اگر مستأجر مبلغى به صاحب خانه بدهد تا رهن كامل شود، چنين قراردادى محكوم به رباست و اگر در آن خانه تصرف كند، اجرت المثل آن را ضامن است. (3) ----------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 205، س 25. 2. همان، اجاره، س 35؛ اجوبة الاستفتائات، س 1662؛ منهاج الصالحين، وحيد، ج 3، م 798؛ استفتائات تبريزى، س 1201؛ استفتائات مكارم، ج 2، س 830. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 293، س 32. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص219 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏هاى ‏ 🔰 ❓پرسش: شادى و كف زدن در جشن‏هاى ميلاد اهل‏بيت عليهم السلام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: 🖌 بهجت: اگر در حد لهو نباشد و بى‏احترامى هم نشود، مانع ندارد والا بايد پرهيز شود. 🖌 خامنه‏اى: كف زدن به نحو متعارف در مجالس جشن و سرور اشكال ندارد ولى در مراسم مذهبى مواليد اهل‏بيت عليهم السلام مناسب است، به جاى كف زدن به ذكر صلوات و تكبير، فضاى مجلس را عطرآگين سازند. 🖌 تبريزى: مناسبت با مجالس مذكور تكبير و صلوات و مانند اينهاست. 🖌 فاضل: در غير از مساجد و حسينيه‏ها مانعى ندارد. 🖌 مكارم: كف زدن مانعى ندارد اما در مساجد و حسينيه‏ها ترك شود. (1) ❓پرسش: اخيراً در ميلاد ائمه معصومين عليهم السلام به عنوان جشن ائمه يا مناسبت‏هاى ديگرتحت عنوان اجراى موسيقى‏سنتى كنسرت‏هاى موسيقى را برپا مى‏كنند. رواج اينگونه حركات ازسوى هر گروه و نهاد در فرهنگسراها يا مساجد و حسينيه‏ها چه صورت دارد و آيا اساساً با توجه به سيره ائمه معصومين عليهم السلام مى‏توان به نام اهل‏بيت عليهم السلام به چنين اقداماتى دست زد؟ ✅ پاسخ: 🖌 مقام معظم رهبرى: هرگونه خوانندگى و نوازندگى كه متناسب با مجالس عيش‏ونوش و خوشگذرانى باشد، جايز نيست و از هر كارى كه با شئونات مساجد و حسينيه‏ها سازگار نباشد، بايد اجتناب كرد. 🖌 فاضل: به طور كلى هر امرى كه هتك و بى احترامى به ائمه اطهار عليهم السلام تلقى شود، جايز نيست و ظاهراً مجموع اين اعمال عرفاً هتك محسوب مى‏شود. 🖌 بهجت: برپايى و شركت در اين مجالس حرام است. 🖌 تبريزى: اجراى موسيقى در مجالس معصومين مطلقاً جايز نيست و نواختن موسيقى لهوى و گوش دادن آن هرچند در غيرمجالس معصومين باشد حرام است و بين انواع موسيقى لهوى فرقى در حرمت نيست. مكارم: كليه صداها وآهنگ‏هايى كه مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است. (2) ------------- 1. مسائل جديد، ج 1، ص 167. 2. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 2، ص 36 و 37. 📚 احكام منتظران ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احکام های 🔰 ❓پرسش: آيا مى‏توان در ولادت امامان معصوم در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟ ✅ پاسخ: مكارم: گذاشتن آهنگ مذهبى در مساجد و حسينيه‏ها مناسب نيست. از آن اجتناب كنيد. (1) ❓پرسش: دست زدن همراه با مداحى در مجالس شادى ائمه معصومين عليهم السلام و روزهاى تولد آنها از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مكارم: دست زدن اگر با امور حرام مقرون نباشد، حرام نيست ولى در مساجد و حسينيه‏ها از آن پرهيز كنيد. (2) ❓پرسش: در اعياد مذهبى و جشن ولادت ائمه در مسجد يا حسينيه مجلس جشن گرفته مى‏شود و اشعار مذهبى خوانده مى‏شود، آيا كف زدن در اين مجلس جايز است؟ ✅پاسخ: فاضل: در مساجد و حسينيه‏ها كف نزنيد. (3) ------------ 1. استفتائات جديد، ج 2، ص 705. 2. استفتائات جديد، ج 1، ص 149؛ آموزش فقه، فلاح زاده، ص 423. 3. جامع المسائل، ج 1، ص 95، س 307. 📚 احكام منتظران، ص: 93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام به (عج) 🔰 ⬅️ علما و مسجد مقدس جمكران‏ 🔻 ❓پرسش: نظر خود را درباره مسجد مقدس جمكران بفرماييد؟ ✅ پاسخ: مامعتقديم كه اين مشاهد مبارك ومساجدى مانند مسجد جمكران، بى‏نياز از معرفى‏اند و اگر كسى بگويد: رفتيم و چيزى در آنجا نيافتيم به حسب ظاهر بايد گفت: از روى اعتقاد صحيح نرفته است، يا براى امتحان رفته، يا همين طورى رفته است. به هر حال بهترين معرف اين مكان‏ها، خودشان هستند. (۱) يعنى اشتياق ميليون‏ها زائر به اين مكان و كرامات و معجزاتى كه در اين مسجد مقدس اتفاق مى‏افتد، خود دليل و مؤيد اين مكان است و نيازى به معرفى ندارد. 🖌 قابل ذكر است كه عده‏اى در سند مسجد جمكران و تاريخچه بناى آن، ترديد دارند و برخى مى‏پندارند كه اساس بناى اين مكان يك رؤيايى است كه شخصى از اهالى روستاى جمكران مى‏بيند! و حال آنكه ♦️ اولًا ماجراى حسن بن مثله و تشرف او به محضر ولى عصر (عج) در بيدارى بوده و در كتاب‏هاى تاريخى نقل شده كه گفت: در يكى از شب‏هاى ماه مبارك رمضان در منزل خود خوابيده بودم كه كسى درب خانه‏ام را كوبيد و مرا بيدار كرد و گفت: مولايت صاحب الامر (عج) را درياب كه تو را خواسته است. ♦️ ثانياً فرضاً اگر حكايت حسن بن مثله را كاملًا به كنارى بگذاريم و كمى بينديشيم آيا براى ساختن مسجد نيازى به سند داريم؟ ❗️مگر ما مى‏خواهيم مسجد را بفروشيم و معامله كنيم كه مجبور باشيم سند تهيه كنيم؟ ❗️آيا اجتماع هزاران شيعه و محب اهل‏بيت عليهم السلام در مسجدى و راز و نياز به درگاه حق تعالى و خاصه توسل به خاتم الاوصيا و بقية الاوليا نيازمند به سند و مدركى معتبر است؟ ❗️آيا اجتماع عظيم و يكپارچه در مسجدى به ياد خدا و ولى او موجب فضيلت بيشتر آن مكان نمى‏شود؟ ❗️آيا چنين فضيلتى مدرك و سندى مى‏خواهد؟ ❗️آيا كرامات و معجزاتى كه در شفاى بيماران و گره‏گشايى از گرفتاران كه در اين مكان مقدس رؤيت مى‏شود مدرك و سند مى‏خواهد؟ ❗️آيا تشرف علماى سلف و صالح ما و بيتوته آنان در اين مكان و تردد عارفان و اولياى الهى زمان حاضر كه از شمار عدد خارج است گوياى منزلت و شرافت و قداست اين مسجد نيست؟ ❗️آيا چنين منزلت و شرافتى مدرك و سند مى‏خواهد؟ مسلم است كه چنين نيست. و واضح است كه زيارت اين مسجد و توسل به ولىّ خدا در آن از مرضيات خدا و رسول او است و تشكيك در آن از ضعف ايمان است و از آن بايد به خدا پناه برد. (۲) ----------------- 1. جلسه درس خارج آيت الله بهجت، 11/ 12/ 1379. 2. سؤال و جواب پيرامون امام زمان( عج)، آية الله صافى، ص 94. 📚 احكام منتظران ؛ ص107 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام به (عج) 🔰 ⬅️ علما و مسجد مقدس جمكران‏ 🔻 ❓پرسش: اخيراً عده‏اى به اسم روشنفكر دينى به بسيارى از مقدسات تشيع اهانت مى‏كنند. از جمله اين مسائل، تشكيك در مقدس بودن مسجد جمكران است، آيا مسجد جمكران محل مقدسى است؟ آيا دليل و سند معتبرى مبنى بر عنايات ويژه امام زمان (عج) به مسجد جمكران و زائران آن وجود دارد؟ ✅ پاسخ: مسجدجمكران، هميشه مورد توجه بزرگان از علما بوده و خواندن نماز در آن موجب ثواب و اجر است 👈 و ازسؤال وجوابى كه از مرحوم حضرت آيت الله العظمى بروجردى اعلى الله مقامه شد و حقير هم حضور داشتم معلوم شد كه ايشان نماز مسجد جمكران را مستحب مى‏دانند، به هر حال به قصد مطلق نماز و رجاء نيل به آن ثواب خاص، مطلوب و عمل به آن استحباب دارد. اينجانب نيز كراراً به آن مسجد مشرف شده‏ام. (2) 🔹 مراجع‏ تقليد به اين پايگاه عظيم تشيع اهتمام ويژه‏اى مبذول مى‏داشتند و چه بسا فاصله قم تا جمكران را با پاى پياده و با قلبى آكنده از عشق و ارادت به حضرت بقية الله طى مى‏كردند. 🔸 آية الله شيخ عبدالكريم حائرى با توسل به امام زمان (عج) در اين مكان مقدس، مشكلات خود را حل مى‏كرد. 🔹 مرحوم آية الله حائرى نسبت به مسجد جمكران عقيده خاصى داشت و خيلى از اوقات با بعضى دوستان به آن‏جا مى‏رفت. 🔸 آية الله خامنه‏اى، هر از چند گاهى به‏جمكران رفته و مشكلات كشور را علاوه بر مشاوره و كارشناسى‏هاى فراوان با توسل به آقا امام زمان (عج) در اين مكان مقدس حل مى‏كند. (2) --------------- 1. استفتاء از دفتر آية الله صافى گلپايگانى؛ مسجد مقدس جمكران، سيد جعفر مير عظيمى؛ آيت بصيرت، سيد حسن مير شفيعى؛ تجلى گاه عشق. 2. جمكرانيه 2( سخنرانى‏هاى مراجع و علما در جمكران)، ص 78، به نقل از سيد احمد خاتمى؛ و در سالروز ولادت امام رضا عليه السلام در آبان 89 كه به قم مشرف شده بودند، به جمكران نيز تشريف بردند. 📚 احكام منتظران ؛ ص109 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
⬅️ اعمال ‏ 🔰 ❓پرسش: آيا براى حضور در مسجد جمكران وقت خاصى سفارش شده است؟ بهترين وقت براى حضور و نماز امام زمان (عج) در اين مسجد مقدس چه زمانى است؟ ✅ پاسخ: 🖌 بهجت: به دلتان رجوع كنيد كه چه زمانى اقبال دارد. 🖌 صافى: وقت خاصى ندارد، ولى به طور كلى عبادت در اوقات متبركه فضيلتش بيشتر است. 🖌 فاضل: زمان خاصى تعيين نشده است، بلى در ايام هفته، شب جمعه و روز جمعه منتسب به آن حضرت است. 🖌 مكارم: زمان خاصى در روايات نديده‏ايم ولى بدون شك شب‏هاى جمعه كه براى دعا و عبادت تناسب بيشترى دارد بهتر است. (1) 🖌 تبريزى: وقت خاصى ندارد و در شب‏هاى جمعه يا چهارشنبه نماز به قصد رجا مانعى ندارد. 🖌 سيستانى: مانند ساير مساجد است. ----------------- 1. آية الله مكارم در مفاتيح نوين ضمن بحث از زمان زيارت امام زمان( عج)، روايتى را نقل مى‏كند كه روز جمعه در ميان ساير زمان‏ها ويژگى خاصى دارد و در ذيل اين روايت، مى‏فرمايد: اين روايت مى‏تواند به سؤال آنهايى كه مى‏پرسند براى رفتن به مسجد جمكران چه زمانى مناسب تر است، پاسخ دهد. 📚 احكام منتظران ؛ ص111 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏ 🔰 ⬅️ مسأله: كسى كه در مسجد جمكران خوابيد و جنب شد، بايد از مسجد خارج شود. زيرا توقف جنب در مسجد حرام است. (1) ❓پرسش: آيا در مسجد كنونى جمكران كه توسعه يافته بهتر است نماز بخوانيم يا مسجد اصلى قبل از توسعه؟ ✅ پاسخ: در محل اصلى‏ (2) نماز بخوانيد، كه حال و هواى ديگرى دارد. (3) ❓پرسش: نماز خانم‏ها در محيط باز (حياط جمكران) در برابر نامحرمان چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: بايد در برابر نامحرم، پوشش مناسب حتى پوشش روى پا رعايت شود. ❓پرسش: حكم نماز كسى كه چهل هفته متوالى به مسجد جمكران مسافرت مى‏كند چيست؟ ✅ پاسخ: فتواى مشهورِ مراجع تقليد، اين است كه نمازش شكسته است. اما برخى از مراجع نيز نماز چنين افرادى را كامل مى‏دانند. ❓پرسش: كسى كه نذر كرده چهل هفته به جمكران برود، اگر فاصله بيفتد، آيا بايد از اول شروع كند؟ ✅ پاسخ: خير، مى‏تواند بعد از عذر ادامه دهد. ❓پرسش: كسى كه خواب ديده چهل هفته به جمكران مى‏رود، آيا لازم است براى رفع مشكل خود چهل هفته به جمكران برود؟ ✅ پاسخ: خير، خواب تكليفى بر انسان نمى‏آورد. ❓پرسش: محدوده مسجد جمكران براى معذورين كجاست؟ ✅ پاسخ: صحن مسجد جمكران، جزء مسجد نيست. ❓پرسش: آيا ورود به مسجد جمكران نياز به وضو دارد؟ ✅ پاسخ: خير، مگر اين كه بخواهد نماز بخواند. ❓پرسش: آيا حياط مسجد جمكران حكم مسجد را دارد؟ ✅ پاسخ: خير. ❓پرسش: اعتكاف در مسجد مقدّس جمكران جايز است يا خير؟ ✅ پاسخ: مسجد جمكران در حال حاضر، از مساجد جامع محسوب مى‏شود و اعتكاف در آن صحيح است. (4) --------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 225 2. حدود قديمى مسجد جمكران كه زير گنبد است، با كاشى سياه در كف مسجد مشخص شده است. 3. سيرى در آفاق، ص 247. 4. جامع الاحكام، صافى، ج 1، س 514. 📚 احكام منتظران ؛ ص113 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏ 🔰 ❓پرسش: آيا اعتكاف در زيرزمين مسجد جمكران كه از آن، جهت نمازهاى يوميه و نماز امام زمان (عج) استفاده مى‏شود به صورت مرتّب نماز جماعت ندارد جايز است؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (1) ❓پرسش: اگر اعتكاف در زيرزمين مسجد جمكران جايز باشد، در صورتى كه بين طبقه پايين و بالا درب ورودى باشد، آيا مى‏توان اعمال را در طبقه بالا و خواب و استراحت را در طبقه پايين انجام داد يا هر دو عمل بايد در يك مكان باشد؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (2) ❓پرسش: آيا مى‏توان نماز امام زمان را در غير مسجد جمكران خواند؟ ✅ پاسخ: مانعى ندارد. ❓پرسش: آيا نماز امام زمان را مى‏توان به صورت جماعت يا دسته‏جمعى خواند؟ ✅ پاسخ: به صورت جماعت جايز نيست ولى به صورت دسته جمعى مانعى ندارد. ❓پرسش: آيا نماز امام زمان (عج) ساعت خاصى دارد؟ ✅ پاسخ: خير. ❓پرسش: آيا مى‏شود به جاى نماز تحيت مسجد، نماز قضا بخوانيم؟ ✅ پاسخ: بله. ❓پرسش: آيا نماز واجب يا مستحب، به جاى تحيت مسجد جمكران حساب مى‏شود؟ ✅ پاسخ: 🖌آية الله تبريزى: چنانچه تحيت مسجد مخصوص را بخواهد بخواند، بايد همان را به قصد رجا بخواند. (3) 🖌 آية الله مكارم: اشكال دارد. 🖌 آية الله فاضل: بلى. 🖌 آية الله بهجت: به جاى آن نماز مخصوص نمى‏شود ولى خود آن ثواب دارد (به جاى مطلق تحيت مى‏شود). ❓پرسش: شك در عدد إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ* در نماز امام زمان (عج) چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: تا وقتى كه فارغ از محل نشده بنا بر اقلّ بگذارد. (4) -------------- 1. استفتائات جديد، مكارم، ج 2، س 460. 2. همان، س 461. 3. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى. 4. استفتائات بهجت، ج 2، ص 208، س 2274. 📚احكام منتظران، ص: 115 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏ 🔰 ❓پرسش: كم يا زياد شدن اياك نعبد و اياك نستعين از روى فراموشى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: 🖌آية الله تبريزى: نماز را به قصد رجاء بخواند و هرجا كم بود، جبران كند و زيادى سهوى هم مضر نيست. 🖌آية الله مكارم: هرگاه قبل از ركوع متوجه شود، كه سوره توحيد را فراموش كرده، همچنين اياك نعبد و اياك نستعين، بايد جبران كند و اگر بعد از ركوع باشد جبران لازم نيست، و مناسب است بعد از نماز قضا كند. 🖌آية الله فاضل: اگر قبل از ركوع متوجه شده، آن را تكميل كرده و به ركوع رود. و اگر در ركوع يا بعد از آن متوجه شود، مى‏تواند برگردد و آن را تكميل كرده دوباره به ركوع رود و زيادى ركن در نمازهاى مستحبى كه براى تدارك چيزى باشد، مبطل نيست. ❓پرسش: اگر بعد از بلند شدن از ركوع يا سجده، يادش آمد كه تعداد هفت بار ذكر را كم يا زياد گفته، چه كند؟ ✅ پاسخ: 🖌آية الله تبريزى: در نافله و هر نماز مستحبى هر جا فراموش كرده يا كم گفته، برگردد و جبران كند و زيادى ركن در اين موارد مانعى ندارد و در زيادى سهوى هم سهواً به نماز ضرر نمى‏زند. (1) 🖌آية الله فاضل: مى‏تواند برگردد و آن را تكميل كند. 🖌آية الله بهجت: هر مقدارى را كه فراموش كرده اگر از محل آن نگذشته بايد تدارك و جبران كرده و اگر از محل گذشته تدارك ندارد. مثل نماز واجب ولى در نماز مستحبى سجده سهو هم لازم ندارد. ❓پرسش: اگر كسى نمى‏تواند همه صد صلوات بعد از نماز يا قسمتى از آن را در سجده بگويد، چه كند؟ ✅ پاسخ: 🖌آية الله تبريزى: به قصد رجاء هر طورى مى‏تواند خم شود و در آن حال بگويد، والا با اشاره سر و چشم، سجده كند. (2) 🖌آية الله مكارم: به مقدارى كه مى‏تواند گفته و بقيه را نشسته بگويد. 🖌آية الله فاضل: هر مقدارى كه مى‏تواند در سجده بگويد و بقيه را بعد از بلند شدن از سجده بگويد. 🖌آية الله بهجت: هر مقدارى را كه مى‏تواند بگويد و باقى را در همان غير سجده بفرستد رجاءً ❓پرسش: اگر كسى دراثر نداشتن سواد يا اشتباه كردن نمى‏تواند نماز تحيت و نماز امام زمان را به صورت صحيح بخواند، وظيفه او چيست؟ آيا مى‏شود نايب بگيرد؟ ✅ پاسخ: 🖌آية الله تبريزى: هر طور مى‏تواند، رجاءً بخواند. (3) 🖌آيةالله مكارم: همان مقدار كه توان دارد بخواند ونايب گرفتن‏لازم نيست. 🖌آية الله فاضل: به همان صورت كه مى‏تواند بخواند و نمى‏تواند نايب بگيرد. 🖌آية الله بهجت: در مورد زنده در نماز استحبابى به معناى اهداء ثواب اشكال ندارد. ------------------ 1. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى. 2. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى. 3. همان. 📚 احكام منتظران، ص: 117 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📝 احكام ‏ 🔰 ❓پرسش: آيا مى‏توان نماز امام زمان (عج) را نشسته خواند؟ ✅ پاسخ: مانعى ندارد. (1) ❓پرسش: آيا سفارش خاصى بر رفتن چهل هفته به جمكران وجود دارد؟ ✅ پاسخ: خير، ولى رفتن به جمكران بركات فراوانى دارد. البته مناسب است همراه با چهل هفته به جمكران رفتن، چهل هفته نماز اول وقت بخوانند، چهل هفته تصميم بر ترك گناه بگيرند، چهل هفته در نماز جماعت شركت كنند و ... . ❓پرسش: كسى كه نمى‏تواند به خاطر سختى، نماز حضرت را بخواند، آيا مى‏شود دو ركعت نماز مستحبى ساده بخواند و ثوابش را به امام زمان (عج) هديه كند؟ ✅ پاسخ: بلى. ❓پرسش: آيا زيرزمين مسجد هم حكم مسجد را دارد؟ ✅ پاسخ: بلى. ❓پرسش: برخى از افراد براى برآورده شدن حاجات خود، تسبيح يا مهر و امثال آن را از مسجد جمكران بيرون مى‏برند آيا شرعاً جايز است؟ ✅ پاسخ: 🖌خامنه اى: جايز نيست‏ 🖌فاضل: حرام است و احكام غصب بر آن مترتب مى‏شود. 🖌صافى: جايز نيست. 🖌مكارم: اين كار شرعاً حرام است و كسانى‏كه چيزى از مساجد برده‏اند هرچه زودتر بايد برگردانند. 🖌سيستانى: جايز نيست. 🖌بهجت: حرام و غصب است. (2) ❓پرسش: آيا نماز حضرت اذان و اقامه دارد؟ ✅ پاسخ: خير، و اصولًا نمازهاى غير از يوميه اذان و اقامه ندارد. ❓پرسش: آيا مسجد جمكران، نماز زيارت دارد؟ ✅ پاسخ: خير. ❓پرسش: آيا نماز در محراب مسجد جمكران ثواب بيشترى دارد؟ ✅ پاسخ: خير. ❓پرسش: آيا مى‏توان نماز امام زمان (عج) را با جماعت خواند؟ ✅ پاسخ: خير. ❓پرسش: آيا مى‏شود اول نماز حضرت را خواند و بعد نماز تحيت را؟ ✅ پاسخ: مانعى ندارد، ولى بهتر است اول تحيت مسجد خوانده شود. ❓پرسش: آيا با وضويى كه به قصد خواندن نماز امام زمان (عج) گرفته‏ايم، مى‏توانيم نماز يوميه را بخوانيم؟ ✅ پاسخ: مانعى ندارد. ❓پرسش: آيا اضافات مسجد جمكران حكم آن را دارد يا بايد اعمال مسجد در همان مسجد قديم انجام گردد؟ ✅ پاسخ: ظاهر اين است‏كه آنچه در مسجد توسعه داده مى‏شود جزو مسجد است و اعمال مزبور را در تمام مسجد مى‏توان انجام داد، همان گونه كه توسعه مسجد الحرام و مسجد النبى و مسجد كوفه نيز در حكم اين مساجد است. ---------------- 1. لازم به تذكر است كه نمازهاى مستحبى، ويژگى‏هاى خاصى دارد كه برخى از آنها از اين قرار است: 1. مى‏توان نشسته خواند، 2. مى‏توان در حال راه رفتن خواند، 3. سوره در نمازهاى مستحبى واجب نيست مگر برخى از نمازهاى مخصوص كه بايد به شكل خاصى خوانده شود، 4. زياد شدن ركن به صورت سهوى نماز را باطل نمى‏كند، 5. با شك بين ركعات نماز، مى‏توان آن را بر اقل يا اكثر گذاشت، 6. در جايى كه كم يا زياد شود سجده سهو واجب نيست، 7. نمى‏توان نمازهاى مستحبى را به جماعت خواند، مگر نماز باران، 8. مى‏توان عمداً نمازهاى مستحبى را قطع نمود و ...؛ العروة الوثقى، ج 1، ص 773. 2. مسائل جديد، ج 5، ص 77. 📚 احكام منتظران، ص: 119 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
📖 احكام مبارک 🔰 🖌 ‏ روزه و روزه داران در روايات، داراى ارزش و اهميت خاصى مى‏باشند. 🔻 امام صادق عليه السلام فرمود: خواب روزه دار عبادت و سكوتش تسبيح و عملش مورد قبول و دعايش مستجاب است. ‏(1) 🔻 پيامبر اكرم (ص) فرمود: إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُدْعَى الرَّيَّانَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ إِلَّا الصَّائِمُون‏ (2) براى بهشت درى است به نام «ريان» كه فقط روزه داران از آن در وارد بهشت مى‏شوند. 🔻 پيامبر اكرم (ص) فرمود: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِينَ يُفْطِرُ وَ حِينَ يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ عِنْدَ اللَّهِ أَطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْك‏. (3) خداوند تبارك و تعالى فرمود: روزه مخصوص من است و پاداش آن نيز به عهده من است و براى روزه دار دو سرور هست: يكى هنگامى‏كه افطار مى‏كند و ديگرى زمانى كه خدا را ملاقات مى‏نمايد. قسم به آن كسى كه جان محمد در دست اوست بوى مخصوص دهان روزه دار از بوى خوش مشك در نزد خدا خوشبوتر است. ----------------- 1. بحارالانوار، ج 96، ص 253؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 76. 2. بحارالانوار، ج 96، ص 252؛ معانى الاخبار، ح 17. 3. بحارالانوار، ج 96، ص 258. 📚 احكام رمضان ؛ ص17 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari