eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
804 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نذرهاى بى اساس‏ 🖌 بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون ، نذرهاى و هم چشمى، نذر براى انسان، نذر در و نذر زن بدون شوهر. ❓پرسش: آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مى‏تواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟ ✅ پاسخ: در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1) ❓پرسش: بدون اذن شوهرم نذر كرده‏ام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟ ✅ پاسخ: نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمى‏كند. (2) ------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 48 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مسجد 🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻مسأله: نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد. (1) 🔻مسأله: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (2) 🔻مسأله: توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (3) ❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى‏توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد ✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4) ❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مى‏شوند، آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: محل اشكال است. (5) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900. 2. همان، م 912. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 96، س 316. 5. همان، ص 97، س 320. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 49 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام حسينيه‏ 🖌 حسينيه محل برگزارى مراسم به ويژه سوگوارى امام حسين عليه السلام است. 🖌 حسينيه حكم مسجد را بنابراين احكام مسجد مانند حرمت داخل شدن جنب و حائض را ندارد و وجوب برطرف كردن نجاست از آن بر حسينيه جارى نمى‏باشد. (1) 🖌 استفاده از حسينيه در غير جهتى كه بر آن شده، در صورت منافات داشتن با آن، جايز نيست. مانند اجراى برنامه‏هاى نمايشى يا ورزشى و دفن كردن ميت در آن. (2) 🖌 حسينيه يا تبديل آن به مسجد جايز نيست، مگر آن كه بر اثر خرابى قابل استفاده نباشد و امكان تعمير آن نيز وجود نداشته باشد كه در اين صورت مى‏توان آن را فروخت و با پول آن ملكى خريد و در همان راستا وقف كرد. (3) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 518. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 350؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 341. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، ص 518 و ج 2، ص 224. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 50 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام امر به معروف‏ 🖌 امربه معروف و نهى از منكر با شرايطى كه دررساله‏هاى عمليه آمده است، واجب است و ترك آن معصيت است و در مستحبات و مكروهات، امر و نهى مستحب است. (1) 🖌 هرگاه بدعتى در اسلام واقع شود بر همه مخصوصاً علماى دين واجب است حق را اظهار و باطل را انكار كنند. (2) 🖌 آداب امر به معروف و نهى از منكر: سزاوار است كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند به نكات زير توجه نمايد: 🔹الف) مانند طبيبى دل‏سوز و پدرى مهربان باشد. 🔹ب) قصد خود را خالص كند و تنها براى رضاى خدا اقدام كند و عمل خود را از هرگونه برترى‏جويى پاك گرداند. 🔹ج) خود را پاك و منزه نداند. چه بسا ممكن است همان شخص كه اكنون خطايى از او سرزده است. داراى صفات پسنديده‏اى باشد كه مورد محبت الهى است؛ هر چند اين عمل او هم اكنون ناپسند باشد. (3) 🔹د) رضايت به فعل منكر و ترك معروف حرام است. (4) 🔹ه) در وجوب نهى از منكر، فرقى بين گناه بزرگ (معصيت كبيره) و گناه كوچك (معصيت صغيره) نيست. (5) 🔹و) اگر بداند يا احتمال دهد كه امر و نهى در صورت تكرار مؤثّر است واجب است تكرار كند. (6) ❓پرسش: در شرايط امروز وظيفه ما نسبت به امر به معروف افراد ناشناسى كه نمى‏دانيم اثر دارد يا نه چيست؟ ✅ پاسخ: در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط واجب است. (7) ----------------- 1. توضيح‏المسائل مراجع، ج 2، ص 618، م 2786. 2. توضيح المسائل مكارم شيرازى، م 2514. 3. تحرير الوسيله، ج 2، شرائط امر به معروف، م 14. 4. همان، القول فى مراتبها. م 7. 5. همان، القول فى اقسامها، م 14. 6. همان، الشروط، م 5. 7. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 482، س 1. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 51 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وقف بر امام حسين عليه السلام‏ 🔸شدت علاقه شيعيان به سالار شهيدان موجب شده كه در طول تاريخ‏ بسيارى از شيعيان املاك خود را بر حرم ايشان و براى عزادارى او وقف كنند. 🔻اين امر، احكام خاصى در فقه به خود اختصاص داده است كه به برخى از آنها اشاره مى‏شود: 📍مسأله: آنچه براى برگزارى مراسم امام حسين عليه السلام وقف شده نبايد در موارد ديگر صرف شود. (1) 📍ساختمانى را كه به نام حسينيه ساخته مى‏شود بايد در همان مورد خاص از آن استفاده شود و جايز نيست به مدرسه و مسجد تبديل شود. اگر هم تبديل شده بايد به حال اول برگردد. (2) ❓پرسش: اثاث حسينيه‏اى كه متروك و مخروبه شده اگر بماند ضايع مى‏شود حكمش چيست؟ ✅ پاسخ: اگر در آن حسينيه يا حسينيه ديگر قابل استفاده نيست بفروشد و صرف احتياجات حسينيه نمايد. (3) ❓پرسش: آيا جايز است وسايل و ظروف حسينيه را براى مصارف ديگر استفاده نمود؟ ✅ پاسخ: اگر براى حسينيه وقف شده است جايز نيست. (4) ❓پرسش: ساختن حسينيه درقبرستانى كه قسمتى از آن به حال تعطيل درآمده چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: قبرستان اگر وقف دفن اموات باشد جايز نيست. (5) --------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 351، س 40. 2. همان، ص 3526، س 53؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 87، ص 276؛ تحريرالوسيله، ص 74، م 61. 3. همان، ص 386، س 126. 4. استفتائات مكارم، ج 1، ص 299، س 1043. 5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 358، س 59. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 52 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مقتل‏ 🖌 در ذكر مقتل و مصيبت‏خوانى لازم است دقّت شود مبادا مطالب و مسائل بى‏اساس مطرح شود. 👈 حضرت على عليه السلام در طى نامه خود به حارث همدانى نوشت: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً. (1) يعنى نقل مكن از براى مردم هر چه را كه شنيده‏اى كه همين بى دقتى در نقل كافى است براى دروغگويى. ❓پرسش: در بعضى از هيئت‏هاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است تكليف شنوندگان چيست؟ ✅ پاسخ: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثبت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان به حسب برداشت متكلم باشد. 👈 و تكليف شنوندگان‏ نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد. (2) 🖌 مسأله: تمام مراجع خواندن روضه‏هاى دروغ و بى اساس را حرام مى‏دانند. (3) ❓پرسش: آيا داستان عقد و عروسى حضرت قاسم در كربلا صحّت دارد؟ خواندن و بيان كردن اين داستان چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: چون در منابع معتبره نيامده بهتر ترك آن است. (4) ❓پرسش: مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى چيست؟ ✅ پاسخ: كتاب لهوف و نفس المهموم. (5) و برخى از بزرگان كتاب مقتل ابى مخنف، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتهى الآمال را نيز معرفى نموده‏اند. ----------------- 1. منتهى الآمال، ص 567 در پايان جلد اول. مرحوم محدث قمى روايات زيادى در مذمت خواندن روضه‏هاى بى‏اساس و دروغ در كتاب مذكور آورده است. 2. اجوبة الاستفتائات خامنه‏اى، ج 2، س 36، ص 129. 3. مسائل جديد، ج 3، محسن محمودى، ص 32. 4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 508؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 624، س 218. 5. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2178. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غلوّ در مداحى‏ ❓پرسش: برخى از ذاكرين در مدح اهل‏بيت عليهم السلام تعبيراتى مانند زهرا پرستم، على پرستم، لااله الا الزهراء و ... مطرح مى‏كنند. اين گونه الفاظ چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: نبايد مسائلى كه خلاف شأن ائمه است، مطرح شود. (1) ❓پرسش: گفتن ذكرهايى مثل خداى من حسين من، من على‏اللهى‏ام و ... چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست و بايد ترك شود. (2) -------------------- 1. مسائل جديد، ج 1، ص 41، استفتائات بهجت، ج 4، س 6395 و 6396. 2. استفتائات آيت الله جوادى آملى، ص 114. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام عاشورايى‏ 🖌 يكى از شيوه‏هاى مؤثر بيان احكام محرم، توجه به امام حسين عليه السلام در احكام است كه خود مى‏تواند انگيزه بيشترى براى پذيرش و عمل به احكام براى سوگواران امام حسين عليه السلام باشد. 👈 در اينجا به چند نمونه از سخنان امام حسين عليه السلام از مدينه تا كربلا در رابطه با احكام اشاره مى‏شود: ✅ 1. احياء واجبات و احكام دين‏ يكى از اهداف نهضت امام حسين عليه السلام احياء واجبات و احكام دين است. 🔹 چنانكه خود حضرت در سخنى مى‏فرمايد: الّلهُمَّ انَّك تَعلَمُ انّه لَم يَكن ما كان مِنّا تَنافُساً فى سُطان وَلا التماساً مِن فُضُول الحُطام ولكن لِنَرى المَعالِمَ مِن دينك و نظهُر الاصلاحُ فى بلادِك ويَأمنَ المَظلومونَ مِن عبَادكَ و يَعمَلَ بفرائِضِك و سُنَّتِكَ و احكامِك ... (1) بارالها تو خود مى‏دانى آن‏چه كه از ما برآمده از سر رقابت در سلطنت و ميل به افزودن كالاى دنيا نبوده است بلكه از آن روست كه پرچم دين تو را افراشته بينيم و اصلاح را در شهرهايت آشكار كنيم و بندگان ستمديده‏ات را در امان باشند. و به فرائض و سنت‏ها و احكامت عمل شود. 👈 امام حسين عليه السلام جان خود و پاكيزه‏ترين انسان‏هاى زمان خود را فدا نمود تا مردم به احكام دين كنند چون سعادت در سايه و به احكام دين است. ✅ 2. امام حسين عليه السلام و امر به معروف‏ 🔹امام حسين عليه السلام در مدينه در جوار قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اللهم انّى احِبُّ المَعروف و انكرُ المنكَر (2) پروردگارا من معروف را دوست دارد و منكر را بد مى‏دانم. 🔹امام حسين عليه السلام هنگام حركت از مدينه به سوى مكه در فرازى از وصيت خود به برادرش محمدبن حنفيه فرمود: اريدُ ان آمُرَ بالمَعروفِ و انهى عَن الْمنكر (3) مى‏خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم. 🔹و در فرازى ديگر از سخنانش فرمود: الا و انَّ هؤلاء قَد لَزمُوا طاعَةَ الشَيطان و تَرَكوا طاعَةَ الرَّحمنِ و اظهِرو الفَساد و عَطَّلَوا الحُدود و احَلّوُا حَرامَ الله و حَرِّمُوا حَلالَه و انَا احَقُّ مِمَّن غَيَّرَ (4) آگاه باشيد اينان اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بر خود فرض نموده‏اند فساد را ترويج و حدود الهى راتعطيل نموده و حلال را حرام و حرام را حلال نموده‏اند. و من به قيام عليه اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده‏اند از ديگران شايسته‏ترم. 🔹امام حسين عليه السلام درباره نقش امر به معروف و نهى از منكر فرمود: اذا ادّيت و اقيمَت استَقامَت الفرائِضُ كُلُّها اگر فريضه امر به معروف و نهى‏از منكر به درستى انجام شود و اقامه گردد فرائض ديگر نيز انجام خواهد شد. (5) 📌نكته: مى‏توان احكام و آداب امر به معروف را از بخش احكام محرم استفاده نمود. ---------------- 1. ابن شعبه حرانى، تحف العقول، قم انتشارات بصيره 1394، ب 170. 2. مقتل مقرم، ص 133، بحار الانوار، ج 44، ص 328. 3. مقتل خوارزمى، ج 1، ص 188. 4. كامل‏ابن اثير، ج 3، ص 280؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 171؛ سخنان حسين‏بن على عليهما السلام از مدينه تا كَربلا، ص 149. 5. تحف العقول، ص 168. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی ✅ 3. امام حسين عليه السلام و مبارزه بابدعت گرايى‏ 🖌 يكى از مسايلى كه در عصر امام حسين عليه السلام رواج داشت گرايى بود! 👈 امام حسين عليه السلام در نامه‏اى به بزرگان بصره نوشت: انا ادعُوكُم الى كِتابِ اللّه وسُنّةِ نَبيِهِ فَانَّ السُّنَةَ قَد اميتت والبدعَةَ قَد احِييَت‏ (1) من شما را به (عمل به) كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مى‏كنم چرا كه سنت پيامبر از ميان رفته و بدعت‏ها رواج پيدا كرده است. ❓بدعت چيست؟ ✅ بدعت در دين يعنى انجام عملى كه در كتاب و سنت پايه و اساسى ندارد. چنين عملى به نيت انجام عمل دينى بدعت و حرام است. (2) مانند نماز ، گفتن در بين حمد و سوره، دست نماز خواندن و روز عاشورا كه بنى اميه تشريع كردند. 👈 امام رضا عليه السلام درباره روزه روز عاشورا مى‏فرمايد: پايه گذارش ابن مرجانه بوده است. آن روزى كه خطاكاران خاندان ابن زياد به خاطر تبرك جستن از قتل امام حسين عليه السلام در آن روز، روزه گرفتند. (3) 🔹مرحوم علامه امينى در كتاب الغدير با ذكر اسناد و مدارك، بدعت‏هاى معاويه را جمع آورى كرده است. او مى‏گويد: نخستين كسى كه را حلال شمرد، آشكارا به و خريدن آن اقدام كرد، اموالى را براى اختصاص داد، به دين خدا كرد، با دو خواهر را در يك زمان اجازه داد، و عيد را بر خلاف دستور پيامبر بر نماز عيد مقدم داشت، معاويه بود. (4) 🖌 امروزه بدعت‏هاى بسيارى در جامعه وجود دارد. مانند: سفرهاى خرافى، ماليدن قربانى به ماشين و خانه و استفاده از در برخى از دستجات عزادارى. --------------- 1. تاريخ طبرى، ج 7، ص 240. 2. بدعت عبارت است از« ادخال فى الدين ماليس فى الدين». جامع الشتات فارسى، ج 1، ص 176، قواعد شهيد، ص 256( فرهنگ علوم، ص 134). 3. وسايل الشيعه، ج 7، ص 240. 4. الغدير، ج 1، ص 71؛ عاشورا، زير نظر آية الله مكارم، ص 206. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی 4. حرام‏خوارى‏ 🖌 در منابع اسلامى تأكيد بسيارى بر پرهيز از حرام شده است. 👈 پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: انَّ اخوفَ ما اخافُ عَلى امتى مِن بَعدى هذِهِ المَكاسِبُ الُمحرَّمه‏ (1) بيشترين ترس و نگرانيم بر امتم اين كسب‏هاى حرام است. 👈 و نيز فرمود: كَسبُ الحَرامُ يبين فى الذُّريّه‏ (2) لقمه حرام در نسل‏هاى بعد اثر نامطلوب خود را ظاهر مى‏كند. 🔹 از ويژگى لشكريان يزيد حرام خوارى است. 🔹قرآن در دو آيه سوره مائده حرام خوارى را از صفات يهود برشمرده است. (3) 🔹امام حسين عليه السلام چندين بار با لشكريان يزيد صحبت كرد حسب و نسب خود را معرفى كرد. از همه راه‏هاى منطقى و احساسى براى روشن ساختن حقايق براى آن‏ها استفاده كرد اما اثرى نداشت آنگاه فرمود: فَقَدُ بُطوُنكم مِنَ الحَرام و طُبِع عَلى قُلوبِكم‏ (4) شكم‏هاى شما از حرام پر شده است. و بر دل‏هاى شما مهر خورده است. انواع حرام‏خورى‏ 🔻 ⛔️ الف) حرام خورى آشكار و بى‏پوشش‏ مانند ، فروشى، در معامله، ، فروش چيزهايى كه موجب در جامعه مى‏گردد. مانند: فروش عكس‏هاى مبتذل، فيلم‏هاى آلوده خريد و فروش ابزار حرام‏ (5) ⛔️ ب) حرام‏خورى با پوشش‏ اين نوع حرام خورى بسيار خطرناك است زيرا بسيارى از مسلمانان با پوشش حلال وجدان خود را فريب مى‏دهند. مانند در پوشش حق حساب، و پول چايى يا رباخوارى در پوشش ، كارمزد و كلاه شرعى. ------------- 1. بحارالانوار، ج 130، ص 54. 2. كافى، ج 5، ص 125. 3. مائده، 67 و 68. 4. بحارالانوار، ج 45، ص 8. 5. درباره درآمدهاى حرام در جلد 3 احكام عمومى آقاى وحيدى، ص 79 تا 108 بحث شده است. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 60 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari