eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
637 دنبال‌کننده
237 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰احكام نذر 🖌 نذر، پيمانى است بين بندگان خدا با پروردگار خويش كه با شرايطى عمل به آن واجب مى‏شود. ❓پرسش: در صيغه نذر اگر بگويد: «خدايا اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را مى‏كنم» يا «نذر كرده‏ام كه چنين كنم» آيا در انعقاد نذر كافى است يا اينكه حتما بايد «لله عَلىَّ ان كان كذا فعلىّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟ ✅ پاسخ: كافى نيست و بايد صيغه مخصوص خوانده شود. (1) ❓پرسش: شخصى نذر سفره حضرت ابوالفضل عليه السلام دارد ولى به علت كمى جا در محل سكونت نمى‏تواند نذر خويش را اداء نمايد بنابراين آيا مى‏تواند وجه آنرا به مصرف ديگر برساند؟ ✅ پاسخ: اگر صيغه مخصوص نذر را نخوانده باشد وفاء به نذر واجب نيست و اگر صيغه نذر را خوانده بايد بر طبق آن عمل كند مگر آنكه قدرت بر وفاء نداشته باشد. (2) ❓پرسش: شخصى براى امام حسين عليه السلام نذرى نموده و اكنون امكان عمل به نذر را ندارد تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: چنانچه نذر با صيغه مخصوص بوده صبر كند تا امكان وفا حاصل شود. (3) ❓پرسش: فروختن نذورات جنسى همچون قند و شكر و چاى و صرف در مايحتاج مسجد و حسينيه چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر نذر دهندگان مطلق نذر كرده‏اند مانعى ندارد. (4) ❓پرسش: آيا نذورات مردم از قبيل برنج و گوشت و روغن كه زائد بر مصرف است مى‏توان فروخت و پول آن را صرف كار خير ديگرى نمود؟ ✅ پاسخ: اگر براى خرج روز عاشورا باشد نمى‏توان آنرا صرف چيز ديگرى نمود مگر در مسير عزادارى. (5) ❓پرسش: باقى مانده اموالى كه به عنوان هزينه‏هاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه السلام جمع آورى مى‏شود، در چه مواردى بايد خرج شود؟ ✅ پاسخ: مى‏توان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت. (6) ❓پرسش: آيا جايز است از پولى كه در ماه محرّم براى خرج عزادارى جمع‏آورى مى‏گردد براى برگزارى كلاسهاى قرآن و جلسات مذهبى مصرف شود؟ ✅ پاسخ: اگر براى عزادارى باشد نمى‏شود براى كار ديگرى مصرف شود ولى اگر براى هزينه‏هاى مسجد باشد مانعى ندارد. (7) ------------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 460، س 8. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 54، ص 477. 3. همان، ص 472، س 42. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 372. 5. هزار و يك مسأله، نورى همدانى، س 754، ص 25. 6. اجوبة الاستفتائات، س 367، ص 131، و س 1452، ص 325. 7. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 521، س 1705. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 46 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نذرهاى بى اساس‏ 🖌 بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون ، نذرهاى و هم چشمى، نذر براى انسان، نذر در و نذر زن بدون شوهر. ❓پرسش: آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مى‏تواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟ ✅ پاسخ: در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1) ❓پرسش: بدون اذن شوهرم نذر كرده‏ام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟ ✅ پاسخ: نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمى‏كند. (2) ------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 48 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مسجد 🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻مسأله: نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد. (1) 🔻مسأله: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (2) 🔻مسأله: توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (3) ❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى‏توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد ✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4) ❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مى‏شوند، آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: محل اشكال است. (5) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900. 2. همان، م 912. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 96، س 316. 5. همان، ص 97، س 320. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 49 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام حسينيه‏ 🖌 حسينيه محل برگزارى مراسم به ويژه سوگوارى امام حسين عليه السلام است. 🖌 حسينيه حكم مسجد را بنابراين احكام مسجد مانند حرمت داخل شدن جنب و حائض را ندارد و وجوب برطرف كردن نجاست از آن بر حسينيه جارى نمى‏باشد. (1) 🖌 استفاده از حسينيه در غير جهتى كه بر آن شده، در صورت منافات داشتن با آن، جايز نيست. مانند اجراى برنامه‏هاى نمايشى يا ورزشى و دفن كردن ميت در آن. (2) 🖌 حسينيه يا تبديل آن به مسجد جايز نيست، مگر آن كه بر اثر خرابى قابل استفاده نباشد و امكان تعمير آن نيز وجود نداشته باشد كه در اين صورت مى‏توان آن را فروخت و با پول آن ملكى خريد و در همان راستا وقف كرد. (3) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 518. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 350؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 341. 3. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، ص 518 و ج 2، ص 224. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 50 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام امر به معروف‏ 🖌 امربه معروف و نهى از منكر با شرايطى كه دررساله‏هاى عمليه آمده است، واجب است و ترك آن معصيت است و در مستحبات و مكروهات، امر و نهى مستحب است. (1) 🖌 هرگاه بدعتى در اسلام واقع شود بر همه مخصوصاً علماى دين واجب است حق را اظهار و باطل را انكار كنند. (2) 🖌 آداب امر به معروف و نهى از منكر: سزاوار است كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند به نكات زير توجه نمايد: 🔹الف) مانند طبيبى دل‏سوز و پدرى مهربان باشد. 🔹ب) قصد خود را خالص كند و تنها براى رضاى خدا اقدام كند و عمل خود را از هرگونه برترى‏جويى پاك گرداند. 🔹ج) خود را پاك و منزه نداند. چه بسا ممكن است همان شخص كه اكنون خطايى از او سرزده است. داراى صفات پسنديده‏اى باشد كه مورد محبت الهى است؛ هر چند اين عمل او هم اكنون ناپسند باشد. (3) 🔹د) رضايت به فعل منكر و ترك معروف حرام است. (4) 🔹ه) در وجوب نهى از منكر، فرقى بين گناه بزرگ (معصيت كبيره) و گناه كوچك (معصيت صغيره) نيست. (5) 🔹و) اگر بداند يا احتمال دهد كه امر و نهى در صورت تكرار مؤثّر است واجب است تكرار كند. (6) ❓پرسش: در شرايط امروز وظيفه ما نسبت به امر به معروف افراد ناشناسى كه نمى‏دانيم اثر دارد يا نه چيست؟ ✅ پاسخ: در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط واجب است. (7) ----------------- 1. توضيح‏المسائل مراجع، ج 2، ص 618، م 2786. 2. توضيح المسائل مكارم شيرازى، م 2514. 3. تحرير الوسيله، ج 2، شرائط امر به معروف، م 14. 4. همان، القول فى مراتبها. م 7. 5. همان، القول فى اقسامها، م 14. 6. همان، الشروط، م 5. 7. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 482، س 1. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 51 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وقف بر امام حسين عليه السلام‏ 🔸شدت علاقه شيعيان به سالار شهيدان موجب شده كه در طول تاريخ‏ بسيارى از شيعيان املاك خود را بر حرم ايشان و براى عزادارى او وقف كنند. 🔻اين امر، احكام خاصى در فقه به خود اختصاص داده است كه به برخى از آنها اشاره مى‏شود: 📍مسأله: آنچه براى برگزارى مراسم امام حسين عليه السلام وقف شده نبايد در موارد ديگر صرف شود. (1) 📍ساختمانى را كه به نام حسينيه ساخته مى‏شود بايد در همان مورد خاص از آن استفاده شود و جايز نيست به مدرسه و مسجد تبديل شود. اگر هم تبديل شده بايد به حال اول برگردد. (2) ❓پرسش: اثاث حسينيه‏اى كه متروك و مخروبه شده اگر بماند ضايع مى‏شود حكمش چيست؟ ✅ پاسخ: اگر در آن حسينيه يا حسينيه ديگر قابل استفاده نيست بفروشد و صرف احتياجات حسينيه نمايد. (3) ❓پرسش: آيا جايز است وسايل و ظروف حسينيه را براى مصارف ديگر استفاده نمود؟ ✅ پاسخ: اگر براى حسينيه وقف شده است جايز نيست. (4) ❓پرسش: ساختن حسينيه درقبرستانى كه قسمتى از آن به حال تعطيل درآمده چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: قبرستان اگر وقف دفن اموات باشد جايز نيست. (5) --------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 351، س 40. 2. همان، ص 3526، س 53؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 87، ص 276؛ تحريرالوسيله، ص 74، م 61. 3. همان، ص 386، س 126. 4. استفتائات مكارم، ج 1، ص 299، س 1043. 5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 358، س 59. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 52 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام مقتل‏ 🖌 در ذكر مقتل و مصيبت‏خوانى لازم است دقّت شود مبادا مطالب و مسائل بى‏اساس مطرح شود. 👈 حضرت على عليه السلام در طى نامه خود به حارث همدانى نوشت: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً. (1) يعنى نقل مكن از براى مردم هر چه را كه شنيده‏اى كه همين بى دقتى در نقل كافى است براى دروغگويى. ❓پرسش: در بعضى از هيئت‏هاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است تكليف شنوندگان چيست؟ ✅ پاسخ: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثبت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان به حسب برداشت متكلم باشد. 👈 و تكليف شنوندگان‏ نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد. (2) 🖌 مسأله: تمام مراجع خواندن روضه‏هاى دروغ و بى اساس را حرام مى‏دانند. (3) ❓پرسش: آيا داستان عقد و عروسى حضرت قاسم در كربلا صحّت دارد؟ خواندن و بيان كردن اين داستان چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: چون در منابع معتبره نيامده بهتر ترك آن است. (4) ❓پرسش: مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى چيست؟ ✅ پاسخ: كتاب لهوف و نفس المهموم. (5) و برخى از بزرگان كتاب مقتل ابى مخنف، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتهى الآمال را نيز معرفى نموده‏اند. ----------------- 1. منتهى الآمال، ص 567 در پايان جلد اول. مرحوم محدث قمى روايات زيادى در مذمت خواندن روضه‏هاى بى‏اساس و دروغ در كتاب مذكور آورده است. 2. اجوبة الاستفتائات خامنه‏اى، ج 2، س 36، ص 129. 3. مسائل جديد، ج 3، محسن محمودى، ص 32. 4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 508؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 624، س 218. 5. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2178. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غلوّ در مداحى‏ ❓پرسش: برخى از ذاكرين در مدح اهل‏بيت عليهم السلام تعبيراتى مانند زهرا پرستم، على پرستم، لااله الا الزهراء و ... مطرح مى‏كنند. اين گونه الفاظ چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: نبايد مسائلى كه خلاف شأن ائمه است، مطرح شود. (1) ❓پرسش: گفتن ذكرهايى مثل خداى من حسين من، من على‏اللهى‏ام و ... چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست و بايد ترك شود. (2) -------------------- 1. مسائل جديد، ج 1، ص 41، استفتائات بهجت، ج 4، س 6395 و 6396. 2. استفتائات آيت الله جوادى آملى، ص 114. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام عاشورايى‏ 🖌 يكى از شيوه‏هاى مؤثر بيان احكام محرم، توجه به امام حسين عليه السلام در احكام است كه خود مى‏تواند انگيزه بيشترى براى پذيرش و عمل به احكام براى سوگواران امام حسين عليه السلام باشد. 👈 در اينجا به چند نمونه از سخنان امام حسين عليه السلام از مدينه تا كربلا در رابطه با احكام اشاره مى‏شود: ✅ 1. احياء واجبات و احكام دين‏ يكى از اهداف نهضت امام حسين عليه السلام احياء واجبات و احكام دين است. 🔹 چنانكه خود حضرت در سخنى مى‏فرمايد: الّلهُمَّ انَّك تَعلَمُ انّه لَم يَكن ما كان مِنّا تَنافُساً فى سُطان وَلا التماساً مِن فُضُول الحُطام ولكن لِنَرى المَعالِمَ مِن دينك و نظهُر الاصلاحُ فى بلادِك ويَأمنَ المَظلومونَ مِن عبَادكَ و يَعمَلَ بفرائِضِك و سُنَّتِكَ و احكامِك ... (1) بارالها تو خود مى‏دانى آن‏چه كه از ما برآمده از سر رقابت در سلطنت و ميل به افزودن كالاى دنيا نبوده است بلكه از آن روست كه پرچم دين تو را افراشته بينيم و اصلاح را در شهرهايت آشكار كنيم و بندگان ستمديده‏ات را در امان باشند. و به فرائض و سنت‏ها و احكامت عمل شود. 👈 امام حسين عليه السلام جان خود و پاكيزه‏ترين انسان‏هاى زمان خود را فدا نمود تا مردم به احكام دين كنند چون سعادت در سايه و به احكام دين است. ✅ 2. امام حسين عليه السلام و امر به معروف‏ 🔹امام حسين عليه السلام در مدينه در جوار قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اللهم انّى احِبُّ المَعروف و انكرُ المنكَر (2) پروردگارا من معروف را دوست دارد و منكر را بد مى‏دانم. 🔹امام حسين عليه السلام هنگام حركت از مدينه به سوى مكه در فرازى از وصيت خود به برادرش محمدبن حنفيه فرمود: اريدُ ان آمُرَ بالمَعروفِ و انهى عَن الْمنكر (3) مى‏خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم. 🔹و در فرازى ديگر از سخنانش فرمود: الا و انَّ هؤلاء قَد لَزمُوا طاعَةَ الشَيطان و تَرَكوا طاعَةَ الرَّحمنِ و اظهِرو الفَساد و عَطَّلَوا الحُدود و احَلّوُا حَرامَ الله و حَرِّمُوا حَلالَه و انَا احَقُّ مِمَّن غَيَّرَ (4) آگاه باشيد اينان اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بر خود فرض نموده‏اند فساد را ترويج و حدود الهى راتعطيل نموده و حلال را حرام و حرام را حلال نموده‏اند. و من به قيام عليه اين همه فساد و مفسدين كه دين جدم را تغيير داده‏اند از ديگران شايسته‏ترم. 🔹امام حسين عليه السلام درباره نقش امر به معروف و نهى از منكر فرمود: اذا ادّيت و اقيمَت استَقامَت الفرائِضُ كُلُّها اگر فريضه امر به معروف و نهى‏از منكر به درستى انجام شود و اقامه گردد فرائض ديگر نيز انجام خواهد شد. (5) 📌نكته: مى‏توان احكام و آداب امر به معروف را از بخش احكام محرم استفاده نمود. ---------------- 1. ابن شعبه حرانى، تحف العقول، قم انتشارات بصيره 1394، ب 170. 2. مقتل مقرم، ص 133، بحار الانوار، ج 44، ص 328. 3. مقتل خوارزمى، ج 1، ص 188. 4. كامل‏ابن اثير، ج 3، ص 280؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 171؛ سخنان حسين‏بن على عليهما السلام از مدينه تا كَربلا، ص 149. 5. تحف العقول، ص 168. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی ✅ 3. امام حسين عليه السلام و مبارزه بابدعت گرايى‏ 🖌 يكى از مسايلى كه در عصر امام حسين عليه السلام رواج داشت گرايى بود! 👈 امام حسين عليه السلام در نامه‏اى به بزرگان بصره نوشت: انا ادعُوكُم الى كِتابِ اللّه وسُنّةِ نَبيِهِ فَانَّ السُّنَةَ قَد اميتت والبدعَةَ قَد احِييَت‏ (1) من شما را به (عمل به) كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مى‏كنم چرا كه سنت پيامبر از ميان رفته و بدعت‏ها رواج پيدا كرده است. ❓بدعت چيست؟ ✅ بدعت در دين يعنى انجام عملى كه در كتاب و سنت پايه و اساسى ندارد. چنين عملى به نيت انجام عمل دينى بدعت و حرام است. (2) مانند نماز ، گفتن در بين حمد و سوره، دست نماز خواندن و روز عاشورا كه بنى اميه تشريع كردند. 👈 امام رضا عليه السلام درباره روزه روز عاشورا مى‏فرمايد: پايه گذارش ابن مرجانه بوده است. آن روزى كه خطاكاران خاندان ابن زياد به خاطر تبرك جستن از قتل امام حسين عليه السلام در آن روز، روزه گرفتند. (3) 🔹مرحوم علامه امينى در كتاب الغدير با ذكر اسناد و مدارك، بدعت‏هاى معاويه را جمع آورى كرده است. او مى‏گويد: نخستين كسى كه را حلال شمرد، آشكارا به و خريدن آن اقدام كرد، اموالى را براى اختصاص داد، به دين خدا كرد، با دو خواهر را در يك زمان اجازه داد، و عيد را بر خلاف دستور پيامبر بر نماز عيد مقدم داشت، معاويه بود. (4) 🖌 امروزه بدعت‏هاى بسيارى در جامعه وجود دارد. مانند: سفرهاى خرافى، ماليدن قربانى به ماشين و خانه و استفاده از در برخى از دستجات عزادارى. --------------- 1. تاريخ طبرى، ج 7، ص 240. 2. بدعت عبارت است از« ادخال فى الدين ماليس فى الدين». جامع الشتات فارسى، ج 1، ص 176، قواعد شهيد، ص 256( فرهنگ علوم، ص 134). 3. وسايل الشيعه، ج 7، ص 240. 4. الغدير، ج 1، ص 71؛ عاشورا، زير نظر آية الله مكارم، ص 206. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورائی 4. حرام‏خوارى‏ 🖌 در منابع اسلامى تأكيد بسيارى بر پرهيز از حرام شده است. 👈 پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: انَّ اخوفَ ما اخافُ عَلى امتى مِن بَعدى هذِهِ المَكاسِبُ الُمحرَّمه‏ (1) بيشترين ترس و نگرانيم بر امتم اين كسب‏هاى حرام است. 👈 و نيز فرمود: كَسبُ الحَرامُ يبين فى الذُّريّه‏ (2) لقمه حرام در نسل‏هاى بعد اثر نامطلوب خود را ظاهر مى‏كند. 🔹 از ويژگى لشكريان يزيد حرام خوارى است. 🔹قرآن در دو آيه سوره مائده حرام خوارى را از صفات يهود برشمرده است. (3) 🔹امام حسين عليه السلام چندين بار با لشكريان يزيد صحبت كرد حسب و نسب خود را معرفى كرد. از همه راه‏هاى منطقى و احساسى براى روشن ساختن حقايق براى آن‏ها استفاده كرد اما اثرى نداشت آنگاه فرمود: فَقَدُ بُطوُنكم مِنَ الحَرام و طُبِع عَلى قُلوبِكم‏ (4) شكم‏هاى شما از حرام پر شده است. و بر دل‏هاى شما مهر خورده است. انواع حرام‏خورى‏ 🔻 ⛔️ الف) حرام خورى آشكار و بى‏پوشش‏ مانند ، فروشى، در معامله، ، فروش چيزهايى كه موجب در جامعه مى‏گردد. مانند: فروش عكس‏هاى مبتذل، فيلم‏هاى آلوده خريد و فروش ابزار حرام‏ (5) ⛔️ ب) حرام‏خورى با پوشش‏ اين نوع حرام خورى بسيار خطرناك است زيرا بسيارى از مسلمانان با پوشش حلال وجدان خود را فريب مى‏دهند. مانند در پوشش حق حساب، و پول چايى يا رباخوارى در پوشش ، كارمزد و كلاه شرعى. ------------- 1. بحارالانوار، ج 130، ص 54. 2. كافى، ج 5، ص 125. 3. مائده، 67 و 68. 4. بحارالانوار، ج 45، ص 8. 5. درباره درآمدهاى حرام در جلد 3 احكام عمومى آقاى وحيدى، ص 79 تا 108 بحث شده است. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 60 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام عاشورایی 5. امام حسين عليه السلام و نماز 🖌 هنگامى كه دشمنان در روز نهم محرم حلقه محاصره را تنگ‏تر كردند و آماده حمله شدند امام حسين عليه السلام به حضرت عباس عليه السلام فرمود: ارجعِ الَيهِم فَان استَطَعتَ ان تؤخّرِهُم الى غدوة و تَدْفَعَهُم عَنّا العشيّهِ نُصَلَى لِرَبَّنا اللَيلة و نَدعُوهُ و نَستَغفَره فَهُوَ يَعلم أنى الصَّلوة وَ تِلاوةِ كِتابه وَ كثَرة الدُّعاء والاستغفار (1) به سوى آنان باز گرد و اگر توانستى همين امشب را مهلت بگير و جنگ را به فردا موكول كن تا ماامشب را به نماز و استغفار و مناجات با خدا بپردازيم خدا مى‏داند من نماز و تلاوت قرآن و دعا و استغفار را دوست دارم. 🖌 ضحاك بن عبدالله مى‏گويد: شب عاشورا امام حسين عليه السلام و يارانش تا صبح در حال نماز و استغفار و دعا بودند. (2) 🖌 امام سجاد عليه السلام فرمود: پدرم در هر شبانه روز ركعت نماز مى‏خواند. (3) ------------- 1. ارشاد مفيد، ص 240، ج 4، ص 315 2. نفس المهموم، ص 104. 3. بحارالانوار، ج 2، ص 311، موسوعه كلمات امام حسين عليه السلام، ص 685. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 62 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احکام عاشورایی 6. اذان و اقامه‏ 🖌 در منزلگاه پس از استراحت مختصر موقع ظهر، وقت نماز فرا رسيد امام حسين عليه السلام به حجاج بن مسروق مؤذن مخصوص خود فرمود: اذِّن يَرْحَمَك الله و اقِمِ لِلصَّلوة نُصلى‏ خدا رحمتت كند، اذان و اقامه بگو تا نمازمان را بخوانيم. 🖌 نيز امام حسين عليه السلام هنگام نماز ظهر، به فرزندش فرمود اذان و اقامه بگو و ايشان اذان و اقامه گفت و سپس با هم نماز خواندند. (1) 🖌 در صبح با داشتن مؤذن مخصوص، خود اذان و اقامه فرمود و نماز صبح را با اصحابش خواند. (2) 👈 مستحب است انسان در بين اذان و اقامه يك قدم بردارد يا ذكر بگويد و يا قدرى ساكت باشد. (3) 👈 اگر براى خواندن نماز جماعت به مسجد برود و ببيند جماعت تمام شده، تا وقتى كه صف‏ها به هم نخورده ‏تواند براى خود اذان و اقامه بگويد. (4) 📌 در چند جا اذان و اقامه است: 🔸1. كسى كه با نماز همراه شود كه در آن اذان و اقامه گفته شده باشد. 🔸2. كسى كه پس از اقامه نماز جماعت در مسجد قبل از برهم خوردن ‏ها بخواهد نماز بگذارد. 🔸 3. كسى كه اذان و اقامه ديگرى را (5) ------------------ 1. همان، ج 44، ص 314. 2. اذان نغمه آسمانى، ص 88؛ موسوعه كلمات امام حسين عليه السلام، ص 101. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 543، م 940. 4. همان، م 924. 5. عروه الوثقى، ج 1، ص 602. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 63 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7. نماز اول وقت‏ 🖌 امام حسين عليه السلام از چهره‏هايى است كه در برپا داشتن نماز سهم بزرگى دارد. آن حضرت با قيام خود موجب استحكام پايه‏هاى دين گرديد. 👈 در زيارتنامه آن حضرت آمده است: اشهدُ انّك قَد اقمتَ الصَّلاة (1) شهادت مى‏دهم كه تو نماز را برپا داشتى. 🖌 در روز عاشورا و گرماگرم جهاد و مبارزه صائدى يكى از ياران امام حسين عليه السلام به امام عرض كرد. دوست دارم نماز را كه وقتش نزديك است با شمابخوانم سپس به لقاء پروردگار برسم امام سر به سوى آسمان برافراشت و فرمود: ذَكَرتَ الصَّلاة جَعَلَكَ اللهُ مَن المُصِّلين الذّاكِرينَ نَعَم هذا اوّل وَقتِها ثُمَّ قال سَلُوهم ان يَكفُّوا عنّا حتّى نُصلَّى‏ از نماز ياد كردى خدا تو را از نمازگزاران ذاكر قرار دهد آرى اول وقت نماز است. سپس فرمود از دشمن بخواهيد دست نگهدارند تا نماز بخوانيم. 🔹 حضرت مهدى عليه السلام به يكى از مشتاقان ديدارش به نام كه به زيارت آن حضرت موفق شده بود فرمود: از رحمت خدا دور است كسى كه نماز صبح را چندان تأخير بيندازد تا ستاره‏ها ناپديد شود. و نماز مغرب را به قدرى تأخير بيندازد تا ستاره‏ها ظاهر شوند. (3) 🔹امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود: آن گاه كه پدرم در آستانه شهادت قرار گرفت رو به من كرد و فرمود: فرزندم تو را وصيت مى‏كنم به نماز اول وقت‏ (4) 🔹امام رضا عليه السلام فرمود: چون وقت نماز شد فوراً نماز بگذار زيرا تو نمى‏دانى بعد چه پيش مى‏آيد. (5) 📌 اداى نماز در اول وقت مستحب مؤكّد و تأخير آن از اول وقت جز در مواردى كه تأخير افضل است مكروه مى‏باشد. (6) ❓پرسش: شركت در عزادارى به طورى كه نتوانيم نماز را در اول وقت بخوانيم چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: نماز اول وقت را در اولويت قرار دهيد. (7) 🔸 موارد فضيلت تأخير عبارتند از: 🔻1. تأخير نماز ظهر و عصر براى كسى كه قصد خواندن نافله ظهر و عصر را دارد. 🔻2. تأخير نماز عشاء تا از بين رفتن سرخى مغرب‏ 🔻3. تأخير نماز ظهر و مغرب تا آخر وقت فضيلت و انجام آن‏ها با نماز عصر و عشاء. 🔻4. تأخير براى كسى كه به تخلى در اول وقت نياز دارد. (8) 🔻5. تأخير براى رسيدن به نماز جماعت‏. (9) ---------------- 1. بحارالانوار، ج 100، ص 293. 2. لهوف، ص 95. 3. حق اليقين، ص 302. 4. ميزان الحكمه، ج 10، ص 477. 5. هزار و يك نكته نماز، ص 298، نكته 965. 6. فرهنگ فقه، ج 1. ص 108. 7. استفتائات بهجت، ج 4، س 6391. 8. همان مدرك و عروة الوثقى، ج 1، ص 525. 9. توضيح المسائل مراجع، م 751. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 64 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
8. نماز جماعت‏ 🖌 از مسائلى كه امام حسين عليه السلام در نهضت عاشورا توجه خاصى داشتند نماز بود. 🔸 در منزلگاه امام به حُر فرمود: تو با ما نماز مى‏خوانى يا مستقل و باسپاهيانت؟ عرضه داشت با شما و در يك صف به نماز مى‏ايستيم. امام عليه السلام در جلو و يارانش و حُر و سپاهيانش در پشت سر آن حضرت ايستادند و نماز ظهر را با آن حضرت بجا آوردند. (1) 🔸 و نيز در نماز ظهر با اصحاب خود نماز را به جماعت خواندند. -------------- 1. سخنان حسين بن على عليه السلام از مدينه تا كربلا، محمد صادق نجمى، ص 138. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
9. اهتمام امام حسين عليه السلام به رعايت حق‏الناس‏ 🖌 يكى از پيام‏هاى عاشورا توجه به و حقوق ديگران است 🔹 موسى‏بن عمير از پدرش نقل مى‏كند كه امام حسين عليه السلام فرمود: نادِ ان لا يُقتَلَ مَعِىَ رَجُلٌ عَلَيه دَيْن و نادِ بِها فى المَوالى فَانّى سَمِعتُ رَسول اللهِ يَقولَ مَن ماتَ وَ عَلَيهِ دَيْنٌ اخِذَ مَن حَسناته يوم القيامَه‏ (1) ميان همه يارانم اعلام كن هركس بدهى دارد با من كشته نشود، زيرا من از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم فرمود: هركس از دنيا برود و دين بر ذمه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى‏شود. 🔹 در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام عليه السلام به من فرمود: هر كس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده‏اش باشد كه چاره‏اى بر آن نكرده باشد گرفتار دوزخ مى‏شود. 👈 راستى عجب است كه‏امام عليه السلام در بحرانى‏ترين شرايط، حتى‏به بدهكارى اصحاب و ياران خود به مردم توجه داشته باشد و راضى نشود بدهكاران همراه او پيكار كنند و شهيد شوند، كه مبادا حقوق مردم از دست برود. 🔹 و درباره حضرت مسلم آمده است كه در لحظه آخر عمر به عُمربن سعد چند وصيت كرد. يكى از آن‏ها اين بود كه براى گذراندن زندگى در اين شهر مبلغ هزار درهم قرض كرده‏ام: زره و لباس جنگى مرا بفروش و بدهى مرابپرداز. (2) ----------------- 1. موسوعه كلمات الحسين، ص 429. 2. ناسخ التواريخ امام حسين، ج 2، ص 98؛ طبرى، ج 6، ص 212. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
10. اهتمام امام حسين عليه السلام به رعايت حجاب و پوشش‏ 🖌 از جلوه‏هاى بارز حضور زنان در حماسه عاشورا تعهد و پايبندى آنان به حرمت‏ها و مراعات مسائل و پوشش است. 🖌 امام حسين عليه السلام به شمر فرمود: انَا الَّذى اقاتُلِكُم و تُقاتلونى والنِّساء ليس عَلَيهِنَّ جُناحَ فَامنَعوا عُتاتَكم عن التَّعَرُضِّ لِحَرَمى مادُمتٌ حياً (1) من با شما مى‏جنگم و شما با من، زنان گناهى ندارند تا من زنده‏ام طغيانگران خود را از حرم من باز داريد. 🔸فاطمه صغرى دختر امام حسين عليه السلام مى‏فرمايد: «جلوى خيمه ايستاده بودم و به بدن پدر و اصحابش كه قطعه قطعه شده بودند نظر مى‏كردم ناگهان مردى را ديدم بر اسبى سوار است و با سرنيزه زنان را به اين سو آن سو مى‏كشاند و آنان به يكديگر پناه مى‏برند و چادرها و مقنعه‏هاى آنها گرفته شده و فرياد وا جَدّا وا ابَتاه و وا عليّاه بلند است. قلبم فرو ريخت و بدنم به لرزه افتاد از ترس او شروع كردم به اين طرف و آن طرف به دنبال عمه‏ام ام‏كلثوم دويدن در همين حال ناگهان ديدم كه آن سوار به طرف من آمد با سرعت تمام پا به فرار گذاشتم فكر مى‏كردم از دست او نجات مى‏يابم ديدم به طرف من مى‏آيد از خود بى‏خود شدم ناگهان ته نيزه او به كتفم خورد با صورت به زمين خوردم ‏ام را كشيد و گشواره‏هايم را برد و خون بر گونه‏هايم جارى شد من بيهوش شدم. ناگهان عمه‏ام را ديدم كه در كنار من قرار گرفته و گريه مى‏كند و مى‏گويد بلند شو برويم بلند شدم و گفتم: «يا عَمَتّاه هَل من استر بها رَأسى عَن اعين النُّظار؟ فَقالَت يا بنتاه وَ عَمتُكِ مَثلُكِ فَرَايتُ رَأسُهَا مَكشُوفة اى‏ عمه آيا پارچه‏اى دارى كه سرم را از ديد ناظران بپوشانم. حضرت فرمود: دخترم عمه تو مانند تو است. ناگهان نگاه كردم ديدم سر عمه‏ام پوشش ندارد!!» 🔸 وقتى اسرا وارد كوفه شدند اهل كوفه به كودكان كه بر محمل‏ها سوار بودند تكه‏هايى از نان و خرما دادند. ام كلثوم فرياد زد «يا اهل الكوفه انَّ الصَدَقه علينا حرام» (2) و نان و خرماها را از دست و دهان اطفال برگرفته و به زمين انداخت. 👈 اما از زنان كوفه چادر و مقعنه گرفته و خود را پوشاندند. و اين نشان مى‏دهد كه حجاب اهميت بسيار زيادى دارد. 🔸حضرت زينب در خطابه پرسوز خود در كنار كاخ يزيد فرمود: امِنَ العَدل يَابنَ الطلقَا تَخديرُكَ حرائِرُكَ و امائِكَ و سُوقِكَ بِناتُ رَسُولِ اللّه سَبايا قَدْ هَتَّكتَ سُتورَ هُنَّ و ابديتَ وِجُوُههُنَ‏ (3) آيا از عدالت است اى زاده آزادشدگان (فتح مكه) كه همسران و كنيزان خودت را در پشت پرده‏ها قرار داده‏اى ولى دختران رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را به عنوان اسير روانه كرده‏اى پرده حرمت آن‏ها را دريده‏اى و چهره‏هايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مى‏گردانى آنگونه كه مردم شهرها و آبادى‏ها به آنان مى‏نگرند. 📌 پوشش نامناسب‏ لباس يكى از نيازهاى انسان است و بايد آداب و رسوم اجتماعى در آن رعايت شود. امام حسين عليه السلام فرمود: مَن لَبَس مَشهُورَ مَنِ الثّياب اعْرضَ اللهُ عَنهْ يَومَ القِيامَة كسى كه لباس (انگشت نما) بپوشد در روز قيامت خدااز وى روى برمى‏گرداند. (4) ---------------- 1. بحار الانوار، ج 45، ص 51؛ مقتل خوارزمى، ج 2، ص 33. 2. بحارالانوار، ج 45، ص 114 و 108. 3. حياة الحسين، ج 3، ص 378؛ در زيارت ناحيه مقدسه نيز اشاره‏اى به اين موضوع شده است. 4. فرهنگ سخنان امام حسين عليه السلام، محمد دشتى، ص 179. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 68 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
11. امام حسين عليه السلام و فضيلت آب‏رسانى‏ 🖌 آب رسانى و سيراب ساختن موجودات زنده به هنگامى كه در فشار تشنگى باشند كارى بسيار پسنديده است. امام حسين عليه السلام در اين عمل شايسته و خداپسندانه همواره پيشگام بود و در شرايط حسّاس دشمنى را كه دچار بى‏آبى شده بود به دست خويش سيراب ساخت. (1) 📌 توجه به چند نكته مناسب است: 🔸الف) ارزش آب‏رسانى‏ 💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: افْضلُ الصَّدَقَةِ سَقْىُ الْماء (3) برترين صدقه، آب دادن است. 💡و نيز فرمود: مَن سَقَى مُؤمنا شِربَةَ ماءٍ اعطاهُ اللّه بِكُلِّ شِربَةٍ سبعين الف حَسَنة (4) كسى كه مومنى را سيراب كند به هر جرعه‏اى كه از آب مى‏نوشد خداوند هزار حسنه براى او مى‏دهد. 💡امام سجاد عليه السلام فرمود: مَن سَقى مُؤمِنَا مِن ظَمَأ سَقاهُ اللّهُ مِنَ الرَّحيقِ الَمختوم‏ (5) كسى كه مؤمن تشنه‏اى را سيراب سازد خداوند از آب سَر به مُهر بهشتى او را سيراب مى‏گرداند. 🔸ب) آن‏چه بر ساقى سزاوار است‏ 💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:لِيَشرِب ساقِى القُوم آخِرَهم‏ (6) بهتر است آب دهنده به مردم، آخرين نفر در آب نوشيدن باشد. 🔸ج) آب خنك‏ 💡امام صادق عليه السلام فرمود: افْضِلُ الصَّدَقَهِ ابْرادُ الِكَبِدِ الْحَرىّ‏ (7) بهترين صدقه خنك كردن جگر تفته است. ------------------- 1. بحار الانوار، ج 44، ص 346. 2. العباس بن على، ص 35. 3. بحار الانوار، ج 71، ص 369. 4. جواهر، ج 36، ص 508. 5. بحارالانوار، ج 71، ص 373. 6. همان، ج 72، ص 455. 7. بحارالانوار، ج 96، ص 170. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 71 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى‏ 🔸1. بر سر در هيئت‏هايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و را به دستجات و هيئتها و حسينيه‏ها راه ندهيد. 🔸2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و نشكنيد. 🔸3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود را از زندگى‏هايتان دور كنيد. 🔸4. با چشمى كه براى امام حسين گريسته‏ايد به نگاه نكنيد. 🔸5. با دستى كه بر سينه زده‏ايد خلاف نكنيد. 🔸6. با زبانى كه يا حسين گفته‏ايد غيبت نكنيد و نگوييد. 🔸7. پايى را كه به مجالس عزا گشوده‏ايد به مجالس حرام نگشائيد. 🔸8. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد. 🔸9. پايه دين بر استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود. 🔸10. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به و تبذير شود. 🔸11. شركت دادن فرزندان در عزادارى امام حسين عليه السلام بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شب‏هاى عزا خطرآفرين است. 🔸12. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى دارد. 🔸13. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين عليه السلام مستحب است اما اداء حقوق مردم و آل محمد واجب است. 🔸14. بايد عزادارى‏ها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترى‏جويى به دور باشند و يكديگر را تخريب نكنند. 🔸15. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونه‏اى برنامه‏هاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزش‏هاى انس پيدا كنند. 🔸16. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمى‏شود، بنابراين افرادى كه در پياده‏روها و حاشيه خيابان‏ها توقف مى‏كنند مناسب است به جمع دسته‏هاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزاداران محسوب شوند. 🔸17. مناسب است افراد كامل در هيئت‏هاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند. 🔸18. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد. 🔸19. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه كنيد. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 73 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى به مداحان اهل بيت‏ 🔹1. مكتب حسينى پذيراى صادقان خالص است نه رياكاران متظاهر. لذا مداحى نبايد وسيله‏اى براى مريد پرورى و تظاهر و رياكارى باشد. 🔹2. سعى كنيد اخلاق و رفتار و ادب حسينى داشته باشيد. 🔹3. در مسائل مادى مناعت طبع داشته باشيد مبادا انگيزه مداحى كسب كار و سود باشد. 🔹4. سعى كنيد ذكر مصائب اهل بيت را از منابع معتبر و از شعرها و نوحه‏هاى مناسب استفاده كنيد. 🔹5. ترويج فرهنگ مدح و مرثيه از سوى امامان شيعه براى حفظ و اشاعه فرهنگ اهل بيت است، مبادا اشك و گريه و عزادارى به چيز مستقلى تبديل شود كه نه تنها آن اثر و انگيزه را نداشته باشد بلكه نوعى نمايش سرگرم كننده و جذاب باشد. راستى سوختن در داغ مصيبت و مظلوميت آل اللَّه كجا و شلوغ كارى و هياهو و سر و صداهاى بى‏سوز و اشك كجا. 🔹6. برخى از انواع مرثيه خوانى‏ها با عزت و كرامت خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ناسازگار است و برخى از مرثيه خوانان به خاطر اشك گرفتن از مستمعان مى‏كوشند رفتار آنان را هر چه جانگدازتر و سوزناكتر بيان كنند كه اين كار گاهى به ذليل و خوار نشان دادن اولياء بزرگوار منتهى مى‏شود. 🔹7. برنامه مداحى بايد به گونه‏اى تنظيم گردد كه عزاداران بتوانند استفاده علمى و معرفتى لازم را از مجلس ببرند. 🔹8. بر عزيزان مداح لازم است ميزان آگاهى دينى و معرفتى خود را با مطالعه كتب مناسب و استفاده از علما و بزرگان ارتقاء دهند. 🔹9. از تذكرات لازم به مداحان گرامى، گذشت، تحمل ضعف‏ها و كمبودها واحياناً برخوردهاى نامناسب برخى از عزاداران است. 🔹10. از شعرها و جمله‏ها و تعبيرات غلوآميز، كه مناسب اهل بيت عليهم السلام نيست اجتناب شود. 🔹11. لازم است امكانات صوتى به گونه‏اى تنظيم شود كه موجب آزار و اذيت ديگران نشود. 🔹12. در مجالسى كه چندين مداح برنامه دارند لازم است رعايت حال يكديگر را بنمايند و وقت مجلس و مداحان ديگر را بيش از اندازه نگيرند. (1) ------------ 1. گزيده‏اى از مقاله رسالت ذاكران، جواد محدّثى، فرهنگ كوثر، ش 52. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari