eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
667 دنبال‌کننده
241 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حساسيت‏هاى پيامبر (ص) 🖌 پيامبر نسبت به مسائلى خاص داشت. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔸1. پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با ياران خود نماز خواند، سپس در ميان گروهى از ياران خود نشست. مردى وارد شد و نماز خواند، در حالى كه سجده كردنش مانند نوك زدن كلاغ بر زمين بود. پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: اگر او در اين حال بميرد به دين من نمرده است. (1) 🔸2. . پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: هر مردى كه زنش آرايش كند و با آن حالت از منزل بيرون رود، آن مرد بى غيرت است. (2) 🔸3. كسب‏هاى . پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: چيزى كه بيشتر از همه از امت خود مى ترسم آن است كه بعد از من گرفتار كسبهاى حرام گردند. (3) ------------------- 1. مستدرك الوسائل، ج 3، ص 39. 2. بحارالانوار، ج 103، ص 249؛ سفينة البحار، ج 2، ص 586. 3. بحارالانوار، ج 70، ص 158 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 151 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام صلوات بر پيامبر (ص) 🔸 1. تمام فقها گفتن صلوات را در پايان نماز واجب مى‏دانند. 🔹2. در دو خطبه نماز بايد بر محمد و آل او درود فرستاد. (1) 🔸3. يكى از ذكرهاى سجده اين ذكر است: «بسم اللّه و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد» (2) 🔹4. هر وقت انسان مبارك پيامبر مانند احمد و محمد يا و او مانند مصطفى و ابوالقاسم بگويد يا بشنود، اگر چه در نماز باشد مستحب است صلوات بفرستد. (3) 🔸5. ظاهر اين‏است استحباب صلوات باشنيدن نام پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم است نه اين‏كه بعد از نماز صلوات فرستاده شود. (4) 🔹6. اگر چه نام پيامبر مكرر بر زبان آورده شود، مستحب است صلوات شود. (5) -------------------- 1. تحرير الوسيله، ج 1، ص 233، م 7. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1250. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1124؛ منهاج الصالحين خويى، ج 1، ص 192. 4. منهاج الصالحين، خويى، ج 1، م 204 . 5. منهاج الصالحين خويى، ج 1، ص 193. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 153 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام صلوات 🔸7. موقع نام مبارك حضرت رسول صلى الله عليه وآله وسلم مستحب است صلوات هم نوشته شود و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را مى‏كنند، صلوات بفرستند. (1) 🔹8. هرگاه در حال خواندن تشهد نام مبارك پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم را بشنود مستحب است صلوات بفرستد و صلوات تشهد به تنهايى كافى نيست. (2) 🔸9. مناسب است ابتدا و انتهاى با صلوات باشد و در بين دو صلوات حاجات خود را طلب نمايد. 👈 روايت است كه خداوند صلوات را مستجاب مى‏كند و بعيد است از رحمت الهى خداوند كه دعاى بين اين دو صلوات را مستجاب نكند. (3) 🔹10. مستحب است هنگام ياد كردن از انبيا و امامان معصوم عليهم السلام بر آنان صلوات فرستاده شود. 🖌 البته هنگام صلوات بر انبيا مستحب است ابتدا بر پيامبر اكرم و آل او صلوات فرستاده شود سپس بر آنان، مگر حضرت ابراهيم كه بر خودش صلوات فرستاده مى‏شود. (4) 🔸11. مستحب است بر در نماز جماعت و عصر در حال قرائت نماز مشغول به خواندن تسبيح و تحميد و صلوات باشد. (5) 🔹12. صلوات در هر مستحب است چه در نماز و چه در غير نماز. (6) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1125. 2. عروة الوثقى، ج 1، فصل 37، ص 705. 3. همان، ص 545، م 5 .. 4. عروة الوثقى، ج 1، فصل 37، ص 705. 5. همان، فصل فى احكام الجماعة و الصلاة على محمد وآله. 6. همان، ج 1، م 1124؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 149؛ منهاج الصالحين خويى، ج 1، ص 192 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 154 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام نام پيامبر (ص) 🖌 مستحب است نام براى فرزند انتخاب شود و افضل آن‏ها نام‏هايى است كه در بردارنده‏ى خداوند باشد، مانند: عبداللّه، عبدالرحيم، عبدالرحمن و نيز نام‏هاى و و افضل آن‏ها نام محمد است. (1) 👈 امام صادق عليه السلام فرمود: لا يُولَدُ لَنا ولَدٌ الّا سَمَيّناهُ مُحَمَّدا فِاذا مَضى سَبعة ايّام فَانْ شِئْنا غَيَّرْنا وَالّا تَرَكْنا. (2) فرزندى از ما به دنيا نمى‏آيد جز آن كه نام آن را محمد مى‏گذاريم و پس ازئهفت روز اگر خواستيم تغيير مى‏دهيم و اگر نخواستيم همان نام براى او باقى مى‏ماند. 👈 اباهارون مى‏گويد: مدت‏ها همنشين امام صادق عليه السلام بودم. چند روزى به خدمت حضرت نرسيدم. پس از آن كه به خدمت حضرت رسيدم حضرت سؤال كردند: اباهارون چند روزى شما را نديدم. عرض كردم: خداوند به من پسرى داده است، سرگرم او بودم. حضرت فرمود: مبارك است، نام او را چه نهادى. عرض كردم: محمد گذاشته‏ام. حضرت به عنوان احترام نام پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم، پيشانى‏اش را به طرف زمين آورد و سه‏بار فرمود: محمد صلى الله عليه وآله وسلم! محمد صلى الله عليه وآله وسلم! محمد صلى الله عليه وآله وسلم! 📌 سپس فرمود: جان فرزند و اهل و عيالم و پدر و مادرم فداى پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم. حال كه نام پسرت را محمد نهاده‏اى او را مكن، نزن و به او مكن. (3) 👈 امام رضا عليه السلام فرمود: اگر كودكى را محمد نام نهاديد، گرامى‏اش بداريد و در مجالس به او جاى دهيد. (4) 🔸مسأله: رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا نام خدا بر جنب و حائض و نَفْساء حرام است و اسامى پيامبران و امامان عليهم السلام به احتياط واجب حكم نام خداوند را دارد. (5) --------------- 1. وسائل الشيعة، ج 15، ص 125. 2. همان . 3. وسائل الشيعة، ج 15، ص 125. 4. همان، ص 127. 5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، س 355 و 513 و 450 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 156 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شهادت بر رسالت پيامبر (ص) 🖌 از واجبات نماز «تشهد» و شهادت بر يگانگى خداوند و رسالت پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم است. 💡 سيد بن طاووس در فلاح السائل مى‏فرمايد: آن چه در رابطه با اين شهادت مهم است آن است كه در شهادت دادن به توحيد، معبودى را جز او شايسته پرستش ندانى و در شهادت به رسالت رسول خدا صادق باشى و معناى اين سخن آن است كه كردار و گفتارت پيروى از پيامبر را تصديق كند؛ زيرا خداوند در قرآن (1) گروهى را كه كردارشان با گفتارشان سازگار نبوده و به رسالت او شهادت داده‏اند دروغگو ناميده است. (2) ------------- 1. منافقون/ 63. 2. ادب حضور، ترجمه فلاح السائل، ص 217 .. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 158 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نبوت پيامبر (ص) 🖌 نبوت يكى از دين است و به لحاظ اهميت آن در و اقامه و نمازها شهادت بر نبوت و رسالت پيامبر آمده است و در اين زمينه احكام و مسائلى وجود دارد. ✅ در اين جا به چند نمونه از آن‏ها اشاره مى‏شود: 🔸1. كسى كه پيغمبرى حضرت خاتم الانبيا صلى الله عليه وآله وسلم را قبول ندارد، است. (1) 🔸2. كسى كه ادعاى نبوت نمايد، او واجب است و خونش براى كسى كه ادعاى نبوت را از او شنيده، مباح است، مگر اين كه خوف داشته باشد. (2) 🔸3. مسلمانى‏كه منكر خدا يا پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم شود يا حكم ضرورى دين را كه مسلمانان جزء دين اسلام مى‏دانند مثل واجب بودن نماز و روزه را انكار كند، در صورتى كه منكر شدن آن حكم، به انكار خدا يا پيغمبر برگردد است. (3) ------------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 106. 2. تحرير الوسيله، ج 2، حد قذف؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 506. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 424، م 2447 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 159 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سلام كردن بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم‏ 🖌 در دو مورد سلام كردن به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم جايگاه ويژه‏اى دارد: 🔹1. در مستحب است قبل از گفتن سلام واجب‏ «السلام عليك ايها النبى و رحمة اللّه وبركاته» گفته شود. 🔹2. يكى از ذكرهاى سجده سهو اين ذكر است: «بسم اللّه وبالله السلام عليك ايها النبى ورحمة اللّه وبركاته». (1) ❓پرسش: مرسوم است بعد از نمازها به پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام سلام مى‏دهند، آيا براى اين سلام‏ها مدركى وجود دارد؟ ✅ پاسخ: بلى، در روايات متعددى وارد شده كه اگر نمى‏توانيد نزد قبور پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام حاضر شويد، از دور با اشاره به قبور آنان سلام دهيد و زيارت كنيد و روايات دلالت دارند بر استحباب زيارت و سلام بر آنان در تمام حالات كه بعد از نمازها را نيز شامل مى‏شود. 👈 بلكه سزاوار است بعد از هر نماز واجب، حضرت رسول صلى الله عليه وآله وسلم را زيارت و به آن حضرت سلام نمود. (2) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1250. 2. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 282. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 160 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
▪️پاره ی تن پیامبر صلّی الله علیه و آله ● رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "پاره‏اى از تن من در خراسان مدفون خواهد شد، كه هيچ غم زده‏ اى او را زيارت نمي كند مگر آنكه خداى عزّ و جلّ غبار غم را از خاطرش برطرف مي سازد، و هيچ گناهكارى اورا زیارت نمیکند مگر آنكه خدا گناهانش را می آمرزد." 📚کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳ 💠 امام رضا علیه السلام : 🔻 هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند ، روز قيامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراسها و سختيهاى آنها نجاتش مى دهم : 🔸وقتى كه نامه هاى اعمال از راست و چپ پراكنده شوند 🔸و هنگام گذشتن از صراط 🔸و موقع سنجيدن ميزان [اعمال] 📗عيون الأخبار ج۲ ص ۲۵۵ ▪️سالروز شهادت سلطان این سرزمین امام رئوف حضرت ثامن‌الحجج امام علی بن موسی الرضا "علیه آلاف التحیه و الثناء" تسلیت باد.
🔰 احكام خرافات‏ ❓سوال: آيا دود كردن اسپند براى جلوگيرى از چشم بد صحّت دارد؟ ✅ جواب: صحّت ندارد؛ ولى مى‏گويند: «دود اسفند فضا را ضد عفونى مى‏كند، و مفيد است.» (1) ❓سوال: نظر جنابعالى درباره فال حافظ چيست؟ ✅ جواب: فال اعتبارى ندارد. (2) ❓سوال: اگر فال قهوه براى كار مشروعى انجام شود، چه حكمى دارد؟ مثلًا از طريق فال قهوه گمشده را پيدا كند، يا گره‏اى را باز كند. در اين صورت پول حاصل از آن چه حكمى خواهد داشت؟ ✅ جواب: فال قهوه و امثال آن از خرافات است، و شرعاً اعتبارى ندارد و گرفتن پول در مقابل آن جايز نيست. (3) ❓سوال: اخيراً آش بى بى سه شنبه، بى بى نور، بى بى حور، كه نماز و آداب مخصوص دارد، رايج شده است. نماز آن صبح سه شنبه قبل از اذان ظهر خوانده مى‏شود. يك حمد و سه قل هو الله دارد كه به صورت 5 ركعتى خوانده مى‏شود! ضمناً آرد و حلواى اين سفره را نبايد نامحرم و پسر نابالغ ببيند! نظر شما در اين مورد چيست؟ ✅ جواب: اينها خرافات است؛ و عمل به آن خلاف شرع. مردم را با زبان خوب مطّلع كنيد تا اين كارها را ترك كنند. (4) ----------------- 1. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، س 1603 2. همان، س 1604 3. همان، س 1605 4. همان، ص 570، س 1606 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص64 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خرافات ❓سوال: در بعضى از نقاط كشور، درختهايى از قبيل درخت گز مشاهده مى‏شود كه عدّه‏اى از عوام نخ‏هايى به آنها گره مى‏زنند، و اعتقاد به تقدّس يا شفا گرفتن يا روا شدن حاجت و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان را دارند! اولًا: عقيده به تقدّس اين گونه درختها صحيح است يا باطل؟ ثانياً: گره زدن نخ، يا بستن پارچه به اين درختها و گرفتن حاجت از آنها جايز است؟ ✅ جواب: اين اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرك مى‏باشد. و بر همه لازم است نهى از منكر كنند. (1) ❓سوال: هر از گاهى ورقه‏اى به اين مضمون پخش مى‏شود كه: شيخ احمد نامى در مدينه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را خواب ديده، و ستاره‏اى در آسمان ظهور مى‏كند و درب توبه بسته مى‏شود و ... هركس بنويسد اين طور، اگر ننويسد آن طور آيا اين اوراق اعتبارى دارد و بايد به آنها توجّه كرد؟ ✅ جواب: اين اوراق مجعول و بى اساس است و سالهاست كه به دست افراد مرموزى پخش مى‏شود. (2) ❓سوال- اخيراً شخصى پيدا شده كه در حالت خاصّى فرو مى‏رود (شبيه خلسه‏ (3) و از عالم غيب خبرهايى مى‏دهد كه با واقعيّت مطابقت دارد! به عنوان مثال، آدرس جمعى از سارقين را مى‏دهد، اتومبيلهاى گم شده را كشف مى‏كند، بعضى از بيماريها را معالجه كرده و راز بعضى از قتل‏ها را فاش نموده و قاتلها را معرّفى مى‏نمايد! لطفاً بفرماييد: 1. آيا آنچه گفته مى‏شود حقيقت دارد يا برنامه خاصّى در ميان است؟ 2. اگر خرافه است پس چرا با بعضى واقعيات جور در مى‏آيد؟ ✅ جواب- اين گونه افراد ممكن است گاهى درست بگويند، ولى بسيار مى‏شود كه خلاف واقع خبر مى‏دهند. و اين مسأله به تجربه ثابت شده است. (4) ❓سوال- در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد كه مشكلات فراوانى براى مردم ايجاد كرده است. مثلًا ازدواج و اجراى صيغه عقد را در روز 13 فروردين جائز نمى‏دانند و معتقدند كه چنين ازدواجى نحس‏ است. مورد ديگر كه اخيراً مشكلى را نيز براى خانواده خود ما پيش آورده، اين است كه مى‏گويند نبايد دو خواهر با دو برادر ازدواج كنند زيرا اين كار باعث مى‏شود در شب اول كه عروس به خانه داماد مى‏رود خواهر دوم يا يكى از دو خواهر از دنيا برود! نظر شما چيست؟ ✅ جواب- آنچه در بالا نوشته‏ايد، جزء خرافات است و هيچ اعتبارى ندارد. توكل بر خدا كنيد و به اين گونه مطالب اعتنا نكنيد. (5) ------------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، س 1597 2. همان، س 1608 3. درك نوعى لذت عميق كه بر اثر آن شخص از خود و محيط اطرافش غافل مى‏شود؛ حالت لذت‏بخش بين خواب و بيدارى كه بر اثر استعمال مواد مخدر در فرد به وجود مى‏آيد و يا حالتى بين خواب و بيدارى كه به سالك دست مى‏دهد و حقايق معنوى بر او آشكار مى‏شود.( فرهنگ بزرگ سخن، دكتر حسن انورى، ص 2808) 4. استفتائات مكارم، ج 3، س 1609 5. همان، س 1600 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص65 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خرافات ❓سوال: آيا مراجعه به فالگيرها و جادوگران براى معالجه جايز است؟ ✅ جواب: حرام است. (1) ❓سوال: آيا جادو و سحر واقعيت دارد؟ و استفاده از آن چه حكمى دارد؟ ✅ جواب: واقعيت دارد و استفاده از آن حرام است. (2) آموزش و فراگيرى سحر و كسب درآمد از آن حرام است و نيز استخدام فرشتگان و تسخير جن و احضار ارواح حرام مى‏باشد. (3) شعبده بازى و پيشگويى از حوادث به گمان اينكه بعضى از اجنه به او خبر داده‏اند و يا به گمان اينكه او كارشناس است، حرام است. (4) ❓سوال: اخيراً در بعضى محافل ختم ياعلى معمول شده است، نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟ ✅ جواب: شكى نيست كه توسل به معصومين عليهم السلام مخصوصاً وجود مبارك اميرالمؤمنين على عليه السلام و شفيع قرار دادن آنها در درگاه خداوند از بهترين عبادات و سبب حل مشكلات است. ولى سزاوار است پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام سراغ دعاها و توسلاتى بروند كه در كتب معتبره از معصومين عليهم السلام نقل شده است. مانند دعاى توسل كه براى برآمدن حاجات بسيار مؤثر است. (5) -------------- 1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 156 2. استفتائات بهجت، ج 4، ص 548، س 6420 3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 498، م 16 4. همان مدرك 5. استفتائات، ج 3، س 1612 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص66 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حق تقدم‏ 🖌 عده‏اى از ياران امام‏صادق عليه السلام خدمت حضرت رسيده و سؤال كردند: بعضى در مكه يا مدينه يا مكان‏هاى ديگر كه فضيلت دارد، جاى گرفته‏اند، بعد براى وضو خارج مى‏شوند و فرد ديگرى جاى آنها مى‏نشيند؟ حضرت فرمود: هركس در مكانى سبقت گرفت، تا يك شبانه روز بر ديگران حق تقدم دارد. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است. و ديگران نمى‏توانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمى‏كند و ديگران مى‏توانند در آن مكان نماز بخوانند. 🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيله‏اى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتى‏كه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مى‏تواند آن را بردارد. (2) 🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيله‏اى گذاشته و بيرون رفته وجماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (3) 🔸4. كسى‏كه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (4) --------------- 1. كافى، ج 4، ص 547؛ .... مَنْ سَبَقَ إِلَى مَوْضِعٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ يَوْمَهُ وَ لَيْلَتَه. 2. تحريرالوسيله، ج 3، ص 380، فى المشتركات. 3. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32. 4. توضيح المسائل مراجع، م 868؛ جامع المسائل آية الله فاضل، ج 1، ص 94، س 305. 📚 احكام داستانى ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه 🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسول‏خدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمى‏خوانم. يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مى‏شوم كه بدهى او را بپردازم. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟ گفت: بلى، به نحو تمام و كمال. در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1) 📌 بدهى‏هاى ميت‏ 🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او مى‏شود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2) 👈 ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مى‏كند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ‏ (3) وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مى‏شود. 🔸2. بدهى‏هاى ميت را بايد از تركه او پرداخت. (4) 🔸3. بدهى‏هاى ميت شامل ، ، ، ، و ... است. --------------- 1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680. 3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190. 4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683. 📚 احكام داستانى ؛ ص101 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پرداخت دستمزد 🖌مردى به نام شعيب نقل مى‏كند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّه‏اى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه عرق بدنشان خشك شود.» (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. اجير عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او مى‏شود. (2) 🔸2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت (اجرة المثل) پرداخت گردد. 🔸3. اجرت بر كارهاى حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب. ---------------- 1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم. 2. توضيح المسائل مراجع، م 2218. 📚 احكام داستانى ؛ ص109 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 صدقه‏ 🖌 فردى خدمت امام كاظم عليه السلام رسيد و از خود و خانواده‏اش به حضرت شكايت كرد. آن بزرگوار فرمود: ايشان را با مداوا كن؛ زيرا هيچ چيز همانند صدقه، باعث تسريع در نمى‏شود وهيچ چيز مثل صدقه براى پرمنفعت نيست. (1) 🖌 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به يارانش فرمود: بر هر مسلمانى در هر روز يك صدقه است، گفته شد: چه كسى بر آن توانا است؟ فرمود: زباله و موانع از سر راه مسلمين، صدقه است؛ هر كس كه راهنمايى‏ مى‏خواهد، صدقه است؛ بيمار صدقه است؛ به معروف صدقه است؛ از منكر، صدقه است؛ دادن سلام، صدقه است. (2) 🖌 و در روايتى ديگر حتى زدن به مسلمانان صدقه محسوب شده است. (3) 📌 چهار نكته درباره صدقه‏ 🔹1. صدقه دو گونه است: الف) صدقه مانند زكات مال و بدن؛ ب) صدقه مستحب. صدقات واجب مانند كفارات، ردّ مظالم، نذر، صدقه‏اى كه براى فقرا وصيت شده و مال پيدا شده. (4) 🔹2. صدقه غير سيد، بر سيد فقير حلال است. (5) 🔹3. انسان بايد در پرداخت صدقه، قصد داشته باشد يعنى تنها بايد براى رضاى خدا بپردازد و از هرگونه ريا و خودنمايى دورى كند. (6) 🔹4. از پرداخت صدقه، صاحب آن مى‏تواند در آن تصرف كند. (7) 🔹5. يكى از صدقاتى كه زياد سفارش شده است، صدقات و مستمره است، همچون كندن چاه آب، درختكارى و ... . ---------------- 1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 433. 2. بحارالانوار، ج 72، ص 50؛ إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً ... 3. نهج الفصاحه، ص 378. 4. منهاج الصالحين، ج 1، م 1153. 5. تحريرالوسيله، ج 2، ص 87، م 3. 6. همان، م 1، القول فى الصدقه. 7. استفتائات، آية الله سبحانى، ج 2، ص 383، س 1156. 📚 احكام داستانى ؛ ص120 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 فحاشى‏ 🖌 عمرو بن نعمان جعفى مى‏گويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمى‏شدند. روزى از محلى عبور مى‏كردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مى‏كرد. آن مرد نگاهى‏ به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد. دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟ امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مى‏دهى؟ من تو را پارسا مى‏دانستم در حالى كه تو بى پروايى. وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمى‏دانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من. راوى مى‏گويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1) 🖌 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنام‏گو و بد زبان و لعنت‏كننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى نداده‏ام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مى‏خواهم. (2) 🖌 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مى‏دهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مى‏جنگد، به دشمن دشنام دهد. (3) 📌 سه نكته درباره ناسزاگويى‏ 🔻1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است.(4) كه هم حق‏الله است و هم حق الناس. (5) 🔻2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6) 🔻3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7) --------------- 1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540) 2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ... 3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين. 4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849. 6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060. 7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432. 📚 احكام داستانى ؛ ص126 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا بردن براى عزادار 🖌 امام صادق عليه السلام فرمود: موقعى كه جعفر بن ابى‏طالب كشته شد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت فاطمه عليها السلام فرمود: تا سه روز براى أسماء همسرش شام و ناهار تهيه كند و شخصاً با ساير بانوان فاميل، براى تسليت او بروند. 👈 از اين رو سنت شرعى جارى شد كه تا سه روز، براى صاحبان عزا، شام و ناهار ببرند. (1) 📌 چند نكته درباره 🔹1. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا به‏يكديگر پس ازدفن ميّت مستحب است. (2) 🔹2. ابراز همدردى با مصيبت‏ديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مى‏كند، (3) هرچند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است. 👈 لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هرچند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد. 🔹3. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست. 🔹4. تسليت دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن. (4) 🔹5. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشسته‏اند، مستحب است. (5) 🔹6. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است. (6) 🔹7. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند. (7) 🔹8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان‏عزا از مستحبات مؤكد است. --------------- 1. كافى، ج 3، ص 217؛ سنن النبى، ج 1، ص 214، ح 250. 2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476. 3. تحريرالوسيله، چهار جلدى، ج 1، ص 168. 4. همان، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 5. مرآت الكمال، ج 3، ص 545؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 6. عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 7. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171. 📚 احكام داستانى ؛ ص131 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 كم و زياد نكردن 🖌 عبد اللَّه بن سنان مى‏گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: به زودى شبهه‏اى به شما خواهد رسيد، هيچ كس از آن شبهه نجات پيدا نمى‏كند مگر اينكه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى‏گويى‏: «يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» من گفتم: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» امام فرمودند: به درستى كه خدا مقلب القلوب و الابصار است اما بگو آن طور كه من مى‏گويم. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. دعا كردن و داراى فضيلت بسيار است. دعا در برخى از موارد است، همچون دعايى كه به نذر و عهد و قسم واجب مى‏شود و يا سه دعايى كه در نماز ميت، براى پيامبر، مؤمنان و ميت واجب است. (2) 🔹2. دعا را بايد آنچنان خواند كه شده، بدون كم و زياد. (3) 🔸3. قسمتى از دعاها، اشكالى ندارد ولى در دعاهاى مأثور اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده است بخواند. (4) 🔹4. دعا كردن در نماز، در تمامى حالات اعم از ايستاده، نشسته، ركوع و سجود، به ويژه قنوت مستحب است، 👈البته خواسته حرام در دعا، بنا بر تصريح برخى، نماز را باطل مى‏كند. (5) ----------------- 1. بحارالانوار، ج 52، ص 149. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621. 3. همان. 4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 619، س 157. 5. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621. 📚 احكام داستانى ؛ ص138 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اختلاط زن و مرد 🖌روزى به امام على عليه السلام خبر رسيد كه زنان در بازارها دوشادوش مردان راه مى‏روند و مردان هم حساسيت نشان نمى‏دهند. ايشان شديداً ناراحت شد و فرمود: اى اهل‏عراق! به‏من خبر رسيده كه زنانتان در خيابان تنه‏شان به تنه مردان مى‏خورد. آيا حيا نمى‏كنيد؟ آيا غيرت نداريد كه زنانتان در بازارها دوش به دوش مردان راه مى‏روند و با آنان برخورد مى‏كنند؟ خدا كند كسى را كه غيرت نمى‏ورزد. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. يكى از زمينه‏هاى گناه در عرصه‏هاى ، اختلاط با نامحرمان است. 🔹2. مكروه است اختلاط زن و مرد نامحرم مگر براى افراد . (2) 🔸3. هر جا كه اختلاط مفسده داشته باشد حرام است، چه اختلاط در بين محرمان و چه در مراكز وعلمى و چه در محيطهاى و ... . 🔹4. اختلاط زن ومرد در مجلس و اگر مستلزم نگاه كردن نامحرم به عروس يا خانم‏هاى ديگر در حالى كه پوشش كافى نداشته و زينت كرده‏اند باشد، حرام است. (3) ------------- 1. نبرد جمل، محمود مهدوى دامغانى، ص 109؛ يا اهل العراق نبّئت ان نسائكم يدافعن الرجال فى الطريق .... 2. عروة الوثقى، ج 2، ص 805، م 49. 3. احكام روابط زن و مرد، ص 246. 📚 احكام داستانى ؛ ص161 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 دختربچه شش ساله‏ 🖌 يكى از بنى‏هاشم، امام رضا عليه السلام را به همراه گروهى از خويشان خود دعوت كرده بود، آن شخص، دختربچه خود را نيز به مجلس آورد؛ حاضران در مجلس، همگى دختربچه او را در آغوش مى‏گرفتند، امام عليه السلام از سن او پرسيد، گفتند: شش ساله است. حضرت چون اين را شنيد، او را از خود دور كرد. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. دست دادن به دختران نابالغ جايز نيست. (2) 🔸2. مردان بنا بر احتياط واجب نبايد دختران نامحرم شش سال به بالا را كنند و روى بگذارند يا . (3) --------------- 1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 140، ابواب مقدمات النكاح، باب 104، ح 3. 2. احكام نگاه و پوشش، نشر معارف، ص 79.( برخى از مراجع تقليد همچون آية الله تبريزى و سيستانى فرموده‏اند: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشكال ندارد؛ منهاج الصالحين، ج 3، نكاح، م 23). 3. عروة الوثقى، نكاح، م 36؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 25. 📚 احكام داستانى ؛ ص169 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari