🔰 گوشتهاى وارداتى
🖌 مسأله: خوردن گوشتى كه از كشورهاى غيراسلامى وارد شده حلال نيست مگر اينكه #تذكيه آن #اثبات شده باشد.
❓پرسش: استفاده از سوسيس، كنسرو و مواد غذايى كه از كشورهاى خارجى وارد مىشود چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: مكارم: مواد گوشتى كه از كشورهاى خارجى غير مسلمان آورده مىشود حرام است. (1)
✅ تبريزى: خوردن كنسروهايى كه مواد گوشتى دارد و از كشورهاى غيراسلامى وارد مىشوند جايز نيست، مگر اينكه #احراز شود به طريق شرعى تذكيه شده. (2)
✅ علوى گرگانى: خوردن غذاهاى گوشتى وارداتى همچون سوسيس، كالباس، كنسرو و ... حرام است مگر اين كه تذكيه آن احراز شود مانند گوشتهاى وارداتى كه با #نظارت نماينده دولت اسلامى ايران وارد مىشود. (3)
❓پرسش: استفاده از كنسروهاى ماهى وارداتى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: در صورتى كه احراز شود از نوع ماهى #فلس دار است و احراز شود توسط انسان، #زنده از آب خارج شده يا در تور ماهىگيرى افتاده است، حلال است والا حلال نيست. (4)
❓پرسش: آيا خوردنىهاى حرام را مىشود به كسانى كه خوردن آن را حلال مىدانند فروخت؟ (مانند گوشت خوك، گراز، قورباغه و ...)
✅ پاسخ: جايز نيست. (5)
---------------
1. استفتائات مكارم، ج 2، ص 1001 و ج 3، ص 302
2. تبريزى، ص 403، س 1787 و 1789
3. اجوبة المسائل، علوى گرگانى، ص 275
4. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1189
5. جامع الاحكام، صافى، ج 2، ص 320، س 2027، 2034 و 2043
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص44
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حرام شدن حيوانات #حلال گوشت
🖌 حيواناتى كه در اصل حلال گوشتند در اثر #عوارض زير حرام مىگردند:
🔸1. هر حيوان حلال گوشتى كه #نجاست_خوار گردد (از مدفوع انسان تغذيه كند)
👈 و با ترك تغذيه از نجاست به طورى كه #عنوان نجاست خوار از آن سلب شود حرمتش از بين مىرود.
🖌 البته گذشته از محو عنوان نجاستخوار مدت تعيين شده را براى تبرئه حيوانات زير بايد در نظر گرفت:
شتر 40 روز
گاو 20 روز
مرغابى 5 روز
مرغ 3 روز
ماهى 1 روز (1)
🔸2. از جمله چيزهايى كه موجب مىشود حيوان حلال گوشت حرام گردد اين است كه انسانى با آن حيوان #نزديكى كند. اين حكم مختص به #چهارپايان است نه آميزش با ساير حيوانات. (2)
🔸3. از جمله چيزهايى كه موجب مىشود حيوان حلال گوشت حرام گردد اين است كه بره يا بزغاله از #شير_خوك بنوشد، به اندازهاى كه قوى شود و گوشتش برويد و استخوانش محكم گردد، اين حكم شامل شير ماده سگ و شير زن كافر نمىشود. (3)
-------------
1. آموزش فقه، محمدحسين فلاح زاده، ص 95 و 347
2. توضيح المسائل مراجع، م 2641
3. رساله نوين، ج 3، ص 207
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ذبح حيوانات
🖌 ذبح حيوانات در دوران #جاهليت به گونههاى مختلفى صورت مىگرفت:
🔸- برخى رسمشان اين بود كه گاو و گوسفند را با ريسمان #خفه مىكردند و بعد مىخوردند.(1)
چنانكه در روسيه با سيخ داغ شاهرگ حيوان را مىسوزانند و بعد از مردن حيوان، آن را مىخورند.
🔸- برخى از مردم جاهلى پاهاى حيوان را مىبستند و آن را #مىزدند تا بميرد و بعد آن را مىخوردند. (2)
🔸- قوچها را وا مىگذاشتند كه به هم #شاخ بزنند و وقتى يكى مىمرد، آن را مىخوردند. (3)
🔸- برخى از اقوام جاهلى حيوانى را كه #گرگ و شير مىكشت، مىخوردند. (4)
🔸- برخى از اقوام جاهلى، آنچه را كه براى #آتشكده مىكشتند، مىخوردند. (5)
🔸- برخى چشمهاى حيوان را مىبستند و از بالاى خانه و مانند آن به پايين مىانداختند و پس از مردن مىخوردند. (6)
-----------------
1. مائده/ 1 تا 3.( منخفقة)
2. مائده/ 1 تا 3( موقوذة)
3. مائده/ 1 تا 3( نطيحة)
4. مائده/ 1 تا 3( ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ)
5. مائده/ 1 تا 3( وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ)
6. مائده/ 1 تا 3( المتردية).
• رجوع کنيد به الميزان، ج 5، ص 296
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص47
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ذبح حیوانات
🔸مسأله: حيوان حلال گوشت #وحشى، چه پرنده و چه غير پرنده به سه صورت حلال مىشود:
1. ذبح كردن؛
2. شكار با سگ شكارى؛
3. شكار با اسلحه. (1)
🔸مسأله: دستور سربريدن حيوان آن است كه #چهار رگ بزرگ گردن آن را از پايين برآمدگى زير گلو به طور كامل ببرند و اگر آنها را بشكافند كافى نيست. (2)
🖌 مسأله: چهار رگ شامل
1. «حلقوم» كه مجراى دخول و خروج نفس است
2. «مرى» كه مجراى طعام و آشاميدنى است،
3 و 4. دو رگ كلفتى كه گلو و مرى را احاطه نمودهاند. (3)
🔸مسأله: اگر بعضى از چهار رگ را ببرند و صبر كنند تا حيوان بميرد بعد بقيه را ببرند فايده ندارد، بلكه اگر به اين مقدار هم صبر نكنند ولى به طور معمول چهار رگ را پشت سر هم نبرند، اگرچه پيش از جان دادن حيوان بقيه رگها را ببرند اشكال دارد. (4)
🔸مسأله: اگر گرگ گلوى گوسفند را به طورى بكند كه از چهار رگى كه در گردن است و بايد بريده شود، چيزى باقى نماند، آن حيوان حرام مىشود، ولى اگر مقدارى از گردن را بكند و چهار رگ باقى باشد يا جاى ديگر بدن را بكند، در صورتى كه گوسفند زنده باشد و به دستورى كه گفته مىشود سر آن را ببرند، حلال و پاك مىباشد. (5)
❓پرسش: آيا ذبح گوسفند از بالاى برآمدگى زير گلو يا از وسط آن موجب حرمت گوشت آن مىشود؟
✅ پاسخ: چنين ذبحى اشكال دارد و بايد از گوشت آن اجتناب شود. (6)
-------------------
1. تحريرالوسيله، ج 3، ص 247، م 12
2. توضيح المسائل مراجع، م 2591؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 257، م 6
3. تحريرالوسيله، ج 3، ص 257، م 4
4. توضيح المسائل مراجع، م 2592
5. توضيح المسائل مراجع، م 2593
6. استفتائات سبحانى، ج 1، س 1155، ص 371
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص48
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🖌 مسأله: سر بريدن حيوان #حلال گوشت پنج شرط دارد:
🔸اول: كسى كه سر حيوان را مىبرد چه مرد باشد چه زن، بايد #مسلمان باشد (و اظهار دشمنى با اهلبيت پيغمبر عليهم السلام نكند)
👈 و بچه مسلمان هم اگر مميز باشد، يعنى خوب و بد را بفهمد مىتواند سر حيوان را ببرد.
🔸دوم: سر حيوان را با چيزى ببرند كه از #آهن باشد.
👈 ولى چنانچه آهن پيدا نشود (و طورى باشد كه اگر سر حيوان را نبرند مىميرد) با چيز تيزى كه چهار رگ آن را جدا كند مانند شيشه و سنگ تيز، مىشود سر آن را بريد.
🔸سوم: در موقع سر بريدن، جلو بدن حيوان رو به #قبله باشد (و كسى كه مىداند بايد رو به قبله سر ببرد)
👈 اگر عمداً حيوان را رو به قبله نكند حيوان حرام مىشود ولى اگر فراموش كند يا مسأله را نداند يا قبله را اشتباه كند يا نداند قبله كدام طرف است، يا نتواند حيوان را رو به قبله كند اشكال ندارد.
🔸چهارم: وقتى مىخواهد سر حيوان را ببرد يا كارد به گلويش بگذارد، به نيت سر بريدن، نام #خدا را ببرد و همين قدر كه بگويد «بسم الله» كافى است
👈 و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد، آن حيوان پاك نمىشود و گوشت آن هم حرام است، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد.
🔸پنجم: حيوان بعد از سر بريدن #حركتى بكند. اگر چه مثلًا چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين زند كه معلوم شود زنده بوده است. (1)
❓پرسش: آيا ذبح حيوانات حلال گوشت با ماشينهاى #اتوماتيك برقى حلال است؟
✅ پاسخ: با شرايط #لازم، حلال است. (2)
❓پرسش: اگر حيوانات را قبل از ذبح شوك برقى دهند به طورى كه قبل يا بعد از ذبح هيچ حركتى نكنند يا حركت كمى بكنند آيا حلالند يا حرام؟
✅ پاسخ: در صورتى كه حيوان بعد از شوك زنده باشد و ذبح شرعى شود حلال است و خوردن و خريد و فروش آن جايز است. (3)
❓پرسش: شرايط حليت جنين در شكم حيوان مذبوح كدام است؟
✅ پاسخ: بايد خلقتش كامل باشد و مو يا پشم بر بدنش روييده باشد. در اين صورت با ذبح مادرش آن نيز حلال و پاك است. (4)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2594؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 257
2. استفتائات گرامى، ج 2، ص 72، س 92
3. استفتائات مكارم، ج 1، س 980
4. استفتائات مكارم، ج 2، ص 420، س 1227
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص49
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ذبح با دستگاه
📌 نظر آیة الله #سيستانی
🖌 مسأله ۱۲۷۴. اگر بخواهند ذبح حيوان - مثلا مرغ - را با دستگاههاي #صنعتي انجام دهند، بايد کليه شرايط ذبح رعايت گردد.
از جمله آنها، موارد ذيل است: 🔻
🔹۱. تيغه دستگاه از جنس آهن باشد؛ [۱]
🔹۲. حيوان در موقع ذبح رو به قبله باشد؛
🔹۳. چهار مجراي حيوان در ناحيه گردن بريده شود؛
🔹۴. در هنگام ذبح نام خداوند متعال توسط فرد مسلماني که عرفا ذبح مستند به اوست، برده شود.
👈 بنابراين در ذبح مرغ، چنانچه راه اندازي دستگاه بعد از آويزان کردن مرغها با روشن کردن آن صورت ميگيرد، لازم است فردي که دستگاه را #روشن ميکند، نام خداوند متعال را ببرد.
👈 اما اگر دستگاه روشن است و کارگر حيوان را گرفته و به دستگاه ميبندد، تا پس از آن به طور خودکار عمل ذبح انجام پذيرد، بايد کسي که #آويزان کردن حيوان به دستگاه به عهده اوست، نام خدواند متعال را ببرد.
----------
۱. اگر تيغه دستگاه از جنس آهن باشد، ولي براي آنکه کند نشود، در لبه آن از روکش الماس استفاده شود، طوري که ذبح به وسيله الماس انجام شود نه آهن، کافي نيست.
📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۵
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با اسلحه
🖌 مسأله: اگر دو نفر حيوانى را #شكار كنند و يكى از آنان مسلمان و ديگرى كافر باشد، يا يكى از آن دو نام خدا را ببرد و ديگرى #عمداً نام خدا را نبرد آن حيوان حلال نيست. (1)
🖌 مسأله: اگر بعد از آن كه حيوانى را تير زدند مثلًا در آب بيافتد و انسان بداند كه حيوان به واسطه تير #و افتادن در آب جان داده، حلال نيست. بلكه اگر #شك كند كه #فقط براى تير بوده يا نه، حلال نمىباشد. (2)
🖌 مسأله: اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال خود او مىشود ولى گذشته از اين كه گناه كرده، بايد #اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد. (3)
🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه #زندهاى از آن بيرون آيد چنانچه آن بچه را به دستورى كه در شرع معين شده سر ببرند، حلال وگرنه حرام مىباشد. (4)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2602
2. توضيح المسائل مراجع، م 2603
3. توضيح المسائل مراجع، م 2604
4. توضيح المسائل مراجع، م 2607
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شکار با اسلحه (۲)
🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه مردهاى از شكمش بيرون آورند، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد پاك و حلال است. (1)
🖌 مسأله: دو حيوان با شكار حلال نمىشوند:
1. حيوان حلال گوشت #اهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى
2. حيوان حلال گوشت وحشى كه به وسيله تربيت كردن #اهلى شده. (2)
🖌 مسأله: حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شكار كردن پاك و حلال مىشود كه #بتواند فرار كند يا پرواز نمايد. بنابراين بچه آهو كه نمىتواند فرار كند و بچه كبك كه نمىتواند پرواز نمايد با شكار كردن پاك و حلال #نمىشوند. (3)
---------------
1. . توضيح المسائل مراجع، م 2608
2. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2584
3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2585
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 55
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حکم بچه حیوان در شکم مادر
🖌 آیت الله #سیستانی
👈 اگر حيوان حلال گوشت را با رعايت شرايطي که در مسائل قبل ذکر شد، ذبح نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط ذيل پاک و حلال ميباشد: [۱] 🔻
🔸 الف. در هنگام ذبح مادر، بچه اش #زنده باشد. بنابراين، اگر بچه پيش از آن مرده باشد، حرام محسوب ميشود.
🔸 ب. سبب مردن بچه حيوان در شکم مادرش، #تأخير در بيرون آوردن آن نباشد. بنابراين، در صورت احتمال زنده بودن بچه حيوان بعد از ذبح مادرش، لازم است با رعايت فوريت #عرفي اقدام به بيرون آوردنش نموده تا در صورت زنده بودن، آن را ذبح شرعي نمايند.
🔸 ج. خلقت آن بچه #کامل باشد و مويا پشم در بدنش روييده باشد، هرچند روح در آن دميده نشده باشد؛ اما اگر خلقتش کامل نشده، حرام محسوب ميشود.
📌 شايان ذکر است، حکم مذکور در اين مسأله شامل حيوانات حرام گوشتي که قابل #تذکيه هستند نيز ميشود و اثر تذکيه، پاکي آنها است، ولي #خوردن آنها حرام است.
👈 اين حکم، شامل صيد حيوانات #وحشي نيز ميشود. بنابراين، اگر حيوان وحشي را با رعايت شرايط آن - شکار نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون
آورند با وجود شرايط فوق تذكيه شده محسوب ميشود.
----------
[۱]: در اين صورت، تذكيه جنين به تذكيه مادر وي محقق ميشود.
📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۷
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى
🖌 مسأله: اگر سگ شكارى حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد:
🔸اول- سگ به طورى تربيت شده باشد كه هروقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند بايستد
🖌 ولى اگر در وقت نزديك شدن به شكار، با جلوگيرى نايستد مانع ندارد و احتياط واجب آن است كه اگر عادت دارد كه پيش از رسيدن صاحبش شكار را مىخورد، از شكار او اجتناب كنند، ولى اگر اتفاقاً شكار را بخورد اشكال ندارد.
🔸 دوم- صاحبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شكار رود و حيوانى را شكار كند خوردن آن حيوان حرام است.
👈 بلكه اگر از پيش خود دنبال شكار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار برساند اگرچه به واسطه صداى صاحبش شتاب كند، بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن آن شكار خوددارى نمايند.
🔸 سوم- كسى كه سگ را مىفرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد و اگر كافر يا كسى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر عليهم السلام مىكند سگ را بفرستد، شكار آن سگ حرام است. (1)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص55
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى (۲)
🔸چهارم- وقت #فرستادن سگ، نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شكار حرام است، 👈 ولى اگر از روى #فراموشى باشد اشكال ندارد.
و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پيش از آن كه سگ به شكار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتياط واجب بايد از آن شكار اجتناب نمايد.
🔸پنجم- شكار به واسطه زخمى كه از دندان سگ پيدا كرده بميرد پس اگر سگ، شكار را #خفه كند، يا شكار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست.
🔸ششم- كسى كه سگ را فرستاده وقتى برسد كه حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد 👈 و چنانچه وقتى برسد كه به اندازه سر بريدن وقت باشد (مثلًا حيوان چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين بزند) چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال #نيست.(1)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى (۳)
🖌 مسأله: كسى كه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد كه بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه به طور معمول و با شتاب مثلًا كارد را بيرون آورد و وقت سر بريدن بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، و اگر چيزى همراه او نباشد كه با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد واجب آن است كه از خوردن آن خوددارى كند. (1)
🖌 مسأله: اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شكار كنند، چنانچه همه آنها داراى شرطهايى كه گفته شده بودهاند، شكار حلال است و اگر يكى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شكار حرام است. (2)
🖌 مسأله: اگر سگ را براى شكار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شكار كند، آن شكار حلال و پاك است و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شكار كند، هر دوى آنها حلال و پاك مىباشند. (3)
🖌 مسأله: اگر باز يا حيوان ديگرى #غير سگ شكارى حيوانى را شكار كند، آن شكار حلال نيست ولى اگر وقتى برسند كه حيوان زنده باشد و به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است. (4)
--------------
1. . توضيح المسائل مراجع، م 2610
2. . توضيح المسائل مراجع، م 2611
3. . توضيح المسائل مراجع، م 2612
4. . توضيح المسائل مراجع، م 2614؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 1؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 و 259
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 گوشت پرندگان
🖌 پرندگان از نظر حلال يا حرام بودن دو دستهاند:
🔸 الف) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح شده است،
مانند: مرغ، خروس، مرغابى، اردك و كبوتر كه #حلالند
👈 و پرندههايى چون كلاغ، زاغ، خفاش، عقاب، طوطى و طاووس كه #حرامند.
🔸 ب) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح نشده است و بايد از روى نشانهها شناخت.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 معيار پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت
🖌 پرندگان حلال از حرام به #دو امر تشخيص داده مىشود كه هركدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن است.
🔸1. هر پرندهاى كه گشودن بالهايش در وقت پريدن #بيشتر از تكان دادن بالهايش باشد، حرام است و هر پرندهاى كه عكس آن باشد، حلال است.
🔸2. هر پرندهاى كه #يكى از سه ويژگى زير را داشته باشد، حلال است و هر پرندهاى كه هيچيك از آنها را نداشته باشد، حرام است: 🔻
👈1. چينه دان (چيزى كه نزديك گلوى پرنده است كه دانهها در آن جمع مىشود)،
👈2. سنگدان (كه سنگهاى ريزى كه پرنده مىخورد در آن جمع مىشود)
👈3. تيغى كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.(1) و به آن چنگك گفته مىشود.
-----------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 157، م 8؛ جواهر، ج 36، ص 298؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرندگان حلال
🖌 مسأله: از پرندگان، تمام اقسام #كبوتر حلال است مانند قمرى، قرقاول، بلدرچين، كبك، شترمرغ، مرغابى، هوبره، درنا و همه اقسام #مرغ_خانگى و همه اقسام #گنجشك كه از جمله آنهاست بلبل و سار و چكاوك. (1)
🔰 پرندگان حرام
🖌 مسأله: #خفاش و #طاووس و #طوطى و هر پرنده صاحب #پنجه- چه قوى باشد كه با آن پرندگان را صيد كرده و پاره پاره نمايد مانند باز و قوش و عقاب و شاهين و قرقى يا ضعيف باشد كه بر آن قدرت نداشته باشد مانند لاشخور و كركس، همه اينها از پرندگان حرام گوشت مىباشند. (2)
🖌 مسأله: حرام گوشتان #عرضى به پرندگانى گفته مىشود كه ذاتاً حلال گوشت هستند ولى از نجاست و مدفوع انسان تغذيه مىكنند. (3)
-----------------
1. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 156، م 6
2. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، م 6
3. . فرهنگ فقه، ج 2، ص 255
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص58
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari