eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
666 دنبال‌کننده
241 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حرام شدن حيوانات گوشت‏ 🖌 حيواناتى كه در اصل حلال گوشتند در اثر زير حرام مى‏گردند: 🔸1. هر حيوان حلال گوشتى كه گردد (از مدفوع انسان تغذيه كند) 👈 و با ترك تغذيه از نجاست به طورى كه نجاست خوار از آن سلب شود حرمتش از بين مى‏رود. 🖌 البته گذشته از محو عنوان نجاست‏خوار مدت تعيين شده را براى تبرئه حيوانات زير بايد در نظر گرفت: شتر 40 روز گاو 20 روز مرغابى 5 روز مرغ 3 روز ماهى 1 روز (1) 🔸2. از جمله چيزهايى كه موجب مى‏شود حيوان حلال گوشت حرام گردد اين است كه انسانى با آن حيوان كند. اين حكم مختص به است نه آميزش با ساير حيوانات. (2) 🔸3. از جمله چيزهايى كه موجب مى‏شود حيوان حلال گوشت حرام گردد اين است كه بره يا بزغاله از بنوشد، به اندازه‏اى كه قوى شود و گوشتش برويد و استخوانش محكم گردد، اين حكم شامل شير ماده سگ و شير زن كافر نمى‏شود. (3) ------------- 1. آموزش فقه، محمدحسين فلاح زاده، ص 95 و 347 2. توضيح المسائل مراجع، م 2641 3. رساله نوين، ج 3، ص 207 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص45 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ذبح حيوانات‏ 🖌 ذبح حيوانات در دوران به گونه‏هاى مختلفى صورت مى‏گرفت: 🔸- برخى رسمشان اين بود كه گاو و گوسفند را با ريسمان مى‏كردند و بعد مى‏خوردند.(1) چنانكه در روسيه با سيخ داغ شاهرگ حيوان را مى‏سوزانند و بعد از مردن حيوان، آن را مى‏خورند. 🔸- برخى از مردم جاهلى پاهاى حيوان را مى‏بستند و آن را ‏زدند تا بميرد و بعد آن را مى‏خوردند. (2) 🔸- قوچها را وا مى‏گذاشتند كه به هم بزنند و وقتى يكى مى‏مرد، آن را مى‏خوردند. (3) 🔸- برخى از اقوام جاهلى حيوانى را كه و شير مى‏كشت، مى‏خوردند. (4) 🔸- برخى از اقوام جاهلى، آنچه را كه براى مى‏كشتند، مى‏خوردند. (5) 🔸- برخى چشمهاى حيوان را مى‏بستند و از بالاى خانه و مانند آن به پايين مى‏انداختند و پس از مردن مى‏خوردند. (6) ----------------- 1. مائده/ 1 تا 3.( منخفقة) 2. مائده/ 1 تا 3( موقوذة) 3. مائده/ 1 تا 3( نطيحة) 4. مائده/ 1 تا 3( ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ) 5. مائده/ 1 تا 3( وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ) 6. مائده/ 1 تا 3( المتردية). • رجوع کنيد به الميزان، ج 5، ص 296 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص47 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ذبح حیوانات 🔸مسأله: حيوان حلال گوشت ، چه پرنده و چه غير پرنده به سه صورت حلال مى‏شود: 1. ذبح كردن؛ 2. شكار با سگ شكارى؛ 3. شكار با اسلحه. (1) 🔸مسأله: دستور سربريدن حيوان آن است كه رگ بزرگ گردن آن را از پايين برآمدگى زير گلو به طور كامل ببرند و اگر آنها را بشكافند كافى نيست. (2) 🖌 مسأله: چهار رگ شامل 1. «حلقوم» كه مجراى دخول و خروج نفس است 2. «مرى» كه مجراى طعام و آشاميدنى است، 3 و 4. دو رگ كلفتى كه گلو و مرى را احاطه نموده‏اند. (3) 🔸مسأله: اگر بعضى از چهار رگ را ببرند و صبر كنند تا حيوان بميرد بعد بقيه را ببرند فايده ندارد، بلكه اگر به اين مقدار هم صبر نكنند ولى به طور معمول چهار رگ را پشت سر هم نبرند، اگرچه پيش از جان دادن حيوان بقيه رگها را ببرند اشكال دارد. (4) 🔸مسأله: اگر گرگ گلوى گوسفند را به طورى بكند كه از چهار رگى كه در گردن است و بايد بريده شود، چيزى باقى نماند، آن حيوان حرام مى‏شود، ولى‏ اگر مقدارى از گردن را بكند و چهار رگ باقى باشد يا جاى ديگر بدن را بكند، در صورتى كه گوسفند زنده باشد و به دستورى كه گفته مى‏شود سر آن را ببرند، حلال و پاك مى‏باشد. (5) ❓پرسش: آيا ذبح گوسفند از بالاى برآمدگى زير گلو يا از وسط آن موجب حرمت گوشت آن مى‏شود؟ ✅ پاسخ: چنين ذبحى اشكال دارد و بايد از گوشت آن اجتناب شود. (6) ------------------- 1. تحريرالوسيله، ج 3، ص 247، م 12 2. توضيح المسائل مراجع، م 2591؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 257، م 6 3. تحريرالوسيله، ج 3، ص 257، م 4 4. توضيح المسائل مراجع، م 2592 5. توضيح المسائل مراجع، م 2593 6. استفتائات سبحانى، ج 1، س 1155، ص 371 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص48 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🖌 مسأله: سر بريدن حيوان گوشت پنج شرط دارد: 🔸اول: كسى كه سر حيوان را مى‏برد چه مرد باشد چه زن، بايد باشد (و اظهار دشمنى با اهل‏بيت پيغمبر عليهم السلام نكند) 👈 و بچه مسلمان هم اگر مميز باشد، يعنى خوب و بد را بفهمد مى‏تواند سر حيوان را ببرد. 🔸دوم: سر حيوان را با چيزى ببرند كه از باشد. 👈 ولى چنانچه آهن پيدا نشود (و طورى باشد كه اگر سر حيوان را نبرند مى‏ميرد) با چيز تيزى كه چهار رگ آن را جدا كند مانند شيشه و سنگ تيز، مى‏شود سر آن را بريد. 🔸سوم: در موقع سر بريدن، جلو بدن حيوان رو به باشد (و كسى كه مى‏داند بايد رو به قبله سر ببرد) 👈 اگر عمداً حيوان را رو به قبله نكند حيوان حرام مى‏شود ولى اگر فراموش كند يا مسأله را نداند يا قبله را اشتباه كند يا نداند قبله كدام طرف است، يا نتواند حيوان را رو به قبله كند اشكال ندارد. 🔸چهارم: وقتى مى‏خواهد سر حيوان را ببرد يا كارد به گلويش بگذارد، به نيت سر بريدن، نام را ببرد و همين قدر كه بگويد «بسم الله» كافى است 👈 و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را ببرد، آن حيوان پاك نمى‏شود و گوشت آن هم حرام است، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشكال ندارد. 🔸پنجم: حيوان بعد از سر بريدن بكند. اگر چه مثلًا چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين زند كه معلوم شود زنده بوده است. (1) ❓پرسش: آيا ذبح حيوانات حلال گوشت با ماشين‏هاى برقى حلال است؟ ✅ پاسخ: با شرايط ، حلال است. (2) ❓پرسش: اگر حيوانات را قبل از ذبح شوك برقى دهند به طورى كه قبل يا بعد از ذبح هيچ حركتى نكنند يا حركت كمى بكنند آيا حلالند يا حرام؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه حيوان بعد از شوك زنده باشد و ذبح شرعى شود حلال است و خوردن و خريد و فروش آن جايز است. (3) ❓پرسش: شرايط حليت جنين در شكم حيوان مذبوح كدام است؟ ✅ پاسخ: بايد خلقتش كامل باشد و مو يا پشم بر بدنش روييده باشد. در اين صورت با ذبح مادرش آن نيز حلال و پاك است. (4) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 2594؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 257 2. استفتائات گرامى، ج 2، ص 72، س 92 3. استفتائات مكارم، ج 1، س 980 4. استفتائات مكارم، ج 2، ص 420، س 1227 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص49 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ذبح با دستگاه 📌 نظر آیة الله 🖌 مسأله ۱۲۷۴. اگر بخواهند ذبح حيوان - مثلا مرغ - را با دستگاه‌هاي انجام دهند، بايد کليه شرايط ذبح رعايت گردد. از جمله آنها، موارد ذيل است: 🔻 🔹۱. تيغه دستگاه از جنس آهن باشد؛ [۱] 🔹۲. حيوان در موقع ذبح رو به قبله باشد؛ 🔹۳. چهار مجراي حيوان در ناحيه گردن بريده شود؛ 🔹۴. در هنگام ذبح نام خداوند متعال توسط فرد مسلماني که عرفا ذبح مستند به اوست، برده شود. 👈 بنابراين در ذبح مرغ، چنانچه راه اندازي دستگاه بعد از آويزان کردن مرغ‌ها با روشن کردن آن صورت مي‌گيرد، لازم است فردي که دستگاه را مي‌کند، نام خداوند متعال را ببرد. 👈 اما اگر دستگاه روشن است و کارگر حيوان را گرفته و به دستگاه مي‌بندد، تا پس از آن به طور خودکار عمل ذبح انجام پذيرد، بايد کسي که کردن حيوان به دستگاه به عهده اوست، نام خدواند متعال را ببرد. ---------- ۱. اگر تيغه دستگاه از جنس آهن باشد، ولي براي آنکه کند نشود، در لبه آن از روکش الماس استفاده شود، طوري که ذبح به وسيله الماس انجام شود نه آهن، کافي نيست. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۵ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با اسلحه‏ 🖌 مسأله: اگر دو نفر حيوانى را كنند و يكى از آنان مسلمان و ديگرى كافر باشد، يا يكى از آن دو نام خدا را ببرد و ديگرى نام خدا را نبرد آن حيوان حلال نيست. (1) 🖌 مسأله: اگر بعد از آن كه حيوانى را تير زدند مثلًا در آب بيافتد و انسان بداند كه حيوان به واسطه تير #و افتادن در آب جان داده، حلال نيست. بلكه اگر كند كه براى تير بوده يا نه، حلال نمى‏باشد. (2) 🖌 مسأله: اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال خود او مى‏شود ولى گذشته از اين كه گناه كرده، بايد اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد. (3) 🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه ‏اى از آن بيرون آيد چنانچه آن بچه را به دستورى كه در شرع معين شده سر ببرند، حلال وگرنه حرام مى‏باشد. (4) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2602 2. توضيح المسائل مراجع، م 2603 3. توضيح المسائل مراجع، م 2604 4. توضيح المسائل مراجع، م 2607 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شکار با اسلحه (۲) 🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه مرده‏اى از شكمش بيرون آورند، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد پاك و حلال است. (1) 🖌 مسأله: دو حيوان با شكار حلال نمى‏شوند: 1. حيوان حلال گوشت مانند گوسفند و مرغ خانگى 2. حيوان حلال گوشت وحشى كه به وسيله تربيت كردن شده. (2) 🖌 مسأله: حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شكار كردن پاك و حلال مى‏شود كه فرار كند يا پرواز نمايد. بنابراين بچه آهو كه نمى‏تواند فرار كند و بچه كبك كه نمى‏تواند پرواز نمايد با شكار كردن پاك و حلال ‏شوند. (3) --------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2608 2. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2584 3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2585 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حکم بچه حیوان در شکم مادر 🖌 آیت الله 👈 اگر حيوان حلال گوشت را با رعايت شرايطي که در مسائل قبل ذکر شد، ذبح نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط ذيل پاک و حلال مي‌باشد: [۱] 🔻 🔸 الف. در هنگام ذبح مادر، بچه اش باشد. بنابراين، اگر بچه پيش از آن مرده باشد، حرام محسوب مي‌شود. 🔸 ب. سبب مردن بچه حيوان در شکم مادرش، در بيرون آوردن آن نباشد. بنابراين، در صورت احتمال زنده بودن بچه حيوان بعد از ذبح مادرش، لازم است با رعايت فوريت اقدام به بيرون آوردنش نموده تا در صورت زنده بودن، آن را ذبح شرعي نمايند. 🔸 ج. خلقت آن بچه باشد و مويا پشم در بدنش روييده باشد، هرچند روح در آن دميده نشده باشد؛ اما اگر خلقتش کامل نشده، حرام محسوب مي‌شود. 📌 شايان ذکر است، حکم مذکور در اين مسأله شامل حيوانات حرام گوشتي که قابل هستند نيز مي‌شود و اثر تذکيه، پاکي آنها است، ولي آنها حرام است. 👈 اين حکم، شامل صيد حيوانات نيز مي‌شود. بنابراين، اگر حيوان وحشي را با رعايت شرايط آن - شکار نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط فوق تذكيه شده محسوب مي‌شود. ---------- [۱]: در اين صورت، تذكيه جنين به تذكيه مادر وي محقق مي‌شود. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ 🖌 مسأله: اگر سگ شكارى حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد: 🔸اول- سگ به طورى تربيت شده باشد كه هروقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند بايستد 🖌 ولى اگر در وقت نزديك شدن به شكار، با جلوگيرى نايستد مانع ندارد و احتياط واجب آن است كه اگر عادت دارد كه پيش از رسيدن صاحبش شكار را مى‏خورد، از شكار او اجتناب كنند، ولى اگر اتفاقاً شكار را بخورد اشكال ندارد. 🔸 دوم- صاحبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شكار رود و حيوانى را شكار كند خوردن آن حيوان حرام است. 👈 بلكه اگر از پيش خود دنبال شكار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار برساند اگرچه به واسطه صداى صاحبش شتاب كند، بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن آن شكار خوددارى نمايند. 🔸 سوم- كسى كه سگ را مى‏فرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد و اگر كافر يا كسى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر عليهم السلام مى‏كند سگ را بفرستد، شكار آن سگ حرام است. ‌(1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ (۲) 🔸چهارم- وقت سگ، نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شكار حرام است، 👈 ولى اگر از روى باشد اشكال ندارد. و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پيش از آن كه سگ به شكار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتياط واجب بايد از آن شكار اجتناب نمايد. 🔸پنجم- شكار به واسطه زخمى كه از دندان سگ پيدا كرده بميرد پس اگر سگ، شكار را كند، يا شكار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست. 🔸ششم- كسى كه سگ را فرستاده وقتى برسد كه حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد 👈 و چنانچه وقتى برسد كه به اندازه سر بريدن وقت باشد (مثلًا حيوان چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين بزند) چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال .‌(1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ (۳) 🖌 مسأله: كسى كه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد كه بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه به طور معمول و با شتاب مثلًا كارد را بيرون آورد و وقت سر بريدن بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، و اگر چيزى همراه او نباشد كه با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد واجب آن است كه از خوردن آن خوددارى كند. (1) 🖌 مسأله: اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شكار كنند، چنانچه همه آنها داراى شرطهايى كه گفته شده بوده‏اند، شكار حلال است و اگر يكى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شكار حرام است. (2) 🖌 مسأله: اگر سگ را براى شكار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شكار كند، آن شكار حلال و پاك است و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شكار كند، هر دوى آنها حلال و پاك مى‏باشند. (3) 🖌 مسأله: اگر باز يا حيوان ديگرى سگ شكارى حيوانى را شكار كند، آن شكار حلال نيست ولى اگر وقتى برسند كه حيوان زنده باشد و به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است. (4) -------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2610 2. . توضيح المسائل مراجع، م 2611 3. . توضيح المسائل مراجع، م 2612 4. . توضيح المسائل مراجع، م 2614؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 1؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 و 259 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 گوشت پرندگان‏ 🖌 پرندگان از نظر حلال يا حرام بودن دو دسته‏اند: 🔸 الف) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح شده است، مانند: مرغ، خروس، مرغابى، اردك و كبوتر كه 👈 و پرنده‏هايى چون كلاغ، زاغ، خفاش، عقاب، طوطى و طاووس كه . 🔸 ب) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح نشده است و بايد از روى نشانه‏ها شناخت. 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 معيار پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت‏ 🖌 پرندگان حلال از حرام به امر تشخيص داده مى‏شود كه هركدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن است. 🔸1. هر پرنده‏اى كه گشودن بالهايش در وقت پريدن از تكان دادن بالهايش باشد، حرام است و هر پرنده‏اى كه عكس آن باشد، حلال است. 🔸2. هر پرنده‏اى كه از سه ويژگى زير را داشته باشد، حلال است و هر پرنده‏اى كه هيچ‏يك از آنها را نداشته باشد، حرام است: 🔻 👈1. چينه دان (چيزى كه نزديك گلوى پرنده است كه دانه‏ها در آن جمع مى‏شود)، 👈2. سنگدان (كه سنگهاى ريزى كه پرنده مى‏خورد در آن جمع مى‏شود) 👈3. تيغى كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.‌(1) و به آن چنگك گفته مى‏شود. ----------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 157، م 8؛ جواهر، ج 36، ص 298؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پرندگان حلال‏ 🖌 مسأله: از پرندگان، تمام اقسام حلال است مانند قمرى، قرقاول، بلدرچين، كبك، شترمرغ، مرغابى، هوبره، درنا و همه اقسام و همه اقسام كه از جمله آنهاست بلبل و سار و چكاوك. (1) 🔰 پرندگان حرام‏ 🖌 مسأله: و و و هر پرنده صاحب - چه قوى باشد كه با آن پرندگان را صيد كرده و پاره پاره نمايد مانند باز و قوش و عقاب و شاهين و قرقى يا ضعيف باشد كه بر آن قدرت نداشته باشد مانند لاشخور و كركس، همه اينها از پرندگان حرام گوشت مى‏باشند. (2) 🖌 مسأله: حرام گوشتان به پرندگانى گفته مى‏شود كه ذاتاً حلال گوشت هستند ولى از نجاست و مدفوع انسان تغذيه مى‏كنند. (3) ----------------- 1. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 156، م 6 2. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، م 6 3. . فرهنگ فقه، ج 2، ص 255 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari