eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
635 دنبال‌کننده
237 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا خوردن غذاهاى حلال كه موجب يا شدن بيمارى مى‏شود حرام است؟ ✅ پاسخ: در صورت علم به آن حرام است. (1) ❓پرسش: آيا رياضت كشيدن به واسطه كم خوردن غذا چنان چه در طولانى مدت موجب بيمارى شود جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر علم به ضرر داشتن دارد جايز نيست. (2) ❓پرسش: پرخورى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر ضرر آور باشد جايز نيست. (3) 🔸 مسأله: استفاده و فروش غذاى مانده و فاسد كه موجب ضرر و مسموميت شود شرعاً حرام است. (4) ------------------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 383، س 5909 2. استفتائات بهجت، ج 4، ص 387، س 5927 3. استفتائات بهجت، ج 4، ص 387، س 5926؛ مجمع المسائل گلپايگانى، ج 3، ص 64 4. استفتائات امام خمينى، ج 2، س 15 و 90 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص83 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواد مخدر (1) ❓پرسش: استعمال مواد مخدر به صورت خوردن، نوشيدن، كشيدن و تزريق چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: استعمال مواد مخدر با توجه به آثار سوءشان حرام است. (2) 🔸مسأله: چيزى كه مثلًا يك مرتبه يا دو مرتبه‏اش ضرر ندارد؛ ولى به آن و تكرار زياد آن ضرر داشته باشد، فقط آن حرام مى‏باشد. (3) ❓پرسش: كشيدن ترياك چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اعتياد به ترياك جايز نيست و معتاد در صورت عدم لزوم ضرر بايد آن را ترك كند. (4) -------------- 1. براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به كتاب« مواد مخدر در منابع فقهى و فتاواى مراجع تقليد»؛ دكتر على اكبر قاصدى، انتشارات خرسندى 2. اجوبه، س 1403؛ جامع الاحكام، ج 2، س 1747؛ جامع المسائل، ج 1، س 964؛ استفتائات جديد، جواد تبريزى، ص 402، س 178؛ استفتائات محمدعلى اراكى، ص 178 3. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 6 4. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 37، س 103 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوردن خاك و گِل‏ 🔸مسأله: خوردن حرام است. (1) 🔹مسأله: خوردن تربت مقدس جهت استشفا، يا به فرو بردن در حلق و بلعيدن است و يا به حل آن در آب و آشاميدن آن است، يا با شربتى ممزوج و آن را به قصد شفا بخورد. (2) 🔸مسأله: اشكالى ندارد از حائر امام حسين تا سرحد يك ميل (800 متر) بلكه بيشتر از آن حد تا حدودى كه احاديث مشتمل بر آن است، جهت استشفا به قصد گرفته شود. (3) 🔹مسأله: آنچه كه از خاك ريز با گندم و جو مخلوط مى‏شود و در آن مى‏گردد اشكال ندارد. 👈 و همچنين است آنچه از غبار و خاك روى ميوه مى‏نشيند و يا آبى كه گل آلوده شده مانعى ندارد. (4) ------------------ 1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 9، ص 164 2. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 12 3. تحريرالوسيله، ج 3، ص 291، م 11 4. تحريرالوسيله، ج 3، ص 291، م 8 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوردن و آشاميدن چيزهاى نجس و متنجس‏ 🔸مسأله: خوردن چيزهايى كه عين و ذات آنها است حرام مى‏باشد و همچنين چيزى كه نجس شده- تا زمانى كه نجاستش باقى باشد- مايع باشد يا جامد. (1) 🔹مسأله: خوردن و آشاميدن چيز نجس حرام است و همچنين عين نجس به اطفال، در صورتى كه ضرر داشته باشد حرام مى‏باشد. بلكه اگر ضرر هم نداشته باشد، بنا بر احتياط واجب از آن خوددارى كنند. ولى خوراندن غذاهايى كه نجس شده به طفل حرام نيست. (2) 👈 خوردن غذايى كه با تماس با بدن كافر نجس شده حرام است. (3) 🔸مسأله: اگر انسان ببيند كسى چيز نجسى را مى‏خورد، لازم نيست به او بگويد. (4) 🔹مسأله: اگر صاحبخانه در بين غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، بايد به ميهمان‏ها بگويد، اما اگر يكى از ميهمان‏ها بفهمد، لازم نيست به ديگران خبر دهد، ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد كه مى‏داند به واسطه نگفتن، خود او هم نجس مى‏شود بايد بعد از غذا به آنان بگويد. (5) ------------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول غير الحيوان، م 1 2. توضيح المسائل مراجع، م 141؛ به فتواى برخى از فقها، خورانيدن غذاى متنجس به كودكان نيزحرام است 3. تحريرالوسيله، ج 2، ص 169، م 28 4. توضيح المسائل مراجع، م 143 5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 145 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔸مسأله: اگر چيزى را كه عاريه كرده نجس شود اگر بداند كه صاحبش آن چيز را در خورن و آشاميدن استعمال مى‏كند، واجب است به او بگويد. (1) 🔸مسأله: خوردن لقمه نجس به خون دهان، حرام است. (2) ❓پرسش: اگر صاحب رستوران متوجه شود كه غذايى نجس است، آيا مى‏تواند آن را به مشتريان عرضه كند و آيا بايد به مشتريانى كه در حال خوردن هستند اطلاع دهد؟ ✅ پاسخ: خير عرضه كردن چنين غذايى جايز نيست و در صورت مشغول بودن مشتريان به خوردن غذا بايد به آنها اعلام كند و حق دريافت وجه غذا را نيز ندارد. (3) --------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 146 2. توضيح المسائل مراجع، م 100 و 141 3. مسائل جديد، ج 3، ص 149 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 86 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: اگر انسان ببيند كسى چيز نجسى را مى‏خورد آيا لازم است به او بگويد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: لازم نيست به او بگويد. اينكه با او طورى معاشرت داشته باشد كه اگر نگويد وسايل و لوازم مشترك بين آن دو نجس مى‏شود. (1) ❓پرسش: كسانى كه در كشورهاى غير اسلامى سفر مى‏كنند آيا مى‏توانند از غذاهايى كه در رستوران‏ها پخته مى‏شود استفاده كنند؟ ✅ پاسخ: چيزهايى كه نياز به تذكيه دارد از آن اجتناب كنند، مانند گوشت. ولى خوردن ديگر غذاها با به نجاست اشكال ندارد. (2) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 143 2. استفتائات سبحانى، ص 371، س 1158 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 87 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استخاره آیت الله 🔻 اقسامی دارد: 🔸الف. استخاره دعایی. 🔸ب. استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن). 👈 «استخاره دعایی»، نوعی از دعا است که فرد از خداوند متعال می‌خواهد آنچه خیرو به صلاح اوست را در مورد امر خاصی یا مطلق امور برایش پیش آورد؛ این نوع استخاره در هر عمل مشروعی که انسان تصمیم بر انجام آن دارد، مستحب است و اختصاص به مورد تحیر و تردید ندارد. [۱] 👈 استخاره برای رفع تردید (با قرآن و تسبیح و غیر آن)، عملی است که فرد در « موارد تحیر و تردید» با قرآن یا تسبیح یا قعه و مانند آن انجام می‌دهد و از خداوند متعال طلب خیر می‌نماید. 📌 این نوع استخاره، مخصوص موارد و دو دلی است که راهی برای تعیین مورد صلاح و خیر وجود ندارد و به قصد انجام می‌شود، تا از این طریق، فرد از سرگردانی و دو دلی در تصمیم گیری و انتخاب رهایی یاید. ---------- [۱]: از جمله آنها، دعای استخاره نقل شده از حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) در صحیفه سجادیه، دعای سی و سوم می‌باشد. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، ص ۲۲۶ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 استخاره آیت الله 🔻 📌 استخاره برای رفع تردید در چند مورد جایگاه ندارد و صحیح نیست: 🔸۱. مواردی که است، مانند سقط جنين، قطع رحم، ارتباط نامشروع، دریافت وام ربوی، خروج زن از منزل بدون اذن از شوهر. 🔸۲. برای و پیشگویی و اطلاع از غیب 👈 مثل اینکه آیا در امتحانات قبول می‌شود یا خیر؟ 👈آیا در آینده کسب و کارش رونق پیدا کرده و خوب می‌شود یا خیر؟ 👈آیا فلانی او را دوست دارد یا نه؟ 👈آیا در آینده صاحب اولاد خواهد شد یا نه؟ 👈یا در پیدا کردن دزد و قاتل و مانند آن، مثل موردی که وسیله ای از او سرقت شده و به فردی مشکوک است و استخاره می‌کند که دزد همین فرد است یا نه؟ 🔸۳. بعد از و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل؛ 🔹همچنین، شایسته است انسان در اموری که می‌خواهد درباره آن تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و از راه‌های عقلایی که برای تشخیص مصلحت وجود دارد بهره برد و در صورتی که با این کارها او برطرف نشد، چنانچه خواست استخاره نماید. 📚 توضیح المسایل جامع جلد ۲، صفحه ۲۲۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوردن مال ديگران بدون رضايت آنان‏ 🔸 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ‏ (1) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اموال يكديگر را به باطل (و از طريق نامشروع) نخوريد. 🖌 مسأله: خوردن مال ديگرى حرام است اگرچه كافرى باشد كه مالش محترم است مگر اين كه به و رضايت او باشد و به علم و مانند آن رضايت او احراز شود. 👈 در حديث وارد شده كسى كه طعامى بخورد كه به آن خوانده نشده، در حقيقت پاره‏اى از آتش را خورده است. (2) 👈خوردن ميوه ديگران بدون اجازه حرام است، چه كم باشد چه زياد. يك حبه انگور باشد يا يك خوشه. ❓پرسش: چيدن ميوه از باغ كشاورزى، براى خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ، آيا حلال است يا خير و اينكه مى‏گويند به اندازه خوردن حلال است و بردن حلال نيست، چگونه است؟ ✅ پاسخ: اگر درخت ميوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد مى‏تواند در حال عبور از خيابان، از ميوه آن درخت براى خوردن در همان جا استفاده كند، به شرط آن كه از حد سيرى و احتياج، تجاوز نكند. (3) ❓پرسش: آب زراعتى در صورت نارضايتى مالكين آن براى آشاميدن مباح مى‏باشد يا خير؟ ✅ پاسخ: در فرض مسأله بدون رضايت مالك جايز نيست. (4) ----------------- 1. نساء/ 29. 2. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 28 و 29( من اكل من طعام لم يدع اليه فكانما اكل قطعة من النار). 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 510، س 19. 4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 22. 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا مى‏شود ميوه شاخه درخت همسايه را كه وارد خانه ما شده مصرف كرد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (1) 🔸مسأله: در مورد كالاهاى خوردنى، اگر مشترى قصد خريد ندارد، نبايد از كالاى مورد نظر بچشد. 👈 شخصى از امام صادق عليه السلام سؤال كرد: مردى چيز چشيدنى را مى‏خرد، آيا پيش از خريدن مى‏تواند آن را بچشد؟ امام عليه السلام فرمود: آرى، مى‏تواند آن را بچشد و چيزى را كه نمى‏خواهد بخرد، هرگز نچشد. (1) ❓پرسش: آيا جايز است از مواد خوراكى دوستمان استفاده كنيم و پول آن را به او بدهيم؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: خير بدون اجازه صاحبش جايز نيست. (3) 🔸مسأله: خوردن از ميوه باغات و آب چاه و قنات شخصى جايز نيست. (4) ❓پرسش: اگر انسان به باغى برود و صاحب باغ نباشد و نداند كه رضايت دارد يا نه، آيا مى‏تواند از ميوه‏هاى درختان باغ در حد نياز استفاده نمايد؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه باغ محصور نباشد يا شاخه‏هايش بيرون آمده باشد و به قصد عبور از آن راه برود نه به قصد باغ و چيدن ميوه، در اين صورت استفاده به مقدار نياز خوردن (نه بردن) اشكالى ندارد. (5) ------------------ 1. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1370؛ استفتائات بهجت، ج 4، ص 378 2. أ يذوقه قبل أن يشترى ... . منابع فقه شيعه، ج 22، ص 888 3. رساله دانشجويى، ص 354 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 384، س 1376 5. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 561، س 157 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 90 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتاء ❓پرسش: استفاده از ميوه‏هاى درختان كه در خيابان‏ها و پياده‏روها وجود دارد تا چه حدى مجاز است؟ ✅ پاسخ: استفاده از ميوه‏هايى كه در عرف و عادت محل براى همه مباح شده است مانند توت، در بسيارى از مناطق اشكالى ندارد ولى غير آن متعلق به صاحب آن است. (1) ----------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، ص 562، س 1574 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند مسأله 🔸مسأله: خوردن ميوه‏هاى زير درخت باغ‏هاى مردم بدون رضايت صاحب آنها جايز نيست. (۱) 🔸مسأله: ميوه و غذايى كه مال مشترى است، صاحب و كاركنان آنها بدون اجازه نمى‏توانند بخورند. 🔸مسأله: اگر فردى غذاى ديگرى را غصب كند و به غير مالك به حساب اينكه مال خودش است بخوراند و خورنده آن نداند كه مال ديگرى است، مانند اينكه غذا را به ميهمان بخوراند، هر دو ضامن مى‏باشند. 👈 پس مالك حق دارد از هركدام از آنها درخواست غرامت كند. پس اگر از غاصب غرامت بگيرد بر خورنده آن نمى‏تواند رجوع نمايد و اگر از خورنده غرامت بگيرد او مى‏تواند بر غاصب رجوع كند زيرا او را فريب داده است. (۲) 🔸مسأله: اگر درختى را با شاخه غصبى بزنند، تمام ميوه‏هايش متعلق به است. (۳) ----------------- 1. استفتائات بهجت، س 5757 ۲. تحريرالوسيله، ج 3، ص 343، م 71 ۳. توضيح المسائل امام، ص 432، مسائل متفرقه، س 90 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خمس غذا 🔸مسأله: انسان تا خمس مالش را ندهد نمى‏تواند در آن تصرف كند يعنى غذايى كه در آن خمس باشد نمى‏تواند بخورد و با پولى كه خمس آن را نداده نمى‏تواند چيزى بخرد. (1) ❓پرسش: رفت و آمد با خانواده‏اى كه خمس پرداخت نمى‏كنند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: معاشرت با آنان اشكال ندارد و اگر داشته باشد به غذاى آنها خمس تعلق گرفته خوردن آن جايز نيست. (2) ❓پرسش: پدرم بعضى از تكاليف مانند خمس و زكات و مانند آن را رعايت نمى‏كند. نمى‏خواهم اموال ايشان در زندگى من داخل شود، اما اصرار دارند كه به من كمك كنند، چه كار كنم؟ ✅ پاسخ: شما مى‏توانيد از مال ايشان استفاده كنيد و خمس آن را بپردازيد. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1790 2. توضيح المسائل مراجع، م 1795؛ اجوبه، س 932 3. استفتائات مكارم، ج 3، ص 114 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه خوردن حرام، جايز است‏ 🔸1. حفظ جان متوقف بر خوردن حرام باشد و اگر نخورد بر اثر گرسنگى مى‏ميرد. 👈 مسأله: خوردن آنچه بر انسان حرام است در حال اضطرار حلال مى‏شود. (1) 🔸2. مداواى مرضى كه تحمل آن به طور معمول ممكن نيست و متوقف بر خوردن حرام باشد و معالجه آن در استفاده از همان دارو باشد. (2) ❓پرسش: خوردن تخم گوسفند اگر با تجويز پزشك باشد چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: در مقام ضرورت و ا نحصار معالجه با آن، به رفع ضرورت مانعى ندارد. (3) 🔸3. شخص را به خوردن يا آشاميدن حرام كنند به گونه‏اى كه اگر نخورد جان يا آبرويش در خطر قرار مى‏گيرد. 👈 مسأله: در تمام مواردى كه خوردن يا آشاميدن حرام، جايز مى‏شود بايد به مقدار ضرورت اكتفا شود و زياده بر آن جايز نيست. (4) ---------------- 1. بقره/ 173؛ انعام/ 146؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 523 2. تحريرالوسيله، ج 2، م 34؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1197 تا 1200 3. استفتائات جديد تبريزى، ص 401، س 1777؛ استفتائات مكارم، ج 3، ص 301، س 798 4. تحريرالوسيله، ج 2، ص 170، م 31 و 32؛ در كتاب رساله نوين، عبدالكريم بى‏آزار شيرازى، ج 3، ص 225، موارد اضطرار را ده نوع ذكر نموده است 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari