در دنیایی که نه دست یتیمی گرفته و نه فریاد مظلومی شنیده میشود؛ ظهور توست که به قلبها ضربان میبخشد. #منجی #جهان_منجی_میخواهد #المنقذ #savior
🔰 جوشاندن انگور سه مرحله دارد و هريك حكم خاص خود را دارد:
🔸الف) غوره
🔸ب) انگور
🔸ج) كشمش
كه مورد اول و آخر حلال و مورد #دوم حرام است. (۱)
..............................
۱. به جوشیدن حرام می شود و تا دو سوم آن نرود پاک نمی شود
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 108
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
با سلام، انشاءالله از این پس گلچینی از کتاب
#احکام_دو_دقیقه_ای در کانال بارگزاری خواهد شد 🌷
🔰 پنج نكته درباره #نيابت
🔸1. به طور طبيعى هر شخصى اعمال و تكاليف خود را، خود بايد انجام دهد، و عمل ديگران براى او كافى نيست، مگر در نيابت براى #اموات كه با اجرت (استيجارى) و بدون اجرت (تبرعى) مىتوان انجام داد.
🔹2. نيابت در جميع #مستحبات جايز است، چه براى افراد زنده و چه براى اموات، مانند زيارت، قرائت قرآن، صدقه و ... (1)
🔸3. در صحت نيابت، شرط است كه نايب #قصد نيابت نمايد و لازم نيست نام شخص را بر زبان آورد. (2)
🔹4. نيابت يك نفر، از دو يا چندنفر در واجبات جايز نيست ولى در اعمال مستحبى يك نفر مىتواند عملى را انجام دهد و #ثواب آن را براى يك جمع اهدا كند. (3)
🔸5. در نيابت، مرد بودن شرط نيست و زنان نيز مىتوانند نايب شوند. (4)
--------------------
1. عروة الوثقى، ج 2، ص 536.
2. همان، ص 506، م 7.
3. همان، ص 392، م 26.
4. همان، ص 506، م 5؛ براى اطلاعات بيشتر به مفاتيح نوين.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص18
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نیابت از افراد زنده
آیت الله #سیستانی 🔻
🔸مسأله ۲۱۳۸. نیابت از افراد زنده در واجبات جایز نیست، هرچند فرد مورد نیابت، از انجام عمل عاجز باشد؛ مگر در #حج، به تفصیلی که در جلد دوم فصل حج، احکام مربوط به حج نیابتی خواهد آمد.
🔹مسأله ۲۱۳۹. نیابت از افراد زنده، در #بعضی از مستحبات عبادی، مانند حج و عمره و طواف و نماز مربوط به آن از طرف کسی که در شهر مکه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و قبور امامان علیهم السلام و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده میشود جایز است؛
👈 بلکه نیابت از افراد زنده در همه مستحبات - #رجاء وبدون قصد ورود - جایز میباشد.
📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۱، صفحه ۷۵۲
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مواردى كه نماز خواندن با بدن و لباس #نجس صحيح است 🔻
🔸1. بدن يا لباس نمازگزار به مقدار #كمتر از درهم (يك سكه) به خون آلوده باشد.
🔸2. به واسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن اوست لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد.
🔸3. آن كه #ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند.
🔸4. #نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد.
🔸5. اگر كسى لباس يا بدنش را آب بكشد و يقين كند كه پاك شدهاست و با آن نمازبخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده است. (1)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 802، 808، 811 و 848؛ احكام عمومى، محمد وحيدى، ج 1، ص 134 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص19
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
عرض سلام و ادب🌷
با توجه به اینکه احکام مناسب با ماه مبارک رمضان در سال قبل بارگزاری شده به جهت عدم تکرار دوباره مطرح نمیکنیم
می توانید با استفاده از رمضان به آن مطالب دسترسی پیدا کنید
🔰 مواردى كه #نبايد يا #لازم نيست #سوره در نماز خوانده شود 🔻
🔹1. اگر #وقتِ نماز تنگ باشد نبايد سوره را بخواند. (1)
🔹2. اگر انسان #ناچار شود كه سوره را نخواند، مثلًا بترسد كه اگر سوره را بخواند، دزد يا درنده يا چيز ديگرى به او صدمه بزند، نبايد سوره را بخواند. (2)
🔹3. اگر در كارى #عجله داشته باشد مىتواند سوره را نخواند. (3)
🔹4. اگر به خاطر #مريضى نتواند سوره را بخواند مىتواند سوره را ترك كند. (4)
🔹5. در #ركعت سوم و چهارم نمازها كه اگر خواندن حمد را اختيار كرد سوره ندارد.
🔹6. در نماز #احتياط.
🔹7. در نمازهاى #مستحبى (واجب نیست سوره بخواند) مگر نمازهاى مستحبىاى كه سوره در آنها شرط صحّت است. (5)
🔹8. در نماز #جماعت در صورتى كه در ركعت سوم يا چهارم اقتدا نمايد و به مقدار خواندن حمد، وقت داشته باشد و اگر بخواهد سوره را بخواند ركوع امام را درك نمىكند. (6)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 979.
2. همان.
3. همان.
4. عروة الوثقى، ج 1، الصلاة، فى القراءة.
5. عروة الوثقى، ج 1، الصلاة، فى القراءة، م 5 ..
6. توضيح المسائل مراجع، م 1442 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص20
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari