🔰 روزه بىولايت
❓پرسش: نماز و روزه بدون ولايت اهلبيت (ع) چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: پاسخ سؤال هماناست كه در حديث معروف امام باقر (ع) آمده است: اگر كسى تمام روزها را روزه بگيرد و شبها را به عبادت مشغول باشد و همه ساله به حج برود و تمام مالش را در راه خدا انفاق كند، اما ولايت معصومين (ع) را نداشته باشد و اعمال خود را به راهنمايى آنها انجام ندهد، بهرهاى از اين اعمال عائد او نخواهد شد. (1)
-------------------
1. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 539، س 1513.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 79
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چهار نكته درباره #كفاره
🔸1. روزه در تمام كفارات بايد پى در پى باشد و الا بايد از نو شروع كند. (1)
🔸2. در مواردى كه بايد دو ماه روزه بگيرد مىتواند بعد از روزه گرفتن سى و يك روز، بقيه روزههاى كفّاره را پراكنده بگيرد. (2)
🔸3. آنچه موالات كفاره را به هم مىزند امورى است كه از روى اختيار باشد اما اگر مُكره يا مضطر يا بيمار يا حائض و ... باشد مانعى ندارد. (3)
🔸4. خوردن عمدى برخى روزهها مانند روزه قضا قبل از ظهر و نذر معين و روزه مستحبى كفاره ندارد.
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 930، م 1663.
2. همان، ص 929، م 1661.
3. همان، ص 930، م 1664.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 80
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مصرف كفاره
🔸برخى از مردم پول كفّاره را به فقير مىدهند، در حالى كه پول دادن به عنوان كفّاره كافى نيست، بلكه بايد صرف #غذا براى فقرا شود.
👈 مگر آن كه فقير مورد نظر، مورد #اطمينان باشد و به او پول بدهد و او را وكيل كند كه با آن پول خودش طعام تهيه كند. (1)
📌 به عبارت ديگر مردم در مصرف كفّاره و رد مظالم و زكات فطره فرقى نمىگذارند، در حالى كه #بايد كفّاره صرف #طعام فقرا شود، رد مظالم به فقرا داده شود و زكات فطره همچون مصرف زكات است كه در رسالهها مطرح شده است.
------------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 132، م 20.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 81
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 انواع كفاره روزه
🖌 كفاره روزه پنج نوع است:
🔹1. كفّاره روزه خوارى #عمدى در ماه رمضان و آن گرفتن دو ماه روزه و يا اطعام شصت فقير است. (1)
🔸2. كفّاره خوردن عمدى روزه #قضاى ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده فقير است و درصورت عدم تمكن، گرفتن سه روز روزه است. (2)
🔹3. كفّارهروزه #نذر معين و آن همان كفاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است. (3)
🔸4. كفّارهروزه #اعتكاف و آن همان كفّاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است.
🔹5. كفّاره جمع: عبارت است از جمع دو ماه روزه و اطعام شصت فقير، اين كفّاره در مورد باطلكردن روزه با حرام است. (4) مانند افطار روزه با غذاى حرام يا نسبت دروغ دادن به خدا و پيامبر و ... .
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 926، م 1658.
2. عروة الوثقى، ج 2، فيما يجب القضاء و الكفاره، م 1؛ توضيح المسائل مراجع، م 1687.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 616، م 2654.
4. همان، ج 1، م 1665؛ عروة الوثقى، ج 2، ص 39، م 1.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 82
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تفاوت كفاره افطار عمدى روزه رمضان با كفارهغير عمد
🔸 كفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان با كفاره افطار غيرعمد دو تفاوت دارد:
👈1. در مقدار: در كفاره افطار عمدى، بايد براى هر روز شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و يا دو ماه روزه بگيرد اما در كفاره مريض بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. (1)
👈2. در مصرف كفاره: در كفارهعمدى اگر به شصت فقير دسترسى دارد، نمىتواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك مد طعام بدهد، ولى در كفاره غير عمد اين امر لازم نيست. (2)
-------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 947، م 1703.
2. همان، م 1660 و 1703 و 1686 و 1708.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 83
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 رؤيت هلال شوال
🖌 از پنج راه رؤيت هلال ثابت مىشود:
🔸1. خود انسان رؤيت هلال كند.
🔹2. دو عادل به رؤيت هلال شهادت بدهند.
🔸3. عدهاى كه از گفتن آنها يقين پيدا مىشود بگويند ماه را ديده ايم.
🔹4. سى روز از اول ماه بگذرد.
🔸5. حاكم شرع حكم به ديده شدن هلال ماه كند. (1)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع ص 959، م 1730.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 83
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره فطريه
🔸1. زكات دو گونه است، زكات مال و زكات بدن. (1)
🔹2. زكات فطره بر هر كسى كه توانايى دارد واجب است. (2)
🔸3. مقدار فطريه سه كيلو گندم يا ... و يا قيمت آنهاست. (3)
🔹4. فطريه را بايد به فقير داد و فقير كسى است كه مخارج سال خود را نمىتواند تأمين كند. (4)
🔸5. مالى كه به عنوان فطريه كنار گذاشته مىشود، نمىتوان از آن استفاده نمود. (5)
🔹6. كسىكه فطريه چند نفر را مىدهد لازمنيست همه را از يك جنس بدهد. (6)
🔸7. كسى كه فطريه او بر ديگرى واجب است اگر خودش بدهد از ديگرى ساقط نمىشود. (7)
🔹8. اگر فطريه انسان بركسى واجب باشد و ندهد برخود انسان واجب نمىشود. (8)
-------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1853 و 1991.
2. همان، م 1991.
3. همان.
4. همان، م 2014.
5. همان، م 2032.
6. همان، م 2028.
7. همان، م 2007.
8. همان، م 2006.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 84
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 موارد عدم وجوب فطريه
🔹 در موارد زير فطريه بر ميزبان واجب نيست:
🔸1. بعد از اذان شب عيد فطر ميهمان بر ميزبان وارد شود. (1)
🔸2. اگر ميهمان با اجازه ميزبان خودش فطريه را بدهد. (2)
🔸3. در جايى كه ميهمان نان خور ميزبان محسوب نشود.
🔸4. كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود را تأمين نمايد دادن زكات فطره بر او واجب نيست. (3)
--------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 172، م 1997.
2. همان، ج 2، م 2006؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 637.
3. همان، م 1992.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 به موارد زير نمىتوان فطريه داد:
🔹1. به پدر و مادر.
🔸2. فرزند و نوه فقير.
🔹3. متجاهر به فسق. (1)
🔸4. غير سيد به سيد. (2)
🔹5. به كسى كه فقير نيست.
🔸6. كسى كه فطريه را در جهت معصيت مصرف مىكند. (3)
----------------------
1. توضيح المسائل مراجع ، م 2016.
2. همان، م 2009.
3. همان، م 2017.
📚 احكام دو دقيقه اى، ج1، ص: 85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
بسم الله الرحمن الرحيم
ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة .
نسأل الله تعالى أن يتقبل
با سلام و تحیت و قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان
هلال ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۵ در شهر مقدس قم با چشم مسلح و غیر مسلح ( عادی ) رؤیت شد.
🔰 سه نكته درباره نماز جماعت زنان
🔸1. زنان مىتوانند به زنى كه شرايط امام جماعت را دارد اقتدا كنند. (1)
🔸۲. در نمازجماعت، نبايد بين زنان و بين مردان حائل باشد ولى پرده و مانند آن كه مكان زن و مرد را از هم جدا مىكند، در صورتى كه #يك_مكان محسوب شود مانعى ندارد.
--------------
1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 80؛ س 254 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 56
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 دو نكته در رابطه با وظيفه مأموم در حال قرائت
🔸1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز #ظهر و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1)
🔸2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز #مغرب و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمىشنود مىتواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 57
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 عواملى كه ثواب نماز جماعت را بيشتر مىكند
🔸1. برگزارى نمازجماعت در مسجد و به مراتب فضيلت مسجد، ارزش نمازجماعت را بيشتر مىكند. همچون مسجد محله، مسجد جامع، مسجد كوفه، مسجد الحرام. (1)
🔸2. ثواب نماز جماعت با امام جماعت عادل متقى، #سيد، #عالم بيشتر مىشود. (2)
🔸3. تعداد بيشتر شركتكنندگان در نماز جماعت، ثواب جماعت را بيشتر مىكند. (3)
------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 483.
2. همان، ص 504.
3. عروة الوثقى، ج 1، ص 597 و 598؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 504 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 58
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فرقهاى نماز جماعت و فرادى
🔹1. در نماز فرادى بايد نمازگزار، حمد و سوره را بخواند، ولى در نماز جماعت نبايد بخواند.
🔹2. در نماز فرادى نمازگزار تابع شخص ديگرى نيست، ولى در نماز جماعت بايد از امام جماعت تبعيت كند.
🔹3. در نماز فرادى نمازگزار حمد و سوره نمازهاى جهرى را بايد بلند بخواند ولى در نماز جماعت، آنجا كه وظيفه او خواندن حمد و سوره است #بايد آهسته بخواند. (1)
-------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 495، م 7 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 59
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره عدول از نماز جماعت
🔸1. عدول از نماز جماعت به فرادى در حال ضرورت به اتفاق همه مراجع، در تمام بخشهاى نماز جايز است، اما در غير حال ضرورت و يا در صورتى كه از اول نماز چنين نيتى داشته باشد مورد اختلاف است، بعضى از مراجع همچون امام خمينى (ره) جايز دانستهاند و برخى جايز نمىدانند. (1)
🔸2. اگر مأموم در بين نماز جماعت، نيت فرادى كند، نمىتواند دوباره نيت خود را به جماعت برگرداند. (2)
🔸3. اگر مأموم به واسطه عذرى بعد از حمد و سوره امام نيت فرادى كند، لازم نيست حمد و سوره را بخواند، ولى اگر پيش از تمام شدن حمد و سوره نيت فرادى كند، بايد مقدارى را كه امام نخوانده، بخواند. (3)
--------------
1. عروة الوثقى، ج 1، صلاة الجماعة، م 16.
2. توضيح المسائل مراجع، م 1425.
3. همان، م 1424 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 60
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پيوستن به نماز جماعت
🔸1. در هر ركعت، نمازگزار مىتواند در بين #قرائت و در #ركوع به امام جماعت اقتدا كند، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند و اگر تنها به ركوع امام جماعت برسد، يك ركعت به حساب مىآيد.
🔸2. در [زمانی که امام] #تسبيحات اربعه [می خواند]، اگر مىداند فرصتى براى خواندن حمد دارد مىتواند اقتدا كند.
🔸3. در حال #قنوت نيز مىتوان اقتدا كرد. (1)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1427 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 61
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اقتدا در حال ركوع
🔸هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مىكند، يكى از اين حالتها پيش مىآيد:
💡1. پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مىرسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است. (1)
💡2. هنگامىبه حد ركوع مىرسدكه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام درركوع است نمازش به جماعت صحيح است. (2)
💡3. مأموم بهركوع مىرود ولى به ركوع امام نمىرسد و يا شك مىكند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد. (3)
💡4. اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، مىتواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند. (4) ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مىخواند، بايد نيت فرادى نمايد. (5)
آية الله فاضل: جماعتش باطل است ولى نماز او بهصورت فرادى صحيح است و لذا آن را ركوع ركعت اول حساب كند و نماز خود را ادامه دهد، هرچند احتياط مستحب اعاده است.
آية الله سيستانى: مىتواند نماز را فرادى تمام كند و مىتواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
آية الله مكارم: نمازش را بهطور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد. (6)
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1427.
2. همان.
3. همان، م 1427 و 1428 ..
4. توضيح المسائل مراجع، م 1427 و 1428.
5. همان، م 1429.
6. همان، ص 808
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 62
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 آداب نماز جماعت (1)
🖌 لازم است در نماز جماعت به نكات زير توجه شود:
🔸1. صفهاى نمازجماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانههاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. (1)
🔹2. تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (2)
🔸3. مأموم نبايد زودتر از امامجماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (3)
🔹4. اگر درصف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صفهاى بعد قرار گيرد. (4)
🔸5. سمت راست امامجماعت با فضيلتتر از طرف چپ وى است. (5)
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 803، م 1483.
2. همان.
3. همان.
4. همان، م 1488.
5. وسائل الشيعه، ج 2، ص 160؛ عروة الوثقى، ج 1، فى
6. مستحبات الجماعة، الخامس .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 64
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 آداب نماز جماعت (2)
🔸6. براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»* بگويند.
🔹7. مستحب است امام «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم «ربنا لك الحمد». (1)
🔸8. مأموم اندكى پس ازامام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (2)
🔹9. مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (3)
🔸10. نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مىكند، مكروه است.
🔹11. مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (4)
------------
1. وسائل الشيعه، ج 6، ص 322.
2. همان، ج 5، ص 422.
3. توضيح المسائل مراجع، م 1482.
4. همان، م 1489
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 65
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 دو نكته درباره آمادگى براى نماز جماعت
♦️1. بعد از تكبير امام جماعت، اگر صف جلو #آماده نماز، و تكبير گفتن آنان نزديك است، كسى كه در صف بعد ايستاده مىتواند تكبير بگويد، ولى #احتياط_مستحب آن است كه صبر كند تا تكبير صفجلو تمام شود. (1)
♦️2. انتظار امام يا مأموم براى برپايى نمازجماعت جهت گزاردن نماز به جماعت استحباب دارد مگر آن كه انتظار، سبب فوت فضيلت نماز #اول_وقت شود. دراينصورت برخى از فقها نماز فرادى را افضل دانستهاند. (2)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1418؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 493، م 9.
2. عروة الوثقى، ج 1، ص 526 و 808
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 66
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره نماز جماعت كودكان
🔸1. امامت جماعت كودكان براى افراد بالغ صحيح نيست. (1)
🔹2. با اقتداى كودك #مميز به مردبالغى كه شرايط امامت جماعت را دارد، جماعت برقرار شده و صحيح است. (2)
🔸3. ايستادن كودك مميّز در صف نماز جماعت اگر طورى باشد كه اتصال افراد فقط با او باشد، تا زمانى كه باطل بودن نمازش معلوم نباشد، جماعت صحيح است. (3)
--------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 274.
2. عروة الوثقى، ج 1، ص 766، م 8.
3. همان، ص 782، م 22؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1417
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 67
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تبعيت در نماز جماعت
🔹1. در افعال نماز مأموم بايد از امام جماعت #تبعيت كند و نبايد زودتر و ديرتر، افعال نماز را انجام دهد. (1)
🔸2. در #اقوال نماز، مستحب است مأموم از امام جماعت تبعيت كند.
🔹3. در صورتى كه امام جماعت عملى را #اشتباه كند، نبايد مأموم در آن عمل از وى تبعيت كند و نمىتواند پيش از امام وارد عمل بعدى شود. (2)
👈 و نيز اگر وظيفه مأموم خواندن تشهد است نبايد از قيام امام جماعت تبعيت كند.
🔸4. اگر مأموم سهواً پيش از امام سر از ركوع بردارد، چنانچه امام در ركوع باشد، بايد بهركوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمىكند ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد امام سر بردارد، نمازش باطل است. (3)
--------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 272، م 9.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 829، م 1479.
3. همان، م 1471؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 497، م 11
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 68
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شش نكته درباره شركت در نماز جماعت
🔸1. شركت در نماز جماعت براى همه مستحب است، به ويژه براى #همسايه مسجد. (1)
🔹2. مستحب است انسان #صبركند تا نماز را بهجماعت بخواند. (2)
🔸3. نماز جماعت، هر چند اوّل وقت خوانده نشود، از نماز فُراداى اوّل وقت بهتر است. (3)
🔹4. نماز جماعتى كه كوتاه خوانده شود، از نماز فُرادايى كه آن را طول دهند، بهتر است. (4)
🔸5. وقتى كه جماعت برپا مىشود، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره به جماعت بخواند. (5)
🔹6. ترك نمازجماعت از روى بىاعتنايى و اعتراض يا به عنوان سبك شمردن آن جايز نيست. (6)
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، ص 767، م 1399.
2. همان، ص 768، م 1402.
3. همان.
4. همان.
5. همان، م 1403.
6. و لا يجوز تركها رغبة ..؛ عروةالوثقى، ج 1، ص 598 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج1، ص: 69
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari