eitaa logo
احکام دین 📚
134.5هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: 🔰تکلیف کسی که در قنوت نماز شک کند که سوره توحید را خوانده است یا نه، چیست⁉ ✅ پاسخ: ✍مقام معظم رهبری: در فرض سؤال به شک اعتنا نکنید و نماز صحیح است. [1] ✍ آیت الله مکارم: اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [2] ✍آیت الله سیستانی: در فرض سوال به شک خود اعتنا نکنید. [3] ✍آیت الله شبیری زنجانی: شک بعد از محل است و به شک اعتنا نمی شود. [4] ------------------------ 📚 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. ...................................... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰آيا ميشود بين يک دختر و پسر صيغه محرميت خواهر و برادري جاري کرد؟ 🔰اگر ميشود انسانهاي عادي هم ميتوانند آن را بخوانند يا فقط در محضر اتفاق ميوفتد؟ 🔰و اگر انسانهاي عادي هم ميتوانند آن را جاري کنند متن آن چيست؟ ✍️پاسخ: ✅ در شرع مقدس اسلام صیغه ای به نام صیغه ی خواهر و برادری وجود ندارد . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 آیا عقد موقت برای دختر، بدون اذن پدر، ممکن است؟ 💢 ♻️ به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست: 🌱 أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی). 👈البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا 🌱 ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[۱] 👈نکته :در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود. 🌱ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[۲] 🌱 د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[۳] 🌱ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[۴] 〰〰〰〰〰〰〰 [۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶ [۲]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری. [۳]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳. [۴]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم خواندن نماز بلافاصله بعد از اذان‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا ميشود بلافاصله پس از شنيدن صداي اذان نماز را شروع کرد و يا اينکه بايد تا آخر اون صبر کنيم و بعد شروع کنيم( باتوجه به اينکه اذان ها متفاوت و زمانهاي متفاوتي دارند) ✍️پاسخ: ✅برای خواندن نماز صبح بنابر احتیاط واجب 5دقیقه بعداز اذان صبر کنید ✅نمازهای دیگر اگر یقین به داخل شدن وقت به افق محل سکونت خود داشته باشید می توانید نماز بخوانید. حضرت آیت الله خامنه ای 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا رنگ حنا برای وضو و غسل اشكالی ایجاد می‌‌كند؟ ✍️ پاسخ: ✅اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد.[۱] [۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۷۷، مسئله ۲۹۴ . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ازدواج با خواهر زن‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟ ✍️پاسخ: ✅یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهیى. مصالح و مفاسد و به تعبیر دیگر حکمتها به گونهاى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نیز همان حکم را مىکند که شرع بیان کرده است. ✅احکام شرعى دو گونه اند: 1. احکامى که برخى از فلسفه هاى آن ها در قرآن و روایات بیان شده است مانند روزه که خداوند درباره آن مى فرماید: «کتب علیکم الصیام ...لعلکم تتقون» (1) "روزه بگیرید...تا پرهیزگار شوید". یعنى فلسفه روزه ، پرهیز از گناه است که تسلط بر نفس سرکش و هوس ها در پرتو آن حاصل مى شود. یا در مورد حرمت قمار و شراب مى فرماید: «شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد... .» (2). 2. احکامى که فلسفه آن ها در قرآن و روایات بیان نشده یا پیشوایان معصوم(علیهم السلام) آن ها را بیان کرده اند، ولى به دست ما نرسیده است . در این مورد، ممکن است با دلیل هاى عقلى یا تجربى به بخشى از حکمت هاى آن پى ببریم. بعضی از حکمت های احکام نیز با پیشرفت علم روشن می گردد، همان طوری که بعضی از احکام در زمان معصومین علیهم السلام بدون ذکر حکمت و دلیل آن بیان گردیده ولی امروز علم بشر به حکمت آن پی برده است. مانند، حکم حرمت گوشت خوک . ✅چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟ ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است، ولی اگر یکی از آن ها از دنیا برود یا طلاق بگیرد، ازدواج با خواهر بعدی جایز است.بر همین اساس خواهر زن بر مرد محرم محسوب نمی شود. دلیل اینکه جمع بین دو خواهر در ازدواج حرام است، قرآن کریم است. در آیه 23 از سوره نساء، خداوند حکم حرمت جمع بین دو خواهر را در امر ازدواج بیان نموده است. ✅اما حکمت مسئله: شاید رمز این که اسلام از چنین ازدواجى جلوگیرى کرده، این باشد که دو خواهر به حکم نسب و پیوند طبیعى نسبت به یکدیگر علاقه شدیدى دارند، ولى هنگامى که رقیب هم شوند، نمىتوانند علاقه سابق را حفظ کنند، به این ترتیب یک نوع تضاد عاطفى در وجود آن ها پیدا مىشود، که براى زندگى آن ها زیانبار است؛ زیرا دائماً انگیزه «محبت» و انگیزه «رقابت» در وجود آن ها در حال کشمکش و مبارزه است.(3) گفتنی است که حرام بودن ازدواج با خواهر زن در زمانی که خواهر دیگرش همسر انسان باشد از باب محرم بودن خواهر زن نیست، بلکه از باب اینکه جمع بین دو خواهر یا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است. و دلیل این مسئله قرآن کریم است که جمع بین دو خواهر را در مسئله ازدواج در یک زمان منع کرده است. (4) پی نوشت ها: 1. بقره (2) آیه 183 . 2. مایده (5) آیه91. 3. آیت الله مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج3، ص: 418.نشر دارالکتب الاسلامیه تهران بی تا. 4. سوره نساء، آیه 23. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا به جهت ایت تکرار نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم؟ ✅ پاسخ: ✍ آیات امام، نوری، سیستانی: اشکال ندارد. ✍ آیات فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد. ✍ آیه الله بهجت: اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند. ✍ آیه الله وحید خراسانی: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است.[۱] ✍ آیه الله خامنه ای: تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌كند.[۲] ____________ 📚منابع ۱. توضیح المسائل مراجع، جلد1، صفحه621 ۲. استفتائات جدید آیت الله العظمی خامنه ای. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 🔰حکم پختن کشمش در غذا ✅پاسخ : ✍آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری: استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. ✍آیت الله بهجت : اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست استفتاءات (بهجت)، ج‌4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰آیا تعمیرات منزل که همراه سر و صدا برای همسایگان است، اشکال دارد⁉ ✅پاسخ: ✍مقام معظم رهبری: موارد مختلف است، در زمان متعارف و به روش های متعارف باشد، اشکال ندارد. [1] ✍آیت الله مکارم: چنانچه تعمیرات ضروری بوده و ناچار از این کار هستید به طریقی رضایت همسایگان را جلب نمایید و غالبا جلب رضایت به دلیل این مقدار مزاحمت کار سختی نیست. [2] ✍آیت الله سیستانی: اگر متعارف باشد اشکال ندارد. [3] ✍آیت الله شبیری زنجانی: از مصادیق تزاحم الضررین است کسی که ضرر کمتری می کند حقی ندارد. [4] ✍آیت الله صافی: چنانچه صداها به قدر متعارف بوده، مانعی ندارد و حتی الامکان باید از ایذاء همسایگان اجتناب کرد. [5] ✍آیت الله فاضل: اگر انجام تعمیرات جزئی مانند تعمیر آشپزخانه ضروری باشد هرچند داخل واحد های آپارتمانی باشد و هرچند موجب سر و صدا و اذیت همسایه ها شود انجام تعمیرات به مقدار ضرورت اشکال ندارد. [6] ------------------------------------- 📚 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: owGqiaX9OG8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612050101. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 707613. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50551. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله صافی، شماره: 124865. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613771. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din