💠 سود قرض
💬 کسی که قرض می گیرد چنانچه سود آن را با رضایت کامل بدهد، آیا باز هم حرام است؟
✅ پاسخ:
🔹همه ی مراجع: اگر در آن شرط سود شده باشد، حرام است و رضایت دو طرف آن را حلال نمی نماید ولی اگر بدون آنکه شرط شود خود قرض گیرنده زیادتر از مقداری که قرض گرفته، پس بدهد اشکال ندارد بلکه مستحب است.
📚توضیح المسائل مراجع،م 2283؛ وحید،توضیح المسائل، م 2335؛ نوری، توضیح المسائل، م 2277.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💎#امیرالمومنین علیه السلام :
🌼 سخن چون داروست، اندکش سود می بخشد و بسیارش کشنده است
❄️الکلامُ کالدَّواءِ ؛ قَلیلُهُ یَنفَعُ ، و کَثیرُهُ قاتِلٌ
📚 میزان الحکمه ج10
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠#نجاست_بدن_و_لباس_با_غیر_خون
🔹قبل نماز
شخصی که ناچار است با بدن و لباس نجس نماز بخواند (مثلا لباس دیگری ندارد یا وقت کمه) نمازش صحیح است و قضا ندارد.
🔹 بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده:
اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند.
🔹 بعد نماز
◀️ قبل نماز نمیدانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است.
◀️ قبل نماز میدانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد:
🔹همه مراجع: باید نماز را دوباره بخواند.
🔹آیت الله سیستانی: اگر فراموشی او از روی اهمال و بیاعتنایی نبوده است، لازم نیست نماز را دوباره بخواند.
📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 813؛ مقام معظم رهبری رساله نماز و روزه مسأله 57 تا 63
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم خسارت بچه ها به اموال دیگران
✅ والدین وظیفه تربیت فرزندان را به عهده دارند و باید آنان را از ایجاد خسارت به وسایل دیگران باز دارند،ولی اگر بچه ها به اموال دیگران خسارتی وارد کنند ،خود ایشان ضامن هستند ،نه پدر و مادر.
📚 پینوشت:
با استفاده از استفتائات مقام معظم رهبری
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ضِمان ناشی از تنبیه بدنی فرزند
💬سوال: تنبیه بدنی فرزند نابالغ توسط والدین به قصد تربیت، و وارد شدن خسارات بدنی به او، چه حکمی دارد؟
💠حجت الاسلام و المسلمین #ابراهیمی
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠صفوف نماز جماعت
💬ما در اداره یک مهندس داریم که وقتی میاد نماز جماعت، به جای پر کردن صف های جلو، خودش تک و تنها یک صف تشکیل میده.
📛 در حالی این درست نیست.
👈اگر در صفهای جلویی جا هست، مکروهه که ما تنها بایستیم و صف جدید تشکیل بدیم.
🔹 البته مکروه در اینجا به معنی کمتر شدن ثوابه، وگرنه نماز جماعت در هر حال ثواب داره، خیلی هم ثواب داره.
📚توضیح المسائل مراجع م1488
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠احـکام صدقه
💬پرسش :
آیا صدقه مستحبی به سادات میرسد
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز با تیمم
💬 آیا کسی که برای جنابت، تیمم بدل از غسل کرده است، می تواند نمازهای بعدی را نیز با آن تیمم بخواند؟
✅ پاسخ:
🔹همه ی مراجع: آری، تا هنگامی که تیمم و عذرش باقی است، می تواند با همان تیمم نمازهای بعدی را بخواند.
📚توضیح المسائل مراجع، م 726، وحید، توضیح المسائل، م 733 و خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 202 و 204.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠سه نکته درباره غلط خواندن نماز
1️⃣- ادای صحیح حروف و کلمات در ذکرهای واجب نماز، شرط صحت آن است. بنابراین چنانچه از روی عمد، کلمه ای را غلط بخواند نمازش باطل است.[1]
2️⃣- انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند. و کسی که به هیچ قسم نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که می تواند بخواند، و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت بجا آورد.[2]
3️⃣- اگر انسان کلمه ای را صحیح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده لازم نیست دوباره نماز را بخواند و یا اگر وقت گذشته قضا نماید.[3]
[1] فرهنگ فقه، ج 5، ص 605.
[1] توضيح المسائل مراجع، م 997.
[3] همان، م 1001.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 #اقسام_نگاه
💬دریک دسته بندی می توان #نگاه را به #سه قسم تقسیم کرد
1⃣ #نگاه_اتفاقی_و_ناخواسته این نگاه #حرام نیست، گرچه مقدمات آن به وسیله خود شخص انجام شده باشد. مثلا شخص به اختیار خود به کوچه وبازار رفته است وچشمش به نامحرمان افتاده.
2⃣ #نگاه_عمدی به #صورت_نامحرم_بدون_قصد_لذت واحتمال افتادن به گناه وبدون آن که نامحرم آرایش کرده باشد مانعی ندارد.
3⃣ #نگاه_با_قصد_لذت و یا #نگاه_عمدی به بدن نامحرم حرام است ونمی توان با تعبیراتی مثل قصد بد نداشتن، نیت خواهر وبرادری، دل پاک داشتن و.....مشکل را حل نمود
📚 #منابع
۱. استفتائات مکارم ج ۲س ۱۰۳۶
۲. توضیح المسائل مراجع م ۲۴۳۳
۳. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص۱۱۱
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
1. 💠 کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟
✅ پاسخ:
🔹آیت الله خامنهای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
🔹آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) میتوان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسلهای مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده میشوند، جانشین وضو نمیگردند.
🔹آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسلهای مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
🔹 آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد.
🔹 آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
📝 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنهاى، اجوبه، س 188
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 خرید کالای اسرائیلی
💬 سؤال:
آیا خرید کالایی که تولید رژیم صهیونیستی است، اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: به طور کلی خرید و فروش هرگونه محصول رژیم غاصب صهیونیستی یا تولیدات شرکتهای صهیونیستی یا شرکتهایی که رژیم صهیونیستی از سود آنها بهره میبرد، حرام است. در صورتی که ندانید منافع آن عاید صهیونیستها میشود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمانان به کار میرود یا نه، خرید و استفاده، اشکال ندارد.
🔹 آیتالله مکارم شیرازی: اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و دشمنان مسلمین است و نوعی کمک به این ظالمان محسوب میشود در این صورت خریدوفروش آن جایز نیست.
🔹آیتالله سیستانی: بر هیچ مسلمانی جایز نیست از محصولات یک کشور غیراسلامی (مثل اسرائیل) که در حال جنگ با مسلمین است؛ کالایی را خریداری کند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت عظام خامنهای، مکارم و سیستانی
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c