🔵اعراض عملی از وطن به چه معنی است؟
🔻پاسخ اجمالی:
🔻اعراض از وطن یعنی ترک وطن و تصمیم به عدم اقامت در آن یعنی دیگر قصد زندگی کردن در آنجا نداشته باشد.
🔵پاسخ تفصیلی:
🔻آیت الله خامنه ای(دامت برکاته):
🔵مراد از اعراض، عدم علاقه به بازگشت نیست بلکه منظور خروج از وطن با تصمیم به عدم بازگشت به آن براى سکونت است و در صورت تحقق اعراض، دیگر حکم وطن مترتب نخواهد شد، مگر اینکه بازگردید و قصد زندگى در مدت قابل ملاحظهاى مثل حدود هفت، هشت سال در آنجا را داشته باشید.
🔻آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته):
🔵 هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد.
🔻آیت الله سیستانی(دامت برکاته):
🔵اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 100 روز در آنجا بمانید. بله اگر حضور شما در آن شهر زیاد باشد به حدی که هر ساله جمعا یک سوم سال (هرچند متفرقه) در آنجا بمانید حکم وطن را دارد. اگر مجموع حضورش در زادگاه سالیانه سه ماه باشد وطن او حساب می شود .
🔻آیت وحید خراسانی(دامت برکاته):
🔵 کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔹 روزه قضا 👇👇
🔵اگر کسی روزه سال قبل را نگرفته و تا ماه رمضان آینده نیز قضا نکرده باشد چه حکمی دارد؟
🔻اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگیرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آینده عمداً قضاى روزه را نگیرد باید روزه را قضا کند و براى هر روز یک مد(تقریبا 750گرم) گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
✍ آیت الله سیستانی:
جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود.
✍ آیت الله شبیری:
هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود.
📚 استفتاء از سایت مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓سؤال: در صورت نگرانی از کرونا و نامشخص بودن زمان مهار آن، آیا ثبت نام حج برای افرادی که دارای استطاعت مالی و توان بدنی هستند، واجب است؟
🌎 نظر آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚خمس لباس های عیدی
💠 سؤال: #سال_خمسی من، اول اسفند ماه است؛ اگر لباس های #عید_نوروز خود را پیش از سال خمسی خریداری کنم، آیا به آنها #خمس تعلق می گیرد؟
✅ جواب: اگر مورد نیاز شما باشد و عرفاً جزء #مؤونه محسوب شود، خمس ندارد.
🌎 نظر آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سال خمسی ام را فراموش کرده ام چه باید بکنم؟
🎤 #استاد_وحیدپور
🔸 #زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فلسفه سجده سهو بعد از نماز چیست؟
🎤 #استاد_ضیایی
🔸 #زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️ #شک_در_غسل
============
❓سؤال؛ اگر شخصی در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتیبی شک کند که آیا مقداری از طرف راستش را خوب شسته یا نه آیا باید دوباره غسل کند؟
✅ پاسخ: در فرض سؤال بنا را بر صحت غسل طرف راست می گذارد، اگر چه احتیاط مستحب این است که قسمت مشکوک را بشوید.
#غسل_ترتيبى
=============
✔️سایت آیت الله خامنه ای- احکام روزانه- leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 استفاده از مال کسی که خمس نمی دهد 💠
❓سؤال: آیا استفاده از اموال و غذای کسی که خمس نمی دهد، جایز است؟
✅ پاسخ:
✍️ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اشکال ندارد، اما با وجود شرایط امر به معروف، باید او را به پرداخت خمس امر کند.
✍️آیت الله مکارم: اگر يقين ندارید خانه يا غذاى او از پول غير مخمّس تهيّه شده، تصرّف در آن مانعى ندارد. و اگر يقين دارید ما به شما اجازه مى دهيم تصرّف كنید و معادل خمس آن را كه تصرّف كرده اید به سادات نيازمندى بپردازید. و اگر تمكّن نداريد بر ذمّه بگيرید و هر موقع كه توانستید، بپردازید.
_________
◀️ سایت آیات عظام خامنه ای، سیستانی و مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
❓ سوال: آیا خواندن ترجمه قرآن، مطلوب است و ثواب دارد؟
🔻پاسخ در تصویر 👆👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓در مسافرت که نماز شکسته است اگر فرد متوجه نباشد و ظهر نیت چهار رکعتی کند ابتدای رکعت دوم متوجه شده و نیتش را به دو رکعتی بر گرداند و دو رکعتی بخواند نمازش چه حکمی دارد؟ اگر در رکعت سوم قبل از رکوع متوجه بشود چه حکمی دارد ؟
✍ آیت الله خامنه ای: 1- نمازش صحیح است.
2- نمازش صحیح است؛ و باید بنشیند، و تشهد و سلام را بگوید.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مشغول رکعت سوم نشده باید نماز را دو رکعتی تمام کند و بقیه نمازها را نیز شکسته بخواند و اگر به رکوع رکعت سوم رفته نمازش باطل است.
✍ آیت الله وحید خراسانی: اشکالی ندارد.
بنشیند و نمازش را دو رکعتی تمام کند و اشکالی ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: در هر دو فرض صحیح است.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سهوا نماز را به صورت تمام بخواند و سر دو رکعتی متوجه شود به نیت شکسته تمام کند صحیح است همچنین اگر در رکعت سوم قبل از رکوع متوجه شود بنشیند و تشهد و سلام را بخواند و به نیت نماز دو رکعتی تمام کند نماز صحیح است.
📚 منبع
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حکم جابجایی مهر امامزاده با مسجد
#استاد_وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
✍ آیت الله سیستانی:
جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود.
✍ آیت الله شبیری:
هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود.
📚 استفتاء از سایت مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌀 دامنکشان رفت...
رجب را میگویم؛ همانی که آمد پیوند مجددی بین ما و حضرت احدیت باشد...
رفقا اگر جا ماندیم؛ اگر غفلت کردیم؛ فقط و فقط خودمان مقصریم.
اگر از اذکار و ادعیه رجب جا ماندیم؛ لحظات پایانی را دریابیم...
فردا روز آخر ماه رجب
اعمال روز آخر ماه رجب در تصویر👆
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
حکم سفر فرزند بدون اجازۀ والدین چیست؟
📤 پاسخ:
✍آیات بهجت و نوری:
باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود؛ اما اگر والدین او را از سفر نهی کرده باشند، باید نمازش را کامل بخواند.
✍ آیات فاضل، مکارم، گلپایگانی و صافی:
اگر والدین او را نهی کرده باشند و این سفر موجب آزار و اذیت ایشان باشد، باید نماز را کامل بخواند.
✍ آیات امام، خوئی، زنجانی، تبریزی و سیستانی:
حتی اگر او را از سفر نهی نکرده باشند، اما این سفر باعث اذیت و آزار (آیت الله سیستانی: ناشی از شفقت پدر و مادر بر او) ایشان باشد، باید نمازش را کامل بخواند.
📚 منابع:
توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و مسئلۀ1295؛ العروه الوثقی، صلاه المسافر، الخامس من الشروط؛ سیستانی، حاشیه العروه الوثقی، ج2، ص515: (مع نهی الوالدین) بل مع تأذیهما بالخروج الناشئ من شفقتهما علیه (باعث اذیت ناشی از شفقت و مهربانی پدر و مادر به او باشد)
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓# حکم_نماز_خواندن_جلوی_آینه چیست؟
========
✅پاسخ: نماز خواندن مقابل هر آنچه انسان را مشغول می کند، مکروه است.
✔️ امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 حکم دروغ گفتن به شوخی 💠
❓سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟
✅ پاسخ:
✍️ اگر انسان خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب، آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که میگوید قصد جدی ندارد و نمیخواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخص یا حیوانی مطلبی را نقل میکند، حرام نیست.
_____
◀️ رساله آموزشی 2 – آیت الله خامنه ای - احکام کذب و دروغ
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
حکم سفر فرزند بدون اجازۀ والدین چیست؟
📤 پاسخ:
✍آیات بهجت و نوری:
باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود؛ اما اگر والدین او را از سفر نهی کرده باشند، باید نمازش را کامل بخواند.
✍ آیات فاضل، مکارم، گلپایگانی و صافی:
اگر والدین او را نهی کرده باشند و این سفر موجب آزار و اذیت ایشان باشد، باید نماز را کامل بخواند.
✍ آیات امام، خوئی، زنجانی، تبریزی و سیستانی:
حتی اگر او را از سفر نهی نکرده باشند، اما این سفر باعث اذیت و آزار (آیت الله سیستانی: ناشی از شفقت پدر و مادر بر او) ایشان باشد، باید نمازش را کامل بخواند.
📚 منابع:
توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و مسئلۀ1295؛ العروه الوثقی، صلاه المسافر، الخامس من الشروط؛ سیستانی، حاشیه العروه الوثقی، ج2، ص515: (مع نهی الوالدین) بل مع تأذیهما بالخروج الناشئ من شفقتهما علیه (باعث اذیت ناشی از شفقت و مهربانی پدر و مادر به او باشد)
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 نماز خواندن به صورت نشسته 💠
❓سؤال: به خاطر زانو درد نمازم را روی صندلی میخوانم ـ البته حمد و سوره را ایستاده میخوانم ـ اگر در آینده ایستادن هم ضرر داشته باشد، میتوانم تمام نماز را نشسته بخوانم؟
✅ پاسخ:
✍️ به طور کلی انسان تا می تواند باید ایستاده نماز بخواند، هر چند با تکیه کردن بر چیزی باشد و اگر نمی تواند تمام نماز را ایستاده بخواند، هر قدر توان دارد ایستاده و بقیه را نشسته بخواند و اگر اصلا قدرت ایستادن ندارد، یا مشقت زیاد دارد، یا خوف ضرر دارد، میتواند نشسته نماز بخواند.
_____
◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔹حکم قطع دستگاه از بیماری که امید بهبودی او وجود ندارد؟
🙏پاسخ در تصویر👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
💥 با شیوع بیماری #کرونا برخی این شبهه را مطرح کردهاند که الان مردم مومن و دیندار به جای استفاده از دارو و بیمارستان، باید به #دعا و #توسل به اهل بیت(ع) بپردازند تا زنده بمانند،
👈سپس مدعی شدهاند که تشرف به حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان را بیعقلی دانسته و میگویند چرا الان آنها مردم را #شفا نمیدهند!؟
✍پاسخ:
✅در پاسخ به این شبهه لازم است به این موضوع توجه داشت که #اعتقادات اصلی یک مسلمان مانند خدا، امامت و... بر پایه #عقل و #استدلال و برهان استوار است.
👈 از سوی دیگر، #امام_معصوم وظیفهاش هدایت مردم است، او آمده است که دین و راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزد نه اینکه بخواهد کار پزشک را انجام دهد.
اما آن نکته #مهم که باید به آن توجه داشت این است که خدای متعال برای درمان بیماریها و به طور کلی برای انجام امور عالم ماده، دو راه را قرار داده است.
♦️یکی راه عادی و علل و اسباب آن
♦️و دیگری راه غیر عادی و معجزه؛
✳️خدا میخواهد که امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود نه از راه غیر عادی و معجزه، لذا خود ائمه اطهار(ع) نیز #مریض میشوند، #طبیب خبر میکنند، دارو مصرف میکنند اما نباید به طور کلی راه غیر عادی را انکار کرد، همه امور عالم به دست خداست، بدون شک خواندن برخی ادعیه، توسل به ائمه اطهار(ع)هم در پیشگیری و هم در درمان موثر است.
📎منبع اصلی مطلب:
👇👇👇
https://eitaa.com/kalamema/1460
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
کشیدن دست به صورت بعد از قنوت...
نظر همه مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
حكم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعي كه در حال حاضر قابل کندن می باشد چیست؟ در چه صورتی می توان جبیره انجام داد؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمينی:
بايد ناخن مصنوعي را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مانع رسیدن آب به عضو می گردد وضو و غسل باطل است و حال حاضر چون برداشتن آن حرج نمی باشد باید مانع را برطرف کند مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد.
با فرض اینکه قابل برداشتن است وضو و غسل و تیمم باطل است. بلی در صورتی که برداشتن آن حرجی باشد حکم جبیره مترتب است.
✍ آیت الله بهجت:
اگر طوری باشد که در وضو و غسل مانع از رسیدن آب به اصل ناخن یا اصل پلک باشد جایز نیست. باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت میتواند جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله سيستانی:
باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضوء و تیمّم جمع کند.
✍ آیت الله شبيري زنجانی:
باید برای اولین نماز، مانع را برطرف نماید و وضو یا غسل معمولی را به جا آورد و وضو یا غسل جبیره ای فقط در زمانی صحيح است که وقت تنگ شده باشد به گونه ای که اگر بخواهد مانع را برطرف کند، نمازش قضاء شود ولی با وضو یا غسل جبیره بتواند ولو یک رکعت از نماز را داخل وقت بخواند.
✍ آیت الله فاضل لنكرانی:
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید برطرف گردد مگر در تنگی وقت یا اينکه برداشتن آن مستلزم عسر و حرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
✍ آیت الله مكارم شيرازی:
چنانچه به راحتي قابل جدا کردن باشد، و ضرر مهمي نداشته باشد، باید جدا کند و به صورت عادی وضو بگيرد. در غیر این صورت، به همان شکل يعني جبيره ای وضو مي گيرد، همچنين اگر وقت برای جدا کردن آن تنگ باشد.
📚 منابع:
العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهارة، فصل في شرايط الوضوء، با استفاده از شرط سوّم / تحريرالوسيله، ج1، ص 27، با استفاده از م12 / وسیلةالنجاة آیت الله بهجت، ص51، با استفاده از م9 / توضيح المسائل مراجع، ج1، ص176، با استفاده از شرط سیزدهم و ص197، با استفاده از م341 (آخر مساله) / رساله آموزشی مقام معظم رهبری، فصل دوم: طهارت، درس15، وضو (3): شرایط وضو«2» ، ص69، با استفاده از مورد8 / استفتائات آیت الله بهجت، ج1، ص175، با استفاده از س610 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید / استفتاء شفاهی از بعض مراجع تقلید
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️حكم لکه خون در تخم مرغ
🔹آيت الله خامنه اى: پاك است؛ ولى خوردن آن حرام مى باشد.
🔸آيت الله سيستانى: نجس نيست؛ ولى احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود.
🔹آيت الله مكارم: بنابر احتياط واجب نجس است اما اگرخون در زرده باشد تا زمانی که پوست نازك روى آن پاره نشده، سفيده پاك است.
پی نوشت:
آيات سيستانی، توضيح المسائل مراجع، م 98.
آيت الله مكارم، تعليقات على العروة، فى النجاسات، الخامس، م1 ،
آيت الله خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 269
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔻سلام وقت به خیر
🔹ایا می شود وقتی روزه هستیم هنگام سر درد شدید ،شیاف استفاده کنیم
مقلد رهبر معظم
🔻استعمال جامد، مانند شیاف در صورتی که براى معالجه باشد، مضرّ به صحت روزه نیست و اشکالى ندارد. بر همین اساس، شیافهای جامدی که برای تسکین درد استفاده میشود مبطل روزه نیست.
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din