eitaa logo
احکام دین 📚
135.9هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 آیا یارانه ها که به حساب سرپرست خانوار میریزند خمس دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای:اصل يارانه خمس ندارد، ولى سود حاصله اگر تا سر سال خمسى باقى بماند، متعلق خمس است. 🔹 حضرت آیت الله سیستانی:تا زمانی که وجوه مذکور از حساب بانکی به صورت وجه نقد برداشت نشده است، مشمول خمس نمیباشد و در صورت برداشت، جزء درآمد همان سال محسوب میشود که چنانچه تا پایان سال باقی بماند و صرف در مؤونه نگردد، مشمول خمس خواهد بود. 🔹 حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این پول ظاهراً هبه است وچنانچه هدیه تا پایان سال خمسى مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسى بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد؛ ولکن ما خمس آن را بر مقلدینمان بخشیدیم و آنان را از پرداختش معاف کردیم. 🔹 حضرت آیت الله وحید خراسانی:اگر از مخارج سال زیاد بیاید بنابر احتیاط واجب ،خمس دارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 وضو و غسل با وجود سرمه 💬 سؤال: وقتی از #سرمه یا #مداد_ابرو استفاده می‌کنیم بعد از پاک کردن هاله‌ای از رنگ آن باقی می‌ماند به گونه‌ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه میشود، تکلیف وضو و غسل چیست؟ ✅ جواب: اگر صرفاً #رنگ باشد و #جرم نداشته نباشد که مانع رسيدن آب به مو و پوست شود، وضو و غسل صحيح است، ولی اگر جرم داشته باشد باید برطرف شود. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 اسماء متبرکه که در روزنامه یا کاغذ در خانه است چه کار باید کرد ،راهنمایی بفرمایید؟؟ با سلام روشهای امحاء اسماءمتبرکه در تصویر بیان شده است #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✴️ حکم ستون های مسجد در نماز جماعت ✴️ 💬 سوال: آیا وجود ستون در مسجد، برای نماز جماعت اشکال دارد؟ ✅ پاسخ : 🔹 آیت الله خامنه ای 1. گاهی ستون های مسجد که عرض زیادی دارند، مانع از اتصال صفوف نمازگزاران می شود. از این رو بهتر است ستون ها و دیوارهای بین شبستان ها به گونه ای ساخته شود که مانع اتصال صفوف نباشد. 2. کسی که پشت ستون ایستاده، اگر از سمت راست یا چپ به واسطه مأمومی دیگر به امام متصل نباشد، نمی تواند اقتدا کند؛ بلکه اگر از دو طرف هم متصل باشد، ولی از صف جلو حتی یک نفر را هم نمی بیند، جماعتش اشکال دارد. 3. اگر نمازگزار در صف اول ایستاده، نباید روبروی او مانعی باشد که نتواند امام جماعت را ببیند. پس اگر امام جماعت داخل محراب باشد، اقتدای کسانی که دو طرف محراب و پشت دیوار می ایستند و امام جماعت را نمی بینند، اشکال دارد؛ ولی اگر مانعی در کار نباشد و به جهت طولانی بودن صف، امام جماعت را نبینند، اشکالی ندارد. ------- 📖 منبع: کتاب «آموزش مصور احکام»؛ احکام عبادات؛ ص 314. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال: 🔰 آیا می‌شود کفاره روزه را به صورت اقساط پرداخت کرد؟ ✅ جواب: ✍ اگر کفاره ی تأخیر چندین روزه به عهده ی اوست، می تواند به تدریج در هر مرتبه کفاره ی یک روزه را بپردازد؛ و اگر کفاره ی افطار عمدی یک روزه به عهده ی اوست، می تواند به تدریج به ۶۰ فقیر طعام بدهد. ------- 🌎 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای  #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️پوشیدن ساپورت و شلوار لی 🔷س 1520: حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ ✅ج: برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این گونه است که تمام هندسه بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به قدری چسبان نباشد که هندسه بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به گونه ای نباشد که فرد انگشت نما شود و به اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
💬 سوال 🔰آیا ناخن بلند، لاک زده، مصنوعی یا طرح دار باید از نامحرم پوشانده شود؟ و آیا وضو گرفتن با لاک صحیح است؟ ✅پاسخ: ✍هر چه عرفا به آن زینت بگویند، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورتی که لاک در ناخن های دست خانمی باشد و بدون برطرف کردن آن وضو بگیرد، وضو باطل است.  💫 حدیث: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) زنان را از آرایش برای غیر شوهرشان نهی می کرد و می‌فرمود: هر کس چنین کند، خداوند حق دارد او را به آتش جهنم بسوزاند. منبع:https://b2n.ir/33263 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند تکلیفش نسبت به قراردادن انگشت پا و سایر اعضای سجده روی زمین و گذاشتن مهر روی پیشانی با دست چیست؟ 🔹مقام معظم رهبری: در صورت امکان بايد انگشت شست را روي زمين قرار دهد برای بقیه اعضای سجده لازم نيست. در فرض سوال بايد با دست مهر را بالا بياورد و پيشاني را بر آن بگذارد.  آیت الله مکارم: فردي که بر اثر ناتواني روي صندلي نماز مي خواند اگر مي تواند، هنگام سجده روي ميز سجده کند و لازم نيست شرايط ديگر سجده مانند گذاشتن نوک پا بر زمين را رعايت کند واگر نمي تواند بر ميز سجده کند مهر را بالا بياورد و سر را بر روي مهر بگذارد. چنين فردي اگر با کفش نماز بخواند باطل نيست ولي بهتر است آن را بيرون آورد. ضمنا اگر مي تواند قسمتي از نماز را ايستاده بخواند واجب است آن مقدار را بايستد و بقيه را بنشيند.  🔹آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که امکان داشته باشد و حرجی نباشد لازم است انگشتان شست پا را به زمین برساند. در صورتی که نمی تواند به مقداری خم شود که عرفا بگویند سجده کرد برای سجده با سر اشاره کند و خم شدن و گذاشتن مهر واجب نیست ولی اگر می تواند بدون مشقت زیاد به مقداری خم شود که عرفا بگویند سجده کرد ولی نمی تواند مهر را روی چیز بلندی بگذارد  با دست، مهر را به پیشانی برساند و در صورت امکان کف دست دیگر روی چیزی و انگشتان شست را روی زمین بگذارد. 🔹آیت الله فاضل: الف:اگر کسی نمی تواند برای نماز بایستد و نمی تواند روی زمین بنشیند و به صورت متعارف سجده کند و روی صندلی می نشیند، چیزی بلند مثل میز و امثال آن مقابل خود بگذارد و مهر نماز را روی آن بگذارد، و روی آن سجده کند و در وقت سجده کردن باید کف دو دست را (اگر روی زمین ممکن نباشد) روی همان چیز بلندی که سجده می کند بگذارد و سر دو انگشت بزرگ پارا در صورت امکان باید به زمین قرار بدهد. ب: سر انگشت بزرگ پاها و کف دو دست و پیشانی باید روی زمین باشد و اگر گذاشتن سر زانوها روی زمین ممکن نباشد، گذاشتن آن روی مانع و امثال آن واجب نیست و اگر بتواند به صورت متعارف سجده کند وگذاشتن سر زانوها به زمین ممکن باشد در این صورت باید سر زانوها نیز روی زمین باشد. ج: اگر نمی تواند به صورت کامل برای سجده خم شود به مقداری که می تواند خم شود و مهر را روی چیزیبلند بگذارد و روی آن سجده کند و گذاشتن مهر روی پیشانی صحیح نیست. منبع:https://b2n.ir/73296 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 گرفتن نبض و دیدن چشم و گوش خانم ها توسط پزشک مرد 💬سوال: ✍ گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانمها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟ ✅ج: گوش ازجمله قسمت هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد )پزشک همجنس موجود نباشد( اشکالی ندارد. درباره معاینه دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد. درباره گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس میشود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار. 📖منبع: khamenei.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 همونطور که میدونید غسل‌های مستحب و واجب زیادی داریم؛ حالا اگه بخواهیم با یه غسل واجب، یک یا چند غسل مستحبی رو انجام بدیم، آیا این کار شدنیه و اگر كسى براى انجام غسل خاصى(مانند غسل جنابت) نیت کرد و آن را به جا آورد، آیا از سایر غسلها كفایت می‌كند؟ 🔹 آیات عظام امام خمینى، خامنه اى، صافى، مكارم و نورى: اگر غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند، از سایر غسلها كفایت مى كند. 🔹 آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل و وحید: آرى كفایت مىكند. آیت الله بهجت: اگر غسل واجب باشد و به قصد آن غسل كند، از سایر غسلها كفایت مىكند ولى اگر غسل مستحبى را قصد كند، تنها از غسلهاى مستحبى كفایت مى كند. منبع:https://b2n.ir/53152 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ پاسخ: ✍ در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 🌎 سایت آیت آیت الله خامنه ای - leader.ir #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 اگر کسی با وضو و به علت نداستن مسئله با حالت جنابت اعمال حج را انجام داده باشد، تکلیفش چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: باید طوافهای عمره، حج و نساء و نمازهای آنها را اعاده کند و باید طواف حج و نماز آن در ماه ذی الحجة اعاده شود. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بعد از جنابت یک غسل واجب یا مستحب انجام داده، حج صحیح است و اگر انجام نداده، نائب بگیرد که طواف و نماز آن را انجام دهد. 🔹آیت الله وحید: اگر در طواف عمره تمتع یا حجِّ تمتع یا طوافِ نساءِ حجِّ تمتع  بوده، حجش باطل است و واجب است فوراً دوباره حج به جا آورد و اگر در طوافِ عمره مفرده بوده یا طوافِ نساءِ عمره مفرده بوده هنوز در إحرام باقی است و واجب است أعمال را دوباره به جا اورد تا از إحرام خارج شود. منبع:https://b2n.ir/92614 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 🔰 🌓خسوف یا ماه گرفتگی از مواردی است که هنگام رخداد، خواندن نماز آیات واجب می شود. 🕰ماه گرفتگی دیشب ۲۶ تیرماه ساعت ۱۲:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع شد. 💡وقت خواندن نماز آیات از زمان شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای بجا آورده شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇 1️⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. 2️⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست؟ ✅پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا  كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا  قضا کند. 🔹 آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن، خورشيد يا ماه بگيرد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد. 🔹 آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند. منبع:http://yon.ir/pIVaP #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سؤال: 🔰اگر ماه گرفتگی به صورت جزئی باشد، باز هم نماز آیات واجب است؟ ✅ جواب: ✍برای ماه گرفتگی جزئی هم نمازآیات واجب است، البته اگر جزئی باشد و شخص هنگام ماه گرفتگی مطلع نشود، نماز آیات واجب نمی شود. 📗استفتائات مقام معظم رهبری 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا وجود مو یا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او می شود؟ ✅ پاسخ: 🔹🔹 بله، موجب بطلان نماز است. ---------------- سایت آیت الله خامنه ای- اجوبه الاستفتائات - لباس نمازگزار-  khamenei.ir #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 اگر گوشتی را از قضابی بگیریم و متوجه شویم حیوان مریض بوده است آیا قبل از تصرف حق فسخ داریم یا بعد از تصرف بخاطر غبن می توانیم فسخ کنیم؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: اگر عرفاً عیب باشد، می توانید بیع را فسخ کنید؛ اگر مابه التفاوت قیمت به حدی باشد که مغبون باشید، می توانید، بیع را فسخ کنید. 🔹 آیت الله مکارم: هرگاه بعد از معامله عيب جنس را بفهمد و فورا معامله را فسخ نكند بنابر احتياط واجب حقّ او ساقط مى شود، ولى مقدارى تأخير براى فكر كردن مانعى ندارد و شرط نيست كه فروشنده موقع فسخ حاضر باشد. آیت الله سیستانی: اگر گوشت فاسد به حساب بيايد مى توانيد در هر صورت پول خود را پس بگيريد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض عدم تصرف، خیار عیب وجود دارد و پس از تصرف می توان ارش گرفت. 🔹 آیت الله فاضل: اگر از قصابی گوشت بگیرد و قبل از پختن گوشت بفهمد که خراب است خیار فسخ عیب دارد و می‌تواند فورا برگرداند اما اگر فورا برنگرداند و یکی دو روز بعد بخواهد برگرداند، نمی تواند. هم چنین اگر تصرفی که مانع از بین رفتن خیار می‌شود به عنوان غبن نیز نمی‌تواند برگرداند. مثلا گوشت را پخته باشد نمی‌تواند برگرداند. منبع:https://b2n.ir/45520 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⛔️ 💬 ﺳﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ. ﺑﺒﺨﺸﻴﺪﺁﻳﺎ ﺗﻤﺜﺎﻝ اﻫﻞ ﺑﻴﺖ (علیهم السلام) ﻣﺸﻜﻠﻲ ﻧﺪاﺭﺩ اﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺩﻳﻮاﺭ ﻧﺼﺐ ﻛﻨﺪ؟ ✅پاسخ 🔹 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود، نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلٌی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است. 🔹 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): مانعی ندارد، هر چه انتساب آنها به معصومین علهیم السلام اعتباری ندارد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): خالی از اشکال نیست. 🔹 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این عکس ها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی احترامی قرار گیرد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره): اگر مقصود این است که تذکر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد، ولی اگر معتقد باشد که این عکس های واقعی ائمه علیهم اسلام است، این عقیده صحیح نیست و خطاست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا به جهیزیه خمس تعلق می گیرد؟ 🔹 آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد 👈 پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند. (1) 🔹آیة الله سیستانی(دام ظلّه):اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد. 💬 سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد؟ خمس دارد.(2) 🔹 آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد. 👈 پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)(3) - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - 1-(اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906) 2-(توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747) (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) 3-(توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500) (استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334) 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 حکم کسی که آب جو صفر درصد خورده چیست و چه نوع آب جو حلال است؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: آب جو (فُقّاع) در صورتى كه داراى نشيش و جوشش باشد، حرام است اگر چه مست کننده نباشد، ولی باید توجه داشته باشید ماء الشعیر طبی پاک است و خوردن آن اشکال ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: مشروب الکلي که از جو گرفته مي شود و به آن آبجو مي گويند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولي آبي که براي خواص طبي از جو مي گيرند و به آن ماء الشعير مي گويند و ابدا مسکر نيست، پاک و حلال است. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر در آن ماده مست کننده وجود داشته، هرچند به دلیل مقدار ناچیزش مستی نیاورد،  نجس است و استفاده از آن جایز نیست. 🔹 آیت الله سیستانی: نوشیدنی که از جو گرفته می شود و به آن فقاع می گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولا سبب مستی نمی شود بلکه موجب نشأه است که می توان آن را مستی جزئی نامید و ظاهراً منشأ آن وجود الکل به مقدار کم است. پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا بدون الکل ساخته شود که به آن فقاع گفته نشود ، اشکال ندارد. در غیر این صورت حرام است هر چند پس از تولید الکل را کاملا از آن جدا کنند. منبع:https://b2n.ir/31979 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: من سال گذشته در بازارچه مدرسه مبلغ 50 هزار تومان از محل پول پدرم سود کسب نمودم، با توجه به اینکه بنده دانش آموز هستم آیا سال خمسی ام از همان روز شروع می شود؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگر پول را به شما بخشیده است و سود کردید، سود درآمد حساب می شود و اگر پول پدر باشد درآمد برای او محسوب می شود؛ با دستیابی به اولین درآمد کسب، سال خمسی شروع می شود؛ بنا بر این سال خمسی حقوق بگیر، زمان امکان دریافت اولین حقوق و سال خمسی کاسب یا تاجر زمان اولین معامله سودآور، شروع می شود و محاسبه خمس در همان تاریخ در سال بعد انجام می گردد. 🔹 آیت الله مکارم: چنانچه از درآمدتان تا همان روزی که بخاطر کسب و کار، سود دریافت نموده اید چیزی باقی بماند همان روز را به عنوان سال خمسی خود انتخاب نمایید، در غیر این صورت نیازی به انتخاب سال خمسی نیست تا اینکه مجدد درآمد جدیدی کسب نمایید؛ بنابراین آغاز سال براى حساب خمس هر كسى اوّلين درآمد اوست، يعنى اگر كسى شروع به تجارت و كسب و صنعت و زراعت و غير اينها كند، اوّلين زمانى كه درآمد براى او حاصل مى شود اوّل سال خمس اوست. 🔹 آیت الله سیستانی: در فرض سوال سال خمسی ثابت نیست. منبع:https://b2n.ir/42154 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 کفاره شکستن قسم به خدا چیه؟؟ ✅ پاسخ ✍ مسأله: هر گاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد؛ ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید و اگر توانایی بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👩‍🍳نماز در آشپزخانه 💬 سوال: 🔰 خواندن نماز در آشپزخانه چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : ✍ کراهت دارد مگر اینکه هیچ شعله ای روشن نباشد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 اگر شاباش (اعطا پول هنگام رقص) در عروسی به نیت هبه داده و گرفته شود، چه حکمی دارد و تکلیف گیرنده آن چیست؛‌ در صورتی که دهنده آن را نشناسیم وظیفه مان چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جايز نيست و مال مذكور را صاحب نمى‌شويد و لازم است به نحوى به صاحبش برگردانيد. از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهيد و بنا بر احتياط از حاکم شرع اجازه بگيريد. 🔹 آیت الله مکارم: اگر در برابر رقص بدهند اشکال دارد. اگر در برابر رقص گرفته اید باید آن را به گونه ای برگردانید و اگر نمی شناسید و یا امکان بازگرداندن نیست از طرف صاحبانشان به نیازمندان بدهید . منبع:https://b2n.ir/20472 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din