eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
979 ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️سئوال اگر به دلیل خجالت، نتوانیم کنیم، آیا بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟ ✅پاسخ اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود جنابت بر او واجب می‌شود. البته در مواردی می‌توان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله: 1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد. 2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب شدن نماز او شود. 3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد. 4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند. 5. اگر آب را به مصرف یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند. 6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمى‌ماند. 7. نداشتن آب مباح. در این موارد می‌توان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد. ✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی ‌شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2] ------------------------- [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 365. [2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند." __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ 🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
804.6K
برای گزارش به ۱۹۷ در لحظه زنگ بزنید (تا انتها گوش کنید ، مطالب جالبی گفتن.) اگر در قطار هستید ☝️ فروشگاه هستید ☝️ پارک هستید ☝️ فقط کافیه از اون نداشتن حجاب اون فرد عکس بگیرید و براشون ارسال کنید حتما حتما عکس بگیرید. 🔹 مطالب دیگ هم داخل ویس گفته شده☝️ خط مقدم تمام ارزشهاست🚨 نماد قیام و بیداری منتظر بیداری ماست.... کپی کن💯نشر حداکثری روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
👈 بررسی خشم از چهار جهت به منظور ترک این رفتار 1️⃣ ریشه خشم: حضرت عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ريشه خشم ـ فرمودند: خود بزرگ بينى و گردن فرازى و حقير شمردن مردم. ميزان الحكمه ج8 ص454 2️⃣ آغاز و پایان خشم: امام على عليه السلام: از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و فرجام آن، پشيمانى است. مستدرك الوسائل ج 12 ص 12 با خشمگین شدن، حالت هایی در رفتار و گفتار و حالت های صورت ما بروز پیدا می کنه که خودمون رو دیوانه نشون می دیم و دیگران دیگه اون حسابِ سابق رو رومون باز نمی کنند و بعدش هم پشیمانی عایدمون می شه؟! 3️⃣ تاثیر خشم: امام على عليه السلام: شدّت خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد. ميزان الحكمه، ج 8، ص 446 امام على عليه السلام: به سوى خشم مشتاب، كه به عادت بر تو مسلّط مى شود. غررالحكم حدیث 10288 4️⃣ دوری از خشم: امام على عليه السلام : تواناترين مردم در تشخيصِ درست، كسى است كه خشمگين نشود. غرر الحكم حدیث 3047 امام على عليه السلام: حاضر جوابترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم حدیث 2950 امام على عليه السلام: خشم را با سكوت درمان کنید. غررالحكم حدیث 5155 بسیار پیش میاد که ما می خواهیم در جایی حق خودمون رو بگیریم یا سخ حقی بگوییم ولی وقتی خشمگین می شیم با توجه به چند حدیث بالا: اول که خوب تشخیص نمی دیم چه باید بگوییم و یا شخص مقابل چه می گوید... دوم اینکه: نمی تونیم حاضرجواب باشیم و پاسخ مناسب رو پیدا کنیم چون ذهن بهم ریخته... سوم اینکه: نحوه سخن گفتن ما عوض می شه و نمی تونیم منظور خودمون رو به درستی برسونیم و حق رو بگوییم... چهارم اینکه: اگر یک نفر حرف نادرستی می گوید، نمی شود با خشم راه درست رو به او نشان داد و او را راهنمایی کرد و ممکن است حتی این رفتار ما باعث شود او از راه درست بدش بیاید و از طرفی افرادی دیگر بیایند و با حرف های نادرست(و با مهربانی های ساختگی) او را منحرف کنند(امام على عليه السلام: هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . غررالحكم: ح10529 ) حتی در بسیاری از مواقع اطرافیانی که می بینند دو نفر گفتگو می کنند، حق را به کسی می دهند که با آرامش صحبت می کند، هرچند حق با او نباشد! و گاهی حتی اگر کسی حق رو بگوید ولی با خشم بگوید، اطرافیان خیال می کنند که او به ناحق سخن می گوید و این باعث می شود حقِ حقدار ضایع شود و یا اینکه اطرافیان می گویند حق با فلانی هست ولی نباید خشمگین می شد که این هم نقطه ضعفی برایش می شود خلاصه اینکه وقتی می خواهیم حق را بگوییم باید با آرامش و صبوری عمل کنیم، نه اینکه با خشمِ خود باعث شویم شخصِ مقابل که ناحق می گوید به خاطر خشم ما حرف حق را نپذیرد و یا حتی خود را موجه جلوه دهد! 🆔 @ahkam_sharei
💬 تماس بدن با نام خدا 🔷 تماس بدن به اسم ذات (مانند الله) و اسم صفاتِ مخصوص خدا (مانند رزّاق و خالِق) بدون وضو، حرام است. 🔸 دست زدن به ترجمه قرآن، به هر زبانی باشد، بدون وضو اشکالی ندارد؛ مگر ترجمه کلمه «الله». 🔸 لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می‌نویسند، اشکال ندارد (هرچند بهتر است لمس نشود). 🔷 همه جای بدن، مانند لب و صورت (به جز مو) حکم دست را دارد و نباید بدون وضو، اسمای مبارکه را به صورت مستقیم لمس کرد؛ ولی از روی کاغذی که روکشی مثل پلاستیک دارد، اشکال ندارد. 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص135. 🆔 @ahkam_sharei
♦️✔️ عملی که از ایمان به دور است 🔻امام باقر عليه‌السلام: مَن قُسِمَ لَه الخُرقُ حُجِبَ عنه الإيمانُ ❇️ هركه خشونت و درشتخويى قسمتش شود، از ايمان محروم می‌مانَد. 📚 الكافي: ۲ / ۳۲۱ / ۱ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا هدیه دارد؟ ✅پاسخ در باره این که آیا به هبه که همان و بخشش است، خمس تعلق می گیرد یا نه؟ اقوالی بین فقها وجود دارد که به صورت کلی می توان آن ها را در اقوال زیر خلاصه کرد: ▫️1. خمس ندارد [1] . ▫️2. چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید یعنی تا سر سال خمسی زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد. [2] ▫️3. چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید بنا بر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد[3] . ✔️بله اگر به آن مال هدیه ای قبلا خمس تعلق گرفته بود تقریبا همه فقها پرداخت خمس را بر گیرنده هدیه واجب می دانند.[4] ------------------------- [1] آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، نوری. [2] آیات عظام صافى، سیستانى؛ (زنجانى: چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید اگر مالى که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد، بلکه بنا بر احتیاط اگر مال ارزشمندى هم نباشد خمس آن را بدهد). [3] آیات عظام بهجت، فاضل، مکارم. نک: إمام خمینی،توضیح المسائل، المحشى، ج ‏2، ص:8 مسئله 1753؛ احکام دانشجویی؛ احکام خمس، سید مجتبی حسینی، ص 49. [4] در بین فقهای معاصر تنها آیات عظام سیستانی و تبریزی، پرداخت خمس را بر عهده بخشنده و بر او واجب می دانند. نک: همان، ص50. ______ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال وقتی در غذا فضله موش دیدیم، است؟ در مهمانی ها که غذا خیلی زیاد است، لازم است به دیگران بگوییم؟ ✅پاسخ ▫️فضله موش نجس است. غذا اگر جامد باشد، مانند نان فقط جایی که به آن جا سرایت کرده، نجس است. بقیه قسمت های نان پاک است. ▫️اگر غذا مایع است، مانند آبگوشت و برنج پخته شده با آب، اگر فضله موش توی آب گوشت بیفتد یا توی آبی که در آن برنج ریخته اند بیفتد، همه آن را نجس می کند. در این فرض اگر صاحب خانه بفهمد که غذا نجس است، باید از دادن آن به مهمان ها خود داری کند. اگر داده، باید به آن ها بگوید که غذا نجس است. ▫️اما اگر یکی از مهمان ها بفهمد، به نظر مراجع معظم تقلید خودش نباید بخورد، ولی لازم نيست به ديگران بگوید اما چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد كه مى‌داند كه به واسطۀ نگفتن، او هم نجس مى‌شود، وقتی غذا خوردن آن ها تمام شد، بايد به آنان بگويد. ▫️البته به نظر آیت الله مکارم در این صورت هم به دیگران گفتن لزوم ندارد، بلکه مى‌تواند بعد از غذا خوردن به بهانه اي به آنها بگويد تا دست و دهان خود را آب بكشند. (توضیح المسائل، مراجع، ج1 ، م 145.) ________ 🆔 @ahkam_sharei
💬سوال سر نماز حکم جواب سلام و صلوات چيست ؟؟ مرجع تقليد ايت الله مکارم ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ نمازگزار نباید در حال نماز به دیگرى سلام کند، ولى اگر دیگرى به او سلام کند جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد، مثلاً اگر گفت: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ» در جواب بگوید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ» و اگر بگوید «سَلامٌ عَلَیْکُمْ» در جواب بگوید «سَلامٌ عَلَیْکُمْ»، حتّى اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام». صلوات بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و آل او(علیهم السلام) بعد از نماز، یا در حال نماز و همچنین در سایر حالات از مستحبّات موکّد است و نیز مستحبّ است هر موقع نام مبارک حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) خواه محمّد باشد یا احمد و همچنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفى و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتّى اگر در نماز باشد، همچنین اگر خودش این نامهاى مقدّس را بر زبان جارى کند صلوات بفرستد. ------------------------------------- لطفا نشردهنده احکام باشید… 💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
❓پرسش مس کلمات قرآن که نصب روي موبايل هست احتياج به وضو دارد؟ 📝پاسخ مس کلمات قرآن از روی صفحه گوشی بدون وضو اشکال ندارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇 ☑️ @ahkam_sharei جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
🚨برای گزارش باید چیکار کنیم ⁉️ وقتی تو ماشین هستیم یا قطار یا فروشگاهی پارکی و... و بی حجابی دیدیم کجا باید بگیم؟؟ سئوال خیلی‌ هاست، جواب و راهکارش رو تو این کانال گفتیم 👇👇 ((پست سنجاق شده)) 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
💠 امام علی عليه السلام : کار اندکی که ادامه اش میدهی از کار بسیاری که از آن خسته شوی امیدوارکننده تر است. ✨یا ذالجلال و الاکرام ✨ 🗓 امروز یک شنبه 🔹۴ دی ماه ۱۴۰۱ 🔹۱ جمادی الثانی ۱۴۴۴ 🔹۲۵ دسامبر ۲۰۲۲ ☑️ @ahkam_sharei
☑️سؤال خرید کالا در بنادر که عمدتا بدون گارانتی و به صورت قاچاق و بدون پرداخت مالیات به فروش میرسد چه حکمی دارد؟به عنوان مثال در بنادر جنوبی کشور وسایل برقی به قیمت ارزان در اختیار افراد قرار میگرد. مرجع تقلید:آیت الله مکارم ✅پاسخ قاچاق کالا (یعنى ورود غیر قانونى آن از مرزها) برخلاف دستور شرع است، و باید از آن به شدّت پرهیز کرد. مخصوصاً هنگامى که موجب ضرر و زیان جامعه مى شود، و به اقتصاد کشور اسلامى لطمه وارد مى کند، و کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست. 📚استفتائات سایت معظم له ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا برای پا، باید به تکیه گاهی تکیه داده شود یا می توان مسح را در هوا بدون تکیه گاه کشید؟ ✅پاسخ ▫️در مسح سر و پا تکیه دادن به تکیه گاه یا تکیه ندادن شرط نشده است بلکه ملاک آن است که سر و پا ثابت نگه داشته شوند و دست روى آنها کشیده شود. و اگر گفته شده است که پا به تکیه گاهی تکیه داده شود برای آن است که ثابت بماند. ▫️حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" در مسح سر و روى پا باید دست را روى آنها بکشد و اگر دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بکشد باطل است ولى اگر موقعى که دست را مى‏کشد سر یا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد." توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 159، مسأله 255. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
💠 احکام غنا به زبان ساده و نموداری: 🍃تعریف: بطور ساده غنا یعنی خوانندگی و آوازخوانی. 🌿غنا هم مانند موسیقی حلال و حرام دارد. 🌺 غنا حرام (لهوی مضل عن سبیل الله) یعنی خوانندگی و آوازهايى كه موجب خفّت و سستی عقل مى‏شود، يعنى شهوات را آنچنان تهييج و تحریک مى‏كند كه به‏طور موقت بر عقل غالب می‌شود. و همان خاصيتى را دارد كه شراب داراست. 👌 قیودی که شرط نیست. 1- صوت نیکو: غناء صدای متوسط و صدای بد را نیز دربر می‌گیرد. 2- طرب انگیز بودن: مقوّم معنای غناء طرب انگیز بودن نیست. 3- تقارن آواز با آلات موسیقی:شرط صدقِ غنا این نیست که حتماً با موسیقی همراه باشد. 4- باطل بودن کلام: باطل بودن کلام هم دخالتی در مفهوم غنا ندارد. ممکن است غنا، کلام حق باشد، یا باطل. 5- ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست. 🔹 معیار در حرمت آیا حکم غناء نسبت به افراد مختلف است مثلا بخاطر اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد برای او مهیج و محرک نباشد ولی برای دیگری نه؟ خیر معیار عرف و توده مردم هستند نه یک فرد اگر از نظر مردم این صوت باعث گناه می‌شود، حرام است. 👌صوت مرقص یکی از موارد واضح لهو مضلّ عن سبیل االله، صوتی است که رقص آور باشد. 📚تحرير الوسيلة؛ ج‌1، ص: 497؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 28؛ سیستانی رساله ج 2 م 396 تا 340؛ مکارم جامع المسائل 📎 📎 📎 کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
41.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بر رطب خورده هم واجـب است منـع رطب ڪند❗️ 《عامل بودن در شرط نیست》 🔴 مسئله ۲۰ : در امر کننده و نهی کننده شرط نیست که عادل باشد و یا به آنچه امر می‌کند خودش عمل نماید و آنچه را نهی می‌نماید ترک کند، اگر خودش تارک واجب باشد، باز بر او واجب است که با اجتماع چهار شرط، دیگری را بر همان واجب امر نماید، کما اینکه واجب است به آن عمل نماید، اگر مرتکب حرام باشد بر او واجب است که دیگری را از ارتکاب همان گناه نهی نماید، همانطور که واجب است از ارتکاب خودش دست بکشد. 📚«باب اول ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی رحمه الله علیه» کپی کن💯نشر حداکثری روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
☑️سئوال آیا جایز است پولی را که برای و یا زکات جدا و معیّن شده را مصرف کرد و یا با دیگر عوض کرد؟ ✅پاسخ تصرف در مالی که جهت پرداخت زکات و فطریه، کنار گذارده شده است، جایز نیست، ولی در سایر وجوهات شرعی، اشکالی ندارد. البته برخی فقها[1] می‌گویند، خمس هم همین حکم را دارد. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] ▫️حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): تبدیل مالی که به عنوان زکات جدا و معین شده است،‌ جایز نیست. ▫️حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جدا کردن زکات یا فطریه موجب تعین آن می‌گردد اما در سایر موارد، مانعی ندارد. ▫️حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): نسبت به زکات جایز نیست ولی نسبت به خمس مانعی ندارد. ▫️حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): خیر. ------------------------- [1]. آیت الله نوری همدانی. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
❗️شما نیز به فرهنگی انقلاب بپیوندید!! روشنگری + پاسخ به شبهات 💯 حقیـقت اینجاســــت!!👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
💠 زن زندگی آزادی یعنی ؛ 🔹 در حدیث‌ کساء وقتی حضرت جبرئیل می‌پرسه این‌ها چه کسانی هستند که تمام هستی رو بخاطرشون آفریدی؟ ذات اقدس الهی نمی‌گه علی، محمد، حسن یا حسین... خدا می فرمایند: فاطمه و پدرش، شوهرش، پسراش یعنی از یک زن برای معرفی بهترین مخلوقاتش استفاده می‌کنه! 🔅 (عج) هم الگوی خود را یک زن معرفی می‌کنند: دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست. @ahkam_sharei
☑️سئوال خانه‌ای رهن کرده‌ایم و یک سال از آن زمان می‌گذرد. با توجه به اینکه پول هنوز در دست صاحب‌خانه است، آیا به آن تعلق می‌گیرد؟ ✅پاسخ چنانچه برای تأمین و رهن مسکن به پول مذکور نیاز باشد، تا زمانی که در رهن است لازم به پرداخت خمس نیست، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، بر اساس نظر بیشتر فقها باید خمس آن پرداخت شود. البته در فرض مذکور، برخی از فقها[1] می‌گویند، هر وقت توانایی پس گرفتن مبلغ را دارد باید فوراً خمس آن را پرداخت کند. حال اگر مجدداً به آن پول نیاز باشد، می‌توان با هماهنگی و مصالحه با مرجع تقلید خویش یا نماینده رسمی ایشان مبلغ مذکور را در مورد نیاز خود مصرف نماید. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] ☘حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مبلغ مذکور از درآمد کسب شما باشد، به هنگام وصول از موجر لازم است خمس آن داده شود. ☘حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): پول منزل تا زمانی که در رهن است خمس ندارد، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، و تا پایان سال خمسی هزینه نگردد خمس به آن تعلق می­گیرد. ☘حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هر وقت توانایی پس گرفتن را دارید فوراً باید خمس آن را بپردازید. ☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه برای تأمین مسکن به پول مذکور نیاز باشد به گونه‌ای که بدون آن امکان تهیۀ مسکن نباشد به آن خمس تعلق نمی‌گیرد. ------------------------ [1]. آیات عظام سیستانی و خامنه‌ای. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. _________ 🆔 @ahkam_sharei
📿 @ahkam_sharei ✍ ☑️سئوال کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر نماز قضا دارد، تکلیفش چیست؟ ✅پاسخ اگر کسی نمی داند که آیا قضایی بر عهده اش است یا خیر، چون یقین به شدن ندارد، چیزی بر عهده او نبوده و بجا آوردن نماز قضا بر او واجب نیست. اما اگر یقین به داشتن نماز قضا داشته، ولی مقدار آن را نمی داند (و نمی تواند حدس بزند) اگر مقدار کمتر را بخواند کافی است. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیگر آن خندۀ زیبا به لب مولا نیست همه هستند ولی هیچ كسی زهرا نیست قطرۀ اشك علی تا به ته چاه رسید چاه فهمید كه كسی همچو علی تنها نیست... ◼️ فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها تسلیت باد @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیر آمدم .. دیر آمدم در داشت میسوخت هیئت میان وای مادر داشت میسوخت ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها تسلیت باد 🏴 @ahkam_sharei
☑️سئوال وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟ ✅پاسخ 🔹طبق نظر اکثر فقها و قضای بر پسر بزرگ تر واجب است؛ یعنی بر پسر بزرگ تر واجب است نماز و روزه های فوت شده پدر را بعد از مرگش یا خود انجام دهد یا کسی را اجیر کند. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و هر دو را واجب می دانند. 🔹باید توجه داشت که برخی از فقها می فرمایند این تکلیف (وجوب قضای نماز و روزه پدر یا پدر و مادر) حتی اگر پدر و مادر از روی نافرمانی نماز و روزه خود را نخوانند، نیز متوجه پسر بزرگتر است، اما برخی دیگر می فرمایند در چنین صورتی واجب نیست یا بهتر است که پسر بزرگتر نماید. 🔹به عنوان نمونه تعدادی از دیدگاههای فقهای عظام را در این باره از نظر می گذرانیم: ☘حضرت امام خمینی (ره): اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده و مى‏توانسته قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد، یا براى او اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته، اگر چه نمى‏توانسته قضا کند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى او اجیر بگیرد. ☘آیت الله اراکى (ره): اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده‏اند و مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگشان به جا آورد، یا براى آنان اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشند، واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى آنان اجیر بگیرد. ☘آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر (یعنى بزرگترین پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حیات است) واجب است که نماز و روزه‏هایى که از پدر یا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد، بنا بر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند، هم چنین روزه‏اى را که در سفر نگرفته هر چند توانایى قضاى آن را پیدا نکرده، احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید. ☘آیت الله سیستانى: اگر پدر نماز خود را به جا نیاورده باشد و مى‏توانسته است قضا کند، چنان چه از روى نافرمانى‏ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنا بر احتیاط، واجب است‏. ☘آیت الله نورى: اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند و چنان چه مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ آنها به جا آورد، یا براى آنها اجیر بگیرد و نیز روزه‏اى که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید، یا براى آنها اجیر بگیرد و قضاى نماز و روزه‏اى که پدر و مادر از روى طغیان و تمرّد به جا نیاورده‏اند بر پسر بزرگتر واجب نیست. این حکم در باره پدر ثابت است و نسبت به مادر نیز احتیاط واجب آن است که مراعات شود. ☘آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال که: پدرى همه اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزه‏هایى را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مى‏رسد، واجب است؟، فرمودند: اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترک نشود. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 761، م 1390. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei