eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
26 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️شما نیز به فرهنگی انقلاب بپیوندید!! روشنگری + پاسخ به شبهات 💯 حقیـقت اینجاســــت!!👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
💠 زن زندگی آزادی یعنی ؛ 🔹 در حدیث‌ کساء وقتی حضرت جبرئیل می‌پرسه این‌ها چه کسانی هستند که تمام هستی رو بخاطرشون آفریدی؟ ذات اقدس الهی نمی‌گه علی، محمد، حسن یا حسین... خدا می فرمایند: فاطمه و پدرش، شوهرش، پسراش یعنی از یک زن برای معرفی بهترین مخلوقاتش استفاده می‌کنه! 🔅 (عج) هم الگوی خود را یک زن معرفی می‌کنند: دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست. @ahkam_sharei
☑️سئوال خانه‌ای رهن کرده‌ایم و یک سال از آن زمان می‌گذرد. با توجه به اینکه پول هنوز در دست صاحب‌خانه است، آیا به آن تعلق می‌گیرد؟ ✅پاسخ چنانچه برای تأمین و رهن مسکن به پول مذکور نیاز باشد، تا زمانی که در رهن است لازم به پرداخت خمس نیست، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، بر اساس نظر بیشتر فقها باید خمس آن پرداخت شود. البته در فرض مذکور، برخی از فقها[1] می‌گویند، هر وقت توانایی پس گرفتن مبلغ را دارد باید فوراً خمس آن را پرداخت کند. حال اگر مجدداً به آن پول نیاز باشد، می‌توان با هماهنگی و مصالحه با مرجع تقلید خویش یا نماینده رسمی ایشان مبلغ مذکور را در مورد نیاز خود مصرف نماید. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] ☘حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مبلغ مذکور از درآمد کسب شما باشد، به هنگام وصول از موجر لازم است خمس آن داده شود. ☘حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): پول منزل تا زمانی که در رهن است خمس ندارد، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، و تا پایان سال خمسی هزینه نگردد خمس به آن تعلق می­گیرد. ☘حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هر وقت توانایی پس گرفتن را دارید فوراً باید خمس آن را بپردازید. ☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه برای تأمین مسکن به پول مذکور نیاز باشد به گونه‌ای که بدون آن امکان تهیۀ مسکن نباشد به آن خمس تعلق نمی‌گیرد. ------------------------ [1]. آیات عظام سیستانی و خامنه‌ای. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. _________ 🆔 @ahkam_sharei
📿 @ahkam_sharei ✍ ☑️سئوال کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر نماز قضا دارد، تکلیفش چیست؟ ✅پاسخ اگر کسی نمی داند که آیا قضایی بر عهده اش است یا خیر، چون یقین به شدن ندارد، چیزی بر عهده او نبوده و بجا آوردن نماز قضا بر او واجب نیست. اما اگر یقین به داشتن نماز قضا داشته، ولی مقدار آن را نمی داند (و نمی تواند حدس بزند) اگر مقدار کمتر را بخواند کافی است. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیگر آن خندۀ زیبا به لب مولا نیست همه هستند ولی هیچ كسی زهرا نیست قطرۀ اشك علی تا به ته چاه رسید چاه فهمید كه كسی همچو علی تنها نیست... ◼️ فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها تسلیت باد @ahkam_sharei
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیر آمدم .. دیر آمدم در داشت میسوخت هیئت میان وای مادر داشت میسوخت ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها تسلیت باد 🏴 @ahkam_sharei
☑️سئوال وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟ ✅پاسخ 🔹طبق نظر اکثر فقها و قضای بر پسر بزرگ تر واجب است؛ یعنی بر پسر بزرگ تر واجب است نماز و روزه های فوت شده پدر را بعد از مرگش یا خود انجام دهد یا کسی را اجیر کند. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و هر دو را واجب می دانند. 🔹باید توجه داشت که برخی از فقها می فرمایند این تکلیف (وجوب قضای نماز و روزه پدر یا پدر و مادر) حتی اگر پدر و مادر از روی نافرمانی نماز و روزه خود را نخوانند، نیز متوجه پسر بزرگتر است، اما برخی دیگر می فرمایند در چنین صورتی واجب نیست یا بهتر است که پسر بزرگتر نماید. 🔹به عنوان نمونه تعدادی از دیدگاههای فقهای عظام را در این باره از نظر می گذرانیم: ☘حضرت امام خمینی (ره): اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده و مى‏توانسته قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد، یا براى او اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته، اگر چه نمى‏توانسته قضا کند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى او اجیر بگیرد. ☘آیت الله اراکى (ره): اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده‏اند و مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگشان به جا آورد، یا براى آنان اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشند، واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى آنان اجیر بگیرد. ☘آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر (یعنى بزرگترین پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حیات است) واجب است که نماز و روزه‏هایى که از پدر یا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد، بنا بر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند، هم چنین روزه‏اى را که در سفر نگرفته هر چند توانایى قضاى آن را پیدا نکرده، احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید. ☘آیت الله سیستانى: اگر پدر نماز خود را به جا نیاورده باشد و مى‏توانسته است قضا کند، چنان چه از روى نافرمانى‏ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنا بر احتیاط، واجب است‏. ☘آیت الله نورى: اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند و چنان چه مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ آنها به جا آورد، یا براى آنها اجیر بگیرد و نیز روزه‏اى که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید، یا براى آنها اجیر بگیرد و قضاى نماز و روزه‏اى که پدر و مادر از روى طغیان و تمرّد به جا نیاورده‏اند بر پسر بزرگتر واجب نیست. این حکم در باره پدر ثابت است و نسبت به مادر نیز احتیاط واجب آن است که مراعات شود. ☘آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال که: پدرى همه اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزه‏هایى را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مى‏رسد، واجب است؟، فرمودند: اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترک نشود. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 761، م 1390. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
اخلاق و احکام دینی
#احکام_نماز #احکام_روزه ☑️سئوال وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف
✨پست بالا پاسخ به سئوال وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟ لطفا با ما همراه باشید.🌷 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر دندان را کشیده باشند و به توصیه دکتر نباید خون را بیرون بریزند، آیا می شود در حال هم مذکور که دردهان است را خورد؟ ✅پاسخ ▫️دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به هرحال اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و در این صورت نماز خواندن مانعى ندارد. ▫️دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در حالت ضرورت اشکال ندارد. ▫️دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دکتر متدیّن و حاذق این کار را لازم بداند از باب ضرورت و به مقدار ضرورت مانعی ندارد. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا محل ایستادن خانم ها در ، باید عقب تر از مردها باشد؟ ✅پاسخ ☘آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خیر، اگر جلوتر از هم بایستد اشکال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب تر از مرد بایستد. ☘آیه اللّه  تبریزى: باید حداقل بین و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است. ☘آیه اللّه  خامنه اى: بنا بر احتیاط واجب باید حداقل بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است. ☘آیات عظام فاضل و مکارم: زن باید عقب تر از مرد بایستد؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بین محرم و نیست. ☘آیه اللّه  سیستانى: بنابر احتیاط لازم، زن باید عقب تر از مرد بایستد و فرقى بین و نامحرم نیست. ☘آیه اللّه  وحید: باید بین مرد و زن در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد یا جلوتر ـ در کمتر از فاصله اى که ذکر شد ـ بایستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، باید نماز را دوباره بخوانند. ________ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال وقتی کسی برایمان پیامک می زند و در ابتدا به ما سلام می کند واجب است که پاسخ آن را بدهیم یا همین که جواب او را به صورت پیامکی ارسال کنیم کافیست؟ ✅پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): احتیاط در جواب سلام دادن است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه تولید مزاحمتی نکند، سلام را باید پاسخ گفت مگر این که ثابت شود قصد جدی برای سلام ندارد. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
📝 @ahkam_sharei 📖 💠 معصومین(ع) 💠 امام صادق عليه السلام : «هر كس خودش را بهتر از ديگران بداند، او از متكبران است. حفص بن غياث مى گويد: عرض كردم: اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بى گناهى و پاكدامنى خود، خويشتن را از او بهتر بداند چه؟ فرمودند: هرگز هرگز! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند، مگر داستان جادوگران و موسى عليه السلام را نخوانده اى؟» 📚الكافى(ط-الاسلامیه)، ج8، ص128 .___.___.___.___.___. @ahkam_sharei