eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر میخواهید حافظه تاریخی تان تقویت شود و پاسخ بسیاری از شبهات را پیدا کنید، این کانال را دنبال کنید: 👇 http://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
🔸برای یکی دوتا خانواده نیازمند، یه کاری کن که ، بشقاب‌هاشون پر باشه؛ 💠 امام على علیه السلام: خوراک را با ديگرى بخور و بر اين كار بخيل مباش، روزى هيچكس را تو نمیدهى، امّا... 🆔 @ahkam_sharei
🌀در شبِ یلدا برای من، دادنِ به همسایه ای که نانِ شب ندارد، از هر 🍉 ای گواراتر است... و روشن کردنِ امید در دل آن کودکِ ، از هر 🎆چراغانی ای روشنی بخش تر است...! 🌃در شب سال، به فکر ترین شکم ها و ندارترین همسایگان و اطرافیان هم باشیم... (همچنین دیگر ایام) ♻️این پست را انتشار دهید تا سنت و فرمایش (ص) ترویج داده شود♻️ 🌸کاش بیداری یلدا 🍉 👈بیداری غفلتمهایمان هم باشد✨ 😔توی سرمای این شب طولانی به فکر گرسنگان و بی خانمانها و... هم باشیم 👌 با شاد کردن دلی، خداوند را خشنود ساخته ایم ✨🕊 @ahkam_sharei
💠نظر مراجع در خصوص سپرده گذاری در بانک و سود بانکی 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: آیا در بانک به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپرده‌گذار از سود، به این شرط که بانک هر شش ماه سهم او را از بپردازد، جایز است؟ ✅پاسخ: اگر سپرده‌گذاری در بانک به این صورت باشد که سپرده‌گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد، حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده‌گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپرده‌گذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله ، اشکال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپرده‌گذاری ضرری به صحت آن نمی‌زند. ⁉️پرسش: سپرده‌های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد، چه حکمی دارند؟ ✅پاسخ: سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و همچنین سود حاصل از آن، اشکال ندارد. 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: شخصی پولی را به صورت سپرده کوتاه‌مدّت و یا بلندمدّت در بانک می‌گذارد و هر ماه، بانک به نسبت مقدار پول، طبق شرایط خاصّی مبلغی به صاحب حساب می‌پردازد. آیا می‌شود این پول را قبول کرد؟ ✅پاسخ: چنانچه آیین‌نامه بانکی مربوط به عقود شرعیه، عمل بشود، حلال است و اگر مسئولان بگویند عمل می‌کنیم و دلیلی بر خلاف آن نباشد، کافی است. 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: در جمهوری اسلامی ایران که وضع بانک‌ها تغییر کرده، گذاشتن سپرده و گرفتن ماهیانه مبلغی چه صورت دارد و نیز گرفتن وام از بانک و دادن مبلغ به عنوان کارمزد یا چیزی دیگر، چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: اگر بانک با آن پول معاملات شرعی انجام دهد و شرایط آن معاملات را هم رعایت کند و مراجعه‌کننده هم بانک را وکیل در انجام آن معاملات کند، اشکال ندارد و اگر به شرط سود قرض بدهد، ربا و حرام است. واللّه العالم 🔅آیت الله : سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، مثل مضاربه و مانند آن، اشکال ندارد و سودش حلال است. 🔅ایت الله : سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، اشکال ندارد؛ با این توضیح که اگر بانک خصوصی باشد، در همه سود می‌تواند تصرف کند و حلال است و اگر بانک دولتی باشد، نصف سود را باید به فقیر بدهد و نصفش را خودش بردارد. منبع: http://www.isna.ir/fa/news/92121409189/ ______ 🆔 @ahkam_sharei
💬سوال حد ترخص چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن ‌نماز قصر می‌گردد.  - تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مى‌شود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانه‌هاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.  - حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود. - ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر به تنهایى، اختلاف است. * قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است. * اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل می‌شود. لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانسته‌اند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شده‌اند؛ * چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شده‌اند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مى‌دانند. - حد ترخص در بلاد کبیره: در این‌که حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا این‌که حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانه‌هاى محلّه‌اى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است. * بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر ------------------------------------- لطفا نشردهنده احکام باشید… 💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
💠 ✨ یلدایی متفاوت با عطر و بوی فاطمی✨ 🍉 یلداتون مبارک @ahkam_sharei
☑️سؤال آیا برگرفته از دین زرتشت است؟ نظر اسلام درباره شب یلدا و شب چله چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند. واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است. یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود. 💠 نظر اسلام در مورد شب یلدا درباره دیدگاه اسلام در مورد سنت پیشینیان باید گفت: — اسلام در مقابل سنتها و آیین های اقوام و مللی که به اسلام گرویده شده و مسلمان می‌شوند واکنشهای مختلفی را دارد: ۱. یا آن سنت و آیین مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده ، که اسلام با آن گونه سنت ها مقابله کرده و رد می کند(مانند زنده به گور کردن دختران اعراب و …) ۲. یا آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است، که اسلام آنها را قبول کرده و تأیید می کند. مانند سنت پاکیزه گی و رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان ۳. یا آن سنت؛ سنخیت و یا عدم سنخیتی با آموزه های دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمی‌کند و دین اسلام هم آنها را رد نمی کند. — مانند خیلی از رسوم وآیین های محلی اقالیم مختلف جهان اسلام نظیر؛ «نوع پوشش ،صحبت کردن،مراسم ازدواج، و… نکته: در مواردی اسلام برخی از رسوم را طبق مبنای فوق اصلاح کرده و قسمت‌هائی را رد و قسمتهایی را تأیی می کند. — حال با توجه به این مقدمه ای که ذکر شد متوجه می‌شویم که سنت باستانی شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی چون؛ صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، و…شود خوب و پسندیده می باشد. اگر در اجرای این سنت‌ها دچار افراط کاری شویم نظیر: اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و … قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است. کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال 1 برخي كارشناسان تأثير موسيقي را در رشد و بهره‏دهي گياهان و حيوانات و افزايش شير آنها مفيد دانسته‏اند در اين فرض استفاده از موسيقي از نظر فقهي چه حكمي دارد؟ ✅پاسخ همه (به جز صافي): نواختن آلات موسيقي مشترك اگر به كيفيت مطرب و لهوي مناسب مجالس گناه و خوش‏گذراني باشد جايز نيست هر چند به انگيزه امور ياد شده باشد. صافي: نواختن آلات موسيقي جايز نيست هر چند به انگيزه امور ياد شده باشد. ☑️سئوال 2 در كودكستانها، بسياري از پيامهاي اخلاقي و بهداشتي (بدون قصد آموزش موسيقي) در قالب موسيقي و آهنگ به كودكان و نونهالان آموخته مي‏شود حكم اين كار چيست؟ ✅پاسخ همه (به جز صافي): نواختن موسيقي مطرب و مناسب مجالس گناه و خوش‏گذراني جايز نيست و هدف ياد شده باعث تجويز آن نمي‏گردد. صافي: نواختن آلات موسيقي جايز نيست و هدف ياد شده باعث تجويز آن نمي‏گردد. منبع:http://b2n.ir/porseman ____ 📖 @ahkam_sharei
معصومین امام على عليه السلام: در آغاز سردی هوا خود را از سرما حفظ کنید و در پایان آن از آن استقبال کنید؛ زیرا سرما با بدن ها همان می کند که با درختان می کند؛ در آغاز[برگ درختان را] می سوزاند و در پایان می رویاند حکمت ۱۲۸ نهج البلاغه 🆔 @ahkam_sharei
📿 @ahkam_sharei ✍ ☑️سئوال آیا گفتن «الله اکبر» در حال رفتن یا برخواستن از رکوع یا سجده را باطل می‌کند؟ ✅پاسخ مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: ✔️هنگام گفتن ذکرهاى واجب در نماز، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] ✔️حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به رکوع یا رفتن به سجده تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع می‌گویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمرده‌اند.[3] ------------------------- [1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته می‌شود. [2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز می‌دهند. [3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج‌1، ص 538، م 966. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا غیبت کردن پشت سر مرده گناه است؟ ✅پاسخ ▫️گاه تصوّر می‌شود که مفهوم غیبت[1] و همچنین روایاتى که درباره وارد شده ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمی‌شود، و غیبت کردن پشت سر مرده اشکالى ندارد، ولى این اشتباه بزرگى است؛ زیرا طبق روایات؛ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است.[2] ▫️بلکه می‌توان گفت؛ غیبت مرده از جهاتى زشت‌تر و ناپسندتر است؛ زیرا زندگان ممکن است روزى غیبت را بشنوند و به دفاع از خود برخیزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نیست، به علاوه؛ شخص غیبت کننده ممکن است افراد زنده را ببیند و از آنها حلالیّت بطلبد ولى در مورد مردگان این مطلب هرگز صدق نمی‌کند.[3] ▫️بنابر این، سخن گفتن به بدی، پشت سر مردگان، مورد تأیید اسلام نمی‌باشد و گناه است. وقتی ما در نماز میت با آن‌که شاید بدی‌هایی را هم از مرده بدانیم، می‌گوییم: «لا نعلم منه الا خیرا» (جز خیر از او نمی‌دانیم).[4] از این‌رو؛ سزاوار نیست بعد از این سخن در نماز میت، سر سخن از بدی‌های انسان مرده باز شود. ------------------------- [1]. ر. ک: «غیبت و استثنائات آن»، سؤال 3217. [2]. «إِنَّ حُرْمَةَ الْمَیِّتِ کَحُرْمَةِ الْحَی»؛‏ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏7، ص 228، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. مکارم شیرازى، ناصر، اخلاق در قرآن، ج ‏3، ص 133، قم، مدرسه الامام على بن ابی‌طالب(ع)، چاپ اول، 1377ش. [4]. ر. ک: «گواهی دادن به خیر و خوبی در تلقین میت»، سؤال 47580. [سایت اسلام کوئست] ________ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال شوهرم اعتقادی به پرداخت خمس به مراجع را ندارد و می گوید من خودم خرج می کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چه باید بکنم ما تمام دارایی مان با هم است. مشکل اصلی من اعتقاد شوهرم است. ✅پاسخ اگر در آمد مستقلی دارید که به آن تعلق می گیرد باید خودتان مستقلاً خمس آنرا پرداخت نمائید. و اما نسبت به اموالی که از در آمد شوهرتان تهیه شده است باید توجه داشته باشید بسیاری از در آمد ها قبل از اینکه خمس به آنها تعلق بگیرد مصرف می شود چون در آمد ایشان تا وقتی به سر سال خمسی نرسیده باشد که خمس ندارد، اما اگر مجبور هستید در اموالی که یقین دارید خمس به آنها تعلق گرفته و خمس آن پرداخت نشده است، مصرف کنید (مثل خوراکی هایی که از درآمد سال قبل تهیه شده و تا سر سال خمسی مصرف نشده)، باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و در آنها تصرف کنید. 🔹پاسخ تفصیلی👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3450 ------------------------- سایت اسلام کوئست ______ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
💠 حکم نگهداری در منزل 💠 ✅نگهداری سگ در دو شیوه متفاوت آن از نظر اسلام دارای دو حکم متفاوت است به این ترتیب که: 🔆 الف: گروهی از سگها دارای منافع واقعی برای انسانها بوده و از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده می شده که اکنون کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگری نیز به کاربردهای قبلی سگ ها اضافه گردیده است. نگهداری سگ در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونه ای از آن را در قرآن نیز می یابیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت می پرداخته است. 🔆 ب: در شیوه ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد که این کار موجب قبول نشدن برخی عبادات می گردد. دین اسلام از اساس با سرگرمی های بی فایده ای که هیچ منفعتی برای انسانها نداشته بلکه آنان را از یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید و یاری هم نوعان باز می دارد مخالف است،از سوی دیگر، دین اسلام تمام سگ ها را به هر دلیل نجس دانسته است و پاک نگاه داشتن منزل و لباس که درستی نماز، وابسته به آن است با نگهداری سگ دشوار خواهد بود . امام صادق (ع) می فرمایند : در خانه ای که در آن سگ نگهداری می شود، نماز گزارده نمی شود، زیرا فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ نگهداری شود نمی گردند، مگر اینکه سگ شکاری بوده و او را در قسمت جداگانه ای نگهداری نمایند که در این صورت ایرادی ندارد. 💢نکته پایانی:  تأکید اسلام بر خودداری از نگهداری سگ در منزل ، منافاتی با برخورد مهربانانة انسانها با این حیوان به عنوان موجودی زنده و بخشی از طبیعت ندارد و روایات فراوانی وجود دارد که محبت به حیوانات را موجب آمرزش گناهان دانسته است. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
✅قابل توجه سخنرانان، مدّاحان، منبری ها، مسئولين هیئت ها و ...📢 ✍️خواندن روضه‌ی در و دیوار در این ایّام، حتما لازم است امّا کافی نیست... 🔥باید بگویی چه شد که دشمن جرأت کرد چنین جسارتی به دختر پیامبر(ص) روا دارد؟! 👈باید بگویی که حضرت زهرا(س)، 40 شب به همراه امیرالمؤمنین(ع) و حَسنین(ع)، درِ خانه‌ی مهاجرین و انصار رفت و از آن‌ها خواست که حق را بگویند! به آنچه در روز غدیر دیده بودند عمل کنند، به ياري ولي خدا بيايند، سکوت‌شان را بشکنند و با بی‌طرفی، دشمن را یاری نکنند... ⁉️امّا چه شد؟! 👈جز چهار پنج نفر، بقیه پای کار نیامدند و در لانه‌هایشان خزیدند... 👈هم حق را تنها گذاشتند و هم ولي بر حق را 👈پس اگر آن نامردها و نانجیب‌ها جرات يافتند كه به خانه دختر رسول خدا تعرض كنند، دست روي دختر پيغمبر بلند كنند و دستان ولي خدا را ببندند، بخاطر بی‌جرأتی خواص بود، بخاطر بی‌جرأتی کسانی بود که غدیر را دیدند اما سکوت کردند! 👈آري این چنین شد که زور لگد دشمن قوت گرفت و دخت نبی را اینچنین بین در و دیوار... 👈بگذریم! 🗓تاريخ يكبار ديگر در حال تكرار است اما اينبار بجاي ولي خدا، ولایت فقيه تنهاست، همان جایگاهی كه امام فرمود پشتيبانش باشيد تا به مملكت شما آسيب نرسد،‌ همان كسي كه جانشين [عام] امام زمان(عج) است و سكاندار اين انقلاب... 👌 آنچه بايد در اين برهه از زمان همه بدانند اينست كه گریه كردن پای این روضه‌ها خوب و مفيد است، امّا اشكی كه در آن نباشد، شوری كه در آن نباشد، بزمی كه در آن « » و « » باشد، اندازه بال مگسی هم ارزش ندارد... کپی کن💯نشر حداکثری روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
🔸 «و إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيمٌ» "و اگر بخواهید که نعمتهای خدا را شماره کنید هرگز نتوانید، که خدا در حق بندگان بسیار آمرزنده و مهربان است" 💠 آیه ١٨، سوره نحل 🆔 @ahkam_sharei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 آزاد؟بَنده‌ای‌ڪه‌بُوَد‌دَر‌رِڪابِ‌تو خُرَّم‌؟وِلایتي‌ڪه‌توآنجاسَفَر‌ڪُنی دِلـي‌گِرِفتہ‌و‌چِشمـي‌بہ‌راه‌دارَم‌مَن نَخواه‌بـي‌تو‌بِمآنَم،گُناه‌دارَم‌مَن:) اللهم عجل لولیک الفرج🌹 🆔 @ahkam_sharei
🔸پرسش نیت نماز جمعه طبق نظر رهبر معظم و اقای سیستانی را فرمائید ـــــــــــــــــــــ 🔹پاسخ شرکت در نماز جمعه واجب تخییری است. (یعنی مکلف در روز جمعه بین خواندن نماز جمعه و نماز ظهر مخیر است). خواندن نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند و فردی که نماز جمعه خوانده است لازم نیست که نماز ظهر هم بخواهد. اصل نیت حالتی ست قلبی که در انسان به وجود می آید به شکلی که انسان اراده تصمیم همان کار را میکند و نیت نماز جمعه نیز از این قاعده مستثنی نیست یعنی همین که انسان اراده انجام و خواندن این نماز را میکند صدق نیت میکند و لازم نیست که این نیت بر زبان جاری شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال هنگام تخلّى، مخرج بول باید چند مرتبه شسته شود؟ ✅پاسخ ▫️آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند (خواه با آب شیلنگ باشد یا آب قلیل ).1 ▫️آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) ؛ یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.2 ▫️آیه اللّه  مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.3 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 66. 2. توضیح المسائل مراجع، م 66 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 98. 3. توضیح المسائل مراجع، م 66. ________ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سوال باز کردن عکس پروفایل دیگران چه حکمی دارد؟ گذاشتن عکس پروفایل بی حجاب یا بد حجاب چه حکمی دارد؟نظر تمام مراجع ــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ صرف باز کردن عکس پروفایل دیگران به خودی خود اشکالی ندارد مگر اینکه مفسده ای داشته باشد و عکس مناسب نباشد قرار دادن عکس بد حجاب یا بی حجاب اشاعه فحشا و حرام است. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟ ✅پاسخ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر این‌که در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مى‌گوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مى‌کند دروغ محسوب نمى‌شود. __________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
جمعه است... زمستان،فراق،دلتنگی،غم... شما بگویید با این دل بی‌قرار تنها چه کنیم؟ شما بگویید با این دیدگان خیس به‌ راه مانده، با این قلب زخمی منتظر، با این جان عطشناکِ درمانده... چه کنیم؟ ای کاش آفتاب ظهورتان، از مشرق انتظار، سر می‌زد و جهانِ مرده، با نور حیات‌بخش عدالت، روشن می‌شد خدا شما را برساند اللهم عجل لولیک الفرج🌹 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر به دلیل خجالت، نتوانیم کنیم، آیا بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟ ✅پاسخ اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود جنابت بر او واجب می‌شود. البته در مواردی می‌توان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله: 1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد. 2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب شدن نماز او شود. 3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد. 4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند. 5. اگر آب را به مصرف یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند. 6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمى‌ماند. 7. نداشتن آب مباح. در این موارد می‌توان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد. ✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی ‌شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2] ------------------------- [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 365. [2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند." __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ 🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
804.6K
برای گزارش به ۱۹۷ در لحظه زنگ بزنید (تا انتها گوش کنید ، مطالب جالبی گفتن.) اگر در قطار هستید ☝️ فروشگاه هستید ☝️ پارک هستید ☝️ فقط کافیه از اون نداشتن حجاب اون فرد عکس بگیرید و براشون ارسال کنید حتما حتما عکس بگیرید. 🔹 مطالب دیگ هم داخل ویس گفته شده☝️ خط مقدم تمام ارزشهاست🚨 نماد قیام و بیداری منتظر بیداری ماست.... کپی کن💯نشر حداکثری روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
👈 بررسی خشم از چهار جهت به منظور ترک این رفتار 1️⃣ ریشه خشم: حضرت عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ريشه خشم ـ فرمودند: خود بزرگ بينى و گردن فرازى و حقير شمردن مردم. ميزان الحكمه ج8 ص454 2️⃣ آغاز و پایان خشم: امام على عليه السلام: از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و فرجام آن، پشيمانى است. مستدرك الوسائل ج 12 ص 12 با خشمگین شدن، حالت هایی در رفتار و گفتار و حالت های صورت ما بروز پیدا می کنه که خودمون رو دیوانه نشون می دیم و دیگران دیگه اون حسابِ سابق رو رومون باز نمی کنند و بعدش هم پشیمانی عایدمون می شه؟! 3️⃣ تاثیر خشم: امام على عليه السلام: شدّت خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد. ميزان الحكمه، ج 8، ص 446 امام على عليه السلام: به سوى خشم مشتاب، كه به عادت بر تو مسلّط مى شود. غررالحكم حدیث 10288 4️⃣ دوری از خشم: امام على عليه السلام : تواناترين مردم در تشخيصِ درست، كسى است كه خشمگين نشود. غرر الحكم حدیث 3047 امام على عليه السلام: حاضر جوابترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم حدیث 2950 امام على عليه السلام: خشم را با سكوت درمان کنید. غررالحكم حدیث 5155 بسیار پیش میاد که ما می خواهیم در جایی حق خودمون رو بگیریم یا سخ حقی بگوییم ولی وقتی خشمگین می شیم با توجه به چند حدیث بالا: اول که خوب تشخیص نمی دیم چه باید بگوییم و یا شخص مقابل چه می گوید... دوم اینکه: نمی تونیم حاضرجواب باشیم و پاسخ مناسب رو پیدا کنیم چون ذهن بهم ریخته... سوم اینکه: نحوه سخن گفتن ما عوض می شه و نمی تونیم منظور خودمون رو به درستی برسونیم و حق رو بگوییم... چهارم اینکه: اگر یک نفر حرف نادرستی می گوید، نمی شود با خشم راه درست رو به او نشان داد و او را راهنمایی کرد و ممکن است حتی این رفتار ما باعث شود او از راه درست بدش بیاید و از طرفی افرادی دیگر بیایند و با حرف های نادرست(و با مهربانی های ساختگی) او را منحرف کنند(امام على عليه السلام: هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . غررالحكم: ح10529 ) حتی در بسیاری از مواقع اطرافیانی که می بینند دو نفر گفتگو می کنند، حق را به کسی می دهند که با آرامش صحبت می کند، هرچند حق با او نباشد! و گاهی حتی اگر کسی حق رو بگوید ولی با خشم بگوید، اطرافیان خیال می کنند که او به ناحق سخن می گوید و این باعث می شود حقِ حقدار ضایع شود و یا اینکه اطرافیان می گویند حق با فلانی هست ولی نباید خشمگین می شد که این هم نقطه ضعفی برایش می شود خلاصه اینکه وقتی می خواهیم حق را بگوییم باید با آرامش و صبوری عمل کنیم، نه اینکه با خشمِ خود باعث شویم شخصِ مقابل که ناحق می گوید به خاطر خشم ما حرف حق را نپذیرد و یا حتی خود را موجه جلوه دهد! 🆔 @ahkam_sharei