eitaa logo
کانال معارف و احکام دین
439 دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
3.2هزار ویدیو
90 فایل
این کانال در راستای ترویج و تبلیغ معارف دینی و احکام عملی اسلام بر مبنای فتاوای مراجع تقلید شیعه(بویژه حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظّم رهبری(مُدّظلّه) می باشد. @srma14
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه ۱۶۰
0160.mp3
2.62M
تلاوت صفحه ۱۶۰
ترجمه صفحه ۱۶۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مکن ای صبح طلوع.⬆️⬆️ عاشورای حسینی تسلیت باد. 🕯🕯🍂🏴🍂🕯🕯
✏️ 🏴روز دهم ( ) 🏴بنابر نقل‌های تاریخی، سپاهیان دو طرف بعد از  آماده نبرد شدند. ▪️پیش از شروع امام حسین(ع) و بُرَیر سپاه مقابل را کردند. ▪️امام حسین(ع) به یارانش هشدار داده بود شروع‌کننده نباشند. ▪️پس اولین تیر را  به سوی لشکر امام حسین(ع) پرتاب کرد. ▪️در ابتدا حملات به صورت گروهی بود و عده زیادی از  در این حملات شدند. ▪️بعد از آن یاران امام به صورت فردی یا دونفری به جنگ رفتند. 🏴هنگام  امام حسین (ع) تصمیم به نماز گرفت و  و  محافظانِ امام و یارانش شدند که سعید بن عبدالله به شهادت رسید. 🏴در ادامه نبرد، اولین شهید از ، حضرت  بود. 🏴  نیز که وظیفه آوردن با او بود، در نبرد با نگهبانان شریعه  به شهادت رسید. 🏴هنگامی که امام حسین(ع) شیرخوارش،  را بر دست گرفت تا از تشنگی کودکش شکایت کند، دشمن گلوی طفل را با تیر شکافت. 🏴پس از شهادتِ تمامی یاران و بنی‌هاشم،  به میدان رفت. ▪️لشکریان، امام حسین(ع) را احاطه کردند؛ ولی همچنان پیش نمی‌آمدند و آنان را به حمله تشویق می‌کرد. ▪️لشکر امام را کرد و شمر و یارانش به امام حسین(ع) حمله کردند و آن حضرت را به رساندند. 🏴هنگامی که امام حسین(ع) به میدان رفت  نیز قصد به میدان رفتن کرد؛ اما به دلیل بیماری توان این کار را نداشت. 🏴هنگامی که دشمن خیمه‌ها را کرد قصد کشتن امام سجاد(ع) را داشت که  مانع شد. 🏴دشمن سر مبارک امام حسین(ع) و یارانش را جدا کرد و به سوی  فرستاد و بر بدن آن حضرت و شهدای کربلا  دواند. 🏴  با جمعی از لشکریانش آن شب را در  ماند و روز بعد نزدیک ظهر پس از  کشتگان سپاه خود، همراه و دیگر بازماندگان، به سمت  حرکت کرد. 📚ارشاد، ج۲ ص۱۳۳ 📚کشف الغمه، ج۲ ص۴۰ 📚مصباح المهتجد، ص۷۱۲ 📚منتخب التواریخ، ص۲۲۸ 📚بحار الانوار، ج۴۵ ص۲۱۸ 📚منتهی الآمال، ج۱ص۴۰۱ 📚مستدرک سفینه البحار، ج۵ ص۲۱۵ ┈••✾•🥀@REVAQ1🥀•✾••┈ 🕯🕯🏴🕯🕯
48.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب شهادت نامه ی عشاق امضا می شود شاعر: حبیب الله چایچیان امشب شهادت نامه ی عشاق امضا می شود فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می شود امشب کنار یکدگر بنشسته آل مصطفی فردا پریشان جمعشان چون قلب زهرا می شود امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی فردا صدای الامان زین دشت برپا می شود امشب کنار مادرش لب تشنه اصغر خفته است فردا خدایا بسترش آغوش صحرا می شود امشب که جمع کودکان در خواب ناز آسوده اند فردا به زیر خارها گمگشته پیدا می شود امشب رقیه حلقه ی زرین اگر دارد به گوش فردا دریغ این گوشوار از گوش او وا می شود امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان فردا کنار علقمه بی دست سقا می شود امشب بُوَد جای علی آغوش گرم مادرش فردا چو گل ها پیکرش پامال اعدا می شود امشب گرفته در میان، اصحاب، ثارالله را فردا عزیز فاطمه بی یار و تنها می شود امشب به دست شاه دین باشد سلیمانی نگین فردا به دست ساربان این حلقه یغما می شود امشب سر سرّ خدا بر دامن زینب بُوَد فردا انیس خولی و دیر نصارا می شود ترسم زمین و آسمان زیر و زبر گردد "حسان" فردا اسارت نامه ی زینب چو اجرا می شود .
♦️تحلیل شهید مطهری از واقعه عاشورا (۱) 👈حادثه عاشورا و تاريخچه كربلا دو صفحه دارد: يك صفحه سفيد و نورانى، و يك صفحه تاريك، سياه و ظلمانى كه هر دو صفحه ‏اش يا بى ‏نظير است و يا كم نظير اما صفحه سياه و تاريكش از آن نظر سياه و تاريك است كه در آن فقط جنايت بى‏ نظير و يا كم نظير مى‏ بينيم. يك وقت حساب كردم و ظاهراً در حدود بيست و يك نوع پستى و لئامت در اين جنايت ديدم، و خيال هم نمى‏ كنم در دنيا چنين جنايتى پيدا بشود كه تا اين اندازه تنوّع داشته باشد. از اين نظر ، حادثه كربلا يك جنايت و يك تراژدى است، يك مصيبت است، يك رثاء است. اين صفحه را كه نگاه مى‏كنيم، در آن كشتن بى‏گناه مى‏ بينيم، كشتن جوان مى‏ بينيم، كشتن شيرخوار مى‏ بينيم، اسب بر بدن مرده تاختن مى ‏بينيم، آب ندادن به يك انسان مى‏ بينيم، زن و بچه را شلّاق زدن مى ‏بينيم، اسير را بر شتر بى‏ جهاز سوار كردن مى ‏بينيم. از اين نظر قهرمان حادثه كيست؟ واضح است، وقتى كه حادثه را از جنبه جنايى نگاه كنيم . قهرمان حادثه در اين نگاه يزيد بن معاويه است، عبيد الله بن زياد است، عمر سعد است، شمر بن‏ ذى الجوشن است، خولى است و يك عده ديگر. لذا وقتى كه صفحه سياه اين تاريخ را مطالعه مى‏ كنيم، فقط جنايت و رثاء بشريت را مى ‏بينيم. پس اگر بخواهيم شعر بگوييم چه بايد بگوييم؟ بايد مرثيه بگوييم و غير از مرثيه چيز ديگرى نيست كه بگوييم. بايد بگوييم: زان تشنگان هنوز به عيّوق مى‏رسد فرياد العطش ز بيابان كربلا 🔻 اما آيا تاريخچه عاشورا فقط همين يك صفحه است؟ آيا فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟ 🔻اشتباه ما همين است. اين تاريخچه يك صفحه ديگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، ديگر پسر معاويه نيست، پسر زياد نيست، پسر سعد نيست، شمر نيست. 🔻در آنجا قهرمان ، حسين است. در آن صفحه، ديگر جنايت نيست، تراژدى نيست، بلكه حماسه است، افتخار و نورانيت است، تجلى حقيقت و انسانيت است، تجلى حق‏ پرستى است. این صفحه را كه نگاه كنيم، مى‏ گوييم بشريت حق دارد به خودش ببالد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 31-30- با تلخیص ن:eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز روزِ عزاست ... علامه حسن‌زاده آملی درباره استاد خود علامه طباطبایی نقل می‌کند: «در دوازده سالی که نجف بودم، به جز عاشورا، هیچ روزی درس را تعطیل نکردم. یک سال عاشورا درس را تعطیل نکرده بودم که به چشم درد شدیدی گرفـتار شدم! طوری که نزدیک بود کور شوم. از عظمت امام حسین علیه‌السلام ترسیدم و از آن پس تصمیم گرفـتم روز عاشورا را تعطیل کنم.» 🕯🕯🏴🍂🏴🕯🕯
4_5811947395600094966.mp3
16.24M
🎧 بشنوید |⬆️👆⬆️ 👈 صوت کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی (علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۵ 🏴 🏴 💻 ن.khl.ink/hoseineiemamkhomeini
جملات تاریخ ساز*امام حسین ( ع):*⬇️ 👈 وَیلَکُم! ما علَیکُم أن تُنصِتوا إلَیَّ فَتَسمَعوا قَولی؟! و إنّما أدعُوکُم إلى سَبیلِ الرَّشادِ ... و کُلُّکُم عاصٍ لِأمری غیرُ مُستَمِعٍ قَولی *فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم.* *شرح ماجرا* :⬇️⬇️ هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفتند و امام علیه السلام به‌سوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند، امام حسین علیه‌السلام خطاب به آنها فرمود: ✍واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مى‌خوانم بشنوید ... همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ *زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است.* (بحارالأنوار، ج45) 💚برداشت : ✅یکی از علل عدم پذیرش حق و حقیت و عدم تسلیم در برابر سخنان انسان های حق گرا و حق جو ،عواملی همانند غرق شدن در حق خوری ، لقمه حرام خوردن وباطل گرایی تدریجی افراد است. 🌱دشمنان امام حسین علیه السلام غرق در مادی گرایی ، دنیاپرستی و خوردن لقمه حرام است ، همان گونه که خود امام حسین آنان را بردگان دنیا (عبید الدنیا )‌معرفی کرده است . ✅حق گرایی در تعارض و تضاد مستقیم با دنیا پرستی و جاه طلبی و مقام پرستی است ، حق با باطل قابل جمع نیستند. ❇️انسان هایی می توانند با امام حسین باشند که کاملا خالص و پاک شده باشند.و حق الناسی بر گردن آنان نباشد. 🌱 سخن حق را متواضعانه گوش دهیم و تسليم آن باشیم.