✅ تعیین روز یا وقت #سال_خمسی.
✳️ سوال : سال خمسی چگونه مشخص و تعیین می شود؟
✳️ در این مورد مراجع عظام دو مبنا دارند.
1_ با #اولین_درآمدی که انسان کسب کرد همان روز را باید سال خمسی انتخاب کند.این نظر اکثر علماء می باشد، از جمله #امام(ره) #رهبر معظم انقلاب، #بهجت، #فاضل، #صافی،
2_ #اولین_روز_کاری، یعنی اولین روزی که سر کار رفت را باید به عنوان روز اول سال خمسی انتخاب کند ولو اینکه حقوق او را چند وقت بعد بدهند. این نظر آیت الله #سیستانی می باشد.
🔻نکته اول : طبق هر دو مبنائی که ذکر شد وقتی انسان درآمدی کسب کرد اگر تا رسیدن سال خمسی اش خرج موونه و زندگی کرد که هیچ اما اگر از مخارجش اضافه آمد و مورد استفاده قرار نگرفت باید خمس آن را بپردازد.
🔻نکته دوم : طبق نظر اول (اولین درآمد) به هر دلیلی اگر دریافتی با #تاخیر به دست انسان برسد سال خمسی از همان لحظه دریافت مشخص و شروع می شود.مثلا اول برج مهر رفته سر کاری ولی دستمزد او را آخر آذر اگر پرداختند همین آخر آذر اول سال خمسی او می شود که اولین در آمد را کسب کرده.
🔻نکته سوم: اگر درآمد یا طلبی که داریم #قابل_وصول هست اما خودمان نمی رویم بگیریم سال خمسی از همین لحظه می باشد گر چه ما شش ماه دیگر برویم آن مبلغ را بگیریم.
🔹منابع : 👇👇👇
رهبری https://b2n.ir/83913
مکارم https://b2n.ir/51875
سیستانی https://b2n.ir/86890
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #تقدیم_و_تاخیر در حساب سال، و حکم لزوم #شمسی بودن یا #قمری بودن آن.
✳️ طبق نظر #مشهور شمسی بودن یا قمری بودن سال خمسی فرقی نمی کند هر چند سال قمری استحباب دارد.
🍃 #وحید: به احتیاط واجب سال قمری باشد.
🍃 #بهجت : به احتیاط واجب سال خمسی را قمری قرار دهند، اگر در آمد طبق سال شمسی باشد مثل کشاورزان سال شمسی قرار دهند.
✳️ #مکارم : براى دادن خمس مىتوان معيار را سال شمسى يا قمرى قرار داد.
آیا می توان اول سال خمسی را تغییر داد؟پاسخ :نمىتوان با قصد و نيّت اول سال خمسی را جلو يا عقب انداخت و اگر بخواهد اوّل سال را جلو بيندازد راهش اين است كه حساب سال خود را زودتر از موعد معيّن برسد و خمس خود را بپردازد، همان وقت اوّل سال او خواهد شد. البته عقب انداختن سال خمسی با اجازه مرجع، اشکال ندارد.
✳️ #سیستانی: انسان میتواند سال خمسی را شمسی یا قمری قرار دهد و نیز میتواند سال خمسی را تغییر دهد؛ به این ترتیب که اگر بخواهد آن را عقب بیندازد به طور مثال سال خمسیش اول فروردین بوده و حالا میخواهد آن را اول تیر ماه قرار دهد وی باید اول فروردین، خمس مالش را پرداخت كند، سپس اول تیر ماه هم كه رسید خمس درآمد سه ماه اخیر را بپردازد؛ با این کار، سال خمسی فرد عوض میشود و اگر بخواهد سال خمسیاش را زودتر قرار دهد مثلاً از اول فروردین به اول دی ماه تغییر دهد، باید اول دی ماه یعنی سه ماه زودتر خمس مجموع درآمدهایش را بپردازد تا سالش عوض گردد.
✳️ #رهبری : در مرد شمسی یا قمری مکلف مخیر است هر کدام را انتخاب کند، تقديم و تأخير سال خمسى جايز نيست مگر با اجازه ولى امر خمس و بعد از حساب مدت گذشته و مشروط است به اينکه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود، و در مورد اجناسى که پول پرداختى بابت خريد آن از درآمد سال قبل بوده است، بايد خمس آن پولها پرداخت شود.
🔹منابع: 👇👇👇
رهبری https://b2n.ir/887840
مکارم https://b2n.ir/863234
مکارم https://b2n.ir/732019
سیستانی https://b2n.ir/86890
وحید https://b2n.ir/337662
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چند حکم در مورد #رقص_زن_و_مرد از مقام معظم #رهبری
✳️ سوال : آیا رقص محلی در #عروسی ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ : رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
✳️ آیا رقص در #مجالس_زنانه بدون آهنگ #موسیقی_حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
✳️ پاسخ : رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که #جلسه_زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است.
✳️ سوال : #رقص_محلی_مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ : رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است.
✳️ سوال: مشاهده #رقص_دختران خردسال از #تلویزیون و غیر آن چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ : نگاه کردن به آن اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/886933
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #دست_زدن در مجالس شادی از نظر مقام معظم #رهبری .
✳️ آیا دست زدن برای زنان در #مجالس #شادی زنانه مانند #ولادت ها و #عروسی ها جایز است؟ و بر فرض جواز اگر، صدای آن به بیرون از مجلس برود به طوری که به گوش مردان بیگانه برسد، چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ : دست زدن به نحو #متعارف اگر #مفسده ای بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد حتّی اگر اجنبی صدای آن را بشنود
🔹منبع :https://b2n.ir/886933
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ مقدار #اتصال_بین_صفوف_نماز جماعت و حکم از بین رفتن اتصال در بین نماز.
✳️ #رهبری ؛ چنانچه #فاصله بیشتر از #یک_قدم بزرگ نباشد نماز صحیح است .و چنانچه دربین نماز اتصال صف ازبین برود مثلا کسی نمازش را تمام کند اگر فوراشخص دیگری برای نماز اقتدا به امام کند جماعت نماز آنها به جماعت صحیح است.
✳️ #سیستانی ؛ احتیاط واجب آن است که بین جای سجده مأموم و جای ایستادن امام بیشتر از یکقدم فاصله نباشد، و همچنین است اگر انسان به واسطه مأمومی که جلوی او ایستاده به امام متصل باشد. ونیز باید با کسی که در طرف راست یا چپ او اقتدا کرده، بیشتر از یکقدم فاصله نداشته باشد. اگر اتصال در بین نماز از بین برود هر چند بلافاصله شخص دیگری اقتدا کند صحیح بودن جماعت آنها محل اشکال است.اگر در نماز، بین مأموم و امام، یا بین مأموم و کسی که مأموم به واسطه او به امام متصل است، بیشتر از یکقدم فاصله پیدا شود، میتواند نمازش را به قصد انفراد ادامه دهد.
✳️ #مکارم ؛ فاصله انداختن دو تا سه نفر ضرری به #اتصال نمی زند. و جماعت کسانی که اتصال انها قطع شده قهرا تبدیل به فرادا می شود و به صورت #فرادا صحیح است و اتصال بعدی فایده ای ندارد.
🔹منابع 👇👇👇
مکارم ؛ https://b2n.ir/601973
رهبری ؛ https://b2n.ir/93126
سیستانی https://b2n.ir/25551
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم کسانی که تا به حال #سال_خمسی_نداشته اند.
✳️ سوال ؛ کسانیکه تا به حال سال خمسی نداشته اند وظیفه آنها چیست؟
✳️ پاسخ : بر اموال گذشته او
۱- سال گذشته ؛ خمس دارد.
۲- سال نگذشته خمس ندارد.
۳- مشکوک است و نمی داند برآن سال گذشته یا نه؟ در اینجا نیاز است با دفاتر مراجع مصالحه شود.و نوع مصالحه آنها فرق دارد.
🍃 غالب علماءاگر آن مال سرمایه است می فرمایند خمس دارد.
🔻مقام معظم #رهبری در #مشکوکات اگر صرف موونه شده یک بیستم مصالحه می فرمایند.
🔻آیت الله #مکارم و بهجت در موونه می بخشند.
🔻آیت الله #سیستانی: به حدس و گمان خود شخص اعتنا می کند که آیا به نظرش بر این مال سال گذشته یانه؟
🔹منبع : 👇👇👇
رهبری https://b2n.ir/562872
سیستانی https://b2n.ir/375892
https://b2n.ir/724990 مکارم
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم چگونه #محاسبه کردن #سه روز اول #حیض.
✳️ #رهبری :مراد از روز مابين طلوع فجر تا غروب خورشيد است ولى چون در تحقق حيض شرط است كه خون در سه روز متوالى استمرار داشته باشد لذا در سه روز اول تنها اگر شروع خون اول روز باشد دو شب وسط نيز داخل مىباشد و مراد از روز در باب نماز و روزه مسافر نيز از طلوع فجر تا غروب خورشيد است.
✳️ #سیستانی : اگر زن از اذان صبح روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم، پشت سر هم خون ببیند، سه روز خون دیدن که کمتری مقدار حیض میباشد محقّق شده و لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را هم خون ببیند ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود و اگر علاوه بر آن، در شب اول هم خون دیده - هرچند آن را حیض قرار میدهد - ولی آن را در محاسبه سه روز حیض در نظر نمیگیرد. بنابراین ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است.
✳️ #مکارم : اگر زن در بين روز خون ببيند، از ساعتي که خون ديده تا همان ساعت در فردا را يک روز حساب مي کند. اما اگر بين غروب آفتاب تا اذان صبح خون ببيند تا غروب آفتاب فردا را يک روز حساب مي کند.
🔹منابع : 👇👇👇
رهبری https://b2n.ir/412173
سیستانی https://b2n.ir/98806
مکارم https://b2n.ir/635038
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #نماز_در_محل_اقامت_ده_روز طبق نظر آیت الله #مکارم.
✳️ سوال: طلبه ای است می خواهد در ایام محرم به علت تبلیغ به منطقه ای مسافرت نماید اما باید در #چند_محل مشغول به تبلیغ باشد، آیا می تواند قصد ده روز نماید و در آن چند محل نماز را به صورت کامل بخواند؟
✳️ پاسخ :
1- فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است.
2- فاصله دو محل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است:
الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند.
ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است.
3- فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است: قصد ده روز به هم می خورد.
🔹منبع : https://b2n.ir/886016
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #اسباب_نماز_آیات وکیفیت خواندن آن طبق نظر آیت الله #مکارم.
✳️ یکى از نمازهاى واجب «نماز آیات» است که به سبب پیش آمدن این حوادث واجب مى شود: #زلزله، #خسوف (ماه گرفتگى)، #کسوف (خورشیدگرفتگى)، و نیز #رعد_و_برق شدید و #وزیدن_بادهاى_زرد_و_سرخ در صورتى که مایه #وحشت نوع مردم شود
✳️ سوال : #نماز_آیات به چه کیفیتی خوانده می شود؟
✳️ پاسخ ؛ نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و مىتوان آن را دو گونه به جا آورد:
1- بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره تمام بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2- بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد، آيه هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد و بعد به ركوع رود و ركعت دوم را هم به همين صورت به جا آورد،
🍃 مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» را به ترتيب زير تقسيم كند: قبل از ركوع اوّل: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد: «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» باز به ركوع رود و سربردارد و بگويد: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، باز به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» و به ركوع رود و سر بردارد و بگويد: «وَ لَمْيَكُنْ لَهُ كُفُوَاً احَدٌ»، بعد به ركوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل بجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گويد.
🔹منبع : https://b2n.ir/622719
https://b2n.ir/579744
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #غسل_بچه_سقط_شده و مس بدن او.
✳️ #مکارم : اگر كسى بچه سقط شده اى را كه چهارماه او تمام شده مس كند، غسل بر او واجب است اگر كمتر از چهار ماه تمام باشد، احتياط مستحب غسل است.
🔻 بچه سقط شده اى را كه چهار ماه يا بيشتر دارد بايد غسل دهند و اگر كمتر از آن باشد بنابر احتياط واجب در پارچه اى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.
✳️ #رهبری : بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچه اى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.
🔻براى مس بچه مرده، حتى بچه سقط شده اى كه چهار ماه او تمام شده غسل ميت واجب است، بلكه بهتر است براى مس بچه سقط شده اى كه از چهار ماه كمتر دارد غسل كرد. بنابر اين اگر بچه چهار ماهه اى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مس ميت كند، بلكه اگر از چهار ماه كمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.
✳️ #سیستانی : اگر بچه ای که روح در او دمیده شده مرده به دنیا بیاید و به هنگام خروج بدنش سرد شده باشد و با ظاهر یا باطن بدن مادر تماس پیدا کند، مادر او بنابر احتیاط واجب باید غسل مسّ میت کند.
🔻بچه سقط شده را اگر چهار ماه قمری یا بیشتر دارد، باید غسل میت بدهند، کفن کنند، حنوط نموده و دفن کنند، بلكه اگر چهار ماه هم ندارد ولی ساختمان بدنش تمام شده، بنابر احتیاط واجب، باید اوراغسل و...کنند.
🔹منابع :👇👇👇 رهبری https://b2n.ir/662260
رهبری https://b2n.ir/817509
مکارم https://b2n.ir/469628
https://b2n.ir/3780 مکارم
سیستانی https://b2n.ir/251836
❤️ @ahkamerouz احکام روز
animation.gif
265.5K
امام جعفر صادق (ع):
شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید :در مواظـبـت بر اوقـــات نمـــازها ، در نگهدارى اسرارشان از دشمنان ما و در همدردى و کمک مالى به برادرانشان (میزان الحکمه، باب صفات الشّیعه
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #زکات_بدن و #زکات_مال.طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ دو نوع زکات داریم،
1- زکات بدن و حیات انسان آنست که : هر سال یک مرتبه در روز #عید_فطر پرداخت مى شود و تنها بر کسانى که قدرت پرداخت آن را (از نظر مالى) دارند واجب است،
🔻 زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
2- زکات اموال : که به #9چیز زکات تعلق میگیرد،گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گاو، گوسفند، طلا و نقره سکّه دار، البته در بسیارى از اموال دیگر نیز دستور پرداخت زکات به صورت مستحب آمده است.
🍃 زکات در صورتى واجب مى شود که مورد زکات به #حدّ_نصاب برسد.
🔻احتیاط واجب آن است که زکات گاو و گوسفند و شتر را اگر به حدّ نصاب رسید بدهند، خواه از علف بیابان خورده باشد، یا از علف دستى.
🍃 زکات طلا و نقره در صورتى واجب است که به صورت سکّه اى باشد که معامله با آن رواج دارد، بنابراین آنچه امروزه بانوان به عنوان زیور استفاده مى کنند، زکات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/788413
https://b2n.ir/088464
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حد نصاب #گوسفند طبق فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ گوسفند #5_نصاب دارد:
۱_ #40_گوسفند و زكات آن #يك_گوسفند است، و كمتر از آن زكات ندارد.
۲- #121_گوسفند و زكات آن #دو گوسفند است.
۳- 201#_گوسفند و زكات آن #سه گوسفند است.
۴- #301_گوسفند و زكات آن #چهار گوسفند است.
۵- 400#_گوسفند_و_بالاتر، كه بايد براى #هر_صد_تاى آنها #يك_گوسفند بدهد و مقدارى كه از صد تا كمتر است زكات ندارد و ميان دو نصاب نيز زكات نيست، يعنى اگر گوسفندان به (40) رسيده است تا به نصاب دوم كه (121) گوسفند است نرسد، فقط يك گوسفند مىدهد و همچنين در نصابهاى بعد.
🔻لازم نيست زكات را از خود گوسفندان بدهد، بلكه اگر گوسفند ديگرى بدهد جايز است و همچنين مىتواند به جاى گوسفند و گاو و شتر پول آنها را بدهد، مگر آنكه دادن خود حيوان براى #مستحق مفيدتر باشد در اين صورت احتياط واجب آن است كه خود آن را بدهد.
🍃 گوسفندى را که براى زکات مى دهد احتیاط واجب آن است که حدّاقل سال اوّل آن تمام شده باشد اگر #بز مى دهد دوسال آن تمام شده باشد.
🔻اگر همه گوسفندان و گاو و شترها سالم و #بى_عیب و جوان باشد نمى تواند زکات آنها را از #مریض یا معیوب و #پیر بدهد، بلکه اگر بعضى سالم و بعضى مریض، دسته اى معیوب و دسته اى بى عیب، مقدارى پیر و مقدارى جوان باشد، احتیاط واجب آن است که براى زکات، سالم و بى عیب و جوان را انتخاب کند، ولى اگر همه آنها مریض یا معیوب یا پیر باشند مى تواند زکات را از خود آنها بدهد.
🔹منبع : https://b2n.ir/151845
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #نماز_آیات طبق نظر مقام معظم #رهبری.
✳️ به چند صورت می توان آن را بجا آورد.
1- بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود دوباره سر از رکوع برداشته تا پنج رکوع همینکار را کند ، رکعت دوم هم به همین شکل.
2- بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسمالله به عنوان یک آیه صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. البته هنگام تجزیه سوره، لازم نیست یک آیه کامل بخواند بلکه میتواند یک آیه (غیر از بسمالله) را نیز به دو قسمت تجزیه نماید.
3- یکی از رکعتها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.
4- سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
🔻وجوب آن مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند و کسی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، زندگی می کند، حکم آن ها را دارد.در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
🍃 هر زلزله ای، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزله مستقلی محسوب شود، نماز آیات جداگانه ای دارد، اگر بهگونهای است که کسی آن را احساس نمیکند و فقط با دستگاهها، قابل درک باشد، نماز آیات واجب نیست
🔹منبع : https://b2n.ir/261287
https://b2n.ir/948778
❤️ @ahkamerouz احکام روز