eitaa logo
احكام شرعی
59 دنبال‌کننده
22 عکس
10 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. هدايةالعباد، ج1، ص270، م 1365  العروة‌الوثقی، ج2، ص52، الرّابع 🔅 یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقیر بدهد. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و كفاره (فدیه)  ندارد. ☑️تذكر: اگر كسي پيدا شود كه بدون اجرت بچه را شير دهد يا شخصي پيدا شود كه اجرت دايه را بي‌منت بپردازد، در اين صورت روزه گرفتن واجب است. توضيح المسائل، ص270، م1453، 1454 و 1455 🔅بر اساس نظر مراجع عظام: یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است. ولی بر اساس نظر آیت‌الله شبیری زنجانی  یک مدّ حدود 900 گرم (گندم، برنج و مانند این ها) است. 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ب) روزه واجب نيست، بايد روزه را قضا نمايد و بنابر احتياط واجب براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️تذکر: اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیردادن بچه از پدر و مادر یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، بنابر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. توضيح المسائل، ص332 و 333، م1725، 1726   منتخب المسائل، ص181، م472 و 473 🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است.  📝پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) روزه واجب نیست، بايد روزه را قضاء نمايد و براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ب) روزه واجب نیست، بايد روزه را قضاء نمايد و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد. ☑️ تذكر: در صورتي كه شير خوردن اين بچه از راه ديگري ميسر باشد واجب است آن زن روزه را بگيرد. توضيح المسائل، ص301،  م1736‌ و 1737  احکام بانوان، ص133و134، س 135و 136 منهاج‌الصالحین، ج2، ص309، ترخیص الافطار   🔅یک مدّ طعام؛ معادل750 گرم گندم، برنج و مانند این‌ها است. @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻ضـــــرورت یادگیــــری احکـــــام دیــــن 🔅امام صادق علیه السلام فرمودند :‌ « احکـــــام دیــــــن را یاد بگیرید و مانند اعراب زمان جاهلیت ، از احکام خدا بی خبــــر نمانید ، سپس افزودند : کسی که احــــکام الهـــــی را یاد نگیرد خداوند در روز قیامت هرگز به او نظر لطف نمی افکند و بر پاکیزگی اعمالش صّحه نمی گذارد . # احکام @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📢📢📢📢📢 ✏️متن سوال: دختري كه تازه به تكليف رسيده ولي توانايي روزه گرفتن (ماه رمضان) را ندارد، وظيفه‌ي او چيست؟ (اگر آنان می‌توانند با استفاده از راه‌های معمول برای تقویت مثل سحری مقوی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق‌العاده روزه‌ی ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است و یا هر روز پی در پی نمی‌توانند روزه بگیرند ولی به صورت پراکنده هر چند با رعایت موارد مذکور می‌توانند برخی روزها را روزه بگیرند؛ باید چنین کنند.) 🔍موضوع: عدم توانايي دختر تازه به تکلیف رسیده در گرفتن روزه 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)): روزه واجب نيست ولی باید قضای آن را بگیرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد به تأخیر افتاد باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد مگر آن که در تأخیر معذور باشد. تحريرالوسيله، ج1، ص293، با استفاده از م1 استفتائات، ج1، ص333، ش88 📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) روزه واجب نيست ولی باید قضای آن را بگیرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد به تأخیر افتاد باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد مگر آن که در تأخیر معذور باشد. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، ص1، با استفاده از س3 استفتائات، ج2، ص368، م2893 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. اما اگر حرجی بودن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات 📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه واجب نيست هر وقت توانايي پيدا نمود بايد قضاي آن را بگيرد و اگر تا ماه مبارک رمضان بعد هم نتواند قضاء كند بنابر احتياط واجب در آخر سال برای هر روز یک مدّ طعام (فديه) به فقیر بدهد. توضيح المسائل، ص273، با استفاده از م1592 استفتائات، ص111، س367 📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) اگر به واسطه ضعف جسمانی توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و بعد از آن تا سال بعد نتواند قضا کند برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد و قضای آن واجب نیست. احکام بانوان، ص89، م 302 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، اما به علت طولانی بودن روز یا شدت گرما تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق‌العاده‌ای دارد که معمولا چنین سختی قابل تحمل نیست باید به قصد قربت مطلقه (خصوص روزه‌ واجب را نیت نکند؛ بلکه از مبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به طور کلی قربة الی الله باشد.) روزه بگیرد و هنگامی که به علت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق‌العاده سخت شد، می‌تواند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی به احتیاط واجب به مقدار ضرورت اکتفا نمایند و در بقیه روز امساک کنند و قضای روزه واجب است. توضیح المسائل جامع، ص539، م1914 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) اگر از گرفتن روزه ماه رمضان بطور کلی عاجز باشد، روزه واجب نیست و بنابر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام به مسکین بدهد امّا اگر تا سال آینده عاجز نیست بلکه روزه گرفتن برای او مشقّت شدید دارد باید برای هر روز یک مدّ طعام به مسکین بدهد. کتاب احکام و استفتائات روزه، ص203، با استفاده از س380 📝پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) هر مقدار از روزه ها را می‌تواند بگیرد و قضای بقیه آن را در طول سال به تدریج به جا آورد و اگر نمی تواند روزه بگیرد فعلا پرداخت کفاره یک مدّ (750گرم) طعام کافی است و در سالهای بعد قضا کند. پاسخ کوتاه به 750 پرسش، ص86، س254 📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) اگر روزه موجب ضعف غير قابل تحمل شود و براي او مشقت و حرج داشته باشد، روزه نگيرد. ولي بعداًً در صورت تمكن و قدرت قضا كند. جامع المسائل، ج1، ص153، س568 📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) رروزه واجب نيست و باید قضای آن را بگیرد، ولی اگر تا ماه مبارک رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشد، قضای روزه‌ها بر او واجب نیست و باید برای هر روز معادل 750گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهد. استفتائات جدید، ج2، ص152، س439 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) در فرض سؤال چنانچه در عسر و حرج قرار مي گيرد روزه بر او فعلا واجب نيست ولي قضاي آن در موقعي كه قدرت پيدا مي كند واجب است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ✏️متن سوال: شخصی عقیده‌اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟ 🔍موضوع: گرفتن روزه با عقیده به عدم ضرر و کشف خلاف آن مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح نيست و بايد قضاي آن را به جا آورد. تحرير الوسيله، ج1، ص 293، شرائط صحت لاوجوب و294، م1 توضيح المسائل، ص248، م1745 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است. توضيح المسائل، ص313، م1778 العروةالوثقي، ج2، ص47، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) در صحّت روزه‌اش اشكال است. پس احتياط (واجب) به قضا، ترك نشود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) در صحت روزه‌اش اشكال است اگرچه ضرر به حد حرام نباشد. بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص258، م1754 منهاج الصالحين، ج1، ص279، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌ی او صحیح است و قضا ندارد. توضیح المسائل، ص392، با استفاده از م 1814 و 1815 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) روزه‌اش باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. رساله نماز و روزه، ص91، م 792 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحیح است مگر در صورتي كه ضرر به مرتبه‌اي باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد.(یعنی ضرر قابل اعتنا باشد) توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. توضیح المسائل، ص334، م 1399 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (رحمةالله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آنرا بجا آورد. توضيح المسائل، ص292، م1754 هدايةالعباد، ج1، ص228،م 1353 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص289 و290، م1795 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص45 و 46، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص296، م1754 هدایةالعباد، ج1، ص269، م1354 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) احتياط (واجب) آن است كه قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص272، م1466 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص50 و 51، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص335، م1741 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ❓متن سوال: اگر فرد جنب در ماه رمضان عمدّاً غسل نکند تا وقت تنگ شود و با تیمّم وارد صبح شود حکم روزه اش چیست؟ 🔍موضوع: ترک عمدي غسل جنابت در سحر ماه رمضان و انجام تيمم در ضيق وقت مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است.                                             توضيح المسائل، ص 92، با استفاده از م 678 و ص214، م1621  تحریرالوسیله، ج1، ص 109، با استفاده از م 12 و ص282،م4 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است. توضيح المسائل، ص 125، م 673 و ص293، م1656 العروةالوثقي، ج1، ص 356، با استفاده از م 26 و ج2، ص23، م48، الثامن 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است.   توضيح المسائل، ص257، م1307 وسیلةالنجاة، ص303، م4(1090) 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح است. توضيح المسائل، ص 108، با استفاده از م 687 و ص241، م1630  منهاج الصالحين، ج1، ص269، بااستفاده از م987 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌اش صحیح است. توضیح المسائل، ص374، بااستفاده از م 1716 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) بسمه تعالي. روزه اش صحيح است، گرچه در فرض سؤال مرتكب معصيت شده است. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح است. العروة‌الوثقی مع تعلیقه، ج2، ص 21، الثامن منهاج‌الصالحین، ج1، ص265، م987 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه اش صحیح است ولی معصیت کرده است. توضیح المسائل، ص 319، م 1289 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) روزه صحيح است، هر چند گناهكار است. توضيح المسائل جامع، ج1، ص557، م1998 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص424، الثامن 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) روزه‌اش صحیح است ولی گناه کرده است. توضيح المسائل، ص 123، با استفاده از م 575 و ص328، م1632 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) معصيت كرده و روزه را بگيرد و بنابر احتیاط واجب بعداً  قضا نماید. پاسخ كوتاه به 570 پرسش از احكام، ص80، س233 هدایةالعباد، ج1، ص 83، با استفاده از م 484 و ص219، م1284 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است ولی گناه کرده است . توضيح المسائل، ص 113، با استفاده از م 673 و ص272، م1677 العروةالوثقي مع تعليقات، ج1، ص 337، با استفاده از م 26 و ج2، ص24، م51 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) معصيت كرده اما روزه صحيح است. توضيح المسائل، ص277، م1630 هدايةالعباد، ج1، ص257، با استفاده از م1285  📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) مرتكب كار خلافي شده ولي روزه اش صحيح است اما براي نماز بايد غسل كند 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) روزه صحيح است اما معصيت كرده است. توضيح المسائل، 1389، ص315، م1618 التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص184، م51 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) معصیت کرده و بنابر احتياط واجب تيمم كند و روزه بگيرد و قضاي آن را هم به جا آورد. توضيح المسائل، ص125، با استفاده از م 686 و ص285، م1629  منهاج الصالحین، ج2، ص295، م987، پاورقی 594 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 🔍موضوع : آروغ زدن عمدي در روزه ❓متن سوال: روزه‌داری به خاطر درمان درد معده مجبور به آروغ زدن عمدی می‌باشد. اگر مقداری غذا وارد دهان شود حکم روزه او در موارد زیر چیست؟ الف) یقین دارد با آروغ زدن چیزی وارد دهان می شود. ب) یقین دارد چیزی وارد دهان نمی‌شود، درصورتی که چیزی وارد دهان شود و بی اختیار پایین رود. 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. تحریرالوسیله، ج1، ص522، م 16 و ص261، العاشر توضیح المسائل، ص217، م 1651 و 1652 📝 پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و بنابر احتیاط واجب کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. العروةالوثقی، ج2، ص 31، م 78 توضیح المسائل، ص 297، م 1684 📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف) نباید آروغ بزند و روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. وسیلةالنجاة، ج1، ص 307، م 16، العاشر و ص 311، م1 توضیح المسائل، ص 206، م 1326 و 1327 📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. منهاج الصّالحین، ج1، ص 272، م 1001، العاشر و ص 274، الفصل الثالث، کفاره الصوم توضیح المسائل، ص 245، م 1660 و 1661 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. رساله منتخب الاحکام، ص 208، م 1042 و 1043 📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره دارد. ب) روزه صحیح است. العروة الوثقی، ج2، ص 26، العاشر، م 69 و ص 32، فصل فی کفارة الصوم توضیح المسائل، ص 282، م 1660 و 1661 📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف) روزه او باطل می‌شود و باید قضا کند ب) روزه صحیح است. توضیح المسائل، ص 332، با استفاده از م 1314 و 1315 و ص 324، با استفاده از م 1331 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. منهاج الصالحین، ج1، ص 305، الفصل الثالث، کفاره الصوم العروةالوثقی مع تعلیقه، ج2، ص 430، م 74، پاورقی 107 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 562، م 2024 و 2025 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. توضیح المسائل، ص 332، 333 و 337، م 1660 و 1661 احکام و استتفائات روزه، ص 121، س 193 📝 پاسخ (آیت الله صافی (رحمة الله علیه)) الف) بنابر احتیاط واجب روزه باطل است و کفاره نیز دارد. ب) روزه صحیح است. هدایةالعباد، ج1، ص 222 و 224، م 1308 و 1318 توضیح المسائل، ص 323، م 1660 📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. العروة الوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 30، م 78، پاورقی 2 و ص 34، فیما یوجب الکفاره توضیح المسائل، ص388، م 1615 و 1616 📝 پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. هدایةالعباد، ج1، ض 261، م 1309 توضیح المسائل، ص 263، م 1319 و ص 2181 و 282، م 1660 و 1661 📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) آنچه وارد فضای دهان شده است، بیرون بریزد و روزه صحیح است. ب) روزه صحیح است العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 33، م 78، پاورقی2 📝پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) روزه باطل است و کفاره ندارد. ب) روزه صحیح است. التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص 187، فصل المفطرات المکوره 📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) بنابر احتیاط واجب روزه‌اش صحیح نیست و در ماه مبارک رمضان و قضاء آن در بعد از ظهر، بنابر احتیاط واجب ادامه دهد سپس روز دیگری را بنابر احتیاط واجب بگیرد. ب) روزه صحیح است. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات توضیح المسائل، ص 496، م 1659 و 1660 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 📍عنوان سوال: استفاده از بُخور و ريختن قطره در بيني و چشم در حال روزه ✏️متن سوال: : الف) بُخور دادن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ ب) ریختن قطره در بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟ ج) ریختن قطره در چشم در حال روزه چه حکمی دارد؟ 🔍موضوع: استفاده از بُخور و ريختن قطره در بيني و چشم در حال روزه مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) الف) در صورتي كه بخار غلیظ به صورت آب در دهان درآيد و آن را فرو دهد، روزه را باطل مي‌كند. ب) مكروه است و درصورتي كه به حلق برسد، موجب بطلان روزه مي‌شود. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد. تحريرالوسيله، ج1، ص223، (الثامن) با استفاده از منهای پنجم، القول فيما يكره للصائم ارتكابه و ص263 توضيح المسائل، ص230، م1605، و ص236 با استفاده از م1657 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) الف) بنا بر احتياط واجب از رساندن بخار غليظ به حلق اجتناب شود. ب) در صورتي كه علم ندارد به حلق مي رسد مكروه است، و اگر علم دارد به حلق مي رسدجايز نيست. ج) اگر بو يا مزة آن به حلق برسد كراهت دارد. المسائل الواضحه، 1372،ج1، ص281، م1640، ص287، م1690 توضيح المسائل، ص291، م1640 و ص298، با استفاده از م1690 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف) در صورتي كه بخار غليظ نباشد مبطل روزه نيست، احتياط مستحب اجتناب است. ب) مكروه است. و در صورتي كه بداند به حلق مي رسد و به حلق نيز برسد، موجب بطلان روزه مي شود. ج) اگر بو يا مزة آن به حلق برسد كراهت دارد. وسيلة النجاة، ص307، الثامن، (1104)، ص309، م1114 و 1111 توضيح المسائل، ص263، م1347 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف) احتياط واجب آن است كه روزه‌دار بخار غليظ را به حلق نرساند. ب) اگر نداند كه به حلق مي‌رسد، مكروه است و اگر بداند به حلق مي‌رسد، جايز نيست. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد.   توضيح المسائل، ص248 و ص240، م1666و با استفاده از م 1614 منهاج الصالحين، ج1، ص272، بااستفاده از م1004 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) الف) بخار غلیظ روزه را باطل نمی‌کند، مگر این که در فضای دهان به نم یا قطره آبی تبدیل شود و به حلق فرو رود. ب) اگر به حلق برسد (حتی از راه غیرمتعارف) مبطل روزه است. ج) مبطل نیست هر چند در حلق اثر آن را حس کند ولی مکروه است. توضیح المسائل، ص366 و 371 و 383، م 1660، 1693،1766، مورد 7 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) الف) اگر از طريق دهان و بيني چيز مبطلي وارد حلق نمي‌شود، مانعي ندارد. ب) اگر وارد حلق نشود مانعي ندارد. ج) اگر بو يا مزه آن به حلق برسد، کراهت دارد. با استناد به تحريرالوسيله، ج1، ص 260، الثامن و ص263، القول في ما يکره لصائم ارتکابه سؤال: آیا ریختن قطره در گوش مبطل روزه است؟ استفاده از قطره برای گوش در هنگام روزه تا زمانی که علم به رسیدن آن به حلق نداشته باشد اشکال ندارد ولی از ورود به حلق باید جلوگیری شود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) الف) احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ را به حلق نرساند. ب) اگر نداند به حلق مي رسد مكروه است و اگر بداند به حلق مي رسد جايز نيست. ج) اگر بو يا مزة آن به حلق برسد كراهت دارد. العروةالوثقي مع تعليقه، 1421ه.ق، ج2، ص17،السادس و ص31، مكروهات، الخامس ‌ توضيح المسائل، 1422ه.ق، ص283، م1666، ص276، م1614 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف) احتیاط واجب آن است که روزه‌دار بخار غلیظ به حلق نرساند. ب) اگر به حلق برسد مبطل است. ج) ریختن دارو در چشم مبطل روزه نیست و اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد مکروه است. توضیح المسائل، ص317، م 1276 و 1278 و ص 322، با استفاده از م 1319، قسمت سوم استفتائات، ج1، ص128، س396 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) الف) در صورتي كه بخار در دهان به صورت آب در آيد و داخل حلق شود و عرفاً صدق شرب كند، مبطل است والاّ بنابر احتياط مستحب مبطل است. ب) اگر نداند كه به حلق مي‌رسد و قصد رساندن آن را به حلق نداشته باشد باطل نمی¬کند ولی مكروه است و اگر بداند به حلق مي‌رسد، جايز نيست. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد. العروةالوثقي مع تعليقه، ج2، ص421، السادس و ص437، الخامس توضيح المسائل جامع، ج 1، ص 549، 554 و 564، م 1959، 1985 و 2032 @ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجب 📣📣📣 📍عنوان سوال: استفاده از بُخور و ريختن قطره در بيني و چشم در حال روزه ❓متن سوال: : الف) بُخور دادن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ ب) ریختن قطره در بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟ ج) ریختن قطره در چشم در حال روزه چه حکمی دارد؟ 🔍موضوع: استفاده از بُخور و ريختن قطره در بيني و چشم در حال روزه 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) الف) اگر اطمينان داشته كه به حلق نمي رسد روزه اش صحيح است و اگر احتمال عقلائي مي داده كه به حلق مي رسد، بنا بر احتياط مستحب آن روزه باطل مي شود. ب و ج) اگر می داند قطره در حلق فرو می رود که معمولاً چنین نیست، روزه باطل می شود ولی مجرد احساس مزه آن در حلق، ضرری به روزه نمی زند. توضيح المسائل، ص335، م1615 احکام و استفتائات روزه، ص62، س48 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) الف) اگر مواظبت نكند و غبار يا بخار و... داخل حلق شود، چنانچه اطمينان داشته كه به حلق نمي‌رسد، روزه‌اش صحيح است. ب) مكروه است و اگر به حلق برسد، روزه باطل مي‌شود. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد. توضيح المسائل، ص316، م1615 و ص324، م1666 هدايةالعباد، ج1، با استفاده از م 1314،ص223 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) بنابر احتياط واجب بخار غليظ مبطل روزه است (مقصود بخاري است كه مانند دود است و از نزديك ديده مي‌شود و مشتمل بر ذرّات آب است، مانند بخار سماور در حال جوش و امثال آن، و اما بخار غیرغلیظ مانند بخار داخل حمام معمولي مانعي ندارد.) ب) اگر نداند به حلق مي‌رسد، مكروه است و اگر بداند به حلق مي‌رسد، جايز نيست. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد. العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص19، السادس و ص33، الخامس توضيح المسائل، ص270، م1659 و ص276، م1710 جامع المسائل، ج1، ص147، س551 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف) اگر مواظبت نكند و غبار يا بخار و... داخل حلق شود، چنانچه اطمينان داشته كه به حلق نمي‌رسد، روزه‌اش صحيح است. ب) مكروه است و اگر به حلق برسد، روزه باطل مي‌شود. ج) اگر بو يا مزه‌ي آن به حلق برسد، كراهت دارد. توضيح المسائل، ص278، م 1615 العروةالوثقی، ج2، ص 34، الخامس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) بنابر احتياط واجب اگر بخار غليظ به حلق برسد، روزه باطل مي‌شود ولی رفتن به حمام اشکال ندارد. ب) اگر نمي داند به حلق مي‌رسد، مكروه است و در صورتي كه مي‌داند به حلق مي‌رسد، جايز نيست. ج) مكروه است؛ اما اگر یقین دارد به فضای حلق می‌رسد و فرو می‌رود، برای روزه اشکال دارد. العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص37، فصل يكره للصائم و فصل احكام المفطرات المذكورة استفتائات جديد، ج2، ص148، م427، قسمت ب توضيح المسائل، ص254و ص259، م 1362 و1398 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) بنابر احتياط واجب بخار غليظ مبطل است. ب) در صورتي كه علم ندارد به حلق مي رسد مكروه است و اگر مي داند به حلق مي رسد جايز نيست. ج) اگر بو يا مزة آن به حلق برسد كراهت دارد التعیقات علی کتاب العروةالوثقي ، ص183، م29، السادس و ص186، فصل يكره للصائم امور توضيح المسائل، 1389، ص320، م1654 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ را به حلق نرساند. ب) انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مي رسد مكروه است و اگر بداند به حلق مي رسد جايز نيست. ج) دوا ريختن در چشم در صورتي كه مزه يا بوي آن به حلق برسد كراهت دارد. توضيح المسائل، 1389، ص284، م1613، ص290، مكروهات1و 3 منهاج الصالحین، ج2، ص 295، الثالث @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ❓متن سوال: شخصی عقیده‌اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟ 🔍موضوع: گرفتن روزه با عقیده به عدم ضرر و کشف خلاف آن مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح نيست و بايد قضاي آن را به جا آورد. تحرير الوسيله، ج1، ص 293، شرائط صحت لاوجوب و294، م1 توضيح المسائل، ص248، م1745 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است. توضيح المسائل، ص313، م1778 العروةالوثقي، ج2، ص47، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) در صحّت روزه‌اش اشكال است. پس احتياط (واجب) به قضا، ترك نشود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) در صحت روزه‌اش اشكال است اگرچه ضرر به حد حرام نباشد. بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص258، م1754 منهاج الصالحين، ج1، ص279، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌ی او صحیح است و قضا ندارد. توضیح المسائل، ص392، با استفاده از م 1814 و 1815 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) روزه‌اش باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. رساله نماز و روزه، ص91، م 792 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحیح است مگر در صورتي كه ضرر به مرتبه‌اي باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد.(یعنی ضرر قابل اعتنا باشد) توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. توضیح المسائل، ص334، م 1399 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (رحمةالله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آنرا بجا آورد. توضيح المسائل، ص292، م1754 هدايةالعباد، ج1، ص228،م 1353 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص289 و290، م1795 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص45 و 46، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص296، م1754 هدایةالعباد، ج1، ص269، م1354 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) احتياط (واجب) آن است كه قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص272، م1466 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص50 و 51، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص335، م1741 @ahkamesharei 💫💫💫
♥️ امام سجاد عليه السلام: اَللّهُمَّ! اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ ... خدايا! از پيشگاه تو عذر مى خواهم از اين كه در حضور من به مظلومى ظلم شده باشد و او را يارى نكرده باشم. «صحيفه سجاديه، دعاى ٣٨» 🇵🇸 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 عنوان سوال: ضرر مجوز افطار روزه ❓متن سوال: یکی از شروط وجوب و صحت روزه، مضر نبودن آن است. لطفاً بفرمایید: حد ضرر در مسأله فوق چه میزان است؛ مطلق ضرر یا ضرر قابل توجه؟ 🔍موضوع: ضرر مجوز افطار روزه 📝اطلاعات پاسخ(آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) ضرر عقلائی که با رجوع به متخصص یا تجربه شخصی به دست می‌آید (قابل توجّه). رساله نماز و روزه، ص91، با استفاده از م 791 و 793 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) ضرر به حدی باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است (یعنی ضرر قابل اعتنا). توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) ملاک ضرر قابل توجهی است که معمولاً قابل تحمل نیست. توضیح المسائل جامع، ج1، ص558، م2123، شماره6 العروةالوثقی مع تعلیقه، ج2، ص450 و 451، با استفاده از السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) منظور، ضرر عرفی است که مشقت زایدی را نسبت به روزه حاصل کند. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) در مورد سؤال، ضرر باید معتنی به و عقلائی باشد. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) منظور ضرر قابل توجه است. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) معیار خوف ضرر قابل توجه است که با رجوع به متخصص و یا تجربه مشخص می شود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) مراد ضرر قابل توجه است. توضيح المسائل، ص303، م1753 منهاج الصالحين، ج2، ص293، م1031 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ⭕️عنوان سوال: فطریه میهمان ❓متن سوال: فطریة میهمانی که قبل از غروب شب آخر ماه مبارک رمضان بر صاحب خانه وارد می‌شود، در موارد ذیل بر عهدة چه کسی است؟ الف) با رضایت صاحب خانه ب) بدون رضایت صاحب خانه 🔍موضوع: فطریه میهمان 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) الف) اگر نانخور محسوب شود زكات فطره بر صاحب‌خانه واجب است حتي اگر چيزي نخورد و یا یک وعده غذا خوردن نانخور محسوب نمی¬شود. ب) اگر مدّتي نزد او مي‌ماند بر صاحب‌خانه واجب است. توضيح المسائل، ص263،‌ م1995 تحرير الوسيله، ج1، ص346، م4 العروة الوثقی، ج2، ص174، پاراگراف اول 📝پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف) فطره اش بر ميزبان واجب است به شرط آن كه براي خوردن غذا به منزل او آمده باشد هر چند مانعي پيش آيد، كه نتواند غذا صرف كند. استفتائات، ج2، ص498، س3327 ب) فطريه به شرط اين است كه براي خوردن غذا به آنجا بيايد و اگر صاحب‌خانه راضي نباشد، به او غذا نمي‌دهد. 📝پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف) مهمان اگر نانخور محسوب مي شود و يا در صورتي كه شب را مي ماند زكات فطره او بر عهده صاحب خانه است ولو چيزي نخورد و اگر نان خور او نباشد و فقط براي صرف افطار آمدّه باشد و شب را در آنجا نمي ماند زكات فطره او بر عهده صاحب خانه نيست. ب) وجوب فطره ميهماني كه مدّتي نزد صاحب خانه مي ماند محل اشكال است اگر چه احتياط واجب دادن فطره او مي باشد. منهاج الصالحين، ج1، ص325، م1172 استفتائات، ج2، ص145، س682 توضیح المسائل، ص313، م2003 📝 پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) الف و ب) اگر نانخور او محسوب شود چه با رضایت یا بدون رضایت بر میزبان وارد شود فطریه‌ی او بر میزبان واجب است و صرف خوردن نان میزبان در شب عید فطر کافی نیست. توضیح المسائل، ص488، م 2231 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) الف و ب) فطريه‌ي مهمان يكشبه بر ميزبان نيست، در وجوب فطريه‌ي ميهماني كه پيش از غروب آفتاب بر ميزبان وارد مي‌شود، شرط است كه جزء افراد نانخور تحت عنوان عائلۀ ميزبان محسوب باشد مانند خدمتكار يا بعض افراد فاميلي كه هر از چند گاه چند روزي در منزل شخص بسر مي‌برند. 📝پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف) اگر عرفاً نانخور او محسوب شود بر میزبان واجب است. ب) در صورتی که نانخور او محسوب شود بنابر احتیاط واجب خود مهمان هم فطریه‌ی خود را بدهد. توضیح المسائل، ص373، م 1643 و 1644 📝پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) الف) فطره ميهماني كه شب عيد نزد او مانده بر صاحب خانه واجب است هر چند چيزي نخورد. منهاج الصالحين، ج1، ص353، م1174 توضیح المسائل جامع، ج1، ص754، م2652 ب) اگر نانخور صاحب خانه محسوب مي‌شود- هرچند بدون رضايت وي آمده- كفاره‌اش بر صاحب خانه است. 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) الف) ميهماني كه قبل از غروب آفتاب شب عيد فطر وارد منزل انسان مي گردد، اگر بنا دارد مدت طولاني مهمان بوده به گونه‌اي كه «نان خور» بدون هيچ قيدي بشمار مي آيد، زكات فطره‌ي وي واجب است. و اگر در طول ماه رمضان نان خور انسان باشد بنابر احتياط واجب زكات فطره وي بر انسان واجب است و اگر فقط شب عيد را مهمان است زكات فطره وي واجب نيست. ب) اگر مدتي نزد او (صاحب‌خانه) بماند به گونه اي كه نان خور او حساب گردد، بنابر احتياط واجب زكات فطره بر صاحب‌خانه لازم است. توضيح المسائل، ص413 و 414، م2003 و 2004 📝 پاسخ (آیت الله صافی (رحمت الله علیه)) الف) در صورتي كه بگويند امشب نان او را داده، فطرة او بر صاحب خانه واجب است هر چند نان خور او محسوب نشود. و همچنين كسي كه نان خور او محسوب شود ولو در آن شب چيزي نخورد. ب) اگر مدّتي نزد او مي ماند بنا بر احتياط، واجب است. توضيح المسائل، ص390، م2003 و 2004 هداية‌‌العباد، ج1،ص269، م1572 و 1579 📝پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) میهمان اگر نانخور حساب شود بر صاحب خانه واجب است لكن به مجرد صرف يك افطاري فطره‌ي میهمان بر صاحب خانه واجب نيست. ب) در صورتي كه نانخور او محسوب شود زكات فطره‌ي او بر صاحب خانه است. ولو مدتی هم نماند. توضيح المسائل، ص330، م 2038و 2039 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص162(زكاة الفطرة) 📝 پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف) در صورتي كه بگويند امشب نان او را داده، فطرة او بر صاحب خانه واجب است هر چند نان خور او محسوب نشود. و همچنين كسي كه نان خور او محسوب شود ولو در آن شب چيزي نخورد. ب) اگر مدّتي نزد او مي ماند بنا بر احتياط، واجب است. توضيح المسائل، ص339، م2003 و 2004 و2005 هدايةالعباد، ج1، ص315، م1579،1580 و 1581 # فطریه @ahkamesharei 💫💫💫