eitaa logo
احكام شرعی
59 دنبال‌کننده
22 عکس
10 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ❓متن سوال: شخصی عقیده‌اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟ 🔍موضوع: گرفتن روزه با عقیده به عدم ضرر و کشف خلاف آن مرجع: 📝اطلاعات پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) روزه صحيح نيست و بايد قضاي آن را به جا آورد. تحرير الوسيله، ج1، ص 293، شرائط صحت لاوجوب و294، م1 توضيح المسائل، ص248، م1745 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحيح است. توضيح المسائل، ص313، م1778 العروةالوثقي، ج2، ص47، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) در صحّت روزه‌اش اشكال است. پس احتياط (واجب) به قضا، ترك نشود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) در صحت روزه‌اش اشكال است اگرچه ضرر به حد حرام نباشد. بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص258، م1754 منهاج الصالحين، ج1، ص279، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) روزه‌ی او صحیح است و قضا ندارد. توضیح المسائل، ص392، با استفاده از م 1814 و 1815 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) روزه‌اش باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. رساله نماز و روزه، ص91، م 792 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) روزه‌اش صحیح است مگر در صورتي كه ضرر به مرتبه‌اي باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد.(یعنی ضرر قابل اعتنا باشد) توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. توضیح المسائل، ص334، م 1399 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (رحمةالله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آنرا بجا آورد. توضيح المسائل، ص292، م1754 هدايةالعباد، ج1، ص228،م 1353 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص289 و290، م1795 العروةالوثقی مع تعلیقات، ج2، ص45 و 46، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل،ص296، م1754 هدایةالعباد، ج1، ص269، م1354 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) احتياط (واجب) آن است كه قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص272، م1466 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص50 و 51، السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بايد قضاي آن را بجا آورد. توضيح المسائل، ص335، م1741 @ahkamesharei 💫💫💫
♥️ امام سجاد عليه السلام: اَللّهُمَّ! اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ ... خدايا! از پيشگاه تو عذر مى خواهم از اين كه در حضور من به مظلومى ظلم شده باشد و او را يارى نكرده باشم. «صحيفه سجاديه، دعاى ٣٨» 🇵🇸 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 عنوان سوال: ضرر مجوز افطار روزه ❓متن سوال: یکی از شروط وجوب و صحت روزه، مضر نبودن آن است. لطفاً بفرمایید: حد ضرر در مسأله فوق چه میزان است؛ مطلق ضرر یا ضرر قابل توجه؟ 🔍موضوع: ضرر مجوز افطار روزه 📝اطلاعات پاسخ(آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) ضرر عقلائی که با رجوع به متخصص یا تجربه شخصی به دست می‌آید (قابل توجّه). رساله نماز و روزه، ص91، با استفاده از م 791 و 793 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) ضرر به حدی باشد كه با علم و عمد، ارتكاب آن حرام است (یعنی ضرر قابل اعتنا). توضيح المسائل، ص299، م1754 منهاج الصالحين، ج2، ص306، م1031 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) ملاک ضرر قابل توجهی است که معمولاً قابل تحمل نیست. توضیح المسائل جامع، ج1، ص558، م2123، شماره6 العروةالوثقی مع تعلیقه، ج2، ص450 و 451، با استفاده از السادس 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) منظور، ضرر عرفی است که مشقت زایدی را نسبت به روزه حاصل کند. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) در مورد سؤال، ضرر باید معتنی به و عقلائی باشد. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) منظور ضرر قابل توجه است. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) معیار خوف ضرر قابل توجه است که با رجوع به متخصص و یا تجربه مشخص می شود. 📝اطلاعات پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) مراد ضرر قابل توجه است. توضيح المسائل، ص303، م1753 منهاج الصالحين، ج2، ص293، م1031 @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجب 📣📣📣 ⭕️عنوان سوال: فطریه میهمان ❓متن سوال: فطریة میهمانی که قبل از غروب شب آخر ماه مبارک رمضان بر صاحب خانه وارد می‌شود، در موارد ذیل بر عهدة چه کسی است؟ الف) با رضایت صاحب خانه ب) بدون رضایت صاحب خانه 🔍موضوع: فطریه میهمان 📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) الف) اگر نانخور محسوب شود زكات فطره بر صاحب‌خانه واجب است حتي اگر چيزي نخورد و یا یک وعده غذا خوردن نانخور محسوب نمی¬شود. ب) اگر مدّتي نزد او مي‌ماند بر صاحب‌خانه واجب است. توضيح المسائل، ص263،‌ م1995 تحرير الوسيله، ج1، ص346، م4 العروة الوثقی، ج2، ص174، پاراگراف اول 📝پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) الف) فطره اش بر ميزبان واجب است به شرط آن كه براي خوردن غذا به منزل او آمده باشد هر چند مانعي پيش آيد، كه نتواند غذا صرف كند. استفتائات، ج2، ص498، س3327 ب) فطريه به شرط اين است كه براي خوردن غذا به آنجا بيايد و اگر صاحب‌خانه راضي نباشد، به او غذا نمي‌دهد. 📝پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) الف) مهمان اگر نانخور محسوب مي شود و يا در صورتي كه شب را مي ماند زكات فطره او بر عهده صاحب خانه است ولو چيزي نخورد و اگر نان خور او نباشد و فقط براي صرف افطار آمدّه باشد و شب را در آنجا نمي ماند زكات فطره او بر عهده صاحب خانه نيست. ب) وجوب فطره ميهماني كه مدّتي نزد صاحب خانه مي ماند محل اشكال است اگر چه احتياط واجب دادن فطره او مي باشد. منهاج الصالحين، ج1، ص325، م1172 استفتائات، ج2، ص145، س682 توضیح المسائل، ص313، م2003 📝 پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) الف و ب) اگر نانخور او محسوب شود چه با رضایت یا بدون رضایت بر میزبان وارد شود فطریه‌ی او بر میزبان واجب است و صرف خوردن نان میزبان در شب عید فطر کافی نیست. توضیح المسائل، ص488، م 2231 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) الف و ب) فطريه‌ي مهمان يكشبه بر ميزبان نيست، در وجوب فطريه‌ي ميهماني كه پيش از غروب آفتاب بر ميزبان وارد مي‌شود، شرط است كه جزء افراد نانخور تحت عنوان عائلۀ ميزبان محسوب باشد مانند خدمتكار يا بعض افراد فاميلي كه هر از چند گاه چند روزي در منزل شخص بسر مي‌برند. 📝پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) الف) اگر عرفاً نانخور او محسوب شود بر میزبان واجب است. ب) در صورتی که نانخور او محسوب شود بنابر احتیاط واجب خود مهمان هم فطریه‌ی خود را بدهد. توضیح المسائل، ص373، م 1643 و 1644 📝پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) الف) فطره ميهماني كه شب عيد نزد او مانده بر صاحب خانه واجب است هر چند چيزي نخورد. منهاج الصالحين، ج1، ص353، م1174 توضیح المسائل جامع، ج1، ص754، م2652 ب) اگر نانخور صاحب خانه محسوب مي‌شود- هرچند بدون رضايت وي آمده- كفاره‌اش بر صاحب خانه است. 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) الف) ميهماني كه قبل از غروب آفتاب شب عيد فطر وارد منزل انسان مي گردد، اگر بنا دارد مدت طولاني مهمان بوده به گونه‌اي كه «نان خور» بدون هيچ قيدي بشمار مي آيد، زكات فطره‌ي وي واجب است. و اگر در طول ماه رمضان نان خور انسان باشد بنابر احتياط واجب زكات فطره وي بر انسان واجب است و اگر فقط شب عيد را مهمان است زكات فطره وي واجب نيست. ب) اگر مدتي نزد او (صاحب‌خانه) بماند به گونه اي كه نان خور او حساب گردد، بنابر احتياط واجب زكات فطره بر صاحب‌خانه لازم است. توضيح المسائل، ص413 و 414، م2003 و 2004 📝 پاسخ (آیت الله صافی (رحمت الله علیه)) الف) در صورتي كه بگويند امشب نان او را داده، فطرة او بر صاحب خانه واجب است هر چند نان خور او محسوب نشود. و همچنين كسي كه نان خور او محسوب شود ولو در آن شب چيزي نخورد. ب) اگر مدّتي نزد او مي ماند بنا بر احتياط، واجب است. توضيح المسائل، ص390، م2003 و 2004 هداية‌‌العباد، ج1،ص269، م1572 و 1579 📝پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) میهمان اگر نانخور حساب شود بر صاحب خانه واجب است لكن به مجرد صرف يك افطاري فطره‌ي میهمان بر صاحب خانه واجب نيست. ب) در صورتي كه نانخور او محسوب شود زكات فطره‌ي او بر صاحب خانه است. ولو مدتی هم نماند. توضيح المسائل، ص330، م 2038و 2039 العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص162(زكاة الفطرة) 📝 پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)) الف) در صورتي كه بگويند امشب نان او را داده، فطرة او بر صاحب خانه واجب است هر چند نان خور او محسوب نشود. و همچنين كسي كه نان خور او محسوب شود ولو در آن شب چيزي نخورد. ب) اگر مدّتي نزد او مي ماند بنا بر احتياط، واجب است. توضيح المسائل، ص339، م2003 و 2004 و2005 هدايةالعباد، ج1، ص315، م1579،1580 و 1581 # فطریه @ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجب 📣📣📣 ⭕️عنوان سوال: فطریه میهمان ❓متن سوال: فطریة میهمانی که قبل از غروب شب آخر ماه مبارک رمضان بر صاحب خانه وارد می‌شود، در موارد ذیل بر عهدة چه کسی است؟ الف) با رضایت صاحب خانه ب) بدون رضایت صاحب خانه 🔍موضوع: فطریه میهمان 📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) الف) فطره ميهماني كه نان خور محسوب مي شود (يعني تصميم دارد مدّتي نزد او بماند) بر صاحب خانه واجب است اما اگر فقط شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست. ب) بنابر احتياط واجب فطره ی اوبرصاحب خانه واجب است توضيح‌المسائل، 1383،ص321، م1696 العروةالوثقي مع التعليقات، 1388، ج2، ص195، فصلٌ في من تجب عنه 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) الف) مهمان اگر نان خور او حساب شود، ( و لو يك وعده باشد)فطره اش بر صاحب خانه واجب است. ب) اگر نان خور او محسوب مي شود، بر صاحب خانه واجب است. توضيح المسائل، ص386، م1991، 1992 و 1993 استفتاء شفاهي از دفتر معظم‌له التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص223، فصلٌ في من تجب عنه (زكاة الفطرة) استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات 📝پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) الف) اگر در وقت وجوب زكات فطره نانخور او حساب مي‌شود بر صاحب خانه واجب است و با یک وعده غذا خوردن نانخور محسوب نمی شود (اگر قبل از غروب بیاید و تا صبح بماند، عیال صاحب خانه محسوب می‌شود و اگر بعد از غروب بیاید یا تا صبح نماند، عیال او نیست). ب) اگر مدّتي نزد او مي‌ماند بنابر احتياط واجب فطره، هم بر میهمان است هم بر صاحب‌خانه. توضيح المسائل، ص352، م2012 و 2013 منهاج الصالحين، ج2، ص355، با استفاده از م1172 # فطریه @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتشار واجببب 📣📣📣 ⭕️عنوان سوال: رؤیت هلال با تلسکوپ ❓متن سوال: آیا رؤیت هلال توسط ابزار آلات نجومی نظیر تلسکوپ در حالی که با چشم غیرمسلّح قابل رؤیت نباشد موجب ثبوت اوّل ماه می‌شود؟ 🔍موضوع: رؤیت هلال با تلسکوپ مرجع : 📝 پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه)) دیدن ماه با تلسکوپ کفایت نمی کند، بلکه باید با چشم غیرمسلّح دیده شود.   تحریر الوسیله، ج2، ص638، مسائل مستحدثه، م18 📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) بسمه تعالي. هر چه يقين‌آور باشد براي متيقّن كافي است. 📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه)) بسمه تعالی. ميزان در ثبوت اول ماه رؤيت هلال با چشم غير مسلح است و رؤيت هلال با چشم مسلح و آلات نجومی اعتبار ندارد و موجب ثبوت اول ماه نمی شود، بلی اگر محل ماه را با چشم مسلح تعيين کنند و با چشم غير مسلح ماه را در آن محل ببينند اول ماه ثابت می شود. 📝 پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)) ثبوت اوّل ماه با چشم غیر مسلّح کافی نیست ولی مشاهده‌ی هلال از پشت دوربین یا تلسکوپ که در آسان دیدن مؤثرند نه در اصل دیدن، موجب ثبوت اول ماه است .                                                                      توضیح المسائل، ص400، م 1847 📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) رؤيت هلال با چشم مسلح نيز معتبر است. 📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه)) دیدن ماه با تلسکوپ کفایت نمی­کند، بلکه باید با چشم غیرمسلّح دیده شود. صراط النجاة، ج1، ص298، س 1033 📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)) در رؤیت هلال چشم مسلّح کافی نیست ولی اگر با چشم مسلّح جای هلال معیّن شود و سپس با چشم غیر مسلّح دیده شود کافی است.  استفتائات، ج1، ص129، س 400 📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) بسمه تعالی. ج: کافی نيست. 📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی)) باسمه تعالي. رؤيت هلال تنها با چشم غيرمسلح معتبر است و رؤيت با دوربين يا تلسكوپ اعتباري ندارد. 📝 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی)) بسم الله الرحمن الرحيم. موجب ثبوت هلال نميشود. 📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)) در رؤيت هلال فرقي بين چشم مسلح و غير مسلح نيست. و رؤيت با تلسکوپ هم کافي است. مسأله اول ماه و آخر ماه مثل سايرموضوعات خارجي مي‌باشد كه طرق اثبات آن در توضيح المسائل مشخص شده است. به اينكه يا خودش ببيند يا دو نفر عادل شهادت بدهند، يا شهرت به اول ماه بودن پيدا شود كه اطمينان آور باشد يا سي روز از ماه قبل گذشته باشد. يكي از راه‌هايي هم كه برخي از فقها آن را قبول دارند حكم حاكم است. كه اين را و لو اينكه مورد اتفاق همه‌ي فقها نيست ولي راه انحصاري اثبات اول ماه هم نيست. لذا اگر از راه‌هاي ديگر اول ماه ثابت شود بايد طبق آن عمل شود. و حتي اگر براي كسي از غير راه‌هاي مذكور علم و اطمينان حاصل شود، آن علم و اطمينان حجت شرعي است. لازم به ذكر است كه قول منجمين علاوه بر اينكه حجّيت شرعي ندارد. بلكه در برخي از روايات مردود شناخته شده است. و بعلت تهافت بين منجمين و موارد متعددي كه خلاف آن ثابت شده است قابل اطمينان نيست. ضمناً بايد توجه داشته باشيد كه در اين امور ما مكلْف به ظاهريم كه منطبق با موازين شرعي است نه كشف واقع كه در حقيقت چه روزی اول ماه است. 📝 پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) باسمه تعالي. كافي نيست مگر اين كه با تلسكوپ جاي آنرا مشخص كنند و سپس با چشم عادي ديده شود. 📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)) بسمه تعالی. چنانچه موجب حصول يقين گردد اول ماه ثابت می شود. @ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 پیامبر اعظم (ص)فرمودند: و چون شب عید فطر كه شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏ كنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. 🌙عید فطر عید شستشوی جان در نهر پاک رمضان بر شما مبارک و فرخنده باد.💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صاحب خانه بخیل امام صادق عليه السلام: هر کس دارای خانه‏‌ای اضافه باشد و مؤمنی برای سکونت به آن محتاج باشد و وی از او دریغ کند، خداوند متعال خطاب به فرشتگان می فرماید: ای ملائکه من، بنده من نسبت به در اختیار قرار دادن مسکنی به بنده دیگرم در دنیا بخل ورزید؛ به عزتم سوگند او را هرگز در بهشت جای نخواهم داد. @ahkamesharei
🍃ذکر صلوات عرشیان می آمد. 🍃تا رفت به سوی آسمان دست ِ علی، 🍃از عرش بلند و یک صدا می گفتند: 🍃اَلحَق که امیرمومنان است علی، الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی ابن ابی‌طالب عليه السلام 🌸فرارسیدن عید الله الاکبر، 🎊عید بزرگ امامت و ولایت، 🌸عید ، 🎊بر همه شیعیان جهان مبارک‌ باد🌺💚🌺 @ahkamesharei ✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اگر سستی بکنیم چه می‌شود؟ اگر پا پس بکشیم و برای دولت بعد تلاش نکنیم چه اتفاقی می افته؟
3.05M
🟣صوت محرمانه استاد (۲روز قبل از انتخابات) امشب ازشون اجازه انتشار گرفتیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا