هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔴حکم ماهیهایی که به مرور پولک خود را از دست میدهند چیست؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
▫️برخی از ماهیها مانند «اوزون برون» هستند که در اصل، پولک دارند اما به مرور زمان، پولکشان را از دست میدهند. حکم این ماهیها روشن است و روایات دلالت بر حلیت آن میکند.
▫️در صحیحیه حماد بن عثمان آمده است: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاكَ الْحِيتَانُ مَا يُؤْكَلُ مِنْهَا فَقَالَ مَا كَانَ لَهُ قِشْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْكَنْعَتِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِأَكْلِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَقَالَ لِي بَلَى وَ لَكِنَّهَا سَمَكَةٌ سَيِّئَةُ الْخُلُقِ تَحْتَكُّ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ إِذَا نَظَرْتَ فِي أَصْلِ أُذُنِهَا وَجَدْتَ لَهَا قِشْراً».
▫️راوی میگوید: به امام صادق عرض کردم: فدایت شوم! کدام گونه از ماهی خوردنش جایز است؟ حضرت فرمود: آن ماهیهایی که فلس دارد. گفتم: فدایت شوم! درباره ماهی کنعت نظر شما چیست؟ حضرت فرمود: خوردنش اشکالی ندارد. گفتم: این ماهی فلس ندارد! حضرت فرمود: در ظاهر فلس ندارد اما ماهی بداخلاقی است که چون به جاهای مختلف برخورد میکند پولکهایش میریزد و اگر بیخ گوشش را نگاه شود، فلس دیده میشود.
▫️از این روایت میتوان فهمید که ملاک حلیت، داشتن فلس است هرچند که ظاهر نباشد یا ریخته باشد و رؤیت فلس ملاک نیست.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/29)
🆔 @mohsenfaghihi
💠خدا را در تمام زندگی درنظر بگیرید،در رفتار و گفتار دقت داشته باشید....
🔰سعی کنید سمت #گناه نروید.
🌑گناه آلودگی دارد رذایل نفسانی کدورت دارد
انسان را از منبع فیض دور میکند ،نور را از بین می برد ...
🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
▫️#کلام_فقیه #اخلاق
✅ @Fatemyeh_ValiAsr
#گزارش_تصویری
‼️مسئولین توجه کنند وظیفه آنها رسیدگی و احیاء زندگی مردم است...
🔶 آیت الله العظمی وحید خراسانی در پایان جلسۀ پاسخ به سوالات شرعی در روز دوشنبه سوم بهمن ماه 1401 طی بیاناتی در آستانۀ شهادت حضرت هادی (علیه السلام)توصیه هایی به اعضای هیأت مذهبی و مسئولین داشتند.
مشروح بیانات معظم له بدین شرح است.
📅 ۳/بهمن ماه/۱۴۰۱
◻️ #خبر #دیدار
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻آیا نفع ها و ضرر ها در حکم شرعی تأثیر میگذارد؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته:
🔹برای کوسهماهی، نفعها و ضررهایی بیان شده است که نمیتواند معیار برای حرمت یا حلیت باشد؛ زیرا هر چیزی ممکن است نفعها و ضررهایی برای برخی افراد داشته باشد. درباره خمر نیز قرآن کریم میفرمادید: ﴿يسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ﴾ اما در ادامه میگوید: ﴿لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا﴾ درست است که منافعی دارد اما ضررش بیشتر از نفع آن است.
🔸وجود این منافع یا ضررها دلیل نیست بلکه ما تابع دلیل هستیم؛ اگر دلیل آن را حلال دانست ما هم حلال میدانیم اما اگر حرام دانست، ما هم حرام میدانیم.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/22)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
⭕️اگر مردم در زمان گذشته از وجود فلس اطلاع نداشتند امام که علم غیب داشت، چرا برای مردم بیان نکرد؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته:
🔸وظیفه امام و مجتهد، بیان موضوع نیست بلکه وظیفه آنها بیان حکم است.
🔸اگر ماهی فلس دارد، حلال است و اگر فلس ندارد حرام است؛ حال وظیفه مکلف است که موضوع حکم را تشخیص دهد.
🔸فقیه میگوید: «خمر حرام است» اما اینکه آیا آین مایع خمر است یا آب، وظیفه مجتهد نیست. ممکن است شارع در مواردی موضوع را مشخص کند اما وظیفه کلی او، مشخص کردن موضوع نیست بلکه فقط حکم را بیان میکند.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/22)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔴حکم ماهیهایی که به مرور پولک خود را از دست میدهند چیست؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
▫️برخی از ماهیها مانند «اوزون برون» هستند که در اصل، پولک دارند اما به مرور زمان، پولکشان را از دست میدهند. حکم این ماهیها روشن است و روایات دلالت بر حلیت آن میکند.
▫️در صحیحیه حماد بن عثمان آمده است: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاكَ الْحِيتَانُ مَا يُؤْكَلُ مِنْهَا فَقَالَ مَا كَانَ لَهُ قِشْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْكَنْعَتِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِأَكْلِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَقَالَ لِي بَلَى وَ لَكِنَّهَا سَمَكَةٌ سَيِّئَةُ الْخُلُقِ تَحْتَكُّ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ إِذَا نَظَرْتَ فِي أَصْلِ أُذُنِهَا وَجَدْتَ لَهَا قِشْراً».
▫️راوی میگوید: به امام صادق عرض کردم: فدایت شوم! کدام گونه از ماهی خوردنش جایز است؟ حضرت فرمود: آن ماهیهایی که فلس دارد. گفتم: فدایت شوم! درباره ماهی کنعت نظر شما چیست؟ حضرت فرمود: خوردنش اشکالی ندارد. گفتم: این ماهی فلس ندارد! حضرت فرمود: در ظاهر فلس ندارد اما ماهی بداخلاقی است که چون به جاهای مختلف برخورد میکند پولکهایش میریزد و اگر بیخ گوشش را نگاه شود، فلس دیده میشود.
▫️از این روایت میتوان فهمید که ملاک حلیت، داشتن فلس است هرچند که ظاهر نباشد یا ریخته باشد و رؤیت فلس ملاک نیست.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/29)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻حکم «لابتسر آبشور» چیست؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹لابستر حیوانی دریایی شبیه میگو و خرچنگ است؛ ازاینرو برخی آن را میگو و برخی آن را خرچنگ دانستهاند.
🔹اگر مصداق میگو باشد، حلال است اما اگر مصداق خرچنگ باشد، بر اساس فتوای فقها، حرام است. این حیوان از چند جهت شبیه میگو و از چند جهت، شبیه خرچنگ است. اگر نتوان گفت که میگو یا خرچنگ است بلکه حیوان سومی باشد، به اصل اولی حلیت حیوانات، رجوع میشود؛ حلیت بر اساس اصل، آیات و روایات، ثابت است و حرمت، دلیل میخواهد. ﴿أُحِلَّ لَكُمْ صَيدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ﴾.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/10/13)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻آیا نفع ها و ضرر ها در حکم شرعی تأثیر میگذارد؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته:
🔹برای کوسهماهی، نفعها و ضررهایی بیان شده است که نمیتواند معیار برای حرمت یا حلیت باشد؛ زیرا هر چیزی ممکن است نفعها و ضررهایی برای برخی افراد داشته باشد. درباره خمر نیز قرآن کریم میفرمادید: ﴿يسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ﴾ اما در ادامه میگوید: ﴿لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا﴾ درست است که منافعی دارد اما ضررش بیشتر از نفع آن است.
🔸وجود این منافع یا ضررها دلیل نیست بلکه ما تابع دلیل هستیم؛ اگر دلیل آن را حلال دانست ما هم حلال میدانیم اما اگر حرام دانست، ما هم حرام میدانیم.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/22)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔸روایت داریم «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة». در زمان معصومان که مردم به برخی از ماهیها نگاه میکردند میگفتند که پولک ندارد و حرام است اما اکنون که علم پیشرفت کرده و با میکروسکوپ ساخته شده فلس را میبینند و میگویند که حلال است.
🔻آیا میتواند چیزی در زمانی حرام باشد و در زمان دیگر حرام باشد؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹چنین چیزی اشکال ندارد. مرحوم امام خمینی نیز زمان و مکان را دخیل در حکم میدانست.
🔹برخی از چیزها را در گذشته مضر نمیدانستند اما با پیشرفت علم، معلوم شد که ضرر دارد، حال که ضررش معلوم شد، حرام میشود.
🔹مرحوم آیتالله العظمی خوانساری در زمان گذشته، سیگار میکشید و پس از مدتی، پزشکان گفتند که برای شما ضرر دارد و ایشان، سیگار را کنار گذاشت.
🔹وقتی تشخیص دادیم که چیزی ضرر دارد، باید آن را کنار بگذاریم. اینگونه نیست که چیز حرامی حلال شده یا حلالی حرام شده است بلکه کشف میشود که واقعیت چه بوده است. در زمان گذشته که معلوم نبود فلس دارد و علم غیب هم نبود، آن را حرام میدانستند اما حال که علم، پیشرفت کرده و پولک آن دیده شده، حکم به حلیت میشود.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/22)
🆔 @mohsenfaghihi