eitaa logo
روزی یک دقیقه با احکام آیت الله سیستانی
73 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز دوشنبه ۲۲ بهمن ؛ آیا زکات فطریه رو‌ باید در همان موارد زکات مال مصرف کرد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ زکات فطره را - بنابر احتیاط واجب، فقط - باید به «فقرای شیعۀ دوازده امامی»، پرداخت کرد و در سایر مصارف زکات مال نمی‌توان مصرف نمود؛ البتّه، اگر در شهر یا روستا از فقرای شیعۀ دوازده امامی کسی نباشد، می‌تواند آن را به فقرای دیگر مسلمانان بدهد؛ ولی در هر صورت، نباید به ناصبی داده شود. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۷۵ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز سه شنبه ۲۳بهمن ؛ آیا زکات فطریه رو‌ میتوان به فقیر نابالغ داد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ اگر شیعۀ فقیر، بچّۀ نابالغ یا دیوانه باشد، انسان می‌تواند به ولیّ شرعی او زکات فطره بدهد، به قصد اینکه آنچه می‌دهد ملک طفل یا دیوانه باشد و می‌تواند خودش یا به وسیلۀ یک نفر امین، زکات فطره را به مصرف طفل یا دیوانه برساند؛ البتّه نباید این کار با حقّ حضانت (سرپرستی) کسی که بچّه را نگهداری می‌کند یا ولایت فردی که ولیّ شرعی او است منافات داشته باشد و باید موقعی که زکات را به مصرف آنان می‌رساند، نیّت زکات فطره کند. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۷۶ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز چهارشنبه ۲۴ بهمن ؛ از بین پرداخت زکات فطریه به خود فقیر یا به حاکم شرع کدام افضل است ؟ 📖 پـــاســخ ؛ فرد می‌تواند زکات فطره‌اش را خودش به مستحقّ بپردازد، هرچند احتیاط مستحب و افضل آن است که فطریّه را به حاکم شرع یا نمایندۀ وی بپردازد یا با اجازۀ وی آن را به مستحقّ بدهد. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۷۷ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز شنبه ۲۷ بهمن ؛ آیا شخص عام میتواند زکات فطریه خود را به فقیر سید بدهد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ کسی که سیّد نیست، نمی‌تواند به سیّد زکات فطره بدهد، حتّی اگر سیّدی نان‌خور او باشد، نمی‌تواند فطریۀ او را به سیّد دیگری بدهد؛ این حکم، شامل نان‌خوری که مهمان فرد است نیز می‌شود. امّا فردی که سیّد است می‌تواند زکات فطرۀ خویش را به فقیر سیّد یا غیر سیّد بپردازد، حتّی اگر کسانی که نان‌خور او محسوب می‌شوند و زکات فطرۀ آنان بر سیّد مذکور واجب شده، سیّد نباشند. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۷۹ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز یکشنبه ۲۸ بهمن ؛ آیا زکات گیرنده باید عادل باشد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ به کسی که فطریّه را در معصیت مصرف می‌کند، نباید زکات فطره داده شود.همچنین، بنابر احتیاط واجب، نباید پرداخت زکات فطره به وی، کمک به گناه یا تشویق بر کار قبیح و ناپسند محسوب شود. ➖ فقیری که فطریّه به او می‌دهند، لازم نیست عادل باشد، ولی همان طور که در زکات مال ذکر شد، احتیاط واجب آن است که به شراب‌خوار و بی‌نماز و کسی که معصیت را آشکارا به‌جا می‌آورد و متجاهر به فسق است، فطریه ندهند. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۸۰ و ۱۰۸۱ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۶۵ 📝 متــن عــربی حدیــث : الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ شُعْبَةَ فِی تُحَفِ الْعُقُولِ عَنِ الصَّادِقِ فِی حَدِیثٍ قَالَ: وَ یَخْرُجُ مِنَ الْإِیمَانِ بِخَمْسِ جِهَاتٍ مِنَ الْفِعْلِ کُلُّهَا مُتَشَابِهَاتٌ مَعْرُوفَاتٌ الْکُفْرِ وَ الشِّرْکِ وَ الضَّلَالِ وَ الْفِسْقِ وَ رُکُوبِ الْکَبَائِرِ فَمَعْنَی الْکُفْرِ کُلُّ مَعْصِیَةٍ عُصِیَ اللَّهُ بِهَا بِجِهَةِ الْجَحْدِ وَ الْإِنْکَارِ وَ الِاسْتِخْفَافِ وَ التَّهَاوُنِ فِی کُلِّ مَا دَقَّ وَ جَلَّ وَ فَاعِلُهُ کَافِرٌ وَ مَعْنَاهُ مَعْنَی کُفْرٍ مِنْ أَیِّ مِلَّةٍ کَانَ وَ مِنْ أَیِّ فِرْقَةٍ کَانَ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ بِهَذِهِ الصِّفَاتِ فَهُوَ کَافِرٌ.... إِلَی أَنْ قَالَ فَإِنْ کَانَ هُوَ الَّذِی مَالَ بِهَوَاهُ إِلَی وَجْهٍ مِنْ وُجُوهِ الْمَعْصِیَةِ بِجِهَةِ الْجُحُودِ وَ الِاسْتِخْفَافِ وَ التَّهَاوُنِ فَقَدْ کَفَرَ وَ إِنْ هُوَ مَالَ بِهَوَاهُ إِلَی التَّدَیُّنِ بِجِهَةِ التَّأْوِیلِ وَ التَّقْلِیدِ وَ التَّسْلِیمِ وَ الرِّضَا بِقَوْلِ الْآبَاءِ وَ الْأَسْلَافِ فَقَدْ أَشْرَکَتــرجمـــه حدیــث : درکتاب تحف العقول ازامام صادق علیه السلام روایت شده که در اثر پنج کار که به هم شبیه و معروف اند مومن از ایمان خارج می‌شود: کفر، شرک، گمراهی، فسق و انجام گناهان کبیره. معنی کفر، همان نافرمانی از دستورات خدا است (لجبازی) که از راه سرپیچی و انکار و سبک شمردن و بی اعتنایی نسبت به هر چیز کوچک و بزرگ که در دینه، صورت می‌گیرد و مرتکب آن کافر به شمار آید و این معنای کفر می‌باشد. هر کس، از هر آیین و گروهی باشد، اگر راه و روش او مطابق این توضیحات باشد به طور قطع کافر است.... تا اینجا که فرمودند: پس اگر این نافرمانی و گمراهی، بر اساس سرپیچی و سبک شمردن و سهل انگاری بر هوای نفس باشد در آن صورت کفر ورزیده است و اگر بر اساس تدین تأویل و تقلید و تسلیم و اظهار رضایت به گفته پدران و گذشتگانش چنین روشی را در پیش گیرد، شرک ورزیده است. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۱۵ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: وَ قَدْ يَخْرُجُ مِنَ اَلْإِيمَانِ بِخَمْسِ جِهَاتٍ مِنَ اَلْفِعْلِ كُلُّهَا مُتَشَابِهَاتٌ مَعْرُوفَاتٌ اَلْكُفْرُ وَ اَلشِّرْكُ وَ اَلضَّلاَلُ وَ اَلْفِسْقُ وَ رُكُوبُ اَلْكَبَائِرِ فَمَعْنَى اَلْكُفْرِ كُلُّ مَعْصِيَةٍ عُصِيَ اَللَّهُ بِهَا بِجِهَةِ اَلْجَحْدِ وَ اَلْإِنْكَارِ وَ اَلاِسْتِخْفَافِ وَ اَلتَّهَاوُنِ فِي كُلِّ مَا دَقَّ وَ جَلَّ وَ فَاعِلُهُ كَافِرٌ وَ مَعْنَاهُ مَعْنَى كُفْرٍ مِنْ أَيِّ مِلَّةٍ كَانَ وَ مِنْ أَيِّ فِرْقَةٍ كَانَ بَعْدَ أَنْ تَكُونَ مِنْهُ مَعْصِيَةٌ بِهَذِهِ اَلصِّفَاتِ فَهُوَ كَافِرٌ وَ مَعْنَى اَلشِّرْكِ كُلُّ مَعْصِيَةٍ عُصِيَ اَللَّهُ بِهَا بِالتَّدَيُّنِ فَهُوَ مُشْرِكٌ صَغِيرَةً كَانَتِ اَلْمَعْصِيَةُ أَوْ كَبِيرَةً فَفَاعِلُهَا مُشْرِكٌ وَ مَعْنَى اَلضَّلاَلِ اَلْجَهْلُ بِالْمَفْرُوضِ وَ هُوَ أَنْ يَتْرُكَ كَبِيرَةً مِنْ كَبَائِرِ اَلطَّاعَةِ اَلَّتِي لاَ يَسْتَحِقُّ اَلْعَبْدُ اَلْإِيمَانَ إِلاَّ بِهَا بَعْدَ وُرُودِ اَلْبَيَانِ فِيهَا وَ اَلاِحْتِجَاجِ بِهَا فَيَكُونَ اَلتَّارِكُ لَهَا تَارِكاً بِغَيْرِ جِهَةِ اَلْإِنْكَارِ وَ اَلتَّدَيُّنِ بِإِنْكَارِهَا وَ جُحُودِهَا وَ لَكِنْ يَكُونُ تَارِكاً عَلَى جِهَةِ اَلتَّوَانِي وَ اَلْإِغْفَالِ وَ اَلاِشْتِغَالِ بِغَيْرِهَا فَهُوَ ضَالٌّ مُتَنَكِّبٌ عَنْ طَرِيقِ اَلْإِيمَانِ جَاهِلٌ بِهِ خَارِجٌ مِنْهُ مُسْتَوْجِبٌ لاِسْمِ اَلضَّلاَلَةِ وَ مَعْنَاهَا مَا دَامَ بِالصِّفَةِ اَلَّتِي وَصَفْنَاهُ بِهَا فَإِنْ كَانَ هُوَ اَلَّذِي مَالَ بِهَوَاهُ إِلَى وَجْهٍ مِنْ وُجُوهِ اَلْمَعْصِيَةِ بِجِهَةِ اَلْجُحُودِ وَ اَلاِسْتِخْفَافِ وَ اَلتَّهَاوُنِ كَفَرَ ⬇️ ادامه در پست بعدی
⬆️ ادامه پست قبلی وَ إِنْ هُوَ مَالَ بِهَوَاهُ إِلَى اَلتَّدَيُّنِ بِجِهَةِ اَلتَّأْوِيلِ وَ اَلتَّقْلِيدِ وَ اَلتَّسْلِيمِ وَ اَلرِّضَا بِقَوْلِ اَلْآبَاءِ وَ اَلْأَسْلاَفِ فَقَدْ أَشْرَكَ وَ قَلَّمَا يَلْبَثُ اَلْإِنْسَانُ عَلَى ضَلاَلَةٍ حَتَّى يَمِيلَ بِهَوَاهُ إِلَى بَعْضِ مَا وَصَفْنَاهُ مِنْ صِفَتِهِ - وَ مَعْنَى اَلْفِسْقِ فَكُلُّ مَعْصِيَةٍ مِنَ اَلْمَعَاصِي اَلْكِبَارِ فَعَلَهَا فَاعِلٌ أَوْ دَخَلَ فِيهَا دَاخِلٌ بِجِهَةِ اَللَّذَّةِ وَ اَلشَّهْوَةِ وَ اَلشَّوْقِ اَلْغَالِبِ فَهُوَ فِسْقٌ وَ فَاعِلُهُ فَاسِقٌ خَارِجٌ مِنَ اَلْإِيمَانِ بِجِهَةِ اَلْفِسْقِ فَإِنْ دَامَ فِي ذَلِكَ حَتَّى يَدْخُلَ فِي حَدِّ اَلتَّهَاوُنِ وَ اَلاِسْتِخْفَافِ فَقَدْ وَجَبَ أَنْ يَكُونَ بِتَهَاوُنِهِ وَ اِسْتِخْفَافِهِ كَافِراً وَ مَعْنَى رَاكِبِ اَلْكَبَائِرِ اَلَّتِي بِهَا يَكُونُ فَسَادُ إِيمَانِهِ فَهُوَ أَنْ يَكُونَ مُنْهَمِكاً عَلَى كَبَائِرِ اَلْمَعَاصِي بِغَيْرِ جُحُودٍ وَ لاَ تَدَيُّنٍ وَ لاَ لَذَّةٍ وَ لاَ شَهْوَةٍ وَ لَكِنْ مِنْ جِهَةِ اَلْحَمِيَّةِ وَ اَلْغَضَبِ يُكْثِرُ اَلْقَذْفَ وَ اَلسَّبَّ وَ اَلْقَتْلَ وَ أَخْذَ اَلْأَمْوَالِ وَ حَبْسَ اَلْحُقُوقِ وَ غَيْرَ ذَلِكَ مِنَ اَلْمَعَاصِي اَلْكَبَائِرِ اَلَّتِي يَأْتِيهَا صَاحِبُهَا بِغَيْرِ جِهَةِ اَللَّذَّةِ وَ مِنْ ذَلِكَ اَلْأَيْمَانُ اَلْكَاذِبَةُ وَ أَخْذُ اَلرِّبَا وَ غَيْرُ ذَلِكَ اَلَّتِي يَأْتِيهَا مَنْ أَتَاهَا بِغَيْرِ اِسْتِلْذَاذٍ وَ اَلْخَمْرُ وَ اَلزِّنَا وَ اَللَّهْوُ فَفَاعِلُ هَذِهِ اَلْأَفْعَالِ كُلِّهَا مُفْسِدٌ لِلْإِيمَانِ خَارِجٌ مِنْهُ مِنْ جِهَةِ رُكُوبِهِ اَلْكَبِيرَةَ عَلَى هَذِهِ اَلْجِهَةِ غَيْرُ مُشْرِكٍ وَ لاَ كَافِرٍ وَ لاَ ضَالٍّ جَاهِلٌ عَلَى مَا وَصَفْنَاهُ مِنْ جِهَةِ اَلْجَهَالَةِ فَإِنْ هُوَ مَالَ بِهَوَاهُ إِلَى أَنْوَاعِ مَا وَصَفْنَاهُ مِنْ حَدِّ اَلْفَاعِلِينَ كَانَ مِنْ صِنْفِهِ. • ترجمه ؛ پنج چيز ممكن است مؤمن را از ايمان خارج كند كه همه همانند و معروفند: ۱-كفر۲-شرك۳-ضلالت(گمراهى)۴-فسق ۵-و گناهان بزرگ. كفر عبارت است از هر گناهى كوچك و يا بزرگ كه از سر انكار،استخفاف،و بى‌اعتنائى(بدين)انجام گيرد كه مرتكب آن كافر ،و حقيقت آن(عمل)كفر است،و كسى كه گناهى با اين اوصاف از او سرزند اهل هر آيين و فرقه‌اى باشد كافر است. شرك عبارت است از هر گناهى كه به نام دين(و به عنوان بدعت)انجام شود، كوچك باشد يا بزرگ مرتكب چنين معصيتى مشرك است(زيرا در مقابل آيين الهى دين تراشيده،و مقام قانونگذارى دينى را كه خاص خداست اشغال كرده). ضلالت عبارت است از جهل به واجبات،يعنى:يكى از واجبات بزرگى را كه (از اركان ايمان است و)بنده جز با انجام آنها شايستۀ نام مؤمن نيست،پس از ورود بيان (از جانب شرع)و ابلاغ به مسلمانان،ترك كند اما نه از روى انكار حكم خدا يا بدعت به حذف آن از دين،بلكه از روى سستى،غفلت و اشتغال به كارهاى ديگر،چنين كس گمراه است و از جادۀ ايمان منحرف،و جاهل به(حقيقت)ايمان،و خارج از آن،و مادامى كه به اين حالت باشد مستوجب اسم ضلالت و گمراهى است،و اگر سرانجام كارش به آنجا كشد كه معصيت را به عنوان انكار،استخفاف وبى‌اعتنائى(بدين)انجام دهد كافر خواهد بود،و اگر به عنوان دين و از روى تأويل(حقايق مذهب)و تقليد،و تسليم،و رضايت به حرف نياكان و پيشينيان دست به گناه زند مشرك است.و كمتر اتفاق افتد كسى مدتى «گمراه»باشد و(اندك اندك)هوى(و تمايلات)او را به آن صورت كه گفتيم(يعنى كفر و شرك)در نياورد. فسق عبارت است از ارتكاب هر گناه كبيره‌اى از جهت كامرانى و شهوت و عشق و علاقۀ مفرط‍‌ . مرتكب اين گناه فاسق،و تحت عنوان فسق از ايمان خارج است،و اگر به اين معصيت‌كارى ادامه دهد تا به سرحد بى‌اعتنائى و استخفاف رسد به ناچار كافر خواهد شد. و اما ارتكاب گناهان بزرگ كه باعث فساد ايمان شود،اين است كه بدون انكار،يا بدعت،يا كامجوئى و شهوت تنها از سر حميت(تعصب)و غضب بى‌پروا به گناهان بزرگ اقدام كند،مانند:تهمت،دشنام،قتل،غصب اموال خلق،خوددارى از پرداخت حقوق مردم،و ساير گناهان بزرگى كه نه از روى لذت و شهوت انجام مى‌دهند.و همچنين است:سوگند دروغ، رباخوارى و غيره كه لذتى(مانند زنا)ندارد.و باز از همين قبيل است:شراب،زنا، لهو(سرگرميهائى چون ساز و آواز و ذكر اين سه مثال با اينكه از نمونه‌هاى روشن فسق است شايد براى اين باشد كه گاه گناهى از دو جهت باعث خروج از ايمان است) اينها همه مايه خرابى ايمان و خروج از آن است بدون اينكه موجب شرك يا كفر يا ضلالت گردد،بلكه جهالت است و نادانى،ولى چنانچه گرايشى به صفات نامبردگان(در گروههاى بالا)پيدا كند ناگزير به آنها خواهد پيوست. • آدرس ؛ تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص۳۳۰ @vasayeloshie
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز دوشنبه ۲۹ بهمن ؛ آیا در زکات فطریه هم به مانند زکات مال ، زکات گیرنده نباید واجب النفقه زکات دهنده باشد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ فقیری که زکات فطره به او داده می‌شود نباید، واجب النّفقۀ زکات دهنده باشد . تفصیل احکام این مطلب همانند زکات مال است که در « مسائل ۹۹۴ به بعد از جلد ۲ رساله جامع » ذکر شد. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۸۲ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز سه شنبه ۳۰ بهمن ؛ حداقل و حداکثر مقدار زکات فطریه داده شده به فقیر چقدر باید باشد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ احتیاط واجب آن است که بیشتر از کسری مخارج یک سال[منظور از سال، بنابر احتیاط واجب «سال قمری» است] به فقیر، زکات فطره ندهند، هرچند در یک دفعه باشد؛ بلکه اگر زکات فطره را به تدریج به وی بدهند تا به اندازۀ مخارج یک سال او و خانواده‌اش گردد، بیشتر از آن بنابر فتویٰ نمی‌توان به وی زکات فطره پرداخت نمود. احتیاط مستحب آن است که به یک فقیر کمتر از «یک صاع» (تقریباً ۳ کیلوگرم) فطریّه ندهند، مگر اینکه به فقرایی که جمع شده‌اند نرسد؛ ولی اگر چند صاع فطریّه به یک فقیر بدهند، اشکال ندارد. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۸۳ و ۱۰۸۴ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
🌺 روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت اللـــه سیســـتانـــے از رســـاله جامـــع در قــالب ســؤال و جـــواب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄پـــرسـش امـــروز چهارشنبه ۱ اسفند ؛ آیا میتوان بخشی از زکات فطریه را به عاملین ( جمع کنندگان زکات ) اختصاص داد ؟ 📖 پـــاســخ ؛ اگر مؤسّسۀ خیریّه، افرادی را برای جمع‌آوری زکات فطره ارسال کنند و با آنان قرارداد ببندند، هر مقدار زکات فطره جمع‌آوری کردند، مثلاً ۵‌‌ درصد آن زکات فطره را بابت «سهم العاملین علیها» به عنوان حقّ الزحمۀ خویش بردارند، این عمل جایز نیست. زیرا همان طور که گذشت، مصرف زکات فطره فقط «فقرای شیعه» هستند و بنابر احتیاط واجب نمی‌توان آن را در سایر مصارف زکات مال مانند «سهم العاملین علیها» هزینه کرد؛ حتّی در زكات مال هم که این کار جایز است،‌ صرف زكات در مورد «عاملین» باید تحت نظر امام(علیه‌السلام) ‌یا نائب خاص یا عامّ او صورت بگیرد. بنابراین، مؤسّسات خیریّه چنین اختیاری ندارند. 📓 آدرس ؛ رســــاله جـــامع / جلــــد ۲ / مســـاله ۱۰۸۵ 📌 لینک دسترسی به پرسش و پاسخ های مرتبط با بحث « زکات فطریه » ارائه شده تا بدین جا در کانال ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ روزی یـــک مسأله شرعی مطابق با نظر آیـــت الله سیستـــانـــے
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا