eitaa logo
روزی یک حدیث از کتاب « وسایل الشیعه »
87 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۵ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ فِی حَدِیثٍ: الْکُفْرُ أَقْدَمُ مِنَ الشِّرْکِ ثُمَّ ذَکَرَ کُفْرَ إِبْلِیسَ ثُمَّ قَالَ فَمَنِ اجْتَرَی عَلَی اللَّهِ فَأَبَی الطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَی الْکَبَائِرِ فَهُوَ کَافِرٌ یَعْنِی مُسْتَخِفٌّ کَافِرٌ تــرجمـــه حدیــث : زراره گوید: حضرت باقر علیه السّلام فرمودند: کفر جلوترو مقدمتر از شرک است، پس متذکر کفر ابلیس شدند (در آنجا که خداوند باو فرمود: سجده کن و او سر باز زد)، و (مجددا) فرمودند:... پس هر که بر خدا دلیری (تکبر و پرروئی) کند و از اطاعتش سر باز زند و بر ارتکاب گناهان کبیره ایستادگی کند پس او کافر است، یعنی استخفاف کرده (و سبک شمرده) و کافر است. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۴ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ سَالِمُ بْنُ أَبِي حَفْصَةَ وَ أَصْحَابُهُ فَقَالَ إِنَّهُمْ يُنْكِرُونَ أَنْ يَكُونَ مَنْ حَارَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مُشْرِكِينَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ كُفَّارٌ ثُمَّ قَالَ لِي إِنَّ اَلْكُفْرَ أَقْدَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ ثُمَّ ذَكَرَ كُفْرَ إِبْلِيسَ حِينَ قَالَ لَهُ اُسْجُدْ فَأَبَى أَنْ يَسْجُدَ وَ قَالَ اَلْكُفْرُ أَقْدَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ فَمَنِ اِجْتَرَى عَلَى اَللَّهِ فَأَبَى اَلطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَى اَلْكَبَائِرِ فَهُوَ كَافِرٌ يَعْنِي مُسْتَخِفٌّ كَافِرٌ • ترجمه ؛ زراره گويد: نزد حضرت باقر عليه السّلام از سالم بن أبى حفصه و پيروانش ذكرى بميان آمد پس (زراره يا ديگرى) گفت: اينان منكرند كه هر كه با على عليه السّلام جنگيده مشرك است‌؟ حضرت باقر عليه السّلام فرمود: پس (لا بد) پندارند كه آنها كافرند، سپس بمن فرمود: كفر جلوتر از شرك است، پس متذكر كفر ابليس شد در آنجا كه خداوند باو فرمود: سجده كن و او سر باز زد، و (مجددا) فرمود: كفر جلوتر از شرك است، پس هر كه بر خدا دليرى كند و از اطاعتش سر باز زند و بر ارتكاب گناهان كبيره ايستادگى كند پس او كافر است، يعنى استخفاف كرده (و سبك شمرده)و كافر است. • آدرس ؛ الکافي ج ۲، ص ۳۸۴ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۶ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً قَالَ إِمَّا آخِذٌ فَهُوَ شَاکِرٌ وَ إِمَّا تَارِکٌ فَهُوَ کَافِرٌتــرجمـــه حدیــث : حمران ابن اعین میگوید پرسیدم از امام صادق علیه السلام از جمله خداوند عزوجل درسوره انسان، آیه سوم، که ما هدایت کردیم راه را ؛حالا می‌خواهید شاکر باشید، می‌خواهید کافر باشید ؛ حضرت فرمودند: هر کس راهی که خداوند گفته را انتخاب کند سپاس گزار است و هرکس ترک کند راه هدایت را کفر ورزیده و کافر است. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۵ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✍ بیان مرحوم شیخ حر عاملی ذیل روایت: أَقُولُ: التَّرْکُ هُنَا مَخْصُوصٌ بِمَا کَانَ عَلَی وَجْهِ الْإِنْکَارِ أَوِ الْکُفْرُ بِمَعْنًی آخَرَ غَیْرِ مَعْنَی الِارْتِدَادِ لِمَا مَضَی وَ یَأْتِی مراد حضرت از اینکه فرمودند(هرکس ترک کند راه هدایت را..) یا این است که از روی انکار ترک کند یا اینکه مراد حضرت از کفر در اینجا به معنای دیگری غیر از معنای ارتداد است. 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۷ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ فَقَالَ تَرْکُ الْعَمَلِ الَّذِی أَقَرَّ بِهِ مِنْهُ الَّذِی یَدَعُ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً لَا مِنْ سُکْرٍ وَ لَا مِنْ عِلَّةٍ [ فی روایة اخری : مِنْ غَیْرِ سُقْمٍ وَ لَا شُغْلٍ ] ✍ تــرجمـــه حدیــث : محمد بن یحیی، از احمد بن محمد، از ابن فضّال، از ابن بکیر، از عبید بن زراره روایت کرده است که گفت: از امام جعفر صادق علیه السلام سؤال کردم از قول خدای عز و جل: « وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ »[و هرکس در ایمان کفر ورزد قطعا عملش تباه می‌شود] حضرت فرمودند که: «یعنی کسی که ترک کند عملی را که به آن اقرار کرده است». عرض کردم که: پس چیست موضع ترک عمل، تا آنکه همه آن را وا گذارد؟ فرمود که: «از جمله آنها، کسی است که نماز را ترک می‌کند متعمّدانه، نه از روی مستی، و نه از علّتی که داشته باشد».[ در روایت دیگری فرمود ؛ به غیر مریضی و گرفتاری شغلی] 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۶ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۸ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اِبْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ أَنَّ اَلْعِبَادَ إِذَا جَهِلُوا وَقَفُوا وَ لَمْ یَجْحَدُوا لَمْ یَکْفُرُوا.تــرجمـــه حدیــث : از زراره از امام صادق علیه السلام است که فرمودند: اگر آنکه بندگان، در وقتی که جهالت داشته باشند و چیزی را ندانند، بایستند (صبر وسکوت و توقف کنند) و انکار نکنند، کافر نشوند. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۸ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۹ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ بُرَیْدٍ عَنْ أَبِی عَمْرٍو الزُّبَیْرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْکُفْرُ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی خَمْسَةِ أَوْجُهٍ فَمِنْهَا کُفْرُ الْجُحُودِ علَی وَجْهَیْنِ وَ الْکُفْرُ بِتَرْکِ مَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ کُفْرُ الْبَرَاءَةِ وَ کُفْرُ النِّعَمِ فَأَمَّا کُفْرُ الْجُحُودِ فَهُوَ الْجُحُودُ بِالرُّبُوبِیَّةِ وَ الْجُحُودُ عَلَی مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أَنْ یَجْحَدَ الْجَاحِدُ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ حَقٌّ قَدِ اسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ..... إِلَی أَنْ قَالَ وَ الْوَجْهُ الرَّابِعُ مِنَ الْکُفْرِ تَرْکُ مَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَکَفَّرَهُمْ بِتَرْکِ مَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ نَسَبَهُمْ إِلَی الْإِیمَانِ وَ لَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُمْ وَ لَمْ یَنْفَعْهُمْ عِنْدَهُ فَقَالَ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ ...الْحَدِیثَ تــرجمـــه حدیــث : امام صادق علیه السلام فرمودند: کفر در کتاب خدا بر پنج وجه است: کفر جحود (انکار کردن)، و جحود بر دو وجه است، و دیگر کفر به وسیله ترک آنچه خدا بدان فرمان داده، کفر برائت و کفر نعمت، اما کفر جحود همان انکار ربوبیّت خدا است و انکار بر معرفت خداست و اون انکار کردن منکریه که میداند حق مستقره (حق با کیست و کجاست) ولی باز انکار میکند همانطوری که خداوند فرموده:انکار کردند در حالی که به حقیقت معجزات یقین داشتند،... تا اینکه فرمودند وجه چهارمی از کفر که ترک آنچه خداوند فرموده که آیا به بعضی از قسمت‌های قرآن ایمان می‌آورید و به بعضی کافر می‌شوید، پس آنها کافر می‌شوند بخاطر ترک آنچه که خدا امر به آن کرده و قرارداده است بر ایمان، و قبول نمی کند غیر آن را که نفعی ندارد پس یاد آور قول خداوند شدند «پس پاداشی نیست برای هر کسی که عمل کند از شما مگر خاری در دنیا و در روز قیامت به اشد عذاب». 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۹ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: عَنْ أَبِي عَمْرٍو اَلزُّبَيْرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنْ وُجُوهِ اَلْكُفْرِ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ اَلْكُفْرُ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَلَى خَمْسَةِ أَوْجُهٍ فَمِنْهَا كُفْرُ اَلْجُحُودِ وَ اَلْجُحُودُ عَلَى وَجْهَيْنِ وَ اَلْكُفْرُ بِتَرْكِ مَا أَمَرَ اَللَّهُ وَ كُفْرُ اَلْبَرَاءَةِ وَ كُفْرُ اَلنِّعَمِ فَأَمَّا كُفْرُ اَلْجُحُودِ فَهُوَ اَلْجُحُودُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ هُوَ قَوْلُ مَنْ يَقُولُ لاَ رَبَّ وَ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ هُوَ قَوْلُ صِنْفَيْنِ مِنَ اَلزَّنَادِقَةِ يُقَالُ لَهُمُ اَلدَّهْرِيَّةُ وَ هُمُ اَلَّذِينَ يَقُولُونَ «وَ مٰا يُهْلِكُنٰا إِلاَّ اَلدَّهْرُ » وَ هُوَ دِينٌ وَضَعُوهُ لِأَنْفُسِهِمْ بِالاِسْتِحْسَانِ عَلَى غَيْرِ تَثَبُّتٍ مِنْهُمْ وَ لاَ تَحْقِيقٍ لِشَيْءٍ مِمَّا يَقُولُونَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنْ هُمْ إِلاّٰ يَظُنُّونَ » أَنَّ ذَلِكَ كَمَا يَقُولُونَ وَ قَالَ: «إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ » يَعْنِي بِتَوْحِيدِ اَللَّهِ تَعَالَى فَهَذَا أَحَدُ وُجُوهِ اَلْكُفْرِ وَ أَمَّا اَلْوَجْهُ اَلْآخَرُ مِنَ اَلْجُحُودِ عَلَى مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أَنْ يَجْحَدَ اَلْجَاحِدُ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ حَقٌّ قَدِ اِسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ جَحَدُوا بِهٰا وَ اِسْتَيْقَنَتْهٰا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا » وَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ » فَهَذَا تَفْسِيرُ وَجْهَيِ اَلْجُحُودِ ... ⬇️ ادامه در پست بعدی
وَ اَلْوَجْهُ اَلثَّالِثُ مِنَ اَلْكُفْرِ كُفْرُ اَلنِّعَمِ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى يَحْكِي قَوْلَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «هٰذٰا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّمٰا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ » وَ قَالَ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذٰابِي لَشَدِيدٌ » وَ قَالَ «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اُشْكُرُوا لِي وَ لاٰ تَكْفُرُونِ » وَ اَلْوَجْهُ اَلرَّابِعُ مِنَ اَلْكُفْرِ تَرْكُ مَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ إِذْ أَخَذْنٰا مِيثٰاقَكُمْ لاٰ تَسْفِكُونَ دِمٰاءَكُمْ وَ لاٰ تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ `ثُمَّ أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيٰارِهِمْ تَظٰاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسٰارىٰ تُفٰادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرٰاجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ اَلْكِتٰابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ » فَكَفَّرَهُمْ بِتَرْكِ مَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ نَسَبَهُمْ إِلَى اَلْإِيمَانِ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُمْ وَ لَمْ يَنْفَعْهُمْ عِنْدَهُ فَقَالَ «فَمٰا جَزٰاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذٰلِكَ مِنْكُمْ إِلاّٰ خِزْيٌ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يُرَدُّونَ إِلىٰ أَشَدِّ اَلْعَذٰابِ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا تَعْمَلُونَ » وَ اَلْوَجْهُ اَلْخَامِسُ مِنَ اَلْكُفْرِ كُفْرُ اَلْبَرَاءَةِ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْكِي قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «كَفَرْنٰا بِكُمْ وَ بَدٰا بَيْنَنٰا وَ بَيْنَكُمُ اَلْعَدٰاوَةُ وَ اَلْبَغْضٰاءُ أَبَداً حَتّٰى تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَحْدَهُ » يَعْنِي تَبَرَّأْنَا مِنْكُمْ وَ قَالَ يَذْكُرُ إِبْلِيسَ وَ تَبْرِئَتَهُ مِنْ أَوْلِيَائِهِ مِنَ اَلْإِنْسِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ «إِنِّي كَفَرْتُ بِمٰا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ » وَ قَالَ «إِنَّمَا اِتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ أَوْثٰاناً مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا ثُمَّ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً » يَعْنِي يَتَبَرَّأُ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ • ترجمه ؛ ابو عمر و زبيرى گويد: بحضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: مرا آگاه فرما به اينكه كفر در كتاب خداى عز و جل (قرآن) بچند وجه است‌؟ فرمود: كفر در كتاب خدا بر پنج وجه است: ۱و۲ ؛ كفر جحود (و انكار ربوبيت) و آن بر دو قسم است، ۳؛و كفر به ترك كردن آنچه خداوند به آن فرمان داده، ۴؛و كفر برائت (و بيزارى جستن) ۵؛و كفر نعمتها. ➖اما كفر جحود :پس همان انكار بربوبيت است، و آن گفتار كسى است كه ميگويد: نه پروردگارى است و نه بهشتى و نه دوزخى، و اينها دو دسته از زنديقان هستند كه بايشان دهريه گويند، و آنهايند كسانى كه گويند:«و هلاك نكند ما را جز دهر» و آن دينى است كه براى خداى بسليقه و نظر خودشان ساخته‌اند، بدون اينكه بررسى و تحقيق و كاوشى در اطراف آنچه ميگويند بكنند، خداى عز و جل دنبال آن فرمايد:«نيستند جز اينكه پندار كنند» (يعنى پندارند) مطلب همان طور است كه آنها گويند، و نيز فرمايد:«همانا آنان كه كافرند يكسان است بر ايشان بترسانيشان يا نترسانيشان ايمان نياورند»يعنى بتوحيد خداوند (كافر شدند) پس اين يكى از وجوه كفر . ➖و اما وجه ديگر آن انكار با معرفت است، و آن اينست كه منكر با اينكه ميداند مطلب حق است انكار كند، و با اينكه مطلب نزد او ثابت شده، و خداى عز و جل در اين باره فرموده است:«و انكار كردند آنها را در حالى كه يقين بدانها داشت دلهاى ايشان، از روى ستمگرى و سركشى»و نيز خداى عز و جل فرموده است:«و بودند (يهود مدينه) كه از پيش (از آمدن پيغمبر (صلّى الله عليه و آله) پيروزى مى‌جستند بر آنان كه كفر ورزيدند، و چون آمد ايشان را آنچه شناخته بودند، بدان كافر شدند، پس لعنت خدا بر كافرين باد» اين بود تفسير دو وجه ( كفر ) جحود و انكار. ➖و وجه سوم - از وجوه كفر : كفر بنعمت (يعنى كفران نعمت) است و اينست گفتار خداى تعالى كه از سليمان حكايت كند كه (فرمود): «اين از فضل پروردگارم باشد تا مرا بيازمايد كه آيا شكر ميكنم يا كفران ورزم، و آنكه شكر كند جز اين نيست كه براى خويشتن سپاسگزارد، و آنكه كفران كند همانا پروردگار من بى‌نياز و گرامى است»و نيز فرمايد:«اگر شكرگزاريد بيفزايم شما را و اگر كفر ورزيد همانا عذاب من سخت است» و نيز فرمايد:«پس ياد كنيد مرا تا ياد كنم شما را و مرا شكر كنيد و كفر نورزيد» ⬇️ ادامه در پست بعدی
⬆️ ادامه پست قبلی ➖و وجه چهارم - از وجوه كفر :ترك آن چيز است كه خداى عز و جل بدان فرمان داده، و اينست گفتار خداى عز و جل «و هنگامى كه گرفتيم پيمان شما را كه نريزيد خونهاى خود را و بيرون نكنيد همديگر را از ديار خويش پس اقرار كرديد و شما بر آن گواه بوديد، سپس اينكه شمائيد كه ميكشيد همديگر را و بيرون ميكنيد گروهى را از خانه‌هاشان پشتيبانى جوئيد بر ايشان بگناه و ستم و اگر با سيرى آنها را نزد شما آورند فديه از ايشان دهيد در حالى كه حرام است بر شما بيرون راندن ايشان آيا ايمان آوريد ببعضى از كتاب (تورات) و كافر شويد ببعضى از آن‌؟ چيست كيفر آنكه از شما اين كار را بكند؟» (سورۀ بقره آيه ۸۴-۸۵) پس خداوند اينها را بسبب ترك آنچه باو فرمان داده كافر دانسته، و نسبت ايمان بآنها داده ولى از آنها نپذيرفته و آن ايمان نزد خداوند براى ايشان سودى ندهد، پس فرموده:«پس چيست كيفر آنكه از شما اين كار را بكند جز خوارى در زندگانى دنيا و روز رستاخيز برگردانده شود بسوى سخت ترين عذاب و خدا غافل نيست از آنچه شما ميكنيد». ➖ وجه پنجم - از وجوه كفر : كفر (بمعناى) بيزارى است، و اينست گفتار خداى عز و جل كه (در سورۀ ممتحنه آيه ۴) از حضرت ابراهيم عليه السّلام حكايت كند (بقوم خود فرمود): «ما كفر ورزيديم بشما و پديدار شد ميان ما و شما دشمنى و كينه براى هميشه تا آنگاه كه شما ايمان بخداى يگانه آوريد» يعنى ما از شما بيزاريم، و خداوند در آنجا كه (داستان) شيطان و بيزارى جستن او را از دوستانش از آدميزاده در قيامت ياد ميكند فرمايد:«من همانا كفر ورزيدم بدان چه مرا شريك گردانيديد از پيش»(سورۀ ابراهيم آيۀ ۲۲) و فرمايد:«جز اين نيست كه شما برگرفتيد بتانى را بجز خدا بدوستى ميان خويش در زندگانى دنيا پس روز قيامت كفر ورزد برخى از شما ببرخى و لعن كند برخى از شما برخى را»(سورۀ عنكبوت آيۀ ۲۵) يعنى بيزارى جويد برخى از شما از برخى. • آدرس ؛ الکافي ج ۲، ص ۳۸۹ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۶۰ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَرْتَکِبُ الْکَبِیرَةَ فَیَمُوتُ هَلْ یُخْرِجُهُ ذَلِکَ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ إِنْ عُذِّبَ کَانَ عَذَابُهُ کَعَذَابِ الْمُشْرِکِینَ أَمْ لَهُ مُدَّةٌ وَ انْقِطَاعٌ فَقَالَ مَنِ ارْتَکَبَ کَبِیرَةً مِنَ الْکَبَائِرِ فَزَعَمَ أَنَّهَا حَلَالٌ أَخْرَجَهُ ذَلِکَ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ عُذِّبَ أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ إِنْ کَانَ مُعْتَرِفاً أَنَّهُ ذَنْبٌ وَ مَاتَ عَلَیْهَا أَخْرَجَهُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ لَمْ یُخْرِجْهُ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ کَانَ عَذَابُهُ أَهْوَنَ مِنْ عَذَابِ الْأَوَّلِ.تــرجمـــه حدیــث : عبد اللَّه بن سنان گوید: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم: مردی که گناه کبیره ئی کند و (توبه نکرده) بمیرد، از اسلام خارج شده است؟ و اگر عذاب شود، عذابش مانند عذاب مشرکین (مخلد و جاودان) است یا مدت و پایانی دارد؟ فرمودند: کسی که مرتب یکی از گناهان کبیره شود، و عقیده داشته باشد که آن حلالست، از اسلام خارج گردد و سخت عذاب شود، ولی اگر اقرار کند که گناه کار است و بمیرد، از ایمان بیرون رود، ولی از اسلام بیرون نرود و عذابش از عذاب اولی سبکتر باشد. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۱۰ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۶۱ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْهُ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ فِی حَدِیثٍ : فَقِیلَ لَهُ أَ رَأَیْتَ الْمُرْتَکِبَ لِلْکَبِیرَةِ یَمُوتُ عَلَیْهَا أَ تُخْرِجُهُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ إِنْ عُذِّبَ بِهَا فَیَکُونُ عَذَابُهُ کَعَذَابِ الْمُشْرِکِینَ أَوْ لَهُ انْقِطَاعٌ قَالَ یَخْرُجُ مِنَ الْإِسْلَامِ إِذَا زَعَمَ أَنَّهَا حَلَالٌ وَ لِذَلِکَ یُعَذَّبُ بِأَشَدِّ الْعَذَابِ وَ إِنْ کَانَ مُعْتَرِفاً بِأَنَّهَا کَبِیرَةٌ وَ أَنَّهَا عَلَیْهِ حَرَامٌ وَ أَنَّهُ یُعَذَّبُ عَلَیْهَا وَ أَنَّهَا غَیْرُ حَلَالٍ فَإِنَّهُ مُعَذَّبٌ عَلَیْهَا وَ هُوَ أَهْوَنُ عَذَاباً مِنَ الْأَوَّلِ وَ یُخْرِجُهُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ لَا یُخْرِجُهُ مِنَ الْإِسْلَامِتــرجمـــه حدیــث : به امام صادق علیه السّلام عرض شد: بفرمائید کسی که مرتکب گناه کبیره شده و بی توجه بمیرد از ایمان خارجست؟ و عذاب او مانند عذاب مشرکین باشد (که مخلد و جاودانست) یا پایان میپذیرد؟ فرمودند: اگر معتقد شود که آن گناه حلالست از اسلام بیرون رود، و بعذاب سخت معذب شود، ولی اگر اعتراف کند که گناه کبیره کرده و بر او حرامست و در ارتکابش عذاب می‌شود و حلال نیست، عذاب می‌شود، ولی عذابش از اولی سبکتر است و آن گناه از ایمان بیرونش میبرد، ولی از اسلام خارجش نمیکند. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۱۱ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْكَبَائِرُ اَلْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ اَلْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ اَلْأَمْنُ مِنْ مَكْرِ اَللَّهِ وَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ «اَلَّتِي حَرَّمَ اَللّٰهُ» وَ عُقُوقُ اَلْوَالِدَيْنِ وَ أَكْلُ مَالِ اَلْيَتِيمِ ظُلْماً وَ أَكْلُ اَلرِّبَا بَعْدَ اَلْبَيِّنَةِ وَ اَلتَّعَرُّبُ بَعْدَ اَلْهِجْرَةِ وَ قَذْفُ اَلْمُحْصَنَةِ وَ اَلْفِرَارُ مِنَ اَلزَّحْفِ فَقِيلَ لَهُ أَ رَأَيْتَ اَلْمُرْتَكِبُ لِلْكَبِيرَةِ يَمُوتُ عَلَيْهَا أَ تُخْرِجُهُ مِنَ اَلْإِيمَانِ وَ إِنْ عُذِّبَ بِهَا فَيَكُونُ عَذَابُهُ كَعَذَابِ اَلْمُشْرِكِينَ أَوْ لَهُ اِنْقِطَاعٌ قَالَ يَخْرُجُ مِنَ اَلْإِسْلاَمِ إِذَا زَعَمَ أَنَّهَا حَلاَلٌ وَ لِذَلِكَ يُعَذَّبُ أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ إِنْ كَانَ مُعْتَرِفاً بِأَنَّهَا كَبِيرَةٌ وَ هِيَ عَلَيْهِ حَرَامٌ وَ أَنَّهُ يُعَذَّبُ عَلَيْهَا وَ أَنَّهَا غَيْرُ حَلاَلٍ فَإِنَّهُ مُعَذَّبٌ عَلَيْهَا وَ هُوَ أَهْوَنُ عَذَاباً مِنَ اَلْأَوَّلِ وَ يُخْرِجُهُ مِنَ اَلْإِيمَانِ وَ لاَ يُخْرِجُهُ مِنَ اَلْإِسْلاَمِ • ترجمه ؛ امام صادق عليه السّلام فرمود: گناهان كبيره، نوميدى از رحمت خداست (در دنيا) و يأس از مرحمت او (در آخرت) و ايمنى از مكر خدا (يعنى از عذاب او) و قتل نفسى كه خدا حرام كرده و نافرمانى پدر و مادر و خوردن مال يتيم بنا حق و خوردن ربا بعد از دانستن و تعرب بعد از هجرت و متهم ساختن زن پاكدامن و فرار از جهاد. بامام عليه السّلام عرض شد: بفرمائيد كسى كه مرتكب كبيره شده و بى‌توجه بميرد از ايمان خارجست‌؟ و عذاب او مانند عذاب مشركين باشد (كه مخلد وجاودانست) يا پايان ميپذيرد؟ فرمود: اگر معتقد شود كه آن گناه حلالست از اسلام بيرون رود، و بعذاب سخت معذب شود، ولى اگر اعتراف كند كه گناه كبيره كرده و به او حرامست و در ارتكابش عذاب مى‌شود و حلال نيست، عذاب مى‌شود، ولى عذابش از اولى سبكتر است و آن گناه از ايمان بيرونش ميبرد، ولى از اسلام خارجش نميكند. • آدرس ؛ الکافي ج ۲، ص ۲۸۰ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie