eitaa logo
معارف یار تبلیغ
932 دنبال‌کننده
49 عکس
16 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
مبلغین محترم ادامۀ مباحث موسیقی و بحث و بررسی مسائل آن از حیث اجتماعی در کانال https://eitaa.com/eporsesh بارگذاری شده است. مبلغینی که در این کانال که وابسته به کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خراسان است عضو نشده‌اند حتما عضو شوند. ضمنا از مبلغین محترم تقاضا می‌شود کانال https://eitaa.com/eporsesh را به والدین و مردم معرفی بفرمایید. خصوصا در جلساتی که با خانم‌ها دارید از باب در انتشار این کانال کوشش کنید تا بتوانیم مسائل پژوهشی را با زبانی نو به مردم در سراسر ایران اسلامی منتقل کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
👈احکام منبر شب یازدهم ماه رمضان ❤️❤️اسپری تنگی نفس ✅استفاده از اسپری تنگی نفس برای روزه‌دار اشکالی دارد؟ ۱-👈داروى مذکور در فرض سؤال که بر استعمال آن اکل و شرب صدق نمى‌کند مضر به روزه نیست.امام خمینی ۲-👈 استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است؛ برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمی‌شود.آیت الله خامنه ای ۳-👈«اسپری آسم» که برای تنگی نفس استعمال می‌شود؛ اگر دارو را فقط وارد ریه و شش‌ها می‌‌کند و دارو وارد مری نمی‌‌شود، روزه را باطل نمی‌‌کند.آیت الله سیستانی ۴-👈 اگر به‌صورت گاز رقیق وارد بدن می‌شود مانعى ندارد و روزه‌اش صحیح است و ما نمونه‌های معمول آن را دیده‌ایم اشکالى ندارد.آیت الله مکارم 🔺🔺 استفتاءات (امام خمینى)؛ ج‌1، ص306 استفتاءات (امام خمينى)، ج‌1، ص305، س6 و 7، آیت الله خامنه‌ای، رسالۀ نماز و روزه، م862 آیت الله سیستانی،:توضیح المسائل جامع، رساندن غبار غلیظ به حلق بنابر احتیاط، ج 2، مسئلۀ 95 آیت الله مکارم :https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45819&mid=258782 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈احکام منبر شب دوازدهم ماه رمضان ❤️❤️برگشت به وطن و محل اقامت ✅اگر مسافر در موقع برگشت به وطن یا جایی که قصد دارد ده روز در آنجا بماند، قبل از ظهر به حد ترخص برسد، ولی بعد از ظهر وارد وطن یا جایی که محل اقامتش است بشود؛ حکم روزه‌اش چیست؟ ۱-👈روزه باطل است.امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای ۲-👈 در برگشت به وطن نیز، ملاک، رسیدن به «خود شهر» است. بنابراین، اگر فرد، قبل از اذان ظهر به نزدیکی وطنش برسد به گونه‌ای که خانه‌های آخر شهر دیده شود، ولی بعد از اذان ظهر وارد شهرش گردد، در مورد روزه حکم مسافری را دارد که بعد از اذان ظهر به وطن رسیده است.آیت الله سیستانی ۳- 👈هرگاه مسافر پيش از ظهر به حدّ ترخّص وطن يا جايى كه قصد دارد 10 روز در آن‏جا توقّف كند برسد، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‏كند؛ انجام نداده باشد بايد روزه بگيرد.آیت الله مکارم امام خمینی و آیت الله خامنه ای:العروة الوثقی، فصل فی شرائط وجوب الصوم، مسئلۀ۱ ؛ خامنه‌ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 782390 تاریخ استفتاء: 1396/04/03، با استفاده از جزوۀ نماز مسافر حرم مطهر رضوی آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م226 آیت الله مکارم، توضیح المسائل مکارم، م1448 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈احکام منبر شب سیزدهم ماه رمضان ❤️❤️داخل کردن آب در دهان و بینی و فروبردن سهوی آن ✅گاهی روزه‌دار در ماه مبارک رمضان به خاطر گرما و یا به سببی دیگر آب را وارد فضای دهانش می‌کند یا آب را وارد بینی‌اش می‌کند و سهوا و بدون اختیار آب فرو می‌رود؛ روزه‌اش چه حکمی دارد؟ ۱-👈 هرگاه براى خنک شدن، يا بى‌جهت (مکارم: بدون هدف) ، آب در دهان بگرداند و بى اختيار فرو رود بايد قضا کند، امّا اگر فراموش کرده که روزه است و آب را فرو بَرَد قضا ندارد، همچنين اگر برای [مواردی که مضمضه در آن مستحب است مانند] وضو آب در دهان کند و بى‌اختيار فرو رود قضا بر او واجب نيست.امام خمینی و آیت‌الله مکارم ۲-👈 اگر به علّت «عطش و تشنگی» مضمضه کند، یعنی آب در دهان بگرداند و بی‌‌اختیار فرو رود؛ [آن روز روزه‌اش را ادامه دهد] و بعد رمضان قضایش را بگیرد. ولی اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا به جهتی غیر از عطش و تشنگی مثل مواردی که مضمضه در آن مستحب است مانند وضو، مضمضه کند و بی‌‌اختیار فرو رود، قضا ندارد. همچنین، اگر روزه‌دار غیر آب، چیز دیگری را در دهان ببرد و بی‌اختیار فرو رود، یا آب داخل بینی کند و بی‌‌اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.اما اگر بی‌هدف و از روی عبث آب در دهان چرخانده و سهوا و بدون عمد به یکباره فرو رفته روزه باطل نیست و قضایش نیز لازم نیست.آیت الله سیستانی ✅فرورفتن آب از راه بینی (استنشاق) 👈👈اگر روزه‌دار، قصد فرو بردن آب را ندارد و می‌داند آب از حلق پایین نمی‌رود؛ بنابراین آب را داخل بینی می‌کند که مثلا بینی خود را تمییز کند یا برای استنشاق مستحبی وضو آب را داخل بینی کرده؛ در این فروض اگر آب بی‌اختیار فرو رود، روزه‌اش صحیح است.آیات عظام:خامنه ای، مکارم و سیستانی ✅غرغره‌کردن و آب در دهان کردن در حال روزه 👈👈در صورتی که یقین دارد آب پایین نمی‌رود و آبی هم پایین نرود، اشکالی ندارد.آیات عظام: خامنه ای، مکارم و سیستانی 🔺🔺آیت الله مکارم وامام، العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص47، توضیح المسائل مراجع، م1688 و توضیح المسائل مکارم، م1423 آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج2، م160، العروة الوثقي والتعليقات عليها، ج10، ص223 العروة الوثقى (المحشى)، ج‌1، ص: 351 و ج3، ص609، توضیح المسائل مراجع، ج 1 ، م 16۸9 العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص14، فصل فیما یجب الامساک عنه، الاول و الثانی کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈👈احکام منبر شب چهاردهم ماه رمضان ❤️❤️ پاکی از حیض و نفاس و خواب‌ماندن ⁉️ اگر خانمی از حیض و یا نفاس پاک شود و تصمیم بر این داشته که قبل از اذان صبح غسل کند ولی خواب بماند، وظیفه اش چیست؟ آیا فرقی بین خواب اول و دوم و بیشتر است؟ ۱-👈 اگر کوتاهی نکرده باشد و تعمدی نداشته؛ روزه‌اش درست است. امام خمینی و آیات خامنه‌ای و مکارم ۲-👈 1-اگر زن قبل از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود، ولی بخوابد و در انجام غسل کوتاهی کرده و تا اذان غسل نکند و [به خاطر خواب] در تنگی وقت تیمّم هم ننماید، باید روزۀ آن روز را بنابر احتیاط واجب به قصد قربت مطلقه تمام کند و روز دیگری را نیز به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه روزه بگیرد. 2-چنانچه کوتاهی نکند؛ هرچند 3 مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند و در تیمّم کردن نیز کوتاهی نکند، روزۀ او صحیح است. بنابراین، احکام خاصّی که برای خواب اول و دوم و بیشتر، برای فرد جنب بیان شد، در مورد فرد حائض و نفساء، جاری نیست.آیت الله سیستانی 🔺🔺 العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص29، م60 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=259176 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م122 و العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص29، م60 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم ادامۀ مباحث موسیقی و بحث و بررسی مسائل آن از حیث اجتماعی در کانال https://eitaa.com/eporsesh بارگذاری شده است. مبلغینی که در این کانال که وابسته به کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خراسان است عضو نشده‌اند حتما عضو شوند. ضمنا از مبلغین محترم تقاضا می‌شود کانال https://eitaa.com/eporsesh را به والدین و مردم معرفی بفرمایید. خصوصا در جلساتی که با خانم‌ها دارید از باب در انتشار این کانال کوشش کنید تا بتوانیم مسائل پژوهشی را با زبانی نو به مردم در سراسر ایران اسلامی منتقل کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فایل صوتی پنجمی که بارگذاری کرده‌ایم دارای محتوایی ناب برای جلسات جوانان، نوجوانان و مادران در این ایام مبارک رمضان است. لذا مبلغینی که در مراکز تبلیغی، روستاها و شهرها هستند، می‌توانند این فایل را با دقت گوش کنند. صوت در کانال https://eitaa.com/eporsesh بارگذاری شده است. با تشکر و التماس دعای بسیار در ایام ولادت کریم اهلبیت امام حسن مجتبی‌ع
👈👈احکام منبر شب پانزدهم ماه رمضان ❤️❤️عجز از کفارۀ عمدی رمضان ۱-👈اگر فردی از پرداخت کفاره عمدی ماه مبارک رمضان عاجز باشد، هر چند مدّ که میتواند، به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد، باید استغفار کند؛ اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید "استغفر الله" و در این صورت احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. امام خمینی (ره) ۲-👈 1-باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار هم بکند و اگر به هیچ وجه قادر بر غذا دادن به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: اَستَغفِرُ اللهَ (از خداوند بخشایش می‌طلبم.) 2-کسی که به دلیل عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها بتواند روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، احتیاط مستحب آن است که انجام دهد.آیت الله خامنه ای ۳-👈 باید به هر تعداد فقیری که می‌تواند، یک مُدّ طعام بپردازد و اگر آن هم ممکن نیست، استغفار نماید و احتیاط واجب آن است که در این دو صورت (صدقه و استغفار)، هر وقت در آینده برایش توانایی حاصل گردید، کفّاره را بپردازد یا آن را کامل نماید.آیت الله سیستانی ۴-👈هر چند مدّ که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند باید 1۸ روز روزه بگیرد و اگر نتواند هر چند روز که مى‌تواند به جا آورد؛ و اگر نتواند استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید استغفراللّه و واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفّاره رابدهد.آیت الله مکارم 🔺🔺توضیح المسائل مراجع، م1660، آیت الله خامنه ای ،رسالۀ نماز و روزه، م۸۹۳ و 894 و آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، م167 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم لطف کنید به تمام دوستان و طلابی که می شناسید این کانال را معرفی نمایید تا زحماتی که روزانه اساتید و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی می‌کشندو مطالبی را در حوزۀ مباحث فقهی و غیر فقهی آماده میکنند به دست مبلغین بیشتری برسد. آدرس کانال https://eitaa.com/ahkamyartabligh با تشکر التماس دعا
👈👈احکام منبر شب شانزدهم ماه رمضان ❤️❤️ مقدار کفارۀ افطار عمدی روزه قضای ماه رمضان ۱-👈👈كسى كه قضاى روزۀ رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، بايد به ده فقير هر كدام يك مدّ طعام بدهد و اگر نمى‌تواند (امام خمینی: بنا بر احتياط واجب) بايد سه روزپى‌درپى روزه بگيرد.امام خمینی، آیت الله مکارم ۲-👈کفاره‌ی افطار قضای ماه رمضان عبارت است از غذا دادن به ده فقیر و اگر نمی‌تواند 3 روز روزه بگیرد.آیت الله خامنه ای ۳-👈 کسی که قضای روزۀ ماه رمضان خودش را گرفته، اگر بعد از اذان ظهر عمداً با «خوردن» یا «آشامیدن» یا «جماع» یا «استمناء» روزۀ خویش را باطل ‏کند، واجب است ده فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُدّ طعام بدهد و اگر نمی‌تواند سه روز روزه بگیرد. البتّه چنانچه افطار روزۀ قضا در بعد از ظهر با مبطلاتی که ذکر شد، به علّت ندانستن مسأله و حکم شرعی باشد، در صورتی که جاهل قاصر باشد، کفّاره بر او واجب نیست، ولی اگر جاهل مقصّر باشد - حتّی بنابر احتیاط واجب در موردی که هنگام ارتکاب مبطل، تردید نداشته - پرداخت کفّاره لازم می‌باشد.آیت الله سیستانی تذکر: طبق نظر امام خمینی و آیات خامنه‌ای، سیستانی و مکارم هر مدّ طعام تقریبا 750 گرم است. 🔺🔺توضیح المسائل مراجع، م1687 آیت الله خامنه ای، رسالۀ آموزشی، ج1، درس63 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج ۲، م155 توضیح المسائل مراجع، م1686 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈👈احکام منبر شب هفدهم ماه رمضان ❤️❤️لزوم گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان ✅آیا روزۀ رمضان بر دختران تازه بالغ‌شده، واجب است؟ ۱-👈 اگر روزه‌گرفتن برای دختر تازه بالغ‌شده ضرر ندارد؛ اما به عنوان نمونه چون تابستان است و روزها بلند و گرم یا به خاطر ضعف جسمانی دختر، نگه‌داشتن روزه تا اذان مغرب برای او خیلی سخت باشد، به گونه‌ای که به صورت عادی تحمل ادامه روزه را ندارد، (خامنه‌ای: بنابر احتیاط) از اذان صبح نیت روزه کند [آیت‌الله سیستانی: به نیت قربت مطلقه[1]] و روزه بگیرد. بله هنگامی‌که سختی فوق‌العاده افتاد می‌تواند افطار کند. البته در این فرض روزۀ او باطل می‌شود.آیت خامنه‌ای و سیستانی. ۲-👈 اگر کلا قادر بر انجام روزه نباشند، انجام آن برای آن‌ها واجب نيست؛ و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن‌هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي برای هرروز بايد فقيری را سير کنند.آیت الله مکارم ✅تذکری نسبت به نظر آیت‌الله مکارم طبق استعلامی که از دفتر آیت‌الله مکارم در قم انجام شد، مراد از عدم قدرت در اینجا عدم قدرت کلی نیست و همین مقدار که این دختر بچه می‌داند بر فرض هم روزه بگیرد؛ از ساعاتی بعد به خاطر مشقت و سختی که عرفا غیر قابل تحمل است؛ امکان ادامۀ روزه را ندارد؛ در چنین فرضی نیز اصلا روزه بر او واجب نیست و لازم نیست گفته شود اگر روزه ضرر ندارد و ابتدای روز قادر بر انجام روزه می‌باشد، نیت کرده؛ روزه بگیرد و وقتی روزه را تا حدى ادامه دهد که بر اثر تشنگى و گرسنگى ادامه‌اش براى او حرجى شود، بعدش افطار منعی ندارد. بلکه این دختران از همان ابتدای صبح روزه نمی‌گیرند. 🔺🔺آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج2، م10 خامنه‌ای، سایت، احکام روزه، س 8، 9،10، 12 و 77؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2،م24 و 10 و العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی شرائط صحة الصوم، الأمر السادس. مکارم https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45812&mid=258652 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈👈احکام منبر شب هجدهم ماه رمضان   ❤️❤️حکم روزه و کفاره افراد سالمند ۱-👈 كسى كه به واسطۀ پيرى نمى‌تواند روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقت) بايد براى هر روز يك مد كه تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد و درصورت توانایی بدون مشقت، بنابر احتیاط واجب باید قضا کند. مام خمینی ۲-👈پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند. آیت الله خامنه ای ۳-👈 بر پیرمرد یا پیرزنی که روزه گرفتن به سبب پیری، برای وی ممکن نیست یا سختی فوق‌العاده­­ای دارد که معمولاً تحمّل نمی‌شود، روزه واجب نیست و در صورت دوّم (سختی فوق‌العاده) باید برای هر روز یک مُدّ طعام (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد و در صورت توانایی بدون مشقت، احتیاط مستحب است که قضا کند آیت الله سیستانی ۴-👈مرد و زن پير، که روزه گرفتن براى آن‌ها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند، ولى بايد براى هر روز يک مد (تقريباً 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاى گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اى باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود و در صورت توانایی بدون مشقت بنابر احتیاط واجب قضا کند. آیت الله مکارم 🔺🔺امام خمینی، توضيح المسائل مراجع، ج‌1، ص955‌، م1725 آیت الله خامنه ای رساله نماز و روزه، م958 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع،‌ ج2، م199 آیت الله مکارم توضیح المسائل،‌م1450 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh