eitaa logo
معارف یار تبلیغ
1هزار دنبال‌کننده
39 عکس
9 ویدیو
24 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حکم پاکی از خون قبل از ده روز اگر خانمی قبل از ده روز پاك شود وظیفه اش چیست؟ 🌺1ـ اگـر یقین دارد که در باطن خون نیست:1 🌹الف)چنانچه زن یقین دارد دوباره خون می بیند و تا قبل از ده روز پاک می شود: - حکم نقاء متخلل جاری است. (حضرت امام ره، آیات عظام سیستانی و مکارم) 🌹ب) چنانچه گمان دارد یا احتمال می دهد دوباره خون می بیند: 2 - باید غسل کرده و عبادات را انجام دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام سیستانی و مکارم)3 🌹ج) چنانچه عادت زن بر این است که دوباره خون می بیند:4 🍀- بنابر احتیاط واجب غسل کند و جمع بین تروک حائض و اعمال خانم طاهر داشته باشد. (حضرت امام ره) 🍀-باید برای عبادتهای خود غسل حیض کند هر چند گمان دارد که قبل از تمام شدن ده روز دوباره خون میبیندامّا چنانچه تکرار این حالت (خون دیدن دوباره) در وی به حدی بوده است که در او اطمینان به خون دیدن قبل از ده روز ایجاد کرده، در اینصورت پاکی مذکور، حکم نقاء متخلل را دارد. (آیت الله سیستانی) 🍀- باید غسل کند و عبادات را انجام دهد. (آیت الله مکارم) 🌺2ـ اگر احتمال میدهد در باطن خون باشد: 🍀- لازم است استبرا کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)4 🍀- اگر زن قبل از ده روز پاک شود و احتمال بدهد که در باطن خون هست، یا باید عبادتها را احتیاطاً انجام دهد یا استبراء کند و جایز نیست بدون استبراء عبادات را ترک کند. (آیت الله سیستانی)5 ✅استبراء گفتیم که اگر خانمی قبل از ده روز در ظاهر پاک شود ولی احتمال دهد که در باطن بدن خون باشد بحث استبراء مطرح می شود. اکنون به بیان جزئیات این عمل می پردازیم. ✅معنای استبراء6 استبراء از خون حیض، عمل خاصی است که زن برای آگاهی از وضعیت باطن مجرا و اینکه آیا آلوده به خون حیض است یا نه انجام میدهد. این استبراء در موردی انجام میشود که زن دارای دو شرط باشد: 🌹1. خونریزی اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد. 🌹2. یقین به پاکی باطن مجرا نداشته باشد و احتمال عقلایی دهد باطن مجرا پاک شده است. بنابراین اگر بداند باطن مجرا همانند ظاهر آن پاک شده است یا باطن مجرا بر خلاف ظاهر آن، پاک نیست نیازی به استبراء نمیباشد. 📚منابع: 1. توضیح المسائل مراجع، م505 و444، عروه الوثقی، فصل فی الحیض، م25، توضیح المسائل جامع، م570 و484، مکارم توضیح المسائل، م435 و482 2، امام، توضیح المسائل مراجع، م505 ، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 760497 : تاریخ استفتاء: 04/02/1396سیستانی، توضیح المسائل جامع، م570 ، مکارم شیرازی، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض،م 25 3.عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م570 4. عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م57 5،توضیح المسائل مراجع، ج1، م506، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م23 و م26؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 760497 :تاریخ: 04/02/1396 6. توضیح المسائل جامع،ج1, م566؛ استبراء کیفیت خاص واجبی ندارد و به هر شکلی بتوان از وضعیت باطن مجرا و پاکی یا آلودگی آن به خون کسب اطّلاع کند کافی است، مثلا قدری پنبه داخل فرج نماید...؛ 7 ، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م23 و توضیح المسائل جامع، مسأله 565. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
باسمه تعالی ⁉️ درباره «کارت به کارت کردن زکات فطره» به سه نکته باید توجه داشت: ۱- اگر فقیری که قرار است برای او کارت به کارت کند، در شهر خودش باشد، اشکال ندارد و به محض کارت به کارت کردن، زکات فطره ادا می شود. ۲- اگر بخواهد به شهر دیگری غیر از شهری که در آن ساکن است کارت به کارت کند، مقام معظم رهبری (دام ظله) فرمودند که این کار نوعی انتقال محسوب شده و خلاف احتیاط است. ۳- از معظم له در خصوص پولی که به عنوان زکات فطره کنار گذاشته شده و قصد دارد که به فقیر خاصی در شهر خودش پرداخت کند ولی به دلیلی به فقیر مد نظر دسترسی ندارد، سوال شد که آیا می تواند پول کنار گذاشته را برای خودش بردارد و به جای آن از پول حساب خود، به کارت فقیر واریز کند؟ فرمودند: این مقدار اجازه داده می شود. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رمضان امسال ۲۹ روزه و چهارشنبه عید فطر است 🔹حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: بنابر پیش‌بینی کارشناسان، این هلال به راحتی دیده خواهد شد و انتظار این است رمضان امسال ۲۹ روزه و روز چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر باشد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
دفاتر آقایان سیستانی و مکارم فعلا اظهار نظر نکرده اند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر است. ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد. دفتر مقام معظم رهبری کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سایت آیت‌الله مکارم هم رسما عید را اعلام کرد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
همچنین سایت آیت‌الله سیستانی نیز رسما عید را اعلام کرد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ حکم عدم رعایت نوبت و حق تقدم دیگران در مثل صف نانوایی یا ویزیت دکتر و امثال آن چیست؟ آیا حرام است؟ ✍ اگر ظلم در حق دیگران محسوب شود حرام است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ حکم کسی که در بجا آوردن جزئی از نماز قصد قربت ندارد و از طرف دیگر قصد ریا هم ندارد چیست؟ مثلا برای اینکه مطلبی را به دیگری بفهماند ذکر بگوید. ✍در صورتی که آن جزء قابل جبران و تدارک باشد و آن را تکرارکند نماز صحیح است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ اگر کسی از قبل تصمیم قطعی داشته روز خاصی مثل دحوالارض را روزه بگیرد ولی فراموش می‌کند و در آن روز غذا یا آب می‌خورد بعد یادش می‌آید. حکم روزه آن روز او چیست؟ ✍ اگر از شب قبل نیت روزه فردا را داشته صحیح است. ولی اگر غافل بوده و نیت نکرده و صرفا از روزهای قبل بنای بر روزه گرفتن داشته، کفایت نمی‌کند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ پیرمرد یا پیر زنی که مریض هستند و کهولت سن و بیماری هر دو با هم و به صورت جزء العله ( نه مستقلا ) در مشقت یا ضرر داشتن روزه مؤثراند. حال وظیفه آن‌ها عمل به کدام علت است؟ مریضی یا کهولت سن؟ ✍ اگر روزه برای آنها ضرر دارد حکم مریض را دارند و اگر ضرر ندارد ولی مستلزم مشقت است حکم شیخ و شیخه را دارد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh