👓 کار زیبای مرکز پاسخگویی به سوالات
پرسش: آیا پرداخت بخشی از خمس برای کمک به مردم لبنان و حزب الله جایز است؟
👈نظر مراجع را در تصویر بالا ببینید.
👈دقت شود همانطور که در کلام آقایان خامنهای، سیستانی، مکارم و زنجانی تصریح شده، این اجازه فقط مربوط به سهم امام است نه سهم سادات
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh/3381
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پرسش: آیا پرداخت بخشی از خمس برای کمک به مردم لبنان و حزب الله جایز است؟
#کلیپ
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
#حزب_الله
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh/3381
#انتشار_قواعد_فقهی_کاربردی_در_پاسخگویی
#درسنامه
#انتشار_جلد_اول_و_دوم
👈 نسخۀ دیجیتال کتاب #درسنامۀ_قواعد_فقهی_کاربردی_در_پاسخگویی در دو مجلد کاری از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان منتشر شد. این کتاب توسط #کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خراسان تالیف شدهاست.
قطع کتاب #رقعی و تعداد صفحات دو مجلد نزدیک 700 صفحه است.
👈رویکرد این نوشتار #فقه_پاسخگویی است و سعی شده مواردی که یک کارشناس فقه و احکام به آن نیازمند است؛ تبیین گردد.
👈قواعد طهارت، اصاله الصحه، لا ضرر، ید، فراغ و تجاوز و لا حرج در این دو مجلد به علاقهمندان ارائه شدهاست.
👈#امتیازات این اثر
1-سیر #منطقی و منسجم
2-#سادهسازی قواعد فقهی
3-پرداختن به قواعد فقهی با رویکرد #پاسخگویی
4-#تمارین کاربردی متعدد
5-#پاسخ به تمامی تمارین
6-#سادهسازی_تدریس قواعد برای اساتید
👈قابل استفاده برای کارشناسان پاسخگو، طلاب و اساتید حوزههای علمیه (خواهران و برادران)
👈جلد اول: قاعدۀ طهارت، اصاله الصحه و لا ضرر
👈جلد دوم: قاعدۀ ید، تجاوز و فراغ و لا حرج
🌹🌹#قیمت_نسخۀ_دیجیتالی_کتاب
👈قیمت نسخۀ دیجیتال جلد اول 90 هزار تومان و جلد دوم 100 هزار تومان است که برای طلاب با تخفیف 30% برای هر جلد و تخفیف 35% برای دو جلد با هم، عرضه میگردد.
👈قیمت ج1: 63 هزار تومان (تخفیف: 30%)
👈قیمت ج2: 70 هزار تومان (تخفیف: 30%)
👈قیمت دو مجلد با هم: 123500 تومان (تخفیف: 35%)
۶۰۶۳۷۳۱۰۷۴۸۲۹۱۷۸
سید مهدی ضیاالحق بانک مهر، واریز گردد و به آیدی @Smahdi1 اطلاع داده شود.
🌺🌺👇
استفاده از فایل خریداری شده شخصی میباشد؛ لذا فروش کتاب دیجیتال قواعد فقهی مشروط به عدم انتشار فایل است.
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
🔹اجیر شدن برای تولید لباس مختص حرام یا لباس مشترک
↩️ اجیرشدن برای تولید لباسی که عرفا در امر حرام استفاده می گردد:1
👈آیـت الله خامنـه ای: کسـب درآمـد از طریـق اجیـر شـدن بـرای دوخـت لباسـی کـه منفعـت معمولـی آن لبـاس اسـتفاده در امـور حـرام اسـت؛ حـلال نیسـت.
👈آیـت الله سیسـتانی: اجـاره بـرای انجـام عمـل حـرام صحیـح نیسـت. بنابرایـن، اگـر فـردی بـرای نواختـن موسـیقی حـرام یـا انجـام معامـات حـرام مثـل ربـا یـا انتشـار فحشـاء و امـور مبتـذل یـا هتـک آبـروی مؤمـن یـا غیبـت در مـوارد غیـر مشـروع یـا سـاختن وسـیله ای بـا مـال غصبـی اجیـر شـود، اجـاره حـرام و باطـل می باشـد. همیـن طـور،اجیـر شـدن بـرای انجـام کاری کـه بنابـر احتیـاط واجـب حرام اسـت -مثل تراشـیدن ریش، سـاخت مجسـمۀ انسـان و حیوانات- محل اشـکال اسـت و احتیـاط واجـب در تـرک آن می باشـد.
↩️ اجیرشدن برای تولید لباسی که عرفا هم استفاده حلال دارند و هم حرام(لباس مشترک)2
👈آیــت الله خامنــه ای: اگــر خیــاط می دانــد زنــی بــا لباســی کــه پوشــش مناســبی نـدارد؛ خـود را در معـرض دیـد نامحـرم قـرار می دهـد؛ دوخـت آن لباس فی نفسـه و اجـرت گرفتـن در برابـر آن اشـکال نـدارد بـه شـرطی کـه بـه منظور نشـان دادن به نامحـرم و کمـک بـه گنـاه آن لبـاس را نـدوزد.
👈آیـت الله سیسـتانی: اگر فرد برای تعمیر یا ساخت چیزی که استفادۀ حلال و حرام دارد اجیر شود و بداند که مستأجر آن را در جهت حرام بکار خواهد گرفت، اجاره به خودی خود صحیح و جایز است؛امّا چنانچه امر حرامی همچون ترویج فساد یا ترک نهی از منکر واجب بر کار اجیر مترتّب گردد، فرد حقّ ندارد برای انجام چنین کاری اجیر شود،پس اگر مثلاً فرد احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقدام به تهیّه یا تعمیر وسیلۀ مذکور ننماید، طرف مقابل مرتکب حرام نمیشود مثل اینکه کسی غیر از آن اجیر، توانایی تعمیر یا تهیّۀ آن را ندارد و مستأجر نیز توانایی یا تمایل به تهیّۀ وسیلۀ مشابه را ندارد، یا با وجود امکان تعمیر یا ساخت آن توسط فرد دیگر، چنانچه وی اقدام به تعمیر نکند، طرف مقابل از تعمیر آن یا تهیّۀ وسیلۀ مشابه منصرف میشود– از باب نهی از منکر با وجود سایر شرایط آن – جایز نیست برای انجام این کار اجیر شود.
شایان ذکر است، این مسأله در موارد مشابه نیز جاری است؛ همچون اجیر شدن آرایشگر برای آرایش چهرۀ زنی که میداند چهرۀ آرایش شدۀ خود را در معرض دید نامحرم قرار خواهد داد.
👈آیـت الله مـکارم: اگـر شـرط اسـتفاده از لبـاس در امـر حـرام نیسـت و خیـاط قصد کمـک بـه گنـاه را نـدارد و فقـط می داند زنی با لباسـی که پوشـش مناسـبی ندارد؛ خــود را در معــرض دیــد نامحــرم قــرار می دهــد؛ دوخــت آن لبــاس فــی نفســه و اجـرت گرفتـن در برابـر آن اشـکال نـدارد.
📚1_ سـوالات سـامانه جامع معاملات و شـغلها،سـوال 1493248 و 1470853 و 1303851؛ توضیح المسائل جامع، ج3، مسئله543،
2_سـایت لیـدر،احـکام صنفـی احـکام آرایشـگران،س7؛ توضیح المسائل جامع،ج3،مسئله548 ؛ مکارم،احکام بانوان،ص239،س864
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
May 11
#قرائت_آیتاللهخامنهای
#نماز_جمعه
مبلغین محترم
در باب قرائت مقام معظم رهبری (حفظه الله) نکاتی در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
ذکر شده است.
چون این روزها مردم مکرر این سوال را مطرح میکنند؛ لطفا مطالب بارگذاری شده در کانال پرسش و مشاورۀ دینی را مطالعه بفرمایید.
با تشکر
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
⁉️کسب درآمد از طریق خرید و فروش ولباس چه حکمی دارد ؟ آیا در مواردی ممکن است درآمد حرام باشد ؟
🔹 فروش لباسهایی که عرفا فقط استفاده حرام دارند:1
👈امــام خمینــی، آیــات خامنــه ای، سیســتانی و مــکارم: حــرام و باطــل اســت.
(آیـت الله خامنـه ای: البتـه اگـر مقصـود طرفیـن از معاملـه وسـائلی کـه اسـتفاده
حـرام دارنـد مثـل وسـائل قمـار ،آن امـر حـرام مثـل قمـار نیسـت؛ بلکه امـر مباحی
اســت؛ مثــل زمانــی کــه ایــن وســیله ارزش تار یخــی دارد و آن را بــرای حفــظ و
نگـهداری در مـوزه می خرنـد و قصـد بـازی هـم ندارنـد، یـا اینکـه قصـد مشـتری،
استفاده از آن باشـد؛ مثـلا می خواهـد از چـوب آن اسـتفاده کنـد، معاملـه اشـکالی نـدارد.)
🔹 فروش لباسهایی که عرفا هم استفادۀ حلال دارند و هم استفادۀ حرام (لباس های مشترک)
⬅️علم به استفادۀ آن در کار حرام توسط خریدار 2
👈امام خمینی: معامله حرام و باطل است.
👈آیـت الله خامنـه ای: در فرضـی کـه فروشـنده می دانـد مشـتری مبیـع را در حرام بکار می برد اگر عرفا کمــک بــه عمــل حــرام محسوب شود( از مقدمات قریب باشد) معامله حرام است و همچنین اگر وظیفه نهی از منکر باشد نبایـد معاملـه را انجـام دهـد. البتـه در ایـن فـروض هـر چنـد معاملـه حرام اسـت
امـا از نظـروضعـی معاملـه صحیـح اسـت. در غیـر ایـن صـورت انجـام معاملـه جایــز اســت.
👈آیــت الله مــکارم: اگــر شــرط اســتفاده از لبــاس در امــر حــرام نیســت و خیــاط
قصـد کمـک بـه گنـاه را نـدارد و فقـط می دانـد زنـی بـا چنیـن لباسـی کـه پوشـش
مناسـبی نـدارد؛ خـود را در معـرض دیـد نامحـرم قـرار می دهـد؛اشـکال نـدارد.
👈آیـت الله سیسـتانی: اگـر انسـان شـیئی را که قابلیت حلال و حرام را دارد بـه کسـی بفروشـد کـه می دانـد آن را در حـرام بـه کار می گیرد، مثـل
آنکه انگور یــا خرمــا را بــه کســی بفروشــد کــه می دانــد از آن شــراب تهیه می کند
،چوب را بـه کسـی بفروشـد کـه می دانـد از آن وسـیلۀ قمـار می سـازد،
دو حالـت دارد: حالـت اول: خریـدار و فروشـنده هماهنگـی و توافـق کننـد کـه خریـدار آن را در حـرام بـه کار گیـرد - مثـلا بـا چـوب وسـیلۀ قمـار بسـازد -
چنین معامله ای حـرام و باطـل اسـت؛ چه اینکـه ایـن امـر در معاملـه شـرط شـده باشـد یـا نـه.
حالـت دوم: چنانچـه بـرای بـه کارگیـری آن در حـرام بـا خریـدار توافـق و تبانـی نکنـد، معاملـه بـه خـودی خـود اشـکال نـدارد، هرچنـد احتیـاط مسـتحب تـرک آن می باشـد. البتـه در حالـت دوم چنانچـه امـر حرامـی همچون ترویـج فسـاد
یـا تـرک نهـی از منکـر واجـب،بر فروش مترتب گردد،فرد نباید
اقـدام بـه ایـن کار نمایـد. پـس اگـر مثلا فروشـنده احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقـدام بـه فـروش کالای مذکـور بـه خریـدار ننماید، طرف مقابـل مرتکب حرام
نمی شـود، مثـل اینکـه کسـی غیـر از وی آن کالا را بـرای فـروش در اختیـار نـدارد یا
تهیه آن از فروشـندۀ دیگـر، چنانچـه وی اقـدام بـه فـروش نکنـد،طرف مقابل از تهیـۀ آن از جـای دیگـر منصـرف می شـود - از بـاب نهـی از منکـر
طـرف مقابـل
بـا وجـود سـایر شـرایط آن - نبایـد کالا را بـه وی بفروشـد.
⬅️شرط به کارگیری مال در حرام 3
👈امام خمینی: معامله حرام و باطل است.
👈آیت الله خامنه ای: معامله حرام است، ولی باطل نیست.
👈آیـت الله سیسـتانی: شـرط باطـل اسـت، ولـی معاملـه صحیـح می باشـد؛ البتـه،
انعقـاد معاملـه ای کـه در آن شـرط حـرام وجود داشـته باشـد حرام اسـت، هرچند معامله صحیح باشد البته چنانچـه توافـق و هماهنگـی
بین آن دو برای به کارگیری مال در حرام واقع شـده باشـد، چنین معامله ای، حرام و باطل اسـت.
👈آیت الله مکارم : معامله باطل و حرام است.
📚1-اسـتفاده از توضیـح المسـائل مراجـع،ج 2،م2055،تحریـر الوسـیله، کتـاب المکاسـب، مقدمـه،م8،
سیستانی، منهاج الصالحین،ج2،مسائل9و11،توضیح المسائل مکارم، م1752؛ آیت الله خامنه ای، رساله آموزشی،ج2، درس3
2-تحریر الوسیله،کتاب مکاسب، م10،رسـاله آموزشـی،ج2، درس4 اسـتفتاء
شخصی،شماره سـوال1432443،منهاج الصالحین،ج2،م 25 و 26،توضیح المسـائل مراجع،ج2،م2068
3-تحریر الوسیله، کتاب المکاسب، م10، رساله آموزشی، ج2، درس4، منهاج الصالحین،ج2 ،م17
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء
#مقام_معظم_رهبری
⁉️طبقاتی که زیر یا روی ساختمان مسجد یا هر موقوفه دیگری ساخته میشود، آیا در حکم همان مکان (مسجد یا موقوفه) است؟ اگر مکان موقوفه مسقف نباشد مثل قبرستان ساختن بناء بر روی آن چه حکمی دارد؟
👈 طبقاتی که به بنای موقوفهای که مسقف است اضافه میشود در حد متعارف آن به نحوی که عرف آن را جزء موقوفه بداند ( مثلا یکی – دو طبقه ) بنابر احتیاط واجب حکم همان موقوفه را دارد ولی اگر مکان مسقف نیست مثل قبرستان در صورتی که ساخت بنا منافاتی با استفاده از آن مکان در جهت وقف نباشد اشکال ندارد و حکم موقوفه را ندارد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🏴🏴🏴
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فاطِمَهَ وَخَدِیجَهَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ؛
🔳وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت و تعزیت باد.
🖤یا فاطمة اشفعی لنا فی الجنّة
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
👕👕استفاده یا کپی برداری از طرح و نقشۀ پوشاک
🧵در ضمن یک قرارداد شرعی، عدم استفاده از طرح و نقشه شرط شده:
🌸صاحــب طــرح و نقشــه در ضمــن قــرارداد شــرعی الزمــی مثــل اجــاره، صلــح،
خرید و فـروش و یـا ... شـرط کنـد اولا ایـن طـرح و نقشـه فقـط در فـلان مـورد خاص
اسـتفاده گـردد و ثانیـا کسـی دیگـر حـق اسـتفاده از ایـن طـرح و نقشـه را نـدارد و
در مـوارد دیگـر نیـز حـق اسـتفاده از آن نیسـت.
در ایـن حالـت طبـق نظـر فقهـاء اسـتفاده از ایـن طـرح و نقشـه در مـواردی کـه در
شـرط ضمـن عقـد الزم شـرعی، ممنـوع شـده بود؛ کار حرامـی اسـت.
🧵در ضمن یک قرارداد شرعی، عدم استفاده از طرح و نقشه شرط نشده:
🌸در ایـن حالـت اگـر از صاحـب اثـر یعنـی شـرکتی کـه طـرح و نقشـه را طراحـی
کـرده و طـرح متعلـق بـه آن اسـت نـه کسـی کـه طـرح و نقشـه را خریـده، اجـازه گرفتــه شــود و یــا قرینــه و نشــانه ای باشــد کــه اطمینــان حاصــل شــود صاحــب
اثـر رضایـت دارد، اسـتفاده از ایـن طـرح و نقشـه در مـوارد دیگـر اشـکالی نـدارد.در غیـر ایـن صـورت اسـتفاده از آن طـرح و نقشـه در غیـر مـوارد مجـاز از سـوی
صاحـب اثـر ، اگـر خـلاف قانـون باشـد؛ جایـز نیسـت.
امـا در مـورادی کـه خـاف قانون نباشـد؛ اسـتفاده از آن نقشـه در غیر مـوارد مجاز
از سـوی صاحـب اثـر ، طبـق نظـر برخـی از فقهـاء مثـل آیـات خامنـه ای و مـکارم
بـاز هـم بنـا بـر فتـوا و یـا احتیـاط واجـب اشـکال دارد.
📚آیت الله خامنه ای ،رسـالۀ آموزشـی،ج2،درس،81 ، آیت الله سیستانی،رساله جامع،ج 2، م555،آیت الله مکارم، سایت
https://makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/260724/
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
👕👕 احکامی از اجاره در صنعت پوشاک
🧵اجیر کردن چرخکار، راسته دوز و خیاط بدون تعیین مزد:
👈اگر صاحبکار از خیاط بخواهد برایش لباس بدوزد؛ ولی مقدار مزد را تعیین نکند؛ اجاره صحیح نیست و چنین کاری (درخواست انجام کاری بدون تعیین مزد) مکروه میباشد و در این صورت صاحبکار موظف است مزدی که برای این کار به صورت متعارف و رایج است (اجرة المثل) را بپردازد. [چنین عقد اجارهای حرام نیست؛ اما از نظر حکم وضعی، این اجاره، باطل است.]1
🧵بیکارماندن چرخکاران و راسته دوزان در زمان عقد اجاره به سبب نبودن کار:
👈اگر خیاط، چرخکار و راستهدوز در اجارهای صحیح اجير شده در روز معينى لباسی را بدوزد یا پارچهای را برش بزند و در آن روز در اختیار صاحبکار باشد و آمادۀ كار؛ اما صاحبکار کاری برای انجام دادن به ایشان نسپارد؛ صاحبکار موظف است اجرت معین شده در عقد اجاره را به ایشان بپردازد. ضمنا در زمانی که ایشان آمادۀ کار هستند؛ اگر به خاطر بیکاری مشغول کاری برای خود یا دیگری شوند؛ در این مسئله تاثیری ندارد و باز هم صاحب کار موظف به پرداخت اجرت این روز کاری ایشان میباشد.2
نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خمینی، آیات خامنهای، سیستانی، فاضل، صافی و ... همین است؛ اما بعضی از فقها از جمله آیتالله مكارم در فرضی که خیاط مشغول کار برای خودش یا دیگری شده؛ میگوید: "اگر [در این فرض خیاط] براى خودش يا ديگرى كار كند؛ احتياط آن است كه فقط تفاوت را از صاحب كار اوّل بگيرد. (در صورتى كه مزد دوم كمتر باشد).
🧵آماده نشدن لباس در زمان مشخصشده (در قرارداد اجاره):
👈1-اگر در قرارداد اجاره صاحبکار با خیاط شرط کند که لباس را در مدت مشخصی بدوزد؛ چنانچه به این شرط عمل نشود و در زمان مشخص شده لباس آماده نشود؛ صاحبکار میتواند قرارداد را فسخ کند.
👈2-اگر قید زمان به صورت تعدد مطلوب باشد؛ در فرضی که صاحب کار پارچه و ابزار خیاطی را به خیاط داده و او را اجیر کرده تا لباسی بدوزد و مدت مشخصی را به صورت شرط در ضمن عقد شرط کرده؛ اگر خیاط به سبب کوتاهی به این شرط عمل نکند و در مدت معین کار را تحویل ندهد؛ صاحب کار حق فسخ اجاره را دارد. اما بعد از فسخ اجاره، موظف است اجرت المثل کار خیاط را بدهد.3
✅ نکته : مراد از تعدد مطلوب این است که درست است زمان برای صاحبکار مهمّ بوده و خیاط در زمان معینشده لباس را تحویل ندادهاست؛ اما خود لباس دوختهشده نیز برای صاحبکار مهم بوده و ارزش دارد. پس برای صاحبکار دو چیز مطلوب است: 1-خیاطی و لباسی که دوختهشده 2-تحویل این لباس در زمان معین. حال که مطلوب دوم را خیاط رعایت نکرد؛ مطلوب اول، مطلوبیتش هنوز باقی است. بنابراین وقتی صاحبکار قرارداد را فسخ میکند؛ باید اجرت المثل لباس دوختهشده را به خیاط بدهد. (البته زمانی را که خیاط تحویل داده در قیمت ملاحظه میکند.)
اگر حالت تعدد مطلوب نباشد و قید بیانشده موضوعیت داشته؛ مثل اینکه اجیری را اجیر کرده تا او را در موسم حج به مکه برساند و اجیر به خاطر کوتاهی بعد از موسم حج او را رساندهاست. در این فرض طبق یک مبنا اجیر مستحق هیچ اجرتی نیست.
📚1-سیدتقی قمی، مبانی منهاج الصالحين، ج8، ص442، مسئلة 68، منهاج الصالحين (للسيستانی)، ج2، ص137، مسئلة 472 و توضیح المسائل جامع، ج3، مسئله 560
2-توضيح المسائل مراجع، ج2، ص333، مسئلۀ 2197
3-توضیح المسائل مراجع، ج2، ص238، مسئلۀ 2124، رسالۀ آموزشی، ج2، درس 42، توضیح المسائل جامع، ج3، مسائل 295 و 524 و اجوبة الاستفتائات، س ۱۶۵۱ و با استفاده از العروة الوثقى مع التعليقات، ج2، ص479، ذیل الثالث، العوضان، مسئلة 12
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
🧥فروش لباس با مارک جعلی خارجی
🧶کیفیت بهتر و یا شهرت بیشتر برخی از برندهای لباس خارجی یا داخلی و یا فرهنگ غلط ترجیح کالاهای خارجی توسط خریداران و...باعث شده برخی از شرکتهای تولیدی پوشاک، کالای تولیدی خود را با برخی برندهای خارجی یا داخلی دیگر به بازار روانه کنند. این کار مصداقی از تقلب و دروغگویی در معامله است بنابراین از نظر شرعی از جهات مختلفی اشکال دارد. به عنوان نمونه به این موارد دقت کنید:
🧵این کار نوعی دروغ گویی عملی است و گناه و حرام است.
🧵اگر این شرط خاص برای خریدار موضوعیت دارد و این وصف نزد او مقوّم بیع است؛ و معاملۀ روی یک لباس مشخص خارجی انجام شده؛ معامله باطل است.
🧵اگر این کار باعث ترویج فرهنگ ضد اسلامی گردد؛ این کار حرام و گناه است.
🧵اگر این کار باعث ضرر اقتصادی به اقتصاد کشور مسلمان گردد، این کار حرام و گناه است.
📚آیتالله خامنهای، رسالۀ آموزشی، ج2، معاملات حرام، بحث کذب و غش ، رسالۀ آموزشی حضرت آیتالله خامنهای، ج2، درس 75، لباسی که ترویج فرهنگ کفر و شرک است. موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=30042
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh