مبلغین محترم لطفا این پیام را در تمام گروهها و کانالهایی که ارتباط دارید بفرستید.👇👇
با عرض سلام و وقت بخیر
کانال معارف یار تبلیغ
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
جزوۀ ماه مبارک رمضان بارگذاری شد.
❗️❗️قابل توجه مبلغان گرامی که در ایام ماه مبارک فعالیت تبلیغی دارند:
کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی خراسان رضوی با هدف کمک در امور فقهی و معرفتی به طلاب و مبلغان محترم اقدام به تاسیس کانالی با موضوع احکام نموده است .
با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان میتوانید در این کانال عضو شوید و از مطالب و جزوات مرتبط با احکام ماه رمضان و .... استفاده کنید.
آدرس کانال👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سلام علیکم
ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن و ماه بهار معنویت را که با بهار طبیعت همراه شده است به محضر مبلغین محترم تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
🌷🌷🌹🌹☘️🌿🌷🌷💐🌺🇮🇷
معارف احکامی
از امروز روزانه #احکام_منبر خدمت مبلغین محترم ارائه میگردد تا انشاءالله در این ماه معنویت یکی از مهمترین موضوعات یعنی احکام شرعی به بهترین وجه به مخاطبین محترم ارائه گردد.
انشاءالله دیگر معارف متناسب با روز نیز خدمت مبلغین ارائه خواهد شد.
ممنون میشویم نکات و پیشنهادات خود را از طریق مدیریت این کانال ارائه کرده و با ما در ارتباط باشید.
التماس دعای بسیار در این ایام
با توجه به جایگاه قرآن کریم و ارتباط این ماه عزیز با قرآن، احکامی در باب قرآن کریم
احکام منبر شب اول رمضان👇
👈احکام منبر شب دوم رمضان👇
❤️❤️احکام مسّ قرآن و خوردن غذایی که بر آن آیهای از قرآن نوشته شده
👈1-مس قرآن بدون وضو
امام خمینی، آیات خامنهای، سیستانی و مکارم: مس خط قرآن جایز نیست.
توضیح المسائل مراجع مساله317 و اجوبه الاستفتائات مساله154و164
👈2-مس ترجمه قرآن بدون وضو
امام خمینی، آیات خامنهای، سیستانی و مکارم: اگر قرآن را به زبان فارسی یا به زبان دیگری ترجمه کنند مس آن اشکالی ندارد. (التبه اگر در ترجمه نام خدا یا معصومین باشد؛ مسئله اختلافی است و باید جداگانه مطرح شود.)
توضیح المسائل مراجع مساله317 و 319
👈3-مس قرآن با مو بدون وضو
امام خمینی و آیتالله خامنهای: اشکالی ندارد.
آیتالله سیستانی: اگر عرفا از توابع پوست شمرده شود، حرام است و گرنه مانعی ندارد هر چند احتیاط مستحب در ترک است.
آیتالله مکارم: اگر مو کوتاه است که عرفا تابع بدن باشد حرام است و گرنه بنا بر احتیاط اجتناب شود.
(منهاج الصالحین آقای سیستانی مساله164،سید محمد کاظم طباطبائی یزدی العروة الوثقی مع التعلیقات، ج1، فصل فی غایات الوضوء مساله3، ص155، خمینی، تحریر الوسیله، ج1، وضو، غایات وضو، م1؛ خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 759200 تاریخ استفتاء: 1396/01/30)
👈4-مس قرآن با ناخن بدون وضو
آیتالله خامنهای: مسّ آیات قرآن بدون وضو با ناخن حرام است.
(سایت ادمین آیتالله خامنهای،سوالات سامانۀ جامع وضو،غسل و تیمم سوال شماره1013767)
👈5-خوردن غذا و افطاریای که قرآن بر آن نوشته شده بدون وضو
امام خمینی، آیات خامنهای، سیستانی و مکارم: اگر باعث مسّ باشد، جایزنیست؛ اما اگر با وضو باشد اشکالی ندارد مخصوصا اگر به نیت شفا یا تبرک باشد.
(العروة الوثقى (المحشى)، ج1، ص: 342، فصل فی غایات الوضو، م19)
❤️❤️❤️
تذکر مهمّ
👈طبق نظر اخیر مقام معظم رهبری مسّ بدون وضوی اسامی خدا حتی لفظ جلالۀ "الله"، اسامی پیامبر و ائمه ع بدون وضو اشکال ندارد و آنچه باید اجتناب شود مسّ قران بدون طهارت است.
👈لذا دقت شود و نظر قبلی آیتالله خامنهای در باب مسّ اسامی مقدس تصحیح گردد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
نسبت به احکام شب اول ماه رمضان و فایلی که فرستاده شد، بعضی از مبلغین درخواست داشتند متن فایل به صورت نوشتاری ارائه گردد.
متن نوشتاری احکام منبر شب اول به این صورت است:👇
احکام شب اول منبر (فایل pdf را دیروز عرضه کرده بودیم اما متن آن فایل این است)👇
موضوع: سجدههای واجب قرآن
نکتۀ مهمّ: اشتباه علامتگذاری در سورۀ فصلت
مقدمهای در مورد سجدههای واجب قرآن
1-در قرآن 4 سوره سجدۀ واجب دارد نجم، سجده، فصلت و علق. اما اگر قرآنهای مختلف را دقت کنید در سورۀ فصلت در بعضی از آنها آخر آیۀ 38 علامت سجده وجود دارد و در تعداد کمتری از قرآنها آخر آیۀ 37 و تقریبا میتوان گفت در قرآنهای عثمان طه بدون استثنا آخر آیه 38 علامت خورده است.
سوال مهمی که پیش می¬آید این است که آیهای که سجدهاش واجب است آیه 37 است یا 38؟ در العروه الوثقی سید یزدی میگوید: حمّ فصّلت عند قوله: تعْبُدُونَ...
امام خمینی هم در تحریر الوسیله میفرماید: یجب السجود عند تلاوة آيات أربع في السور الأربع: آخر «النجم» و «العلق» و «لا يَسْتَكْبِرُونَ» في ألم تنزيل (مراد از الم تنزیل، سوره¬ی سجده است) و «تَعْبُدُونَ» في حم فصلت... یعنی آیۀ 37 است که سجده در آن واجب است.
2-علامت سجده در انتهای آیۀ 38 سورۀ فصلت
پس چرا در بیشتر قرآنهای موجود انتهای آیه 38 علامت خورده است؟ در حالیکه فقها در کتب فقهی خود آیۀ 37 را به عنوان آیه¬ای که سجده واجب دارد معرفی کردهاند؟
برای جواب به این سوال سری به کتب تفسیری می¬زنیم، در تفسیر نمونه آمده است: در ميان فقهاى اهل سنت (بین اینکه آیه¬ای که سجده¬اش واجب است کدام است؟) گفتگو است، گروهى اولى را پذيرفتهاند، مانند شافعى و مالك و بعضى دوم را ترجيح داده اند مانند ابو حنيفه و احمد حنبل، اما به عقيده¬ی علماى اماميه بر اساس رواياتى كه از اهل بيت ع وارد شده محل سجده همان جمله¬ی "تعبدون" است...
بله اکثر قرآن¬های در دسترس ما بر اساس نظر بعضی از اهل سنت علامت گذاری شده¬اند! و شاید علت این باشد که قرآن¬های موجود در نزد شیعیان نیز غالبا به خط عثمان طه است.
👈اشتباه بعد از اشتباه
1-وجوب سجدههای قرآن، فوری است
مشکل به اینجایی که بیان شد ختم نمی¬شود بلکه این اشتباه، اشتباهات دیگری را در پی خود دارد. یکی از آن اشتباهات این است که وجوب سجده در سجده¬های واجب قرآن وجوب فوری است، یعنی درست است بالاخره قاری و مستمع بعد آیۀ 38 سجده میکنند اما سجده¬ی واجب قرآن وجوبش فوری است یعنی به محض اتمام آیه، سجده واجب است و فورا باید انجام شود در حالیکه با علاماتی که در قرآن¬های موجود است ما سجده را با یک آیه تاخیر انجام می¬دهیم و در این مسئله به فتوای بعضی از اهل سنت عمل می¬کنیم.
2-اشتباهی که برای ذوی الاعذار پیش میآید
اشتباه دوم در بحث محرمات جنب و حائض است. در این بحث بعضی از فقهاء مثل آیات سیستانی، مکارم و... فقط قرائت آیاتی را که سجدۀ واجب دارند، حرام می¬دانند. با این علامت¬هایی که در قرآن¬های موجود است این اشخاص آیۀ 37 فصلت را مجاز شمرده و قرائت می¬کنند یعنی دقیقا همان آیهای که نباید بخوانند! جلسات قرآن ماه رمضان که زنان حائض حضور دارند به راحتی این اشتباه اتفاق میافتد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
در بحث #جهاد_تبیین
کانال
https://eitaa.com/eporsesh
با رویکرد بالابردن سطع معارف و مبانی دینی والدین و جوانان فعالیت میکند.
👈این کانال وابسته به کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خراسان رضوی است.
👈لذا لطف کنید هم خود در این کانال عضو شوید و هم در منابر خود مخصوصا در منابری که برای خواهران و مادارن دارید این کانال را معرفی کنید تا با عضویت در آن بتوانند سطح معارفی خود را نسبت به دین اسلام بالا برده و در ارتباط با #جوانان به صورت صحیحتری عمل کنند.
آدرس کانال👇
https://eitaa.com/eporsesh
با تشکر
👈احکام منبر شب سوم ماه رمضان👇
❤️❤️روزه داری و مشاغل سخت👇
یکی از سوالاتی که در ماه رمضان پرسیده می شود این است که افرادی که دارای شغلهای سخت مثل نانوایی هستند مجوزی بر روزه خواری دارند یا خیر؟
نسبت به این مساله توجه به چند نکته لازم است :
👈1.داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل آسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورنند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند.(مراجع مشهور)
توضیح المسائل مراجع اقتباس شده از م ۱۵۸۱و۱۵۸۳، سیستانی، توضیح المسائل جامع م 1914، مکارم سایت
👈2.اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند(آیت الله سیستانی باید به نیت قربت مطلقه روزه بگیرند) و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد می توانند آب یا غذا بخورند و روزه ایشان باطل می شود. (امام خمینی، آیات خامنه ای، سیستانی، مکارم)
عروه الوثقی کتاب الصوم فصل فی شرائط صحه الصوم
👈۳-نسبت به مقدار خوردن و آشامیدن و امساک در ادامه روز:
می تواند افطار کند و امساک لازم نیست(، امام خمینی، آیت الله خامنه ای)
بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن به مقدار ضرورت اکتفا کند و در ادامه روز امساک کند.(آیات سیستانی و مکارم)
(امام خمینی، تحریر الوسیله، شرائط صوم، اقتباس از م 1،سیستانی، منهاج الصالحین م ۱۰۳۰، آیت الله خامنه ای احکام روزه، س 8،9، 10، توضیح المسائل مراجع، م1581)
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
#موسیقی_کرهای
در بحث #جهاد_تبیین
کانال
https://eitaa.com/eporsesh
با رویکرد بالابردن سطع معارف و مبانی دینی والدین و جوانان فعالیت میکند.
👈این کانال وابسته به کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خراسان رضوی است.
هماکنون صوت اول موضوع شناسی #موسیقی_کرهای در این کانال بارگذاری شد. مبلغینی که با جوانان و نوجوانان کار میکنند لطفا از این موضوع شناسی که #کوتاه و #مفید است استفاده کنند.
آدرس کانال👇
https://eitaa.com/eporsesh