#منبر_رمضان2
#مشترک_بانوان_آقایان2
❤️نیت قطع و قاطع در روزه ماه رمضان
✍روزه مانند همه ی عبادتهای دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل کننده ی روزه، به خاطر
دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد.
✍مساله دیگر آن است که در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد.
‼️اما گاهی استمرار در نیت بهم می خورد، که در ادامه به آن اشاره می شود :
↩️نیت قطع روزه:یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه ی روزه نداشته باشد؛ یا مردد باشد که روزه باشد یا نباشد .
↩️نیت قاطع:یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد ولی هنوز آن را انجام نداده است؛ یا در چنین امری تردید داشته باشد.
❣حکم نیت قطع و تردید در آن :
👈اگر از نیت روزه گرفتن برگردد(نیت قطع) مبطل است گرچه دوباره نیت کند.(امام خمینی، آیت الله مکارم)
👈 اگر بین روز از نیت روزه برگردد، روزه اش باطل
می شود و قصد دوباره برای ادامه روزه فايده ای ندارد، البته تا اذان مغرب بايد از مبطلات روزه خودداری کند و در تردید نیت قطع ،صحت روزه محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا هم قضا کند(آیت الله خامنه ای)
👈قصد کند روزه نباشد یا مردّد شود که روزه باشد یا نه؛ در این مورد، اگر پس از چنین قصد یا تردیدی، دوباره نیّت روزه نکند، روزهاش باطل است و اگر پشیمان شده و قبل از انجام مفطرات (کارهایی که روزه را باطل میکند)، دوباره نیّت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را هم بهجا آورد.
(آیت الله سیستانی)
❣حکم نیت قاطع و تردید در آن:
👈 نیت قاطع مبطل نیست مگر این که به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند. (امام خمینی)
👈 در نیت قاطع احتیاط واجب این است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد.(آیت الله خامنه ای)
👈قصد کند روزه را با یکی از مفطرات _ با اینکه متوجّه مفطر بودن آن هست – باطل کند یا آنکه در باطل کردن آن مردّد شود؛در این صورت، اگر پشیمان شده و مفطر روزه را انجام ندهد، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را بهجا آورد.(آیت الله سیستانی)
👈اگر نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند به جا آورد مثلا تصمیم بر خوردن غذا بگیرد ، روزه اش باطل می شود ، هر چند اصلا غذا هم نخورد،مگر اینکه در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.(آیت الله مکارم)
📚 العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیة، مسئلە22؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلە1570؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال758؛ امام خامنه ای ،رساله روزه،م 29 و 30؛رساله آموزشی،ج1، درس 59،احکام روزه،استمرار
در نیت؛سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج 2،م43؛ مکارم،توضیح المسائل، م1333
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ویژۀ رمضان402.docx
257.2K
#جزوه_رمضان
#ورد
🌺مبلغین محترم
👈این جزوه، جزوه word است و امکان کپی مطالب از آن وجود دارد. (بالا pdf همین جزوه را در روزهای گذشته بارگذاری کردهایم.)
👈برای استفاده بیشتر مبلغین این جزوه در اختیار ایشان قرار میگیرد تا در انتقال مطالب راحتتر باشند.
👈تکثیر و کپی مطالب بلامانع است؛ لکن با حفظ نام مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی خراسان منتشر شود.
با تشکر از مبلغین محترم
#منبر_رمضان3
#مشترک_بانوان_آقایان3
❤️روزه افراد بیمار و کسانی که روزه برایشان ضرر دارد
🔹توضیحی در باب نوع ضرر و مقدار آن
✍یکی از شرایط وجوب و صحت روزه آن است که روزه برای شخص، ضرر نداشته باشد، اما منظور از ضرر و مقدار و نوع آن چیست ؟
❣ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در اینصورت روزه بر فرد واجب است؛ بنابراین اگر روزه موجب می شود که
مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، به گونه ای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضە مذکور به کلی برطرف شود،روزه بر چنین افرادی واجب است.
❣در واجب نبودن روزه فرقی نیست روزه موجب پیدایش بیماری و ضرر گردد یا موجب شدیدتر شدن بیماری یا طولانی شدن دوره درمان یا شدت درد بیمار گردد و یا مانند این موارد باشد.
🔹حکم روزه افراد بیمار
👈کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلایی می دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربە شخصی حاصل شده باشد یا از گفتە پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً
معلوم شود که ضرر نداشته است.(آیت الله خامنه ای)
👈روزه از فرد مریض یا سالم که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که معمولاً تحمّل نمیشود و عقلا از آن پرهیز مینمایند، صحیح نمیباشد، هرچند به حدّ ضرر حرام مثل مرگ، مرگ مغزی یا نقص عضو نرسد؛ البتّه در مورد ضررهای غیر حرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزهاش صحیح است.(آیت الله سیستانی)
👈کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را ترک کند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، همچنين اگر يقين ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مىدهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه اين احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد يا از گفته طبيب. (آیت الله مکارم)
🔹 بیان چند نکته :
❣تفاوت بین ضرر و حرج :
گاهی روزه برای شخصی مثل بیماری که بیماری خاصی دارد ضرر دارد، در این فرض مکلف از ابتدای صبح روزه نمی گیرد اما در مواردی روزه برای شخصی مثل دختر تازه بالغ شده ضرر ندارد؛ بلکه انجام روزه برای او مشقت فوق العاده دارد.در این فرض او نمی تواند از صبح روزه اش را باز کند؛بلکه موظف است نیت روزه کرده روزه بگیرد.در اینکه باید به مقدار ضرورت اکتفا کند و اینکه بعد از باز کردن موظف به امساک است بین فقها اختلاف است که در مباحث آینده به آن پرداخته می شود.
❣فردی که در ماه رمضان به علت بیماری و ضرر روزه نگرفته،اگر قبل از رمضان بعدی بیماری اش برطرف شود باید قضای روزه ها را بگیرد.
❣اگر بیماری تا ماه رمضان سال آینده طول بکشد،روزه ها قضا ندارد، ولی پرداخت یک مد طعام واجب است.
📚العروة الوثقی،کتاب الصوم،فصل فی احکام القضاء،م 13؛توضیح المسائل مراجع ج1،م 1707؛امام خامنه ای سایت، احکام روزه، س175 و 177 و 274؛ رساله نماز و روزه م۷۲۹؛سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م13و24؛
آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1464 و سایت https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=45812
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌹🌺🌺🌺
🌹🌺🌹
🌺🌹
🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🪑📣#منبر_رمضان3
#اختصاصی_بانوان3
#شرایط_حیض:
اصولاً شرایط حیض به اموری گفته میشود که حتماً باید به وقوع بپیوندد تا خون، حیض محسوب شود؛ یعنی تا شرائط حاصل نشود، شرعا احکام حیض بار نمی شود که اجمالا این شرایط لیست می شود و تفصیل هر یک در ادامه خواهد آمد.
🌺شرایط حیض عبارتند از:
✅1ـ خانم به سن بلوغ رسیده باشد و اگر قبل از بلوغ خونی ببیند، حکم حیض را ندارد.۱
✅2ـ خانم به سن یائسگی نرسیده باشد.۲
✅3ـ خون از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد.۳
✅4ـ سه روز اول حیض متوالی و پشت سر هم باشد.(بنابراین سه روزِ در ضمن ده روز کفایت نمیکند البته مسئله اختلافی است)۴
✅5ـ سه روز اول، خون مداوم و مستمر باشد.۵
✅6ـ خانم حداقل طُهر را گذرانده باشد. (یعنی لازم است بین دو حیض حداقل ده روز پاکی باشد)۶
✅7- خون در ابتدا خارج شود. (البته این شرط اختلافی است که در ادامه ذکر می شود)
✅8- خون از رحم باشد. (البته این شرط اختلافی است که در ادامه ذکر می شود)
#احکام_بانوان
#شرایط_حیض
📚📚منابع :
۱_العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض،ص242، اولین مبحث. اجوبه الاستفتائات س 1894.
۲_همان؛ص 243.
۳_توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص254، م440. امام خامنه ای، استفتاء خصوصی شماره استفتاء: 531626 تاریخ استفتاء: 1394/01/27
۴_ توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص255، م441؛ تحریرالوسیله، ج1، ص80، فصل فی الحیض، م9.العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م6
۵ _توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص255، م442؛ العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م6. امام خامنه ای، شماره استفتاء: 447063 تاریخ استفتاء: 1393/03/21
۶_العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص246، م7. امام خامنه ای، استفتاء خصوصی شماره استفتاء: 441443 تاریخ استفتاء: 1393/02/30
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان4
#مشترک_بانوان_آقایان4
❤️روزه دخترانی که تازه به بلوغ رسیده اند(1)
⁉️آیا روزۀ رمضان بر دختران تازه بالغ شده، واجب است؟
👈اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت مثلا طولانی بودن روز و شدت گرما اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی
فوق العاده دارد که عادتاً تحمل پذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند.( آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه
بگیرند). و هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامە روزە ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، میتوانند آب
بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزە آنها باطل میشود. ( آیت الله سیستانی)
👈 اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود (حتی با
ترک فعالیت و مراعات تغذیه) سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق
العاده افتاد افطار کند و قضای آن را بگیرد اما اگر حرجی بودن ادامە روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل باشد،
در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هرگاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. (آیت الله خامنه ای)
👈 چنانچه قادر بار انجام برخی از
تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیاز
ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند (آیت الله مکارم)
❣تذکری نسبت به نظر آیتالله مکارم
✍طبق استعلامی که از دفتر آیتالله مکارم در قم انجام شد، مراد از عدم قدرت در اینجا عدم قدرت کلی نیست و همین مقدار که این دختر بچه میداند بر فرض هم روزه بگیرد؛ از ساعاتی بعد به خاطر مشقت و سختی که عرفا غیر قابل تحمل است؛ امکان ادامۀ روزه را ندارد؛ در چنین فرضی نیز اصلا روزه بر او واجب نیست و لازم نیست گفته شود اگر روزه ضرر ندارد و ابتدای روز قادر بر انجام روزه میباشد، نیت کرده؛ روزه بگیرد و وقتی روزه را تا حدى ادامه دهد که بر اثر تشنگى و گرسنگى ادامهاش براى او حرجى شود، بعدش افطار منعی ندارد. بلکه این دختران از همان ابتدای صبح روزه نمیگیرند.
🔰نسبت به مساله حرج و لزوم امساک در ادامه روز و قضای روزه دختر بچه ها، در مبحث بعدی نکاتی بیان می شود.
📚العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی شرائط صحة الصوم، الأمر السادس؛سیستانی توضیح المسائل جامع، ج2، م10و 24؛خامنهای، سایت، احکام روزه، س 8، 9،10، 12 و 77؛ مکارم،سوال شفاهی از دفتر معظم له؛سایت https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45812&mid=25865
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂
#منبر_رمضان4
#اختصاصی_بانوان4
🌺نشانه بلوغ دختران ۱
✅الف_نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است:
🌷1- روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت)
🌷2- خروج منی
🌷 3- تمامشدن 9 سال قمری. (حضرت امام(ره)، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
(۹ سال قمری معادل ۸ سال و ۸ ماه ۲۲روز می باشد)
✅ب_نشانه بلوغ در دختران، تمامشدن 9 سال قمری است. (آيت الله سیستانی)
🌺حکم خون دیده شده قبل از نه سالگی
چنانچه دختری که هنوز به سن تکلیف نرسیده، خونی مشاهده نماید آیا باید احکام حیض را انجام دهد؟۲
🌺استحاضه است. (حضرت امام)
🌺خون حیض و استحاضه نیست و حکم خاصی ندارد؛ و در صورتی که قصد نماز دارد فقط تطهیر ظاهر بدن کافی است. (آیت الله سیستانی)
🌺خونى را كه دختر پيش از تمام شدن نه سال مشاهده می کند، و شرایط حيض را ندارد، اگر مربوط به زخم و جراحتى نباشد، استحاضه است. (آیت الله مکارم)
🌺شک در بلوغ
🌷دختری که نمیداند 9 سالش تمام شده یا نه، اگر خونی با شرایط ببیند حکم آن خون چیست؟۲
✅الف: اگر خون صفات حیض را دارد:
🌺حکم به حیض بودن و أماره بودن آن برای بلوغ محل اشکال است، مگر آنکه اطمینان به حیض بودن آن داشته باشد که در این صورت حیض است و معلوم می شود که نه سال او تمام شده است. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🌺در فرض مذکور حکم به حیض بودن آن محلّ اشکال است؛ البتّه اگر اطمینان حاصل شود به اینکه حیض است، هرچند این اطمینان با استفاده از وسایل علمی جدید حاصل شود، در این صورت معمولاً اطمینان پیدا میشود که نُه سال او تمام شده است. (آیت الله سيستاني)
🌺اگر صفات حیض را داشته باشد، و اطمینان حاصل کند که حیض است، دلیل بر این است که نُه سالش تمام و بالغ شده است. (آیت الله مکارم)
✅ب: اگر خون صفات حیض را ندارد:
حیض نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
📚منابع:
۱_توضیحالمسائل مراجع، ج2، ص375، م 2252؛ توضیحالمسائل، سیستانی، ص362، م2211 و منهاجالصالحین، ج1، ص74، الفصل الثانی؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی شماره استفتاء: 424330 تاریخ استفتاء: 1392/12/21
۲- امام تحریر الوسیله، فصل فی الحیض درسنامه عروه جلد اول ص ۵۰ ، آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، م596. سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45162&mid=257398
۳_العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص221، م1؛ توضیحالمسائل مراجع، م438؛ احكام بانوان، ج2،واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص20؛ سیستانی، توضیحالمسائل جامع، م470؛ مکارم، توضیحالمسائل، ص83، م431؛
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartablig
#منبر_رمضان5
#مشترک_بانوان_آقایان5
❤️روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند(2)
✍ در قسمت گذشته حکم روزه دختر بچه ها بیان شد،در ادامه به چند نکته تکمیلی پرداخته می شود:
🔹توضیح مقدار سختی و معیار تشخیص آن
🌺 عسر و حرجی رافع تکلیف است که عادتا تحمّلش ممکن نباشد؛ اما سختیای که به این حدّ نیست، رافع تکلیف نیست. به عنوان نمونه صاحب عروه در بحث روزه میگوید ضعف مادامی که عادتا تحمل میشود؛ مانعی برای صحت روزه نیست هر چند ضعفی شدید باشد، بله اگر ضعف در حدی باشد که عادتا تحمل نمی شود؛ مکلف در ماه رمضان جایز است افطار نماید.
🔹لزوم ترک فعالیت و تصحیح برنامۀ غذایی
🌺ترک فعالیت روزانه، تصحیح برنامۀ غذایی و چنین مواردی اگر باعث گردد دختر بتواند روزه بگیرد او موظف به رعایت این امور و گرفتن روزه است و اگر با این امور حرج برداشته شود، حق ندارد به بهانۀ حرج روزه نگیرد.
🔹مقدار خوردن و آشامیدن
🌺دختری که تازه بالغ شده وقتی به سبب سختی و مشقت زیاد که قابل تحمل نبوده روزه را باز کرده آیا خوردن و آشامیدنش باید به حد ضرورت باشد یا خیر⁉️
👈خیر؛ میتواند بیشتر بخورد. زیرا بعد از باطل کردن روزه دیگر نیازی نیست به حالت روزهدار باشد و خوردن و آشامیدن در طول روز اشکال ندارد.(آیت الله خامنه ای)
👈 به احتیاط واجب، خوردن و آشامیدن، باید به حد ضرورت باشد. بله اگر دوباره مشقت و سختی زیادی پیش بیاید مکلف میتواند دوباره به همان حد ضرورت بخورد و آب بخورد؛ بنابراین برطرف شدن تشنگی و گرسنگی باشد و در ادامۀ روز مانند روزهدار از خوردن و آشامیدن خودداری کند مگر اینکه باز همان حالت سختی زیاد پیش آید که میتواند مجدد بخورد و بیاشامد و البته در ادامه روز باز احتیاط واجب این است که مثل شخص روزهدار از تمام مبطلات روزه خودداری کند.(آیت الله سیستانی)
🔹قضای روزۀ دختربچه درصورت عدم توانایی تا سال بعد
🌺 دختربچۀ تازه بالغ شده که به سبب سخت بودن روزه، در ماه رمضان روزه نگرفته؛ باید قضایش را بگیرد ⁉️
👈باید قضای این روزها را بعدا بگیرد.(آیات خامنه ای،سیستانی)
👈 اگر کلا قادر بر انجام روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست؛ و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آنهم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي برای هرروز بايد فقيری را سير کنند.(آیت الله مکارم)
📚العروة الوثقى، ج1، ص216؛ اجوبة الاستفتائات، س۷۳۱؛ سایت، احکام روزه، س8، 9،10، 12 و 77
توضیح المسائل جامع،م 1914؛منهاج الصالحین، مسئلۀ۱۰۳۰؛مکارم،سایت
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45812&mid=258652
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان5
#اختصاصی_بانوان5
🌺از شرایط حیض، رسیدن به سن بلوغ برای دختران است. جهت اینکه مسئله بهتر فهمیده شود، نمونه تمرین کاربردی را از کتاب #درسنامه_عروه(ترجمه و تبیین احکام بانوان)کاری از مرکز ملی پاسخگویی مشهد را بیان می کنیم.
✅تمرین کاربردی
🌺موضوع: شک در بلوغ
کارشناس:سلام علیکم بفرمایید مخاطب :سلام ببخشید یک سوال داشتم.
کارشناس:از کی تقلید می کنید؟ مخاطب:آیت الله خامنه ای
خانوم، دختر من هشت سالشه چند وقت پیش دردهایی زیر دلش داشت که بعد از سونوگرافی فهمیدن که رحمش کیست داره .دکتر یک سری داروها داد وگفت این باعث میشه رحم خونریزی کنه و کیستها از بین بروند. حالا یک هفته است دارو را شروع کرده الان دو روزه خونریزی داره حکم این خون چیه؟
کارشناس: ببینید دختر در سن هشت سال و هشت ماه و۲۲ روز، نه سال قمریش کامل میشه و به بلوغ میرسه. البته روييدن موى درشت زير شكم بالاى عورت و بيرون آمدن منى هم جزو نشانههای بلوغ است. اما در مورد دختران در سنین نه سال، غالبا پیش نمیآید. برای همین است که بلوغ را غالبا با همان سن 9سالگی تبیین میکنن.
اگر هنوز دخترتان هشت ساله است و نه سال قمری نشده خونی که دختر قبل از بلوغ میبیند هر چند شرایط و صفات حیض را داشته باشد حکم حیض را نداره . البته اگر میخواهد نماز بخواند، در صورتیکه دختران نزدیک بلوغش است و از لحاظ بدنی هم به گونهای است که اطمینان دارید این همان خون متعارف بانوان است که از رحم خارج میشود و این را اطمینان دارید، این خون استحاضه است.
مخاطب: یعنی چکار کنه خانوم؟
کارشناس :یعنی اگر قصد نماز دارد ( ولو اینکه نمازش بهش واجب نیست) برای نمازش اعمال استحاضه را انجام دهد. مثلا اگر قلیله هست برای هر نماز یک وضو بگیرد و بنابر احتیاط پنبهای که گذاشته تا خون خارج نشود بین دو نماز تعویض کند.
مخاطب :بله متوجه شدم ممنونم کارشناس:خواهش می کنم. موفق باشید .۱
📚📚منابع:
۱_درسنامه عروه(ترجمه و تبیین احکام بانوان)جلد اول ،ص ۵۱.
🌷لازم به ذکر است جلد اول و جلد دوم کتاب درسنامه عروه به ترتیب در شانزدهمین و هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه خراسان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ از بین حدود ۴۰۰۰ اثر موفق به کسب رتبه دوم پژوهشی شد.این کار توسط حجتالاسلام والمسلمین سید عباس دیانت مقدم و گروه فقه خواهران مرکز ملی به رشته تحریر درآمد.
🌸 کانال اختصاصی مبانی
معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🎊🌸
🌸🎊🌸
🎊🌸🎊🌸
🌸🎊🌸🎊🌸
#منبر_رمضان6
#مشترک_بانوان_آقایان6
❤️❤️حکم روزه خانم شیرده
⁉️خانمی که در ایام شیردهی قرار دارد آیا باید ماه رمضان روزه بگیرد ؟
⁉️در صورتی که بتواند با دادن شیرخشک و مانند آن،بچه را سیر کند آیا چنین کاری واجب است ؟
👈 زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است؛ اگر روزه براى بچه یا برای خودش، ضرر دارد روزه بر او واجب نيست. اما اگر كسى پيدا شود كه بىاجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد.(امام خمینی)
👈اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، میترسد روزه برای کودک یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست؛ ضمن اینکه استفاده ازشیرخشک و مانند آن لازم نیست (آیت الله خامنه ای)
👈 زنى كه بچه شير مىدهد و شير او كم است؛ اگر روزه براى بچه یا برای خودش، ضرر دارد روزه بر او واجب نيست. اما بنابر احتیاط واجب، این حکم اختصاص به موردی دارد که شیر دادن بچّه، تنها همین راه را داشته باشد، امّا اگر راه دیگری برای شیر دادن بچّه باشد، مثلاً چند زن در شیر دادن او شرکت کنند، یا بتواند از شیرهای جایگزین مثل شیر خشک، کمک بگیرد، بنابر احتیاط واجب روزه نگرفتن برای چنین زنی جایز نیست؛ البتّه اگر دایۀ دیگری غیر مادر نباشد و خوردن شیر خشک (و مانند آن) برای کودک هرچند در آینده موجب ضرر قابل توجّه باشد، مانند نوزادی که در ماههای اول شیرخواریش باشد و خوردن شیر خشک سبب شود بعد از ماه رمضان از خوردن شیر مادر امتناع ورزد و این امر برای نوزاد ضرر قابل توجّه داشته باشد، در این صورت همانند حالت اوّل روزه نگرفته و به جایش قضا و فدیه ثابت میشود.(آیت الله سیستانی)
👈 زنانى كه بچه شير مىدهند، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آنها و ناراحتى بچه شود یا برای خودشان ضرر داشته باشد؛ روزه بر آنها واجب نيست [و] اگر كسى پيدا شود كه بدون اجرت، بچه را شير دهد يا شخصى پيدا شود كه اجرت دايه را بىمنت بپردازد، در اين صورت روزه گرفتن واجب است.همچنین اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد باید روزه بگیرد(آیت الله مکارم)
📚العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی موارد الجواز الفطار، الخامس؛توضيح المسائل مراجع، ج1، ص957، م1729؛ خامنه ای،رساله نماز و روزه، م۹۵۵؛ اختلاف فتاوی ارسالی سال 99از طرف دفتر معظم له ؛توضیح المسائل جامع، ج2، م205؛مکارم،توضیح المسائل م1454و1455،سایت معظم له
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=259036 ،
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸
#منبر_رمضان6
#اختصاصی_بانوان6
🌺یکی دیگرازشروط حیض این است که زن
یائسه نباشد.
🌺نظر مراجع تقلید در سن یائسگی زنان
✅زنان غیر سیده بعد از 50 سالگی، و زنان سیده بعد از 60 سالگی یائسه میشوند. (حضرت امام)۱
در تعیین حد دقیق سن یائسگی بانوان جای تأمل است و آنها مي توانند به مجتهد جامعالشرایطی که فتوای مشخصی دارد مراجعه نمایند. (امام خامنه ای)۲
🌷تبصره1: منظور از اینکه ایشان می فرمایند جای تامل است عبارتست از اینکه چنانچه به مجتهد اعلم بعد ایشان رجوع
نشود، زنان مطلقا (قرشیه و غیر قرشیه)بعد از 50 سالگی
چنانچه خونی ببینند (که شرعا قبل از 50 سالگی محکوم به حیضیّت بوده)نسبت به همان خون بنابر احتیاط واجب بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمایند؛ و در
صورتیکه خون ازده روز تجاوز کرد و صاحب وقت و عددمعینی است به میزان خونی که در وقت و به عدد دیده است
جمع بین تروك حائض و اعمال استحاضه کند و در بیشتر از آن عمل به استحاضه نماید.
🌷تبصره 2: در خصوص سن یائسگی طبق نظر امام خامنه ای آیا رجوع به فالاعلم در تمام موارد خون است و یا فقط در خصوص سن یائسگی است؟ پاسخ: در تمام موارد رجوع شود مثل نقاء متخلل و ... .اما در سایر موارد مثل حکم
استحاضه وتشخیص وملاک درانواع استحاضه مطابق با نظر امام خامنه ای عمل می شود.
-
✅زنان مطلقا (سیده یا غیرسیده) بعد از تمام شدن 60 سال یائسه میشوند. (آیت الله سیستانی) ۳(سن یائسگی برای وجوب نگه داشتن عده: در صورتی که خانم بعد از گذشت 50 سال قمری خونریزی او قطع شود و نا امید از دیدن خون باشد عده ندارد.)۴
✅خانم در سن پنجاه سالگی غالبا خون عادت ماهیانه نمی بیند و اگر خون مشکوکی ببیند حیض نیست ولی اگر بعد از این سن خونی با تمام شرایط و صفات حیض ببیند حیض است. (آیت الله مکارم)۵
نکته: 50 سال قمری تقریبا 48 سال شمسی و 6 ماه است. (آیت الله مکارم)۶
✅شک در یائسگی
خانمی که شک دارد به سن یائسگی رسیده است یا خیر، باید بنا را بگذارد بر اینکه یائسه نشده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)۷
منابع:
۱_ توضیح المسایل مراجع، ج1، م435
۲_استفتائات، امام خامنه ای ، آرشیو، سایت www.lider.ir ، شماره 612638 و اجوب الاستفتائات سوال 216. اجوبه الاستفتائات سوال 216.؛ احکام بانوان، ج2، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا، ص23.
۳_منهاجالصالحین، ج1، کتاب الطهاره، غسل الحیض، الفصل الثانی،قبل از م214. لازم به ذكر است نظر ايشان در سن يائسگي در مبحث عده متفاوت است.
۴_توضیح المسائل جامع جلد اول، پاورقی مسأله 488
۵_توضيح المسائل، مكارم، ص83، م428.
۶_توضیح المسائل، پاورقی مساله 428؛
۷_العروهالوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص 243. توضیحالمسائل مراجع، ج1، م439 ؛
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان7
#مشترک_بانوان_آقایان7
❤️❤️حکم روزه افراد سالمند
⁉️ آیا روزه برای افراد سالمند واجب است ؟
⁉️در صورتی که معاف از روزه باشند آیا قضا و فدیه هم دارد ؟
👈 كسى كه به واسطۀ پيرى نمىتواند روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقت) بايد براى هر روز يك مد كه تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد و درصورت توانایی بدون مشقت، بنابر احتیاط واجب باید قضا کند.
(امام خمینی)
👈پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.(آیت الله خامنه ای)
👈 بر پیرمرد یا پیرزنی که روزه گرفتن به سبب پیری، برای وی ممکن نیست یا سختی فوقالعاده ای دارد که معمولاً تحمّل نمیشود، روزه واجب نیست و در صورت دوّم (سختی فوقالعاده) باید برای هر روز یک مُدّ طعام (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد و در صورت توانایی بدون مشقت، احتیاط مستحب است که قضا کند.(آیت الله سیستانی)
👈مرد و زن پير، که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند، ولى بايد براى هر روز يک مد (تقريباً 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاى گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اى باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود و در صورت توانایی بدون مشقت بنابر احتیاط واجب قضا کند. (آیت الله مکارم)
📚امام خمینی، توضيح المسائل مراجع، ج1، ص955، م1725؛
خامنه ای، رساله نماز و روزه، م958؛ سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج2، م199؛مکارم ،توضیح المسائل،م1450
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان7
#اختصاصی_بانوان7
✅ حداقل و حداکثر حیض
🌺حداقلِ حیض چند روز است؟1
🌷- حداقل آن سه روز است؛ بنابراین اگر خون زن حتی به مقدار مختصری (مثال یک ساعت) از سه روز کمتر باشد،
حیض نیست. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌺حداکثر حیض چند روز است؟
- حداکثر آن ده روز است. پس اگر خانمی بیشتر از ده روز خون ببیند، قطعاً بخشی از این خونها حیض نیست؛
بنابراین بر او لازم است که بررسی کند تا خون حیض را از غیر آن تشخیص دهد که بتواند بر طبق وظایفش
عمل کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌺منظور از روز در محاسبه
حداقل و حداکثر حیض:2
🌷- فاصله بین طلوع فجر تا غروب است؛ بنابراین اگـر خانمی از طلوع فجـر روز اول تا غـروب روز سـوم، پشت سر
هم خون ببیند، خون او حیض است. (حضرت امام، آیت الله مکارم)
🌷- فاصله بین طلوع آفتاب تا غروب است؛ بنابراین اگـر خانمی از طلوع آفتاب روز اول تا غـروب روز سـوم، پشت سر
هم خون ببیند، خون او حیض است. (امام خامنه ای)
🌷- در اینکه پایان روز غروب آفتاب است یا مغرب مساله محل اشکال است و مقتضای احتیاط در این مورد ترک
نشود. بنابراین خانمی که از اذان صبح تاغروب آفتاب خون دیده و تا مغرب ادامه پیدا نکرده است، در اینکه خون
استحاضه است یا حیض محل اشکال است، چنانچه در این ایام نماز نخوانده، بنابراحتیاط واجب باید نمازها را قضا
کند. (آیت الله سیستانی)
تبصره: ناگفته نماند که بعضی از مراجع عظام مانند حضرت امام (ره)پایان وقت نماز ظهرین را مغرب میدانند؛
لیکن در این بحث تصریح به غروب دارند
1، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م6 توضیح المسائل مراجع، ج1، ص254، م440. امام خامنه ای، شماره استفتاء: 395381 تاریخ استفتاء: 07/09/1392
2، توضیح المسائل جامع، سیستانی، م،478، و پاورقی مساله 495 رساله جامع 4 جلدی, توضیح المسائل مراجع، ج1، م443، تحریرالوسیله، فصل فی دم الحیض،
م10؛ اجوبه االستفتائات سایت، س: 218.
🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh