﷽
🔳احکام منبر🔳
#احکام_عزاداری
#نذر_عزاداری
🖤🖤 نذر زن از پول خودش
⁉️یکی از مسائلی که در احکام نذر مطرح است، حکم نذر زن بدون اذن شوهر است خصوصا نذر زن در اموال خودش به این معنی که آیا زن می تواند از پول و درآمد خودش نذر کند؟ یا نیاز به اذن و اجازه شوهر دارد؟
🔹قبل از پرداختن به مساله نذر زن باید به این نکته توجه داشت که اگر نذر زن از مال شوهرش است، روشن است که بدون اذن شوهر چنین نذری نافذ نیست.
🔹مساله دیگر این است که اگر زن صیغه شرعی نذر را نخوانده باشد، نذر محقق نشده و شرعا تکلیفی ندارد.
(در مبحث قبل به آن پرداخته شد)
🔹اینکه مردم فکر می کنند اگر نذر کنند خیلی خوب است و ... چنین چیزی نداریم بلکه نذر طبق نظر بعضی از فقها مکروه است.۱
❇️ حکم شرعی نذر زن
👈نذر زن بدون اذن شوهر باطل است. امام خمینی ۲
👈اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد بنابر احتیاط واجب باطل است، البته معنی آن این نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد بلکه بدین معناست که نذر او واجب الوفاء نیست.
آیت الله خامنه ای۳
🟢 نکته ... نکته 🔻
در فتوای امام خامنه ای منظور از همراه شوهر باشد دسترسی به اذن است.
👈صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدی شوهر، محلّ اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج
، زکات، صدقه
، احسان به پدر و مادر
و صله ارحام صحیح است و نیاز به اجازه شوهر ندارد، و فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب.
البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کند که حجّ مستحبی انجام دهد یا به طور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد، در
صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود. آیت الله سیستانی۴
👈نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.آیت الله مکارم۵
📚۱-العروة الوثقی،ج۲،ص۳۴۲،فصل فی الحج الواجب بالنذرو العهد و الیمین ، سایت ادمین ،شماره استفتاء ۵۴۴۸۰۴،توضیح المسائل جامع، ج۲،م۱۱۸۲
۲-استفتائات امام ، ج۲،س۱۰و ۱۱
۳-رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 ص273و 274
،سایت ادمین شماره استفتاء 406844 :تاریخ استفتاء: ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
۴-رساله جامع،آیت الله سیستانی، ج۲،م۱۲۰۳
۵-توضیح المسائل آیت الله مکارم، م ۲۲۷۷
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔳احکام منبر🔳
#احکام_نذر
#شرایط_نذر
🖤🖤مقدور بودن متعلق نذر
✍️تحقق نذر شرعی،شرایطی دارد
یکی از آن شرایط مقدور بودن چیزی است که انسان آن را نذر کند.مثلا کسى که نمى تواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست.۱
⁉️گاهی ممکن است نذر کننده زمان خواندن صیغه نذر توانایی انجام آن را داشته باشد ولی هنگام اداء نذر(که زمانش موقت و معین بوده)قدرت انجام آن را نداشته باشد آیا نذر او منحل می شود؟
👈امام خمینی و آیتالله خامنهای
اگر ناذر از نذرش در وقت آن در صورتی که موقت باشد و در هر وقت اگر مطلق باشد، عاجز شود، نذرش منحل میشود و چیزی بر او واجب نیست؛ اما اگر نذر او روزه بوده و از روزه گرفتن عاجز شده بنابر اقوی برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.۲
👈آیت الله سیستانی
اگر ناذر از نذرش در وقت آن در صورتی که موقت باشد؛ و در هر وقت اگر مطلق باشد، عاجز شود، نذرش منحل میشود و چیزی بر او نیست به جز موردی که نذر روزه کند که اگر از انجام نذر عاجز شد احتیاط واجب آن است که یا به جای هر روز 750 گرم غذا به فقیری صدقه یا 1/5 کیلو به فقیر بدهد که به جای او روزه بگیرد.۳
👈آیتالله مکارم
اگر قادر به ادای نذر نباشد در این صورت باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک یا شبیه آن باشد انجام دهد و اگر اصلا قادر به انجام دادن آن نیست از او ساقط میشود.۴
📚۱-توضیح المسائل مراجع م ،2647 رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 ص273 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج،2 مساله ،1192، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مساله 2280
۲-حضرت امام تحریرالوسیله، ج،2 ص،123 م24 دارالعلم؛ امام خامنه ای، رساله آموزشی ج،2 عجز ناذر از انجام منذور رساله منتخب الاحکام، ص ،463 با استفاده از م 21
۳-آیت الله سیستانی منهاج الصالحین، ج،3 ص،232 م711؛
۴- آیت الله مکارم، احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص،138 م498؛ سایت استفتائات جامعةالزهرا:
4441http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartablighآر
احکام فقهی مبتلا در اربعین.pdf
1.46M
#اربعین
#احکام_اربعین
#امام_حسین
👈در این جزوه احکام مبتلابه اربعین در باب نماز مسافر و ... که مرتبط با اربعین حضرت سیدالشهداع است، جمعآوری شده است.
امیدواریم گامی در راستای ترویج معارف اهلبیت ع باشد.
🏴 #ماه_صفر
📝 #محتوای_تبلیغی
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
﷽
🔳احکام منبر🔳
#احکام_نذر
#مسائل_نذر
✍️در مباحث گذشته راجع به نذر نکاتی بیان شد.
در ادامه برخی از سوالات و مسائل مبتلیبه که مرتبط با این ایام است؛ ذکر شدهاست.
⁉️شخصی نذر كرده پیاده به زیارت برود؛ اگر از پیمودن تمام مسیر عاجز باشد ولی بخشی از آن را می تواند پیاده برود حکم چیست؟
👈امام خمینی
اگر برای کسی که پیاده رفتن را نذر نموده، در قسمتی از راه ـ نه قسمت دیگر ـ عجز عارض شود، احتیاط واجب اگر اقوی نباشد ، آن است که به اندازۀ توانایی اش پیاده برود و در قسمت دیگر سوار شود.۱
👈 آیتالله سیستانی
اگر فردی نذر کند در زمان معیّنی پیاده به زیارت یکی از امامان علیهم السلام یا حج برود، در صورتی که از پیاده رفتن در مقداری از راه ناتوان شود، نسبت به همان مقدار می تواند مسیر راه را سواره طیّ نماید و احتیاط واجب آن است که هر مقدار از راه را که می تواند پیاده برود. ۲
⁉️اگر كسى نذر كند كه زیارت عاشورا بخواند، آیا باید با صد لعن و صد سلام بخواند یا بدون آن نیز كافى است؟
👈 آیتالله خامنهای
اگر متعلق نذر او خواندن زیارت عاشورا بوده است بدون اینکه این موارد را قید کند، میتواند بدون صد لعن و صد سلام هم بخواند.۳
👈آیتالله مکارم
اگر نذر او مطلق بوده، باید صد لعن و صد سلام را بخواند ولى اگر نذرش اعم بوده (اعمّ از صد لعن و صد سلام، یا یک لعن و یک سلام) در این صورت هر کدام را انجام دهد؛ کافى است.۴
⁉️اگر نذر كند به زیارت برود تکلیف چیست؟
👈 امام خمینی و آیتالله سیستانی
فقط اگر به آنجا برود و نزد آن امام و یا شخص صالح حاضر شود و سلام بدهد کافی است و غسل زیارت و نماز زیارت (اگر به طور خاص آنها را در نذر ذکر نکرده باشد؛) واجب نیست.۵
👈آیت الله مکارم
کسى که نذر کرده زیارت برود ولى غسل زیارت و نماز آن را نذر نکرده، لازم نیست آنها را به جا آورد.۶
📚۱-تحریرالوسیله، احکام نذر، م،18
۲-منهاج الصالحین، النذور، م.726 توضیح المسائل جامع، ج،2 م.1213
۳-سایت ادمین،استفتاء خصوصی ،شماره استفتاء 751666
۴-استفتائات مکارم،ج2،س1250
۵-تحریر الوسیله،ج2،احکام نذر،م15
منهاج الصالحین سیستانی،ج3،م 723
۶-توضیح المسائل،مکارم،م2193
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#رقیه
#دختر_امام_حسین
آیا امام حسین علیه السلام دختری به نام رقیه داشتهاند؟
👈در کانال استاد محقق حجت الاسلام و المسلمین جناب سید جواد شبیری پژوهشی نو در باب حضرت رقیه ذکر شده که مطالعه آن در این ایام خالی از لطف نیست.
با کانال معارف یار همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
متن زیر را با دقت بخوانید👇👇
#حضرت_رقیه
#دختر_امام_حسین
محمدصادق_ابوالحسنی
1⃣ یکی از موضوعات جنجالی در تاریخ عاشورا، بحث وجود یا عدم وجود دختر خردسالی برای امام حسین علیه السلام است که در شام به شهادت رسید. چنانکه پیشتر بدان اشارت رفت، قدیمیترین سندی که از وجود دختری به نام حضرت رقیه برای امام حسین (علیهماالسلام) حکایت میکند، کتاب لباب الانساب از بیهقی مشهور به ابن فندق است؛ وی رجالی و مورخ پرآوازه شیعی قرن پنجم و ششم هجری میباشد. ابن فندق در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه سلام الله علیها را ذکر میکند. نسخه چاپی این کتاب در دهه ۸۰، راهی بازار شد و جو سنگینی را که در انکار آن حضرت به راه افتاده بود شکست و مستند تاریخی جدیتری را پیش دید محققین نهاد. نسخه خطی لباب الانساب قبلا در همین کانال منتشر شد و البته هنوز بحثهایی درباره آن طرح میشود
2⃣ جستجو همچنان استمرار داشت مثلا چندی قبل، برخی از پژوهشگران ادعا کردند: "به تازگی به کتاب تاریخی کنز الغرائب فی قصص العجائب (نگارش: ۸۸۲ق) اثر مذمکینی در کتابخانه ملی فرانسه (نسخه ش ۱۹۹) دست یافتند که در آن کتاب مصیبت حضرت رقیه به عنوان دخت سالار شهیدان (ع) آمده است. روضه الشهدای کاشفی نیز روضه حضرت رقیه (س) را از همین ماخذ روایت میکند".
3⃣ در اینجا سه نکته باقی ماند:
▫️ اولاً: لباب الانسابِ مرحوم بیهقی چون اثر یک رجالی شاخص قرن ششم است، اهمیتی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی دارد. معالوصف، در آن فقط نام و نسبت حضرت آمده و به روضه ایشان نپرداخته.
▫️ثانیاً: تا سالها کهنترین سند روضه حضرت رقیه (س)، کتاب "کامل بهائی" از عماد الدین طبری (م حدود ۷۰۰ق) قلمداد میشد. کتاب مزبور، چون از آثار قرن هفتم ق بود و پژوهشگران امروزی بیشتر دنبال منابع پیش از قرن هفتم هستند، مورد بیاعتنایی قرار میگرفت.
▫️ثالثاً: ماخذ و منبع اصلی آثاری چون "کامل بهائی" و "کنز الغرائب"، کتاب "الحاوِيَةُ فِي مَذَمّاتِ مُعاوِيه يا مَثالِبُ بنياُمَيَّة" نوشتة قاسم بن محمد بن احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) است که مربوط به قرن پنجم بوده و اکنون اصل آن در دسترس ما نیست.
4⃣ خوشبختانه در فرایند یکی از تازهترین جستجوهای پژوهشی، نسخهای گرانسنگ و نایاب از یکی از کتابهای مأمونی فراچنگ آمده که نامش السنی فی قتل أولاد النبی (ص) است وماجرای شهادت حضرت رقیه (علیها سلام) در آن ثبت است. نسخه خطی مزبور از جمله نسخ مهم کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه میباشد. بنابراین، هر چند کتاب مثالب معاویه را نداریم ولی کتاب دیگر مامونی - که موضوعش تناسب بیشتری دارد - در اختیار قرار گرفته و قدمت اسناد مرتبط با شهادت حضرت رقیه علیها سلام را تا قرن پنجم هجری به سینه تاریخ میسپارد.
5⃣ در ص 104 نسخه خطی مزبور آمده:
▪️«انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
▫️ترجمه: هنگامی که یزید خاندان پیامبر را در یکی از خانه ها ساکن کرد در میان آنها دختری چهارساله وجود داشت که خیلی برای دیدار پدرش مشتاق بود ولی [شهادت پدرش] را از او مخفی کرده بودند،... شبی از خواب بیدار شد و گفت: ای مادرم من پدرم را در خواب دیدم... پدرم کجاست؟ پس همه زنان شیون و فریاد کردند. یزید از صدای گریه زنان بیدار شد و شخصی را فرستاد تا علت این سروصدا را از آنها بپرسد، زنان جریان را برای او تعریف کردند که این دختر پدرش را در خواب دیده است. وقتی این خبر به یزید رسید، آن ملعون دستور داد که سر پدرش را در دامن آن کودک بگذارند. پس وقتی این کار را کردند دختر فریاد زد: این کیست؟ به او گفتند: سر پدرت است. پس دختر بیتابی و گریه فراوانی کرد و از دنیا رفت.
6⃣ این سند، نسبت به نام دختر خردسال و نسبت او با امام حسین (ع) ساکت است. اما ماجرا، دقیقا مطابق جریان شهادت حضرت رقیه (س) میباشد. لذا در یک فرایند علمی، با ضمیمهکردن سایر اسناد حضرت رقیه (س) + کرامات مسلم و استفاده از روش تجمیع ظنون، به نتیجه قابل قبولی میرسیم.
ضمناً برخی اصرار داشتند که مامونی حضرت رقیه (س) را دختر اصحاب معرفی کرده که این سند هرگز چنین نیست
💥با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین رسول چگینی در ادامه عین سند را میبینید.
با کانال معارف یار همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#حضرت_رقیه
#دختر_امام_حسین
جدیدترین سند مرتبط با شهادت حضرت رقیه (س)
👈 از روی نسخه نایاب کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه | قرن پنجم هجری قمری
▪️قاسم بن محمد بن احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) در السنی فی قتل أولاد النبی (ص) مینویسد:
1⃣ «انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
📚نسخه خطی السنی فی قتل أولاد النبی (ص) تألیف مأمونی صاحب الحاویة، کتابخانه سلیمیه ادرنه ترکیه، ص 104.
💥با تشکر از حجتالاسلام رسول چگینی
با کانال معارف یار همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔳احکام منبر🔳
#احکام_عزاداری
#نذر_عزاداری
✨حضرت صادق علیه السلام در روایتی نورانی در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهدا می فرمایند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة.
✨کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت سید الشهدا علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مىدارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مىفرماید و هزار درجه مرتبه اش را بالا مىبرد. (کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133)
✍ یکی از امور پسندیده و با فضیلت شرکت در پیاده روی اربعین است اما لازم است در این خصوص، احکام و مسائل مرتبط با آن نیز رعایت شود.
⁉️بسیاری از بانوان تمایل دارند در این سفر نورانی حضور پیدا کنند اما ممکن است همسرشان بنا به دلایلی نتوانند همراهی کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا بانوان برای چنین سفری نیاز به اذن و اجازه همسر دارند یا خیر؟ آیا فرزندان هم نیاز به اجازه والدین دارند ؟
🖤🖤مسافرت زن بدون اذن شوهر
🔹زنی که عقد دائم است، چنانچه بدون اذن شوهر از منزل خارج شود و سفری برود که بر او واجب نباشد:۱
👈امام خمینی و آیت الله سیستانی
سفر وی سفر گناه محسوب میشود و باید نمازش را کامل بخواند.
👈 آیت الله مکارم
بنا بر احتیاط واجب، نمازش را کامل بخواند.
🖤🖤 حکم سفر فرزند بدون اجازه والدین
👈امام خمینی ،آیات خامنه ای،سیستانی، مکارم
سفر فرزند بی اجازۀ والدین باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود.۲
🖤🖤حکم سفر فرزند با نهی والدین
اگر سفر بر فرزند واجب نباشد و این سفر باعث اذیت و آزار ایشان باشد:۳
👈 امام خمینی
باید نماز را کامل بخواند؛ هرچند او را از این سفر نهی نکرده باشند.
👈 آیت الله خامنه ای
اگر سفر موجب اذیت ایشان گردد، سفر معصیت محسوب شده و حکم سفر حرام را دارد.
👈آیت الله سیستانی
اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، حرام است و فرزند باید در آن سفر، نماز را کامل
بخواند هرچند نهی نکرده باشند.
👈 آیت الله مکارم
باید نماز را کامل بخواند.
📚۱-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم، قبل از م1295؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه
المسافر، الشرط الخامس، قبل از م27
۲-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم و م1295؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه المسافر،
الشرط الخامس.
۳-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم و م1295؛ ؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه
المسافر، الشرط الخامس؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 890215 تاریخ استفتاء: 16/04/1397
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_قرائت
#تکرار_اذکار_وسواس
✍امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ.
نماز وسیله تقرب و نزدیکی هر انسان با تقوا به خداوند است.
(الکافی ج3 ، ص265)
🔹یکی از مسائلی که در مورد قرائت نماز، لازم است مد نظر قرار بگیرد این است که نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد،دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید.ملاک صحت قرائت، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان
(عرب زبانان)آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.1
⁉️گاهی افراد در این مساله دچار حساسیت ودقتهای زیاد می شوند و در نماز برخی از اذکار و کلمات را تکرار می کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که حکم تکرار اذکار نماز از روی وسواس چه حکمی دارد؟
👈امام خمینی: اگر قسمتی از حمد و سوره و ذكرهای نماز را عمداً یا احتیاطاً چند مرتبه بگوید، اشكال ندارد ولی اگر به حد وسواس برسد و باز هم بگويد، بنابراحتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند.2
👈آیت الله خامنه ای: تکرار اذکار و قرائت در نماز از روی وسواس حرام نیست و نماز هم باطل نیست مشروط بر اینکه صورت نماز به هم نخورد.3
👈آیت الله سیستانی :هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا كلمهای، شک كند كه آن آیه یا كلمه را درست گفته یا نه، مثلاً شک كند كه «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» را درست گفته یا نه، میتواند به شک خود اعتنا نكند؛ ولی اگر آن آیه یا كلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشكال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک كند، میتواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تكرار نكند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست.4
👈آیت الله مکارم: هرگاه در آيه و يا ذکرى از نماز شک کند بايد آن را تکرار کند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نکند و اگر اعتنا کند نمازش اشکال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند.5
📚1-تحریر الوسیله، القول فی القراءة والذکر، م 13؛رساله آموزشی، درس41؛ توضیح الممسائل جامع، م1204؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 916
2-رساله مراجع،م 1016 و 1136
3-آیت الله خامنه ای، رساله نماز و روزه، م 207 و استفتاء شفاهی از معظم له(به نقل از حجت الاسلام رضایی،مسئول استفتائات)
4-توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، م1208
5- توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 924.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_نیت
#عدول_نیت
✍امام عسکری علیه السلام در روایتی گهربار می فرمایند:
«اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ»
از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى). همه دوستىها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید.(تحف العقول، ص 520 )
⁉️ آیا عدول از نماز واجب به مستحب جایز است ؟
گاهی اوقات فرد در حال خواندن نماز واجب است و بین نماز کاری برایش پیش می آید مثلا درب منزل را می زنند و او با این تصور که می تواند نیت نمازش را به مستحبی تغییر دهد، نماز را به مستحبی تغییر می دهد، در حالی که عدول و تغییر نیت نماز از واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است :
👈امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم: فقط در دو مورد جایز است:
اول: از نمـاز واجـب به نافله در ظهـر روز جمعـه؛ برای کسی که قرائت سوره ی جمعه را فرامـوش کرده و به جای آن
سوره ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است (امام خامنه ای :مستحب است) می تواند، از نماز واجـب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سورهی جمعه به جا آورد.
دوم: در جایی که شخص مشغول نماز باشد و نماز جماعت برپا شود و بترسد به جماعت نرسد، که در این صورت جایز
است نمازش را نافله قرار دهد ودر دو رکعتی سالم دهد تا به جماعت برسد.1
👈آیت الله سیستانی:
در دو مورد عدول جایز و مستحب است:
مورد اول آن است که در نماز ظهر جمعه از روی فراموشی در رکعت اول سوره ای غیر سوره جمعه را کامل بخواند و
بعد یادش بیاید می تواند نماز را به نافله عدول دهد و بعد از آن نماز واجبش را با سوره جمعه بخواند .
مورد دیگر اگر موقعی که نمازگزار مشغول نماز واجب سه رکعتی یا چهار رکعتی است، نماز جماعت بر پا شود، چنانچه
برگزاری نماز جماعت برای همان نمازی باشد که نمازگزار مشغول خواندن آن است و وارد قیام رکعت سوّم نشده،
مستحب است نیّت نماز واجبش را به مستحبی برگرداند و آن را به نیّت نماز مستحبی دو رکعتی تمام کند و خود را به
جماعت برساند امّا اگر نمازگزار برای رکعت سوّم ایستاده و به رکوع نرفته، بنابر احتیاط واجب، برگرداندن نیّت از نماز
واجب به نماز مستحبی صحیح نیست.
شایان ذکر است جایز بودن برگرداندن نیّت، شامل نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح نمی شود و مشروعیّت برگرداندن
نیّت از نماز دو رکعتی واجب به نماز دو رکعتی مستحبی ثابت نیست.2
📚 1- العروه الوثقی – فصل فی النیه م20 – الرابع – الخامس تحریر الوسیله، فصل فی النیه، م.12 مقام معظم رهبری، رساله آموزشی، ج،1 درس38
2-توضیح المسائل جامع، ج،1 م.1
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_نجاسات
#اعلام_نجاست
✍در روايت است از امام صادق عليه السلام كه ميفرمايند:
كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ. همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.(وسائل الشیعه ج3ص467)
⁉️ اگر ببینیم کسی چیز نجس یا متنجّسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند یا جایی از منزل او یا امثال آن نجس شده است، آیا واجب است به او اطلاع دهیم؟1
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس شده ایم
👈امام خمینی(ره): چنانچه صاحبش آن چیز را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند، مانند ظرف، واجب است نجس شدن آن را به او
بگوییم؛ بلکه چنانچه صاحبش آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى و طهارت واقعى است، استعمال مى کند؛ مثل وضو و غسل، در اینجا نیز بنابر احتیاط لازم، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ ولی اگر در کارى که شرط
آن طهارت ظاهرى است استعمال مى کند؛ مثل لباس نمازگزار یا در کاری که شرط آن طهارت نیست ؛ مثل
سوزاندن بنزین، در این نمونه ها گفتن به او واجب نیست.
👈آیت الله خامنه ای: اگر از وسائلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی است که اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود بنابر احتیاط واجب اطلاع لازم است در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست.
آیت الله سیستانی👈 لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید،به دو شرط: اوّل آنکه،طرف در معرض آن باشد که درمخالفت تکلیف شرعى واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند و اگر این چنین نباشد، لازم نیست بگوید. مثلا نجس بودن لباسى را که طرف با آن نماز مى خواند،لازم نیست به او بگوید؛زیرا پاک بودنلباس شرط واقعى نیست.دوّم آنکه، احتمال بدهد که طرف به گفتة او ترتیب اثر دهد و امّا اگر بداند که ترتیب اثر نمى دهد،گفتن لازم نیست.
آیت الله مکارم 👈در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب باید خبر دهد.
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس نشده ایم
مراجع تقلید 👈اعلام واجب نیست؛ بنابراین اگر ما ببینیم کسى چیز نجسى را مى خورد یا با لباس نجس نماز مى خواند، لازم نیست به او بگوییم.
📚1- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقى، ج1،فصل فی احکام النجاسه،مسئلة 32و35؛خامنه ای، أجوبة الاستفتائات، سؤال 282؛ رساله آموزشی، ج1،فصل دوم، درس9 و سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج1،اقتباس از مسئلة 141تا146، سایت آیت الله مکارم
http://www.makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/255313/
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#احکام
#کسوف_خسوف
🌝🌚وقت خواندن نماز آیات درکسوف و خسوف
🪐وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، چه زمانی است؟👇
🌛الف) ابتدای وقت آن
👈از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای،
مکارم، سیستانی)
🌜ب) انتهای وقت آن
👈بنابراحتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. ( امام خمینی ، آیت الله خامنه ای)
👈تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز
شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی)
👈وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم)
🌖کیفیت نیت در صورت تاخیر انداختن نماز آیات کسوف و خسوف
🪐اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با
چه نیتی بخواند؟👇
👈 باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای)
👈 نیت ادا مانعی ندارد. (آیات عظام مکارم، سیستانی)
🌕 🌙کیفیت نیت در صورت اتمام کسوف و خسوف
🪐اگر بعد از تمام شدن خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی، بخواهد نماز آیات را بخواند، باید چه نیتی
کند؟👇
👈 نماز را به نیت قضا بخواند . ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی)
🌗اگر بعد از اتمام کسوف وخسوف انسان متوجه شود آیا خواندن نماز آبات واجب است ؟
چنانچه تمام آن گرفته بوده باید قضای نماز آیات را بجا آورد و اگر مقداری از آن گرفته بوده قضا واجب نیست.
( امام خمینی ،آیات خامنه ای ،سیستانی و مکارم)
👀 نکته:
اگر تمام خورشید یا ماه گرفته باشد و مکلف عمدا نماز نخوانده باشد، بنا براحتیاط واجب برای قضای نماز آیات
غسل نموده و سپس نماز آیات را به نیت قضا بخواند . (آیت الله سیستانی)
📚 توضیح المسائل مراجع ،ج1، م1495و 1496 ،سایت ادمین امام خامنه ای، سوالت سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره .1052067
،تحریر ،ج 1،م 4،عروة الوثقی،ج ، 1ص، 618،فصل فی صلاة الایات،
منهاج الصالحین ،ج ،1صلاة الایات ،م703
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh