نماز آیات
برخی گمان میکنند که خورشید یا ماه باید به صورت کامل بگیرد تا نماز آیات واجب گردد؛ درحالیکه با گرفتن قسمتی از خورشید یا ماه نیز نماز آیات واجب میشود.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز در حال راه رفتن
بر خلاف تصور بسیاری از مردم، میتوان نماز مستحبی را در حال حرکت خواند!
‼️چه فرصتها و توفیقاتی که از دست میرود!!
💠 نمازهای مستحبی را میتوان در حال راه رفتن یا هنگام سوار بودن بر وسیلۀ نقلیه خواند. در این صورت، لازم نیست که رو به قبله بودن رعایت شود و حتی میتوان رکوع و سجود را با اشاره انجام داد.
📚منبع: رساله امام ره و سایر مراجع بخش احکام قبله
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قضای غسل جمعه
با وجود تأکید فراوان بر غسل جمعه، اما چه بسیار افرادی که از این مستحب مهم، غفلت میکنند و از برکات دنیوی و اخروی آن محروم میمانند.
💠 غسل جمعه بهقدری اهمیت دارد که طبق روایات و نظر همه مراجع تقلید، میتوان قضای آن را در "روز شنبه"، از صبح تا غروب بهجا آورد.
📚 منبع:رساله مراجع، بخش غسلهای مستحبی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⛔️نماز خواندن بصورت فرادی هنگام جماعت
🔻برخی افراد، هنگام برپایی نماز جماعت، نماز خود را بصورت فرادی اقامه می کنند؛ در حالی که اگر این عمل، عدالت امام جماعت را زیر سؤال ببرد یا موجب هتک جماعت شود، جایز نیست!
✅نظر مراجع:
🔹آیتالله خامنهای: افرادی که هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی میکنند، اگر این عمل تضعیف نماز جماعت و اهانت و بیاحترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند محسوب شود جایز نیست.
🔸آیت الله مکارم: در صورتى كه هتك جماعت يا توهين به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست، و نماز اشکال دارد. در غير اين صورت ( موارد خاص مانند مسافرین در مساجد بین راهی یا کسبه که عجله دارند و در عرف هتک و توهین برداشت نمی شود ) اشكالى ندارد.
🔹آیت الله سیستانی: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده وعدالت وى را زیر سؤال ببرد و او مستحق چنین هتکى نباشد حرام است . ولى نمازش صحیح است. ولی اگر چنین چیز متعارف باشد که یک بخش مسجد نماز جماعت می خوانند و بخش دیگر نماز فرادا، خواندن نماز فرادا اشکال ندارد.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جراحی زیبایی
برخی برای جراحی زیبایی به پزشک نامحرمی که تخصص بالاتری دارد، مراجعه میکنند و این کار را مشروع و جایز میدانند؛ درحالیکه عمل جراحی زیبایی، درمان محسوب نمیشود و نگاه کردن و لمس توسط نامحرم برای این منظور حرام است؛ مگر در مواردیکه برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
📚 رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌این باور اشتباهه که گریه کردن حال آدم رو بدتر میکنه... اگه گریه خودت رو به این گریه 👆 گره زدی، نه تنها حالت خوب میشه و سبک میشی ،بلکه گریه خودت رو هم ارزشمند میکنی !
✅ هر وقت دلت از زمانه گرفت و از ادامه دادن خسته شدی، دلت رو با سخنان حکیمانه نیرو ببخش...
👌 متنهای زیبا، کلیپ و صوتهای ناب در سرای حکمت 👇
https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
توقع نابجا
بعضى توقع دارند كه هرچه گفتند فوراً عمل شود. آنها به خاطر توقعى كه دارند، امر به معروف و نهى از منكر نمىكنند و مىگويند: «نگرانيم كه به گفتۀ ما عمل نشود.»
اين گونه افراد توقع نابجايى دارند؛ زيرا مگر مردم همۀ سخنان انبيا و امامان معصوم را گوش دادند؟ ما بايد مسائل را نسبى و درصدى بررسى كنيم و اگر به تمام اهداف نرسيديم: به همان چند درصد قانع شويم.
💠 حضرت رسول اكرم (ص) به حضرت على (ع) فرمود : «به خدا سوگند كه اگر حتى يك نفر را خداوند توسط تو هدايت كند، براى تو از آنچه خورشيد بر او مىتابد، بهتر است.»
در اين حديث، پيامبر عزيز به هدايت يك نفر نيز قانع است.
💠 نمونۀ ديگر از توقع نابجا آن است كه مىخواهد همين امروز و همين الان در كمال رفاه و آسايش با حفظ همه شؤون و عزّت، آن هم با يك تذكر كار انجام شود و اگر به يكى از مسائل فوق ضربهاى وارد شود، مىگويد: «من وظيفهاى ندارم!»
📚 امر به معروف و نهی از منکر (قرائتی)
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇 آخرالزمان است و وقت جدایی
حق از باطل...
❌ما چگونه زندگی میکنیم و جز کدام
گروه هستیم؟ گروه حق یا گروه باطل؟!
#امام_زمان
#انتظار
#جمعه
👇👇👇
@sarayehekmaatt
پوشاندن پا در مقابل نامحرم
بعضی از بانوان، گمان میکنند پیدا بودن پا در مقابل نامحرم اشکالی ندارد؛ لذا بدون جوراب در مقابل نامحرم حاضر میشوند؛ در حالی که از نظر تمام مراجع، پوشاندن تمام پا برای زنان، در مقابل نامحرم واجب است؛ همانطور که پوشاندن موی سر برای آنها در برابر نامحرم واجب است.
تنها مورد استثناءِ پوشش برای بانوان در برابر نامحرم، وجه و کفین (صورت و دستها تا مچ) می باشد؛ (البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.)
⚠️نکته مهم:
پوشیدن جوراب هاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد، براى بانوان جایز نيست.
‼️ آیت الله مکارم، پوشاندن کف و روی پا در مقابل نامحرم را بنابراحتیاط واجب، لازم میدانند.
📚منابع:
سایت امام خمینی (ره)
سایت آیت الله مکارم
سایت آیت الله سیستانی
سایت مقام معظم رهبری
🔸 «برداشت های نادرست از احکام» 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز خواندن پشت به ضریح معصومین (ع)
برخی افراد، هنگام نمازخواندن در حرم معصومین (ع)، جلوتر از قبر امام (ع) و پشت به ضریح، به نماز میایستند؛ در حالی که بعضی مراجع این کار را جایز ندانستهاند و برخی، این عمل را موجب بطلان نماز می دانند.
✅نظر مراجع:
🔹آیت الله خامنه ای: نمازگزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد.
🔸آیت الله مکارم : شايسته است انسان رعايت ادب کند و جلوتر از قبر پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و امام(عليه السلام)، نماز نخواند و در صورتى که نماز خواندن هتک و بى احترامى باشد حرام است و نماز هم اشکال دارد، در غير اين صورت نماز باطل نيست.
🔹آیت الله بهجت: اگر بىاحترامى باشد، جايز نيست و در صورتى که بىادبى نسبت به آنها نباشد بنابر اظهر مکروه است، ولى احتياط مستحب آن است که به طور کلى از اين کار مخصوصا از جلوتر ايستادن اجتناب شود.
🔸آیت الله سیستانی: پشت کردن به قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در صورتیکه بیاحترامی و هتک حرمت به آنان محسوب شود، در نماز و غیر نماز حرام است و امّا چنانچه به دلیل فاصله زیاد یا وجود مانع مثل دیوار هتک و توهین محسوب نشود، اشکال ندارد؛ البتّه فاصله شدن صندوق شریف و پارچهای که روی آن انداختهاند یا ضریح مطهّر، برای برطرف شدن بی ادبی، کافی نیست؛ ولی در هر دو حال اگر قصد قربت حاصل شود، نماز صحیح است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شیوه صحیح نذر شرعی
مردم (به ویژه در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام)، نذرهای زیادی می کنند، ولی بسیاری از آنها نذر شرعی نیست!!
✅ برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود:
۱. صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.»
۲. چیزی را که نذر می کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست.
۳. کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد.
۴. نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند.
۵. در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود) بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد.
📚 منبع: ( @leader_ahkam )
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تجسس در حریم خصوصی دیگران
بعضی از افراد، به صفحه تلفن همراه کسی که در کنارشان نشسته نگاه میکنند و یا گوشی همسر و فرزندان خود را چک می کنند با این تصور که این کار اشکالی ندارد؛ در حالی که تلفن همراه نیز جزء حریم خصوصی افراد بوده و تجسس در حریم خصوصی دیگران، -چه حقیقی و چه مجازی- جایز نیست!
🔎پرسش: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
📌پاسخ: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
📚 منبع: ( www.leader.ir )
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔻به اطلاع همراهان گرامی می رساند برگزاری کلاس حفظ قرآن کریم ویژه خواهران، زیر نظر استاد خانم، بصورت تلفنی، فراهم شده است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمائید 👇
@Montazeer3130
سگ زینتی
برخی از افراد بین سگهای ولگرد در نجاست با سگهای زینتی و تربیت شده، تفاوت قائلند؛ در حالی که سگ نجس العین است، یعنی تمام بدنش نجس است و با شستن هم پاک نمی شود و تفاوتی هم بین سگ زینتی و غیر زینتی، سگ کوچک و بزرگ، سگ جیبی و مینیاتوری، سگ تربیت شده و... نیست.
🔹 استفتاء از دفتر آیت الله العظمی سیستانی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قبول امانت
بعضی از مردم، بهدلیل رودربایستی با طرف مقابل، بدون اینکه توانایی نگهداری از آن را داشته باشند، امانتی را قبول میکنند؛ در حالی که اگر انسان توانایی نگهداری از امانت را نداشته باشد، نباید آن را قبول کند!
✅ نظر مراجع
🔸حضرت امام (ره): كسى كه نمىتواند امانت را نگهدارى نمايد، بنابراحتياط واجب بايد قبول نكند؛ ولى اگر صاحب مال در نگهدارى آن عاجزتر باشد و كسى هم كه بهتر حفظ كند نباشد اين احتياط، واجب نيست.
🔹آیت الله مکارم:كسى كه توانايى نگهدارى امانت را ندارد، نبايد آن را قبول كند؛ ولى اگر صاحب مال در نگهدارى آن عاجزتر باشد و كسى هم كه بهتر حفظ كند وجود نداشته باشد، قبول كردن آن مانعى ندارد.
🔸آیت الله سیستانی: کسی که نمیتواند امانت را نگهداری نماید، در صورتی که امانتگذار ملتفت حال او نباشد، باید قبول نکند، و اگر قبول کرد و تلف شد، ضامن است.
📚منابع: رساله مراجع ، ج۲،ص۴۳۳، مسأله ۲۳۳۰ و سایت مراجع
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچهها به میهمانی
برخی از مردم هنگام رفتن به میهمانی، فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود میبرند؛ در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد.
💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز است و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١
١. استفتائات آیت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تداخل نمازها
عدهای از مردم، فکر میکنند نمیتوان یک نماز مستحبی را به دو نیت خواند! در حالی که در برخی از نمازهای مستحبی، میتوان نیت دو نماز کرد؛ مثلا میتوان در نافله مغرب نیت نماز غفیله هم نمود.
✅ نظر مراجع(بصورت پاسخ به استفتاء):
🔸آیت الله خامنه ای:
تداخل نماز غفیله در نافله مغرب (نیت هر دو در یک نماز)، صحیح است.
🔹آیت الله مکارم:
نافله مغرب ارجح است و می تواند نماز غفیله را به هر دو نیت به قصد رجاء بخواند و امید است ثواب هر دو داده شود.
🔸آیت الله بهجت:
اظهر جواز تداخل است در نماز غفيله و نافلهى مغرب (۱) و نيز هر مورد که تداخل وارد شده باشد، هم چنين است مثل نماز جعفر ـ عليهالسّلام ـ و نوافل ليل و نهار.
و در غير آن، تداخل، موافق اصل نيست و به قصد رجا مانعى ندارد؛ در حالى که قصد اصلى را بر يکى قرار مىدهد.
۱. جامع المسائل، ص ٢۴٩
📚منابع: سایت مراجع
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تمارض
گاهی اوقات دیده میشود که بازیکنان در بین مسابقات ورزشی ⚽️🏀 به قصد فریب داور، دست به تمارض میزنند و این را نشانه زرنگی 💪 خود میدانند!
در حالی که تمارض، خود نوعی دروغ عملی محسوب میشود و انجام آن جایز نیست.١
🔹 آیت الله مکارم: این کار خالی از اشکال نیست.٢
١. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
٢. سایت آيت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سجده شخص معذور بر روی مهر
بعضی از کسانی که وظیفهشان، نماز خواندن بهصورت نشسته است، بهجای اینکه مهر را با دست نگه داشته و پیشانی خود را روی مهر بگذارند، مهر را بالا آورده و به پیشانی خود می گذارند؛ در حالی که نمی دانند این کار، صحیح نیست❗️
✅ نظر مراجع تقلید
🔸آیت الله مکارم: باید مهر را با دست نگه دارد و پیشانی را بر آن بگذارد.
🔹آیت الله سیستانی: کسی که میتواند بنشیند، ولی نمیتواند پیشانی را بر زمین برساند، اگر بتواند به اندازهای خم شود که عرفاً سجده بر آن صدق کند، باید به آن مقدار خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی مکان بلندی گذاشته و پیشانی را بر آن بگذارد؛ ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را در صورت امکان بهطور معمول بر زمین بگذارد؛
البتّه اگر در این صورت، مکان بلندی نباشد که مُهر یا شیء دیگری که سجده بر آن صحیح است را روی آن قرار دهد و کسی هم نباشد که مثلاً مُهر را بلند کند و بگیرد تا آن شخص بر آن سجده نماید، باید مُهر یا شیء دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید.
🔸آیت الله بهجت: کسی که نمیتواند پیشانی رابه زمین برساند باید بهقدری که میتواند خم شود و مُهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید بنابر احتیاط کف دستها و زانوها و انگشتان پا را بهطور معمول به زمین بگذارد.
🔸استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری:
❓سوال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند اما از روی جهل، مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته است؛ آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟
✅ پاسخ: این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی
برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاهها و انجمنهای موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست.
💠 هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادیسازی کند، ترویج محسوب میشود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش مییابد.
‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقیدانهای متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز اینگونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١
١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797