eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ گریه بی فایده... عده ای از مردم اگرچه برای مصائب امام حسین علیه السلام گریه می کنند، اما توجهی به اهدافی که امام علیه السلام دنبال می کرد ندارند و یا بر خلاف اهداف ایشان عمل می کنند!! ▪️امام موسی صدر: «اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین علیه السلام تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به‌دشمنان کمک کنیم و به‌اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیش‌تر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاء‌الله که ما از این دسته نیستیم». @eteghadz
اقامه اقامه برای نمازهای واجب، گرچه مستحب است؛ ولی آنقدر اهمیت دارد که مراجع تقلید می‌فرمایند: می‌توان قبل از رکوع رکعت اول، نماز را شکست، ابتدا اقامه گفت و سپس نماز را آغاز کرد. اما بسیاری از نمازگزاران، اقامه نماز را نمی‌گویند! 🔹مساله : اگر پیش از آنکه به اندازه ی رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا اقامه نماز را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند. 📚 توضیح المسائل مراجع ج١ ص ۶۵۶ م ١١۶۴ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 @ahkamz http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔻به امام حسین شبیه شو! بعضی از افراد گمان می کنند محبت به سیدالشهداء علیه السلام، فقط در سینه زنی و گریه در جلسات روضه خلاصه می شود؛ در حالی که دوستی سیدالشهداء فقط صرف اشک ریختن و سینه زدن نیست. اگر آدم کسی را دوست داشته باشد، می‌خواهد شبیه او شود. این‌گونه نیست؟ ▪️علامه مصباح یزدی (ره) @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚰 وضو با آب مخصوص آشامیدن بسیاری از مردم گمان می کنند اگر از آبی که مخصوص آشامیدن است بردارند و علاوه بر خوردن، با آن وضو نیز بگیرند، اشکالی ندارد؛ در حالی که وضو با چنین آبی صحیح نیست! 💠 سؤال: روی بعضی از آب خوری ها نوشته شده است: آب برای آشامیدن است و این جا وضو نگیرید؛ من یک بطری آب برای استفاده در منزل برداشتم اما غیر از خوردن با آن آب وضو هم گرفتم، حکم وضو با چنین آبی چیست؟ ✅جواب : وضو با این آب صحیح نیست، ولی وضوهای گذشته، اگر از روی جهل و با قصد قربت انجام گرفته، صحیح است. 🌐منبع: استفتائات دفتر رهبری 🍃🍃🍃🍃 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⛔️نذر زن بدون اذن شوهر عده ای تصور می کنند زن می تواند بدون اجازه شوهر، از اموال خودش نذر نماید، در صورتی که برخی از مراجع بر این باورند که حتی در این‌صورت هم نذر زن، باید با اجازه شوهر باشد؛ وگرنه صحیح نخواهد بود! ✅ نظر مراجع 🔹آیت الله خامنه‌ای: اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد، باطل است. 🔹آیت الله بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست.(حتى در اموال خودش) 🔹آیت الله مکارم : اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد.(حتى در اموال خودش) 🔹آیت الله سیستانی: صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدی شوهر، محلّ اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج، زکات، صدقه، احسان به پدر و مادر و صلۀ ارحام صحیح است و نیاز به اجازه شوهر ندارد، و فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب. البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کند که حجّ مستحبی انجام دهد یا به‌طور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد، در صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود. ⚠️ نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که به فرموده مقام معظم رهبری، معنای لزوم اذن شوهر آن نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد؛ بلکه بدین معناست که نذر او واجب­ الوفاء نیست. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
۴ حکم برای نماز اول وقت!! برخی گمان می‌کنند نماز اول وقت، در هر شرایطی مستحب است؛ درحالی که اینگونه نیست و نماز اول وقت، چهار حکم می‌تواند داشته باشد... ١. واجب: مانند وقتی که شخص مدتی بعد از اذان بیهوش می‌شود و تا پایان وقت هم به هوش نمی‌آید؛ در این صورت نماز در اول وقت بر او واجب است. ٢. جایز نیست: مثل اینکه شخص در اول وقت در اعضای وضو، جبیره دارد، ولی قبل از پایان وقت، جبیره برطرف می‌شود و می‌تواند وضوی معمولی بگیرد؛ در این‌ صورت بنظر برخی مراجع، بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند اول وقت با وضوی جبیره نماز بخواند و باید تا برطرف شدن جبیره صبر کند و با وضوی معمولی نماز بخواند. ٣. ترک آن بهتر است: مثل وقتی که قرار است با مقداری تاخیر، نماز جماعت برپا شود؛ در این صورت بهتر است نماز فردای اول وقت ترک شود و نماز به جماعت خوانده شود ولو با تأخیر. ۴. مستحب: غیر از موارد فوق و دربسیاری از مواقع نماز اول وقت مستحب است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
پوشش نمازگزار برخی می‌پرسند خدا كه به همه مَحرم است، پس چرا در نماز، مردان و زنان بايد خود را بپوشانند؟ هميشه پوشيدن لباس به خاطر مَحرم و نامَحرمى نيست، بلكه گاهى پوشيدن لباس جنبه تكريم و ادب دارد. معمولاً افراد در خانۀ خود، لباس ساده مى‌پوشند ولى وقتى مهمان وارد خانه مى‌شود، به احترام مهمان، لباس كامل و مناسب مى‌پوشند و اگر قرار باشد در مجلس عروسى شركت كنند، لباس كامل‌ترى بر تن مى‌كنند. اين تغيير لباس‌ها، به خاطر ادب و احترام مهمانان مجالس است. حضور در محضر خداوند در حال نماز نيز مقتضى پوشيدن لباس مناسب و كامل است. 📚 تمثیلات ص۴٢ @akhlaghz
بیدارکردن برای نماز صبح بعضی از مؤمنین، بیدار کردن همسر و فرزندان را برای نماز صبح لازم نمی‌دانند و معتقدند آنها باید خودشان برای نماز بیدار شوند؛ درحالیکه بیدار کردن آنها با وجود شرایطی، لازم است! ✅ نظر مراجع 🔹آیت الله خامنه ای: اگر بیدار نکردن موجب سهل انگاری و سبک شمردن نماز باشد، باید آنها را بیدار کنید. 🔸 آیت الله مکارم: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند. بنابراین در صورتی که علم به رضایت او دارد، او را بیدار کند. همچنین اگر بیدار نکردن آنها باعث هتک و کم ارزش شدن نماز نزد آنها شود، باید آنها را بیدار کنند و اگر شبها زودتر بخوابند و غذای سبک و کمتری بخورند راحت تر بیدار می شوند. 🔹 آیت الله سیستانی: اگر مقتضای تربیت دینی باشد و بیدار نشدن فرزند بر اثر اهمال باشد، بیدار کردن ضروری می شود. 📚 استفتاء از دفتر مراجع 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سفر شخص بدهکار برخی با وجود اینکه به مردم بدهکارند به سفرهای زیارتی مثل اربعین مشرف می‌شوند؛ درحالی‌که اگر زمان پرداخت بدهی فرا رسیده باشد و طلبکار هم مطالبه کند، او باید ابتدا قرض خود را بپردازد. سؤال: فردی که به خویشان و یا دوستان بدهکار است، آیا می تواند به مشرف شود؟ جواب: اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به او مهلت برای پرداخت قرض بدهد اشکالی ندارد؛ و در صورتی که زمان أدای آن رسیده و بتواند بدهی خود را بدهد، و طلبکار هم مطالبه کند، اول قرض خود را پرداخت نماید. و اگر مکلف به قصد ترک واجب مثل نپرداختن دینی که وقت پرداختش رسیده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون این قصد سفر می‌رود، هرچند مستلزم ترک واجب می‌شود، نماز شکسته است. 📚منبع: (@leader_ahkam) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
واسطه شدن در صدقه برخی از مردم کمک کردن به نیازمندان و فقرا را دوست دارند، ولی به دلیل مشکلات مالی از این کار صرف نظر می کنند؛ در حالی که نه تنها صدقه دادن، بلکه واسطه شدن برای رساندن صدقه به دیگری نیز مستحب بوده و به همان میزان اجر و ثواب دارد. 💠 از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: کسی که صدقه شخصی را به نیازمندی برساند، مانند صدقه دهنده اجر دارد و اگر صدقه در دست چهل هزار نفر بچرخد و سپس به فقیر برسد، برای هر چهل هزار نفر اجر کامل است. 📚رساله آموزشی بخش صدقه 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
استاد : 🔹بعضي ها گمان ميكنند در دستگاه خدا هم ميشود زرنگي كرد؛ خيال ميكنند اگر يك نمازي بخوانند و روزه اي بگيرند و محاسن بگذارند و انگشتر عقيق دردست كنند ، اهل بهشت هستند و ديگر هركاري كردند مهم نيست! هرچقدر هم ظلم و ستم وناحقي بجا آورند ، مهم نيست! متاسفانه بعضي از متدينين ، اعمال نيك خود را با گناهان از بين ميبرند! تا از مسجد و هيئت به منزل مي آيد با همسر وفرزندان بدخلقي ميكند و تن آنها را ميلرزاند! به مومنين تهمت ميزند و غيبت ميكند! و... عزيزان سيئات با حسنات نميسازد و آن را از بين ميبرد! بايد خيلي مواظب اعمال خود باشيم. @akhlaghz
جراحی زیبایی برخی برای جراحی زیبایی به پزشک نامحرمی که تخصص بالاتری دارد، مراجعه می‌کنند و این کار را مشروع و جایز می‌دانند؛ درحالیکه عمل جراحی زیبایی، درمان محسوب نمی‌­شود و نگاه کردن و لمس توسط نامحرم برای این منظور حرام است؛ مگر در مواردی­که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد. 📚 رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اسماء متبرکه برخی از مردم اسماء متبرکه موجود در منزل را در کنار زباله‌ها و دورریزها قرار می‌دهند؛ در حالی که چنین کاری موجب هتک حرمت این اسما بوده و شرعا جایز نیست!! 🔹روش‌های از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه بدین شرح است: ١. داخل آب روان بیندازیم به شرطی که بی‌احترامی نشود. ٢. داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد، بیندازیم. ٣. داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشته‌ها پاک شوند. ۴. دفن کردن آن‌ها در جایی که بی‌احترامی به آن‌ها نشود. ۵. خمیر کردن آن‌ها درصورتی‌که بی‌احترامی نشود. ‼️ دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است، اشکال ندارد و گرنه راه خوبی نیست. 📚 منبع: رساله تخصصی فقه و احکام 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اندرز پنهانی برخی از روی دلسوزی و یا از سر انجام وظیفه، رفیق خود را در حضور دیگران ارشاد و نصیحت می کنند؛ غافل از اینکه نه‌تنها این پند و اندرز در او اثر نمی کند، بلکه موجب تحقیر و لکه‌دار شدن او می‌شود. 💠 امام عسکری علیه السلام: هر که برادر خود را پنهانی اندرز دهد، او را آراسته است و هر که در برابر دیگران موعظه اش کند، او را لکّه دار کرده است.۱ ۱.میزان الحکمه ۷۹۱۷ @akhlaghz
لباس شهرت امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیت‌های مختلف، لباس‌هایی با طرح، رنگ و مدل‌های بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر می‌شوند و این را حق و سلیقه خود می‌دانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است: ۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛ ۲. نازک و بدن نما نباشد؛ ۳. برجستگی‌های بدن را بپوشاند؛ ۴. لباس شهرت نباشد؛ ١ «پوشیدن لباس شهرت، چه برای مرد و چه برای زن، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. » ٢ در نتیجه تفاوتی میان لباس‌هایی که موجب شهرت می‌شود نیست؛ چه از نظر جنسی یا رنگ آن -تند و زننده- و چه ازنظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.٣ 🔹 پوشش این گونه، در روایات نیز نهی شده است. - پیامبراکرم صلی الله وعلیه وآله می‌فرمایند: کسی که در دنیا لباس شهرت بر تن کند، خداوند در روز قیامت بر او لباس خواری می‌پوشاند. ۴ - امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: برای خواری مرد همین بس که لباسی بر تن کند که سبب شهرت شود و بر مرکبی سوار شود که او را انگشت نما کند.۵ ١. لباس شهرت لباسی است که انسان را انگشت نما کند. ٢. توضیح المسائل، مسئله۸۴۵. ٣. احکام روابط زن و مرد، ص۹۱. ۴. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۴ ۵. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۳ 📚 منبع: احکام و آداب آرایشگری ص۴٨ http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اموال مساجد و حرم‌ها گاهی دیده می‌شود مردم اموال مساجد یا حرم‌ها را جهت تبرک یا به عنوان امانت با خود می‌برند تا توفیق زیارت مجدد یابند یا حاجتشان برآورده شود‌؛ در حالی که این کار جایز نیست و این اموال و وسائل باید به جای خود بازگردانده شود. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🖤 زیارت بسیاری از مردم، زیارت را مساوی با رساندن خود به ضریح و دست کشیدن و بوسیدن ضریح می دانند! لذا به هر زحمتی که شده و لو با اذیت و آزار دیگران خود را به ضریح امام (ع) رسانده تا زیارت انجام شود!!! ☑️ در حالی که زیارت، حضور در زیارتگاه معصومین علیهم السلام، سلام به آن بزرگواران و یا خواندن زیارتنامه است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💢انجام مستحبات به نیابت از افراد زنده بسیاری از مردم معتقدند فقط به نیابت از اموات می توان اعمال عبادی-اعم از واجب یا مستحب- را انجام داد؛ در صورتی که برخی مراجع، انجام اعمال مستحبی را به نیابت از فرد زنده، جایز می دانند! 💠نظر مراجع 🔹آیت‌الله مکارم: نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است. 🔹آیت الله خامنه‌ای: انجام نماز مستحبی به نیابت از شخص زنده جایز است، هر چند بهتر است نماز مستحبی را بدون قصد نیابت انجام دهید، و سپس ثواب آن را به شخص زنده مورد نظر، هدیه کنید. 🔹آیت الله سیستانی: نیابت از افراد زنده، در بعضی از مستحبات عبادی، مانند حج و عمره و طواف و نماز مربوط به آن از طرف کسی که در شهر مکّه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) و قبور امامان(ع) و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده می‌شود جایز است؛ بلکه نیابت از افراد زنده در همۀ مستحبات - رجاءً و بدون قصد ورود - جایز می‌باشد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز برخی از بانوان تصور می کنند رعایت حجاب در مقابل پسر بچه‌ای که نابالغ بوده و هنوز به سن تکلیف نرسیده است، لازم نیست‌؛ در صورتی که برخی از مراجع، رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز را بنابر احتیاط، واجب می‌دانند! ✅ نظر مراجع: 🔹آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است، ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است. 🔹آیت‌الله سیستانی: زن باید موی سر و بدن خود را ـ به جز صورت و دستها ـ از پسر بالغ نا محرم بپوشاند و احتیاط لازم آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال می رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند. 🔹آیت الله بهجت: زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام نبوده و قصد لذتى نيز در بين نباشد؛ بلکه احتياط واجب آن است که از پسر غير بالغ که خوب و بد را مى‌فهمد نيز خود را بپوشاند. 🔹آیت الله مکارم: احتياط مستحب آن است كه از پسر نابالغ كه خوب و بد را مى فهمد و به حدّى رسيده كه از مسائل جنسی آگاه و مورد نظر شهوانى است، پوشاند. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تربیت دینی فرزندان برخی از پدر و مادرها، نسبت به تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان کوتاهی می‌کنند و آن را صرفا وظیفه نهادهای دینی و فرهنگی می‌دانند؛ درحالی‌که این امر مهم، وظیفه شرعی والدین است و کوتاهی در آن جایز نیست. ✅ رسیدگی به امور تربیتی کودک و حفظ او از مفاسد عقیدتی و اخلاقی و از کارهایی که برای او یا دیگران مفسده یا ضرر قابل توجه دارد، شرعا وظیفه ولیّ کودک است و مادر نیز اگر حضانت کودک را به عهده بگیرد در این مورد مسئولیت شرعی دارد. در صورتی که پدر یا مادر در انجام وظایف شرعی خود نسبت به تربیت کودک کوتاهی کنند گنهکارند. منبع: @leader_ahkam 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا