eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
167 عکس
6 ویدیو
29 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️☘ مستثنیات ربا 🍁 👌 در چند مورد بنابر نظر مشهور {١} ربا دادن و گرفتن ، حرام محسوب نمی شود 👈 پدر و فرزند می توانند از یکدیگر ربا بگیرند و فرق ندارد فرزند ، پسر باشد یا دختر ، بالغ باشد یا نابالغ اما ربا بین مادر و فرزند جایز نیست . 👈 زن و شوهر می توانند از یکدیگر ربا بگیرند . 👈 مسلمان می تواند از کافری که در پناه اسلام است ربا بگیرد ولی مسلمان نمی تواند به کافر ربا بدهد {٢} . ...................... (١) : به جز سه بزرگوار ؛ آیات بزرگوار خوئی و تبریزی علیهما الرحمة : بنابر احتیاط واجب ربا بین پدر و فرزند و زن و شوهر جایز نمی باشد . آیةالله شبیری زنجانی حفظه الله : پدر می تواند از فرزند و شوهر از زن خود ربا بگیرد ولی بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر خود ربا نگیرد . 👀(٢) : توضیح المسائل مراجع ؛ مسأله ٢٠٨٠ 💦💥☔️💞 @ahkm1397
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍واگذاری امتیاز وام صحیح است یا خیر؟ ✅واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات اگر به معنای واقعی بخواهد صورت بگیرد به این معناست که صاحب امتیاز وام، امتیاز وام خودش را به متقاضی امتیاز انتقال دهد تا به بانک معرفی شود و بانک به شخص متقاضی امتیاز وام و خریدار امتیاز، وام را بدهد. ❌ واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات چنانچه خلاف مقررات بانک باشد، صحیح نیست. مثلا اگر وام ازدواج امتیازش مخصوص زوجین هست و از جهت مقررات بانکی قابل انتقال نیست، نمی توان آنرا به دیگری واگذار کرد. ✅ اگر واگذاری از جهت مقررات بانکی مجاز باشد، انتقال دهنده می تواند مبلغی را جهت انتقال وام بر اساس توافق طرفین بگیرد.مثلا متقاضی بگوید اگر امتیاز را به من انتقال بدهی فلان مبلغ به تو می دهم. 📚منابع: 🌱امام خامنه ای استفتائات، 🌱ایت الله مکام سایت معظم له، خرید و فروش امتیاز وام، 🌱 ایت الله سیستانی رساله جامع ج 4مساله 1489 @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍آیا تورم در احکام فقهی مالی ملاحظه می شود؟ ⁉️⁉️ 🔑امام خامنه ای: تورم مطلقا در محاسبه می شود مگر آنکه: ۱. در داد و ستد شرط عدم محاسبه تورم شده باشد. ۲. یا اینکه بنای طرفین بر محاسبه آن نباشد، مانند مبلغ قرض ضمن اجاره. نکته: معیار محاسبه مراجع قانونی اعلام نرخ تورم (، مرکز آمار و قوه قضاییه) می‌باشد. 📚 اجوبة الاستفتاءات، س۱۷۶۲ و ۱۸۱۶ و ۱۸۷۳ و ۱۸۷۶ و ۲۰۸۹. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔑 آیت الله سیستانی: مسئله سه صورت دارد: 1⃣ تورم در باب : اگر «پول رایجی» که غاصب به جهت از بین رفتن «مال قیمی مغصوب» در نزدش موظّف به پرداخت آن است با گذشت زمان تغییر کرده و تغییر پدید آمده، در ارزش مالی پول باشد، مثل اینکه در اثر «تورّم و کاهش »، ارزش مالی پول در روز پرداخت، کمتر از ارزش آن در زمان از بین رفتن مال غصب شده، ‌باشد، در این صورت غاصب باید علاوه بر پرداخت قیمتی که مال غصب شده در روز تلف داشته به صورت پول رایج، ‌کاهش ارزش پول مذکور را نیز بپردازد. شایان ذکر است که این حکم در جایی که مکلف مال قیمی متعلق خمس را مصرف کرده است نیز مطرح می شود و لازم است در زمان اداء را نیز بپردازد. 2⃣ تورم در باب دین: اگر فرد مبلغی «پول» از دیگری قرض بگیرد یا ثمن معاملۀ نسیه یا اجرت در عقد اجاره و مانند آن یا مهریّۀ زن به صورت «پول» و دین بر ذمّۀ فرد (بدهکار) باشد و در زمانی که بدهکار قصد دارد بدهی خود را به طلبکار بپردازد، ارزش پول کاهش یافته باشد، پرداخت همان مقدار اولیّه کافی است؛ ‌ مگر آنکه کاهش ارزش پول، فوق‌‌العاده زیاد باشد؛ مثلاً ارزش پول به اندازۀ یک بیستم مبلغ اولیّه شود؛ که در این صورت، پرداخت آن مبلغ، بنابر احتیاط واجب کافی نبوده و بنابر احتیاط لازم است با پرداخت مبلغ بیشتر با طلبکار کند و مناسب است طرفین برای مصالحۀ کاهش نسبی قدرت خرید در عموم کالاها و ارائۀ خدمات را در نظر بگیرند. 3⃣ تورم در باب خمس: در مواردی که افزایش قیمت کالای مخمّس یا در حکم مخمّس خمس دارد چنانچه این افزایش قیمت ناشی از تورّم باشد، ثبوت خمس در مورد آن محلّ اشکال است و بنابر احتیاط واجب احکام مربوط به ترقّی قیمت بر آن جاری می‌گردد و احتیاط مذکور در موردی است که افزایش قیمت جنس به مقداری باشد که با در نظر گرفتن نزول قیمت نقد رایج کشور و پایین آمدن با آن، ربح و سود بودنش از نظر عرف محرز نباشد. 📚 توضیح المسائل جامع، ج3، م911 و م1518 و ج2، م647) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔑 آیت الله مکارم: مسئله صورتهایی دارد: 1⃣ تورم و قرض الحسنه: در قرض الحسنه که با اختیار خود پول را برای چند سال قرض می¬دهد، و سالها بعد موعد پرداخت باشد یا بگوید هر وقت توانایی پیدا کردی بپرداز، نباید اضافه بگیرد. ولي چنانچه موعد پرداخت برسد و بدهکار، بدهي خود را نپردازد و ساليان طولاني بگذرد که با پرداخت همان مبلغ صدق اداي دين نکند تورّم محاسبه مي شود. 2⃣ تورم در مهریه: در مهريه معمولاً مانع براي طلب کردن موجود است، چرا که مطالبه مهریه معمول نیست و اگر مهريه را طلب کند نوعي کم ارزشي براي زن محسوب مي شود. بله اگر شوهر اقدام به پرداخت کند يا حاضر به پرداخت باشد و زن مطالبه نکند، محاسبه تورّم جايز نيست. 3⃣ محاسبه تورم در طلب: چنانچه می توانسته طلب خود را بگیرد و براي دريافت طلب خود اقدام نکرده بايد به همان قيمت قديم دستمزد پرداخت شود. ولي اگر نمی پرداخته و یا مانعی برای دریافت بوده بايد با توجّه به نرخ متوسط تورّم کل اجناس که هر سال توسط بانک مرکزي اعلام مي شود دستمزد او را بپردازد، چرا که اداي دين و برائت ذمّه امري است عرفي و عرف بايد بگويد با پرداخت اين مبلغ، بدهي پرداخت شده است. 📚 استفتائات سایت معظم له. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍📥 ارتباط با نامحرم اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: به‌طور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست. ✍ آیت الله سیستانی:‌ جایز نیست. ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود. ✍ آیت الله شبیری: هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود. 📚 استفتاء از سایت مراجع @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍📚 امامت جماعت توسط بانوان ❓سؤال: آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ ✅ جواب: 🔹 : امامت زن در نماز جماعت فقط برای زنان جایز است. 🔹 حضرت‌آیت‌الله : در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد. 🔹حضرت‌آیت‌الله : پیشنماز بودن زن برای زنان اشکالی ندارد. 🔹 حضرت‌آیت‌الله : امامت زن برای زنان در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند، مانع ندارد. 🔹 حضرت‌آیت‌الله : امامت زن برای زن صحیح است. 🔹 حضرت‌آیت‌الله : امامت زن بر زنان جایز است و بهتر است که در ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍چند نکته کوتاه درباره احکام دروغ 🔹دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعده‌ای بدهد که  همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند. 🔹دروغ تنها با زبان نیست بلکه اگر کسی دروغی را بنویسید یا اشاره کند یا از طریق شبکه های مجازی انتشار دهد، نیز حرام است. 🔸اگر فرد خبری خلاف واقع ‌بدهد و مقصودش از آن خبر این باشد که افراد را بخنداند (دروغ به شوخی) چنانچه از قرائن و شواهد مانند نوع کلام یا رفتار یا حالت فرد، شوخی بودن آن معلوم نباشد، حرام است. 🔸اگر کسی مطلبی را به جهت مبالغه بیان کند مثلا بگوید: "من هزار مرتبه به فلانی تذکّر داده‌‌ام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفته‌‌ام.دروغ محسوب نمی شود. 📚منابع: رساله آموزشی، امام خامنه ای درس 21 @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ مستحب است نماز گزار بعد هر نماز سجده شکر کند و نیز مستحب است وقتی نعمتی به انسان می رسد یا بلایی از او دفع می شود یا به یاد ان نعمت یا دفع آن بلا می افتد سجده شکر انجام دهد در سجده شکر همینکه پیشانی را به قصد آن بر زمین بگذارد کافی است و ذکر گفتن لازم نیست هرچند مستحب است صد مرتبه، یا سه مرتبه، یا یک مرتبه «شکراً لله» یا «شکراً» یا «عفواً» بگوید. و مستحب است سجده را دو بار انجام دهد.🌱 ............................................. 📚العروه الوثقی فصل فی سائر اقسام السجود م ۲۱و فصل فی التعقیب م ۲۳ @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍♻️ عمل به وصیت در مورد محل دفن ♻️ 💠 سوال: اگر کسی وصیت کند در جای غیر از وطن دفن شود،آیا عمل به وصیت واجب است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: اگر عمل به وصيت مقدور و غير حرجي باشد بايد به آن عمل شود. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه کسی وصیت کند بدن او را در جای معینی دفن کنند لازم است طبق وصیت عمل کنند وچنانچه در جای دیگری دفن شود جایز نیست قبر او را نبش کنند و به جای مورد وصیت انتقال دهند. ❇️ آیت الله سیستانی: بر وصي واجب است. ❇️ آیت الله زنجانی: بله واجب است البته اگر بار مالی داشته باشد از ثلث ماترک میت هزینه می شود. ❇️ آیت الله فاضل: ‌اگر کسی وصیت کند که بعد از مرگ او را درمکان خاصی غیر از شهر وطنش دفن کند درصورتی که جایی که وصیت کرده شرعا ممنوع نباشد و برای ورثه هم بردن به آنجا برای دفن ممکن باشد واجب است در جایی که وصیت کرده، میّت را دفن کند. ------ استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 احکام عده وفات 💬 مدت عده وفات: 🔹الف: اگر زن آبستن نیست: چهار ماه و ده روز 🔸ب: اگر آبستن است: تا موقع زاییدن، ولی اگر وضع حمل، قبل از چهار ماه و ده روز اتفاق افتاده، باید تا چهارماه و ده روز پس از وفات صبر کند. ❌ زنی که عده وفات است این کارها بر او حرام است: ⚫️ ازدواج ( چه دائم و چه موقت). 🔴 پوشیدن لباس های رنگارنگ. 🔵 سرمه کشیدن و هر کاری که زینت حساب شود. ✅ نکته: در عده وفات تفاوتی بین زن یائسه و غیر یائسه و همسر دائم و موقت نیست و تمام اینها باید پس از مرگ شوهر تا مدتی که گفته شد عده نگه دارند. 📚 تحریر الوسیله ج 2، کتب الطلاق، القول فی عده الفراق ص 338، م 1. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ حکم جراحی بینی چیست ⁉️ الف: برای زیبایی است ضرورت و غیر ضرورت آیا اصل عمل جایز است؟ الف: اصل عمل زیبایی که موجب می شود وضو و غسل عادی تبدیل به جبیره شود. امام خامنه ای : جایز نیست در اعضای وضو یا غسل عمداً و بدون ضرورت مانعی را ایجاد کرد که برداشتن آن یا ممکن نیست و یا موجب ضرر یا مشقّت زیاد است. ✅ آیت الله سیستانی : انجام عملی که باعث شود وظیفۀ فرد از وضوی عادی به وضوی جبیره‌ای تغییر کند - مانند تاتویی که موجب ایجاد زخم و جراحت در صورت گردیده و آب برایش ضرر داشته باشد[1]- به خودی خود اشکال ندارد، هرچند این کار در وقت نماز واجب انجام گردد. انجام عملی که باعث می‌شود وظیفۀ فرد برای رفع حدث از وضوی عادی به تیمّم تغییر کند یا وظیفه‌اش، جمع بین وضوی جبیره‌ای و تیمّم شود، چنین عملی در وقت نماز فریضه جایز نیست؛ بلکه قبل از وقت نماز فریضه نیز، بنابر احتیاط واجب جایز نمی‌باشد. ✅ آیت الله مکارم: در مورد عمل جراحی، در صورتی که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگری نباشد ذاتاً اشکالی ندارد، ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است. در مورد وضو و غسل نیز در صورت جواز غسل و وضوی جبیره ای می کنید. ✅ 📚 نرم افزار استفتائات ارتباط با بحث : بحث مقدمات مفوته بررسی- مساله 13 فصل فی التیمم موید- رساله مراجع م660 و 662 و 663 – رساله جامع ج 1 867 تا 869 و مساله 39 نکته:مساله مراجعه بیمار به پزشک غیر همجنس نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. @ahkm1397 💦💥☔️💞