2084745.mp3
720.7K
#سوره_صافات
#ترتیل
#منشاوی
#صفحه۴۵۲
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی ،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کَلِمَةُ_الیَوم
#رَقم102
🍒 جُرُز 🍒
جُرُز :أَرض لَا نَبتَ فِیها.أَرض جَذبَه.
جُرُز :به معنی زمینی است که گیاه ازآن ریشه کن شده یا به تعبیر دیگر به هیچ وجه گیاهی ازآن نمی روید.
📖 أَوَ لَم يَرَوا أَنَّا نَسُوقُ المَاءَ إِلَى الْأَرضِ الْجُرُزِ فَنُخرِجُ بِهِ زَرْعاََ تَأْكُلُ مِنهُُ أَنعَامُهُم وَأَنفُسُهُم أَفَلَا يُبصِرُونَ /سجده:۲۷
آیا ندیدند که ما آب را به سوى زمینهاى خشک و بى گیاه مى رانیم و بوسیله آن زراعتهایى مى رویانیم که هم چهار پایان آنها از آن مى خورند و هم خودشان. آیا نمى بینند؟
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
هدایت شده از علی قاسمی
#حفظ_موضوعی۴
#توحید
توحید و یگانگی خداوند
الف) ادله و براهین توحید
۱. برهان تمانع
#آیه
لَو كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبحَٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلعَرشِ عَمَّا يَصِفُونَ
لَا يُسـَٔلُ عَمَّا يَفعَلُ وَهُم يُسـَٔلُونَ
انبیاء ۲۲ و ۲۳
#ترجمه
اگر در آسمان و زمين معبودانى جز خدا بود بى ترديد آن دو تباه مى شدند؛ پس منزّه است خداى صاحب عرش از آنچه [او را به ناحق به آن] وصف مى كنند.
خدا از آنچه انجام مى دهد، بازخواست نمى شود و آنان [در برابر خدا] بازخواست خواهند شد.
#توضیح
در ادامه ببینید.
#علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم
https://eitaa.com/aqquran/595
هدایت شده از علی قاسمی
ادامه #حفظ_موضوعی۴
#توحید
#ادله و براهین توحید
۱. برهان تمانع
#توضیح
بُرهان تَمانُع از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است. مطابق این برهان، هرگز تدبیر دو (یا چند) خدا و به طور کلی مدبِّر، به طور منسجم و استوار بر نظامی هماهنگ اجرا نمیشود و ناگزیر باید دست کم یکی از آنان را عاجز دانست، چرا که فرض حاکمیتِ بیش از یک تدبیر بر عالم خلقت مستلزم فساد در آن است. بنابراین، فقط یک خدا مدیر و مدبّر عالم است.(تفسیر نمونه)
مشرکان مکه، خالق عالم هستی را (الله) میدانستند و در توحید در خالقیت دچار انحراف فکری نبودند.
ولی توحید در ربوبیت و تدبیر و اداره عالم را قبول نداشتند و میگفتند: خداوند خالق هستی است، ولی تدبیر را به بتها که شریک خدا هستند سپرده است.
در اینجا خداوند با بیانی همهفهم متذکر میشود، اگر عالم غیر از خدای یکتا، ربّ دیگری داشت اداره عالم و نظم و انضباط آن دچار فساد میشد. چون هر خدایی تدبیر و ارادهای متفاوت میداشت و طبیعی است که نظام هستی دچار اختلال و فساد و فروپاشی میشد.
پس وقتی نظامی استوار و منظم و حکیمانه بدون هر گونه اختلال در عالم هستی استوار است معلوم است که خدای واحد و یکتاست که تدبیر عالم به دست اوست. ...
@aqquran
هدایت شده از علی قاسمی
ادامه حفظ موضوعی۴
پینوشت:
اين برهان را با توجه به آيه ۲۱ و ۲۲ انبياء مىتوان به صورت يک قياس استثنايى مرتب ساخت و با نفى تالى، نفى مقدم را نتيجه گرفت و چنين گفت كه:
اگر در جهان چند خدا وجود داشته باشد، جهان به فساد و تباهى كشيده مىشود؛
ليكن جهان به فساد و تباهى كشيده نشده است، پس غير از يك خدا در جهان وجود ندارد.
آيه ۳ ملك، نظم، انسجام، اتقان صنع و عدم فطور را در عالم بيان مىدارد كه در واقع به منزله نفى تالى در قياس استثنايى مذكور است: «اَلَّذى خَلَقَ سبعَ سَمـوت طِباقـًا ما تَرى فى خَلقِ الرَّحمـنِ مِن تَفـوُت فَارجِعِالبَصَرَ هَل تَرى مِن فُطور» . (ملك/۳)
همهكسانى كه برهان تمانع را تقرير كردهاند بر اين مقدار اتفاق نظر دارند؛ ولى آنچه باعث شده از برهان تقريرهاى مختلفى ارائه كنند بيان ملازمه بين تعدد آلهه و فساد عالم است كه هركس براساس مبانى كلامى يا فلسفى خود به تقرير آن پرداخته است و در اين مجال به نحو اختصار به چند نمونه از آن اشاره مىشود:
1. اگر دو واجبالوجود ـ هركدام با صفات خاص خود ـ فرض شود و نيز فرض شود يكى بخواهد در جهان آفرينش چيزى را محقّق سازد و ديگرى ضد آن را اراده كند ـ مثلا يكى گردش فلك را اراده كند و ديگرى سكون آن را، يا يكى حيات كسى را اراده كند و ديگرى مرگ او را ـ واقع از سهصورت خارج نيست يا اراده هر دو عملى مىشود يا اراده هيچ يك يا تنها اراده يكى از آندو و هر سه صورت باطل است، زيرا صورت نخست مستلزم اجتماع دو ضد است، و صورت دوم نفى قادر بودن هر دو و صورت سوم نفى قادر بودن خدايى كه ارادهاش عملى نشده است، پس در جهان بيش از يك اله وجود ندارد.
اين تقرير مربوط به بيشتر متكلمان و مفسران است.البته با اندك تفاوتى كه در بيان بعضى از مقدمات صورت گرفته است.
2. اگر براى عالم خدايان متعددى فرض شود بايد با يكديگر ذاتاً مختلف باشند وگرنه چند خدا بودن صادق نيست؛ تباين در حقيقت و ذات، مستلزم آن است كه در تدبير امور با همديگر متباين و مختلف باشند، و اختلاف در تدبير موجب فساد و تباهى است. تقرير مذكور بر اساس تباين و تمانع انگيزهها و تدبيرهاى خدايان متعدد مبتنى است كه به فساد در نظام عالم خواهد انجاميد.
@aqquran
.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
✓ «گروهى از امّت من، تا قيام قيامت، پيوسته در راه خدا مىجنگند و بر دشمنشان چيرهاند و مخالفتِ مخالفانشان، گزندى به آنان نمىرسانَد».
.
https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯