eitaa logo
اهل القرآن
10.4هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
719 فایل
﷽ آموزش و تربیت قرآنی زیرنظراستادعلی قاسمی ادمین: گروهی از استادان @H_N_S_1_1_4 صوت و لحن @Alhanqurani تربیت فرزند @Nezakat آموزش قرآن کریم @Rtquran مربیان قرآن دبستان @zibakhani بازی @baziham علی قاسمی @aqquran #مؤسسه‌_معهد_القرآن‌_الکریم @salamquran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بازنشر به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال استاد محدث 🎥 "همه چیزم را مدیون مرحوم محدث هستم" دکتر محسن زاده (استاد اقتصاد دانشگاه برکلی) 📚🔸📚🔸📚🔸 @ahlalquran
کتاب‌های تألیف استادان محدث، صفار هرندی، علامی @ahlalquran
Mnshavy(20).MP3_89838.mp3
1.03M
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی ،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/ahlalquran
03.Ale_.imran_.143-144.mp3
3.1M
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸 📢حجةالاسلام قرائتی سوره مبارکه آیه https://eitaa.com/ahlalquran
🔰درس یکصد و بیستم 🌻 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 🔺 سوره مبارکه بقره آیه 120 🔸استاد حمید صفار هرندی —————————————— بسم الله الرحمن الرحيم وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا نَصِيرٍ (120) 🔻ترجمه کلمات: لَنْ تَرْضَى: هرگز راضی نخواهند شد، هرگز خشنود نخواهند شد يَهُودُ: جمع« يهوديّ: يهودی» نصَارَى: جمع« نَصرانيّ: مسيحی، نصرانی» تَتَّبِعَ: پيروی کنی، تبعيت کنی مِلَّة: آيين هُدَى: هدايت لَئِنِ(لَ+اِن): قطعاً اگر اتَّبَعْتَ: پيروی کنی(پيروی کردی) أَهْوَاءَ: جمع« هوی: هوای نفس، هوس» الَّذِي: آنچه، کسی که جَاءَ: آمد مَا: نيست نَصِير: ياور ✍🏻نکات مناسب برای ترجمه: 1. «إنّ هدی الله هو الهدی»؛ «هو» ضمير غايب مفرد(سوم شخص مفرد) است و معنای آن: «او، آن» است. ولی در اينجا ضميری است که برای تأکيد آمده است و آن را «خود، همان» معنا می کنيم. پس اگر «هو» را در اين عبارت قرآنی معنا نکنيم به اصل معنا لطمه ای وارد نمی شود يعنی اگر بگوييم: قطعاً هدايت خدا هدايت(حقيقی) است. ولی مفهوم تأکيد مورد نظر قرآن از آن گرفته می شود. بنابراين، معنای دقيق اين است: قطعاً هدايت خدا، همان هدايت(حقیقی) است. يا قطعاً هدايت خدا، خود، هدايت(حقيقی) است. ان شاء الله در آينده موارد کاربرد اين ضمير را در هنگام ترجمه يادآوری خواهيم کرد. 2. «لئن اتبعت أهواءهم»؛ فعل «اتبعتَ: پيروی کردی» ماضی(گذشته) است ولی در اين آيه به صورت مضارع معنا می شود، زيرا طبق قاعده دستور زبان عربی هرگاه ادوات شرط(کلماتی که برای شرطی کردن جمله به کار می رود مانند: «اِن: اگر»، «مَن: هر کس»، ... ) بر سر فعل ماضی آورده شود، آن فعل دارای معنای مضارع می شود، پس در ترجمه فارسی بايد آن را مضارع معنا کنيم. ترجمه اين عبارت: «قطعاً اگر پيروی کنی از هوس هايشان». 3. «ما لک من الله من ولي و لا نصير»؛ دو نکته دستوری را در اين بخش از آيه بيان می کنيم: الف) «ما» به معنای «ليس: نيست» می باشد. ب) «من» در «من وليّ» زائده ناميده می شود و ترجمه آن هيچ می باشد. منظور از زائده اين نيست که فايده ای ندارد بلکه مقصود از آن زيادی در معناست؛ همچنان که ملاحظه می کنيد، اگر اين «من» نبود کلمه«هيچ» که به نوعی تأکيد در نبودن ولیّ است هم نبود. پس باعث افزودن يک مفهوم تأکيدی به معنای اين جمله منفی شده است. ————————————————- https://eitaa.com/ahlalquran
🔴 ترجمه و توضیح آيه 120 سوره بقره: —————————— ترجمه آيه: و هرگز راضی نخواهند شد از تو يهوديان و هرگز راضی نخواهند شد از تو مسيحيان تا اين که پيروی کنی از آنها، بگو قطعاً هدايت خدا همان هدايت(حقيقی) است. و حتماً اگر پيروی کنی از هوس های آنها پس از آنچه که آمد به سوی تو از علم، نيست برای تو از سوی خدا هيچ سرپرستی و نه ياوری.(120) توضیح آيه: در آيه 120 رويکرد يهوديان و مسيحيان را در برخورد با جامعه مسلمانان بيان می فرمايد. آنان نه تنها خود به اسلام نمی گروند بلکه رضايت و خشنوديشان زمانی تأمين خواهد شد که شما را نيز به پيروی از آيين و روش خود وادار کنند. پس هرگز در پی خشنود کردن آنان با تنازل و دست کشيدن از اصول خود نباشيم. ————————— https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره آموزش و 💢 کسب مهارت در خواندن موارد اشباع 💢 زمان۷:۲۴دقیقه کانال آموزش قرآن کریم در سروش https://splus.ir/salamquran (آموزش و تربیت جامع قرآن کریم )👇 https://eitaa.com/ahlalquran علاقمندان به مشاهده ی ویدئوهای آموزش روخوانی و تجوید و مفاهیم به کانال دیگر ما با عنوان آموزش قرآن کریم بیایید https://eitaa.com/rtquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقاطع زیبا از بیات کرد کانال جامع آموزش و تربیت قرآنی اهل القرآن https://eitaa.com/ahlalquran کانال صوت و لحن ما👇 https://eitaa.com/alhanqurani 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁ـ﷽ـ❁ ┏━•••🕘💎📖•••━┓ صحیفه سجادیه،فراز ۱از دعای۱ ( اول و آخر بودن خداوند ) ┗━•••☀️☀️☀️•••━┛ ✨❁ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ كَانَ قَبْلَهُ ، وَ الآْخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ بَعْدَهُ 🔅همۀ ستایش‌ها مخصوص خداست؛ آن وجود مبارکی که اوّل است، بی‌آنکه اوّلی پیش از او بوده باشد؛ و آخر است، بی‌آنکه آخری پس از او باشد. 🔖شرح: حمد به معناى واقعى،قلبى و لسانى و جوارحى است، يعنى 💓 تصديق قلب به حضرت منعم 🗣و اظهار حمد به زبان بالفظ﴿الحمدللّه‌﴾ 🔸و اجرا شدن فرامين دوست باچشم و گوش و زبان و دست و پا و خوددارى از گناه و معصيت،روى هم رفته حمد است. ❗️ورنه گفتن‌﴿الحمدللّه﴾ به زبان كار ساده‌اى است وبرنامه‌اى است كه مى‌توان به بعضى از حيوانات تعليم داد، تا در برابر هر لطفى كه به آنان مى‌شود بگويند:﴿الحمدللّه﴾ 📌به حقيقت كه حمد مركّب از سه واقعيّت درونى و زبانى و جسمى است. ✨شدم آگه ز راه، الحمدللّه‌ ✨كه عشقم شد پناه، الحمدللّه‌ ✨رهى كارد مرا تا درگه او ✨به من بنمود إله، الحمدللّه‌ کانال جامع اهل القرآن 👇 https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱.mp3
3.2M
🎙 🔰 خاطره‌ای از حاج آقا راشد یزدی در آمریکا 🔸 در غرب نسبت به گناه دو کار کردند: یک، گناه را عادی کردند و دو، گناه را قانونی کردند. کانال جامع آموزش و تربیت قرآنی اهل القرآن 👇 http://Eitaa.com/ahlalquran کانال تربیت فرزند دلبندم 👇 http://Eitaa.com/nezakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمُ🔸 هدایت کن مارا [به] راهِ مستقيم ⚜توضیح آیه: 👈کلمه «صراط» را «سراط» نيز قرائت کرده‌اند. «سراط» از ماده «سرط» به معنای بلعيدن گرفته شده‌است. به راه، سراط می گويند؛ زيرا سالک و رهرو خود را می‌بلعد يا رهرو، آن‌را (با پيمودن ) می‌بلعد. 👈خداوند در قرآن، اغلب کلمه صراط را به نام خود اضافه کرده است: 1. صراطِی (راه من): «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ...» 2. صراط ربِّک (راه پروردگارت): «وَهَذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا...» 3.صراطِ الحَمید(راه خدای ستوده): «...وَ هُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ» 4.صِراطِ العَزیزِ الحَمیدِ (راه خدای با عزت و ستوده): «...وَ يَهْدِي إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» 5. صِراطِ اللَّه (راه خدا): «صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ...» اما تنها در سوره حمد آيه بعد از آیه درس، فرموده : "صِراطَ الَّذینَ" راهِ کسانی که... 🔆برای آن‌که بدانیم، راه مستقیم راه چه کسانی است و رهروان آن را بشناسیم، باید آیه درس بعد را با دقت بخوانیم. 📚🔸📚🔸📚 @ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Page021.mp3
321.7K
انس هرروز با کلام محبوب حقیقی ،به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/ahlalquran
03.Ale_.imran_.145_0.mp3
1.93M
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸 📢حجةالاسلام قرائتی سوره مبارکه آیه https://eitaa.com/ahlalquran
🔰درس یکصد و بیست و یکم 🌻 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 🔺 سوره مبارکه بقره آیه 121 🔸استاد حمید صفار هرندی —————————————— الَّذِينَ آَتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (121) ترجمه کلمات: آَتَيْنَا: داديم يَتْلُونَ: تلاوت می کنند، می خوانند أُولَئِكَ: آنان يُؤْمِنُونَ: ايمان می آورند، ايمان دارند مَنْ: هرکس، کسانی که يَكْفُرْ: کفر بورزد خَاسِرُونَ: جمع« خاسِر: زيانکار» 🔴 ترجمه و توضیح آیه 121 سوره بقره: ——————————- 🔹ترجمه آیه: کسانی که داديم به آنها کتاب آسمانی (و) تلاوت می کنند آن را حق تلاوتش را، آنان ايمان می آورند به آن(قرآن) و هر کس کفر بورزد به آن، پس آنان همان زيانکارانند.(121) 🔸توضیح آیه: بسياری از مفسران گفته اند که آيه 121 بيان می دارد که همه يهوديان و مسيحيان، از اسلام رویگردان نيستند بلکه اگر برخی از آنان آيات الهی را درست تلاوت کنند، حتماً به آن ايمان می آورند. در پاسخ اینکه منظور از کتاب، کدام کتاب است، بايد گفت: اگر اهل کتاب، کتاب آسمانی خودشان را تلاوت کنند به هر کتابی که خدا در کتاب آسمانی خودشان وعده داده ايمان خواهند آورد و اگر آيات قرآن کريم را بخوانند و حق تلاوتش را ادا کنند، حتماً به آن نیز ايمان خواهند آورد. امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه و در مورد مفهوم «حق تلاوت» فرمود: «کسانی که حق تلاوت قرآن را ادا می کنند، آيات قرآن را با ترتيل می خوانند. ترتيل يعنی پشت سر هم خواندن و تأمّل کردن در مضامين آيات. و( نیز) می کوشند آيات قرآن را دقيق بفهمند. به احکام آن عمل می کنند و به وعده های قرآن دل می بندند و از تهديدهای قرآن به هراس می افتند و در عملشان تأثير می گذارد. آنان از قصه های قرآن عبرت می گيرند و امرهای قرآن را می پذيرند و از نهی های آن می پرهیزند و آنچه را که فرموده انجام مدهيد، انجام نمی دهند.» در زمان امام صادق عليه السلام ظاهراً مرسوم بوده که قرآن را به پنج يا ده قسمت تقسيم می کردند و مثلاً در پنج روز يا کمتر يا بيشتر از آن، قرآن را ختم می کردند و اهتمامشان فقط به حفظ آيات قرآن کريم بوده است. در زمان امويان مردم را به اين ظواهر قرآن توجه می دادند و از معارف قرآن سخن نمی گفتند. از این رو امام عليه السلام در ادامه سخن، می فرمايد: «به خدا قسم، حفظ آيات و درس و يادگيری حرفهای قرآن حق تلاوت آن نيست.» شايد منظور آن حضرت، پرهيز دادن از اصرار بر دقايق تجويدی است که گاه به مرحله افراط کشيده می شود. امام سپس فرمود: «مدعيان حفظ قرآن و تلاوت آن، حروف و کلمات قرآن را حفظ کردند، ولی حدود و قوانين برگرفته از آن را ضايع و تباه کردند!» بنی عباس ادعا داشتند که خليفه پيامبر صلی الله عليه و آله مسلمانان هستند و به ظاهر قرآن را ترويج می کردند، ولی در دربارهايشان گناهان بسیاری مرتکب می شدند؛ برنامه غنا و رقص و ميگساری به راه می انداختند و در ميان مردم ظالمانه حکومت می کردند. آنگاه امام عليه السلام در باره حق تلاوت با تعبيری ديگر می فرمايد: «و انما هو تدبّر آياته و العمل بأحکامه؛ حقّ تلاوت اين است که در آيات قرآن تدبر کنيم و به احکام آن عمل نماییم.» سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِه؛ اين قرآن را که به سوی تو نازل کرديم کتابی مبارک است، و نزول آن برای اين است که در آيات آن تدبر کنند.» امام صادق عليه السلام «کتاب» را در اين آيه بر قرآن و مخاطب آيه را بر مسلمانان تطبيق کرده اند؛ يعنی اين آيه گرچه ممکن است در مورد اهل کتاب(يهود ونصاری) نازل شده باشد، اما اختصاصی به آنان ندارد و ما نيز از جمله مخاطبان این آیه و معارف آن هستیم. ——————————— https://eitaa.com/ahlalquran