📌زمانی ذکر نام امام حسین(ع) جرم بود.
نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید:
رسول الله(ص) فرمود:
هرکس من، #حسن(ع) و #حسین(ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است.
طبق گفته #خطیب_بغدادی:
چون نصر این حدیث را نقل کرد، #متوکل عباسی دستور داد تا #نصر را هزار #تازیانه بزنند. وقتی به او گفتند که نصر #شیعه نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فرازی از زیارت #اربعین_ســـیّدالشهداء علیه السلام:
وَ بَــــذَلَ مُهْــجَـــتَهُ فِیــکَ لِیَسْـــتَنْقِذَ
عِــبَادَکَ مِنَ الْجَـــهَالَةِ وَ حَــیْرَةِ الضَّلالَةِ
ترجمه:
امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو(خداوند) بذل کرد تا بندگانت را از #جهالت و سـرگردانی و گمراهــی برهاند.
📌اربعین حسینی تسلیت باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
شروع فعالیت در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام
برای همه دعا کرده و دو رکعت نماز خوندم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زیارت اربعین حامل تاریخ اجتماعی شیعه است.
حجتالاسلام دکتر #یاوری در گفتوگو با ایبنا:
http://ibna.ir/x6qRX
🌻 @ahlebait110
📌روایتی عجیب
اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی #مجالس منع کرده اند.
امام #باقر(ع) فرمود:
«هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) #دشنام گويند و آن فرد میتواند برخيزد و #بنشیند، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت #عذاب كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.»
📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315.
🌻 @ahlebait110
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
📌 #گلایه امیرمومنان #علی(ع) از #مسلمانان:(۱)
بعد از رحلت #رسول_خدا(ص) بیشتر مردم از مسیر #اسلام خارج شدند. اميرمؤمنان #علی(ع) #انحرافات این مردم را معرفی و از آنان چنین #گلایه می کند:
⬅️در میان این مردم، انجام کارهای قبیح زیاد شده تا حدی که #حیا رنگ باخته است؛
⬅️ #دروغ بگونه ای رایج شده است که به کمتر کسی می توان اعتماد کرد؛
⬅️ #اهل_شر زیاد شده و از اهل خیر نشانی نیست. حق گویان اندک و ملازم حق ذلیل است.
⬅️ #جوانان بد اخلاق و پیران #گنهکار شده اند؛
⬅️ #علما #منافق و قاریان قرآن از #دین برگشته اند.
📚نهج البلاغه؛
📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶،
📚آمدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #گلایه #علی(ع) از #مسلمانان:(۲)
⬅️ #کوچکترها، بزرگان را #احترام نمی کنند،
⬅️ #ثروتمندان از #فقیران دستگیری نمی کنند،
⬅️مردم به سخنان من گوش نمی دهند،
⬅️به عالم #غیب ایمان ندارند و از #عیب و خطای دیگران نمی گذرند،
⬅️از نظر آنان، #معروف همان است که خود می گویند و به آن تمایل دارند و #منکر همان است که آنرا خوش نمی دارند،
⬅️در #مشکلات به خود پناه می برند و خدا را رها می کنند،
⬅️در #مبهمات به نظر خود عمل می کنند و هرکس امام خویش است.
📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶،
📚امدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
👇👇
🌻 @ahlebait110
. 🔻 مشهد مقدس 🔻
🔸اقامت آخر صفر🔸
#اسکان
#رایگان
اسکان رایگان زائرین آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام
در حسینیه ها و مساجد
در دهه پایانی ماه صفر
🔹(6 تا ۱4 شهریور)🔹
در مشهد مقدس
هماهنگی و ثبت نام 👇
از سایت هم محله ی امام رضا علیه السلام به آدرس
https://zaer2.masjedona.ir/fes/?
اقدام نمایید
یا جهت دریافت توضیحات
و ثبت نام تلفنی
از ساعت 8 تا 18
با شماره
05132012040
تماس بگیرید
یا از
پیام رسان ایتا
@M_Karimi_Danesh
#همه_خادم_الرضاییم
کنار مرقد مطهر حضرت عباس نائب الزیاره همه هستم.
🌻 @ahlebait110
📌برسی حدیث مشهور بشارت به #ربیع و پایان ماه #صفر
این سخن مشهور، تنها در کتاب #الرواشح_السماوية اثر مرحوم #ميرداماد (1041ق) آمده است و این گزارش در منبع دیگری نقل نشده است. او مینویسد:
«و وقع فى كتاب النجم للافليشى ...
و ممّا يجرى فى كلام النّاس معزوّا الى النّبى صلّى اللّه عليه و آله قولهم: ...
و من بشّرنى بخروج صفر بشّرته بالجنّة ...
این روایت از سخنهای #منسوب به #پیامبر اکرم(ص) است» که در ادامه این عبارت: 《من بشّرنى بخروج صفر بشّرته بالجنّة》 را در کنار برخی احادیث دیگر نقل کرده که افليشى از عالمان اهل تسنن، آنها را به عنوان #احادیث_موضوعه (جعلی) آورده است؛
ولی میرداماد میگوید:
«برخی از این احادیث نبوی صحیح و برخی نیز از ائمه(ع) نقل شده اند، بعضی هم موضوع هستند».
وی، به احادیث موضوع تصریح ندارد که کدام است؛ ولی از سیاق عبارت میرداماد بر میآید که حدیث موضوع همین حدیث «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته بالجنّة» و عبارت «خیر خلّکم خلّ خمرکم» است که در ادامه همان صفحه آمده است.
بنابراین، به هر روی تعبیر «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته بالجنّة» به عنوان حدیث نبوی، مستندی ندارد.
📚الرواشح السماوية في شرح الأحاديث الإمامية (کتاب رجالی)؛ محمدباقر بن محمد ميرداماد، ۱۴۱۱ق، ص۲۰۲_ ۲۰۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
همراه خادمان عراقی در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی شما هستم
👇👇
🌻 @ahlebait110