ویژگیهای شیعیان محبوبِ امام صادق(ع)
در حدیث نورانی از امام صادق (ع)، ویژگیهای شیعیان محبوب در نزد ایشان بیان شده است. این حدیث با کمی تفاوت در منابع مختلف نقل شده است:
إِنَّا لَنُحِبَّ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ كَانَ عَاقِلًا فَهِيمًا فَقِيهًا حَلِيمًا أَدِيبًا مُدَارِيًا صَبُورًا صَدُوقًا لَا يَمْكُثُ فِي الْحَقَدِ وَ لَا يَبْغِي وَلَا يَحْسِدُ وَلَا يَكْذِبُ وَلَا يَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا وَ لَا يَخَافُ الْمَوْتَ.
ترجمه:
همانا ما از شیعیان خود کسی را که عاقل، فهمیده، فقیه، بردبار، با ادب، سازگار، صبور و راستگو باشد دوست داریم. کسی که در کینه نماند، ستم نکند، حسد نورزد، دروغ نگوید، فریفته دنیا نشود و از مرگ نترسد.
(مستدرک الوسائل، جلد ۱۱، صفحه ۱۹۰)
شرح و تفسیر حدیث:
این حدیث نورانی، دریچهای به سوی سعادت و رستگاری را به روی شیعیان میگشاید و نقشه راهی را برای آنان ترسیم میکند تا در مسیر کمال و تقرب به خداوند متعال گام بردارند.
امام صادق (ع) در این حدیث شریف، بر هشت ویژگی اساسی تأکید میفرمایند که هر کدام از آنها در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش بسزایی ایفا میکنند.
1. عقل:
عقل، مَلَکهای است که انسان را از سایر موجودات متمایز میکند و به او قدرت درک و فهم حقایق را عطا میبخشد. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که از عقل خود برای شناخت مسیر درست و تمييز حق از باطل استفاده میکند و در پرتو نور عقل، قدم در راه سعادت و رستگاری میگذارد.
2. فهم:
فهم، مکمل عقل است و به انسان کمک میکند تا مفاهیم عمیق و دقیق را درک کند و آنها را به درستی به کار ببندد. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در کنار عقل، از فهم و درک بالایی نیز برخوردار است و میتواند حقایق را به درستی دریابد و به آنها عمل کند.
3. فقاهت:
فقاهت، علم به احکام شرعی و توانایی استنباط احکام از منابع دینی مانند قرآن و روایات است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در پرتو فقاهت، به وظایف و تکالیف دینی خود آگاه است و در انجام آنها کوتاهی نمیکند.
4. حلم:
حلم، به معنای بردباری و خویشتنداری در برابر ناملایمات و سختیها است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در برابر مشکلات و چالشها صبر پیشه میکند و با سعه صدر و متانت، از آنها عبور میکند.
5. ادب:
ادب، مجموعهای از رفتارها و گفتارهای نیکوست که زینتبخش انسان در جامعه است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در همه حال، آراسته به زیور ادب و احترام به دیگران است و در معاشرت با همنوعان خود، اخلاق کریمه را رعایت میکند.
6. مدارا:
مدارا، به معنای صبر و تحمل در برابر افکار و عقاید مخالف است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که با دیگران با سعه صدر و گشادهرویی رفتار میکند و در صدد سرکوب عقاید دیگران برنمیآید، حتی اگر با آنها مخالف باشد.
7. صبر:
صبر، به معنای شکیبایی در برابر مشکلات و دشواریها است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در برابر ناملایمات زندگی شکیبا است و از کوره در نمیرود. او میداند که این دنیا دار ابتلاء است و سختیها و مشکلات جزئی از زندگی هستند.
7. صداقت:
صداقت به معنای راستگویی و پرهیز از دروغ است. شیعه واقعی کسی است که در گفتار و کردار خود صادق است و به هیچ وجه دروغ نمیگوید. او میداند که صداقت از ارکان ایمان است و دروغگویی انسان را از مسیر حق دور میکند.۱۴۰۳/۲/۱۵
🔹علی اسدی🔹
https://eitaa.com/aliasadi110
چرا به امام صادق(ع) رئیس و بنیانگذار مذهب شیعه گفته می شود؟
شیعه پیش از امام صادق (ع) هم وجود داشت و ایشان بنیانگذار مذهب شیعه نبودند. همچنین همه امامان شیعه در زمان خود، رئیس مذهب شیعه بودند،
اما با این حال به امام ششم لقب "رئیس مذهب" یا "بنیانگذار مذهب جعفری" داده میشود. دلیل این لقب چند چیز است:
1. دوران امامت طولانی: امام صادق (ع) با 34 سال امامت، طولانیترین دوران امامت را در بین ائمه(ع) داشتند؛ برای همین به وی لقب « شیخ الائمه» داده شده است. این امر فرصتی بینظیر برای ایشان فراهم کرد تا به ترویج و تبیین معارف شیعه بپردازند و شاگردان و عالمان برجستهای تربیت کنند.
2. شرایط سیاسی و اجتماعی: دوران امامت امام صادق (ع) مصادف با تحولات سیاسی و اجتماعی مهمی در جهان اسلام بود. ضعف حکومت امویان و روی کار آمدن عباسیان، فضای نسبتاً آزادتری را برای فعالیتهای علمی و مذهبی ایجاد کرد. امام (ع) از این فرصت نهایت استفاده را بردند و با مناظره با بزرگان علم و مذاهب دیگر، حقانیت مذهب شیعه را به اثبات رساندند.
3. نهضت علمی: امام صادق (ع) به عنوان "بنیانگذار فقه جعفری" شناخته میشوند. ایشان با تأسیس مکتب فقهی خود و تربیت فقیهان برجسته، مذهب شیعه را از نظر علمی و فقهی ساماندهی و استحکام بخشیدند.
4. گسترش مذهب: در دوران امامت امام صادق (ع) مذهب شیعه به طور قابل توجهی گسترش یافت و به نقاط مختلف جهان اسلام رسید. شاگردان و مبلغان ایشان تعالیم مذهب تشیع را در اقصی نقاط جهان اسلام منتشر کردند.
5. احادیث: امام صادق (ع) در مقایسه با امامان دیگر احادیث و روایات بسیار زیادی از خود به یادگار گذاشتند که منبع غنی برای شناخت معارف شیعه و استخراج احکام فقهی به شمار میروند.
6. شخصیت والا: امام صادق (ع) به علم، تقوا، زهد و کرامات مشهور بودند و این امر موجب جذب قلوب بسیاری از مردم به ایشان و مذهب تشیع شد.
بنابراین، اگرچه شیعه پیش از امام صادق (ع) هم وجود داشت، اما ایشان به دلیل نقش بیبدیلی که در ترویج، تبیین، ساماندهی و گسترش مذهب شیعه ایفا کردند، به عنوان "رئیس المذهب" یا "بنیانگذار مذهب جعفری" شناخته میشوند و شیعیان به ایشان و مکتب فقهی ایشان منتسب هستند.
لازم به ذکر است که سایر ائمه اطهار (ع) نیز در زمان خود نقش مهمی در هدایت و رهبری شیعیان داشتند و هر کدام در ترویج و تبیین معارف شیعه و دفاع از حقانیت آن تلاش وافر نمودند.۱۴۰۳/۲/۱۶
🔹علی اسدی🔹
https://eitaa.com/aliasadi110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸
حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل میکنند که ایشان در جنگها از همۀ ما به دشمن نزدیکتر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است.
اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند میداند و در میان دشمن از جایش تکان نمیخورد، وقتی میخواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم میپوشد!
مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمیآید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمیشود؟ پس چرا زره را جفت جفت میپوشد؟
این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب میآید، چنان معتقد به اسباب است که مادیها از او عقب میمانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشتهها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب میبیند که میگوید: او همه چیز را میتواند فراهم کند.
این شرح صدر میخواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمیاش میشود و با یک غوره، سردیاش میشود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب میشود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بیاهمیت نسبت به اسباب میشود.
@haerishirazi
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
💠 سخن بزرگان
🔻حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 هر معصیت و ظلمی که در دیگران بالفعل موجود است، در ما نیز بالقوه وجود دارد. خدا کند شرایط آنها برای ما تحقق پیدا نکند و به آزمایش آنها مبتلا نشویم! خدا به ما توفیق و تنبه دهد که اگر در ابتلا و آزمایش قرار گرفتیم، بد را خوب، و خوب را بد نبینیم!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرم بر آن مسئولانی که در حق این گونه مادران شهید کوتاهی کردند😔
اربعین کلیمیّه
🔹️فضيلتى كه خداوند براى ماه ذیالقعده و دهه اول ذیالحجه قرار داده است، خود يادآور عبادت خداست؛ چرا كه در اين چهل روز حضرت موسى(عليه السلام) به دعوت خداوند متعال در كوه طور به عبادت مشغول گشت. خداوند در اين باره مىفرمايد:
🔹️«وَ وَاعَدْنَا مُوسىَ ثلثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْر فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة؛ و با موسى سى شب وعده نهاديم، چون پايان يافت ده شب ديگر بر آن افزوديم تا آنكه زمان وعده به چهل شب تكميل شد»(اعراف،۱۴۲)
🔹️چهل روزى كه موسى(سلام الله علیه) در كوه طور به عبادت سپرى كرد، به «اربعين كليميّه» مشهور است و اهل سير و سلوك اهميت فراوانى براى آن قائلند و آداب و دستورات خاصى را براى آن ذكر كرده اند و در آن بيشتر به عبادت مىپردازند؛ چه اينكه در منابع روايى ما براى «اربعين» ويژگى خاص ذكر شده، مثلا در روايتى وارد شده كه:
🔹️«مَنْ أَخْلَصَ لِلِّهِ أَرْبَعينَ يَوْماً فَجَّرَ اللّهُ يَنابيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ كسى كه چهل روز براى خداوند متعال خالص گردد، خداوند چشمههاى حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مىكند.»(عدة الداعی و نجاح الساعي، جلد ۱، صفحه ۲۳۲)، (يا براى چهل روز عبادت و يا حفظ چهل حديث و از اين قبيل ثمرات فراوانى ذكر كردهاند.)
📚 ره توشه ،جلد۲،صفحه۱۹۲
🔹️در اين ايام بر اساس روايات اسلامى، گفتن ذكر «لا اله الا الله» مستحب و بسيار مؤكد است. چند «لا اله الا الله» در شبانه روز گفتن چندان مؤونهاى ندارد. انسان در اين ايام اين ذكر را تكرار كند و بگويد، خدايا چون تو دوست داشتنى هستى و چون تو خدا هستى اين ذكر را مىگويم و هيچ پاداش و عوضى نيز نمىخواهم.
🔹️اين ذكر را مىگويم به شكر گوشهاى بسيار كم از نعمت هاى بى كرانى كه به من ارزانى داشته اى، هر چند پاداشى هم به من عطا نفرمايى. به هر حال بايد از همين مراتب محدود و پايين شروع كنيم تا به تدريج ان شاء الله به مراتب عالىتر نايل آييم.
📚 به سوی او، صفحه۲۸۲
#اربعین_کلیمیه
💠 @mesbahyazdi_ir
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
اَلْمَعِدَةُ بَيْتُ كُلِّ دَاءٍ وَ اَلْحِمْيَةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاءٍ وَ أَعْطِ كُلَّ نَفْسٍ مَا عَوَّدَتْهَا
ترجمه:
معده، خانهی هر دردی است و پرهیز و امساک، سرلوحهی هر درمانی است. به هر نفسی آن چه را که به آن عادت دادهای، همان را بده.
بحارالانوار، ج 59، ص 290
شرح حدیث:
این حدیث شریف به نقش کلیدی معده در سلامتی انسان اشاره میکند. معده به مثابه مأمن بیماریهاست، چرا که سوءهاضمه و تغذیه نامناسب، زمینهساز بسیاری از بیماریها میشود.
از طرف دیگر، پرهیز و امساک، به عنوان ریشهی درمانها معرفی شدهاند. پرهیز از غذاهای مضر و پرخوری، و همچنین نظم در زمان غذا خوردن، نقشی اساسی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریها دارد.
بخش پایانی حدیث، بر عادتهای غذایی تأکید میکند. هرچه به بدنمان عادت دهیم، همان را جذب و به خود میگیرد.
این حدیث، علاوه بر بعد جسمانی، دارای بعد روحی نیز میباشد. پرخوری و زیادهروی در شهوات، میتواند منشأ بیماریهای روحی و روانی باشد. در مقابل، پرهیز و قناعت، زمینهساز سلامت روان و آرامش نفس است.
توجه به این حدیث، میتواند راهنمای مؤثری برای داشتن یک زندگی سالم و پربار باشد.
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
قشنگترین ذکر: اظهار فقر!
در محضر یکی از اساتیدم در قم که ارادت خاصی به آیتالله بهاءالدینی داشتند، کتاب « کفایه» را درس می خواندم. ایشان حکایتی جالب از آیت الله بها الدینی نقل کردند:
ایشان دختری حدود 10 تا 12 ساله داشتند که به بیماری سختی مبتلا شده بود. علیرغم تلاشهای فراوان و مراجعه به پزشکان مختلف، هیچ بهبودی حاصل نشد. در لحظات آخر عمر دختر، که او را رو به قبله خوابانده بودند، همسر ایشان خطاب به آیتالله بهاءالدینی گفتند: "من با مرگ دخترم کنار آمدهام و تمام راههای درمانی را نیز طی کردهایم. اما بارها دیدهام و شنیدهام که بالای سر بیماران غریبه دعا و شفای آنها را طلب میکردید. حال از شما تقاضا دارم برای دخترمان نیز دعا کنید، هرچند توقع زیادی ندارم، اما میخواهم این وسوسه شیطان را از بین ببرم که چرا برای غریبهها دعا میکنید اما برای دختر خودتان نه!"
آیتالله بهاءالدینی بر بالین دختر حاضر شدند و برخلاف تصور ما که منتظر ذکر یا دعای خاصی بودیم، آستینهای خود را بالا زدند و با تواضع تمام رو به خدا گفتند: "خدایا! ما چقدر ناچیز و بیمقداریم!"
در کمال ناباوری، دخترشان ناگهان حالش بهبود یافت و اکنون نیز در قید حیات است.
استادمان در ادامه نقل کردند که روزی در خلوت از آیتالله بهاءالدینی پرسیدم: "آن روز چه ذکری خواندید؟" ایشان فرمودند: "آن روز هر ذکری میخواندم، دخترم حالش بدتر میشد! اما خداوند با اظهار فقر و نیازمندی من، دعای مرا اجابت کرد. سخن همسرم در من اثرگذار نبود، اما وقتی که خود را در برابر عظمت الهی هیچ و پوچ دیدم، همین فقر و نیازمندی نتیجه داد."
نتیجهگیری:
فقر و اظهار نیازمندی در برابر خداوند، بالاترین ذکر است. گاه زیباترین و کارآمدترین دعا، اذعان به ضعف و ناتوانی خود و طلب یاری از خالق هستی است:
يأَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَآءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ(فاطر/۱۵)
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
عترتنا، استاد عباس صراف، ۱۴۰۳/۱/۱۲
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
سه توصیه کلیدی شهید مطهری به مبلّغان و مربّیان دین
استاد شهید مطهری، در اندیشههای ژرف خود، نقشه راهی را برای مبلّغان و مربّیان دین ترسیم مینمایند که در قالب سه توصیهی اساسی خلاصه میشود:
1. علم و تخصص عمیق دینی:
نخستین گام در این مسیر، اهتمام به کسب دانش عمیق و تخصصی در علوم دینی است. مبلّغان و مربیان دین باید با تسلط بر معارف و مفاهیم اسلامی، از ارائه تفاسیر نادرست و القاء معانی نامعقول به نام دین پرهیز کنند. چرا که چنین رویکردی نه تنها سودی به بار نمیآورد، بلکه منشأ گرایشهای ضدّ دینی و پیدایش انحراف و خرافات نیز خواهد شد.
2. اصلاح محیط و زمینههای پیرامونی:
علاوه بر تسلط بر آموزههای دینی، مبلّغان و مربیان وظیفهای مهم در قبال اصلاح محیط و زمینههای پیرامونی مخاطبان خود دارند. آنان باید با تلاش برای زدودن آلودگیها و ناهنجاریهای محیطی، بستری مناسب برای رشد و تعالی ایمان افراد فراهم سازند.
3. احترام به فطرت و تناسب با نیازهای انسانی:
در بالاترین سطح این رسالت، مبلّغان و مربیان دین باید از هرگونه تقابل و ستیز با فطرت پاک انسانی پرهیز کنند. تعالیم دینی، نهتنها با فطرت بشر در تضاد نیستند، بلکه در راستای تکامل و تعالی آن گام برمیدارند. مبلّغان حقیقی با درک این تناسب عمیق، آموزههای دینی را به شکلی ارائه میکنند که با نیازها و فطرت انسانی همسو و همراستا باشد.
با تحقق این سه اصل اساسی، مبلّغان و مربیان دین میتوانند زمینه را برای جذب قلوب و جانهای تشنه حقیقت فراهم سازند و شاهد ورود انبوه مردم به دین الهی باشند، چنانکه در کلام شهید مطهری آمده است: "آن وقت است که خواهند دید مردم «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا»".
مجموعه آثار استاد شهید مطهری (خورشید دین هرگز غروب نمیکند)، ج3، ص: 405- با ویرایش و توضیحات
امید است این رهنمودهای ارزشمند، چراغ راه مبلّغان و مربیان دلسوز در مسیر ترویج آموزههای ناب الهی باشد.
🔹علی اسدی🔹
https://eitaa.com/aliasadi110
پیامدهای حضور در مجلس گناه
در دین مبین اسلام، روایات متعددی بر حرمت حضور در مجالس گناه تأکید دارند. امام صادق (ع) میفرمایند:«لا ينبغي للمؤمن أن يجلس مجلسا يعص اللّه فيه و لا يقدر على تغييره؛ «بر مؤمن روا نیست در مجلسی بنشیند که در آن گناهی از گناهان خدا انجام میگیرد، در حالی که توانایی تغییر آن را ندارد.» (وسائل الشیعه، جلد ۱۷، ص ۳۷۰، حدیث ۴۲)
دلایل عقلی و منطقی نهی از شرکت در مجلس گناه:
1. تأیید ضمنی گناه: حتی اگر فرد در مجلس گناه مرتکب گناهی نشود، حضور وی به منزله تأیید و امضای آن گناه تلقی میشود. این موضوع در مورد افراد شناخته شده و بزرگان فامیل و روحانیون از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که اعمال آنها تاثیر بسزایی بر اطرافیان دارد.
2. عادیسازی گناه: حضور در مجالس گناه، قبح و زشتی آن را در نظر فرد و جامعه کم میکند. نمونه بارز این موضوع، مجالس عروسی برخی افراد است که برای مؤمنان مشکلآفرین شده است؛ چرا که در آن مشروب می خورند، زن و مرد نامحرم باهم مخلوط شده و گاه باهم می رقصند. موسیقی مطرب وحرام پخش می شود.
مؤمنان باید با پرهیز از حضور در چنین مجالسی، موضع خود را در قبال گناه به صراحت بیان کنند و نشان دهند که "ما شما فامیل ودوستان را دوست داریم، اما خدا را بیشتر دوست داریم و وظیفه شرعی ما بر علاقه ما نسبت به دوست و فامیل مقدم است."
3. تشویق گناهکاران: حضور در مجالس گناه، مشوق و دلگرمی گناهکاران است. هر چه تعداد افراد حاضر در چنین مجالسی بیشتر باشد، بر جسارت و انگیزه گناهکاران برای ادامه اعمال خود افزوده میشود. در روایتی پیرامون آیه 30 سوره حج (وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ) آمده است: "حتی گفتن "احسنت" به یک خواننده موسیقی مطرب و گناه الود، حرام محسوب میشود." بنابراین تشویق گناهکاران و مجالس گناه چه با حضور و چه با تشویق زبانی جایز نیست.
4. خطر لغزش و انحراف: حضور در مجالس گناه، وسوسههای شیطان را برای فرد افزایش میدهد. چه تضمینی وجود دارد که انسان در چنین مجالسی آلوده نشود؟ بسیاری از مبتلایان به مواد مخدر، روابط غیر اخلاقی، شرابخواری و مانند انها اولین بار در همین مجالس با این گناهان آشنا شده و به تدریج به آنها اعتیاد و عادت پیدا کردهاند.
5. اثر منفی بر رشد معنوی انسان:
درست همانطور که غذای ناسالم، هوای آلوده و محیط آلوده به ویروس میتواند به بدن انسان آسیب برساند و آن را بیمار کند، گناه نیز میتواند روح انسان را بیمار و آلوده کرده و مانع از رشد معنوی او شود. برای نمونه:
الف. فاصله گرفتن از خداوند: گناه انسان را از خداوند دور میکند و پرده ای از تاریکی بین او و خدای متعال ایجاد میکند. این دوری از خداوند، مانع از دریافت فیض الهی و رحمت او میشود و رشد معنوی را مختل میکند.
ب. تیرگی قلب: گناه، قلب انسان را تیره و تاریک میکند. قلبی که تاریک باشد، نور الهی را دریافت نمیکند و از معرفت و بصیرت محروم میشود.۱۴۰۳/۲/۲۳
✍علی اسدی
https://eitaa.com/aliasadi110
حدیث نبوی و پیامدهای منفی پرخوری
📗از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: إيّاكُمْ و البِطْنَةَ ؛ فَإنَّهاَ مَفْسَدةٌ لِلبَدَنِ ، وَ مُورِثَةٌ للسُّقْمِ ، وَ مَكْسَلَة عَنِ العِبَادَةِ؛
از پرخوری بپرهيزيد؛ زيرا موجب تباهى بدن،ایجاد بیماری و سستی در عبادت میگردد.( بحار الأنوار ج 62 ص 266)
همانطور که در حدیث ذکر شده است، پرخوری میتواند پیامدهای منفی متعددی برای سلامتی جسم و روان انسان داشته باشد. در این حدیث، به سه اثر اصلی پرخوری اشاره شده است:
1. تباهی بدن:
🔹افزایش وزن و چاقی: پرخوری به طور مستقیم منجر به افزایش کالری دریافتی و در نتیجه، انباشت چربی و چاقی میشود. این امر میتواند به فشار بر مفاصل، افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و برخی انواع سرطان منجر شود.
🔹سوء هاضمه و مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد غذا میتواند دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد و منجر به سوء هاضمه، نفخ، درد معده و سایر مشکلات گوارشی شود.
🔹ضعف سیستم ایمنی: پرخوری میتواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و فرد را در برابر بیماریها و عفونتها آسیبپذیرتر سازد.
2. ایجاد بیماری:
🔹بیماریهای قلبی: چاقی و افزایش کلسترول که ناشی از پرخوری هستند، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی را به طور قابل توجهی افزایش میدهند.
🔹دیابت نوع 2: مقاومت به انسولین و چاقی، که هر دو از پیامدهای پرخوری هستند، عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
🔹فشار خون بالا: افزایش وزن و مصرف بیش از حد سدیم، که میتواند در پرخوری شایع باشد، میتواند منجر به فشار خون بالا شود.
🔹برخی از انواع سرطان: مطالعات نشان دادهاند که بین پرخوری و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، مانند سرطان مری، روده بزرگ و سینه، ارتباط وجود دارد.
3. سستی در عبادت:
🔹خواب آلودگی و کمبود انرژی: پرخوری میتواند منجر به خواب آلودگی و کمبود انرژی شود که میتواند تمرکز و انگیزه فرد را برای انجام عبادت و سایر فعالیتهای مهم کاهش دهد.
🔹تمرکز ضعیف: سنگینی معده و مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری میتواند تمرکز و توجه فرد را مختل کند و انجام عبادت و مطالعه را دشوارتر سازد.
🔹احساس گناه و پشیمانی: افرادی که به طور مکرر پرخوری میکنند، ممکن است بعد از آن احساس گناه و پشیمانی کنند که این امر میتواند بر سلامت روان آنها تأثیر منفی بگذارد و انگیزه آنها را برای عبادت کاهش دهد.
✅ اعتدال در خوردن: در مقابل، اعتدال در خوردن و پرهیز از پرخوری، فواید متعددی برای سلامتی جسم و روان انسان، از جمله افزایش سطح انرژی، بهبود تمرکز، تقویت سیستم ایمنی و ارتقای سلامت روان دارد.
علاوه بر حدیث ذکر شده، در روایات دیگری نیز بر مضرات پرخوری و فواید اعتدال در خوردن تأکید شده است.
✅ نتیجه: بنابراین، با پیروی از آموزههای دینی و رعایت اعتدال در خوردن، میتوانیم از مضرات پرخوری و فواید آن برای سلامتی جسم و روان خود بهرهمند شویم.۱۴۰۳/۲/۲۳
✍ علی اسدی
https://eitaa.com/aliasadi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «بشارت ظهور به تجربهگر»
🌷 برشی از برنامه #زندگی_پس_از_زندگی
🌺 ظهور امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) نزدیکه...
🌸 انشاالله آدم وارد محشر بشیم وگرنه مورد شفاعت قرار نمیگیریم...
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 محدودیتی که مصونیت می آورد خیلی هم عاقلانه و منطقی است و هر انسان عاقلی آن را می پذیرید.
چقدر زیبا
منطق حجاب را بیان کرد
مثالها چقدر به روز .👏
واقعا تماشای این کلیپ
خالی از لطف نیست.👏
به همه بانوان و دختران توصیه می شود گوش کنند.
_خانواده_دینی
#حجاب
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️الهم عجل الولیک الفرج بحقِ زینب کبری سلام الله علیها😭
❤️خیلی قشنگ و دلنشینه. ترکی و فارسی می خونه🙏
4_5814469877137674214.mp3
5.57M
خبر چه سنگینه/خبر پر از درده
شادی روح همه شهدای خدمت صلوات
#سید_شهیدان_خدمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پست جدید صفحه رسمی امام خمینی
✅ @Khabar_Fouri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مادر_رئیس_جمهور
◾️من فقر را ندیده ام، بلکه چشیدهام.
✍یادم نمیاد برنج یه کیلویی خریده باشیم، یا نیم کیلو گوشت... بساط پهن میکردم و کار میکردم.
#شهید_خدمت #طلبه
@vafimoslem
@vafimoslem
⭕️ جمهوری اسلامی از شهادت حاج قاسم تا شهادت آیت الله رئیسی
1️⃣ ظرف مدت کوتاهی آنقدر آیت الله رئیسی زود به زود به نقاط مختلف ایران برای بازدید و پیگیری کارها رفت، که اینک مردم استان های مختلف این زبان حال را درباره رئیس جمهور شهید دارند: « انگار همین دیروز بود که آمد». دلیل یکی از دلتنگی های مردم همین است که او را بارها نزدیک خود لمس کردند. آنروزها که اوج کرونا به بیمارستانها و داروخانهها رفت، همه مردم ایران احساس کردند او را از نزدیک دیدند. خب طبیعی است که برای این آشنی همیشه همراه؛ باید ملت ایران امروز اینقدر احساس دلتنگی و غم داشته باشد.
2️⃣ آیت الله رئیسی عزیز بود. مردی که نه اهل کنایه زدن بود، نه دعوا میکرد، نه اپوزیسیون میشد نه برای رقیب سیاسی شاخ و شانه می کشید، نه مردم را نگران میکرد، نه دل مشغولی برای رهبری درست میکرد. خب چنین فرد بی حاشیه و با تقوای حتما عزیز میشود و شد.
3️⃣ آنروز که آیت الله رئیسی، تولیت حرم امام رضا (ع) شد، شور معنوی در مردم ایجاد کرد، روزی هم که در انتخابات ریاست جمهوری 96 شرکت کرد و با وجودی که شکست خورد باز هم شور ارزش گرایی و دینداری در بین عموم مردم ایجاد کرد، وقتی به عنوان رئیس قوه قضائیه به فعالیت پرداخت بازهم اقدامات او سرمایه دینی تولید کرد و در سال 1400 هم وقتی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد، شور دینداری و آرمان خواهی را افزایش داد. یک باطن خداجو میتواند در سه میدان به ظاهر متفاوت از تولیت حرم امام رضا (ع) و قضاوت تا میدان سیاست، چنین موجی دینخواهی و ارزش گرایی در جامعه ایجاد کند.
4️⃣ گرچه آیت الله رئیسی به لحاظ ظاهری از میان ما رفته است، اما فتح بزرگ او، بازگرداندن احساس خدمتگذاری و نوکر بودن دولت جمهوری اسلامی به مردم بود که به برکت شهادتش تثبیت و عمیقتر هم شد. خون شهید همیشه نقطه مقابل دشمن عمل میکند و میتواند طراحی میلیونها دلاری جنگ رسانهای و اقتصادی را برای تغییر احساس و محاسبات مردم ایران بهم بزند. اگر شهادت حاج قاسم باعث احیای بزرگ اقتدار و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی شد، شهادت آیت الله رئیسی گام دوم و دیگری بود و آن بازگرداندن حس اعتماد، خوش بینی و خدمتگذاری مردم به نهاد جمهور و دولت در نظام جمهوری اسلامی بود.
مهدی جهان تیغی
https://t.me/joinchat/O_wgT4ssrxyYuea6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند کلمه حرف حساب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره اینستاگرامی منتشرنشده از امام جمعه تبریز
قابل توجه همه مسئولان و دلسوزان نظام
☘ جایگزین بهتر
✳️ اگر انسان چیزی را از دست بدهد، ناراحت میشود؛ ولی اگر به او مژده دهند که بهجای آنچه از دست داده، چیز بهتری به دست خواهد آورد، خوشحال میشود و کلمه استرجاع چنین کاری را میکند.
✅ در این مورد داستان بسیار جالب و دلنشینی است از ام سلمه یکی از همسران پیامبر:
ام سلمه قبل از آنکه به همسری پیامبر در آید، همسر شخصی به نام «اباسلمه» بود. اباسلمه مردی شایسته و مؤمن و بزرگ بود. روزی حدیثی را از پیامبر(ص) برای ام سلمه نقل میکند، میگوید: شنیدم که حضرت فرمود: «هر کس که به او مصیبتی برسد و در آن وقت بگوید: «إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» و بعد بگوید: اللّهُمَّ عِندَکَ احتَسِب مُصیبَتی هذِهِ. اللّهُمَّ اخلفنی فیها خَیراً منها؛ خداوندا! این مصیبت را به پیشگاه تو حساب میکنم. خداوندا! بهتر از او را برای من جایگزین کن». خداوند جایگزین بهتری به او عطا خواهد کرد.
ام سلمه این حدیث را در خاطر داشت و آن زمان که شوهرش از دنیا رفت، کلمه استرجاع را بر زبان آورد و گفت: خداوندا! در پیشگاه تو این مصیبت را حساب میکنم و همین که خواست بگوید جانشینی بهتر از او را به من بده، تردید کرد و به زبان نیاورد و پیش خود گفت: بهتر از او کسی نیست. ولی بعد از لحظاتی آن دعا را به زبان آورد.
دیگران تردید او را متوجه شدند؛ لذا پس از مدتی که به همسری پیامبر درآمد، فهمید که آن جمله شریفه کار خود را کرد و جایگزین بهتری را بدست آورد.
افرادی در آن روز شاهد حال او بودند، گفتند: دیدی چگونه بهترین را بدست آوردی. گفت: من اصلاً انتظار نداشتم و به فکر و ذهنم خطور نمیکرد که همسر پیامبر شوم.
☘ دوستان گرامی، زمانی که آقای رجایی شهید شد همه ناراحت بودند و این اتفاق ضایعه و غم بزرگی بود ولی خداوند جایگزینی مثل آیتالله خامنهای برای ما قرار دادند.
🙏 این روزها که همه ملت ایران داغدار فقدان رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی هستند از همه خواهش میکنیم در این مدت قبل انتخابات این دعا را زیاد بخوانیم و از خدا بخواهیم جایگزینی بهتر برای ما قرار دهند.
🤲 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللّهُمَّ عِندَکَ احتَسِب مُصیبَتی هذِهِ. اللّهُمَّ اخلفنی فیها خَیراً منها ☘
🍀 لطفاً این پیام را در گروههایی که عضو هستید ارسال کنید.
• ┈ • • ✿ 🏴 ✿ • • ┈ •
• ┈ • • ✿ 🏴 ✿ • • ┈ •
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬رهبر انقلاب: یکی از بهترین عناصر زیر این آسمان را از دست دادیم
دیدار صبح امروز خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب در حاشیه مراسم نماز صبح امروز بر پیکر رئیس جمهور
@HawzahNews / حوزهنیوز