eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۳) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ❇️ دومین چیزی که برای امر به معروف و نهی از منکر، لازم است از آن آگاه باشیم، جامعه و زمانه‌ی خویش و مقتضيات آن است. ❇️ سومین موضوع، شناخت اسلوب‌ها و وسائل كارآمد و كارا در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر است. امر به معروف و نهی از منکر، امری صرفاً فردی نیست و رسانه‌های جمعي و گروهي، سايت‌هاي اينترنتي، شبكه‌هاي ماهواره‌اي، راديويي و تلويزيوني، روزنامه‌ها، مجلاّت، كتب و نشريات، نقش مهمی در تحقّق آن ایفا می‌کنند. ❇️ لذا باید دانش‌هاي لازم برای استفاده از این ابزارها را کسب کنیم؛ تكنولوژي آموزشي، تكنولوژي ارتباطي عصر و زمان خود، و برنامه‌ريزي و مديريّت فرهنگي را بشناسيم؛ و این امر مستلزم مطالعه در حوزه‌های روانشناسی، علوم ‌تربيتي و علوم ارتباطات است. ❇️ البتّه باید توجّه داشت که دشمنان ما، امريكا، اروپا، صهيونيسم، اسرائيل و ديگران، از هر ابزاري كه به دستشان بيايد، استفاده مي‌كنند؛ امّا جامعه‌ي اسلامي مقيّد به اوامر الهي است. در دين ما، هدف وسيله را توجيه و مباح نمي‌كند. ❇️ به هدف مقدّس، جز از راه مقدّس نمي‌توان رسيد؛ جز به وسيله‌ي مقدّس نمي‌توان اهداف مقدّس را تحقّق بخشيد. لذا در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، وسائل بايد مباح و مشروع باشد. ❇️ اميرالمؤمنين علیه‌السلام وقتي به حكومت رسيدند، برخلاف خلفاي قبلي، سهم افراد از بيت‌المال را به تساوی توزيع كردند. رفقا، دوستان و خيرخواهان گفتند: يا اميرالمؤمنین! با اين كار شما، بسیاری از صحابه‌ي كبار و همسران پيغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و ديگران سر و صدايشان درمي‌آيد! مصلحت نيست. حكومت شما در معرض خطر قرار مي‌گيرد. حضرت را به خيال خودشان نصيحت كردند! ❇️ حضرت در پاسخ فرمودند: أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِي مَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ: آیا به من امر مي‌كنيد كه پيروزي و نصرت را با جور و ستمگري در عرصه‌ي حكومت خود كسب كنم؟ يعني حتّي حكومت علي علیه‌السلام با آن تقدّس، نبايد از راه نامشروع تحكيم و تقويت شود. ❇️ خداي متعال در قرآن به پيغمبرش فرمان داد: قُلْ هٰذِهِ سَبِيلِی أَدْعُو إِلَى اللهِ عَلیٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی: بگو اين راه من است. منِ رسول‌الله و تابعان و پيروان من، دعوت به‌سوي خدا را براساس بصيرت، يعني علم، آگاهي و بينش درست انجام مي‌دهيم. ❇️ این حدیث معروف است که: اَلْعامِلُ عَلیٰ غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلیٰ غَيْرِ الطَّرِيقِ؛ لا تَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلّا بُعْداً : كسي كه بدون بصيرت دست به عمل مي‌زند، مثل كسي است كه دارد در بيراهه راه مي‌پيمايد؛ هرچه بر سرعتش بیفزاید، از مقصدش دورتر مي‌شود. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽🔽 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۴) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ✳️ شرط دوم در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، علم و آگاهي به چیزهای دیگری است. ✳️ نخست يقين به اينكه امر مورد نظر، بر شخصی كه مي‌خواهیم او را امر ‌به‌ معروف یا نهي‌ از ‌منكر كنیم، واجب است. اگر شك داریم كه اين امر بر او واجب است، نمي‌توانیم او را امر و نهي كنیم. ✳️ دوم، بايد يقين داشته باشیم که او آن كار را تصادفاً و به اشتباه انجام نداده است؛ بلکه با علم و قصد قبلي، و با تصميم بر تكرار و اصرار بر ادامه‌ي راه، در مسير این منكر قدم برمي‌دارد. ✳️ اگر مشخّص است كه او اهل اين كارها نيست، ناخواسته لغزشي از او سر زده، خودش توبه مي‌كند و ديگر هم اين كار از او سر نمي‌زند، اينجا هم جاي امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر نيست. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽🔽
💠 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ جَرَى بِهِ عِلْمُکَ فِیَّ وَ عَلَیَّ إِلَى آخِرِ عُمُرِی بِجَمِیعِ ذُنُوبِی لِأَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا وَ عَمْدِهَا وَ خَطَائِهَا وَ قَلِیلِهَا وَ کَثِیرِهَا وَ دَقِیقِهَا وَ جَلِیلِهَا وَ قَدِیمِهَا وَ حَدِیثِهَا وَ سِرِّهَا وَ عَلَانِیَتِهَا وَ جَمِیعِ مَا أَنَا مُذْنِبُهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِی جَمِیعَ مَا أَحْصَیْتَ مِنْ مَظَالِمِ الْعِبَادِ قِبَلِی فَإِنَّ لِعِبَادِکَ عَلَیَّ حُقُوقاً أَنَا مُرْتَهَنٌ بِهَا تَغْفِرُهَا لِی کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین. ✨بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که در علم تو درباره ی من و علیه من تا آخر عمرم ثبت گردیده، همه گناهانم از اول و آخرش، و عمدی و سهوی، و کم و زیاد، ظریف و باریک و یا جلیل و بزرگش، قدیم و جدیدش، پنهان و آشکارش، و همه ی آن گناهانی که من مرتکب آن می شوم و به سوی تو توبه میکنم. و میخواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و همه ی مظالم بندگان را که بر ذمه ی من آمده و تو آن ها را به شماره آورده ای ببخشی؛ زیرا بندگانت برگردنم حقوقی دارند که من در گرو آنها هستم، پس هرگونه و هر زمان که خواستی آنها را بیامرز ای مهربانترین مهربانان! ٧٠ بند هفتادم ( بند پاياني) http://armanemahdaviyat.ir/?p=1769@OstadMahdiTayyeb
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۵) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر 🟩 شرط سوم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثير است؛ يعني احتمال بدهیم كه امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر ما مؤثّر واقع مي‌شود؛ و از اين پس، اين تارك معروف، آن معروف را انجام مي‌دهد يا آن مرتكب منكر، آن منكر را ترك مي‌كند. 🟩 افراد ترسو و محافظه‌كار از این شرط سوءاستفاده مي‌كنند و به بهانه‌ی اینکه احتمال تأثیر وجود ندارد، از زیر بار این مسؤولیّت شانه خالی می‌کنند؛ در حالي كه ماجرا به اين سادگي‌ها نيست. 🟩 احتمال اثر، با در نظر گرفتن تمام اسلوب‌ها، متدها، مكانيزم‌ها، وسائل و ابزارهاي قابل دسترس است که به‌عنوان شرط وجوب معرّفی شده است. 🟩 ممکن است با يك روش ابتدائي، امر به معروف و نهی از منکر ما اثر نكند؛ امّا اگر با يك روش انديشيده‌تر و پخته‌تر و با ابزارهاي كارآمدتر وارد عمل شویم، اثر كند. به اين سادگي مسؤوليّت امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر از گردن انسان برداشته نمي‌شود. 🟩 به‌علاوه، باید با نگاه بلندمدّت، درباره‌ی احتمال تأثیر قضاوت کرد. گاهي امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكرِ اکنونِ من، دويست سال بعد اثر مي‌كند. اين هم احتمال اثر است. لزوماً این‌گونه نیست که همین الآن که گفتم، اثر کند. 🟩 امام حسین علیه‌السّلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند؛ ولی خودشان و اصحاب و اهل‌بیتشان شهید شدند و خانواده‌شان به اسارت رفتند. در ظاهر، کدام اثر؟! 🟩 امّا جالب اینجاست که امام‌ حسين علیه‌السّلام در همان آغاز حركت خود، چندين بار فرمودند ما مي‌رويم كه كشته شويم؛ امّا پيروز ماييم و شکست با دشمنان ماست! هم گفتند كشته مي‌شويم و هم گفتند پيروز ماييم. يعني نگاه بلندمدّت دارند. 🟩 آن حضرت تاريخ آينده را می‌نگرند و می‌بینند که نهضت عظيمی که درصدد برپا کردن آن هستند، چه اثر جاودانه‌ای در تاریخ به‌جا خواهد گذاشت. 🟩 نباید به دنبال این باشیم که امر به معروف ما در لحظه اثر بگذارد. گاهی در همان لحظه بر سرم می‌زنند، توهین می‌کنند، حقّم را غصب می‌کنند؛ اما کار من اثر خود را در آینده خواهد گذارد. 🟩 پس در اينكه احتمال اثر بدهيم، بايد نگاه دراز‌مدّت داشته باشيم، نه كوتاه‌مدّت. ما ايراني‌ها معمولاً اشخاص كوتاه‌نگري هستيم. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽🔽 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
☀️ زائران حقیقی علیه السلام @OstadMahdiTayyeb
‍ 🕰 انتظار فرج  🟩 اهمیت و مفهوم انتظار فرج  خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:‌ فَهَلْ یَنْتَظِرُونَ اِلّٰا مِثْلَ اَیّٰامِ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا اِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ؛ ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنٰا وَ الَّذینَ آمَنُوا کَذٰلِکَ حَقًّا عَلَیْنٰا نُنْجِ الْمُؤْمِنِینَ: آیا چیزی را انتظار می‌کشند جز آنچه برای پیشینیان آنها رخ داد؟ بگو منتظر باشید که من نیز با شما از منتظران خواهم بود. پس از این انتظار‌، ما رسولان خود و مؤمنان را نجات خواهیم داد و این نجات‌بخشی‌ حقّی بر ماست [که خود آن را قائل شدیم.] چنانکه پیشتر گفتیم، یکی از وظایف خاص و برجسته‌ی شیعیان در دوران غیبت حضرت مهدی‌ارواحنا‌فداه انتظار فرج است. انتظار در عقیده‌ی شیعه‌ جایگاه بسیار رفیع و بلندی دارد و احادیث فراوانی در این زمینه ازجانب معصومین: رسیده است که برای درک بهتر مفهوم انتظار و اهمیت آن به چند نمونه اشاره می‌کنیم. 💫 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند‌: اَفْضَلُ اَعْمٰالِ اُمَّتِی اِنْتِظٰارُ الْفَرَجِ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ:‏ برترین اعمال امّت من‌ انتظار فرج ازجانب خداوند عزّوجلّ است. 💫امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) در پاسخ شخصی که می‌پرسد: أَیُّ الْأعـْمٰالِ أحَبُّ إلَى اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ کدام عمل نزد خداوند محبوب‌ترین است؟ می‌فرمایند: اِنـْتِظٰارُ الْفَرَجِ‏: انتظار فرج. 💫 در بحث وظایف شیعه نیز نقل کردیم که امام کاظم‌(علیه السلام) می‌فرمایند‌: اَفـْضَلُ الْعِبٰادَةِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ انْتِظٰارُ الْفَرَجِ‏: برترین عبادات پس از معرفت‌، انتظار فرج است. 💫 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند: أَفْضَلُ جِهٰادِ أُمَّتِی انْتِظٰارُ الْفَرَجِ‏: برترین جهاد امّت من انتظار فرج است. سه نکته در این احادیث قابل تأمّل است. 1️⃣ نخست اینکه در حالی که در شریعت اسلام اعمال و عبادات برجسته‌ی فراوانی وجود دارد‌؛ انتظار فرج‌ افضل اعمال و عبادات معرّفی شده است. 2️⃣ دوم اینکه بر مقدّم بودن معرفت بر انتظار تأکید شده است که نشان می‌دهد انتظار بدون معرفت‌، انتظار واقعی و سازنده نیست. 3️⃣ سوم آنکه‌ فرموده‌اند برترین و بزرگترین عمل انتظار فرج است؛ پس انتظار عمل است، نه بی‌عملی و بدون فعّالیّت دست روی دست نهادن و چشم‌به‌راه حوادث خارق‌العاده و غیرعادّی برای تغییر و تحوّل وضع موجود نشستن. انتظار برترین جهاد است، نه تسلیم و ستم‌پذیری و سکوت در برابر ظلم. کسی که منتظر است تا حجّت‌خدا ظهور کند و در رکاب آن حضرت در کارزار جهانی شرکت کند و ریشه‌ی ظلم و فساد را از عالم برکند و ظلم جهانی را درهم شکند‌‌، نمی‌تواند نسبت به ظلم در محیط خود بی‌تفاوت باشد‌ و به نام انتظار، گذران اوقات کند تا ظهور تحقّق پذیرد. ادامه دارد…. ✍️ استاد مهدی طیب، ، ص ۳۰۰-۳۰۱ @OstadMahdiTayyeb
📜 ماه ذی القعده و نماز استغفار @OstadMahdiTayyeb
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش هشتم (۶) 🛑 شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر 🔰شرط چهارم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، قدرت بر انجام امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر است. اين قدرت نیز قابل ‌اكتساب و تحصيل است و نباید تصوّر کرد که قدرت باید نقد و رایگان در اختیار ما باشد تا امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب شود. 🔰 شرط پنجم كه آن هم بد فهمیده شده و بهانه‌ای برای راحت‌طلبی افراد بزدل و ترسو قرار گرفته است، عدم ضرر و مفسده‌ي جاني، مالي و عِرضي در امر به معروف و نهی از منکر است. 🔰بعضی تصوّر کرده‌اند که برطبق این شرط، در امر به معروف و نهی از منکر، هیچ ضرری نباید متوجّهشان شود؛ هیچ‌کس به آنها نگوید بالای چشمت ابروست، یک ریال پول از دستشان نرود و یک ذرّه ناراحتی نبینند. 🔰اين مصداق همان سخن امام‌ باقر علیه‌السّلام است که فرمودند: اگر نماز و روزه‌شان هم براي دنياي آنها ضرر داشت، انجام نمي‌دادند؛ همان‌طور كه امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر چون ضرر دارد، انجام نمي‌دهند. 🔰 اين نشان مي‌دهد كه امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر با وجود ضرر هم بايد انجام شود. اينكه گفته‌اند مفسده نداشته باشد، يعني شخص باید سرمايه‌اي را كه می‌خواهد براي این كار هزينه‌ كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعه‌ي اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر می‌بیند عواید آن به اندازه‌ي سرمايه‌اي كه هزينه مي‌كند نيست، آن امر یا نهی را ترک کند. 🔰اگر هزینه‌ی این کار بیش از عوایدش باشد، کاری غيرمنطقي است و سرمایه‌ی انسان را به هدر می‌دهد. اما اگر عواید حاصل از این امر به معروف و نهی از منکر، ارزش هزینه‌ای را که صرف می‌شود، داشته باشد، ولو خود فرد آمِر و ناهی متضرّر شود، نباید آن را ترک کند. 🔰 به بیان دیگر، امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، باید هزینه‌اش بيش از عوايدش نباشد؛ نه اينكه اصلاً هزينه‌ای نداشته باشد. در این ارزیابی هم باید عواید مسأله را در درازمدّت و برای فرد و جامعه در نظر گرفت، نه در کوتاه‌مدّت و صرفاً برای خود فرد آمر و ناهی. 🔰 كشاورز، وقتي بذر گندم می‌کارد، اگر كوتاه‌مدّت را در نظر بگیریم، متضرّر شده؛ چراکه این‌همه بذر را زیر خاک کرده است؛ امّا اگر با ديد دراز‌مدّت نگاه كنيم، هر دانه‌ي گندم، هفتصد دانه گندم خواهد شد. اگر اين‌طور نگاه كنيم، آيا باز هم مي‌توان گفت کار او مفسده و ضرر داشته است؟ 🔰 گاه يك شهيد كه به خاك مي‌افتد و در خاك مدفون مي‌شود، همچون بذري است كه كاشته مي‌شود و خدا مي‌داند در آينده‌ي تاريخ چه شجره‌ي طيّبه‌اي از او خواهد روييد! 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com