eitaa logo
عرفان ناب
547 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
​‍ مناجاة الشاكين (قسمت دوم) الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرِى، وَأَحاطَتْ هَواجِسُه بِقَلْبِى، يُعاضِدُ لِىَ الْهَوىٰ، وَيُزَيِّنُ لِى حُبَّ الدُّنْيا، وَيَحُولُ بَيْنِى وَبَيْنَ الطَّاعَةِ وَالزُّلْفىٰ؛ إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّباً، وَبِالرَّيْنِ وَالطَّبْعِ مُتَلَبِّساً، وَعَيْناً عَنِ الْبُكاءِ مِنْ خَوْفِكَ جامِدَةً، وَ إِلىٰ ما تَسُرُّها طامِحَةً. إِلٰهِى لَاحَوْلَ لِى وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَلَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْيا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَنَفاذِ مَشِيئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَيْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلَا تُصَيِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَكُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَعَلَى الْمَخازِى وَالْعُيُوبِ ساتِراً، وَمِنَ الْبَلاءِ واقِياً، وَعَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. معبودم، از دشمنی که گمراهم می‌کند و از شیطانی که به بی‌راهه‌ام می‌برد به تو شکایت می‌کنم، شیطانی که سینه‌ام را از وسوسه انباشته و زمزمه‌های خطرناکش قلبم را فرا گرفته است، شیطانی که با هوا و هوس به من کمک می‌کند و عشق به دنیا را در دیدگانم نیکو و آراسته جلوه می‌دهد و بین من و بندگی و مقام قرب پرده می‌افکند؛ معبودم، از دل همچون سنگی که با وسوسه زیرورو می‌شود و به آلودگی گناه و سیاهی نافرمانی آلوده شده به تو شکایت می‌کنم؛ معبودم، از چشمی که از گریه ناشی از هراس تو خشک شده و در عوض به مناظری که خوش‌آیند آن است خیره گشته به تو گلایه می‌کنم، خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاری‌های دنیا جز حفظ و نگهداری تو برایم نمی‌باشد، از تو می‌خواهم به رسایی حکمتت و نفوذ اراده‌ات که مرا جز جود و بخشندگی‌ات در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنه‌ها نگردانی و بر ضد دشمنانم یاور باشی و پرده‌پوش رسوایی‌ها و عیوبم گردی و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارنده‌ام باشی، به مهر و رحمتت ای مهربان‌ترین مهربانان. ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @OstadMahdiTayyeb ╚═✿══🌹══✿═╝ فایل صوتی مناجات الشاکین:​‍ مناجاة الشاكين (قسمت دوم) الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرِى، وَأَحاطَتْ هَواجِسُه بِقَلْبِى، يُعاضِدُ لِىَ الْهَوىٰ، وَيُزَيِّنُ لِى حُبَّ الدُّنْيا، وَيَحُولُ بَيْنِى وَبَيْنَ الطَّاعَةِ وَالزُّلْفىٰ؛ إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّباً، وَبِالرَّيْنِ وَالطَّبْعِ مُتَلَبِّساً، وَعَيْناً عَنِ الْبُكاءِ مِنْ خَوْفِكَ جامِدَةً، وَ إِلىٰ ما تَسُرُّها طامِحَةً. إِلٰهِى لَاحَوْلَ لِى وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَلَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْيا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَنَفاذِ مَشِيئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَيْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلَا تُصَيِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَكُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَعَلَى الْمَخازِى وَالْعُيُوبِ ساتِراً، وَمِنَ الْبَلاءِ واقِياً، وَعَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. معبودم، از دشمنی که گمراهم می‌کند و از شیطانی که به بی‌راهه‌ام می‌برد به تو شکایت می‌کنم، شیطانی که سینه‌ام را از وسوسه انباشته و زمزمه‌های خطرناکش قلبم را فرا گرفته است، شیطانی که با هوا و هوس به من کمک می‌کند و عشق به دنیا را در دیدگانم نیکو و آراسته جلوه می‌دهد و بین من و بندگی و مقام قرب پرده می‌افکند؛ معبودم، از دل همچون سنگی که با وسوسه زیرورو می‌شود و به آلودگی گناه و سیاهی نافرمانی آلوده شده به تو شکایت می‌کنم؛ معبودم، از چشمی که از گریه ناشی از هراس تو خشک شده و در عوض به مناظری که خوش‌آیند آن است خیره گشته به تو گلایه می‌کنم، خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاری‌های دنیا جز حفظ و نگهداری تو برایم نمی‌باشد، از تو می‌خواهم به رسایی حکمتت و نفوذ اراده‌ات که مرا جز جود و بخشندگی‌ات در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنه‌ها نگردانی و بر ضد دشمنانم یاور باشی و پرده‌پوش رسوایی‌ها و عیوبم گردی و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارنده‌ام باشی، به مهر و رحمتت ای مهربان‌ترین مهربانان. ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
‍ 💠 حَسِّنُوا ظُنُونَکُم بِاللهِ وَ اَصلِحُوا نِیّاتِکُم: گمان‎هایتان را به خدا نیکو گردانید و نیّت‎هایتان را اصلاح کنید. 💠 با وجود اینکه قرآن فرمود: إنَّ الظَّنَّ لا یُغنِی مِن الحَقِّ شَیئاً: گمان اصلاً از حق بی‌‎نیاز نمی‎کند؛ امّا ببین خوش‎گمانی و حسن ظنّ به خدا چقدر مهم است که خداوند فرمود: اَنَا عِندَ ظَنِّ عَبدی بى فَلا یَظُنَّ بى اِلاّ خَیراً: من در نزد گمان بنده‎ام به خودم هستم، پس جز گمان نیک به من نبرد. 💠 در حدیث است که اگر کسی به چهل سالگی رسید و عصا به دست نگرفت، عاصی است. مقصود از عصا تکیه‎گاه است. یعنی اگر کسی به چهل سالگی رسید و از عقاید و عباداتش تکیه‎گاهی پیدا نکرد که اعتماد به خدا کند و به اتّکای آن از حوادث نترسد و نلرزد، این فرد عاصی است. یعنی سرش کلاه رفته و کم‎بهره است. 💠 خیری که خدا و ائمّه علیهم السّلام در شما گذاشته‎اند، ان‎شاء‎الله ظهور کند. محبّت محمّد و آل محمّد علیهم السّلام تخمی ‎است که در دل مؤمنین کاشته شده است، باران رحمت می‎خورد و می‎خواهد غنچه بزند. غنچه زدن آن یک مقدار زحمت دارد و صرف وقت می‎خواهد. خدا می‎پرسد این تخم محبّت که در شما کاشته شده است را شما زراعت می‎کنید یا من؟ باید بگوییم: اَنتَ الزّارعُ: شما زارعید. زارعش خداست و پرورنده‎ی آن محمّد و آل محمّدند. خوب زارع و خوب باغبانی داریم؛ به کارش خوب وارد است. به قول خواجه حافظ:  که از آن دست که می‎پروردم، می‎رویم  ‍ 📘 ، ص ١٧٣ 🎤شرح و توضيح مصباح الهدي مبحث بيستم: مبحث اعتماد و حسن ظنّ به خدا و اهل‌بیت علیهم‌السّلام ١/ استاد مهدي طيّب 🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدی ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
‍ 📜 كُنّا عِنْدَ اَبِي عَبْدِ اللهِ جَماعَةٌ نَتَحَدَّثُ: یکی از اصحاب امام صادق علیه‌السّلام می‌گوید: گروهی از اصحاب، در خدمت امام صادق علیه‌السّلام با هم گفتگو می‌کردیم. ظاهراً موضوع گفتگوی آنها این بوده است که با وجود بشارت‌هایی که در قرآن کریم و احادیث پیامبراکرم و ائمّۀ هدی علیهم‌السّلام دربارۀ دوران ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه آمده است، چه آیندۀ روشن و نورانی‌یی در پیش است و دوستان اهل‌بیت علیهم‌السّلام در آن شرایط، چقدر بیشتر فرصت رشد دارند و از آسایش و امنیّت بیشتری برخوردار خواهند شد. ↩️ آن صحابی می‌گوید در این گفتگو بودیم و به اعتبار وَصفُ العَیشِ نِصفُ العَیش، لذّت می‌بردیم و خیلی امید داشتیم که این آینده خیلی نزدیک باشد. فَالْتَفَتَ اِلَيْنا فَقالَ. امام صادق علیه‌السّلام توجّهی به ما کردند و فرمودند: فِي اَيِّ شَيْءٍ اَنتُم: شما در چه فکر و خیالی هستید؟ مشغول چه بحثی هستید؟ أَيهاتَ أَيهاتَ! لا وَ اللهِ لا يَكُونُ مِمّا تَمُدُّونَ اِلَيْهِ اَعْيُنَکُم حتّي تُغَرْبَلُوا. حضرت قسم جلاله خوردند؛ فرمودند: هیهات! هیهات! به خدا سوگند! چیزی که به آن چشم دوخته‌اید، یعنی آیندۀ بعد از ظهور، برای شما پیش نمی‌آید و محقّق نمی‌شود، مگر اینکه پیش از آن، غربال شوید و ریز و درشتتان از هم جدا شود. لا وَ اللهِ لا يَكُونُ مِمّا تَمُدُّونَ اِلَيْهِ اَعْيُنَکُم حَتّي تُمَيّزُوا: به خدا سوگند! آن آینده واقع نمی‌شود، مگر اینکه قبل از آن، از یکدیگر متمایز شوید، و مدّعیان دروغین از افراد دارای حقیقت تفکیک شوند. ↩️ قرآن کریم هم در اشاره به این موضوع می‌فرماید: أَحَسِبَ النّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ: آیا مردم گمان می‌کنند به صرف اینکه اظهار ایمان کردند، از آنها پذیرفته می‌شود و مورد امتحان قرار نمی‌گیرند؟ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ...: ما کسانی را که قبل از آنها بودند، امتحان کردیم و کسانی که صادق، و تا عمق وجودشان اهل ایمان بودند را از کسانی که ایمان لقلقۀ زبانشان بود و صرفاً ادّعا و تظاهر به ایمان آوردن می‌کردند، آشکار ساختیم. گذشتگان را امتحان کردیم؛ شما و آیندگان را هم امتحان می‌کنیم. صرف ادّعای ایمان کفایت نمی‌کند. ↩️ امام صادق علیه‌السّلام فرمودند تا این دو گروه از یکدیگر متمایز نشوند، آن آینده محقّق نخواهد شد. لا وَ اللهِ لا يَكُونُ مِمّا تَمُدُّونَ اِلَيْهِ اَعْيُنَکُم اِلّا بَعْدَ اِياسٍ: به خدا سوگند آنچه چشم به آن دوخته‌اید، پدید نخواهد آمد، مگر بعد از مأيوس شدن؛ بعد از اینکه بگویید کار تمام شد؛ دین از دست رفت. لا وَ اللهِ لا يَكُونُ مِمّا تَمُدُّونَ اِلَيْهِ اَعْيُنَکُم حَتّي يَشْقِيَ مَن شَقِيَ وَ يَسْعَدَ مَن سَعِدَ: به خدا سوگند آن آیندۀ نورانی، دوست‌داشتنی و مطلوب محقّق نمی‌شود و پیش نخواهد آمد مگر اینکه پیش از آن، کسانی که شقاوت در باطنشان است و در ظاهر اهل سعادتند، شقاوت باطنیشان آشکار شود؛ و کسانی که اهل سعادتند، راه سعادت در پیش گیرند. بنابراین پیش از ظهور، چنین غربالی انجام می‌شود. فتنه‌ها و حوادثی رخ می‌دهد تا این تفکیک صورت گیرد. 🔊 استاد مهدی طیّب، ١٤٠١/٩/٣ ، مهدیّۀ اهل ولاء ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
◼️ يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ(١) ‍ در سال روز رحلت جان گداز دخت بزرگوار موسی بن جعفر علیه السلام ، خواهر یگانه ی معصومه ی امام رضا علیه السلام و عمّه ی دردانه ی امام جواد علیه السلام، حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها قرار گرفته‌ایم. ↩️ این دختر بزرگوار امام کاظم علیه السلام شخصیّت بسیار والا و عظیم القدری است. شاید در بین فرزندان ائمّه علیهم السلام که امام معصوم نبودند، تعداد کمی داشته باشیم که تا این مرتبه ی بلند کمال راه یافته باشند. غیر از فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام، مثل زینب کبری سلام الله علیها و ابا‌الفضل‌العبّاس علیه السلام و فرزندان ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، مثل علی اکبر اباعبدالله، در بین امام‌زادگان شاید شخصیّتی به والایی و عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها شناخته نشده باشد. ↩️ این دُخت بزرگوار، از امام هفتم و مادر بزرگوارشان نجمه خاتون، در اوّل ذی قعده ی سال 173 هجری قمری قدم به این عالم خاک گذاشتند و عمر شریف آن بزرگوار مثل جدّه ی بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها عمر کوتاهی بود؛ درنگ زیادی در این عالم نکردند؛ حدّاکثر زمانی که نقل شده است بیست وهشت سال است. آن حضرت در دهم ربیع الثّانی، در سال 201 هجری قمری این عالم را غریبانه ترک کردند. ↩️ امام کاظم علیه السلام فرزندان زیادی دارند، شاید یکی از علّت های آن هم این باشد که دستگاه اختناق عبّاسی و حکومت ستمگر هارونی کمر به مَعدوم کردن نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بسته بود و به‌همین‌خاطر تعداد زیادی از امامزادگان به دست این سفّاکان به شهادت رسیدند. برای اینکه سُلاله ی پاک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باقی بماند، امام کاظم علیه السلام فرزندان زیادی داشتند. بنا‌به نقلی حضرت نوزده پسر و هجده دختر دارند که غالب آنها در دوران جوانی توسّط حکومت هارونی به شهادت رسیدند. ↩️ امام کاظم علیه السلام دو فرزند از نجمه خاتون علیه السلام دارند؛ بقیه ی فرزندان از همسران دیگرشان است. یکی از آنها علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا علیه السلام، امام هشتم و دیگری فاطمه ی معصومه سلام الله علیها است. این خواهر و برادر تنی اند؛ حضرت معصومه خواهر تنی امام رضا علیه السلام است. ↩️ امام کاظم علیه السلام به خاطر ارادت و دل باختگی به جدّه ی بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها نام چهار نفر از دخترانشان را فاطمه گذاشتند. یکی از آنان حضرت فاطمه ی معصومه سلام‌الله علیها هستند که به فاطمه ی کبری ملقّب بودند و مرقد شریفشان در شهر قم قبله گاه دلدادگان اهل بیت علیهم السلام است. فرزند دیگری به نام فاطمه‌ی صغری سلام الله علیها ؛ که مرقد این بانوی بزرگوار در شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان است.دُخت دیگری به نام فاطمه داشتند؛ که مرقد شریف ایشان در شهر اصفهان به نام سِتی فاطمه است. کسانی‌که اصفهانی هستند، با مرقد ایشان آشنا هستند. امام کاظم علیه السلام دختر دیگری به نام فاطمه دارند؛ که مرقد این بانوی بزرگوار هم در شهر رشت قرار دارد و ظاهراً آنجا با نام خواهرِ امام معروف است؛ ولی بعد از امام رضا علیه السلام حساب حضرت معصومه سلام الله علیها از دیگر فرزندان امام کاظم علیه السلام ‌کاملاً متمایز و جداست. این بانوی بزرگوار که اختلاف سنّ ایشان با برادر بزرگوارشان حضرت رضا علیه السلام بیست وپنج سال است، جایگاه والایی پیش پدر دارند. ↩️ لقب را هم حضرت رضا علیه السلام به ایشان داده اند؛ امّا امروز لقب دیگری هم در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها مشهور است و ایشان را به علیهم السلام می شناسند. کریم اهل بیت امام مجتبی علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها هستند. ↩️ کرامات و عظمت فوق العاده ی این بانوی بزرگوار اسلام خارج از وصف است و معجزات عظیمی که از آن حضرت مشاهده شده، حیرت انگیز است. بزرگانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها توفیق تَشَرُّف به محضر حضرت ولیّ عصراَرواحُنافِداه را داشته اند؛حتّی بنا به نقل بزرگی، یکی از بزرگان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها خدمت حضرت بقیّة الله اَرواحُنافِداه می رسد و مشاهده می کند که حضرت حجّت اَرواحُنافِداه نشسته اند و صورت مبارک خودشان را روی سنگ های پای ضریح گذاشته اند و به محضر عمّه ی بزرگوارشان اظهار محبّت و ارادت می کنند. ادامه دارد... ☑️ eitaa.com/ahlevela ☑️ https://ble.ir/ahlevelaa
◼️ يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ (۲) ‍ ✔️ اوّلاً شما بدانید از میان امامزادگان شاید غیر از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها کسی را نداشته باشیم که زیارت مأثوری داشته باشد؛ یعنی امام معصوم برای او زیارتنامه و متن زیارتی بیان کرده باشند. زیارتی از حضرت علی‌اکبر‌علیه‌السلام، ضمن زیارت حضرت اباعبدالله‌علیه‌السلام نقل شده است، ولی من یادم نمی‌آید زیارت مستقلّی به این شکل داشته باشیم. ↩️ در متن زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها نکته‌ی لطیفی است که بزرگی به آن اشاره کرده‌اند و آن اینکه بر خلاف همه‌ی زیارتنامه‌های ائمّه‌ی دیگر علیهم‌السلام که وقتی سلام می‌کنیم، از انبیا، از حضرت آدم‌علیه‌السلام شروع می‌کنیم و سلام می‌دهیم: «اَلسَّلامُ عَلىٰ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ اِبْراهِيمَ خَلِيلِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ مُوسىٰ كَلِيمِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ عِيسىٰ رُوحِ اللهِ» [زیارتنامه حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها به صورت دیگری است.] برایتان ماجرای این سلام ها را بگویم که یعنی چه؟ به کسی که نیست سلام نمی‌کنند. این سلام‌ها به این معناست که همه‌ی انبیا به حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها آمده‌‌اند و دور ضریح مطهّر آن بزرگوار حلقه زده‌اند و چون حضور آنها را در آنجا احساس می‌کنید، به آنها سلام می‌کنید. بعد هم پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ‌مخاطب می‌شوند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسولَ‌اللهِ». پیغمبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ‌را آنجا می‌بینید و خدمت حضرت مستقیماً سلام می‌کنید. پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم هم به زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها آمده‌اند. بعد به امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام سلام می‌کنید. بعد به حسنین‌علیهماالسلام سلام می‌کنید، بعد به حضرت فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها سلام می‌کنید. در زیارت سایر ائمّه‌علیهم‌السلام به این شکل است؛ ↩️ امّا در زیارت حضرت فاطمه‌ی‌معصومه سلام‌الله‌علیها قبل از اینکه شما به ائمّه‌علیهم‌السلام، سلام کنید، به فاطمه‌ی زهرا و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها سلام می‌کنید: «اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ» سلام بر تو ای دختر بزرگوار فاطمه‌ی زهرا‌سلام‌الله‌علیها و خدیجه‌ی‌کبری سلام‌الله‌علیها بعد می‌گویید: «اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ». این لطافت خاصّی دارد؛ نشان می‌دهد رابطه‌ی ویژه‌ای بین این بانوی بزرگوار، با آن دو بانوی بزرگوار صدر اسلام، به ویژه وجود دارد. این بانوی بزرگوار نایب مَناب فاطمه‌ی زهرا هستند. ↩️ و به همین علّت فرمودند: هر وقت خواستید قبر جدّه‌ی ما فاطمه‌ی‌زهرا‌سلام‌الله‌علیها را زیارت کنید، به بروید و قبر فاطمه‌ی معصومه‌سلام‌الله‌علیها را زیارت کنید. لذا هر وقت وارد حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها می‌شوید، قبل از اینکه به حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها سلام کنید، به خود حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها سلام کنید. این ضریح را، ضریح حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها بدانید و اوّل، خدمت آن حضرت سلام کنید. امیدوارم خدا گوش‌های دل را باز کند و جواب سلام را هم با گوش دلتان، از زبان خودِ حضرت زهراسلام الله‌علیها بشنوید. ↩️ در متن زیارت، این نکته را عرض می‌کردم، درخواستی که ما بعد از عرض ادب و ارادت، از حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها می‌کنیم، این است: «يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ»؛ ای فاطمه‌ی معصومه! ای دختر بزرگوار موسی‌بن‌جعفر! ای دختر ولیّ‌خدا! ای خواهر ولیّ خدا! ای عمّه‌ی ولیّ خدا! برای من در بهشت شفاعت کن! «اِشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ». نمی گویید مرا شفاعت کن برای این که بهشت بروم؛ می گویید داخل خود بهشت مرا شفاعت کن. این دو تا حرف است؛ یک وقت می گویید شفاعت کن من بهشت بروم؛ ولی یک وقت می گویید: «اِشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ»؛ در داخل بهشت مرا شفاعت کن. ⁉️ داخل بهشت برای چه شفاعت کن؟ شفاعت‌ها برای این است که فرد وارد بهشت شود، وقتی وارد بهشت شد، دیگر شفاعت برای چه؟ این یک شفاعت خاصّه است. بنابر نظر برخی از بزرگان اهل معرفت این شفاعت، شفاعت برای توفیق رسیدن به محضر پیامبر و ائمّه صلوات‌الله‌علیهم‌اَجمعین است. حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها هستند که می‌توانند واسطه و شفیع شوند که وقتی دوستان اهل‌بیت‌علیهم‌السلام وارد بهشت شدند، بتوانند به محضر پیامبراکرم و ائمّه‌ی هدی و فاطمه‌ی‌زهرا‌صلوات‌الله‌علیهم‌اَجمعین نائل شوند. (بخش دوم) ادامه دارد... 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
‍ ‍◼️ يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ(٣) 🔹این بانوی بزرگوار شأن و جلالت فوق‌العاده‌ای دارند و تعظیم زیادی در طول تاریخ از جانب بزرگان شیعه [نسبت‌به ایشان] شده است که این منزلت و جایگاه والای زن مؤمنه و عارفه و صالحه را نشان می‌دهد که چقدر بلند است! اگر کسی بخواهد جایگاه زن را در اسلام ببیند، بیاید و نگاه کند که مراجع عظام تقلید، با محاسن سفید و عظمتی که دارند، افتخار می‌کنند که خادم حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها باشند. 🔹 حضرت آیت‌الله‌العظمی‌مَرعَشی‌نجفی رضی‌الله‌عنه سِمَت خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها را داشتند و در تمام عمر هم، تا وقتی که در قید حیات بودند و امکان حرکت داشتند، با آن سنّ بالا و کهولت، هر روز سحرها به زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها می‌رفتند و نمی‌گذاشتند یک روز هم ترک شود. 🔹 بزرگانی هم که امروز هستند، مراجع بزرگ، به همین شکل، به محضر این بانوی بزرگوار، عرض کوچکی و ادب می‌کنند. شأن و منزلت زن در جهان اسلام را اینجا می‌توان دید. البتّه منظور از زن، نه زنِ مطلق؛ بلکه زنِ پرورش‌یافته در مکتب قرآن و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام است؛ کما اینکه مرد هم این‌طور مطلق، قابل تجلیل نیست. 🔹 شما می‌بینید که قرآن، انسان را به شدّت مذمّت می‌کند؛ انسان عَجول است؛ انسان هَلوع یعنی حریص است؛ انسان جَهول یعنی بسیار نادان است؛ انسان ظَلوم یعنی بسیار ستمکار است؛ انسان قَتور است؛ انسان کَفور یعنی ناسپاس است؛ انسان بخیل است و امثال اینگونه تعابیر چقدر در قرآن راجع‌به انسان آمده است! آیا اینها به این معنی است که انسان در محضر قرآن، موجود پَست این گونه‌ای است؟ نه، قرآن می‌گوید: انسان زمینه‌ی طبیعیِ وجودش این گونه است؛ اگر به شکل خودرو بار بیاید و رشد کند، تحت تربیت و پرورش اولیای خدا و دین خدا قرار نگیرد، اگر مثل علف هرزه بروید، چنین موجودی خواهد شد؛ موجود عجول، حریص، ناسپاس، ستمکار، بسیار نادان، بسیار کفران پیشه، کَفور و امثال اینها؛ امّا اگر زیر دست باغبان‌های الهی پرورش پیدا کند، گل زیبای انسانیّت شود، آن موقع موجودی می‌شود که «لَقَدْ كَرَّمْنابَنِی آدَمَ»؛ تاج «كَرَّمْنا» بر سرش گذاشته می‌شود؛ «فَضَّلْناهُمْ عَلىٰ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً» می‌شود و خدا به خاطر آفرینش او به خویش تبریک می‌گوید: «فَتَبارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ» و تعابیر بلندی که راجع‌به انسان در قرآن وجود دارد. 🔹 این نکته را در نظر بگیرید! عین این ماجرا راجع‌به زن جریان دارد. نکوهش‌هایی که از انسان در قرآن شده، به این معنا نیست که انسان ناگزیر از این است که این ویژگی‌های بد را داشته باشد؛ بلکه می گوید: انسانی که تحت تربیت الهی قرار نگیرد، زمینه‌های طبیعی وجودش به گونه‌ای است که وقتی به شکل وحشی و هرزه رشد می‌کند، تبدیل به چنین موجودی می‌شود؛ ⬅️ در مورد زن هم همین‌طور است. اگر در روایات و احادیث از زن نکوهش می‌بینید، عین همین نکوهش‌های قرآن راجع‌به انسان است. یعنی اگر زن تحت تربیت مکاتب الهی قرار نگیرد، زیر دست باغبان‌های خَبیر و توانای الهی پرورش پیدا نکند، تبدیل به چنین موجود پست و پلیدی می‌شود؛ امّا وقتی پرورش پیدا می کند، به موجود بسیار گرانبها و عظیمُ‌القدری تبدیل می‌شود. 🔹نمونه‌های اینها را در زن‌های بزرگ اسلامی می‌بینیم؛ فاطمه‌ی زهرا‌سلام‌الله‌علیها، خدیجه‌ی کبری‌سلام‌الله‌علیها، زینب کبری‌سلام‌الله‌علیها و فاطمه‌ی معصومه سلام‌الله‌علیها؛ همان‌طور که در زن‌های بزرگ تاریخ انبیای گذشته می‌بینیم؛ مانند آسیه بنت مزاحم سلام‌الله‌علیها همسر فرعون، ساره و هاجر سلام‌الله‌علیهما، همسران حضرت ابراهیم، مادر حضرت موسی و مریم دختر عِمران مادر حضرت عیسی علیهم‌السلام. 🔹 هنگامی که از زن سخن گفته می‌شود، باید دید کدام زن؛ همان‌طور که وقتی می‌گوییم انسان، باید دید کدام انسان؟ زن چنین منزلت والایی پیدا می‌کند که در برابر یک زن بیست‌وهشت ساله، مراجع تقلید عظیم تاریخ شیعه، با محاسن سفید و سن‌های بالای هشتاد و نود سال، افتخار می‌کنند که بیایند جارو دست گیرند، حرم مطهّر ایشان را جارو زنند. بزرگترین شخصیّت‌های علمی تاریخ، از حرم نورانی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها بهره بردند. فلاسفه‌ی بزرگی مانند ملاّصدرا پناهنده‌ی حرم فاطمه‌ی معصومه سلام‌الله‌علیها است. فیض کاشانی، حکیم و عارف و فقیه و مفسّر و محدّث و اعجوبه‌ی علم و معرفت، پناهنده‌ی حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است. مدرسه‌ی فیضیّه را هم که معروف است، فیض کاشانی رضی‌الله‌عنه ساخته است. 🔹این جایگاه و منزلت زنی است که در مکتب انبیای الهی، در مکتب پیامبر و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و در مکتب قرآن و عترت رشد می‌کند. 🆔 @ahlevela 🆔 instagram.com/ahlevela