📿 ۱-فلسفه چهله نشيني
🎤سخنان استاد مهدي طيب
جلسه ١٤ شهريور ٩٢
مدت: ٢٦ دقيقه
http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-ebadi-va-aamale-mostahabbi/chehelleneshini/920614%20falsafeye%20chehelleneshini.mp3
📿 ۲- آداب و لوازم چهلّه نشینی
🎤 استاد مهدي طيب
مدت: ٢٥ دقيقه
تاريخ: ١٤ شهريور٩٢
http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-ebadi-va-aamale-mostahabbi/moraghebate-mahe-zelghaadeh/920614%20adab%20va%20%20lavazeme%20chehelleneshini.mp3
📿 ۳-چهلّه نشینی در متون ومنابع اسلامی 👇
🎤 استاد مهدي طيب
تاريخ: ١٤ شهريور ٩٢
مدت: ٢٦ دقيقه
http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-ebadi-va-aamale-mostahabbi/chehelleneshini/920614%20chehelleneshini%20dar%20motoun%20va%20manabee%20eslami.mp3
#مراقبات_عبادي
#چهله_نشینی
@ahlevela
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (۱)
💠 1. هر روز صبح، #دعای_عهد، یعنی دعای «اَللّـٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ ...» را بخواند. اشاره کردم که در روایت این دعا آمده است، اگر کسی #چهل روز آن را بخواند، از یاران بقیّةاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد بود و اگر قبل از ظهور از دنیا برود، خدا او را برای اینکه در رکاب و محضر حضرت باشد، به دنیا برمیگرداند.
💠 2. هر روز #چهل مرتبه ذکر #تسبیحات_اربعه را بگوید.
💠 3. بعد از گرفتن #وضو #آیةالکرسی بخواند؛ برای اهل قبور هم این آیه را بخواند؛ و یا خواندن آن را بعد از نمازهای #صبح، ترک نکند.
💠 4. گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است؛ مانند
ذکر «یا باقِی»، روزی ١١٣ بار؛
ذکر «یا رَبُّ یا اََللهُ»، روزی ٢٠٤ بار؛
ذکر «یا صَمَدُ»، روزی ١٣٤ بار؛
ذکر «یا عَلِیُّ»، روزی ١١٠ بار
و ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَةِ»، ٤٠ مرتبه بعد از نماز #صبح.
💠 5. در روزهای #دوشنبه و #چهارشنبه چهل مرتبه سورهی تکاثر: «اَلْهیـٰـكُمُ التَّكاثُرُ» را بخواند.
💠 6. در طول این چهلّه، هر روز #زیارت_عاشورا را بخواند.)
💠 7. در طول روز با #طهارت و با #وضو باشد و هنگام رفتن به بستر هم با #وضو باشد و با وضو به خواب برود.
💠 8. در ایّام چهلّه حتماً هر روز نمازهای خود را اوّل وقت بخواند و مداومت بر خواندن نماز اوّل وقت داشته باشد.
💠 9. اگر توانست در #سحر، صد بار #استغفار نماید. این استغفار را هم ممکن است در قنوت نماز وِتر (وَتر) به زبان جاری کند و یا جدای از نماز، در کنار نماز خود صد مرتبه استغفار کند. اگر در #سحر موفّق نشد و برای این کار فرصت کم آورد؛ در این چهل روز حدّاقل صد مرتبه استغفار در طول روز را ترک نکند.#
💠 10. در طول این چهل روز، هیچ روزی را بدون تلاوت #قرآن و یا گوش سپردن به آن از دست ندهد.
💠 11. در این ایّام بر ذکر و یاد خدا مداومت داشته باشد. همیشه خود را در محضر و منظر الهی ببیند و حسّ حضور را کاملاً حفظ کند.
💠 12. بر نفی #خواطر مداومت داشته باشد. خطوراتی که ذهن و دل او را مشغول میکند، از دل بیرون براند. در این زمینه از ذکر «لا اِلـٰـهَ اِلاَّ اللهُ» به خوبی میتواند استفاده کند. بیرون راندن همهی افکار و تخیّلات از ذهن و دل، یعنی اینکه من فقط خدا را میخواهم؛ جز خدا هیچ چیز نمیخواهم و فقط میخواهم مشغول به محبوب خودم باشم.
ادامه دارد...
🎤استاد مهدي طيب 92/06/14
@ahlevela
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (٢)
🔹 13. 🚫 یکی از آداب چهلّه نشینی را ترک #اعتراض_به_خدای_متعال گفتهاند؛ چون اغلب ما علیٰرغم تدیّن و تقدسّمان نسبتبه شرایطی که خدا در زندگی برای ما پیش آورده است، چه در جنبههای مادّی و بعضاً حتّی در جنبههای روحی و معنوی، بهخدا اعتراض داریم؛ از خدا گلهمندیم؛ با خدا دعوا داریم و ساخط و غضبناک بر خدا هستیم. [اینها تعابیری است که در احادیث وجود دارد و به آنها اشاره کردهایم.] در این چهلّه انسان اعتراض به خداوند را ترک کند؛ #تسلیم خدا و پذیرای آنچه که خداوند برای او مقدّر کرده است، باشد؛ با خدا دعوا نداشته باشد؛ از خدا گلهمند نباشد؛ خاطر او از خدا مکدّر نباشد و از خدا دلخور نباشد.
↩️ در این زمینه دو جنبه وجود دارد:
جنبهی #تکوینی، یعنی آنچه که خدا با ما کرده است و جنبهی #تشریعی، یعنی آنچه که به ما دستور داده که انجام دهیم. نسبتبه هیچیک از این دو مورد، یعنی آنچه خدا با ما کرده، یا آنچه خداوند به ما امر کرده است که انجام دهیم، معترض، دلخور، ناراضی و ناخرسند نباشیم.
🔹 14. یکی دیگر از آدابی که برای چهلّهنشینی ذکر شده، #جوع و کمخوردن است. البتّه نه به این معنا که بهقدری کم بخورد که رمقی برای او نماند و بهخاطر ضعف، از حال برود. بلکه شکمچرانی و پرخوری نکند و دنبال لذّتجویی از راه طعام نباشد. به حدّاقل ضروری اکتفا کند. از حدّاقل کمتر هم استفاده نکند؛ چون توان او را برای عبادت و طاعت در چهلّه میگیرد؛ امّا بیش از آن حد هم به خوردن نپردازد.
↩️ تا جایی که میتواند در طول این چهلّه #روزه بگیرد و اگر همهی این چهل روز را نمیتواند، حدّاقل روزهای #دوشنبه و #پنجشنبه را روزه داشته باشد. اگر در این مدّت، روزهی روزهای خاصّی هم مستحب است، آنها را هم از دست ندهد.
🔹 15. 🚫 نکته ی دیگر در آداب چهلّهنشینی، پرهیز از خوردن #غذاهایی است که باعث سنگینی انسان میشود؛ نوعی رخوت، سستی و خوابآلودگی در فرد ایجاد میکند؛ شادابی، پرتوانی و سرزندگی برای عبادت را از انسان میگیرد و کسالت را بر او حاکم میکند. غذاهای سنگین، غذاهایی که ادویهجات فراوانی در آن بهکار رفته است، غذاهای بسیار چرب و امثال اینها، چنین خواصّ منفییی دارند.
🔹 16. ❗️احتیاط کردن در #لقمه؛ یعنی انسان هرچیز که پیش آمد، نخورد. چیزهایی که به #حلال بودن آنها #یقین دارد؛ چه به اعتبار خود شیء خوراکی و چه به اعتبار منبع درآمدی که به تهیّهی آن مواد غذایی یا شیء خوراکی منجر شده است، از هر دو منظر حلال باشد. در این ایّام بیشتر دقّت کند؛ هرکس هرچه داد، نگیرد و نخورد و تا به حلال بودن آن #یقین پیدا نکرده است، حتّیالمقدور استفاده نکند.
↩️ البتّه اینها که گفتیم، برای اوایل راه است. در بحث #رزق مفصّل گفتهایم که هنگامیکه فرد در سلوک به مرتبهای از رشد رسید، خدا ولایت او را در دست میگیرد. وقتی به آنجا رسید، خدا اجازه نمیدهد کسی چیزی را که مشکل دارد، به او تعارف کند؛ که او استفاده کند. شخص در آن مرحله، در حریم امن الهی قرار میگیرد؛ خدا حریمی ایجاد می کند و او را محفوظ میدارد؛ در معرض آن چیزها قرار نمیدهد و نمیگذارد آن چیزها بهسمت او بیاید؛ ولی در اوایل یا اواسط راه که هنوز این ویژگی در فرد ایجاد نشده است، باید مراقبت کند و در خوردن هرچه به او تعارف کردند و یا هرچیز خوشمزهای که جلوی او گذاشتند و میتواند آن را بردارد و بخورد، احتیاط کند؛ تا با اطمینان بیشتری، #لقمهی_حلال خورده باشد.
🔹 17. 🚫خوراکیهایی را هم که مال افراد بخیل، پست، بیبندوبار و غیر متدیّن است، نخورد و در این چهل روز سعی کند سر سفرهی این گونه افراد ننشیند و #غذای این گونه افراد را نخورد.
🔹 18. 🚫سعی کند از هر پولی یا در هر منزلی، چیزی نخورد. خیلی #احتیاط کند حتماً پول او #حلال باشد و مطمئن باشد که اهل منزلی که میخواهد مهمانشان شود، هم در حلال بودن کسبشان، هم در پرداخت وجوهات شرعیّهشان و هم در پاکی و #طهارت آنچه که میخواهند با آن غذا بپزند، مقیّد هستند. این دقّتها را داشته باشد. تا جایی که میتواند، از هر فروشنده مواد غذایی تهیّه نکند. حتّیالمقدور غذای بیرون، مثل فست فودها، رستوران ها، چلوکبابیها و امثال اینها را نخورد و تا جایی که میتواند، خودش #غذای_مطمئنّی را تهیّه و آماده کند.
ادامه دارد..
🎤 استاد مهدي طيب 92/06/14
@ahlevela
#چهله_نشیني
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (قسمت پایانی)
🔹 19. ✅ در ایّام چهلّهنشینی توصیه شده است، انسان #حلیم و #زیتون بخورد. در این ایّام خوردن اینها برای حالات فرد، مفید است. نکتهای دربارهی اینکه چرا به این دو مورد اشاره شده است، در ذهنم وجود دارد؛ ولی زمان نداریم اشاره کنم.
🔹 20. ❗️ نکتهی دیگر اینکه کمتر با دیگران #همصحبت شود؛ کمتر مشغول دیگران شود و با آنها نشست و برخاست کند؛ تا جایی که میتواند، به حداقّل ضرورت اکتفا کند و بیش از آن، برای نشستن و حرف زدن با دیگران و نشست و برخاست با آنها وقت نگذارد.
🔹 21. 🚫 در طول این چهل روز #موسیقی گوش ندهد؛ حتّی مارش، سرود یا موسیقییی که اوّل اخبار رسانهها پخش میشود. یعنی بهطور کامل از موسیقی مصون بماند. علّت آن را هم گفتم و به روایت آن اشاره کردم، که اگر چهل روز در خانهای موسیقی نواخته شود، غیرت و حیا از آن خانه رخت میبندد.
🔹 22. ❗#️چشم خود را از افتادن به غیرِ آنچه نظر بر آن واجب یا مستحب است، باز دارد و آن را کنترل کند؛ یعنی فقط به چیزهایی که دیدن آنها واجب یا مستحب است و ثواب دارد، #نگاه کند. حتّی به نگاه به مباحات نپردازد؛ چه برسد به مکروهات و محرّمات.
🔹 23. ❗️#زبان خود را کنترل کند و آن را از گفتن جز چیزهایی که گفتن آنها بر او واجب یا مستحب است، باز بدارد. حرفهایی را هم که مباح است، نگوید؛ چه برسد به حرفهای مکروه یا خدای نکرده حرام.
🔹 24. ❗️حتّیالمقدور سعی کند جایی باشد که اگر میخواهد مشغول عبادت، تفکّر یا ذکری شود، سروصدای دیگران نیاید. چه سروصدای خود افراد و چه صدای رادیو، تلوزیون و امثال اینها؛ چون همهی این صداها ذهن ما را به فکر کردن به آن اشخاص و یا محتوای آن صحبتها مشغول میسازند و #تمرکز فکر و فراغتخاطر لازم برای اشتغال به ذکر خدا را از انسان سلب میکند
✅ اینها نکاتی بود که بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی، به استناد روایات، توصیه کردهاند؛ که انسان به توفیق الهی و با امداد اهلبیت معصومین علیهم السلام لااقّل به مقداری که در این چهلّه مقدور و میسور است و در حدّی که در توان او باشد، عمل کند.
🎤استاد مهدي طيب 92/06/14
@ahlevela
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی
🌸 در سال روز میلاد دخت بزرگوار موسی بن جعفر علیه السلام ، خواهر یگانه ی معصومه ی امام رضا علیه السلام و عمّه ی دردانه ی امام جواد علیه السلام، حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها قرار گرفتهایم.
↩️ این دختر بزرگوار امام کاظم علیه السلام شخصیّت بسیار والا و عظیم القدری است. شاید در بین فرزندان ائمّه علیهم السلام که امام معصوم نبودند، تعداد کمی داشته باشیم که تا این مرتبه ی بلند کمال راه یافته باشند. غیر از فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام، مثل زینب کبری سلام الله علیها و اباالفضلالعبّاس علیه السلام و فرزندان ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، مثل علی اکبر اباعبدالله، در بین امامزادگان شاید شخصیّتی به والایی و عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها شناخته نشده باشد.
@ahlevela
🌒🌙ظاهر شب، زمانی است که خورشید غروب میكند و آسمان و فضای عالم تاریک میشود و این تاریکی تا طلوع فجر ادامه مییابد. این ظاهر لیل است؛ امّا لیل، باطنی هم دارد.
↩️ خدای متعال با حضرت موسي علیه السلام سی روز وعده نگذاشت؛ سی شب وعده گذاشت. این موضوع نشان میدهد که وعدهگاه ملاقات با خدای متعال، شب است و کسانی که میخواهند به دیدار خدا بروند؛ باید شب به سراغ خدا بروند.
✨شب خیز، که عاشقان به شب راز کنند
✨ گِردِ بَر و بام دوست پرواز کنند
✨ هر در که به هر کجاست، شب بَر بَندند
✨ اِلاّ در دوست را، که شب باز کنند
🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه 30 شهریور 91
@ahlevela
#ماه_ذیالقعده
💠✨ روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام
احمد بن موسی الکاظم علیه السلام (معروف به #شاهچراغ) شخصیت بسیار جلیلالقدری بودند. شاید در بین فرزندان پسر امام کاظم علیه السلام، بعد از علی بن موسی الرّضا علیه السلام، عظیمالقدرتر از احمد بن موسیٰ نباشد.
🔹 برادران ایشان، یعنی پسران دیگر امام کاظم علیه السلام نقل کردهاند که امام کاظم علیه السلام به احمد بن موسیٰ تا چه حد علاقهمند بودند.
🔹این عالم جَلیلالقدر، اهل معنا و دلدادهی امام زمان خود، منزلت والایی داشتند. بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام ، بهدلیل موقعیت فوقالعادهای که احمد بن موسیٰ علیه السلام داشتند، عدّهای گمان بردند که بعد از امام کاظم علیه السلام، #احمد_بن_موسیٰ علیه السلام، امام است. به نزد آن بزرگوار آمدند و ایشان را به مسجد بردند و در مسجد با آن حضرت بیعت کردند.
🔹 احمد بن موسیٰ علیه السلام بعد از اینکه از همه بیعت گرفتند؛ فرمودند: شما در بیعت مَن هستید؛ امّا من در بیعت برادرم علیّ بن موسی الرّضا هستم؛ امام معصوم ايشان است؛ پس همگي با من بیایید به خانهی علیّ بن موسیٰ برویم و با ايشان بیعت کنیم. جمعیّت هم پذیرفتند و این کار را انجام دادند.
🔹 احمد بن موسیٰ علیه السلام خیلی بزرگواری به خرج دادند و لذا امام رضا علیه السلام هم در حقّ ایشان خیلی دعا کردند.
🔹 احمد بن موسیٰ علیه السلام شخصیت بسیار عظیمالقدری است و وجود مرقد مطهّر ایشان در ایران، یکی از اسباب نعمت و نور برای شیعیان این سرزمین است. امیدواریم خدا روزی کند به زیارت مرقد مطهّر این بزرگوار نائل شویم.
🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی 30 شهریور 91
#سيره_و_تاريخ
@ahlevela
✔️ لازم به ذکر است که نباید پنداشت هر کس به دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موفّق شده، الزاماً واجد کمالاتی بوده است و نیز اگر کسی توفیق زیارت آن حضرت نصیبش شده، میتوان اطمینان داشت تا پایان عمر از انحراف مصون خواهد ماند؟ چنین اطمینانی وجود ندارد؛ چه شخص در عالم رؤیا خدمت آن حضرت رسیده باشد؛ چه در حال خلسه و مکاشفه و حتّی در عالم بیداری و هوشیاری.
↩️ افرادی که در دوران غیبت حضرت مهدیارواحنافداه را دیدهاند، بعضاً حتّی شیعه نبودهاند. اغلب تشرّفات ناشی از عنایت آن حضرت بوده است تا استحقاق و لیاقت خود شخص. گاهی اوقات یک شخص معمولی که نه اهل سیر و سلوک بوده، نه اهل معنویّت و نه اهل خودسازی، و فقط در شرایط اضطرار گرفتار شده، براثر فشار خاص، از تعلّقات ظاهری منقطع شده و از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف استمداد کرده است و حضرت هم باتوجّهبه آن شرایط، به یاری او شتافتهاند؛ مثلاً در بیابانی گم شده و حضرت راه را به او نشان دادهاند یا مشکلی داشته و حضرت مشکل او را حل کردهاند. در این قضایا توفیق تشرّف را نباید به پای صلاحیّتهای خود شخص گذاشت. لذا اگر خدا خواست و کسی موفّق شد جلوهای از آن حضرت را ببیند، نباید دچار غرور شود؛ چه بسا تنها عنایتی از آن طرف بوده است؛ نه استحقاق و لیاقتی از این طرف؛ بنابراین شخص مزبور در پی این رؤیت باید در پی شکر باشد نه مبتلای به غرور. گاهی عنایاتی از جانب حجّتخدا نصیب بعضی افراد شده؛ ولی به دلیل قدرناشناسی و عدم شکر، از آنها سلب شده است.
↩️ در تاریخ اسلام وقایع بسیار تکاندهندهای وجود دارد. شخصی مثل زبیر پسر صفیّه عمّهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) شخصیّت برجستهای است که در جنگهای صدر اسلام جانفشانیهای زیادی کرده است. بهموجب روایات تاریخی، پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم)، در ماجرای حمله به خانهی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، زبیر یکی از افراد معدودی بوده که در خانهی حضرت امیر(علیه السلام) متحصّن شده است. وقتی عمر به در خانهی حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمد و تهدید کرد خانه را با هرکس که در آن است به آتش میکشد و به او گفتند: در این خانه فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) دختر داغدیدهی رسولالله(صلی الله علیه و آله و سلّم) است. عمر گفت: ولو فاطمه باشد؛ فاطمه را هم میسوزانم! باید بیرون بیایند و بیعت کنند. بنابه برخی روایات تاریخی، تنها کسی که ازبین این جمع غیرت به خرج داد و جانبرکف شمشیر کشید و با شمشیر آخته از خانه بیرون آمد و به عمر حمله کرد، زبیر بود. عمر دست زبیر را گرفت و شمشیر از دستش افتاد. شمشیر زبیر را به سنگی زدند و شکستند؛ آنگاه به او حمله کردند و دستگیرش کردند و بردند. زبیر چنین شخصیّتی بود.عین تعبیری را که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) راجع به سلمان فارسی بهکار بردند، که سَلْمٰانُ مِنّٰا اَهْلَ الْبَیْتِ،امیرالمؤمنین(علیه السلام) راجعبه زبیر فرمودند که: مٰا زالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً مِنّٰا اَهْلَ الْبَیْتِ حَتّٰى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ عَبْدُاللّٰهِ: زبیر همواره از ما اهلبیت بود تا زمانیکه پسر شومش عبدالله نشأت یافت. انسان ممکن است تا مرتبهی مِنّٰا اَهْلَ الْبَیْت هم بالا برود؛ ولی در اثر بیتوجّهی و غروری که او را میگیرد و تکیهاش را از خدا و اولیاء خدا برمیدارد و فریفتهی جاذبههای دنیوی میشود، بلغزد و به جایی برسد که به جنگ با حجّتخدا برخیزد و جزو کشتهشدگان سپاه جمل شود. وقتی امیرالمؤمنین(علیه السلام) بر سر جنازهی زبیر آمدند، تاریخچهی گذشتهی زندگی او در ذهن حضرت زنده شد و گریستند. خیلی جای تأسّف بود که زبیر با آن همه شهامت و دلاوری در جنگهای زمان رَسُولِاللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم اینچنین ازبین برود.
📙✍️ استاد مهدی طیب، #جان_جهان
@ahlevela