eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 شرح (ادامه ی قسمت نهم) در شهادت حضرت امیر علیه السلام هم چنین اتّفاقی ‌افتاد و امیرالمؤمنین علیه السلام به امام مجتبی علیه السلام ‌فرمودند: بگویید جمعیت بروند. جمعیت رفتند. بعد از لحظاتی صدای گریه‌ای از پشت در آمد. حضرت به امام مجتبی علیه السلام فرمودند: مگر نگفتید بروند؟ امام حسن علیه السلام به پدر عرض کردند: گفتم. با این حال امام مجتبی علیه السلام جلوی در آمدند و فرمودند: امیرالمؤمنین مي‌فرمايند بروید. تعداد دیگری رفتند. بعد از دقایقی باز حضرت امیر علیه السلام احساس کردند از پشت در صدای گریه می‌آید. امام مجتبی علیه السلام را فرستادند. امام حسن علیه السلام ديدند پشت در ایستاده است. فرمودند: مگر نگفتم امیرالمؤمنین دستور دادند بروید، چرا ایستاده‌ای؟ عرض کرد: من غير از اينجا کجا را دارم كه بروم؟ امام مجتبی علیه السلام خدمت حضرت علی علیه السلام عرضه داشتند: اصبغ پشت در است، نمی‌رود. هر چه به او می‌گویم، نمی‌رود. مي‌گويد غير از اينجا كجا را دارم كه بروم. حضرت فرمودند: حالا که نمی‌رود به او بگویید داخل شود. اين گونه  اصبغ خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید. 🔸 اصبغ نقل می‌کند: وقتی وارد شدم، دیدم به سر حضرت دستمال زردرنگی بسته‌اند. نمی‌دانم زردی صورت حضرت بیشتر بود یا زردی آن دستمال. سلام کردم. حضرت پاسخ سلامم را دادند و فرمودند: اصبغ جلو بیا. خدمت حضرت رفتم. کنار بستر حضرت نشستم و خواهش کردم اگر امکان دارد حدیثی برای من بگویید. حضرت یکی از انگشتان دست مرا در مشت خود گرفتند یا انگشتان دستشان را در انگشتان دست من قلاّب کرده و فرمودند: اصبغ! من در روز رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عین حالت تو را داشتم. خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمدم. پیامبر هم دست مرا گرفتند و فرمودند: هر کس عاقّ والدین شود، ملعون است؛ هر کس از مولای خود تمرّد کند، ملعون است؛ کسی که به اجیر خودش ظلم کند، ملعون است. سپس به من فرمودند: بروید و این حدیث را به مردم بگویید. این حدیث را در مسجد براي اصحاب نقل کردم. اصحاب گفتند: ما مقصود پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم از اين حدیث را نمی‌فهمیم. گفتم: نزد رسول الله می‌روم و از خود ایشان می‌پرسم و برای شما بازگو می‌کنم. نزد پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم بازگشتم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من و تو ای علی، دو پدر این امّتیم؛ کسی که عاقّ والدین شود ملعون است. من و تو ای علی دو ولیّ این امّتیم؛ کسی که از ولیّ خود تمرّد کند و فراری باشد ملعون است. من و تو ای علی دو اجیر این امّتیم؛ کسی که مزد آن کس را که برایش کار می‌کند، ندهد، ملعون است. ⬅️ نکته‌ی قابل توجّه شیوه‌ی راه‌يافتن اصبغ به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام و کسب معرفت از ایشان است. 🔸 اینها نمونه‌هايی بود در خصوص کسانی که به ایشان گفتند برو، ولی آنها پای رفتن نداشتند، دل نمی‌گذاشت بروند، ایستادند تا در باز شد. ⬅️ امام صادق علیه السلام به عنوان بصري فرمودند: برو، من مورد تعقيب دستگاه خلافتم، من وقت ندارم، افراد زیادی به من مراجعه می‌کنند، اوراد و اذکار زیادی دارم. برو پیش همان کسی که تا به حال می‌رفتی. امّا عنوان می‌گوید: دلم نمی‌آمد جای دیگری بروم؛ ولي امام صادق علیه السلام هم مرا رد كردند. حرف امام صادق علیه السلام را گوش ندادم. عشق و شیدایی چنان به من فشار آورد که دیگر نتوانستم صبر کنم. طاقت دوري و جدايي از امام صادق علیه السلام را نداشتم برخاستم، لباس پوشيدم و به قصد منزل امام صادق علیه السلام از خانه بیرون رفتم. ادامه دارد.... @ahlevela
بند دوم: ٢- اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ قَوِیَ بَدَنِی عَلَیْهِ بِعَافِیَتِکَ أَوْ نَالَتْهُ قُدْرَتِی بِفَضْلِ نِعْمَتِکَ أَوْ بَسَطْتُ إِلَیْهِ یَدِی بِتَوْسِعَهِ رِزْقِکَ وَ احْتَجَبْتُ فِیهِ مِنَ النَّاسِ بِسِتْرِکَ وَ اتَّکَلْتُ فِیهِ عِنْدَ خَوْفِی مِنْهُ عَلَى أَنَاتِکَ وَ وَثِقْتُ مِنْ سَطْوَتِکَ عَلَیَّ فِیهِ بِحِلْمِکَ وَ عَوَّلْتُ فِیهِ عَلَى کَرَمِ عَفْوِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨خدایا! از تو مسألت آمرزش دارم، از هر گناهی که به واسطه ی عافیت بخشی تو، بدنم بر آن توانا شد؛ یا به واسطه نعمت فراوان تو به آن قدرت پیدا کردم؛ یا به واسطه ی رزق واسع تو به آن دست یافتم؛ و یا با پرده پوشی تو، در آن گناه از مردم پنهان ماندم؛ یا هنگام هراسم از گناه، در آن معصیت بر صبر و درنگ تو تکیه کردم و در آن گناه، ازخشم بر من، به حلمت اعتماد کردم و آن را بر عفو کریمانه ات واگذار نمودم، پس بر محمد و آلش درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزدندگان. @ahlevela
💠 اسوه حسنه 💠 هر سالکی در مسیر الی الله، هر آرزومند لقاء خدا برای رسیدن به مقصد نیاز به یک و الگو دارد. لذا در ادبیات عرفانی ما هم به زبان های مختلف بر همین حقیقت تاکید شده است. قطب، مراد، پیر طریقت، خضر راه و امثال این گونه تعابیر که در ادبیات عرفانی داریم همه به همین اشاره دارد که الی الله یک الگو و اسوه لازم دارد تا آن الگو و اسوه که دارای همۀ کمالاتی است که سالک در مسیر سلوک می خواهد به آن نائل شود، وقتی که یک جلوۀ دلنشین و دلبری نزد این سالک پیدا کند و سالک به او دل ببازد و در جذبۀ عشق و محبت او قرا بگیرد، این جذبۀ عشق و محبت سبب می شود که کم کم سالک در جاذبۀ او کمالاتی که در وی هست را پیدا کند و به رنگ و شکل آن اسوه و الگو دربیاید. لذا نقش الگوهای رفتاری در تربیت عرفانی نقش بسیار مهمی است. بی پیر مرو تو در خرابات هر چند سکندر زمانی *** قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است، بترس از خطر گمراهی 🔹پس برای همۀ سالکان الی الله و همۀ آرزومندان الله اسوۀ حسنه ای ضروری است تا به اوج قلۀ کمالات انسانی و امکانی برسند. خدای متعال راجع به پیغمبر اکرم در آیۀ 21 سورۀ فرمود: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوةٌ حسنةٌ لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً» هر آینه در وجود الله برای شما بهترین و نیکوترین الگو برای تاسی کردن است، برای هر کسی که آرزوی وصال به خدا دارد. آرزومند وصالیم خدایا مطلب ما چنین تشنه و دریای کرم مالامال 🔹هر که آرزومند وصال خداست «لمن کان یرجوا الله»، هر کسی آرزومند سعادت اخروی است «و الیوم الاخر»، هر کسی که اهل ذکر است «و ذکر الله کثیراً» او نیازمند به یک اسوۀ حسنه است «و لقد کان لکم فی رسول الله اسوةٌ حسنة» در وجود رسول خدا نیکوترین اسوه و الگو برای تاسی است. 🔹لذا اکرم نه فقط برای این امّت مقتداست، بلکه برای همۀ انبیاء عظام اسوه و الگوست. او مقتدای همۀ پیامبران الهی و همۀ اولیاء و اوصیای الهی است. این مقام اسوه بودن او فقط برای من و شما نیست. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوةٌ حسنة» همۀ انبیاء به رسول الله اقتدا کرده اند، همۀ اوصیاء به رسول الله اقتدا کرده اند. او برای هر کسی که آرزومند وصال خدای متعال است اسوه است. هم آرزومند وصال خدا و سعادت اخروی بودند ، آنها هم ذاکر خدا بوده اند." 🎤استاد مهدي طيب _ جلسه ٢٠ بهمن ٩٠ ٥ @ahlevela
💠 حاج محمد اسماعيل دولابي: زنبوردارها شبهای جمعه کنار کندو، کُندر دود میکنند تا زنبورها قوّت بگیرند و روز جمعه به نقاط دوردست پرواز کنند و شهد گل بیشتری همراه بیاورند. ↩️ مؤمنین مثل زنبور عسلند و در سیر آنها مثل دود کندر است که به آنها قوّت میدهد. 📘مصباح الهدي ص٢٧٣ @ahlevela
☀️ حضرت مهدی ارواحنافداه فرزند پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم و دوازدهمین امام(قسمت دوم) ✅‌ از ابن عبّاس نقل شده است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: انّ اللهَ تبارکَ و تعالی جَعَلَنی و ایّاهُم حُجَجاً علی عِباده و جَعَلَ مِن صُلبِ الحُسینِ اَئمّةً یَقومونَ بِاَمری و یَحفَظونَ وَصیّتی؛ التّاسعُ منهم قائمُ اهلِ بیتی و مهدیُّ اُمّتی. اَشبَه الناسِ بی فی شَمائِله و اَقواله و اَفعله؛ یَظهَرُ بعدَ غَیبةٍ طَویلةٍ و حَیرَةٍ مُضِلّةٍ فَیُعلِنُ امرَ الله و یُظهِرُ دینَ الله جلَّ و عَزَّ یؤَیَّدُ بِنَصر الله و یُنصَرُ بِملائکةِ الله فَیَملاُ الارضَ قسطاً و عَدلاً کما مُلئت جوراً و ظُلماً: به درستی که خداوند تبارک و تعالی ما را حجّت بر بندگان خود ساخت و از نسل حسین علیه السّلام امامانی قرار دادکه به امر من کنند و وصیّت مرا نگاه دارند. نهمین آنان قائم اهل بیت من و مهدی امّت من است. در شمائل و گفتار و کردارش از همه مردم به من شبیه تر است. بعد از غیبتی طولانی و حیرتی گمراه کننده آشکار شود تا امر خدا را اعلان کند و دین خداوند جلیل و عزیز را ظاهر نماید. با یاری خدا تایید شود و با ملائکه الهی یاری گردد و زمین را پر از عدل و داد کند. ✅ از ابی سعید خدری نقل شده است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودند: الاَئمَّةُ بعدی اِثنا عَشَرَ تِسعةٌ من صُلب الحسین و التّاسعُ قائِمُهُم فَطوبی لِمَن اَحبَّهم و الویلُ لِمَن اَبغَضَهم: امامان بعد از من دوازده نفرند؛ نُه نفر آنها از نسل حسین علیه السّلام هستند و نهمین ایشان آنهاست. پس خوشا به حال کسی که ایشان را دوست بدارد و وای به حال کسی که ایشان را دشمن بدارد. ✅ روایات بسیاری بر این حقیقت تاکید کرده اند که موعود ارواحنافداه از نسل پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام است. از جمله روایت شده است که حضرت علی علیه السّلام فرمودند: المهدیُّ رَجُلٌ منّا من وُلدِ فاطمة: مهدی علیه السلام از نسل ما و از فرزندان فاطمه است. ✅ همچنین از رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم روایت شده است که به دختر بزرگوار خویش فرمودند: اَبشِری یا فاطمةُ فَانَّ المهدیُّ منکِ: مژده باد تو را ای فاطمه! که از وجود توست. ابن عساکر نیز این حدیث را از امام حسین علیه السّام روایت می کند. ادامه دارد... 📙 صفحه ١٠٧ و ١٠٨ @ahlevela
💠اعظم مخلوقات و اسم اعظم حق متعال💠 ویژگی دیگری که قران در مورد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به آن اشاره می کند؛ اسم اعظم حقّ متعال و تجلّی گاه و مظهر تمام حسنی و صفات و امثال علیای حقّ متعال وجود مقدس خاتم انبیاء محمّد مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم است. ◀️ به همین دلیل است که پیغمبر اکرم بزرگ ترین مخلوق تاریخ آفرینش است، چون همۀ اسماء و صفات حقّ متعال به یک جا در آیینۀ وجود او تجلی کرده است. او مظهر همۀ اسماء و صفات الهی است. لذا اعظم خلق است، بزرگ ترین مخلوق است. 🔹قران در آیۀ 21 سورۀ فرمود: «لو انزلنا هذا القران علی جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدّعاً من خشیة الله» اگر این قران را ما بر کوه نازل کنیم، کوه پودر می شود. همین کوهی که می بینید تحمل نزول قران را ندارد با وجود رسول الله مقایسه کنید که بر قلب او نازل شد. 🔹در آیۀ 194 سورۀ فرمود: «نزل به الرّوح الامین علی قلبک» روح الامین قران را بر قلب تو ای رسول ما فرود آورد. 🔹در آیۀ 97 سورۀ فرمود: «فانّه نزّله علی قلبک» جبرائیل قران را بر قلب تو فرود آورد. قلب پیامبر و کوه... ببینید عظمت قلب پیامبر را که اگر قران بر کوه نازل شود، کوه قدرت تحمل ندارد و منفجر و پودر می شود، اما وجود پیامبر اکرم چنان وسیع است و چنان سعۀ وجودی و ظرفیت عظیمی دارد که قران بر او فرود می آید و او می تواند پذیرای قران و حامل آن باشد. 🎤 استاد مهدي طيب _ جلسه ٢٠ بهمن ٩٠ ٦ ✅ @ahlevela
دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد
📔 شرح (قسمت دهم) ✨ (ادامه ی حديث): وَ كانَ بَعدَ ما صَلَّيتُ العَصرَ: و اين در حالي بود كه نماز عصرم را به جا آورده بودم.✨ 🔸 اهل‌سنّت مقیّدند نماز ظهر و عصر و نيز نماز مغرب و عشاء را جدا از هم بخوانند. عنوان بصري هم مقلّد مالک‌‌بن‌انس بود. 🔸 جدا خواندن نماز ایرادی ندارد؛ امّا آنچه در سیره‌ی پیامبر و ائمّه عليهم السلام وجود دارد این است که گاهی اوقات نمازها را با هم و گاهی اوقات جدا می‌خواندند. خود اهل سنّت هم نقل کرده‌اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گاهی اوقات نمازهايشان را جدا می‌خواندند و گاهی اوقات نماز ظهر و عصر را با هم و نماز مغرب و عشاء را با هم می‌خواندند. ⬅️ شیعه بودن ما نبايد سبب ‌شود اصرار بورزيم كه هیچ‌وقت نماز‌ها را جدا نخوانیم. مثلاً گاهی كه انسان در خانه است و قصد رفتن به مسجد هم ندارد تا نمازش را به جماعت بخواند، می‌تواند نماز ظهرش را هنگام اذان ظهر بخواند و مدّتي بعد، نماز عصرش را به جا آورد. اگر پنج وعده نماز خواندن را هم گاهی تجربه کنيم، نه تنها ایراد ندارد، بلکه خوب هم است. ادامه دارد... @ahlevela